Ha-tsjoeJ Een orgel herleeft. tOBIAS De Groote Houtpoort in de l «e e (naar een oude gravure.) De Haarlemsche Poorten. 350 jaar geleden werden de Groote Houtpoort en de Janspoort gebouwd. 'in het. jaar 1591 dus nu 350 jaar geleden kreeg Haarlem twee nieuwe poorten. Voor de oude vestingstad was dat een feit van beteekenis. Het waren de St.-Janspoort (staande op de hoogte van de Jansstraat nabij de tegenwoordige kruising van de Ridderstraat en de Korte Jansstraat) en de Groote Houtpoort. Herbouw was» noodig. omdat de poorten die er stonden niet meer aan de eischen vol deden. De St.-Janspoort had namelijk bij het be leg van 15721573 veel geleden. Ook de Groote Houtpoort was al had die niet zooveel van het beleg te verduren gehad, oud en vervallen. De nieuwe St.-Janspoort hoeft niet de eeuwen ge trotseerd want zij werd omstreeks 1680 afgebroken. Haarlem begon toen .flink te groeien, zoodat het jioodig was dat er een uitbreiding in, bet Noorden werd ondernomen. De „Nieuwstad" wérd toen ge bouwd. De vesting werd uitgebreid door het gra van den Sehoter- en Kloppersingel en den bouw van do Kénnemerpoort die stond op de hoogte van de tegenwoordige ICennemerbrug. De nieuwe Groote Houtpoort is blijven staan tot 1S25. Tn dien tijd begon het Keurslijf van wallen en poorten om de stad steeds meer te knellen, zoodat de eene poort na de andere werd opgegeven en ge doopt. Voor de verdediging der stad had de oude vesting ook al haar beteekenis verloren De bebou- van dg stad had zich reeds voortgezet tot buiten de vesting, terwijl het geen zin meer had de poor ters te isoleeren. Het verkeer begon bovendien zijn eischen te stellen, zoodat het een bezwaar werd rij- en voertuigen te leiden door de smalle toe gangswegen die de poorten'voor de communicatie met de buitenwereld hadden. GEVONDEN DIEREN EN VOORWERPEN. Terug te bekomen bij: Kordelaar. Woonschepenhaven 'aal 48. bus; de Haan, Prof. v. d. Waalsstraat 42, bril; Jureau van Politie, Smedèstraat 9, damesbeursje; Heyns- lergen, Torbeckestraat 15, étui; Veen, Rijksstraatweg 346, tankpapier; Groeneveld. Emostraat 2. bankpapier; Jer- [erhuis, Scheldestraat 27, hond; Duineveld,. Molukken- itraat 22 r„ portemonanie met inhoud; RijBroek, Jans traat 71. portemonnaie met inhoud; Bureau van Politie, madestraat 9, overschoen; Gills, Baarnsehestr. 10. shirt; ehuurhuizèn, Schalkwijkerstraat 53, schoentje; De Boer, 'ondelkade 40, Heemstede, vulpen; Nis, Molukkenstraat I, armband; Grit. Wllgenstraat 46. bril; Sombroek, Rijks- traatweg 479. hond; v. Leeuwen, Korte Poellaan 3 B, ïandschoenen; Lubke, Brederodestraat 46, handschoenen; lorei, Verspronckweg 3, horloge; Hetem, Raamsingel 52 wart, halsband; Geldrop, Garenkokerskade 32, jas; Meijer, lospeslaan 22, jas; Kortekaas, v. Keulenstraat 65, jas; ■eenders. Jan Luykenstraat 11, kwitanties; Bureau van 'oiitle. Smedestraat 9. pakje met inhoud; De Haan, Jan iaringstraat 34, penning; v. Vessem, Rollandstraat 4, por- emonnaie met inhoud; Eden, Oostvest 24. taschje. De afdeelïng Noord-Holland van den Toeristenbond A. W. B. zal op 27 September a.s. des namiddags ten 14.30 re in café-restaurant Bnnkmann te Haarlem haar jaar- ijksche vergadering houden. Op deze bijeenkomst zal van edachten worden gewisseld over de toeristische belangen an het gewest en zullen de Bondsonderscheidingen wor- en uitgereikt aan hen die 50 jaar lid van den Bond zijn n aan de chauffeurs die 12V, of 25 jaar onafgebroken in lenst zijn