m mmI pis Op Ontdekkingsreis STOFZUIGERS FLITSEN ONS DACELIJKSCH BROOD - S - 1 M W M J JS9B LANGS DE STRAAT. TER DAG 15 MAART 1941 KAART:EM'S DAGBIAD in de arbeidssfeer van... ESTIG jaar, en nog steeds een opge wekt werker! Met de els prikt hij gaten In het leer, dat tusschen de naaispaan geklemd is, en door die ien haalt hij van twee kanten met een laid het garen erdoorheen. Iets verderop etikt de naaimachine, die het zeildoek omt, en aan de overzij in het met een nijvere eer vervulde vertrek zet een man de groote haar in het leer. waaruit een tasoh gemaakt ordt. t. de heer Hoffman heeft op zijn winkel aan Spaarne wel staan: „Zeilmakerij-zadelmake- maar- eigenlijk komt er in het bedrijf veel r kijken dan deze woorden doen vermoeden, et is bij grootvader begonnen met een zadel- ;erij alleen de paarden kwamen er toen aan te pas daarna richtte de vader er een nakerij bij op, die zich dus het lot van de :epjes en schepen aantrok, en de zoon dient ns niet slechts paard en schip, doch ook mensch! Want het maken van riemen in rlei formaten, en tasschen groot en klein vormt belangrijk onderdeel van het bedrijf, zooals thans geworden is. elijkvloers doen hypermoderne machines haar ht. Aan den eenen kant wordt een stuk leer gestopt, en aan de andere zijde komt een gereifeld en voorzien van gaatjes, kortom t en klaar, eruit. En des zeilmakers zoon of zadelmakers kleinzoon, die nu een bedrijf ft, dat niet meer met één naam kernachtig te duiden is, vertelt me dat hij binnenkort machine erbij krijgt, die de kanten van het rond maakt en verft. och bij al 'dit moderne heeft het handwerk roemvol weten te handhaven. Want de zes- trige oom Hoffman, bij wien ik deze ontdek- isreis in de arbeidssfeer begonnen ben, heeft geen machine iets te maken en verricht zijn k van A. tot Z. met beide handen. !n meneer" vertrouwt de chef mij toe, „hij kt hier eigenlijk de dingen, die erg solide iten zijn omdat er hooge eischen aan gesteld den. Voornamelijk de paardentuigen, en ban- voor gymnastiekwerktuigen, die veel te lijden ben". n wat die paardentuigen betreft voelt oom fman zich weer echt den zadelmaker uit den den ouden tijd. En menige jonge machinewer- die bij zichzelf gedacht heeft: „Die is ook k uit den tijd met z'n els en zijn naaispaan" nu de vlag moeten strijken, want de zadel- fcer van weleer is heden ten dage weer een zeer dige figuur in onze samenleving geworden, et wordt intusschen tijd dat ik u uiteenzet of eigenlijk zoo'n „Naaispaan" is, en dat dt me gemakkelijk gemaakt wanneer u van uit een voorstelling bezit van een nijptang, naaispaan is een groote nijptang van hout, irbij u zich echter het element „tang" niet ijnig toegekromd moet denken doch eerder chuldig klapperend als de twee snaveldeelen s lepelaars. Het element „nijp", bestaande uit e beenen, die met de hand toegeknepen wor- opdat de tang zich sluit, wordt echter bij de ispaan door des zadelmakers beenen tezaam- rukt. aangezien de zadelmaker tegelijkertijd banden noodig heeft om het stuk leer, dat in den tang of beter: den lepelaarssnavel, dt vastgeklemd, te bewerken met zijn els. En is nu weer een els? Dat is eenvoudiger te gen. Met een els prikt men namelijk gaatjes, door die gaatjes wordt het met pek ingewre- zeilgaren getrokken. Doch moge het didac- he van den arbeid de sfeer ervan niet over- keren! we gaan