ÜF1 5 V AC ANTI E I GELE SAUS Vermogens in Haarlem's randgemeenten. AGENDA Onderbreking. 0 ONE HOUR 0 CLEANING SERVICE EEN GEZONDE GEEST IN EEN GEZOND LICHAAM TOBIAS Zz LITER @1 g££y 3 ZATERDAG 12 JUCI 1941' HAÏREEM'S DAGBEXD 3 In Blocmendaal wonen 51 millionnairs. In Heemstede slechts 11 In aansluiting op de gisteren door ons gepubli ceerde bijzonderheden over de inkomens der aan- geslagenen in Blocmendaal en Heemstede laten wij thans nadere gegevens volgen over de vermogens in deze beide randgemeenten van Haarlem. Zooals wij destijds aan de „Statistiek der Inko mens en Vermogens in Nederland, 1939/1940" reeds hebben ontleend, waren er in Bloemendaal 1.615 en Heemstede 1.327 aangeslagenen in de vermogens belasting. De Bloemendaalsche aangeslagenen be zaten gemiddeld eêïK vermogen van 197.000.de Heemsteedsche gemiddeld 86.000.Deze globale cijfers laten wel de vorming-van een algemeen oor deel toe. maar er valt niet uit na te gaan of, en in welke mate, de grootte van het gemiddeld vermo gen beïnvloed is geworden door de aanwezigheid van enkele extréme vermogens. Een vollediger in zicht kan worden verkregen uit de volgende gege- ;ns. Vermogens van zestienduizend gulden, de bene- den-grens voor de vermogensbelasting, tot vijftig duizend gulden waren er in Bloemendaal 701 en in Heemstede 711. Zij zijn als volgt onder te ver- deelen: Bloemendaal Heemstede Van 16.000 tot 20.000 141 1.36 Van 20.000 tot 30.000 234 256 Van 30.000 tot 40.000 214 196 Van 40.000 tot 50.000 112 124 Méér dan de helft van alle in Heemstede gevestig de personen, die in de vermogensbelasting zijn aan geslagen, n.l. 53 pCt. van het totaal, behooren tot deze groep der kleine vermogens. In Bloemendaal is dit percetnage geringer, maar het bedraagt toch altijd ook hier nog 43 pCt. van het totaal. Voor de categorie van vijftig tot honderdduizend gulden zijn de cijfers de volgende: Bloemendaal Heemstede 98 100 van 50.000 tot 60.000 van 60.000' tot 70.000 van 70.000 tot 80.000 van 80.000 tot 90.000 van 90.000 tot f 100.000 51 43 Blijkens dit lijstje komen in Bloemendaal 351 ver mogens van deze groep voor en in Heemstede 34a. Voor Bloemendaal is dit 21 pCt. van het totaal, voor Heemstede 26 pCt. De grootere vermogens, vallende tusschen ae grenzen van honderdduizend gulden en een half millioen, zijn in beide gemeenten als volgt verdeeld. Bloemendaal Heemstede van 100.000 tot 150.000 134 118 van f 150.000 tot 200.000 93. 54 van 200.000 tot 300.000 107 57 tan 300.000 lot 500.000 99 18 In deze groep begint het verschil ten gunste van Bloemendaal boven Heemstede pas goed duidelijk te worden. In totaal zijn m Bloemendaal 433 mge- tetenen, die een vermogen bezitten tusschen een ton en een half millioen en m Heemstede 241. Y°or Bloemendaal beteekent dit 27 pCt. van het toitaall, voor Heemstede niet meer dan 18 pCt. Nog.veel be langrijker wordt het onderscheid tusschen beide ge meenten bij de topklassen. Inwoners, die een vermogen bezitten tusschen- een half millioen en één millioen, telt Heemstede 13 terwijl er in Bloemendaal 79 woonachtig zijn; voor deze groep is het Bloemendaalsche cijfer der halve het zesvoudige van het Heemsteedsche. Het aantal vermogens uit deze klasse vertegenwoordigt in Heemstede slechts 1 pCt van het totaal, in Bloe mendaal evenwel bijna 5 pCt. Voor Bloemendaal laat het aantal van 79 vermo gens uit deze categorie zich nog als volgt nader Splitsen: Bloemendaal van 500.000 tot 600.000 27 van 600.000 tot f 700.000 15 van 700.000 tot f 800.000 19 van 800.000 tot 1000.000 18 Van een nadere splitsing van het getal Heem steedsche aangeslagenen in deze ^'oep (13) moeten wij ons onthouden, daar anders de voor de fiscus verplichte geheimhouding in het gedrang zou kun- ^Mülionnairs wonen er in Heemstede 11.