1
SPORTJASJE.
INCASSO BANK n.v.
ALLE BANKZAKEN
Het menu van den dag
JCiuist en £ettecen
m-
KORT NIEUV/S.
Onder valsche vlag
ZATERDAG 17 M E I 1941
H A A RLE M'S DAGBLAD
Dit sportjasje, een prettige dracht op een dun zo
merjurkje, is gebreid van 400 gr. gemêleerde groe
ne wol en met pennen no. 4. Maat 44.
We beginnen met den rug en zetten hiervoor 70
st. op. We breien nu eerst een rand van gerste
korrel (1 r., 1 a., verspringen) die 7 toeren hoog is,
en vervolgen het werk met een pen recht, een pen
averecht. Na 4 pennen minderen we voor en achter
een keer en na 3 pennen nog een keer. Na 10 pen
nen boven de laatste mindering meerderen we voor
en achter een steek, en dit doen we elke fide pen
weer tot we 74 st. op de pen hebben. Als we 77
toeren boven den rand gebreid hebben, kanten we
voor het armsgat links en rechts 10 st. af (4-3-2-1)
en vervolgen het werk nog 36 toeren. Dan kanten
we in het midden 18 st. stevig af voor den hals, en
de 18 st. aan weerszijden worden schuin opgebreid
voor den schouder, d.w.z. van den hals af eerst 12
st. breien, dan 6 st. en dan den schouder afkanten.
(foto De Haas)
Bij het linkervoorpand te beginnen zetten we 40
st. op en breien eerst weer den rand van gerste
korrel. Voorts breïèn we langs den heelen voorkant
een bies van gerstekorrel, die 6 st. breed is. We
minderen bij het voorpand, net als bij den rug, eerst
weer 2 st. af en meerderen daarna om de 5 toeren
een steek bij, natuurlijk alleen aan den zijnaadkant,
tot we 77 toeren hebben en 47 st. op de pen. Voor
het armsgat kanten we weer 10 st. af, en na nog 4
pennen gebreid te hebben verbreeden we den bies
van gerstekorrel door aan den binnenkant bij elke
pen een steek meer in gerstekorrelpatroon te breien
en aan den buitenkant er om de 6 pennen een steek
bij te maken. Dat laatste doen we maar 3 keer. Als
we 30 toeren van het armsgat gebreid hebben, ver-
deelen we het werk in tweeën, en wel 24 st. voor
den schouderkant, dien we nu eerst gaan breien,
maar waarvan we aan den reverskant telkens twee
st. afkanten. Als we dit 3 keer gedaan hebben is
de schouder even hoog als bij den rug en ook 18 st
breed. We kanten hem nu op dezelfde manier af
als bij den rug. Voor de revers hebben we nu nog
16 st. over, die we eerst twee keer opbreien en die
we tot een punt laten uitloopen, door aan den
schouderkant eerst 2 st. af te kanten en dan achter
eenvolgens 3-3-4-4.
Het rechtervoorpand is als het linker, maar hier
in komen de knoopsgaten, die 3 st. breed zijn er.
ook 3 st. van den kant liggen. Het eerste knoopsgat
is na 36 toeren van onder af en elk volgende
knoopsgat is 10 toeren verder. Het laatste knoops
gat ligt net onder de revers.
Voor den mouw zetten we 18 st. op, meerderen
om de 3 pennen voor en achter tot 36 st. en dan
om de 2 pennen tot 48 st. We zetten er dan nog
voor en achter in één keer 8 st. bij op en breien
deze 64 st. 8 keer over. Nu minderen we geregeld
af en wel voor en achter telkens eefl steek eerst om
de 4 pennen tot 58 st., om de 6 pennen tot 48 st., en
om de 8 pennen tot 38 st. Daarna breien we nog een
rand van 7 toeren gerstekorrel.
Voor de zakken zetten we 20 st. op en breien 25
pennen gewoon en dan nog 7 pennen gerstekorrel.
Nu kanten we links en rechts telkens 3 st. af, zoo
dat de klep in een punt uitloopt, die later naar bui
ten omgeslagen wordt.
Voor het kraagje zetten we 42 st. op en breien 22
toeren gerstekorrel en voor het bandje in den rug
zetten we 50 st. op en breien 10 toeren. We strijken
alle deelen onder een vochtigen doek en stikken
het op de machine in elkaar. De zakken worden
eerst gevoerd met een lapje zij en er komt ook een
biesje zij tegen de knoopsgaten en onder de knoo-
pen. De hoeken van den kop var. den mouw wor
den naar binnen gevouwen, zoodat er een vierkante
kop ontstaat die glad ingestikt wordt.
