J "Dameskousen JCaatL- deGreet JiuUSt AGENDA Meeuwenei. Eigenaardigheden P.H.Borghouts WOENSDAG 28 MEI 1941" TT A A R L E M'S DAGBL'AIÜ Uitreiking brandstof fenkaarten te Haarlem. WELKE STRATEN DONDERDAG AAN DE BEURT ZIJN. Donderdag begint voor de stad Haarlem de uit reiking der brandstoffenkaarten voor het stook- leizoen 1941—1942. Uitgereikt worden: Bonkaart „K" voor haarden en kachels met 20 eenheden, voor woningen met 5 of meer ver trekken. Bonkaart „J" voor haarden en kachels met 15 eenheden, voor woningen van l tot en met 4 ver rekken. Losse bons. Voor gezinnen van 7. 8 of 9 personen porden 3 losse bons extra verstrekt. Voor gezinnen van 10 of meer personen worden 6 losse bons extra rerstaekt. Bonkaart „L" voor centrale verwarming met 44 tenheden. De uitreiking van extra bons voor groote gezinnen eschiedt alleen voor de groep haarden en kachels us niet voor de groep centrale verwarming. Het publiek houde met de volgende wenken tekening: 1. Alleen diegenen, die de aanvraagkaart MD 111 ■oor 27 Mei aan den Distributiedienst terugzonden iienen de bonkaart af te halen. 2. Stamkaarten van alle gezinsleden medebrengen. 3. Bij de groep gezinskaarten mag slechts één ;aart zijn met het stempel „Hoofd". Indien deze anduiding ten onrechte op een Stamkaart voor- ;omt, dient men deze eerst op het Stadhuis aan |e afdeeling Bevolking te doen verwijderen. Ieder moet zich stipt houden aan tijd en plaats ran uitreiking. Noord. Morgen. Donderdag zijn in het gebouw van |en Nederlandschen Protestantenbond, Berkenstraat |0 de straten met de beginletters A t.m. D. aan de icurt. Dat zijn dus de navolgende straten: Abeel-, /Icaciastraat, Achterweg, Aelbertsberg-, Akendam-, (ltena, Ambacht, Antonïdes van der Goes, Archipel- imoldi-, Atjeh-, Babeloch-, Balistraat, Baljuws- aan. Bandoeng-, Banka-, Bantam-, Bataviastraat, Jatavierenplantsoen, Bega. Benkoelen-, Benviljoen-, Jerkheyde-, Berken-, Besoeki-, Beuken-, Billiton- •raat. Binnenpad, Bleekenbergplein, Bleekenberg-, iloemfonteinstraat, Boezemkade. Boezemsluis, Bol- rerkslaan. Borneostraat, Borski-, Brakenburg-, Irandt-. Brederode- en Bromostraat. Canifaten- iraat. Carel Reinierslaan, Ceder-, Celebes-, Cen- auris-, Cheribon-, Cloves-, Colenso-, Const. Huy- ens-. Corn. v. d. Lyndestraat, Corn. Speelman- aan. Dekkerstraat, Delftkade, Delftlaan, Deli-, )ennestraat, Dietsveld-, Dieze-, Djambi-, Dr. Leyds- Jolfijn-, Drusus-, Duinoord, Dullaert, Dusart- en Jutrystraat. Centrum. In gebouw St. Bavo, Smedestraat zijn JonDonderdag de bewoners van Centrum aan de eurt van de straten met de beginletters A t.m. C, at zijn dus: Alexanderstraat, Anegang. Anslijn-, issendelverstraat. Bakenessergracht, Bakenesser- !raat. Bakkum-, Barrevoet-, Barteljorrisstraat, Be- jjnesteeg, Begijnhof. Berkerodesteeg, Bilderdijk- traat. Bloemersteeg, Boerensteeg. Botermarkt, Bo erstra at, Breestraat, Brouwerskade, Brouwers- ilein, Brouwersstraat, Brouwersvaart, Burg Boreel- iurg. Ramp-, Burg. Sandberg-, Burretstraat. ^eciliasteeg, Claes van Ruyven-, Colterman-, Coorn- erstraat, en Cornelissteeg. Zuid. In het agentschap Zuid, Badhuisstraat zijn (onderdag aan de beurt de bewoners der straten net de beginletters A t.m. C., dat zijn dus: Aagje leken-, Abelt Tasman-, Adriaan de Jonge, Adriaan mosjes-, A. L. Dyserinck-, Alberding Thijm-, lllan-, Allars Piersonstraat, Amalia van Solms- aan, Amperelaan, Ampsingstraat, Amsterdamsche- aart, Amsterdam-, Anjelierstraat, Anna van Buren- aan, Anton-, Arnulf-, Asterstraat, Baan, Badhuis-, iakhuyzen v. d. Brink-, Bakker-, Banckert-, Bar- larossa-, Barendsestraat, Barnesteeg, Bastiaan- traat, Beeksteeg, Beelslaan, Bellamystraat, Berken