yJimst en £ettecenj JSaiizt Jittif SyCan. Spait en Spet POSTGIRO No's Oud Santpoort VRIJDAG 4 'APRIL' 1941 H 'A' A" REE M'S DAGBLAD De leerlingen van Tilly Sylon hebben langza merhand een zoodanige geoefendheid verkregen, dat wij werkelijk van een „ballet" mogen spreken. De uitvoering van gisteren, die weer gegeven werd met medewerking van de H.O.V. gaf daar opnieuw het bewijs van. In niet minder dan tien nummers trad de vaste dansgroep op. telkens in andere costumes en behalve in ,.De Schouwburgbezoe kers en den dans der komedianten van Smetana" in nieuwe door de leidster ontworpen choreo grafie. Wat moet daar gewerkt en gestudeerd zijn om zulk een artistiek resultaat te verkrijgen! De inzet Wiener Landler van Schubert was reeds dadelijk frisch en pittig. Hoe goed was het landelijke hier het Oostenrijksche karakter getroffen, o.a. in het aan het Schuhplatteln her innerende begeleidende handengeklap. Dat w<as nu werkelijk een volksche dans. levendig, natuur lijk. ongedwongen. Aardig waren ook de kleurrijke costuums. Trouwens in de volksche dansen was het ballet gisteravond zeer gelukkig, o.a. in het Russische danslied en den slotdans van Liadow, den Noor- schen dans van Grieg en de Roemeensche dansen van Bela Bartok, telkens anders van karakter en in den juistcn volksaard En met welk een „Tanzfreudigkeit" werden deze dansen uitgevoerd. Het Kerstlied van Liadow trof mij door oorspronkelijkheid van ontwerp, vooral in de zich telkens veranderende en door elkander bewegende groepen van drie. Dit was choreografisch heel knap. De Klaagzang en de Berceuse gaven meer plastiek te zien. maar ook hierin was een geheel eigen opvatting van de ontwerpster,'te onder kennen. Het menuet en rigaudon op muziek van Ravel kan ik niet zoo waardeeren. Deze dansen eischen meer voorname gratie en licht heid en de costuums en vooral de pruiken werkten in dit nummer ook niet bepaald mede om Ihet effect te verhoogen. Zeer geestig daarentegen was de ..Humoreske" op muziek van Fl. Peters waarin vooral het slot aardig gevonden was. Dit nummer viel zoo in den smaak, dat het in zijn geheel herhaald moest worden. De „Marche" en Féte Bohème van Massenet werden levendig en vooral goed rhyth- misch gedanst. Jammer, dat niet alleen in deze dansen maar ook in vele andere dezelfde armbewe gingen telkens terugkwamen. Over het alge meen zijn de voetbewegingen bij dit ballet veel meer geoefend en gevarieerd dan die der ar men. Zeer veel Indruk maakte de Marche Funèbre van Chopin een elegische dans, in drie groe pen gedanst, nobel van plastiek en fraai van uit voering. Met veel genoegen hebben wij de op Trudi Schoop geïnspireerde ..Schouwburgbezoe kers en Dans der Komedianten" van Smetana weer gezien. Dit. dansspel is wel een der Ijeste nummers van het ballet van Tilly Sylon. Het wordt ook zeer humoristisch gedanst. Geen wonder, dat het publiek om een herhaling vroeg. „De Buren" van de Falla, waarmee de avond werd besloten, mist de eenheid van den dans van Smetana. Ik vond het geheel wat gezocht en rammelend, maar het slot de rondedans was levendig en opgewekt, zoodat wij toch met een goeden indruk naar huis gingen. Er was een groote eenheid tusschen het orkest en het ballet. Hoe kan het ook anders, waar man en vrouw hier samenwerken tot het verkrijgen van een artistiek geheel. Tilly Sylon liet terecht Marinus Adam, die cie Wiener Landler, de Humoreske, de Hai ling en de Noorsche Dans en de Marche Funèbre voor orkest had bewerkt, deelen in de hulde vóór de pauze en aan het slot. Het was een avond van groot succes voor het echtpaar Marinus Adam Tilly Sylon, het ballet en de H.O.V. J. B. SOHUIL. CENTRAAL TOÖNEEL. HetSpel der Vergissingen Hoeveel „spelen van vergissingen" zijn er na Shakespeare al niet geschreven, maar hoe ver vagen al deze wei-ken naast het nog altijd