Hoe leert men muziek beluisteren?
MARKIEZEN
DOEK
J.G.HOFFMANN
/Hs heeschheid het spreken
DONDERDAG 3 APRIL; 1941
H A 'A R TI E M'S DAGBLAD
door Marinas Adam
Muziek beluisteren moet worden muziek waardeeren.
De contrapuntische schrijfwijze van de prae-kiassieken.
De symphonische vormgeving der klassieken. Iets over
de instrumentatie. Romantiek en klassiek. De
modernen.
In aansluiting op de paedagogische concerten,
wil ik in dit artikel de voornaamste zaken die door
mij op deze concerten behandeld zijn, nog even
memoreeren. Het is voor den toehoorder wat
moeilijk, alles wat op die avonden besproken is,
te onthouden. Daarom verdient het aanbeveling
vooi; de bezoekers van concerten, dit artikel te be
waren, om van tijd tot tijd het geheugen nog eens
op te frisschen.
We hebben reeds veel bereikt. De H.O.V. heeft
een groot aantal muziekvrienden er bij gekregen,
en dit zal in de toekomst waarschijnlijk nog wel
groeien.
De meeste menschen veronderstellen dat zij de
muziek critisch moeten kunnen beluisteren, om
er werkelijk van te kunnen genieten. Het tegen
deel is echter waar. Het publiek moet niet als
criticus in de concertzaal zitten. Vaak krijg ik van
concertbezoekers te hooren, dat zij een concert
erg mooi hebben gevonden, „maar" voegén zij er
aan toe „wij zijn maar leeken en kunnen het niet
critisch beóordeelen". Zij zeggen dan b.v. „We
weten niet of er fouten gemaakt zijn en of de uit
gevoerde werken nu wel zoo'n hooge kunstwaarde
bezitten."
Mijn antwoord is altijd: Het moet voor u heer
lijk zijn dat u van het concert genoten heeft; u
kunt er tevreden mee zijn. De kunstenaars die het
uitvoerden zijn eerlijke menschen, die u eerlijke
kunst brengen, daar kunt u op vertrouwen. Zij
zullen u geen knollen voor citroenen verkoopen.
Muziek moet het hart beroeren en het oor stree-
len. Indien dit bereikt is voor u zelf, kan en mag
niets u er toe brengen er andérs over te denken.
Men behoeft zelf geen muziekkenner of beoefe
naar te zijn om van muziek te kunnen genieten.
Zelf ben ik een groot vereerder van schilder
en beeldhouwkunst, tooneel en literatuur. Toch
kan ik niet schilderen, beeldhouwen of tooneel-
spelen en nog minder schrijven. Nu kom ik vanzelf
tot het opschrift van dit artikel „Hoe leert men
muziek beluisteren" „en waardeeren" kan men
er dan achter plaatsen. Daarvoor zijn nu de pae
dagogische concerten in het leven geroepen. Het
doel daarvan is, de muziek nader tot den toe
hoorder te brengen en bij hen, die afzijdig staan
de liefde voor deze schoone kunst aan te kweeken.
Een bepaalde richtlijn heb ik daarvoor aange
geven.
Op het allereerste concert en ook weer op de
volgende zijn de verschillende orkest-Instrumen
ten afzonderlijk en in combinatie met elkaar, ge
demonstreerd. Er is daarbij op de belangrijkheid
van de instrumentatie /het gebruik maken van
de instrumenten in combinatie met elkaar), ge
wezen, en het verschil van instrumentatie bij ver
schillende componisten en in verschillende tijd
perken.
De instrumentatie van de 17e eeuwsche mees
ters verschilt hemelsbreed met die der 20e eeuw
sche meesters.
In den loop der eeuwen zijn de blaasinstrumen
ten enorm verbeterd, waardoor er meer techni
sche mogelijkheden ontstonden, waar de compo
nisten dankbaar gebruik van maakten. De klank
of kleur in het orkest werd daardoor ook anders.
Ieder instrument heeft z'n eigen karakter en zijn
eigenaardige klank of kleur.
Als men deze verschillende kleuren met elkaar
mengt, ontstaan er verrassende effecten. Ook de
aard van de composities is in verschillende tijd
perken zeer verschillend.
Composities uit. de 17e eeuw zooals van Vwaldi,
Corelli, Bach, Handel en andere uit dien tijd
Waren kunstwerken die hoofdzakeliik een vorm
ideaal nastreefden. We noemen dit „Absolute
muziek", d.w.z. muziek, die niet naar aanleiding
van een bepaald gegeven op tekst gecomponeerd
is. Deze meesters volgden de zoogenaamde contra
puntische schrijfwijze.