ode-, Bernard Zweers-, Bestevaert-, Betje Wolf- lisschop Callier-, Bisschop Otto, Bleeker-, Bloem- lofstraat. Boekenrode-, Boog-, Bosch en Hoven-, losch enVaartstraat, Boschlaan, Bremlaan, Buiten- ustlaan, Busken Huetstraat, Byzantiumstraat, .amhuys-, Castelijn-, Christiaan Huygensplein, omelis Schoonstraat, Corn, van Noorde-, Craye- esterlaan, Cremerplein, Cremer-, Cruquisstraat, tariestraat. EXAMENS. ACADEMISCHE OPLEIDING. Bevorderd aan de Gem. Universiteit van Am- iterdam tot doctor in de letteren en wijsbegeerte proefschrift, getiteld: „Cathérine Pavlovna, rande-duchesse russo, 17881819": mevr. I. de lries-De Gunzburg, geb. te St. Petersburg. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Inlichtingen aan het Bureau van Politie. Smedestraat te [aarlem, uitsluitend tusschen 11 en 13 uur. jg te bekomen bij: De Nijs, Pijnboomstraat 103, auto- edKoster, Marsstraat 19, distributiebonnen; Bureau 'oiitie, Smedestraat, boek; Hezaelman, Goetzeestraat 19. loekje; Straus. Brouwerskade 41 rd„ ceintuur; Kuiper .livialaan 20, Heemstede, geld; v. Hoof, Gr. v. Wiedstraat i. handschoenen; Holters. Brouwerstraat 104, handschoe- len; Kok, Marsstraat 8, dameshorloge; Nells, Spaarnrijk- Iraat 40, hond; Ferwerda, 2e Zuidpolderstraat. 57, hand- choenen; Blomjours, Doelstraat 37, radiolamp: Blanken, 'imorstraat 84, portemonnaie m. i.; Opbroek, v. Marum- traat 39 a, portemonnaie m. i.; Taling. Archipelstraat 3, ortemonnaie m. 1.; Halwijl, v. Zeggelenstraat 12, para- iule; Andekerk, Voorzorgstraat 31, rozenkrans; Kruk- en, Neptunusstraat 46, rozenkrans; Bureau van Politie, Imedestraat, rozenkrans; Banken, Brouwersplein 39, sleu th; Vellinga, Meidoornplein 3, gymnastiekschoen; Bureau an Politie, Smedestraat, taschje; Pols, Koninginneweg vulpen; Bureau van Politie, Smedestraat, vulpen; Campsma, A. Piersonstraat 17. wol; Verkerk, v. Marum- Iraat 50. poppenwagen; Bloem, Rembangstraat 7, brei- rerk; Vroom en Dreesmann, Gr. Houtstraat, bankbiljet; >u Pon, Hofmeijerstraat 17, rijwielband; Smit, A. Loosjes- traat 11, ceintuur; Warmerdam, Molukkenstraat 55, doek; larmentlo, Da Costastraat 47, verbanddoosje m. i.; Braam, ieerenweg 116, Heemstede, dameshorloge; Schenk, Tet- trodestraat 20, hcerenhandschoenen; Kennel Thornwood, 't Hofstraat 93, hond; Bureau van Politie. Smedestraat, egenkapje; Braspenning, A. L. Dyserinckstraat 45, kof- tr; Huurman, Gierstraat 23. portemonnaie m. i.; Groot, ïbriciusstraat 4, portemonnaie m. i.; Hellebrink, Pieter Elesstraat 2 b rd., hondenpenning; Bureau van Politie, imedestraat, rozenkrans. Dikke en fantasie Sportkousen Sokjes uitsluitend de beste kwaliteiten Gen. Cronjéstr. 129 (Adv. Ingez. Med.) Heden: WOENSDAG 28 MEI. I Rembrandt Theater: „De oude en de jonge (koning", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Palace: „Watt en Yz Watt als dakloozen", 2, 6. tn 8.45 uur. Luxor Theater: „Michelangelo", 2.30, 6.30 1.45 uur. Frans Hals Theater: „Moderne Meisjes", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. DONDERDAG 29 MEI. Orgelbespeling Groote Kerk, 34 uur. Bioscooptheaters: Voorstellingen des middags en avond*- Het is merkwaardig wat een man In dezen tijd al lezen kan, Dat in de krant zijn aandacht trekt En waarin hij iets nieuws ondekt. Wij kennen wel het kievitsei Als een speciale lekkernij. Waar menig smulpaap elke Maart Verliefd weer tegen likkebaardt; Wij kennen 't eendenexemplaar, Dat wij niet koken weliswaar. Maar dat door Bakkers van banket Ons in een taart wordt voorgezet, En 't jongste kind heeft vol begrip Van het product van onze kip. Die steeds trouwhartig