Bonnen die thans geldig zijn: JCmst en £ettecen^) Zomerzotheid. JB A" A" ND'AG 7 APRTC 1941' HAARDE M'S DAGBLAD U NIEUW LEVEN. Cabaret Tholen en Van Lier. De Geheel Onthouders Tooneelvereeniging Nieuw Leven staat aan den vooravond van haar 30-jarig bestaan en heeft dit feest gister gevierd met een cabaret-avond in den Stadsschouwburg. De voorzitter, de heer Rohdens, zei in zijn ope ningswoord. dat Nieuw Leven het dertigjarig be staan in verband met de tijdsomstandigheden be scheiden wilde herdenken, hoewel er reden was tot groote tevredenheid over den groei der vèreenigïng, die thans bijna weer 500 leden telt. De heer Rohdens bracht in herinnering, dat Nieuw Leven op 9 April 1911 was opgericht en het de verschillende jubilea steeds feestelijk had gevierd. Nieuw Leven had zich in deze 30 jaar tot een der beste dilettanten-vereeni- gingen in Haarlem ontwikkeld en in den tijd van haar bestaan 140 tooneelavonden gegeven en 90 verschillende stukken ten tooneele gebracht. Behal ve deze tooneelopvoeringen waren er nog de vele cabaret-avonden en de bals masqué geweest, zoodat er alle reden was met tevredenheid op de afgeloo- pen jaren terug fe zien. Hij twijfelde er niet aan, dat de vereeniging ook de toekomst met .vertrouwen tegemeot kon zien. Voorts bracht de heer Rohdens hulde aan allen, die in den loop van deze jaren zoo veel voor Nieuw Leven hadden gedaan, aan de hee- ren Kroon en VelUnga, die voor hem voorzitter wa ren geweest, aan de firma's die steeds bereid, wa ren gebleken belangeloos meubelen in bruikleen af te staan voor de opvoering, aan de constante kern van het bestuur, voorts aan den. directeur en het personeel van onzen stadsschouwburg, Kick Voss- hard, den regisseur en de pers, en hij sprak zijn vertrouwen erover uit, dat de vereeniging ook in de toekomst den steun van zoo velen zou blijven be houden. Daarna was het woord aan den heer Damiaans, die sprak namens de contact-propaeandacommissie Hij wenschte Nieuw Leven geluk met het 30-jarig bestaan en bood uit naam van de leden een ver nieuwd vaandel aan. Nadat de heer Rohdens zijn dank had betuigd voor dit zoo zeer gewaardeerde geschenk, kon een aanvang worden gemaakt met het cabaret-pro gramma, dat door de Tholens en Van Lïers werd verzorgd. Wel was het een teleurstelling dat de heer Piet Brokx, die zijn medewerking had toege- 1, verhinderd was op te treden, maar de ar- tisten hebben zich terdege ingespannen om deze deceptie goed te maken. Het duo Tholen en Van Lier is thans uitgebreid tot een kwartet en dit bleek in zooverre winst, dat zij zich nu niet behoefden te bepalen tot enkel het zingen van liedjes. De avond kreeg nu meer het karakter van een cabaret-revue, waarin de chan- werden afgewisseld met sketches in revue- stiil. De heer Tholen is de ziel en de gangmaker van Idit ensemble. Hij is onvermoeid .en hij draagt voor jmet een entrain en een animo, die bewondering af-, jdwingen. Toch moet ik zeggen, dat het optreden pan het duo fijner was. De sketches zooals die van het ziekenhuis en „Maak mijn vrouw niet aan het schrikken" waren geheel in de wat goedkoope Irevue-stijl, wat ik vergeleken bij het vroegere cabaretgenre geen vooruitgang vond. Ook de straatzangers van Montmartre maakten het zich wel wrat gemakkelijk. Wij hebben herinneringen aan ffijner ensembles in dit genre, zonder daarbij nu zelfs te willen denken aan den mooien tijd van Pisuisse. Tholen gaat hoe langer hoe meer de richting uit van een Lou Bandy en al haalt hij daarmee den lach uit de zaal, het is een wat al te gemakkelijk ;ucces. Neen, ik zie en hoor Tholen en Van Lier iever in hun oude repertoire, waarvan hij o.a. een ïitstekend specimen gaj in zijn met vuur en geest drift gezongen: „Je schouders er onder, je tanden >p elkaar!" Daar zagen we Tholen in zijn volle tracht. De twee dames, die de hecren assisteeren, hebben goede zangstemmen en hun duo van de „klaver- >laadjes van vier" was een alleraardigst, beschaafd nummer. Ook in de sketches kon ik hun optreden waardeeren, meer dan in het kwartet der straat zangers van Montmartre. Al was ik persoonlijk niet enthousiast, dit belette allerminst dat de Tholens en Van Liers bij het pu- DÜek een uitbundig succes hadden, zoodat Nieuw Leven over dezen cabaret-revue-avond alleszins tevreden kan zijn. De stampvolle zaal heeft de vier artisten herhaaldelijk hartelijk toegeklapt, vooral na het nummer voor de pauze, toen aan de dames iloemen werden aangeboden. J. B. SCHUIL AVADIA. Welk een alleraardigste, vroolijke opvoering was |dat Zaterdagmiddag in den Stadsschouwburg van L'n Zomerzotheid" door de Meisjes H.B.S.