Contrapunt.
Contrapunt ontstaat, wanneer twee of meerdere
zelfstandige melodieën gelijktijdig klinken en een
contrast met elkaar vormen, wat het rhythme
(beweging) betreft, doch toch harmoniseeren. In
den huiselijken kring kan men dit bestudeeren,
Bis de huisgeno.oten ieder op zich zelf een ander
lied zingen. Alleen kan dit onmogelijk harmoniee
ren, dus is dit geen 'kunst. Men kan alleen con
stateeren dat het zeer moeilijk is, twee melodieën
te vinden die met elkaar harmonieeren.
Een ander voorbeeld door mij gegeven b als
volgt: Zing b.v. „Merck toch. hofe sterck" doch be
gin 4 maten na elkaar. Dan ontstaat er een
„Canon" dat wil zeggen een zuivere imitatie. Ook
dat is contrapunt. Zingt men 4 maten van een
lied en fantaseert men daarop door, terwijl een
andere stem de eerste 4 maten zingt, terwijl het
zelfde geschiedt door twee andere stemmen op
een andere toonhoogte te beginnen en na elkaar,
dan krijgt men zoo ongeveer het idee van wat
men met. den teclmisohen term „Fuga" noemt. Na
tuurlijk krijgt men bij een dergelijk experiment
iets heel geks te hooren. Men kan echter consta-
teeren dat het zeer moeilijk is op een dergelijke
manier te componeeren. In mijn verbeelding zie
ik de haren van heeren muziektheoretici al te
berge rijzen bij dergelijke voorbeelden. Daarom
vraag ik bij voorbaat reeds excuus. Als veront
schuldiging kan ik aanvoeren, dat ik geen muziek
college heb gegeven, doch alleen een populaire
lezing over muziek, voor niet muziekstudeerenden.
Tot mijn genoegen kan ik meedeelen dat ik bij
vele toehoorders mijn doel bereikt heb. Hun be
langstelling voor de contrapuntische compositie
is gewekt.
Dit over de muziek van de zoogenaamde prae-
klassieken (Vivaldi, Corelli. Handel. Baoh e.a.)
uit de 17e en begin 18e eeuw.
Op de programma's wordt altijd het aeboorte-
en sterftejaar van den componist onder den naam
vermeld, opdat de toehoorder zich al bij voorbaat
kan instellen op het luisteren naar een compo
sitie uit een bepaald tijdperk. Muziek uit den
prae-klassieken tijd is voor de meeste concert
bezoekers het moeilijkste aan te voelen, vandaar
dat daar nog al over uitgeweid is.
De klassieken.
Nu volgen de werken uit den klassieken tijd.
van Mozart, Haydn, Beethoven en diens tijdge-
nooten.
Ook zij streefden een vormideaal na, doch op
een andere manier.
De contrapuntische schrijfwijze viert bij hen
geen hoogtij. Hun geniale compositiekunst uitte
zich meer in het bewerken van een kort thema
of motief. Het voornaamste kunstproduct, daar
uit ontstaan, is wel de Symphonie of de Sympho
nische vorm. De Symphonie is een muziekstuk
dat altijd uit 4 deelen bestaat. Enkele uitzondevin-
gen als de Symphonie in d kl. terts van César
Franck die uit drie deelen bestaat, doen niets af
aan het feit, dat de klassieke symphonische vorm
4-deelig is.
Het eerste en het laatste deel zijn voor de toe
hoorders altijd het moeilijkst te volgen als zij
niet een klein beetje den gang van zaken kennen.
Die deelen zijn meestal, althans het 1ste deel
ln den zoogenaamden hoofdvorm geschreven.
Het eerste deel van de Svmohonie bestaat uit 3
efdeelingen. meestal voorafgegaan door een lang-
came inleiding die los van den vorm staat.
Ha deze langzame inleiding komt dan het snel
ler tempo. Van dit oogenblik af moet men zeer
aandachtig zijn, want dan treedt het hoofd
thema op.
Indien er geen langzaam gedeelte vooraf gaat,
treedt het hoofdthema direct op, zooals bij de
8ste Symphonie van Beethoven. Soms komt in de
langzame inleiding reeds het hoofdthema voor,
zooals in de Symphonie van César Franck.
Wanneer dit thema voldoende geëxposeerd Is,
treedt een tweede thema op, dat meestal een
contrast vormt met het eerste. Soms van een
zangerig karakter.