zoogezegd In seriebouw ze voor ons legt. Maar dat een meeuw ook produceert Heb ik voor mij pas nu geleerd, Tenminste wat betreft een ei Dat eetbaar is voor u en mij, Waar al het noodige in zit Een gele dooier en wit wit. Waarmee de schaal die het omhult Nauwkeurig passend is gevuld En wat voor schaal, een mooie schaal Niet van één kleur, banaal egaal, Maar a la kievit eer gemerkt. Koket met spikkels afgewerkt. Ik hou veel van de blanke meeuw Ondanks zijn krijschende geschreeuw; Ik zie hem gaarne in de lucht. Wanneer hij duikt in snelle vlucht Een broodkorst vangend in zijn bek, Die ik hem zonder bon verstrek. Als hij (neen zij) nog eitjes geeft, Waaraan de mensch een hapje heeft, Versmaad ik deze gave niet En voel me met mijn broodkorst quitte Ik acht het brave meeuwgeslacht Nog hooger dan ik toch al dacht. VOORSTELLING VAN „DE WEG IS BETER DAN DE HERBERG". Het Nederlandsch Tooneel, leider Cor van der Lugt Melsert, geeft Zaterdagavond 31 Mei in den Stadsschouwburg te Haarlem een voorstelling van „De weg is beter dan de herberg", in drie bedrij ven, het in de tooneelprijsvrpag Amsterdam be kroonde werk van Dick Ouwendijk. Medewerken den zijn de dames Magda Janssens. Ank van der Moer, Myra Ward, Mies Elout, Hélène Berthé en de heeren Louis de Bree, Anton Roemer, Louis van Gasteren en Guus Oster. De regie is gevoerd door Cor van der Lugt Melsert. „Jwaai? zeqt Puntje tenti el JmCLClk V Weet U wie er smaak hebben? De dames die van twee half versleten ouder- wetsche jurken, één gees tige, moderne japon ma ken. Natuurlijk met be hulp van de geestige kraagjes, corsages, cein tuurs. enz. uit de keur- collectie van De Groot. Zoo spaart De Groot U geld en punten. Gioote Houtstraat 98 Haarlem, Telefoon 16772 (Adv. Ingez. Med.) Het nut van den reddingsbaak. Een lid der Bloemendaalsche Reddingsbrigade redt een jongen. Dinsdagmiddag geraakte een drie-jarig jongetje bij het spelen in het water van de Brouwersvaart bij de Hoofmanbrug te Haarlem. De heer J. de Vries lid van de Bloemendaalsche Reddingsbrigade, wist met behulp van den reddingshaak het reeds gezon ken kind uit het water te halen, waarna het voor verdere behandeling bij een dokter werd binnen gebracht. De Yleeschhal. De directeur van de Stichting Haarlem's Bloei zendt ons de navolgende beschouwing: Naar aanleiding van in de bladen verschenen mededeelingen over de jongste vergadering van het bestuur der Stichting „Haarlem's Bloei", waarin ook de Vleeschhal en haar toekomstige bestemming besproken werd, moge het volgende dienen: Het door een der bestuursleden bij de rondvraag dier vergadering aangehaalde courantenbericht uit een der Haarlemsche bladen van begin April j.l. en daaruit afgeleide conclusie als zoude het plan, de Vleeschhal tot Stadsbibliotheek te bestemmen, voorloopig van de baan zijn, stemt niet met de feiten overeen. Voorzoover ons bekend, heeft het Gemeentebe stuur van Haarlem destijds aan het Rijk, dat in de restauratie-kosten van de Vleeschhal heeft bijgedra gen, conform de daaruit voortvloeiende verplich tingen, gevraagd dit gebouw als' Stadsbibliotheek te mogen bestemmen. Hoewel het overleg hieromtrent nog loopende is en het uiteindelijk besluit, naar wij vernamen, nog moet afkomen, is er geen sprake van. dat er weer verandering zou zijn gekomen in de bestemming van de Vleeschhal, noch dat deze aangelegenheid van de baan zou zijn, c.q. een paar jaar uitgesteld zou worden. In den kring van het Dagelijksch Bestuur der Stichting „Haarlem's Bloei", is door ons de aan dacht op de waarde van dit gebouw voor tentoon stellingsdoeleinden gevestigd. Bij navraag is toen gebleken, dat