-V. „Avadia"! Ik zag dit door Dom de Gruyter naar ihet bekende meisjesboek van Cissy van Marxveldt bewerkt blijspel indertijd van acteurs en actrices te Amsterdam, maar hoeveel joliger, natuurlijk en vooral overtuigender was de voorstelling van Za terdag, vergeleken bij die van het beroepsgezel- jschap in ht Centraal Theater, waarin niet be paald tengere tooneelspeelsters en tooneelspe- llers van dertig jaar en ouder voor bakvis- ischen en studenten speelden. Zaterdag was het enkel jeugd, die en dat is op de planken lang niet gemakkelijk ook ongedwongen jong wist 'te zijn. ,,'n Zomerzotheid" heet dit stuk, dat meer klucht dan blijspel is. De titel zegt reeds, dat wij de ge schiedenis van Jonkheer Padt van Hyendaal voor al niet al te ernstig moeten nemen'n Zotheid, niet anders en niet meer en dan midden in den zomer, als de zon schijnt en het vacantie is en do wereld althans voor de jeugd op haar kop staat. Daarom accepteeren wij die wekenlange ver wisseling van Jonkheer Padt en Gerrit Jan Loots met al de gevolgen daarvan dan ook goed moedig, vooral wanneer die zich in 'n paar uur zoo ellervermakelijkste en jolig afspeelt. Wirn Paauw heeft de sfeer van dit blijspel uit stekend getroffen. Die bakvisschen en studenten Waren jong. uitgelaten en dol en bleven toch al door beschaafd. Het meest trof mij dat bij Gerrit Jan Loots, dien ik tot hu toe altijd min of meer als een onhandigen boerenpummel heb gezien. Paauw had begrepen, dat zoo'n jongen student in de reohten nooit in de club, van Jihr, Padt. van Hyendaal zou worden opgenomen en hij heeft daar om de schrijfster corrigterend van Gerrit Jan een wat geaffecteerd type met lichtelijke hais-allures gemaakt, zoo'n jongen, die er door lijn vrinden nog al eens tusschen genomen wordt, naar die toch zelf niet van geest ontbloot is. En Paauw had voor die rol een speler, zooals hij zelfs met moeite er een bij het beroepstooneel had kun nen vinden, want Loek van de Broek speelde Gerrit Jan Loots in deze opvatting kortweg volmaakt. Hij was niet alleen volkomen dat bewuste type, maar speelde hem ook zoo fijn-geestig en komisch uit, dat elk detail van het spel tot zijn recht kwam en sik woord van den tekst het juist accent kreeg. Het ging boven gewoon dilettantisme uit. Het was een Voortdurend pleizier dit spel te volgen en ik waar- fleerde het te meer, omdat ik weet. hoe moeilijk iet is zoo'n type zoo te spelen, dat hij komisch en toch overtuigend is. Na hem noem ik onmidddellijk Pit en Ella Heuveling. Wat werden die twee meisjes, zoo verschillend van karakter, alleraardigst en zuiver door Ellis Brandon en Loes Wijnberg gespeeld. Pit was het type van 'n gewoon, frisch en gezond meisje dat met al haar natuurlijkheid een on definieerbare charme had; Ella was volkomen het „nest", dat zij zijn moest en zij was het zonder chargeering. Hoe goed wist zij den geaffecteerde en scherpen toon van dit meisje te treffen en hoe raak zei ze haar tekst! Frank Meltzer speelde Jhr. Padt van Hyendaal eenvoudig en sympathiek en gaf de metamorphose van Jonker tot chauffeur en omgekeerd zeer goed. Aardig was ook in zijn uitbundig, het tooneel- vullend spel, Herman Friedhof als de eeuwige student. De andere rollen zijn allen zuiver figura tief. De auteurs hebben hen erg stiefmoederlijk bedeeld, maar zij kunnen toch veel beden-en, als zij slecht worden gespeeld. Dit was hier gelukkig allerminst het geval. Margriet Felx, Emmv Bek- ker en Rietje van de Stad speelden natuurlijk en gewoon, zonder 'n zweem van houterigheid