frissche, rijke blijspel van den Engelschen dichtervorst. „Spel van vergissingen" noemt Weremeus Bu- ning „The Comedy of Errors" in zijn uitstekend klinkende en goed „mondende" vertaling. Dit lijkt mij beter dan „klucht van vergissingen", welke titel Burgersdijk er aan gaf. Want een klucht is dit werk ondanks veel kluchtigs zeer zeker niet. Dat is het groote van Shakespeare, dat hij met zoo'n kluchtig gegeven toch steeds op de hoos- te van het blijspel blijft. Hoe meesterlijk bij voorbeeld is dit blijspel van bouw! Met welk een speelsch vernuft stapelde hij de eene vergissing op de andere, zonder dat het toch ooit tot verwar ring voert Met een zekerheid, die verbaast, houdt hij al de draden vast en weet hij ze aan het slot weer in elkaar te strengelen, juist op het oogen- blik, als wij gaan denken: nu wordt het genoeg! Wij, die met den dichter in het geheim zijn, kun nen hem voortdurend volgen; voor ons „toeschou wers" blijft hij altijd klaar en helder. Dat is het geniale van Shakespeare, die wij zien het weer in dit blijspel het tooneel kende als geen ander. The Comedy of Errors behoort tot Shakespeare's eerste werken. Hij vond het segeven voor dit blij spel in de Tweelingsbroeders van Plautus, maar. hij heeft dat gegeven van zijn Romeinschen voor ganger verder uitgewerkt door aan de tweeling broeders nog twee andere tweelingen de knech ten toe te voegen. Heel dit spel van vergis singen is gebaseerd op de gelijkenis van de broe ders Antipholus van Ephesus en Antïpholus van Syracuse en die van de twee Dromio's, hun diena ren. Ook in zijn Driekoningenavond speelt de ge lijkenis van broer en zuster een groote rol, maar zoo ver als in The Comedy of Errors dat geheel op deze vergissing gebouwd is ging hij daarin toch niet. Al is Het spel der Vergissingen een jeugdwerk, toch herkennen wij in alles reeds het genie. Hoe prachtig bijvoorbeeld is de inzet met dat indruk wekkende verhaal van Aegeon en met welk een teere kieschheid zijn de vergissingen tusschen de vrouwen en de tweelingbroeders door den dichter behandeld! Zoodra dn vrouwen opkomen is er poczie op het tooneel. Met welk een liefde heeft Shakespeare deze vrouwenfiguren zooals bijna al zijn vrouwen geschilderd! Van oen verruk kelijke gratie bijvoorbeeld is het tooneeltje tusschen Luciana en Ant-.pholus van Syracuse. Hoe fijn en teer wordt in een paar trekjes het jonge meisje ge- tcekend! Welk een rijkdom van taal en beeld, wan neer Adriana spreekt over de liefde voor haar man en hoe staat de abdis Aemilia in enkele regels in haar grooicn ernst en levenswijsheid prachtig en klaar voor o<ns! Het Centraal Tooneel heeft in den Stadsschouw burg op het Leidsohe Plein in de serie Kunst iv. Amsterdam een vroolijke en van geest tinte lende voorstelling van Shakespeare's blijspel ge geven en daarbij de poëzie en de tragiek het haar toekomend deel niet onthouden. Wladimir Bielkine heeft er de decors en costuums voor ontworpen en met een mmimum van materiaal de tooneelen op gebouwd Deze-- voornamelijk aanduidende -- yle decor? zijn zeer ingenieus en origineel cn de witte kleur werkt mede om aan het tooneel het zonnige, warme aanschijn te geven, dat dit in het Zuiden •pelende stuk verlangt. Wat ons in deze opvoering vooral getroffen heeft, was de harmonie tusschen het kluchtige en het meer ernstige element. Voor het dol-kluchtige zorg. den in de eerste plaats de twee Dromio's, Ko van Dijk en Dick van Veen. Zij tweeën hebben als deze knechten de voorloopers van de vele onverge lijkelijke clowneske rollen uit Shakespeare's latere stukken zich zelve overtroffen. Hun spel was heel den avond van een waarlijk groteske grappigheid en Shakes pear iaansche levendigheid. Zij waren elkaar uiterlijk zóó gelijk, dat het werkelijk moei lijk was hen uit elkaar te houden. En tooh was er verschil in hun