aan de Vleeschhal een nieuwe be stemming was gegeven, n.l. die van Stadsbiblio theek. Natuurlijk zouden wij het to^iichen, indien een zoo uitermate representatief gebouw als de Vleesch hal, gelegen op he gunstigste punt in de stad. be schikbaar zou komen voor allerlei tentoonstellingen. Met dit laatste bedoelen wij natuurlijk tentoostel- lingen ten dienste van de stad en haar bewoners, d.w.z. het verleden, het heden en de toekomst daar van betreffende. Er is zooveel in een stad als Haarlem te brengen op cultureel gebied en het zijn de tentoonstellingen die de belangstelling het krachtigst zullen stimu- leeren, zoowel onder de volksklassen als de jonge ren. Alleen bijv. al een tentoonstelling van maquettes van Haarlem, zooals deze stad was. thans is en door het Gemeentebestuur in de toekomst gedacht wordt, zou bij de groote massa levendige belangstelling wekken. Wat -wij hiervan destijds in Rotterdam zagen, heeft ons de overtuiging gegeven, dat in die richting de voorlichting zal moeten worden geleid. Aan het begin van deze eeuw is er hard gestreden voor het invoeren van aanschouwelijk onderwijs op de scholen. Het onderwijs eindigt gelukkig niet op school. De verdere voorlichting moet echter ook aanschouwelijk zijn. Wat is daartoe beter geschikt dan tentoonstellingen en aanschouwelijk gehouden schriftelijke voorlichting. De Vleeschhal als bibliotheek! Niemand zal er het nut van ontkennen. De Vleeschhal als gebouw in dienst van de voor lichting van de groote massa en ter verbreiding van de kennis van alles wat Haarlem aan wetenswaar digs biedt, is echter een bestemming, die zeker evenzeer, zoo niet meer gewenscht is. Ware er voor dit doel een ander, even geëigend gebouw in het hartje der stad, dan zouden we geen pleidooi houden voor de beschikbaarstelling van de Vleeschhal als propaganda- en volksvoorlich- tingscentrum. Voorloopig staat het vast, dat de Vleeschhal tot Stadsbibliotheek zal gaan dienen, doch we hopen dat het gebouw alsnog een meer in den geest van den tijd passende en daardoor nog nuttiger be stemming, als hierboven door ons aangeduid, moge verkrijgen. C. S. TH. VAN GINK, directeur der Stichting „Haarlem's Bloei". in Haarlem en omgeving. De oude Tuchthuispooit Oude Haarlemmers zullen zich ongetwijfeld den tijd herinneren dat de gevangenis .-nog In de Tuchthuis straat te Haarlem stond. Het was aan d,cn buitenkant al een droefgeestig gebouw, zoodat het er van binnnen ongetwijfeld nog somberder zal hebben uitgezien. De gevel Ir. de Tuchthuisstraat was vrijwel zonder ramen. Het cenige. mooie maar die was dan ook bijzonder fraai! was de poort die toegang gaf tot het gebouw. Toen het zal ongeveer 35 jaar geleden zijn de nieuwe gevangenis aan den Harmenjansweg gebouwd was, werd het gebouw in de Tuchthuisstraat gesloopt, om op den vrijgekomen grond een school te kunnen zetten. De poort van de oude gevangenis werd met zorg af gebroken met de bedoeling die later weer op te bou wen. Dit is cenigen tijd later geschied op de binnen plaats van het Frans Halsmuseum. Zoodoende is die poort bewaard gebleven. Op het „aardewerk-kerkhof" van Maastricht, waar de misbaksels van de aardewerkfabrieken een plaatsje vinden, speelt de vrouwelijke jeugdmet het haar eigen enthousiasme en met vollen ernst „huismoedertje". (Foto Het Zuiden) OVERVEENSCH DAMESKOOR ZINGT OP BREDERODH DUIN. Maandag zong het Overvcensche Dameskoor voor de patiënten van de lighallen van Brederode Duin met pianobegeleiding van mej. Bertje Davelaar en met medewerking van de violiste mevr. Renate Zwaardemaker. Onder de energieke leiding van mej. Cor Igesz, brachten de Overveensche