van één patroon, die lid is van den A. N. W. B. „DE VOORTREKKERS" NAAR HAARLEM. De tooneelgroep „De Voortrekkers", onder zakelijke elding van Jan Mulder, zal Donderdagavond 2 October n den Stadsschouwburg te Haarlem een voorstelling ge ren. Opgevperd wordt ..EindelijkWerk", een blijspel fan Paul Vulpius. Dit stuk werd den vorigen zomer in imsterdam gespeeld, waar het door de pers gunstig be- •ordeeld werd. Medespelenden zijn: Piet Riens, Karei Baars., Elly van stekelenburg, Ada van Duyl. Mien v. d. Lugt Melsert, Idri Dozy, Jan Mulder. Ko van Sprinkhuysen, Lou van lommeien, Henri Menning, Henk Sluyter, Joh. Kaart Sr. n Job Jansen. De bramen. Dit jaar is de oogst tegengevallen. De bramenoogst, die zich in het begin van den zo- ier zoo gunstig liet aanzien, is erg tegengevallen, ja, J We moeten zelfs constateeren, dat de oogst zeer slecht is. 't Gaat met de bramen al net, als met andere michten in de vrije natuur, zooals beukenootjes, eikels, wilde kastanjes, 't eene jaar is er overvloed en in andere jaren is er weinig. Als men voldoende tennis heeft van de natuur en men wijdt daarbij aan lacht aan de verschillende weersgesteldheden, dan ralt het meestal niet moeilijk- hiervoor een oorzaak te wijzen. *t Eene jaar is het gedurende het voor- r z6o droog, dat de planten niet behoorlijk tot ont- keling kunnen komen, een volgend jaar regent het gedurende de bloeiperiode zooveel, dat bestuiving liet mogelijk is, waardoor geen vruchten gezet wor- len. Ook kan het gebeuren, dat zich vele vruchten 'setten, doch niet rijp worden door gebrek aan warm- :e en zonneschijn. Een slechte bramenoogst is voor rele bewoners van de duinstreek een tegenvaller; niet uit financieel oogpunt, want er werden weinig bra- 1 non gezocht om ze te verkoopen, maar wel, omdat 1 ie echte Zandvoorters daardoor een genot- en voe lingsmiddel missen. Vooral de Zandvoorters weten de bramen te waar- leeren. Bijna alle bramen worden verwerkt tot sap. dat in lesschen. die met een laagje gesmolten vet worden ifgesloten, lang bewaard kan blijven. Door toevoe van suiker en soms van een <pijpje kaneel wor- jden smaak en aroma verhoogd. Bij alle feestelijke gelegenheden en na een goed sramenjaar ook 's Zondags komt in Zandvoort dit jonker Bordeaux-kleurige vocht op tafel. De kinderen rijn er dol op en de ouders genieten er bij de pudding let minder van. Ze hebben zich' natuurlijk nooit afgevraagd, welke vitaminen het sap bevat en toch zou het voor de te- [enwoordige wetenschap niet moeilijk zijn om aan te oonen, dat velen hun gezondheid te danken hebben Waan het veelvuldig gebruik van bramensap geduren de den winter. Dit bevat toch naast verschillende on misbare voedingszouten, een belangrijk percentage .vitaminen, die juist in den winter een noodzakelijke ''aanvulling vormen van de gedroogde en gezouten groenten', die meestal zeer arm zijn aan de genoemde Dit jaar zal het bramensap slechts bij uitzondering 8op tafel verschijnen, tenzij er nog wat is overgeble ven van het vorige jaar. In normale jaren trokken sommige gezinnen er op mooie dagen met zijn allen op uit om bramen te zoeken. In den namiddag zag men ze dan terug komen met emmers vol blauw-be- dauwde vruchten. Dezen zomer loonde het de moeite niet het duin in te gaan en zij, die toch op zoek gin gen Heten al bij voorbaat hun emmer thuis en gingen heel bescheiden met een jamblikje op pad. 