KRUISWEG 59
HAARLEM
SAFE-DEPOSIT
HOE GEBRUIKEN WIJ ONZE
MAALTIJDEN.
In tijden van distributie groeit onze belangstel
ling voor alles wat eten betreft.. Let maar eens op,
hoeveel aandacht er bestaat voor de étalages van
winkels die levensmiddelen verkoopen, en dan niet
alleen van de zijde der winkelende dames, maar
alle mogelijke mensehen houden eens even stil om
een blik te werpen op alles wat er ligt uitgestald.
Deze begrijpelijke belangstelling mag echter niet
blijven steken bij een smakelijke étalage want het
is niet consequent om verrukt te zijn over een
etalage, en dan thuis te volstaan met de opmer
king: dit en dat kan ik niet krijgen, dus we doen
maar zoo'n beetje met het eten, hoe het er uit ziet,
komt er niet op aan. Zoo goed als de winkelier in
levensmiddelen zijn étalage goed verzorgt om tot
koopen te nooden. zoo goed moet de huisvrouw
haar maaltijden behoorlijk verzorgen om tot eten
te nooden. En juist in distributietijd, nu er zooveel
veranderd is en de hulpmiddelen zooveel schaar-
scher geworden zijn. is het dubbel noodig om sma-
kelijk-uitziende schalen en schotels op tafel te bren
gen.
Is het stukje vleesch maar klein voor het gezin,
dien het niet op een grooten vlecschschotel op,
omdat nu dubbel opvalt hoe klein het is. Zet het
gesneden op den schotel op tafel, of beter nog: maak
er met de groente en eventueel de aardappelen een
eenvoudig, opgemaakten schotel van, dan valt de
kleine hoeveelheid totaal niet op.
Dien éénpersoons porties evenmin op groote
schotels of in dekschalen op en zorg dat ze goed
warm op tafel komen.
Dek de tafel even keurig als vroeger; denk niet:
nu ik geen tafellaken meer gebruik maar een zeil
tje, komt de rest er ook niet meer op aan.
Laat de waterkan niet aangeslagen zijn, alsof er
geen warm water en wat zand meer is om haar
schoon te maken, laat de lepels en vorken goed
onderhouden op tafel komen en laat een bloemetje
uit den tuin de tafel wat opvroolijken.
Dit zijn nu wel allemaal bijkomstigheden die
met de maaltijden zelf niets te maken schijnen te
hebben, maar zij beïnvloeden de stemming en de
sfeer aan tafel in vrij hooge mate. en die is wel
van belang voor het maal. Een opgewekte toon bij
een goed verzorgde omgeving bevorderen de spijs
vertering en ieder van ons weet dat ergernis of
slordigheid ons het gevoel kunnen geven dat het
maal ons zwaar ligt. wat feitelijk wil zegen, dat
het voedsel slecht verteert.
Bij velen is de trek vóór de maaltijden grooter
geworden en dat heeft wel eens tot gevolg, dat er
met zoo'n lust wordt aangevallen, dat men zich
nauwelijks den tijd gunt- om te kauwen. Het mag
dan al eens aanlokkelijk zijn om zoo te eten, ver
standig is het zeker niet. want hoe minder er ge
kauwd wordt, hoe minder profijt men van het voed
sel heeft. Natuurlijk is het van gezonde opgroeien
de jongens niet te vergen, dat zij met precieuse
hapjes, langdurig kauwend, hun geweldige trek in
eten stillen, maar wie soms het andere uiterste bij
woont. waarbij het eten als op hondemanier naar
binnen wordt geslokt, kan toch wel begrijpen dat
een middenweg daartusschen best te vinden zou
zijn.
Ook overhaast genuttigde maaltijden hebben veel
minder profijt, dan wanneer dat zelfde op rustige
wijze was opgegeten, terwijl eveneens onregel
matige tijden voor het eten uit den booze zijn.
Niet alleen moeten wij dus de voordeelen van
ons voedsel in de spijzen zelf zoeken, maar ook
wel degelijk in de manier waarop wij ze gebrui
ken en hoe best de samenstelling ook mag zijn
wanneer de wijze van eten onverstandig is. heb
ben wij er toch niet het voordeel van dat wij kon
den hebben. u E. E. J.-P.