en Paul Meltzer en Jan van Borssum Buysman waren vroolijke studenten, die in hun spel aldoor „heer" bleven, al laat de schrijfster hem wel eens minder fijn optreden tegen Ella Heuveling, die ten slotte toch een meisje is. Mietje Duyendak had de taak tussohen al dat jonge goed de oude tante te zijn. Zij deed het lang niet onverdienstelijk. Als geheel was dit wel een der beste voorstel lingen, die ik ooit van een schoolverecniging heb gezien. Alle hulde aan. Wim Paauw, die met jonge krachten hulde aan Wim Paauw, die met jonge krachten zulke resultaten weet te bereiken. Hoe langer hoe meer bewijst hij alle talenten voor regisseur van jonge menschen te bezitten en dat dit zeer gewaardeerd wordt, bleek weer uit de huldiging aan het slot, waarbij hem" door de spelers cn speelsters een boekwerk werd aangeboden. De stampvolle zaal heeft zicht- en hoorbaar ge noten van deze zonnige opvoering. Avadia bleek op haar 32sten verjaardag jonger en frisscher dan ooit. J. B. SCHUIL. MUZIEK. Uitvoering door leeraren van de muziekschool der Mij. tot bevordering der Toonkunst. Met één van Francois Couperin's beroemde, trio's ving dit leerarenconcert aan, dat immers ten doel heeft, bij de gevorderde leerlingen den zin te ont wikkelen voor vorm- en klankschoonheid cn hun het noodige stijlbegrip bij te brengen. Het was dus goed gezien, om naast Couperin le Grand den groe ten Cantor Joh. Seb. Bach te geven; en vanwege den bespeler der fluit mocht hier ook één der werken van Loeillet niet ontbreken. Doch als contrast tot dit drietal meesters van den Suitevorm bracht men wei-ken van Ravel en vair Eugene Goossens. De Directeur der school, de heer A. de Vogel, die aan den vleugel de bespelers der fluit en der hobo, resp. de heeren Jos. de Klerk en Haakon St'otijn muzikaal ter zijde stond, leidde het concert in met een korte beschouwing over Couperin's trio. Men heeft daarbij in aanmerking te nemen, dat de on derwerpen der letterkunde evenals reeds in Mon- teverde's tijd veelal aanleiding waren tot het ont staan eener muzikale compositie, en de vele „Ama- rilli's" en „Mirtillo's" naast de „Dorinda's" en „Co- risca's" verhuisden uit de herdersspelen van een Guarini naar de muzieken van een Couperin. Naast fantasienamen als een „Ténébreuse', een „Bavolet flottant" als schuilnamen voor een Allegro of een Menuet vinden we er „Calotins et Calotines ou la Pièce a trésous", onder welke benaming qns een Ga votte en Rondeau worden aangediend. Maar ook sagen omtrent muziekcollega's werden vastgeknoopt aan een of andere compositie, en zoo scheen men in Couperin's thans uitgevoerde trio behoefte te heb ben, den grooten violist Corolli te laten deel hebben aan het ontstaan van dit werk. De luisteraar uit onze dagen blijkt echter, zooals ook de heer De Vogel terecht opmerkte, voldoende tc hebben aan het werk als absolute muziek. En de concertgevers maakten het den toehoorder gemakkelijk, door een in uitersten verzorgde weergave te brengen van deze schoon-klinkende muziek, die immers niet an ders wil zijn dan een verheugenis voor het oor en' voor den geest. Bovenal de langzame deelen, waar in naast de blijde klanken der fluit de ontroerende zang der hobo zich paarde aan het klare spel van het clavecin (hier den vleugel) brachten ons Cou perin's woorden te binnen: „Men mag mij op mijn woord gelooven. dat ik veel meer houd van hetgeen, mij ontroert dan van dat wat mij verrast door vir tuositeit". Men kent Bach's groote Vereering voor Couperin Tallooze stukken schreef hij eigenhandig af. Het was daarom niet de meest gelukkige keuze, deze Bachsonate no. 6 voor piano en fluit. Maar na het zeer uitgebreide werk van Couperin speelde ook het tijdsbestek een rol, en zóó was de keuze gerecht vaardigd. Loeillet was weer heel gelukkig vertegen woordigd, wanneer men althans aan de welluidend heid (en de behaaglijkheid van den vorm) de hoofdaandacht schenkt. Hobo en fluit zijn voor 'het triospel twee uitgelezen instrumenten, daar zij bij de geschiktheid tot samensmelten van den klank voldoende contrasteeren. En het