Wanneer men daarmede voldoende heeft ken
nis gemaakt wordt soms dit geheele gedeelte,
zinder inleiding, herhaald, de zoogenaamde re
prise. Het voornaamste gedeelte van het eerste,
deel is dan gespeeld.
Daarna komt de zoogenaamde doorwerking wat
een soort fantasie is, met gebruikmaking Van de
twee hoofdthema's die op zeer geniale wijze ver
werkt worden, soms met gebruikmaking van een
nieuw thema. De .strijd die dikwijls ontstaat tus-
schen de verschillende thema's doet denken aan
de tweede acte van- een tooneelstuk waarin als
regel verwikkelingen ontstaan. Ook bij de Sym
phonie spreken wij van verwikkeling. Na deze
doorwerking of verwikkeling komt dan weer de
herhaling van de expositie van de twee hoofd
thema's met een slotdedeelte.
Dit vormt dus het hoofddeel van de Symphonie.
Ook het 4de deel is in den regel zoo gebouwd.
Vaak is dit laatste deel in den zoogenaamden
Rondovorm gecomponeerd. Bij den Rondovorm
treedt het hoofdthema afwisselend met een ander
gedeelte op. Steeds weer komt het hoofdthema
naar voren. Deze vorm is heel gemakkelijk te
volgen, te meer, daar dit altijd op het programma
vermeld staat.
Het tweede deel van de Symphonie is in tegen
stelling met het eerste altijd in een langzamer
tempo gecomponeerd, en stelt de toehoorders
meestal voor geen problemen hoewel dit ook vaak
in een bepaalden vorm geschreven is. Het derde
deel Is bij den klassiek-Symphonischen vorm een
Menuet (oude Fransche dans in 3-deelige maat.
Beethoven heeft daar wijziging in gebracht door
inplaats van een Menuet een Scherzo te compo
neeren. Een Scherzo is -een stuk in snelle 3-dee-
lige maat met een schertsend karakter. Behalve
in zijn 1ste en 8ste Symphonie. waar de Menuet
nog gebruikt wordt, komt in de Beethoven-sym-
phonieën geen menuet meer voor; bij Mozart en
Haydn bijna in alle Symphonieën. Bij de compo
nisten van lateren tijd, de zoogenaamde Neo-
Klassieken, b.v. Brahms, Brücker, Mahler, Dvorak
e.a. vindt men toch altijd den klassieken vorm
terug, behalve dat, zooals bij Tschaikowsky de
Menuet vervangen wordt door een ander 3de deel,
soms een Valse (5de Symphonie van Tschai
kowsky) of een willekeurig stuk, doch meestal een
stuk met een levendiger karakter dan het 2de deel.
Instrumentatie.
Om nog even op Se Instrumentatie (het ge
bruikmaken van de mogelijkheden van de ver
schillende instrumenten), terug te komen, wil ik
nog even herinneren aan hetgeen daarover ver
teld is.De Componisten uit de Prae- of voor-klas-
sieken tijd maakten weinig of geen gebruik van
de blaasinstrumenten. Bach en Handel hebben
wel zeer veel voor Fluit en Hobo geschreven en
gebruikten deze ook wel in de orkestwerken. Ook
fagotten, hoorns en trompetten kwamen in de
orkestratie voor. De componisten uit den klassie-
ken-tijd maakten weer meer gebruik van de
blaasinstrumenten en zelfs nogal vaak solistisch.
Behalve hoorns en trompetten die echter als har
monische aanvulling dienden, werden ook de
„pauken" aangewend. Bovendien in sommige
composities als slaginstrumenten kleine en groote
trom en triangel.
De Romantici begonnen meer dan hun voor
gangers solistische partijen aan de blazers toe te
vertrouwen. Bij Weber. Mendelssohn en anderen
uit dien tijd komen de clarinet en de hoorn als
solo-mstruipenten zeer sterk naar voren. Natuur
lijk ook de fluit, hobo en fagot. Trombones en
tuba worden in de instrumentatie van de roman
tische componisten zeer veel gebruikt, doch niet
solistisch, maar als onderdeel van den korversroep,
waarmede verrassende effecten te bereiken zijn
Nu ik het over den Romantischen tijd gehad
heb wat de instrumentatie betreft, wil ik het ook
hebben over den compositievorm van dien tijd
Romantiek is de tegenstelling van klassiek De
Klassieken streven een vormideaal na, terwijl de
Romantici geen vormideaal nastreven, doch zich
sdhi.mbaar verliezen in een fantastischen chaos,
waarin het gevoelselement naar voren treedt
Daarom heeft de Opera in dit tijdperk zoo'n ge
weldigen opgang gemaakt. In dien'tiid is ook de
"Si™??lonisohe DiPhtung" of het «Bvmphonisch
gedicht ontstaan, een orkestwerk, dat geen be
paalden vorm heeft, maar gecomDoneerd is naar
een gedicht of een ander gegeven. Als voorbeeld
van deze kunstuiting hebben we op het laatste
concert „Les Préludes" gespeeld, van Frans Lïszt.
den schepper van het Symphonisch gedicht.