nu eens een kijkje elders nen. Daar is voorts de man, die het zeildoek mt onder de venijnige steeds weer te voorschijn Bende naald van de naaimachine, die me doet iken aan het zich bliksemsnel uit-en-in trek- sde tongetje van een slang, of. wilt ge een eistrale beeldsnraak. aan het op en neer den- ende heiblok Ik weiger dezen arbeider te ver- jken met uw huisnaaister, lezeres, want Bch. wij mannen zijn, ook waar oogenschijnlijk reenkomst met het vrouwelijke te bespeuren t. tot massaler dingen in staat dan het zwakke lacht. Immers, brengt uw naaister het hoog- us tot een jurk van één meter zooveel lang, e zeildoeknaaier voegt het taaie (de sub- ntie. waarvan bier sprake is. drukt ook al weer er het mannelijke uit dat de soepele zijde, die naaister ver.wei-kt) zeildoek tezamen tot groote e meters lange en breede doeken, die de kost- e ladingen van dekschuiten en vrachtwagens chutten, en mevrouw, uw huisnaaister verzinkt irlijk in het niet. wanneer we hooren dat de makerij van den heer Hoffman het gebracht ft tot een tent voor 5000 personen en een uitzeil voor de Moerdijkbrug van eventjes 15000 rkante meters! Ook de zeiltjes voor de kano's van de gebroe- rsEntrop die de wereld zijn rondgevaren, heb- hun oorsprong in deze zeilmakerij gevonden, t Is met zoo'n scheepszeil weer een heel an- :ezaak dan met een dekzeil. Het doek voor een lip bestaat uit kleine deeltjes, die aan elkaar uaaid zijn. Dit moet zoo omdat er „coupe" in tscheepszeil behoort te zijn, zooals dat ook bij te kleeren het geval Is. Bij onze kleeren is de ipe echter meer een kwestie van mode. bij het lip is de coupe van practische beteekenis, met t oog op den meest voordeeligen windvang, erigens, zoo'n mooi-bollend zeiltje op een no- ioo, dansend in het met zon besprankelde 'ter. Is ook een genot voor ieder voor schoon- id ontvankelijk oog! De tasschenmaker werkt met gesplit leer. De sineele huiden zijn te dik en worden eerst ge ilt en gewalstmocht één der lezers in de lening verkeerd hebben dat die aardige ader- is, die in het leer van een tasch zitten, van ture daar ingekomen zijn. dan kan ik hem abij uit den droom helpen, want diverse „pa tionen" van zulke adertjes zijn in het vlak der walsen aangebracht en worden zoo in het leer ge drukt. Ik meen eens een juffrouw te hebben hooren beweren dat zulke breede aderen in het leer bewijzen dat het van een koe afkomstig is, en dat de smallere adertjes duiden op het kalf als het dier van herkomst, doch u weet nu dat in beide gevallen de wals de oorzaak is! De tasschenmaker is een kunstenaar met schaar en naald en wanneer u hem even aan het werk zoudt zien bestond er voortaan bij u meer waar deering voor uw tasch, die u in een hoek pleegt te smijten tik bedoel natuurlijk mijnheer, want mevrouw is in dit geval het tegendeel van een zorgelooze Langs de wanden van de werkplaats hangen aan spijkers de riemen, die doen denken aan afhan gende Chineesche snorren, kistjes met etiketten erop, waarin vroeger sigaren zaten en waarin nu gereedschappen en materialen rusten tot de arbeider hen noodig heeft. Lappen leer en zeil doek, bruin voor de dekken en wit voor de sche pen, liggen op de banken om bewerkt te worden tot producten, die de deur uit en de wereld in gaan en dan blijven op den vloer de meest fantas tisch gevormde stukjes goed over: het afval. Men krijgt