dames verschillende num mers ten gehoore, die zeer in den smaak vielen der luisterende patiënten. Onder meer werden gezon gen, een oud-Duitsch Motet, drie liederen: „Betrüb- nis", „Das Wunderbare Wasser" en „Das Gemein- same Grab" van Suk, en na de pauze de bekende „Donauwellen", van Ivanovici en „de Wilgen" van Ant. Averkamp. Alle nummers werden vocaal correct en zeer ver zorgd gezongen en de bijval die het koor oogstte, was dan ook alleszins verdiend. De violiste Renate Zwaardemaker droeg in hooge mate tot het succes van deze uitvoering bij. De wijze waarop ze een Sonate van Handel en Pablo de Sar- rasate's „Zigeunerweisen" ten gehoore bracht dank zij ook de zeer goede begeleiding van mej Bertje Davelaar paste prachtig in dezen geslaag den middag, die door het gehoor op Brederode Duin zeer op prijs werd gesteld. in Haarlem en daarbuiten. CORNEL1S SPOOR 1867—1928. De Haarlemsche expositie van een belangrijk deel van Spoor's levenswerk brengt, behalve den maker zelf, een vriendelijk tijdsbeeld, een kijk op een bepaalde periode in het Hollandsch kunstleven, terug in de publieke belangstelling. Hij werd zoo vaak en zoo gaarne een leerling van Willem Maris genoemd, doch diens leiding, die zich wel tot ver standige algemeenheden en aanduidingen bepaald moet hebben, is per slot minder duidelijk aanwijs baar dan de invloed die het milieu, waartoe alle Marissen en de met hen verwante schilders be hoorden, op den jongen Spoor uitoefende. Als men met welgevallen menig kinderportretje, menige baby in stoel enz. van den jongeren Spoor aanschouwt, zal men eerder, wat factuur en kleur stelling aangaat, aan Jacob Maris' eigen kinder- beeldingen denken of Matthijs' zuivere kinder- droomen zich voor den geest roepen dan dat men aan Willem's uitvoerige en zeer gedocumenteerde landschaps- en beestenstudies denkt. In wat Jacob van de eigen kinderen maakte, in den babystoel, toen ze nog klein, aan de piano, toen ze wat ouder waren, vindt ge, wat niet alleen Spoor, maar ook diens eminente, iewat oudere tijdgenooten. neem De Zwart, Van der Maarel, Verster ja zelfs Breitner, aan kleurcombinaties zochten en wrochten, en waarin, in laatste instantie, misschien de heront dekking van Frans Hals door de modernen der laat-19e-eeuwers terug te zien is. Een baby in een wit jurkje, met een lichtblauwe sjerp, tegen een donkeren achtergrondhet was ook voor Jacob Maris een trouvaille geweest, een kleurklank bij Hals en Manet niet onbekend, en in de machtige zelfstandig-losse voordracht van een virtuoos als Jaap, vol bekoring voor de tijdgenooten, die het leven sterk, bewust en gezond wenschten te zien, maar vol aantrekkelijkheid tevens voor de schil derende broeders, die er bovendien nog de ma gistrale techniek in konden bewonderen. Dit alles zij nu niet gezegd om aan de verdien stelijkheid van een jongere, als Spoor toen was. ook maar de geringste afbreuk te doen, doch om zijn positie in de kunst van zijn tijd te belichten: positie, waaraan hij door eigen wezen en geaard heid toch ruimschoots relief kon geven. Spoor was romanticus, een bedeesd maar op recht romanticus. Zooals de meeste geboren mu- ziekmenschen dat zijn en de beste ouderwetsche tooneelisten dat, soms verholen, in hun hart waren. Laat de jonge man in het Haagsche schildersmilieu der aanvangsjaren tachtig, worden opgenomen, waar een Jaap Maris, een Neuhuys gaarne aan de piano zat en een op impressies gestemd gevoels levens alle zakelijkheid overheerschteen hij zal zich daar thuis voelen. Zeker, hij zal op de Amsterdamsche Quellinus- school zich wel het noodige uit de praktijk hebben eigen gemaakt, en