Over de Romantische muziek wil ik niet verder
uitweiden, omdat het. publiek die het beste aan
kan voelen. Zij is altijd zeer melodieus en stelt
meestal niet zulke zware problemen.
Moderne muziek.
Over de moderne muziek Is heel wat meer te
vertellen.
Wanneer we beginnen bij Debussy, den stichter
van het zoogenaamde Impressionisme, kunnen wij
direct constateeren. welk een enormen invloed de
instrumentatie heeft gehad op de moderne com
ponisten Vooral de Impressionisten wisten fan
tastische effecten te bereiken, met het mengen
van de verschillende kleuren der blaasinstrumen
ten. Alle instrumenten worden daarin solistisch
aangewend. Trompetten, hoorns, trombones vaak
met Sourdin, «dit is een kogelvormig hol voor
werp, dat In den beker gestopt wordt). Zeer eigen
aardige geluiden komen uit die instrumenten te
voorschijn.
Alle mogelijke slaginstrumenten spelen boven
dien een belangrijke rol.
Celesta (het kleine piano'tje met glasheldere
klank) en de harp, als bijzondere orkestinstru
menten zijn verrassend mooi in een moderne or-
Wat de muziek zelf betreft, deze vindt bij veel men
schen nog geen genade. De zeer bijzondere klan
ken en het eigenaardig gebruik maken van de in
strumenten doen bij velen de meening rijzen
dat de componist met den toehoorder een loopje
wil nemen.
Het gebruiken van nieuwe klankcombinaties
heeft steeds zekere tegenwerking ondervonden.
Bij Beethoven is dit zoo geweest en bij Debussy
al evenzoo. De jonge moderne kunstenaars onder
vinden dit ook nu weer Wat goed en mooi.en wat
minder goed en mooi klinkt is toch zeer relatief.
Klankcombinaties die wij nu kunnen waardeeren,
zouden in de 18de eeuw zeker geen genade hebben
gevonden. Zoo is het door alle tijden heen gegaan.
Men moet niet vergeten, dat werkelijke genieën
de menschheid steeds jaren vooruit zijn. Natuur
lijk wil ik niet beweren, dat alle moderne compo
sities een hooge muzikale waarde bezitten.
Alleen de uitvoerende kunstenaar die met volle
overgave en liefde aan een bepaalde compositie
gewerkt heeft, kan de waarde daarvan bepalen.
Niemand kan bij het luisteren naar een eerste
uitvoering van een wenk reeds een objectief oor
deel uitspreken. Men moet om te beginnen er niet
vijandig tegenover staan, maar zich ontvankelijk
maken voor de moderne muziek. Ook daarin is
veel schoons te genieten, als men maar niet een
conservatief oordeel velt.
Melodievorming, harmonisatie en orkestratie
zijn anders. Men gaat toch ook met de mode mee
Wi J-~ J-
kunst?
al is die nog zoo vreemd. Waarom dan niet in
Hopende dat dit artikel voor velen nuttig zal
zijn, wil ik niet eindigen, alvorens nog eens er op
te wijzen dat het concertbezoeken en veel naar
muziek luisteren de beste methode is, om muziek
te leeren aanvoelen en waardeeren.
Wij hebben nog
(zonder punten)
in voorraad bij
Spaarnc 44, Tel. 12127
Adv. Ingez. Med.)
De heer J. P. Janssen overleden.
Oud-inspecteur der directe belastingen
o.m. te Haarlem.
In den ouderdom van 67 jaar is te Overveen
overleden de heer J. P. Janssen, oud-inspecteur
der directe belastingen.