ïnBloe- mendaal 51. Van deze 51 zijn er 22 wiei bezit zich beweegt tusschen één en anderhalf millioen en 11 met een vermogen tusschen anderhalf en twee mil- lioen. Achttien Bloemendaalsche ingezetenen ten- slotte bezitten elk meer dan twee jpillioen gulden. BOOTTOCHT KINDERKOOR „INTER NOS". Door bovengenoemd kinderkoor, dirigent Jan Boo- da zal a s. Zondag een boottocht gehouden worden. Men vertrekt om half zeven, de tocht gaat over Zaan dijk, alwaar de kinderen van het kinderkoor aldaar op de boot komen en den tocht naar Schoorl verdei meemaken. In Schoorl zal een bezoek gebracht worden aan een speeltuin, zoodat dit uitstapje wel prettig zal worden. J. VAN SCHOONHOVEN ACCOUNTANT en BELASTINGADVISEUR. RECHTHUISSTRAAT 17. TEIEF. 22792 HAARLEM (Adv. Ingez. Med.) Heden: ZATERDAG 12 JULI. Luxor Theater: „Mirandolina", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Frans Hals Theater: Annie van Ees in „Boefje 2.30. 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater: „Haar eerste avontuur", 2.30, 8.30 en 8.45 uur. Palace: „De vrouw- zonder verleden?" 2, 6.30 en 8.45 uur. ZONDAG 13 JULI Rembrandt Theater: „Het mysterie der Schep ping". 11.30 uur. Luxor Theater: „Mirandolina", 1.30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur. Frans Hals Theater: Annie van Ees m „Boefje', 2, 4 15, 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater: „Haar eerste avontuur", 1.30, 8.45, 6.30 en 8.45 uur. Palace: „De vrouw zonder verleden?", 1.30, 3.45, 8.30 en 8.45 uur. Heemstede: Concert Harmonie „Eensgezind heid* in Groenendaal, 35 uur. Zandvoort: Harddraverij om het kampioen- Schap van Nederland, Boulevard de Favauge, 2 uur. MAANDAG 14 JULI. Hotel „Spoorzicht", Stationsplein: aandeelhou dersvergadering N.V. City Tax, 8 uur. Bioscooptheaters: Voorstellingen des middags en des avonds. Nachtdienst Apotheken. De volgende apotheken te Haarlem zijn van des avonds acht tot des morgens acht uur (ook op Zondag) geopend: Apotheek Van Rijn N.V., Kleine Houtweg 15, Tel. 10539. Firma C. G. Loomeyer en Zoon, Zijlweg 34, Tel. 12495. Schoterbosch Apotheek, Rijksstraatweg 19, Tel. 12711. Te Heemstede is geopend: Heemsteedsche Apotheek, Binnenweg 98, Tel. 28197. door P. v. d. HEM. elke zomer stapten de VamBerckelaers in hum Cabriolet de luxe-iio hp af in een "Riviera-Palace aan de Cote d'Azur. rijl» stappen z'J af aan pension Zomerlust, EN VINDEN ONS LAND (jEWOOMWEt; EENiq. Adieu wij moeten elkander groeten Ik ga voor een paar weken in de wei, Ik ga me mengen in de lange stoeten Die fietsen door het bosch en door de hei. Ik ga me voor een korte poos verstrooien In 't ongerijmde leven zonder taak, Als 't mag in weer als nu, dat wondermooie Als 't moet in 't slechte, wellicht in de maak. Den luiers lang ontwassen ga ik luieren In een zoo maklïjk mogelijken stoel En voor de variatie ook eens kuieren Bewondring der natuur als eenig doel. Ik ga elk rijmwoord radicaal vergeten Behalve alles wat maar rijmt op rust, Ik houd me aan de uren voor het eten, Maar verder doe ik