't Is wel heel jammer dat de oogst zoo tegengeval len is. U hebt het nu ook al gevoeld, 'tIs herfstgetij in de natuur. Haar houding is al wat verkoeld En 't gaat nog verder op den duur Welzijn dit weer een tyd ontwend, '{•Lijkt af en toe haast of het vriest, En als u wat gevoelig bent. Dan staat u eensklaps stil en niest Dat prikkelt u in dubblen zin, U snuift en bromt: dat is je wat, Tja vrienden, tja, dat zit erin, U hebt een tikje kou gevat. Van tijd tof tijd krijgt elk zijn deel Van deze meestverbreide kwaal, Een volle neus, een schorre keel Bij toerbeurt \400r ons allemaal Je niest en blaast en snuit en hoest, Je hoofd voelt dof, je keel voelt rauw. Je hijgt en snuft en kucht en proest, Je voelt je leelijk in het nauw. Je buurman zit niet met dien last; Behalve dat je hem benijdt Vind je dat bijna ongepast, Maar wachtvoor hem komt ook de tijd. Dan proest en niest en snuit hij ook, Dan zit het kwaaltje hem ook hoog, Dan krijgt hij van sigarenrook Alleen maar tranen in het oog. 't Is iets dat heusch zoo' lang niet duurt, Maak je niet dik, mijn beste vriend, Maar blijf een beetje uit mijn buurt, Want ik ben er niet van gediend. P. GASUS. EXAMENS ACADEMISCHE OPLEIDING. Geslaagd aan de Gem. Universiteit van Amsterdam voor het doet. examen geneeskunde de heeren C. W. A. Wiemen, E. G. Buillab, J. W. Thomee, G. J. H. Dresen, J. P. E. Burbach en T. Wilhelmus. Geslaagd voor het doctoraal examen scheikunde mej. E. P. Steyn Parvé voor het candidaats-examen wis- en natuurkunde mej. J. Verkamp en de heer C. Schogt. Bevorderd tot doctor in de wis- en natuurkunde op proefschrift getiteld „De bromeering van naphthaleen in de vloeistof-, en in de gasphase", de heer J. F. Suyver, geboren te Amsterdam. STUURLIEDENEXAMENS. Geslaagd voor theoretische gedeelte examen 2e stuurman G.H.V.: C. Heemskerk, en voor stuurman kleiné handelsvaart: K. v. d. Veen. LICHi OEFENING AKTE J. Geslaagd de heer H. A. Littooij te Hillegom. TABAKVERWERKENDE INDUSTRIEëN INGEDEELD. In de Nederlandsche Staatscourant van Woens dag is verschenen een beschikking van de organi satiecommissie Woltersom betreffende de organi satie van de tabakverwerkende industrieën. Als uitsluitende vertegenwoordigster uit vak oogpunt wordt de tot'de hoofdgroep industrie be- hoorende „bedrijfsgroep tabakverwerkende in dustrieën" ingesteld, welke is onderverdeeld in de vakgroepen: sigarenindustrie, sigarettenindustrie en kerftabak industrie. Onder deze laatste vakgroep ressorteeren ondernemingen, welke rook-, pruim-, shagtabak, pruimrollen of snuiftabak vervaardigen. Tot aanmelding bij de onderscheidene vakgroepen zijn verplicht alle in Nederland gevestigde onder nemingen, welke de artikelen anders dan voor eigen gebruik vervaardigen. Nadere bepalingen omtrent den overgang van bestaande bedrijfsorganisaties op dit terrein naar de bedrijfsgroep en hare vakgroe pen zullen nog door de organisatiecommissie wor den vastgesteld. De beschikking is Woensdag in werking getreden. Het Secretariaat van de Bedrijfsgroep Tabak verwerkende Industrieën is gevestigd te Eindhoven (Industrie Tabaks Commissie; I.. T. C.)dat van de Vakgroep Sigarenindustrie te 's-Gravenhage Centraal Bureau van de Sigaren Industrie). Dit secretariaat heeft twee bijkantoren, één te Am sterdam en één te Eindhoven. Het secretariaat van de Vakgroep Sigarettenindustrie is gevestigd te 's-Gravenhage (Nationale Organisatie van Siga retten Fabrikanten: N.O.S.), én dat van de Vak groep Kerftabakindustrie te Amsterdam (bureau voor de Kerf