zijn immers de meesters van den vorm. die we beluisteren. Wel verzorgde fraseering bij fluit en hobo hielpen dien vorm in helder licht te plaatsen. Na een korte rustpoos droeg Haakon Stotijn een stuk van Ravel voor. Het werkte als het kwartet van Debussy na een Mozartfcwartet. Verschil van hemelbreedte, maar beide ons even lief. Dit „Pièce en forme de Habanera" toont ons den muziek-aris- tocraat ten voeten uit. Een werk waaraan alle ex perimenteeren vreemd is. Hoe knap in den vorm, qn daarbij hoe meesterlijk voor de instrumenten ge schreven. Bij Eugene Goossens. die met Roger Quilter en Arthus Bliss de moderne muziek der Engelschen vertegenwoordigt, drong de gedachte aan experi menten zich meermalen op. Het blijft echter ten volle een interessant klankenspel: maar zijn Suite voor fluit, viool en harp, eertijds hier door het Con certgebouw-ensemble geïntroduceerd, zegt ons toch méér. Het stuk heet „Pastorale en- Harlequinade". Voor de ontwikkeling van het stijlbegrip heeft hot echter belangrijk mógen bijdragen Ook naar dit werk werd met onverflauwde belangstelling ge luisterd. G. J. KALT Uitreiking melk- en cacaukaarten le Haarlem. morgen de letters d, e, f en h. De uitreiking van de melk- en cacaokaarten is vandaag begonnen met de letters A en B. Morgen Dinsdag zijn de letters D, E, F en H aan de beurt. Degenen, die heden aan de beurt waren en door bepaalde omstandigheden niet in de gelegenheid waren de kaarten te halen, kun nen dit alsnog morgen, Dinsdag, doen. zelfbescherming Zaterdagmiddag heeft de heer Wijma uit Haar lem voor de afd. Zandvoort van de Ned Vereen, voor Luchtbescherming in de Oude Bewaarschool gesproken over „Zelfbescherming". Deze cursusi zal Woensdag a.s. worden voortgezet. 486e STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 2e klasse, le lü*t Trekking van Maandag 7 April 1941 Hooge Pryzen f 1500— 9128 f 1000— 19984 20255 f 400— 6841 15569 f 200— 4744 17396 1960Ö f 100— 5609 8192 12097 13084 15131 15889 21639 21684 Prüzen van W.— 1004 1117 1142 1178 1215 1217 1225 1234 1249 1317 1340 1354 1374 1462 1473 1500 1538 1564 1626 1648 1652 1666 1689 1779 1793 1829 1845 1352 1360 1870 1895 1897 1944 1956 1986 2025 210O 2101 2111 2171 2217 2251 2252 2295 2342 2364 2369 2381 2434 2435 2441 2490 2494 2500 2508 2554 2606 2607 2630 2668 2702 2711 2733 2737 2739 2753 2760 2771 2804 2823 2829 2838 2906 2909 2919 2952 2955 3005 3040 3133 3192 3193 3207 3230 3282 3296 3298 3314 3329 3357 3365 3366 3410 3459 3477 3509 3523 3539 3549 3557 3578 3582 3630 3695 3702 3705 3716 3739Q 3783 3791 3793 3875 3893 3912 3913 ,3938 3940 3945 3946 3967 4044 4061 4108 4114 4122 4132 4152 4207 4220 4231 4252 4306 4317 4340 4362 4364 4372 4373 4430 4449 4509 4555 4582 4599 4609 4638 4705 4709 4723 4765 4783 4877 4903 4904 4914 4937 4993 5008 5025 5067 5087 5114 5207 5209 5210 5215 5262 5334 5339 5357 5401 5410 5452 5455 5539 5610 5611 5621 5623 5639 5661 5666 5680 5703 5721 '5745 5768 5789 5807 5841 5939 5945 5967 5975 5992 6012 6024 6051 6096 6138 6148 6261 6268 6275 6340, 6369 6370 6451 6476 6489 6543 6558 6578 6579 6581 6593 6617 6620 6623 6706 6715 6823 6831 6866 6918 6926 6927 6954 7001 7041 7043 7080 7176 7251 7294 7317 7329 7348 7410 7419 7504 7518 7589 7644 7673 7699 7779 7863 7868 7893 7913 7927 7941 7972 79D6 8056 8077 8123 8243 8264 8282 8288 8391 8394 8451 8463 8535 8538 8606 8659 8703 8808 8915 8923 8925 8927 8939 8985 9053 9067 9071 9156 9181 9220 9229 9293 9307 9324 9326 9336 9353 9414 9425 9428 9454 9481 9549 9563 9579 9681 9096 9765 9768 9774 9780 9865 9970 9952 9985 10005 10041 10067 10092 10113 10131 10134 10195 10210 10232 10240 10253 10311 10328 10344 10445 10462 10551 10587 10592 J.0606 10624 10655 10674 10700 10732 10744 .10795 10805 10883 10888 10920 10937 10963 11012 11019 11069 11086 11105 11114 11146 11153 11180 11184 11239 11248 11292 11298 11330 11385 11401 11458 1*464 11466 11481 11539 11556 11574 11582 11624 11689 11696 11721 11729 11757 11790 11869 11889 11936 11954 13970 11983 12022 12049 12112 12128 12133 12201 12210 12230 12262 12263 12264 12268 12293 12406 12462 12469 J2512 12514 12543 12589 12605 12612 12642 12725 12778 12779 12732 12825 12844 12877 12393 12921 12930 12950 13047 *"~C3 13073 13093 13142 13166 13189 13221 13281 10 13311 13321 13324 13332 13364 13383 13422. 