enkel wat me lust En- strakjes als ik ben teruggekomen, Dan dien ik mij weer rijmend bij u aan, Nadat een tijdje in vacantiedroomen De mallemolen werkloos heeft gestaan. Wanneer 'k u, onbekenden mocht ontmoeten Dan groet ik u reeds nu bij voorbaat zeer, Adieu wij moeten nu elkander groeten, Adieu vaarwel, tot wederrijms maar weer. P. GASUS. De Haarlemsche distributie kantoren. In de middaguren gesloten. Het distributiekantoor in de Zijlstraat en de agent schappen Steenbokstraat en Badhuisstraat zullen met ingang van Maandag a.s. tusschen de middaguren Dor het publiek gesloten zijn. Van dien dag af zijn genoemde kantoren voor het publiek geopend van half negen tot half een en van kwart over twee tot vier uur. Des Zaterdags van half negen tot twaalf uur JEUGDDIENSTEN IN DE GROOTE KERK. In 'Juli en Augustus worden drie bijzondere Jeugddiensten gehouden in de Groote Kerk te Haarlem. De eerste heeft plaats Zondag 13 Juli, des morgens 10 uur. Spreker is Ds. I. P. van der Waal. De volgende twee diensten worden gehou den op de Zondagen 3 en 24 Augustus. Spreken zul len dan resp. Ds. J. A. Kwint te Rotterdam en Dr. E. Emmen te Haarlem. VALKENBURG WORDT VALKENBURG—HOUTHEM In de Nederlandsche Staatscourant is opgenomen een beschikking van den Secretaris-generaal van het departement van binnenlandsche zaken, waarbij met ingang van 15 Juli a.s. de naam der gemeente Valken burg wordt veranderd in Valkenburg-Houthem. 'n Douarière mei seer veel japonnen Had weinig textielkaartenbonnen; Haar kleedij liet ze lialen Moest maar ueinig betalen En heur hart is voor Cleaning gewonnen. Chemisch reinigen en persen MantelI. 2.56 Japon vanaf. f. 2.05 Manlelcostuumf. 2.56 Colbertcostuum I. 2.97 22 - Telefoon 16761 20220 n Oen He.g Hllver.um Be.erwtjk (Adv. Ingez. Med.) Over idealen Door de natuurlijke orde Is het. kleine kind ertoe bestemd om op te groeien, volwassen te worden, af te takelen, te sterven; ware dit alles, dart zou het menschengeslacht in een enkele generatie ten onder gaan. Het ligt in de bestemming van den mensch om nieuw leven voort te brengen en dit door bescherming en opvoeding door de periode van hulpbehoevendheid heen te voeren, tot de jonge generatie voor zichzelf kan zorgen. Maar ook hiermee zou men slechts komen tot een voortbestaan van de soort-zonder opgang; het ligt nu ook in den aard van den mensch om zich be wust te worden van grootere mogelijkheden in hem, van een hoogere bestemming-boven het platte alle- daagsche. Deze mogelijkheden zijn nog niet als werkelijkheid gegeven: ze kunnen slechts vóórgesteld worden, als een ver ideaal, waarop het verlangen gericht is. Van nature stelt het kleine kind zich het volwassen zijn voor als ideaal: het onontwikkelde stre eft naar het volledig ontwikkelde, het onvolwassene streeft zijn voor als ideaal: het onontwikkelde streeft naar het volmaakte: we kunnen dit doodeenvoudig aan vaarden als uiting van de innerlijk werkende levende, stuwende krachten die geheel buiten het bewustzijn om het organisme doen groeien en zich ontplooien. Met bewondering ziet het kleine kind dat zijn vader en moeder allerlei kunnen, wat het zelf niet kan: waar het hun beperktheid nog niet ziet, beschouwt het hen als volmaakt, als ideaal. Het voelt zich veilig en trotsch: het klampt zich aan hen vast in onbeperkt vertrouwen en volgt hen na in alles; het beschouwt hen al „vltorbeeldig", het wil net