komisch spel. Dick van Veen zocht het effect voornamelijk in de geestige dictie, Ko van Diik in het clowneske spel. maar beiden gaven zij elkander weinig of niets toe. De Dromio's vooral hebben de vrooliikheid op het tooneel gebracht en om hun spel is herhaaldelijk geschaterd door 'de volle zaal en het werd beloond door tallooze open doekjes. De rollen van de tweelingbroeders Antipholus zijn niet zóó dankbaar als die der Dromio's, om dat zij niet in het clowneske mogen gaan. Deze broeders werden uitstekend gespeeld door Joan Remmelts en Gysbert Tersteeg. ook zij elkander in veel gelijkend en toch verschillend in aard, Joan Remmelts de man, die in Ephesus thuis, is, forscher ook in zijn wezen. Tersteeg. de vreemde ling, die door het vreemde wordt overweldigd en meer lyrisch van aanleg is. R:e Gilhuys en Mary Dresselhuys waren de twee zusters, Adriana en Luciana, Rie Gilhuys heftig haar jalouzie, maar toch steeds voornaam cn in haar liefde nobel en volkomen vrouwelijk, Mary Dresselhuys licht, teer en nog meisje in haar groeiende liefde voor den vreemdeling, dien zij haar zwager denkt. Hoe geestig en van welk een schuchtere gratie was zij in het tooneeltje met Antipholus, wanneer haar geest geheel verward, raakt. Twee voortreffe lijk in Shakespeare-stijl gespeelde rollen. Péronne Hosang gaf alle waardigheid en levens wijsheid aan Aemilia, maar zij onthield haar wat te veel de warmte van het moederhart. Zij bleef bijna uitsluitend de abdis, maar zij is toch ook de vrouw van Aegeon, de moeder der tweelingen. De courtisane van Elly van Stekelenburg paste niet in een stuk van Shakespeare, die altijd voornaam blijft en nooit vulgair wordt. Cees Laseur had voor zich zelf de rol van Aegeon gekozen. Hij deed het prachtige verhaal in I, waar mee het blijspel inzet, mooi van toon en gedragen door zwaar menschelijk leed, zonder zooals vroeger van Dalsum in het al te dramatische te vervallen. Deze koopman was feitelijk aristocrati- scher dan Salinus van Arend Hauer. die aan her togelijke waardigheid wel wat te kort schoot. Jan Teulings leek als de dikke koopman zoo ge stapt uit een sprookje van 1001 nacht hij was heel grappig en ook Willy Ruys speelde bewege lijk en geestig den duivelbanner Spits. Zoo werd het als geheel een vroolijke, zonnige voorstelling van Shakespeare's blijspel, die bij het publiek een uitbundig succes had. J. B. SCHUIL. DD.D. julvert de poriën, doet de |euk bedaren, ver- •rlfchl en «terkt de huid- weelself. Flacons a 75 et., f. 1.50 en I. 2.50. GeneesmiddelD. D Dl tegen HUIDAANDOENINGEN (Adv. Ingez. Med.) Boksen DE EUROPEESCHE KAMPIOENSCHAPPEN. De Hongaarsche boksbond heeft besloten de Europeesche kampioenschappen toch te laten door gaan van 30 April tot 5 Mei. Er hebben zich voor deze wedstrijden 9 landen met 59 deelnemers aan gemeld. Bij de laatste kampioenschappen in vrëdestijd in 1939 te Dublin waren 11 landen met 69 boksers vertegénwoordigd. Duitschland, Italië, Zwitserland en Hongarije hebben in alle acht gewichtsklassen ingeschreven Slowakije zal met 7 boksers komen, Finland en Zweden met zes, Denemarken en Joego-Slavië ieder met vier. Bovendién worden er nog twee Noren verwacht. Biljarten KAMPIOENSCHAP VAN HAARLEM IE KLASSE KLEIN BILJART. De bezetting van het tournool om het plaatselijke kam pioenschap le klasse is ditmaal zeer sterk. Van de B. C. Haarlem schreven in G. W. Metz, W. Houtkooper en J. de Jager. De B. V. D. E. S. wordt vertegenwoordigd door J. Stellers en P. Dickman, terwijl ook de 2e klasse kam pioen, A. Corver van de B. C. Insulinde heelt Ingeschre ven. Ook H. v. d. Broek (B. V. 1939), die tijdens het 2e klasse-tournooi met een algemeen gemiddelde van ruim 5.