tabakindustrie: B.K.). MOLESTVERZEKERING MAG NIET OP AFNEMERS WORDEN VERHAALD. De gemachtigde voor de prijzen deelt mede, dat het niet geoorloofd is aan afnemers kosten voor molestverzekering door te berekenen. Dit geldt in het bijzonder bij molestverzekering voor het ver voer >-an goederen binnenslands. (ANP) HAARL. DAGBLAD, Donderdag 25 Sept. 1941 Herleefde Romantiek. Gesprek met Narciss. IN een der vele kleedkamers „ergens" in het Amsterdamsche theater Carré zit Jan Musch voor den spiegel. E>e metamorfoze tot Narciss Rameau, romantische schepping van den roman ticus Brachvogel, voltrekt zich geleidelijk. „Ik benijd mijn collega's niet", zegt Musch, terwijl hij zich ln de verfomfaaide jas van den filosofischen bedelaar hult. „Den heelen avond zitten zij in hun nauwe pakken opgesloten. Neen, dan loop ik er heel wat gemakkelijker bij". Dat is waar. Narciss heeft het, wat de kleedij aangaat, beter getroffen dan de hertog de Choiseul of Madame de Pompadour die in het stuk de weliswaar schilderachtige, maar weinig practische dracht van den stijl Lodewijk XV hebben te torsen. Jan Musch heeft niet veel tijd noodig zich de ge daante van Narciss aan te meten. Een hemd. een kuitbroek en een jas alle van de bijbehoorende scheuren, vlekken en verschoten plekken voorzien zijn gauw genoeg aangetrokken en ook de staartpruik heeft in weinige oogenbHkken den juisten stand ge vonden Den meesten tijd vergt nog het grimeeren. Poeierkwast en schminkstaaf glijden behoedzaam over het gelaat van den acteur en tooveren de wonder lijke, half-onwezenlijke expressie van Narciss Rameau te voorschijn. De bezoeker brengr den Narciss ter sprake. die eenmaal met groot succes door Louis Bouwmeester %-oob het voetlicht werd gebracht. Is wellicht de creatie van Musch geïnspireerd op die van zijn voor ganger? „Dat zeker niet", zegt de acteur. „Een too- neelspeler. die zelf veel op de planken staat, heeft doorgaans weinig, gelegenheid andere stuk ken te zien dan waarin hij zelf optreedt. Zoo komt het dat ik Bouwmeester nooit in de rol van Narciss geziefi heb en daar ben ik blij om, want on willekeurig zou je er toe verleid worden een copie van zoo'n rol te geven". De herboren Narciss nadert zijn voltooiing. Twee streken over de wenkbrauwen hebben zoo juist zijn uiterlijk nog scherper gemarkeerd. „Of ik het stuk graag speel?" De acteur bevestigt dat onmiddellijk, ofschoon bijvoorbeeld Shakespeare hem natuurlijk nader aan het hart ligt. „Narciss is een rol met groote speelgelegenheid", zegt hij. „Dat komt door den romantischert inslag van het stuk. Romantiek is een onmisbare factor voor het drama en helaas heeft het moderne tooneel daaraan een tekort. Het geeft teveel realiteit". Jan Musch licht zijn oor deel toe: Men moet nooit vergeten dat het tooneel óp zichzelf irreëel is. dat de handelingen, het gespro ken woord, de décors niet met de realiteit in over eenstemming zijn al die elementen houden ten nauwste verband met het gebied der romantiek. Daar mede hebben de moderne tooneelschrijvers in het algemeen geeri rekening gehouden. Daardoor ook komt het dat de tooneelspeler veel verloren heeft van den glans die hij in vroegeren tijd bezat, een glans die nu voor een deel op den filmacteur overgegaan is. Waarmee Musch overigens niet wilde zeggen dat ook een stuk. dat een uitbeelding van de realiteit geeft, op zijn tijd niet egn plaats op het tooneel waardig is. Narciss. nu voltooid in al zijn romantische