zoo worden als zij zijn. Omringd door liefdevolle zorg heeft het niets anders noodig: het ziet duidelijk voor zich hoe het worden wil het voelt zich zeker door hun liefde. Vol zelfvertrouwen stapt het parmantig de wereld in, recht op zijn doel af. In zijn gedragingen, in zijn spe len bootst het alles van hen na. neemt het alles van hen over: het vereenzelvigt, het identificeert zich met hen. In zijn grenzelooze bewondering beschouwt het hen als het hoogst denkbare als alwetend, alwijs, alvermogend als ideaal. Maar vroeg of laat wordt deze idylle verstoord, wanneer het merkt dat vader of moeder niet volmaakt zijn dat zij beperkt zijn, dat zij fouten hebben; het is een groote ontgoocheling voor het kind wanneer het zijn afgod van het voetstuk ziet tuimelen: daar het deze desillusie echter absoluut niet onder woorden brengen kan, beseffen buitenstaanders en zelfs de ouders meestal niet wat dit in een kinderleven voor een schok beteekent; daar het kind zich geen scherp bewust beeld kan vormen van wat zich precies heeft afgespeeld, kan het zich dit later ook vrijwel nooit be hoorlijk herinneren. Zoo blijft wel de nawerking ervan bestaan, maar als een vaag gevoel van verloren zalig heid, als vage herinnering aan een éénig mooien tijd, die nooit terug komt. Gezien het feit, dat niemand hoeft te verlangen naar iets, dat hij al heeft, gaan de idealen altijd uit naar „dat wat je niet hebt". Juist het smartelijk gemis v; iets maakt het zoo dubbel waardevol. ^Hierdoor kun nen we het begrijpen dat een organische minderwaar digheid (als blindheid, een spraakgebrek, lichamelijke zwakte enz.) juist een sterken prikkel vormt om het euvel teboven te komen of op andere wijze te com- penseeren; het ideaal werkt dan als richtinggevende factor, waarbij alle inspanning gebundeld wordt ter bereiking van dat ééne doel met vaak als resultaat: dat niet alleen het aanvankelijke tekort wordt gecom penseerd, maar over-gecompenseerd. Iemand die leelijk is zal zich meer moeite geven om er knapper uit te zien. een middelmatig begaafde zal harder zwoe gen dan degeen, wien alle gaven zoo maar in den schoot geworpen werden: meer zijn, meer kennen, meer kunnen dat zijn idealen waarbij ik streef naar eigen grootheid naar eigen macht Wanneer we hier bij vap „eerzucht" spreken, dan behoeft nog lang niet altijd op den voorgrond te staan het geëerd worden door anderen, maar dan kan een hoofddrijfveer zijn: het zelf er een eer in stellen iets bijzonders te berei ken, iets onder de knie te krijgen. Maar de mensch is geen eenzaam wezen, geen en keling zonder meer: hij is lid van een gemeenschap, van een gezin, van een familie, van verschillende groepen grootere en kleinere, natuurlijk gegroeide en willekeurig opgerichte, van belangengemeenschap pen en ideëele gemeenschappen. Reeds van nature blijkt de mensch een tweeslachtig wezen te zijn. als enkeling, als individu en als gemeenschapswezen, als lid van een grooter geheel. Binnen de groep mogen broeders en zusters misschien vaak met elkaar over hoop liggen, maar tegenover de buitenwereld, tegen over een gemeenschappelijk gevaar of een gemeen schappelijk doel sluiten ze zich aaneen, voelen ze zich als een eenheid. Bij dieren zien we hoe het sociale instinct zich vaak geheel richt naar bepaalde levens perioden; in'den paartijd vormen twee individuen één nieuwe eenheid, een paar. Zijn de jongen grootge bracht. dan