13492 13508 13527 13580 13660 13671 13702 13720' 13750 13759 13867 13884 13904 13923 13945 13955 13962 13966 13986 13997 14026 14134 14136 14156 14170 14232 14236 14252 14266 14270 14312 14333 14397 14482 14486 14500 14546 14561 14570 14572 14683 14713 14725 14786 14870 14897 14939 14990 15114 15212 15214 15330 15411 15446 15450 15467 15474 15487 15496 15511 15526 15543 15546 15636 15679 15681 15746 15751 15894 15911 15914 15979 16000 16008 16016 16053 16064 16095 16101 16143 16147 16188 16200 16241 16248 16251 16285 16303 16327 16329 16343 16345 16371 16452 16491 16512 16534 16544 16546 16562 16610 16674 16633 16713 16722 16764 16771 16773 16775 16832 16844 16936 16951 0 y 17020 17088 17100 17146 17184 17188 17221 17252 17302 17322 17360 17393 17403 17416 17445 17467 17471 17473 17491 17524 17538 17539 17572 17616 17626 17631 17722 17737 17742 17756 17766 17803 17844 17876 17914 17955 13033 18035 18051 18053 18060 18056 18077 18140 18142 13148 18254 18287 18381 18388 18415 18441 18448 18456 13459 18489 18494 18516 18526 18534 18576 18603 18606 18654 18715 18755 18768 18783 18839 18841 18848 18852 18863 18901 18914 13931 19029 19034 19036 19060 19073 19096 19131 19135 19163 19196 19197 19211 19224 19245 19429 19434 19487 19503 19509 19551 19562 19563 19635 19319 19867 19872 19911 19935 19993 20009 2001G 20049 20050 20060 20088 20109 20135 20137 20144 20172 20239 20305 20321 20340 20355 20395 20433 20434 70443 20521 20560 20612 20616 20657 20661 20685 20703 20716 20784 20803 20814 20902 20916 20930 20944 20948 20975 20977 21082 21096 21121 21126 21127 21.132 21140 21157 21172 21192 21227 21233 21234 21251 21270 21272 21275 21276 21285 21344 21357 21359 21367 21381 21440 21459 21499 21542 21618 21636 21668 21673 21726 21752 21766 21769 21773 21785 21797 21804 21846 21880 21883 21905 21994 Dr. Goedewaagen over bloedgemeenschap Bureau voor onderzoek van rasproblemen "AMSTERDAM, 5 April. Zaterdagmidddag heeft dr. T. Goedewaagen, secretaris-generaal van het departement van volksvoorlichting en kunsten, in Krasnapolski te Amsterdam voor een groot ge zelschap intellectueelen een rede gehouden over het onderwerp „bloedgemeenschap". Dr. Goedewaagen merkte op, dat de op 't beginsel van bloedgemeenschap berustende Joden-zuivering der Nederlandsche cultuur vele Nederlanders blijkt te verontrusten. Vele achten zich geroepen hier tegen een protest te doen hooren, dat op motieven van menschenliefde en humaniteit gebaseerd is. De menschenliefde van vele Nederlanders echter, schijnt zich speciaal te richten op de Joden en minder op andere Nederlanders, die een bepaalde politieke overtuiging zijn toegedaan. Ja, tegenover deze groep schijnt het als een humane deugd te gelden wanneer men haar met laster, terreur en (broodroof tracht uit te roeien. Het actueel wordend Joodsche vraagstuk en de nog altijd onzuivere argumenteering der liberalen en humanisten tegen de zuivering van ons volk, brengt de vraag naar voren, waarin het wezen van een volk gelegen is. Dit nu, wordt bepaald door bloedverwantschap, stam en ras. Zooals dr. Goede waagen reeds in Februari 1940 in een artikel in Nieuw-Nederland heeft uiteengezet, moet men on derscheid maken tusschen drieërlei gemeenschap: de moreele, de maatschappelijke en de bloedgemeen schap. In de moreele gemeenschap bewegen de menschen zich t.o.v. elkaar als personen zonder meer. De moreeië deugden en ondeugden hebben betrekking op den mensch als persoon in zijn in nerlijk wezen. In de maatschappelijke gemeenschap (econo mische, politieke, en opvoedkundige verhoudingen en systemen) geldt niet alleen de deugd en het ge weten, maar met name ook de deugdelijkheid en de macht. In de bloedgemeenschap treedt een nieuwe factor op. In gezin, geslacht, volksstam, volk en ras is het wezenlijke de verwantschap van