— eindigde, Is van de partij. Het achttal deelnemers wordt 'gecompleteerd door H. Lamers Jr., de jeugdige comlngman van B, V. Excelsior te Velsen-Nooid. Vooral de deelname van den bekenden B. C. H.'er J. de Jager, die van Jaren in dit milieu een uitstekend figuur sloeg, beteekent ongetwijfeld een aanwinst voor de spanning. De wedstrijden, welke over 250 caramboles kader, zul len worden gespeeld, beginnen op Dinsdag 15 April a.s. In café Metz aan de Barteljorisstraat. HET SPEI. DER CLUBS UIT HAARLEM EN OMGEVING. Beschouwingen over tie laatste vijf seizoenen. H.B.C. Tenslotte volgen ln clcze serie nog eenige bij zonderheden over onzen nieuwen twcede-klasser H.B.C.. die op het terrein aan den Heerenweg te Heemstede speelt. Zooals onze lezers weten speelde zij het vorig seizoen nog in de R.K. Federatie. De letters H.B.C. beteekenen „Heemstede Berkenrode Combinatie". In 1902 werd de neutrale club „Heemstede" op gericht en lil 1906 de R.-K. vereeniging „Berken rode". In 1916 werd tot fusie tussohen deze twee orga nisaties besloten, waardoor een krachtige vereeni ging tot stand kwam. waaraan de naam „H.B.C." gegeven werd en die in Heemstede een zeer groo- ten aanhang gekregen heeft. In het R.-K. verband waren haar prestaties altijd 'heel goed. Er moest steeds rekening met haar worden gehouden. In 1924'25 speelde zij in de Overgangsklasse, die toen in het Westen de hoogste afdeeling was. Een jaar later en ook in 1926,'27 werd bot kampioenschap behaald: in laatstgenoemd seizoen zelfs zonder één punt ver lies. In 1930 "31 werd de eerste klas in de R.-K. Fe deratie ingesteld. Ook hierin sloeg H.B.C. een goed figuur. Hier werd vier jaar later eveneens het kampioenschap behaald. In 1936 '37 won zij 15 wedstrijden, speelde er 2 gelijk en verloor slechts één, waarmee opnieuw liet kampioenschap veroverd werd. In de competitie om 'het lands kampioenschap eindigde zij echter op de eerste plaats, de titel kwam bij Brabantia (Eindhoven). In 1937. '38 ging het met H.B.C. aanvankelijk nog niet goed, maar toen ondernamen zij een feilen eindspurt, die haar weer op de eerste plaats bracht. Ditmaal moest zij in het tournooi om het R.-K. kampioenschap van Nederland met de vier de plaats genoegen nemen. In het volgende seizoen kwam H B.C. niet voor den titel in aanmerking; toen eindigde zij zelfs op de zesde plaats, maar in 1939 "40 werd weder om op flinke wijze op het afdeelingskampioen- schap beslag gelegd: dat was op 16 Juni 1940. toen zjj met 72 van T.Y.B.B. won. Voor het R.-K. landskampioenschap werd twee maal van V.V.Z. en één keer van Quick (Oldenzaal) gewonnen; laatstgenoemde club nam in den tweeden wed strijd revanche. Deze competitie kon helaas niet uitgespeeld worden. Al onze voetballiefhebbers waren aan het be gin van dit seizoen, toen de R.-K. voetbalvereenï- gingen in den grooten Ned. Voetbalbond werden ingedeeld, nieuwsgierig hoe H.B.C. zich in het nieuwe milieu zou houden. De niet-Katholleken wisten natuurlijk wel, dat Kick Smit in haar gele deren speelde, maar van de overige tien spelers hadden zij nooit iets gehoord. Daarom was het een goede gedachte van de besturen van H.B.C. en R.C.H., om Zondag 4 Augustus vóór het begin van de competitie een vriendschappelijken wedstrijd te laten spelen. Dit geschiedde op het fraaie veld van Berkenrode aan den Heerenweg te Heem stede. Het werd een faire strijd, die door de Racing met 41 gewonnen werd. En hoewel dit voor de H.B.C 'ers natuurlijk een teleurstellend resultaat was, toonden zij zich goede verliezers. Natuurlijk waren ze wel belust op revanche: die werd hun 25 Augustus geboden. Deze wedstrijd eindigde in een 44 gelijk spel. H.B.C. kon derhalve met groot vertrouwen aan de competitie van den Ned. Voetbalbond begin nen. Zij sloeg een heel goed figuur en ze zou zelfs nog een kansje op het kampioenschap hebben ge had, als haar achterstand op E.D.O. en H.V.C. niet te groot geworden was. Nu staan de Heemstede- naren op de derde plaats en