valt de gezinsband weer uiteen; zoodra iemand geen zorgen meer noodig heeft of aan den anderen kant niet meer hoeft te zorgen, dan gaat een ieder weer zijns weegs. Niet zoodra echter dreigt er gevaar, of instinctief sluiten zij zich weer aaneen, loop'en hun wegen weer op eenzelfde punt uit; het bloed kruipt waar het niet gaan kan, de natuur ver loochent zich niet, de natuur is sterker dan de leer: al deze uitdrukkingen wijzen erop dat in de voor het leven gewichtigste en spannendste situaties de natuur zijn rechten herneemt en alle losse individuen weer hun samenhang sterker voelen. Hierdoor is het te verklaren dat sociale gevoelens zich lang niet altijd even sterk doen gelden: hoe sterker het saamhoorig- heidsgevoel, hoe meer het individu zichzelf voelt op gaan in de groep, hoe meer de idealen daarvan hem uittrekken boven zijn beperkte, bekrompen indivi- dueele belangensfeer. Een ideaal is niet alleen een voorstelling, een droombeeld maar ook een stuwende kracht; alleen is deze lang niet altijd even groot. Er bestaat on tegenzeggelijk een groot gevaar in de zaligheid van het zich wiegen en vermeien in idealistische fanta sieën, in het zich overgeven aan de gelukzaligheden van een schijnwereld; in den volksmond wordt er dan ook nogal vaak een zeker verband gelegd tusschen het begrip „idealist" en de waardeering „onpractisch". Per slot van rekening komt het natuurlijk niet aan op droombeelden en woorden, maar op daden; dan kan het best voorkomen dat iemand, die heelemaal niet met idealen te koop loopt heel wat meer doet voor een goede zaak, dan een ander die er voortdurend den mond van vol heeft. Nu behoort een mensch tot zeer verschillende groe peeringen tegelijk; daarbij kan hij telkens geplaatst worden voor het dilemma: waar moet ik mij aan hou den? Wie in de eerste plaats zijn eigenbelang wil dienen, moet zich niet van streek laten brengen door medelijden of sentimenteele overwegingen; wie geld wil verdienen moet niet voor zijn concurrenten op komen, al zijn dat nog zulke aardige menschen; zoo wordt de mensch dikwijls geplaatst voor moeilijke be- Geluksijzer slissingen: het streven naar het eene ideaal kan on» vereenigbaar zijn met het zich gedragen volgens de idealen, die in een andere gemeenschap gelden. Iedere gemeenschap houdt er vaak een eigen eerecode op na; er zijn nu eenmaal dingen waarvoor men zich heeft te schamen en andere dingen, waarvoor men geen hand omdraait tenminste in die bepaalde groep. Dieven en soortgelijke mogen volgens buitenstaanders weinig „idealistisch" zijn aangelegd: onder elkaar kunnen ze wel degelijk op hun eer, op hun „ponte- neur" gesteld zijn: gappen en bedriegen moge niet erg zijn maar een collega verraden, daartegen komt hun eergevoel in opstand. Langzamerhand vormt de mensch zich meer idealen, die uitgaan boven hetgeen alleen in enkele groepen of kringen gewaardeerd wordt. Ook doet men de er varing op dat er blijvende waarden zijn, die men op den duur steeds meer als ideaal gaat erkennen. Schamper moge men weieens zeggen: „eerlijk duurt het langst om rijk te worden!"; inderdaad: wie in korten tijd zeer concrete successen wil boeken, moet er geen principes of idealen van eerlijkheid op na houden die zyn dan maar lastig, omdat ze niet toe gespitst zijn op „mijn voordeel", nu, hier, in dit spe ciale geval, maar richtlijnen geven voor datgene wat „in het algemeen" en „op