Groentesoep
Raapstelen
Gekaiicte aardappelenpurée
Yoghurt met bessensap.
RECEPTEN.
Groentesoep. 1 L. water; 1 kopje melk; l/2 pond ver
schillende groenten, zooals spinazie, worteltjes, prei,
raapstelen, koolraap enz 150 gr rijst; 1 afgestreken lepel
boter; zout; 2 bouillonblokjes.
Smoor de schoongemaakte en fijngesneden groenten In
de boter gedurende vijf minuten. Voeg het water toe en
als dit kookt de rijst en de bouillonblokjes, laat dit gedu
rende twintig minuten koken, giet de kokende melk erbij
en maakt de roep op smaak af met zout, enz.
Raapstelen. 2 pond raapstelen: pond spinazie; zout
Wasch de belde groenten schoon, laat ze uitlekken en
breng ze met het aanhangende water aan de kook. Kook
ze snel gaar, laat ze uitlekken, maar bewaar het vocht
voor een magere soep. Hak de groenten, bind ze met wat
paneermeel of beschuit en laat ze twintig minuten zachtjes
stoven.
Gekruide aardappelpuree. 750 gr. koude aardappelen;
wat melk: 1 ons belegen Leidsche kaas; X gesnipperd
uitje; wat boter of vet; peper en zout en nootmuskaat.
Druk de aardappelen fijn ln de kokende melk. Bak de
ui lichtbruin ln de boter, doe ze bij de purée voeg er de
geraspte kaas en de kruiden bij en dien ze direct op.
Yoghurt met bessensap. y2 L. yoghurt; 2 d.L. bessen
sap; 1 d.L. water!; 1 lepel aardappelmeel; 4 eetlepels
suiker.
Breng het sap aan de kook, vermeng het aardappelmeel
met het water, roer dit door het sap en maak het met
suiker af. Laat het sap afkoelen en roer het door de
yoghurt. Dien het gerecht dadelijk op.
IN EEN MODERNE KEUKEN
wordt Jozo of Nezo gebruikt, het hygiënisch
bereide en verpakte zout van Boekelo.
(Adv. Ingez. Med.)
Een verrassing voor de kinderen.
Ook in donkere tijden zijn er dagen, die gevierd moe
ten worden en vooral verjaardagen van kinderen mogen
niet meer dan noodzakelijk is. door de tijdsomstandig
heden aan feestelijkheid inboeten. Tractaties in vloei
baren en vasten vorm dragen .altijd het hare bij om de
stemming cr in te brengen of er in te houden. Niet alleen
de smaak ls hierbij van belang, maar ook de wijze van
opdienen Het rietje in de limonade, het mooie papiertje
om de lekkernij zij verhoogen de feestvreugde.
Ook is het steeds een succes, als kinderen op een huise
lijk feestje gctracteerd worden op iets, dat gewoonlijk
alleen maar in een restaurant of speeltuin wordt gegeven.
Kent u b.v. de melkdranken, die fn verschillende mllkbars
te krijgen zijn? Behalve dat het melk Is met een vruch-
tensmaak. is deze drank gewoonlijk ook schuimend en
mousseerend. We geven u hier een recept van zoo'n schui
menden drank, die, als er gedeeltelijk spuitwater ge
bruikt wordt, ook zal „prikken", zooals de kinderterm
iuidt.
Tevens een recept van een gezonde versnapering, die
we ook in dezen tijd zelf kunnen maken, zonder van onze
bonnen en ons huishoudgeld veel te gebruiken.
SCHUIMENDE VRUCHTENDRANK (4—6 GI.AZEN)
2 d.L. gesuikerde bessensap (helft van een fleschje) öf
2 d.L. bessensap en ong. 1 eetl. suiker, L. water öf 1/4
L. water en 1 4 L. spuitwater, 50 g. (I/. ons) taptemelk-
poeder.
Meng het melkpoeder aan met een half kopje water tot
een glad papje. Voeg onder voortdurend roeren met een
garde (eiwitklopper) de rest van het water en het bessen-
met de suiker toe. Klop den drank schuimig en zorg.
l^oor de Kinderen
(Teekeningen H. Kannegieter).