het bloed en niet de macht of de innerlijke waarde .Hier zijn de menschen als broeders en zusters, als sibbegenooten als volksgenooten. als stamgenooten. rasgenooten, verbonden door 'den band des bloeds. Deze drie soorten van gemeenschap zijn wezen lijke vormen, waarin het oneindige leven zich in de rhenschengemeenschap organiseert. Ieder mensch die „leeft", leeft in alle drie tegelijk, is moreel bepaald, maatschappelijk gebonden en een vrij in daden zich uitend schepsel van zijn geslacht, volk, stam en ras en in de voortplanting zeif op zijn beurt scheppend en actief. Ten aanzien van deze gemeenschapsvormen heeft het Christendom voor zoover het niet verwereldlijkt of verpolitiekt, maar zuiver was, den nadruk ge legd op moreele verhoudingen. De humanistische strooming richtte haar belang stelling op het maatschappelijke. De wereldbeschouwing waaruit het nationaal- socialisme ontspruit gaat weer een stap verder. Zij legt vooral den nadruk op de bloedverwantschap- pelijke verhoudingen en gemeenschappen. Tegen haar komt de oude wereld in het geweer. Zij tracht de nieuwe idee te denigreeren en de idee van het bloed in haar kiem te smoren. In het kort komt haar argumentatie hierop neer: alle bloedge- meenschappen betreffen de materieele zijde van het menschelijk bestaan. De cultureele gaat hier- hierboven uit. Het wezen van den mensch ligt niet in zijn bloed, maar in zijn moreele en geestelijke waarde. Het wezenlijke is de moreele en geestelijke instelling. Dit is het individualistisch gezichts punt. Het nationaal-socialisme ziet den mensch wezen lijk als schepsel en schepper van het bloed en als lid van een bloedgemeenschap. Deze verhouding bepaalt zijn moreel en zijn economische politiek en psedagogische wilsvorming. De gedachte van bloedgemeenschap in verband brengend met de begrippen gebondenheid en vrij heid, zeide dr. Goedewaagen, dat de gebondenheid zich uitdrukt in het woord „bloed". Bloed is het erfdeel der vaderen, een gift die wij medekregen, een interne aard, een complex van mogelijkheden cn tegelijk >een beperking en begrenzing die wij niet kunnen overschrijden. Het sibbe-onderzoek legt niet alleen lichamelijke, maar ook cultureel esamenhangen bloot. Het bloed bepaalt de somatische houding en de geesteshou ding. De vrijheid is de andere zijde van de bloedge meenschap. Het bloed bindt ons door ons voor- BROOD. BON 10 Broodkaart Geldig van 31 Maart t.m. 13 April. 100 gr. brood of 100 gram roggebrood. BON 11. Geldig van 7 tm. 20 April. BON 6 (Blocmkaart) Geldig t.m. 20 April 50 gr. brood. KOEK EN GEBAK BON 10 (Broodkaart). Gel dig van 31 Maart tun. 13 April. BON 11 (Broodkaart). Gel dig van 7 Lm. 20 April. 1 rantsoen gebak. BON 6 (Blocmkaart). Gel dig t.m 20 April, V2 rant soen gebak. 1 rantsoen ontbijtkoek 160 gr., speculaas 140 gr., andere koekjes 200 gr., bis cuit en wafels 90 gr., be schuit 75 gr., cake 300 gr., taart 600 gr., gebakjes 600 gr., korstgebak 500 gr., klein korstgebak 400 gr. KOFFIE EN THEE. BON 18. Geldig van 17 Maart tot 27 April) 50 gram thee of 125 gram koffie of 250 gram koffiesurrogaat. VLEESCH EN VLEESCHWAREN BON 10 „vleesch" van de Vleeschkaart. Geldig tot en met 13 April, 100 gram rund-, kalfs- of varkens- vleesch (been. inbegrepen) of ongesmolten vet of een rantsoen vleeschwaren. BON 10 „worst of vleesch waren". Geldig tot en met 13 April. 75150 gram vleeschwaren. BOTER EN VETTEN BON 10 (Botcrkaart). Gel dig van 31 Maart t.m. li April, 250 gram boter. BON 10 (Vetkaart). Geldig van 31 Maart t.m. 13 April 250 gram boter of margarine BON 11 (Botcrkaart). Gel dig van 7 t.m. 20 April. 250 gram boter. BON 11 (Vetkaart). Geldig van 7 t.m. 20 April. 250 gram boter of margarine of 200 gram vet. 1 MEEL en GRUTTERSWAREN BON 19 .Bonkaart Alge meen". Geldig tot en met 20 April. 250 gram ryst- of rijstemeel of rijstebloem of gruttemeeL BON 07. „Bonkaart Alge meen". Geldig van 24 Febr. t.m. 20 April. 250 gram havermout of havervlokken of haverbloem of aardappel- meelvlokken of gort of gortmout of grutten. BON 08 „Bonkaart Alge meen". Geldig van 24 Fe.br. t.m. 20 April. 