haveloos heid. is opgestaan. Ik volg hem door de breede arti- stengang en langs een smallen houten trap naar het terrein dat „achter de coulissen" heet. De voorstel ling is begonnen; van opzij kan ik het gracierijke, stijlvolle tafereel uit een ver verleden waarnemen. Een zaal leeft in spanning mee. Dan «tijgt er plotse ling applaus op. dat even vreemd aandoet, maar ver klaarbaar is. Narciss, de fantast, de romantische be delaar. heeft het tooneel betreden. Narciss, de nieuwe knappe creatie van Jan Musch, een dier grooten waar een klein land trotsch op kan zijn. j h V Hoe men zoetwatervisch bereiden kan. •s-GRAVENHAGE, 24 September. Het Voor lichtingsbureau van den Voedingsraad schrijft: De 'zoetwatervisch is in dezen tijd dikwijls lagqr in prijs en beter verkrijgbaar dan de zcevisch. Voorn, Bcasern (biel, bliek), zeelt, snoekbaars en baars zijn wel de visschen, die het meest te koop worden aangeboden. Vele hulsvrouwen schrikkén er nu echter van terug visch bij het middagmaal te geven, omdat zij mee- nen, dat visch alleen smakelijk is wanneer zij ge bakken wordt. En dit vraagt in de meest gevallen te veel vet. Door het bakken wordt de visch wel pitti ger, en de grondsmaak die zoetwatervisch kan heb ben geraakt op den achtergrond, doch de eenige methode om visch klaar te maken is dit zeker niet. Een eenvoudige en zeer smakelijke manier is de vol gende: Van verschillende kruiden b.v. peterselie, thijm, laurier, dragon of ui wordt gedurende 5 minuten een geurige bouillon getrokken, waarin men de visch ■gaar kookt. Devjiouillon wordt vervolgens gezeefd, met bloem gebonden en als saus bij.de visch gepre senteerd. Deze vischbouillon ban de botersaus heel goed vervangen. Er zijn nog verschillende variaties in aan te brengen met mosterd, kerrie, azijn of citroen sap, tomaten, uien. garnalen of mosselen. De keuze is ruim en het voordeel is, dat men naaf verkiezing er boter of vet aan kan toevoegen. De rauwe visch kan ook met weinig water en bo ter gestoofd worden. Dit is een zeer smakelijke be reidingswijze. die weinig brandstof vraagt. Stooft men aardappelen en groenten met de visch mee. dan krijgt men een stoofschotel, die in alle opzichten aan te bevelen Is. De voornaamste reden, dat zoetwatervisch weinig gegeten wordt is echter, dat zij (behalve snoekbaars) zoo vol graten zit. Wordt de visch op 4 c.M. afstand in gesneden en met citroensap of azijn eenigen tijd gestoofd, dan worden de graatjes zachti zoodat ook dit euvélis opipeheven. Thans volgt een recept van een stoofschotel en van een soep. Voor deze soep, die in sommige streken meer bekend staat als „Waterzooi". zijn alle moge lijke zoetwatervisschen te gebruiken. Juist de ver- scheldenheid van visch geeft den specialen smaak aan de soep. Vischsoep. "Karper, zeelt, paling, snoek, snoek baars, brasem. Thijm. laurier, selderij, peterselie, pe per, wat boter. De visschen schoonmaken, in moo- tcn snijden en met zooveel wateri opzetten, dat ze juist onder staan. De kruiden en wat boter toevoe gen en de visch daarin zachtjes gaar koken. De visch in het nat opdoen en er bruin- of roggebrood bij ge- Stoofschotel van snoekbaars (4 personen). K Cr. snoekbaars, 1 K.G. wortelen. 