TEDDY GUNT EEN ANDER OOK WAT
„Kijks eens Teddy, 'k heb een kluifje voor
je meegebracht vandaag. Want ik dacht,
mijn brave hondje lust zoo'n lekkernij wel
graag. Heel den dag reeds was mijn Trixje
een voorbeeldig, aardig dier. En daar moet
hij Iets voor hebben, want dat doet mij veel
plelzler.
Maar wat zie ik, ls je vrindje ditmaal ook
van de partij? Wacht dan even. want dan
haal Ik voor hem er nog wat bij. Waarlijk
Puck, 'k zal om Je denken, 'k ga het even
halen vlug. Wees nu maar niet ongeduldig,
dadelijk ben ik terug.
(Adv. Ingez. Med.)
dat er geen klontjes van melkpoeder in blijven zitten. Als
spuitwater wordt gebruikt, voeg dit dan toe na het
schuimig kloppen. Schenk de glazen vol cn presenteer ze
meteen. (Bij lang staan wordt het schuim eentgszins taai).
OPEN HANG OP-SANDWICHES (20 Stuks).
5 dunne sneetjes bruin brood, 100 g. (1 ons) hangop,
1 bosje radijs, wat sterrekers, zout en desgewenscht peper.
Besmeer de sneetjes brood met een dikke laag hangop
en snijd ze In vieren of: snijd met een glas drie of vier
kleine rondjes tilt elke boterham en besmeer deze met
hangop (dit kost echter meer brood). Beleg de stukjes niet
halve radijsjes of met sterrekers. Strooi er daarna wal
zout over.
Leg de sandwiches op een schotel en presenteer ze ter
afwisseling van zoete versnaperingen.
ALIDA REIDING
Over karnemelk en taptemelk.
De publieke opinie over taptemelk
is onjuist.
Het is dikwijls een raadsel, hoe bepaalde ideeën
postvatten.
Waarom bijvoorbeeld vindt men het een tooneel-
stuk zóó mooi, dat het avond aan avond volle za
len trekt en laat men het andere, misschien betere,
„als een baksteen vallen?"
Waarom ook draagt men den een of anderen
sportheld onder luid gejuich op de schouders in
het rond en gevoelt men niet de minste behoefte
om een ander, die op wetenschappelijk of artistiek
terrein iets presteert en oneindig veel meer voor
de wereld beteekent, ooit te zien of te leeren ken
nen, laat staan te. bejubelen?
Ook op voedingsgebied heeft „men" zoo zijn
eigen meeningen, die soms door intuïtie raak zijn,
maar dikwijls ook in het geheel niet gebaseerd op
zelfs.de geringste kennis van de voedingsleer.
Dit vindt men goed en dat vindt men slecht en on
eindig veel moeite moeten de deskundigen op dit
terrein zich getroosten in het belang van een juist
oordeel over bepaalde producten.
Om zéér actueel te zijn, nu de melk gedistri
bueerd werd: van karnemelk zullen zeer velen di
rect volmondig beamen, dat ze gezond voor ons
is, doch taptemelk beschouwt men vaak als een
drank „waar niets in zit".
En tochbevatten beide vrijwel precies de
zelfde voedingsstoffen!
Ziedaar een dier onverklaarbare grilligheden van
de publieke opinie.
Aan karnemelk zoowel als aan taptemelk is het
vet weliswaar onttrokken, doch ons lichaam heeft
nog zoovele andere stoffen noodig en eiwit, kool
hydraten, kalk, fosfor en ijzer bleven in karnemelk
en taptemelk achter, in vrijwel gelijke hoeveel
heden als in volle melk.
Daarom is het onjuist, om taptemelk niet, evenals
karnemelk, als een uitstekend voedingsmiddel te
waardeeren. Door haar neutralen smaak zal tapte
melk zich zelfs beter dan karnemelk leenen voor
de bereiding van allerlei gerechten.
Met taptemelk #kan men allerlei pappen klaar
maken, op vrijwel dezelfde wijze als met volle
melk. Ook soepen, stamppotten, sausen, vla's en
puddingen, die men vaak zonder melk bereidt, kun
nen aan smaak en voedingswaarde winnen door het
gebruik van taptemelk.
Huisvrouwen, wanneer u taptemelk door de
maaltijden verwerkt en uw echtgenoote en kinde
ren proeven, dat het goed smaakt, dan draagt gij
er in belangrijke mate toe bij, om de publieke
opinie over dit voedingsmiddel ten goede te ver
anderen. Ge helpt de deskundigen op voedingsge
bied, die er nu. meer dan ooit, voor ijveren om
onze volksgezondheid in deze moeilijke tijden op
peil te houden.