250 gram gort of gortemeel of grutten BON 09 „Bonkaart Alge meen". Geldig van 24 Febr. t.m. 20 April. 100 gram macaroni of vermicelli of spaghetti. BON 10. „Bonkaart Alge meen". Geldig van 24 Febr. t.m. 20 April 100 gram mai- zen a of griesmeel of sago of aardappelmeel of pudding poeder of puddingsauspoe- der. BON 6 (Blocmkaart) Gel dig tot 20 April, 35 gram tarwemeel of tarwebloem of roggemeel of roggebloem of zelfrijzend bakmeel. BON 02 cn 72. Geldig van 24 Maart t.m. 20 April, elk 100 gram kaas. BONS 63 en 73. Geldig van 7 April t.m. 4 Mei. EIEREN BON 83. Geldig van 31 Maart t.m. 13 April. BON 93. Geldig van 7 tjn. 20 April. 1 ei. SUIKER BON 17. Geldig van 17 Maart tot 13 April 1 k.g. suiker. SCHEERZEEP BON 117. T.m. 30 April 50 gram scheerzeep of 1 tube scheercrême of 1 pot scheer zeep. ZEEP BON 20 nieuwe „Bonkaart Algemeen". T..m. 27 April 150 gr. toiletzeep of 120 gr. huishoudzeep of 200 gram zachte zeep (oude samen stelling) of 150 gram zachte zeep of 300 gr. zachte zeep- pasta of 250 gram zeep poeder of 125 gr. zeepvlok ken of 250 gr. zelfwerkende waschmiddelen of 200 gram vloeibare zeep of 600 gram waschpoeder. Waschpoeaer ls uitsluitend beschikbaar voor wassche- rijen. Voor 20 kg. wasch- goed moet 1 bon worden af geleverd. BRANDSTOFFEN BONS 15, 16. 17 Bonkaart distributie haarden en kachels 1 eenheid. Geldig t.m. 30 April. Briketten 1 eenheid 100 K.G. steenkoolbriketten of 250 K.G. turfbrlketten of 75 K.G. turfafval. BONS 35 t.m. 41. Bonkaart distributie centrale verwar ming, 1 eenheid. Geldig t.m. 30 April. Bons gemerkt „brandstof fen één eenheid, vijfde pe riode" en „cokes, één een heid vijfde periode" geldig van 1 t.m. 30 April. Bon „Generator-anthraciet eerste periode" 1 H.L. an- thracietnootjes V. Bon „Generator-turf eerste periode" 50 stuks bagger- turf. Geldig, t.m. 30 April. PETROLEUM ZEGELPERIODE 9 (alleen voor hen, die uitsluitend op petroleum kunnen koken) van 24 Febr. t.m. 20 April 2 L. hovdenbrood BON 8. T.m. 30 April. Groep 1 en 2: 10 K.G. Gr. 3: 8 K.G, Gr. 4: 5 K.G. Gr. 5: 4 K.G. Gr. 6: 3 K.G. Hondenbrood wordt alleen verstrekt voor groote rashonden of ingeval men meer dan één hond heeft. KATTENBROOD BON 8 T.m. 30 April \V> kg Kattenbrood wordt alleen verstrekt voor raskatten. geslacht maar in vrijheid scheppen wij actief, be palend ons nageslacht. In deze vrijheid zijn wij verantwoordelijk, zooals wij anderzijds voor deze bloedgebonaenheid niet verantwoordelijk zijn. In onze gebondenheid zijn wij het kind van de reke ning der vaderen. In onze vrijheid maken wij ande ren het kind van onze rekening. In onze voort planting zijn wij vrij, zooals wij in onze geboorte onschuldig zijn. Het hoogste goed is de menschen-aael; dc aan gewezen weg erheen bestaat voor alle bloedge- meenschappen in veredeling, in het niet alleen voortplanten, maar ook omhoogplanten. De adel van lichaam en ziel is het leidend beginsel van deze gemeenschap. Daarom is het noodig dat een volk dat gezond wil worden zich een elite schept die in haar voortplanting waarborg van veredeling geeft. De veredeling van een volk omvat altijd twee dingen: somatische en geestelijke veredeling. De elitegroep (leiders van de toekomst van het volk) moet deze dubbele mogelijkheid in zich hebben. Plato wilde een beter Athene „telen" door nauw gezette keuze der echtparen. De moderne SS-ge- dachte is zuiver platonisch: adelsgedachte in ver werkelijking met de midddelen van eugenese en erfhygiëne, Plato's idee kwam te laat. Athene werd reeds overstroomd door Syrische en Oosterschee elementen. Adel .is niet alleen een vraag van afkomst, maar ook van toekomst; niet alleen van bloedverbonden- heid, maar ook van verantwoordelijke „omhoog planting". De democratie, gepaard met het humanisme, had hiervoor geen oog. Zij preekte een humanitaire moraal, een staatsbestel naar de maatstaf van pri vaatrechtelijke verhoudingen. Het humanisme leidde tot ontwrichting van gezinnen, sibben, volk, stam en ras omdat het begrip noch intuïtie had van deze levensvormen. Het liet het