het moeten knappe jongens zijn, die hen er van kunnen verdrijven! Na hetgeen we j.l. Zondag van haar spel tegen H.F.C. gezien hebben meen en we als onze* overtui ging te mogen uitspreken, dat H.B.C. haar weg in de Nederlandsdhe voetbalwereld wel vinden zal. Haar elftal is nu als volgt samengesteld: Bloem ink, Onland. Van der Horst, Vinken, Van der Veldt, Martin Jr., Peepeukoorn, Drayer, Van Baikel, Smit, Martin Sr. Feestavond van de H. S. V. „De Kampioen". De H.S.V. „De Kampioen" organiseerde ter ge legenheid van haar 35-jarig bestaan' een intiemen feestavond welke zeer geslaagd mag worden ge noemd. Na een korte opening door den voorzitter den heer J. ten Hove, waarin hij wees op de be- teekenis, die „De Kampioen" in deze 35 jaar voor de wielersport in de gemeente Haarlem heeft ge had, traden de heeren Vermes en v. Duynen resp. voorzitters der wielervereenigingen A.S.C, Olym- pia en R.-K. W.V. Achillis op het podium om hun gelukwenschen aan te bieden en een cadeau te overhandigen. Een eerste klas gezelschap onder leiding van den bekenden schrijver Willem van Iependaal bracht verder een uitstekend programma, dat buitenge woon in den smaak van het publiek viel. Vooral Ans Poppes, de cabaretière heeft veel-tot het suc ces bijgedragen. Na de pauze werden de heeren J. ten Hove cn J. Tulleken gehuldigd met hun 35-jarig lidmaat- sohap, terwijl hunne echtgenooten een bloemenhulde in ontvangst mochten nemen. Een gezellig bal besloot dezen uitstekend ge slaagden feestavond waaraan allen een prettige herinnering zullen behouden. Gymnastiek Wedstrijden van Bato. Evenals voor Bato's dameswedstrijden van Dinsdag be stond er voor de heerenwedstrijden van Donderdag veel belangstelling. De toeschouwers zullen zich den gang naar den Kleinen Houtweg niet beklaagd hebben, want de verrichtingen ook van de heeren waren de aandacht vol komen waard. De turners hadden vijf onderdeeien te verwerken, leider, de heer C. Th. Smal, werd voor de beoordeeling bijgestaan door de heeren J. J. v. Doorn. A. M. Prent en B. J. Wieland Los. Verwacht mocht worden, dat ln den len graad F. W. Guit zijn kampioenschap zou vernieuwen. Inderdaad ge lukte dit hem. en wel met een flinken voorsprong. Ook zijn stijl, vrijwel eenlg In den Kennemer Turnkring, viel te bewonderen. Guit won nu voor den derden keer den wisselbeker en deze kwam daardoor definitief ln zijn bezit. De beker was beschikbaar gesteld voor den turner, die hei hoogste aantal punten behaalde, ongeacht den graad. Bijna was deze prijs gewonnen door een 2e graads-turner, n..l P. Luiting, want deze kreeg slechts 2 punten minder dan Guit. Lulling is dan ook vrijwel rijp voor den len graad. Maar ook overigens werd in den 2en graad, en mede in den 3en graad, goed werk geleverd. Het aantal deelnemers had grooter kunnen zijn. De heer A. J. Fortgens, voorzitten van Bato, reikte de prijzen uit. De uitslagen luiden: Eerste graad* 1. F. Guit: 2. J. D. de Kruiff; 3. H. Poorter. Tweede graad: 1. P. Luiting; 2. C. Fehres en C. Wal- brecht; 3. J. van Houten. Derde graad: l. H. Konings; 2. B. Poelgeest; 3. J. Zwart. oan de Winterhulp Nederland Winterhulp Nederland den Haag, No. 5553. Als bank der Winterhulp Nederland is aangewezen de Karrer- eeniging N.V. Amsterdam No. 877» Stort op SSS3 of 877 Dr. F. E. Posthuma: „Niemand, die steun overgeslagen." behoeft, wordt J. H. D. K. NED. VOETBALBOND. (onderafdecling Haarlem). ZATERDAGMIDDAG COMPETITIE. Afd. A: Kennemerland J—Johcz, 3 uur, G. H. Hesse- link Jr Telefonia—ZSV (THB-terrein), 3 uur, A. Zomer RCH— SIZO. 4 uur. S. de Boer; VEW—Tweede Jeugd, 3 uur, H. Drupsteen: WIJ—Kennemerland 1. 