van dien anderen grooten be deesde, die August Allebé was. geleend hebben zijn romantisch gevoel te consolideeren, maar zijn Haagsche vriendenkring moet hem, naar het mij voorkomt, direct het meest gepakt hebben, voor hem eten en drinken zijn geweest. Men heeft daar zijn aanleg en wezen ook gewaardeerd, en het do cument ter tentoonstelling met de handteekenin- gen van Jacob Maris, Albert Neuhuys en August Allebé, illustere namen thans, die hem aanbevelen voor een subsidie, is daar het bewijs voor. Cornells Spoor Zelfportret, Het kind en de vrouw hebben in hoofdzaak zijn schilders aandacht gehad. Het teere, ontluikende in het kind en wat er liefs was in het mysterie van de vrouw, boeide hem en deed hem zijn beste werk maken. Zijn bedeesdheid en fijngevoeligheid konden zich daarbij veiliger voelen dan bij het doorgraven van ingewikkelder mannenkoppen; mis schien ontbrak hem daartoe de zin, doch zeker de lust. Een mansportret te schilderen als Jozef Israels van den ouden Roelofs maakte, zou, denk ik, buiten zijn bereik gelegen hebben. Een bijna vrouwelijk sentiment domineert in zijn kunst. Een sterk mannenportret ken ik niet van Spoor. Zelfs het zeer aantrekkelijke zelfportret dat hierbij ge reproduceerd wordt, boeïl in hoofdzaak door het charmeerende, dat er van uitgaat. Het is niet coquet, nog minder verwijfd, doch heeft eenvoudig de charme van den aangenamen, gevoeligen mensch. Het doet aan den kop van den destijds gevierden dirigent Arthur Nikisch denken, almee een symp toom van den tijd, waarin Spoor's talent bloeide. Schilder van het kind en de jonge vrouw, het mag dan misschien eene beperking lijken, waar toe Spoor's werk ons dringt, men vergete daarbij niet dat juist In de beperking vaak het meester schap verscholen ligt. Van bijna niemand zijner tijdgenooten behoefde hij op zijn terrein het me dedingerschap te vreezen. Door sommigen van hen. veelzijdiger van aanleg en belangstelling, zijn zeker wel eens belangrijke prestaties op zijn gebied ge boekstaafd, door geen ander werd in rustige af zijdigheid. als door hem betracht, een reputatie als de zijne bereikt. En dan toch betrekkelijk te vlug vergeten? Meer dan een reden zou daarvoor te vinden zijn. In de eerste plaats schijnt zijn totaal-oeuvre, voor een schilder die zestig jaar oud werd niet overweldi gend. Ten tweede verdwijnen de portretten meest al uit de circulatie omdat ze in rustig familiebezit plegen bewaard te blijven. En tenslotte lag het timmeren aan den weg niet in Spoor's aard Een poging destijds door den rumoerigen Querido ge daan. Spoor's kunst aan eenig aesthetisch mani fest te verbinden moest mislukken. Daarvoor was die kunst te hartelijk, te weinig cerebraal, te ar tistiek tenslotte. Maar dat neemt alles niet weg dat zij een eigen plaatsje een duur, een daalders plaatsje, zou de oude Randwijk gezegd hebben verdient en behouden zal in de groote kunst van zijn groote tijdgenooten. Het was niet, zijn schuld dat er van hen zoo uitzonderlijk velen waren. J. H. DE BOIS. Bij het artikel over den schilder Jan Larij, in ons blad van 14 Mei, werd door een misverstand de daarbij gereproduceerde foto, als foto-Larij, aangegeven. Deze was echter het werk van den kunstfotograaf B. van Hamburg te Santpoort. Zooals de oude poort is herbouwd in het Frans Hals Museum. (Foto De Haas). De oude gevangenis was een historisch gebouw. In de 16e eeuw stond op die plek een Pesthuis, er werden dus lijders aan die vreeselijke ziekte verpleegd. Later werden de verpleegden overgebracht naar het St. Magdalenakloostcr. Dit is vermoedelijk geschied om dat het Pesthuis bij den vreeselijken brand van 1578 vernield of zwaar beschadigd is. In 1609 werd op de zelfde plaats een Tucht- en Werkhuis gesticht. Er is ook een tijd geweest, dat het gebouw gebruikt is als Aalmoezeniershuis voor de verpleging van armen der stad. In het laatst der 18c eeuw werd het gebouw bestemd tot gevangenis. Het werd toen „Arrest- en Provoost huis" genoemd. Boven de poort staat een beeld met de woorden .Nutrit ct Emendat" (Voedt op en verbetert), wat herinnerde aan zijn vroegere bestemming. Makelaar in ONROERENDE GOEDEREN KENAUSTRAAT 5 b Telef. 