Na eerst als surnumerair en bij de grondbe
lasting te zijn werkzaam geweest, werd hij in 1904
behoemd tot ontvanger te Ommen, waar hij tot
1914 is gebleven. In dat jaar werd hij aan de in
spectie te 's Gravenhage geplaatst, waar hy tot
1918 werkzaam was, toen hij benoemd werd tot in
specteur te Alkmaar. In 1925 volgde zijn benoe
ming tot inspecteur te Haarlem. Vanhier vertrok
hij in 1932 naar Amersfoort, waar hij tot zijn pen-
sionneering in 1939 is gebleven. Daarna vestigde
hij zich te Overveen.
In de jaren dat hij in Haarlem werkzaam was
deed hij zich kennen, als een ambtenaar, die op
ging in zijn werk, zeer veel ambitie toonde en bij
het publiek zeer geliefd was omdat hoffelijkheid
een zijner vele goede eigenschappen was. Ook bij
zijn collega's en vakgenooten stond hij in hoog
aanzien.
De heer Janssen \yas een zeer meelevend lid van
de Nederlandsch Hervormde kerk.
De begrafenis van het stoffelijk overschot vindt
Zaterdag 5 April plaats om 1.30 uur op de Alge-
meene Begraafplaats te Heemstede.
EXAMENS.
ACADEMISCHE OPLEIDING.
Bevorderd aan de Gem. Universiteit te Amsterdam tot
rts de heeren D. W. L. Hoekstra (Hello), A. M. Smit
(Amsterdam). K Brandsma (Amsterdam). J. J. Fahren-
fort (Amsterdam) en mej. J. M Jansen (Amsterdam). Ge
slaagd voor het artsexamen le ged de heeren D. Ferwer-
da (Oldebroek) en C. H. J. Langeveld (Haarlemmerliede):
- het doet. ex. Nederlandsche taal en letterkunde mej.
G. A. Obermeyer en mej. Fl. Meyer; voor het doet. ex.
kunstgeschiedenis en archaeologle de heer D. P. R. A.
Bouvy. Bevoiderd tot doctor In de wis- en natuurkunde,
op proefserhift. getiteld: ..Brekingsindex van gecompri
meerde gassen". J B. A A. Hamers c.ss.r., Goirle; en op
pdoefschrift. getiteld „Sur la composition et Ia genèse du
bassin central /ie Timor". D. L. de Bruyne. Maastricht.
Geslaagd voor het doctoraal ex. scheikunde G. Krijt; voor
candidaats wis- en natuurkunde mevr. G. H. Kruysse en
W. H. Blaauboer; F. C. B. Serné. P. L. Hoogland en H. v.
d. Kerkhof, en voor het candidaats rechten: R.' E. Padt
en D. de Roo van Alderwerelt (cum laude).
DE DROOM EN DE SIRENE.
De voorstelling van „De droom en de Sirene",
die Donderdagavond 17 April door deUtrecht-
sche Studenten Tooneelvereeniging ln den
Stadsschouwburg zou plaats vinden gaai niet
door.
Het afscheid van den lieer J. Troost.
Onder veel belangstelling vond in het gebouw van de
Directe Belastingen te Haarlem het door ons aangekon-
digde afscheid van den
heer J. Troost, adjunct-
commies. plaats. D«
heer Troost en eljn
echtgenoote werden
huls afgehaald en bij
het betreden van he!
gebouw werd het echt
paar een fraai bouquet
overhandled.
De hoofdinspecteur de
heer Moolenburgh sprak
den scheldenden amb
tenaar toe en memoreer
de dtens eervolle loop
baan.
Namens het heele
personeel werd den
heer Troost een horloge
met inscriptie aange
boden.
De heer Van Be
voerde als collega even-
de heer Troost persoonlijk
(Foto archief H D.)
De nieuwe Borsig-locomotief van de Deutsche Rcichsbahn is gereed. De
gestroomlijnde machine kan een snelheid van 140 K.M. per uur ontwikkelen en
levert bovendien een kolenbesparing van meer dan 15 pCt.
(Foto Weltbild),
Het variétéprogramma in
„Rembrandt"
Het non-stop variétéprogramma met 13 attracties, dat
van a.s. Vrijdag af ln het Rembrandt-Theater te Haarlem
gebracht wordt, zal dagelijks ln twee voorstellingen wor
den vertoond, beginnend om 2.30 u. en 7.30 u. Des Zon
dags zijn er drie voorstellingen, namelijk om 2.—, 4.30
7.30 uur.
DIETSCHE AVOND VAN DEN NAT.
JEUGDSTORM.