4 uur, E A. Hoogewoonink. Afd. B: WRA—Telefonia 2, 3 uur, H. J. Boeree; SIZO 2 —Kennemerland 4, 3 uur, G Winkelaar; Johez 2—VEW 2, 3 uur, J A. G. Krouwels Jr.; Kennemerland 5—ETO, 4 Steffens. ADSPIRANTEN COMPETITIE Afd. A: HFC a—EDO a. 4 uur, W. Traksel Jr. Afd. B: Scholen b—Haarlem b, 3 uur; HFC b—VI. Vogels, 3 uur; EDO b—DeCeO b. 4 uur. Afd C: HBC a—BSM, 3 uur. Afd. D: Haarlem c—Spaarndam, 3 uur; Kennemerland— ETO. 3 uur; THB a—DIO. 3 uur. Afd. E: RCH d—Zeemeeuwen, 3 uur; WH—RCH e ur; Hillegom—EDO d, 3 uur; Hillinen—SIZO, 3 uur. Afd. G: DSS a—Onze Gezellen b, 3 uur; DEK—TIJBB c, 3 uur; Onze Gezellen c—DSS c. 3 uur. NOORDELIJKE ADSPIRANTEN COMPETITIE. Afd. A: Stormvogels a—Beverwijk a, 4 uur, T. Post; Ter rasvogels—VSV a. 3 uur, G. Jansen. Afd. B: Beverwijk b—Kennemcrs c, 3 uur; Stormvo gels c—VSV d, 3 uur. Als bewijs van dankbaarheid zullen de inwoners van Bunschoten binnenkort aan het gemeentebestuur var» Enkhuizen een bronzen gedenkplaat aanbieden ter herinnering aan de goede zorgen tijdens de evacuatie ondervonden. Deze gedenkplaat, welke in relief door de firma Begeer te Utrecht is uitgevoerd, is thans te Bunschoten voor de bevolking tentoongesteld. Jeugdige inwoonsters bekijken het kostbare geschenk, da* per botter naar Enkhuizen zal worden overgebracht. (Foto Pax Holland) Algemeen sociaal fonds voor de grafische bedrijven. Voor de grafische bedrijven is een algemeen sociaal fonds gesticht. Aan gehuwde werknemers en kostwinners, die met toestemming van het centraal bestuur .kor ter dan 42 uur per week werken, wordt uit dit fonds een toeslag verstrekt tot 42 uur loon per week. Aan 'gehuwden, niet-kostwinners wordt een toeslag verleend tot een gegarandeerd inko men van 36 uur loon. Er wordt dus een belangrijke tegemoetkoming aan de korter werkenden ver strekt. Op dezen vorm van wachtgeld wordt door de overheid 40 procent subsidie verleend, terwijl de werkgevers een bijdrage van 5 procent van de wekelijksche totale loonsom en de werknemers een bedrag van 10 cent per week hebben te be talen. Deze 5 procent storting door de werkgevers zou zonder meer een belangrijk offer beteekenen. In verband hiermeé is de medewerking van den ge machtigde voor de prijzen ingeroepen. Toestem ming is verleend de grafische producten met eenige onbelangrijke percentages te verhoogen, Het jaarlijksche inkomen van het fonds zal mits dien ongeveer een millioen gulden per jaar be dragen. Van groot belang is. dat het fonds voor alle grafische werkers georganiseerd of niet van biridende kracht is. Hooger personeele belasting in Den Haag? Ged. Staten van Zuid-Holland hebben de Haag- sche gemeentebegrooting ter wijziging terugge zonden. B. en W. van den Haag stellen thans aan den Raad voor de opcenten op de personeele be lasting van 96240 te brengen op 103259, dus een verhooging met ongeveer 7 Besparing van ijzer- en staalverbruik In de Nederlandsche Staatscourant van 2 April is een verordening gepubliceerd, welke een besparing van het ijzer- en staalverbruik beoogt. Daartoe wordt de vervaardiging van verschillende minder noodzakelijke artikelen van ijzer en staal verboden of beperkt. Bovendien wordt, het ge bruik van ijzer en staal voor een aantal doelein den, waarvoor ook andere materialen kunnen worden gebruikt, verboden Deze verboden gelden niet slechts voor zoover de vervaardiging ge schiedt ten behoeve van het verbruik in Neder land, doch ook indien de betrokken artikelen be stemd zijn voor export naar Duitschland of naar een der door Duitschland bezette gebieden. Onder „verbruik in Nederland" wordt mede verstaan het verbruik door zich in Nederland bevindende bui- tenlandsche instanties, b.v. leden of organen van de Duitsche weermacht. De bepalingen hebben hoofdzakelijk betrekking op artikelen van de kleinmetaal-, de emaille- en soortgelijke industrieën, de fabrieken van huis houdelijke artikelen, tafel- en keukengerei, meu belen en aanverwante artikelen, hang- en sluit werk, radiatoren en kachels, rijwielonderdeelen enz. Voorts worden