Haarlem's Muziek-Instituut.
48ste Leerlingen-Uitvoering
De stukken en stukjes, die Vrijdagavond in de Tuin-
zaal van het Gem. Concertgebouw door verschillende
leerlingen van Haarlem's Muziek-Instituut ten ge-
hoore gebracht werden stelden over 't geheel wat
hoogere eischen aan de vaardigheid en de muzikali
teit der jeugdige uitvoerenden dan die welke op het
programma van den voorafgeganen Dinsdagavond
stonden. Thans kwamen er dan ook reeds enkele wer
ken, zooals een Nocturne van Chopin en een Viool
concert van Vivaldi, op voor, die zeker niet voor in
structieve doeleinden geschreven zijn, maar die tot de
klasse der groote-menschen-muziek behooren. Zoo
kwam het, dat we een paar malen e.en vertolking te
hooren kregen, waaruit nog ontoereikende psychische
rijpheid bleek. Het zijn zooveel factoren, als rhyth-
miek, metriek, dynamiek en, wat de piano betreft, pe-
daalgebruik, die met een juiste weergave der noten
moeten samenwerken om alleen nog maar een cor
recte uitvoering op te leveren. Elk dier factoren
neemt een deel van de aandacht in beslag: hoe zou
er dan van een vrij-zich-geven sprake kunnen zijn,
gesteld al dat de lust en de intuïtie daartoe aanwezig
waren? En toch bespeurden we bij enkele nummers
zoo iets en daaruit bleek dan een meer dan doelma
tige muzikale aanleg of een relatief vroegtijdige gees
telijke rijpheid.
Om dat te constateeren zijn volstrekt geen vertol
kingen van „zware" stukken noodig. Een paar kleine
Gouwe 218
(Adv. Ingez. Mei
stukjes van Zilchcr en Colin Hood b.v. deden ri
een verrassend goed pcdaalgebruik en een delii
nuanccering kennen; een paar stukjes van Bossi op
baarden een uilgesproken pianistisch talent: e
tal werkjes van Stephen Heller werd aardig cn p
voorgedragen, een van Tarenghi stelde gave vin
techniek, beheerschlng der arm-bcwegingen bij ha
overnemingen en zin voor klank in het licht.
Dit wat de pianoleerllngen betreft, die resp.
Nico Hoogerwerf, Jac. Bonset, J Beider en Ans B
ter voorbereid waren. Fouten en tekortkomingen de
zich natuurlijk ook wel eens voor, maar die zullen
leerkrachten zelf het beste bemerkt hebben c
niet habitueel bij alle leerlingen van eenzelfde 1(
kracht te constateeren zijn, mag men ze niet i
wijten.
Viool werd gespeeld door leerlingen van Jesw. W
en Joh. Vierveyzer; een deel uit Schubert's 1ste
nate, een Canzona (niet „Siciliana") van Pergolesi,
Bourrée van Handel en een Concert van Vivaldi to
den meerendeels zeer bevredigende resultaten van
vioolonderwijs. Een paar vlotte accordeon-voordn
ten door een leerling van J. J. de Vogel vielen
den smaak En de vertolking van een Nocturne
Goltermann door een leerlinge uit de cello-klasse
J. H. Gebhart bewees, dat de aankomende piani
die vele der klavierbegeleidingen zeer verzorgd sp
en die ook den avond tevoren als accompagnati
lof verdiend had, zich beijvert een algemeen ontn
kelde musicienne te worden. Op een der volge
uitvoeringen zal zij zich als' pianosoliste doen hoo;
De Suite „Kennemerland" van Jac. Bonset zal
een der volgende avonden herhaald worden; we ho
die dan te kunnen hooren.
K. DE JON(
Concert „Zang en Vriendschap"
De Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriendsch
hoopt op Dinsdag 20 Mei in de Gemeentelijke Conc
zaal te Haarlem onder leiding van Frits Schuurn
haar door de omstandigheden uitgestelde concert
geven. Medewerking verleent de bekende viol
Maria Neuss, die zich reeds meermalen in Haar
liet hooren, o.a. dit seizoen bij de Haarlemschc B.
vereeniging.