de neiging om er bij te gaan zitten en die dingen als legkaart in elkaar te zetten. Maar ze zouden niet passen, want de stukken, waar ze aan vast gezeten hebben, zijn als volwaardige pro ducten de deur uit: zeiltjes en zeilen, tasschen, leidsels, schoften, hoofdstellen, koppelriemen, riemen voor broeken en riemen voor jassen, en ook riemen om kranten tezamen te binden (oom Hoffman maakt die met de hand!) en één zoo'n riem heeft ook de krant omvat, waarin u dit stukje leest ofniet. v. H. 45 BEKENDE MERKEN - Ook in Duurkoop DE STOFZUIGER CENTRALE H A G E M A N ÜED OUDE GKACHT 52 - TELEF. 12762 (Adn. inarz Med.) Zeldzaam geval. Geen werkloozen in Nieuwveen. Op het oogenblik doet zich in de gemeente Nieuwveen het bijzondere verschijnsel voor dat alle werkloozen werk hebben gevonden. Niemand staat thans als werkzoekende op de arbeidsbeurs ingeschreven. Reorganisatie van het muziekleven. Op het departement van Volksvoorlichting en Kunsten te 's Gravenhage heeft een bijeenkomst plaats gehad, waaraan op uitnoodiging van den secretaris-generaal Dr. T. Goedewaagen, ongeveer twintig vooraanstaande musici deelnamen. De se cretaris-generaal en het hoofd van de afdeeling muziek, de heer J. G. Goverts, hebben een uit- eenzettting gegeven omrent de richtlijnen, welke bij de reorganisatie van het Nederlandsche muziek leven gelden. l-l-,uZLHF7ö% OMSTERDOMwjjuo P0RDPPP-GROENTE -VIEESCH EEN REEKS VPN SCHOTELS. OVERTREFT I DUES! GEEN FOOIEN. BEDIENING 10% (Adv. Ingez. Med.) No. 254 Oude postzegels 1. Doet de la open om een postzegel voor zijn brief te zoeken. 2. Vindt een oude post zegel gered van een retour envelop. 3. Besluit zuinig te zijn en zoekt naar een plak middel. 4. Vindt het, maar ont dekt dat de lijm uitge droogd is. 5. Probeert het met lik ken, er lijkt nog een beetje gom op te zitten. 6. Drukt postzegel vast, maar rechterbovenhoek kleeft niet. 7. Likt rechterhoek uit drukkelijk waarop lin kerhoek loslaat. 8. Oefent sterken duim- druk gedurende lai tijd. 9. Verwijdert duim waarop postzegel geheel loslaat: zucht en neemt een nieuw zegel. tm i e: 7 T,'/:» I :'A r' v 1 s ng Het Vraagstuk der Spelling. Neen, lezer, dit wordt geen detective-verhaal, maar de beschrijving van een simpele gebeurtenis uit de arbeidssfeer van de groote stad. Het was een klein, onaanzienlijk winkeltje in een Amsterdamsche volksbuurt, waarvan de éta lage getuigde van een zoo groote gevarieerdheid •an de artikelen, die in het winkeltje verkrijgbaar waren (als vulpotlooden, armbanden, stukjes zeep, cigarettenpijpjes. fleschjes odeur, broches en wat u nog maar meer wilt) dat dit „magazijn" ten volle aanspraak mocht maken op den naam „bazar". En voor dit onaanzienlijke winkeltje stond de schilder in zijn eens witte, doch thans ten zeerste besmeurde, lange schildersjas op een der hoogste treden van een trap en legde de laatste hand aan zijn werk: het met-het-penseel-teek enen van letters op glas. Hij deed zijn werk volgens de regelen der kunst Hij hanteerde zijn penseel met vaardigheid en zijn rechterhand steunde daarbij op een stokje, dat hij in de linkerhand hield, terwijl het andere uiteinde tegen de ruit rustte, opdat geen afwijkingen, ver oorzaakt door de een of andere lichamelijke on zekerheid. het kunstproduct zouden ontsieren. Daar prijkte het dan fier op de winkelruit, het opschrift ..Bazar