17130 (Adv. Ingez. Med.) De race om de schoencnbons. De aanvragen te Haarlem moeten weer worden stopgezet. De Distributiedienst te Haarlem schrijft ons: Van de gelegenheid welke wederom werd open gesteld tot het aanvragen van schoenenbons is een zoo ruim gebruik gemaakt, dat gerust in vele ge vallen van misbruik kan worden gesproken. Er heeft zich van Zaterdag af een eindelooze rij aan de schoenenloketten verdrongen. Zaterdagmorgen reeds werden niet minder dan 2700 formulieren uitgegeven. Maandag steeg dit aantal tot 3200 cn Dinsdag, toen de rem steeds ste viger werd aangehaald werd het getal 2100 bereikt, zoodat niet minder dan 8000 formulieren werden uitgegeven, voegt men daar nog bij, dat nog een duizendtal aanvragen op behandeling wachten, dan wordt het respectabele aantal van 10.000 bijna bereikt. Het zal zoo langzamerhand bekend zijn, dat de distributie, ook van schoenen, In het leven geroepen is om een gelijke en rechtvaardige verdeeling der beschikbare voorraden te verkrijgen. Nu er een zoo groote lawine van aanvragen is losgebroken, kon de Distributiedienst niet anders doen. dan de aanvragen wederom stop zetten. Het is werkelijk bedroevend, dat er zoovele menschen zijn, die maar lukraak aanvragen, terwijl de nood zakelijkheid in geenendeele aanwezig is. Zulks is des te meer te betreuren, omdat daardoor het ge vaar bestaat, dat degenen, die inderdaad dringend behoefte aan schoeisel hebben, niet geholpen kun nen worden. De duizenden aanvragen worden thans alle nauwkeurig onderzocht en wij willen vast diegenen, die maar op goed geluk af eeii bonnetje aanvroegen in overweging geven hun formulieren te vernieti gen. Zij komen toch niet in aanmerking en zouden eventueel met mooie schoentjes pronken, terwijl anderen genoodzaakt zijn hun kinderen van school thuis te houden, omdat men geen bon kan be komen. De schoencnafdeeling gaat thans naarstig aan het werk om de binnengekomen aanvragen te con troleeren en zal streven naar een zoo rechtvaardig mogelijke verdeeling. Als de duizenden aanvragen zyn afgehandeld, zal eerst wederom gelegenheid worden gegeven voor het doen van nieuwe aan vragen en dan zullen diegenen voorkeur hebben, die tot heden nog geen schoenenbon ontvingen. Dat de aanvragen dus reeds na enkele dagen wederom moeten worden stopgezet is de schuld van dat deel van het publiek, dat behept is met een onsociale hamster-zucht, waarvan medebur gers. die inderdaad dringend gebrek aan schoeisel hebben, de dupe worden. De distributiedienst is daardoor genoodzaakt met strenge hand in te grijpen. BI»jkens een DNB-bericht uit Berlijn is Churchill gisteren door den koning in gehoor ontvangen, naar de Engclsche berichtedienst meldt. Bij gelegenheid van de ontvangst van den Spaanschen ambassadeur door Paus Pius XII wordt, naar het DNB verneemt, in Vaticaankringen ver klaard dat de werkzaamheden voor de overeen komst tusschen Vaticaan en Spanje over de be noeming van bisschoppen benevens de voorberei dingen voor het algemeene concordaat bevredigend yerloopen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5