Het koor. dat de vele moeilijkheden, welke het
den van repetities in den afgeloopen winter met
brachten, glansrijk heeft overwonnen, brengt
gebreid programma ten gehoore, o.a. werken van
Loots, Dr. Joh. Wagenaar, H. Badings, da Palestr
Riga, Neumann, alsmede twee Tsjechische volkslie
ren van Aim.
Wij twijfelen er niet aan of vele Haarlemmers,
zich nog de prachtig geslaagde concerten van
leden jaar Mei en Juni in de Groote Kerk herin
ren, waaraan bovengenoemde kunstenares ook me
werkte, zullen dit concert gaan bijwonen.
GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN.
Inlichtingen aan het Bureau van Polil
Smedestraat te Haarlem uitsluitend tusschen
en 13 uur.
Armband, Kaptein, Schgchelstraat
Actentasch met inhoud, Rustenburgerlaan
Bal, Uilenbroek, Paul Krugerstraat 76; Ce:
tuur. Bureau van Politie, Smedestraat; Ge
Bronstring, Pegasusstraat 105; Halsband, P<
horst, Leidschestraat 66; Manchetknoop. Kn
Reitzstraat 131; Theemuts. Graaff, Schoti
singel 117; Poppenwagen m.i., Alphenaar, Hec
straat 20; Muziekrol, v. Dijk, A. L. Dyserim
straat 82; Tasch met inhoud, Bureau van Po
tie, Smedestraat.
Vrijdagmiddag is brand ontstaan in een ka
tale hofstede bewoond door de familie Barend,
Lange Ruigeweide. Het vuur, dat door een vc
uit den schoorsteen is. ontstaan, nam weldra zi
een omvang aan, dat het huis in korten tijd in lie
terlaaie stond. Aan blusschen viel niet te denki
't huis brandde geheel af. Een groote partij kaas
een gedeelte van den inboedel gingen verloren.
schade wordt of f 20.000 geschat.
J. VAN SCHOONHOVEN.
Accountant en Belastingadviseur.
RECHTHUISSTRAAT 17.
TELEF. 22792 HAARLE
(Adv. Ingez. JV
door
MARINUS BERTRAM.
(Nadruk verboden).
4)
Toen ze hiermee klaar was, stond ze op. Zij
hield er óók niet van voor zooiets onbeduidends
gestoord te worden, maar ze zag een mogelijkheid
om van deze gelegenheid gebruik te maken. Ze
gingen een klein ijzeren hek door en liepen langs
de gracht, die wel erg pittoresk was, maar toch
een grooten hinderpaal opleverde. Daarop sloegen
ze een aardig boschpaadje in, waar de ondergaan
de zon door de takken speelde en liet gefluit van
een enkelen vogel hoorbaar was. Kamperfoelie en
een weelde van andere planten stonden langs den
weg; het was een verrukkelijk gezicht maar Emma
zag slechts de gelegenheid, die zij waar moest
nemen. Plotseling begon ze dan ook:
Vader, er is iets, waarover ik al lang gedacht
heb.
Ja?
Ik heb over Albert gedacht.
Zoo, en wat dan wel?
Wel, hoelang blijft hij nog hier?
Hij is meerderjarig vraag het hem zelf,
zei haar vader bedaard. Hebben jullie ruzie ge
had?
Neen. Hoe komt u daarbij?
Omdat ik dacht dat je een poging deed hem
hier weg te krijgen, antwoordde Jhr. van Duyven,
die in werkelijkheid niets van dien aard dacht.
Maar hij wist, wat er volgen zou en hij had geen
lust zich de les te laten lezen.
Ik geloof niet dat je er in slagen zult, iets
tegen zijn zin te doen.
Dat wil ik niet en dat weet u ook wel, maar
ik bedoel, dat het op zijn leeftijd niet goed is hier
rond te lummelen. En hij heeft geen plannen,
Zou het niet beter zijn, als je dat allemaal
tegen hem zei?
Ze klemde haar lippen op elkaar. En even later
zei ze:
Het is toch beter, als het van u komt.
Vind ie? Waarom?
Ze keek hem verbaasd aan en frontste toen
haar wenkbrauwen.
Hoe is het mogelijk! Ik zou toch zeggen dat
u. als zfjn vader, wel eenigen invloed op hem zult
hebben. En dan is er nog zooiets als verantwoorde
lijkheid.