den duur" als het hoogste moet worden gewaardeerd. En dan moet erkend wor den dat dergelijke idealen, als van eerlijkheid, recht schapenheid, riddelijkheid, waarheidsliefde feitelijk steeds een dempende, reguleerende werking uitoefe nen waardoor plotselinge impulsen geremd, onbezonnen uitbarstingen tegengegaan worden. Dergelijke idealen zouden de daadkracht van een vurig élan kunnen fnuiken. Het is dan ook geenszins verwonderlijk dat de jeugd van dergelijke abstracte idealen soms niet veel hebben moet; maar evenmin is het verwonderlijk dat ouden en wijzen, die het leven met al zijn illu sies en strijd meer als op een afstand overzien, die veel ervaren hebben en veel desillusies doorgemaakt hebben, de hoogste waarde toekennen aan zulke idea len van welker zegepraal zij „op den duur" vast over tuigd zijn. Dr. J. M. ROMBOUTS. Sous', gU&s v&wanqi. Het veeJL -tjJUszaaqd? fpieduöt. IMMMMtlliUli {.MJMVJ.MII G*Hb£.6 veoSchcCêzndz QoejvZ*v U3SS&1 BBL 3SHBHH L J z Selderijsoep (hitui tfoturUje. faafL GROSSIERSADRESSEN UP AANVRAAG. ■Tfl (Adv. Ingez. Med.) Zes kalveren frauduleus geslacht. Ook andere overtredingen der Distributiewet. De politie te Haarlem heeft aangehouden een 20-ja- rigen koopman, die er van verdacht werd, frauduleus kalveren te hebben geslacht. De jongeman bekende, dat hij gedurende de laatste maand zes maal een kalf frauduleus heeft geslacht op verzoek van een 31-jari- gen leidekker te Haarlem In verband met deze bekentenis stelde de politie een nader onderzoek in, waarbij bleek, dat twee perso nen zich schuldig hadden gemaakt aan het koopen van vleesch zonder bon en van verschillende distri butiebescheiden. Tegen alle overtreders is proces-verbaal opgemaakt. Het waterverbruik te Haarlem. In ons nummer van Woensdag is een mededeeling opgenomen van 't Prov. Waterleidingsbedrijf van Noord-Holland, waarin de verbruikers van leidingwa ter herinnerd werden aan hét feit. dat het tenstrengste verboden is om water te verspillen of te gebruiken voor een ander doel. dan waartoe een abonnement is aangegaan. Met name werd er gewezen op het on geoorloofde van tuinbesproeiing zonder abonnement voor die besproeiing. Naar aanleiding van dit bericht verzoekt de directie van het Duinwaterleidingbedrijf te Haarlem ons mede te aeelen dat dit verzoek niet geldt voor de inwoners van Haarlem, want hier is water genoeg. NS-FRAUENSCHAFT DEUTSCHES FRAUENWERK. Men schrijft ons: Donderdag heeft de groep Haarlem der NS- Frauenschaft/Deutsches Frauenwerk in café-restau rant „Dreefzieht" een drukbezochte bijeenkomst ge houden, die ook door de leidster der NSVO, mevr. De Gelder, alsmede door de echtgenoote van den Regeeringscommissaris en burgemeester Plekker werd bezocht. Mej. Jasper van de leiding der NS- Frauenschaft Niederlande heeft het onderwerp „Voeding, kleeding en huisvesting in den oorlog* behandeld en door haar wenken en inzichten me nige huisvrouw bij haar huishoudelijk werk met haar raad terzijde gestaan. EINDEXAMEN EERSTE NED. SLAGERS VAKSCHOOL. Te Utrecht had de uitreiking der diploma's plaats aan de leerlingen der Eerste Nederlandsche Sla gersvakschool. die met goed gevolg het eindexamen van den 53en dagcursus dezer school hadden afge legd. Van de 61 leerlingen zijn er 52 geslaagd en 9 afgewezen. Het diploma werd o.a. behaald door den heer C. H. Vemooy te Bennebroek.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5