1 K.G. aardappe len, zout, peterselie. De snoekbaars schoonmaken, wasschen, in mooten snijden (desgewenscht van de graat ontdoen, de wortelen schoonmaken (niet schrappen), de aardappelen schoon boenen, wassQhen en zoo noodig in stukken snijden. In een stoofpan een bodempje water aan de kook brengen. Hierin de visch, de wortelen en de aardappelen met wat zout aan de kook brengen. Met de deksel op de pan het geheel in pl.m. '/2 uur gaar koken. Het overtollige vocht In een sauskom gieten. De mooten in een dek schaal of In een vuurvasten schotel overbrengen, de aardappelen er om heen leggen en met wat fijnge hakte peterselie bestrooien. DE MARKTREGELING VERZEKERT DEN BOER AFZET VAN ZIJN PRODUCTEN DOOR GROOTE» ^RODUCTIE STSC5EN BIJ QSLUK SLfJVËNOS &RWZ6N VAM OEM DUITSCHSM L&HÖBÖOW VAN 6.25 MILLIARD tJM.w 1932/33 TOT ïö.ès MILLIARD OM. 1038/ SS». DAT 'ZAL BIJ ONS NOOIT NOODIG ZIJN. (Foto Polygoon—v. Bilsen) IN het leven van elk mensch komt een oogen- blik, dat hij terug ziet op den afgelegden weg en denkt: wat zou het prettig en goed zijn als ik dien weg nog ééns kon afleggen maar dan met de kennis die ik,nu heb. Bij een mensch gaat dat* echter helaas niet. Bij een orgel echter wèl. En zoo gebeurt het thans, dat het prachtige groote orgel in het Haarlemsche Concertgebouw, dat reeds zoo'n fraaien staat van dienst achter zich heeft, wordt ge restaureerd. Reeds ln wijlen het Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam heeft dit orgel zijn mach tige klanken laten galmen en het heeft derhalve zeer zeker recht op het predicaat: eerbiedwaardig. Als ge, zooals ik, de gelegenheid had gehad eens tot het bin nenste van dit veelpijpige gevaarte door te dringen dan zoudt ge plotseling bemerken, dat achter de facade van glimmend staal en dof hout, die van de zaal uit zichtbaar is, nog een gansch'e menigte van geheimzinnige instrumenten is verborgen. Niet. min der dan 3000 pijpen bevat dit Haarlemsche orgel en al die pijpen worden thans schoon gemaakt, gepolijst en bijgesteld Is dat een werk! En toch wordt het door slechts twee menschen verricht maar die zijn dan ook al sinds Juni bezig. En waarlijk: het einde is in zicht. Het groote orgel van ons Concertgebouw zal nog dit seizoen met volle kracht de composities der groote meesters door de zaal stuwen en 'velen zullen onder den indruk komen van het machtige'geluid van deze 3000 pijpen. En al die pijpen zoowel de groote grond toon van 32 voet als het kleine fluittoontje van nog geen centimeter zijn uif het orgel gehaald en netjes achter in de kleedkamers nagekeken. Tja. die kleed kamers. Daar waar op de speciale tooneel- en caba retavonden de artisten zich letterlijk en figuurlijk hun rollen inleefden, zich omschakelden op de menschen, die ze moesten voorstellen; daar vind je nu lange ta fels met allerlei instrumenten en in de hoeken ziet ge orgelpijpen van hoog tot laag berustend liggen of staan: popelend van ongeduld om hun rechtmatige plaats in het orgel weer in te nemen. Elk van die pij pen hééft een aparten naam want anders zouden ze niet uit elkaar te houden zijn. Denkt u eens in, dat u drieduizend orgelpijpen ten doop zoudt moeten hou den. Oef, 't is een nachtmerrie gelijk! Ach nu zou ik bijna vergeten u het belangrijkste te vertellen. Het orgel wordt van pneumatisch thans electrisch. Laat de technicus me niet vragen wat dit nu precies be- teekent want ik zou hem met de hand op het hart moeten zeggen: mijn befte man, ik weet het niet. Wat ik wel weet en op gezag van anderen aanneem en doorgeef, dat is, dat het een groote 'verbetering bc- teekent. De drie klavieren worden nu electrisch be diend en aangezien de registers direct op den druk van den organist reageeren, worden