gewichtigste deel der gemeenschapsvorming aan het toeval over. Een fout in de politiek en de staatkunde is door een andere politiek te achterhalen. Een zonde tegen het bloedverbonden volk bijv. dbor oloedver- menging is nooit te achterhalen. De 20ste eeuw schept een nieuwe wereldgeschie denis uit de idee der bloedgemeenschap. Voor het nationaal-socialisme zijn gezin en ras heilige waar den. Zooals de Renaissance het hoogste in het avon tuurlijk individu vereerde; evenzoo vereert hat nationaal-socialisme het hoogste in de bloedgemeenschappen. Deze visie bepaalt de nationaal-socialistische moraal, de econqmie, de po litiek en de opvoedkunde. Voor het nationaal- socialisme is de „omhoogplanting" van onze sibbe en ons volk een hoogste imperatief, waartegen al het andere als wezenlooze abstractie verbleekt. HetJodenvraagstuk wil dr. Goedewaagen van dit standpunt uit bekijken. De nationaal-socialist, die in de gemeenschapsvormen des bloeds de hoogste gemeenschapsvorming ziet, verzet zich tegen de humanitaire moraal, die volken cn rassen chaotisch door elkaar wil vermengen. Wij zien in de humanis tische verontrusting over de Jodenmaat regelen symptomen van geestelijke ziekte, een psychische verslapping, een cultureel nihilisme. Sterker dan economische, politikee, paedagogi- fche maatregelen is de activiteit ten goede en ten kwade, die de mensch in zijn voortplantings drang ontwikkelt. Wij beoordeelen het Jodenvraag stuk niet individualistisch. Wij zien in den Jood geen individu alleen, maar een buitenstaander van ons gezin, ons geslacht, ons volk, ons ras. Wanneer deze gedachte nu wordt geconcretiseerd, ontdekt men aan lijf en ziel, wat het beteekent naar den bloede Nederlandsch. Germaansch, Noordsch te zijn. Deze begrippen omvatten ons geheele bestaan. Zij omvatten niet alleen ons ver leden, onze voorgeschiedenis, maar ook onze toe komst. De toekomst van ons geheele bestaan. Aan het slot van zijn rede deelde dr. Goedewaagen mede, dat aan het departement van volksvoorlich ting en kunsten een bureau voor onderzoek van rasproblemen in verband met de politieke taak van dit departement, zijn werk zal beginnen. Aan dit bureau zal naast het Jodenvraagstuk, ook het Indo- vraagstuk bestudeerd worden. (A.N.P.) SLAGERSKNECHTS BESTELEN HUN PATROON. Zaterdagmiddag zijn door de politie te Haarlem aangehouden en in bewaring gesteld twee slagers knechts van achttien jaar, die in de zaak van hun patroon hadden ingebroken. Zij eigenden zich aoht ons vet en een bedrag van ongeveer f 30 toe. De jongens hebben hun misdrijf bekend. Het grootst» gedeelte van het geld kon in beslag worden geno men. Het vet was verdwenen. Heden ontvingen wij het droevige bericht, dat onze lieve Zoon Wouter Anne Echtgenoot van Henriëtte L. Zeverijn in den leeftijd van 41 jaar te Soerabaja is overleden. J. COHEN TERVAERT CHR. J COHEN TERVAERT—KOCH Overveen, 5 April 1941. Adr. Stooplaan 37. Heden overleed zacht en kalm geheel onverwacht tot onze groote droefheid mijn lieve Vrouw Hendrika van den Bel geb. Euwèn in den ouderdom van 58 jaar. J. VAN DEN BEL. Haarlem, 6 April 1941. Paul Krugerkade 21rd. De teraardebestelling zal plaats hebben op Woens dag 9 April a.s. te 2 uur op de Noorderbegraafplaats, OFFICIEELE PUBLICATIE VAN HET DEPARTEMENT VAN LANDBOUW EN VISSCHERIJ. WIJZIGING PERSBERICHT BETREFFENDE VERLEN GING GELDIGHEIDSDUUR VAN TOEWIJZINGEN VOOR KAAS EN VLEESCH WAREN. De secretaris-generaal van het Departement van Landbouw cn Visscherij maakt het volgende bekend. In afwijking met de onlangs ge dane mededeeling betreffende de verlenging van toewijzingen voor kaas en vleeschwaren is thans be paald dat de geldigheidsduur van de toewijzingen voor vleeschwa ren, welke een vervaldatum heb ben, gelegen tusschen 14 Maart en 30 April a.s. wordt verlengd tot en met 30 April 1941. De geldigheidsduur van de toe wijzingen voor kaas, welke een vervaldatum hebben, gelegen tus schen 31 Januari j.l. en 30 April a.s. wordt eveneens verlengd tot en met 30 April 194L

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 3