de ijzergieterijen in haar pro ductie van bepaalde goederen beperkt (b.v. ten aanzien van eietiizeren buizen afvoerpijpen no- leer ingsonderdeelen Van deze verboden en beperkingen kan de di recteur van het rijksbureau voor ijzer en staal in bijzondere gevallen ontheffing verleenen. Over huismerkeó Het doet eigenaardig aan, wanneer men den laat- sten tijd den volijverigen slotbewaker van de Ruïne van Brederode te Santpoort tot elk bezoeker hoort zeggen, dat het ten strengste verboden is namen ergens in het gebouw te vereeuwi gen, terwijl blijkbaar sinds 1513 tal van bezoekers niet aan den drang hebben kunnen ontkomen om hun letterteekens in het muurwerk vast te leggen. Hoewel wij het verbod van den bewaker ten volle gegrond achten, zijn bij de namen en teekens, die eeuwen achtereen zijn ingesneden, zulke interes sante afbeeldingen, dat wij hiermede de hoop uit spreken, dat de instelling voor Monumenten zorg zich deze schrifturen zal aantrekken en door een netwerk van sterk gaas, beschadiging zal .we ten te voorkomen. In de wirwar van een niet te tellen aantal namen ontdekten wij tal van de mooi ste naamteekeningen en zoogenaamde huismerken, die werkelijk het bewaren wel waard zijn. Het is over deze huismerken dat wij iets zouden willen schrijven. De studie over wat wij „huismer ken" noemen is in Holland nog van zeer recen- ten datum. Bijna algemeen worden deze teekenin- gen „verbasterde runen" genoemd met een zooge naamde „magische strekking". De laatste onderzoekingen van Karei Konrad A. Ruppel, opgeschreven in: „Die Hatismerke, das Symbol der Germanischer Sippe" wijzen in geheel andere richting. Ruppel beschouwt het huismerk als het oeroude stamteeken. Het is als het ware een voorlooper geweest van de „wapenteekens" door de Ridders op hun schilden afgebeeld. Behoorden de wapenteekens dus aan den adel. de huismerken waren van veel ouder datum en gaven als symbool den stamvader van het geslacht aan. Dit woord „geslacht" moet niet verbonden worden met het begrip ridderlijke afstamming, maar gaat terug naar den oudsten en eersten vertegenwoordiger van een eigen familiegroep, die als eerste een eigen huis met eigen haard stichtte. Deze stamvader koos zich een eigen teeken, dat hij gebruikte voor het waar merken van al zijn bezittingen, dat hem vertegen woordigde bij alle overeenkomsten en als zoodanig in het oude Friesche Recht als bewijsteeken werd aangenomen. Het nog levende hoofd van de fa milie blijft het teeken steeds in ongewijzigden vorm gebruiken, terwijl de jongere leden van het geslacht, zoodra zij zich zelfstandig vestigden in eigen hof, het aloude teeken bleven gebruiken, doch hieraan een of meer streepjes als afwijking toevoegden. Hetzelfde dus als eeuwen later met de ridderlijke wapens plaats vond. In zeer veel geval len is het teeken van het huismerk gebaseerd op de oude Runenteekens. Een dier oudste veelvuldig voorkomende teekeningen vertoont een zandloo- per. Dit teeken is een afleiding van het oude zon neteeken, zooals het duizenden jaren geleden op tal van plaatsen in de rotsen van Zweden en Noor wegen is ingegrift. De oorsprong van ons teeken is de zuivere cirkel. Deze cirkel komt meermalen voor voorzien van een vertikale lijn, waarmede de poolzon en de poolnacht werd voorgesteld. Zoo vindt men verder den cirkel bovendien door een horizontale lijn gedeeld. De vier snijpunten op den cirkel stellen de vier zonneopgangs- en ondergangs- punten aan den poolcirkel voor. Andere afbeeldin gen verdeelen den cirkel als 't ware in Noord-West Noord-Oost, Zuid-West en Zuid-Oost. Deze vier punten geven de op- en ondergangs- punten aan van de Zonnewende, zooals die plaats vindt in Zuidelijker gelegen landen als Nederland, Noord-Duitschland enz. Door het laten vervallen van de cirkelgedeelten tusschen NW en ZW en tus schen NO en