Invloed op hem? Je weet net zoo goed als ik,
dat alle invloed dien ik misschien op hem gehad
zou hebben, systematisch ondermijnd is. En wat
„verantwoordelijkheid" betreft, dat woord ken ik
niet. Alle gebeurtenissen in dit leven zijn m.i.
louter een spel van het toeval. Jij bent oud ge
noeg, om dat in te zien, ik zou zeggen vooral
door je verlichte denkbeelden.
Emma kreeg een kleur van woede en draaide
zich half om. Haar vader klopte zijn pijp tegen
een stam uit en nadat hij die weer opnieuw gevuld
had, ging hij verder
Albert is drie-en-dertig. Hij heeft jarenlang
voor zichzelf gezorgd en dat onder moeilijke,
harde omstandigheden En daarbij is hij licha
melijk krachtig genoeg om zoo'n leven voort te
zetten en geestelijk niet zoo'n idioot als de mees
te menschen. Ik vind het van jou wat ik je al
eerder gezegd heb een groote onbeschaamdheid
om mij te zeggen, dat ik hem onder den duim moet
houden en om je vader over zijn verantwoordelijk
heid de les te lezen.
Hoe meer de zon de kim naderde, des te schoo
ner werd het landschal; het geheele Westen was
één groote vlammenzee en tusschen die pracht
en den geur der bloemen gingen deze twee
vader en dochter met nijd in hun harten naar
huis. En zoo had de avondwandeling van den land
heer er niet toe bijgedragen zijn humeur te ver
beteren.
Aan tafel maakte Albert, die vrij laat kwam,
geen melding van zijn ontmoeting, dien middag.
Hij was van nature niet erg mededeelzaam en
alle dingen overwegend, vond hij dat het maar
beter was. het voor zich te houden; en de gele
genheid om het te vertellen deed zioh ook niet
voor. Er was iets in de atmosfeer; niet te definiee-
ren, maar tooh onmiskenbaar gespannen. En hij
was zich bewust, dat zijn ontmoeting niet tot on
derwerp van een luchtig praatje kon dienen.
Daarom was hij vrij stil en zei niet meer dan nood
zakelijk was. En de anderen volgden zijn voor
beeld. Er was geen vriendschap tusschen die vier
menschen, die hier om één tafel vereenigd waren
en dat is toch een eerste vereischte voor mede
leven en belangstelling. En toch leken alle uit
zonderlijke omstandigheden van dien aard, dat
men ze niet beter wenschen kon, al was de finan-
cieele toestand van het jarenlang verwaarloosde
landgoed niet schitterend. De vroolijke kamer, de
goedvoorziene disch, de zachte zomerlucht, die
door de open vensters naar binnen kwam, het
gedempte licht. Er was een tijd geweest, dat de
oudste van de vier dergelijke omstandigheden als
het paradijs beschouwde, maar nu hij zoover was,
was alles hem onverschillig.
HOOFDSTUK IV.
De bewoners van de boerderij.
Daar heb je het al weer, Agne;s, zei Paul Reijn-
ders, toen zijn zuster de kamer binnenkwam en
hij liet haar een groote enveloppe zien.
Het is weer het oude liedje; „Tot onze spijt
zijn wij niet in staat enz." En het mooiste is, dat
mijn verhaal veel beter is dan de rommel, die
deze maand weer in de verschillende tijdschrif
ten staat.
Allicht. Waar ga je het nu probeeren?
Ik weet het heusc'n niet. Er zijn haast geen
redacties meer. bij wie ik het nog probeeren kan.
Het is eerst noodig, dat die idioten tot het inzicht
komen, dat mijn werk veel beter is dan dat, wat
ze nu plaatsen. En dat zal nog wel een poosje
duren.
Waarom ga je niet weer aan je eigenlijke
werk en bewaart dit voor je vrijen tijd? vroeg
Agnes na een drukkende pauze.
Dan zou ik wel een heeleboed van „dit" doen!
Na een heelen dag met mijn vulpen in de weer te
zijn geweest, denk je zeker, dat ik lust heb om
's nachts nog eens hetzelfde te doen? Nee hoor!
Ik zal hiermee doorgaan; er zijn veel te veel ad
vocaten. Ik haat de advocatuur en het is een
geldverspilling geweest, dat ze mij rechten heb
ben laten studeeren.
Neen, dat ls het niet geweest, want als de
nood aan den man komt, kun je daar toch nog
altijd mee beginnen.
Het eenige voordeel dat de studie oplevert,
is den titel, en gezien ik den titel niet noodig
heb om een fatsoenlijk mensch te zijn, biedt 't
mij heelemaal geen voordeelen.