Gisteravond heeft de Nationale Jeugdstorm te
Haarlem een Dietschen avond in den Stadsschouw
burg gegeven. De schouwburg was geheel bezet,
toen Banheer Dosse den avond opende met een
woord van welkom, waarbij hij in het bijzonder den
burgemeester van Haarlem, den Ortsgruppcnführer
der N.S.D.A.P. Gerisch en den Beauftragten für
die Reichsjugendfiihrung in die Niederlanden, dr.
Lindenburger, begroette.
Na de opening der bijeenkomst werden de Neder
landsche en de Vlaamsche vlag gelijktijdig ge-
heschen onder het slaan en blazen van den Vaan-
delmarsch. Ten aanhoore van de stormers, die op
het tooneel hadden plaats genomen werden vervol
gens de namen afgeroepen van hen, die voor de
gedachte: „Noord Nederland en Vlaanderen één" ge-
gevallen zijn.
Nadat de stormers vervolgens eenige liederen
ten gehoore hadden gebracht werd een nummertje
vrije oefeningen op de plaats gegeven, waarna de
Vlaamsche gasten Willem de Meyer en Wieske
Aerts de rest van den avond voor de pauze voor hun
rekening namen. Wieske Aerts zong. dikwijls met
assistentie van Jiet publiek, haar Vlaamsche liedjes,
die Willem de Meyer met vlot gebabbel toelichtte
en verdienstelijk aan de piano begeleidde.
-'Na de pauze waren de stormers op het tooneel
om een kampvuur vereenigd en gaven diverse bij
dragen ten beste. De levende notenbalk oogstte
succes en een jeugdig vertolker van bet oude lied
van den boom, den tak. het blad en wat er meer
volgt verdiende het applaus, dat hem ten deel viel,
ten volle.
De twee hierboven genoemde Vlamingen ver
schenen daarna weer op de planken en zongen van
Vlaamsche kwezels, Vlaamsche liefde en Vlaamsche
vreugd.
Ter afwisseling deed zich een zanger met zijn
guitaar hooren, die zijn liedjes al mede naar den
eisch vertolkte en het einde was een declamatie
met spreekkoor: Jeugdstorm Avondspreuk door
Guus de Greef, Het was een uitmuntend geslaagde
avond.
Fototentoonstelling in de Meisjes
H. B. S. „Het Kopje".
Werk van Claar Pronk.
De teekenleeraar de heer G. G. H. H. Ooster-
baan-Martinus ls op de gedachte gekomen om zijn
leerlingen van de Meisjes H.B.S. ,,'t Kopje" te
Bloemendaal in te wijden ln de schoonheid van de
fotografie, en daartoe werd de fotografe mej.
Claar Pronk te Utrecht uitgenoodigd haar werk
in één der zalen van de school te exposeeren.
En deze tentoonstelling gaf inderdaad een beeld
van de mogelijkheden van goede fotografie. Er
waren o.m.foto's van kunstwerken uit het Bis
schoppelijk Museum te Utrecht geëxposeerd. De
kinderportretten, waarop mej. Pronk zich gespe
cialiseerd heeft, waren alleraardigst. Men kon
duidelijk constateeren dat de fotografe met haar
camera om de kinderen heen zwerft om hun
typische uitingen „op heeterdaad te betrappen".
De foto's uit Zwitserland en Tirol waren vervuld
van het licht, dat zoo karakteristiek voor berg
landschappen is.
Fraai van compositie waren de foto's, welke in
dertijd op de Parijsche wereldtentoonstelling wer
den bekroond.
Hoe de industrie voor practische doeleinden de
foto kan aanwenden toonden ons de artistieke
platen van hopjes, biscuits, en glazen.
De albums, die ter inzage lagen, boden veel in
teressants. En de meisjes van de school zullen dan
ook ongetwijfeld genoten hebben van dit foto
materiaal.
Alleen zou men een volgend maal meer zorg
kunnen besteden aan het exposeeren zelf. want
die foto's gingen als het ware verloren in de
ruimte. Zij hebben meer de intimiteit van een ge
schikt lokaal noodig. Overigens vormde deze ten
toonstelling een zeer prijzenswaardig initiatief.
Aanzienlijke rantsoeneering van het
gedistilleerd.
De vrijwillige rantsoeneering van gedistilleerd,
welke aanvankelijk op 60 pCt. van het verbruik
over 1939 was vastgesteld, kan volgens de vereeni-
ging van distillateurs en likeurstokers niet op 60%
gehandhaafd worden. Naar de N. Rott. Cr. ver
neemt zullen de distillateurs niet meer dan 55%
kunnen afleveren, omdat sinds 1 April een sterke
rantsoeneering van de grondstoffen wordt toegepast
vanwege de sectie spiritus van het rijksbureau voor
voedselvoorziening in oorlogstijd.