Emma", in negen fraaie hoofd letters. Met een licfkoozenden blik bekeek de schilder het nog eens. daalde toen van de trap af en verdween in den winkel. Een oogenblik later kwam hij met een dikken man in hemdsmouwen, ongetwijfeld de eigenaar van den bazar, weer buiten. „Kijkt u nu eens, of het zoo naar uw zin is", zei hij, merkbaar vol vertrouwen in den uitslag van het onderzoek. Het was naar den zin van den dikkerd. Hij toon de zich bijna opgetogen. „Netjes hoor!" zei hij goedkeurend. „Keurige, duidelijke letters. Het is best zoo!" De schilder knikte, alsof hij zeggen wilde: „Na tuurlijk bent u tevreden. Ik had ook niet anders verwacht". En hij zocht zijn gereedschap bij elkaar en maakte daarna aanstalten om zijn vakuniform uit te trekken, terwij] de bazareïgenaar nog met trots naar de witte letters keek. die zijn onderneming nieuwe glorie zouden bijzetten. Maar het was niet alleen de dikkerd die keek. Er stond ook een troepje jeugdige hoofdstedelin gen al eenigen tijd met de grootste belangstelling den schilder in zijn werkzaamheden gade te slaan. En het is bekend, hoe scherp van blik die jonge Amsterdammers zijn. Er klonk eerst een verdacht onderdrukt gegichel uit deze groep, dat langzamer hand aanzwol tot een hoongelach en tenslotte cul mineerde in een spottend, lang aangehouden: „Hèèè De schilder kreeg een flauw vermoeden dat dit hem betrof en hij keek eenigszins vertoornd om. De dikzak maakte zich ook een beetje boos op d;e spottende schreeuwers. Hij deed een stap naar vo ren en riep hun toe: „Wat staan jullie daar lawaai te maken. Ruk op. asjeblieft!" Toen wees een van de brutaalsten naar de versch geschilderde letters op de ruit en riep: „Die schil der ken d'r niks van. Hij moet zijn schoolgeld te rughalen. Hij ken niet eens schrijve!" Verschrikt keken nu de opdrachtgever en hij. die naar hij meende de opdracht zoo onberispelijk had uitgevoerd, naar de ruit En daar zagen zij het bei den tegelijk. Er stond nfet „E M M A". maar „E M W A". Helaas, de schilder, die er kennelijk zoo zeker van was. dat op zijn werk niets aan te merken zou zijn, had blijkbaar gebral: gemaakt van .scha bionen" en in een oogenblik, waarop hij wie weet waaraan of aan wie dacht, het hulpwerktuig on derstboven gehouden. De tevredenheid van den bazarman was nu op eens verdwenen. „Nou, da's ook stom!" merkte hij onvriendelijk op. „Dat kan natuurlijk zoo niet blijven!" „Ik snap t'r niks van!" zoo trachtte de schilder zich, zeer onvoldoende, te verontschuldigen. „Maar ik zal het dadelijk veranderen", liet hij er met be schaming op volgen. En hij beklom maar weer de trap, die nog vooc het raam stand. i J. C. E. I „Zoo menigeen lei den ploegstaart om, En deed het werk niet voort. Maar de leeuwerik zong hetzelfde lied, En de boer hij ploegde voort." (J. W. F. Werumeus Bumng). TOEWIJZING VAN THEE. AMSTERDAM 14 Maart. Naar het A .N P. van het secretariaat der vereenielng van thee- imoorteurs verneemt, zal het aanbod in de toe wijzing van thee aan den eroothandel. die defi nitief is bepaald op Donderdag 20 Maart a.s. be staan uit: 11.549 heele-, 1480 halve-en 90 kwart- kisten Javathee en 3835 heele- en 408 halve kisten Sumatrathee. BENOEMING. Aan de Chr. school te Vijfhuizen Is tot leer kracht benoemd de heer H. B. Noot te Haar lem.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5