ZO en door het met een rechte lijn verbinden van NW en NO, en ZW en ZO verkreeg men het zandlooper model dat dus als een zuiver Friesch teeken kan worden beschouwd. Letten wij op de afbeeldingen van dit teeken hier in Holland dan zouden wij mogen vermoeden, dat de stam vader van het geslacht dat het zandloopermodel als huismerk had gekozen in de vroege tijden zich te midden van de plassen en poelen van het latere Holland heeft gevestigd. Wij vinden namelijk in de hoofdkerken van Alkmaar en Monnikendam het zuivere zandloopermodel op een der grafzerken af gebeeld. Een rechtstreeksche afstammeling doch een tweede of latere zoon heeft daarna in de om geving van Edam zijn eigen huis en haard gesticht en als geslachtsmerk het stamteeken aangehouden doch het voorzien van een horizontale lijn dwars door het kruispunt getrokken. Wij vinden ziin tee ken terug op een zerk in de mooie oude kerk te Edam. Hoogst opmerkelijk is het volgende verhaal over ditzelfde geslachtsteeken dat wij aantee^en- den uit een studie van Christian Nicolarssen. Ko ning Christiaan van Denemarken was getrouwd met de jonge Elisabeth aartshertogin van Oosten rijk en zuster van Karei V. Als jonge Hollandsche kon zij zich niet schikken in de omgeving van het Denemarksche hof en leed zij ten zeerste aan zware heimwee-aanvallen. De raadgeefster van den ko ning, Siegbrit geheeten en moeder van Düveke de geliefde van den koning vroeg aan Christiaan ver lof om uit Holland een twintigtal boeren te laten overkomen om de Hollandsche groententeelt en de kaas en botermakerij in Denemarken in te voe ren. Zij hoopte hierdoor de jonge koningin vol doende afleiding te zullen geven waardoor haar heimwee misschien overwonnen zou kunnen wor den. Ingevolge dit verzoek vestigden zich 24 Hol landsche boeren uit Waterland op het eiland Ama- ger tegenover Kopenhagen gelegen. Volgens boven genoemde studie van Christian Nicolarssen over Boeren en Huismerken op de Hollandsche Neder zetting te Amager" had een dier boeren Sybrand Allertsen geheeten tot in het laatst van 1700 op al zijn eigendommen steeds het teeken van den zand looper met dwarsstreep doen aanbrengen. Eerst na 1790 is door het geslacht Sybrand Allertsen het oude teeken gewijzigd in het wolfsangel teeken, echter eveneens voorzien van de horizontale dwars streep. Wel eigenaardig is het dat dit wolfsangel- teeken reeds eerder met het zandloopersmodel ver bonden was. De eigenaar van dit huismerk wijzigde het oude merk met behulp van de onderste hori zontale lijn in twee extra wolfsangels. Mogelijk zou uit bovenstaande de gevolgtrekking gemaakt mogen worden, dat een der Waterlandsche of der A.mager families van het geslacht Sybrand Allertsen zijn geslachtsteeken bij een bezoek in Brederode's muren heeft gegrifd. Santpoort. J. S. VISSER. AGENDA VRIJDAG 4 APRIL. Concertgebouw: Openbare vergadering N.V.V., 8 uur. Stadsschouwburg, Wilsonsplein: N.V. Het Neder- ndsch Tooneel: L'Arlésiènne, medew. v. d. H.O.V. Twentsche Bank Haarlem: Aandeelhoudersver gadering Maatschappij tot exploitatie van Natuur lijke bronnen N.V. in Haarlem, 5 uur. Rembrandt Theater: Non Stop Variété, 2.30 en .30 uur. Palace: „De laatste ronde", 2, 6.30 en 8.45 uur. Luxor Theater: „Zijn beste vriend". 2.30. 6.30 n 8.45 uur. Frans Hals Theater: „Het congres amuseert zich", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Frans Hals Museum: Tentoonstelling van schil derijen en teekeningen. 104 uur. ZATERDAG 5 APRIL. Concertgebouw: Dans- en showavond, 7 uur. Stadsschouwburg: Het Ned. Tooneel: „De kus op het perron", 7.30 uur. BioscooDtheaters: Voorstellingen des middags en des avonds. Rembrand Theater: Non Stop Variété, 2.30 en 7.30 uur. Frans Hals Museum: Tentoonstelling van schil derijen en teekeningen, 104 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 10