GEDEELTE SPAARNDAMSCIIE\VEG AAN HET
VERKEER ONTTROKKEN.
Nu de omlegging van den Spaarndamscheweg
er de nieuwe Spaarndamschebrug te Haarlem
tot stand is gekomen en begonnen is met den aan
leg van de sporthaven bij de uitmonding van de
Jan Gijzenvaart in het Noorder Buiten Spaarne,
kunnen de oude brug over genoemde vaart met
de aansluitende weggedeelten buiten dienst worden
gesteld. De regeeringscommissaris voor Haarlem
heeft besloten, een gedeelte van den Spaarndam
scheweg aan het openbaar verkeer te onttrekken
MAATSCHAPPIJ TOT BEVORDERING DER
TOONKUNST.
Zaterdagmiddag a.s. zal in de toonkunst-muziek
school te Haarlem, door de leeraren Haakon Sto-
tijn, hobo, Jos. de Klerk, fluit en A. de Vogel, piano,
een uitvoering gegeven worden. Deze uitvoering
heeft ten doel de leerlingen in te leiden in de
meesterwerken der muziek. Het programma bevat
werken van: Bach, LoeUlet, Couperin, Ravel en
Goosserts.
belet, helpen f
(Adv. Ingez. Med.)
Goede propaganda voor de boks-
sporl.
Demonstratie en wedstrijden op „Kareol".
De halfzwaargewlcht kampioen van Nederland
Jo de Groot en Luc van Dam, de beste Neder
landsche middengewicht hebben Woensdagavond
voor de verpleegden van „Kareol" te Aerdenhout
een demonstratie gegeven, die buitengewoon ge
slaagd is.
Onder leiding van promotor Theo Huyzenaar
uit Rotterdam gaven de bekende boksers een de
monstratie van een boksles. die begonnen werd
met het gebruikelijke touwtjes springen. Daarna
werden eenige stooten geoefend waarbij de tref
zekerheid, de kracht en de soepelheid van Neer-
land's beste boksers bijzonder opvielen. Tot slot
werden eenige lichaamsoefeningen gedaan waar
uit duidelijk bleek dat de bokssport voor de licha
melijke opvoeding van groote waarde >6. Deze
uitstekende propaganda voor deze mooie sport,
die van deze demonstratie uitging, bewees nog
eens hoezeer het te betreuren is, dat er in vele
steden van ons land o.a. ook in Haarlem nog
steeds een boksverbod bestaat.
Na de demonstratie van de Groot en van Dam
werden nog eenige wedstrijden gebokst door
amateurs, die meerendeels een zeer spannend
verloop hadden.
De eerste partij tusschen P. Dijkhuizen uit Am
sterdam en H. Bonnink eveneens uit Amsterdam
werd door laatstgenoemde op punten gewonnen.
Beide lichtgewicht boksers waren in goeden vorm
en leverden een aardigen strijd. Nog spannender
was echter de partij tusschen J. Glasbeek van
Olympia (A'danrt en A. Fock D.O.S. (A'dam) in
het vedergewlcht die door Fock werd gewonnen.
A. de Looper van De Ring (Haarlem) verdedigde
zich kranig tegen den meer ge routineer den W.
Heidoorn van D.O.S. uit Amsterdam doch moest
na drie ronden op punten het onderspit delven.
Bijzonder spannend was de partii tusschen de
Amsterdammers S. de Leeuw en L Poppes in het
vedergewicht. Dit was een eelijkoogaande strijd
waarbij de boksers beurtelings fel aanvielen.
Vooral Poppes was meermalen in het offensief
doch de Leeuw verdedigde zich taai zoodat de
partjj onbeslist eindigde.
De Haarlemmer H. Hessels. vlieg- en bantam-
eewichtkampioen van Nederland bokste tenslotte
tegen den Amsterdammer R. Brander. Hessels,
die pas van een griepaanval hersteld was. bokste
niet in zijn sterksten vorm, zoodat Brander reeds
in de eerste ronde een puntenvoorsprong kon be
halen. Door fel aanvallen wist hij ook in de tweede
ronde er werden drie ronden van drie minuten
gebokst zijn voorsprong te vergrooten en toen
tenslotte Hessels eenmaal tegen het touw viel was
het pleit beslecht. Ondanks moedie volhouden
werd de Haarlemmer op punten geslaeen! Een
revanche zal echter wel niet lang op zich laten
wachten
Na de partiien bedankte ritmeester Pahud de
Mortanges in het bijzonder den enertrieken voor
zitter van den N.B B.. den heer G. v d. Werff Jr.,
die dezen avond had georganiseerd. Natuurlijk
werden ook promotor Huyzenaar en de boksers
in dezen dank betrokken.