Zijn zuster deed geen moeite hem te antwoor
den. Zij streelde zwijgend de kleine poes. die altijd
in de kamer lag neergevleid, terwijl Paul zijn
schimprede vervolgde.
Ik begrijp niet wat ze ineens bezielt om alles
van mij te weigeren. Toen ik de verhalen In de
hij noemde de namen van een tiental der meest
gelezen maandbladen geplaatst had gekregen,
dacht ik, dat ik er zoo ongeveer was. Om de een
of andere reden of zonder reden willen zij
mijn verhalen niet meer plaatsen en ze komen
allemaal terug, ook van die tijdschriften, die
vroeger wat van mij geplaatst hebben. Maar ik
zal er mee doorgaan. Tusschen twee haakjes, ik
zal die geschiedenis van jou en dien van Druyven
in een verhaal verwerken, dat kan wat worden.
Agnes Reynders lachte.
Nee, dat kan je niet doen. Het zou hetzelfde
zijn als wanneer je een biografie tijdens het leven
van het slachtoffer publiceerde!
Ja. dat is ook waar!
Paul Reijnders had een knap. aristocratisch
type en was in de dertig. Zcoals hij straks al zei,
was hij van beroep advocaat, maar hij had dit
beroep nooit uitgeoefend, ten minste niet zelf
standig. wel was hij medewerker op een groot ad
vocatenkantoor geweest. Deze betrekking had hij
kort geleden, na een ernstig meeningsverschil met.
den oudsten firmant, er aan gegeven en had toen
besloten verder als schrijver zijn kost te ver
dienen. Hij had wel talent, maar de weg Ls zwaar
voor den beginner en dat moest Paul Reijnders
ook ondervinden. Maar om de waarheid te zeg
gen liet deze ontdekking hem min of meer koud.
Tenminste tot nog toe. Hij was jong en gezond en
hij had een onwankelbaar vertrouwen in de
waarde van zijn eigen permevruchten. En met
recht. Maar een even groot vertrouwen had hij
in de toekomst, die hij zich door middel van zijn
pen dacht te verschaffen en dit vertrouwen was
minder gerechtvaardigd.
Paul en Agnes, die halfbroer en zuster war
hadden beiden een behoorlijk vermogen; voldoe
de om samen in een aardig huis in Utrecht
wonen en als ze er zin in hadden eens naar b
ten te gaan. Ze hadden voldoende middelen
aan hun artistieke neigingen toe te geven
Agnes had op dit punt meer geluk dan haar bro
Het was dus allemaal erg aardig en mooi. tot
van beiden het in het hoofd zou krijgen om
gaan trouwen.
Over die ontmoeting van jou gesproken, gl
Paul na eenigen tijd voort, de historie is nu al e
week geleden en we hebben hier nog niema
van zijn familie gezien. En hij zei toch. dat
eens zouden komen?
Wat doet dat er nu toe? Die menschen zuil
wel andere verplichtingen en wat anders aan h
hoofd hebben. En een week is ook nog zoo la
niet. Bovendien moet ik zeggen, dat mijn
wachtingen niet te hoog gespannen waren.
Nu ze hebben niets te doen, dat weet
Maar we kunnen het best zonder de van Duyve
stellen; ik tenminste. Maar het is frisscher
worden; wat zullen we doen: fietsen of met
wagentje uitgaan?
Ik ben voor de fiets. O. maar mijn acht(
band is lek! Zou jij dien niet even voor mij will
maken?
Vroolijk fluitend ging hij naar buiten en e
minuut later zat hij op het gras met de om?
keerde fiets naast zich. De houding van de v<
schillende redacties scheen geen blijvenden i
vloed op zijn humeur te hebben. En onder 1
werk sprak hij door het open raam opgewekt rn
zijn zuster.
Van de van Duyvens gesproken. Agnes,
hij. toen hij den band in het water stak om na
luchtbelletjes te zoeken. Ik ben er zeker van c
ik den ouden heer gezien heb. Hij ging het pos
kantoor in toen ik in den winkel van Brin
was; ik had het Brinks nog willen vragen, ma
ik heb het weer vergeten.
Hoe zag hij eruit? riep de stem van binne
Een lange, rechte figuur met een grijzend!
baard. Een echt voornaam heer. Ik ben er zek
van, dat het de oude van Duyven was.
Natuurlijk was hij het.
(Wordt vervolgd)(