Deze zeer goed geslaagde avond toonde nog
eens, we schreven het reeds, hoe jammer het is
dat de ontwikkeling van de bnkssport zoo 'belem
merd wordt door het boksverbod.
Moge dit spoedig ook in Haarlem worden opge
heven!
J. VAN SCHOONHOVEN
Accountant en Belastingadviseur.
RECHTHUISSTRAAT 17.
TELEFOON 22792 HAARLEM
(Adv. Ingez. Med.)
FAILLISSÉMENTEN.
(Opgegeven door afd Handelsinformaties v. d.
Graaf en Co. N.V., Amsterdam).
Surséance van betaling.
Door de Naamlooze Vennootschap Zaanlandsche
Bank N.V. in liquidatie, gevestigd te Krommenie
(Procureur Mr. F. van der Goot. Haarlem) is een
verzoekschrift om wederom verlenging van sur
séance van betaling voor den tijd van anderhalf
iaar ingediend. Bewindvoerder Mr. A. Bruch,
Haarlem. Verhoor: Zaterdag, 26 April 1941. des
v.m. te 9.45 uur. in het Paleis van Justitie te Haar
lem'. Jansstraat 81.
Uitgesproken:
31 Maart. De stichting „Hef Kamphuis". Bussum-
mergrintweg 52. Hilversum. R.-C.: Mr. J Meihui
zen. Cur.: Mr. J. P. A. A. Lens. Kerkstraat 87, Hil
versum.
31 Maart: Cornelis van 't Hof geoens. ambtenaar,
Delft. Delfgaauwseheweg 178 R.-C.: Mr. W. G. F.
Boreerhoff Mulder, Cur.: Mr. W van der Ghijs,
Delft.
31 Maart: A. Baas, Den Haag, Amstcrd. Veer
kade 37a. R.-C." Mr. F J. de Jong, Cur.: Mr. W. C.
H. van Dillen. Den Haag.
31 Maart: C. van der Laar, Den Haag. Winbttrg-
straat 38. R.-C.: Mr J H. van Laer, Cur.: Mr. F.
C. R. Drossaart Bentfort, Den Haag.
1 April: A. J. Groenestein, onderwijzer. Bloe
mendaal, Zuider Stationsweg 10. R.-C.: Mr. E. J.
W. Top. Cur.: Mr. J. H Junge, Haarlem.
Vernietigd bij arrest v^n het gerechtshof te Den
Haag*
27 Maart: L. Preger, koopman, Rijswijk, Haag-
weg 155.
Vernietigd: G. Vis, bakker, Spanbroek, A 89.
Vernietigd op grond van verzet: 1 April: P. Ra
demakers. matroos zeevisscherij, IJmuiden.
Opgeheven wegens gebrek aan actief:
19 Maart: A. G. Baak, kruidenier, Woerden.
27 Maart: Carp en Co.'s Handelmaatschappij N.V.
gevestigd te Amsterdam.
31 Maart: H. J. F. Bresser, Amsterdam.
Geëindigd door homologatie van het aecoord:
19 Maart: H. P. van Schadewijk, aannemer, Soest
Groot 40 pet.
Gedeponeerde uitdeelingslijsten:
23 Maart: H. van der Wal, timmerman. NaaTden.
Geëindigd door hel verbindend worden der eenige
uitdeelmgslijst. Uitte. 100 pet. pref. en 9.307 pet.
aan conc. crediteuren.
23 Maart: de Wed. E. Wijnberg-Ehinger, Am
sterdam. Idem. Uitk. 50 pet. aan pref. (5 cred.);
oonc. cred. 2.5 pet
23 Maart: Nalatenschap van S. Wijnberg, Am
sterdam. Idem. Uitk. 100 pet. 1 pref. cred.; 50 pet.
5 pref. cred.; 2.62 pet. aan conc.
25 Maart: P. J. A. Spanneburg, Hilversum. Idem.
Uitk. 100 pet. aan pref.: 8.442 pet. aan cone cre
diteuren.
28 Maart: H. F. Raaïsie, Amsterdam. Idem. Uitk.
100 pet. aan pref. cred.; 4.9518 pet. aan conc. cre
diteuren.