er meer trillin gen veroorzaakt. Dat is alles wat ik er u, technisch gesproken, van zeggen kan. Als het orgel eenmaal klaar is en het is eerder klaar dan u misschien denkt, dan zal George Robert u er wel meer van late» hoo- ren. En als mijn woorden u nog niet overtuigd heb ben dan zal zijn spel het wel doen. Tot zoolang dus nog geduld. De tijd van luisteren is njet verre meer B. K. ZWARE STRAFFEN VAN DEN ECONOMISCHEN RECHTER TE GRONINGEN. GRONINGEN, 24 September. De economische rechter te Groningen veroordeelde den 44-ja'rigen vertegenwoordiger D. B. te Groningen wegens het verhandelen buiten de distributie-om van ca. 700 KG koffie en 300 pond thee tot acht maanden ge vangenisstraf en den 52-jarigen expediteur O. B. te Groningen, die een gedeelte van deze koffie en thee aan den eersten verdachte had geleverd, tot vier maanden gevangenisstraf. Vanwege den ernst van de gepleegde feiten werd tevens de onmiddellijke gevangenneming der beide verdachten gelast, Voorts veroordeelde de economische rechter nog den 54-jarigen koopman W. G. te Groningen, die betrokken is geweest bij een groot aantal fraudu- leuse slachtingen, tot drie maanden hechtenis, ter wijl denzelfden verdachte bovendien wégens het verkoopen van vleesch zonder daarvoor bonnen in te nemen, drie maanden gevangenisstraf werden opgelegd. (ANP) OPROEP VOOR VERPLEEGSTERS VERVALT VOORLOOPIG. Het Vrijwilligerslegioen Nederland maakt be kend, dat de oproep voor verpleegsters, welke deze week gepubliceerd is, voorloopig als niet gedaan moet worden beschouwd, aangezien het personeel voltallig is. Het ligt in de bedoeling den oproep te herhalen, zoodra de ambulance1 van het legioen naar het Oosten zal zijn vertrokken. KINDERVERZORGING EN OPVOEDING. De afdeeling Haarlem en Omstreken van de Vereenlcing tot bevordering van het Onderwijs en Kinderverzorging en Opvoeding, gevestigd Lange Margarethastraat 19, organi seert ook in het seizoen 1941—'42 vele cursussen o.a. in ver zorging van de zuigeling, kleuterverzorging, psychologie, opvoedkunde, handenarbeid, knutselen en volksdansen. Op een nader vast te stelen datum In October zal een poppenkastvoorstelling worden gegeven. LEZINGENREEKS VAN DEN WERELDREIZIGER DR. COLIVROSS. 's GRAVENHAGE 23 September. De bekende wereld- reigizer der Colin Ross zal in ons land lezingen houden over het onderwerp: „het Europecsch—Aziatjsche steppen- continent van Dzjlngis Khan totStalin" en wel op de data 1 tot en met 15 October ln volgorde, te: Den Haag. Rotterdam. Haarlem, Amsterdam. Hilversum. Utrecht, Amersfoort. Arnhem, Zwolle, Groningen, Leeuwarden. Nijmegen, Eindhoven, Tilburg en 's Hertogenbosch. Winter-voorzorg... zonder punten Werken van Prof. H. J. Wolier in de Kunstzalen Leffelaar. De schilder Wolter heeft na zijn emeritaat nl9 hoogleeraar aan de Rijksakaaemie te Amsterdam, mi enkele jaren geleden, als een jong en enthousiast kunstenaar Italië en Frankrijk weer eens bereisd en laat dc* resultaten daarvan, met eenlg vroeger werk aangevuld, thans den Haarlemmers zien. Wie gedu rende zijn professoraat iomjler zijn leiding gewerkt hebben, weten dat hij, misschien meer nog dan pae- dagoog."voor de jongeren een uitnemend mentor kan zijn on wie deze uitgebreide verzameling zijner wer ken beschouwt zal dadelijk den zeer begaafden, zeer knappen kunstenaar in dat werk herkennen. Er zit een plttlg-gozonde kant aan dat schilderen die er niet minder otn Is, wanneer de vooropgezette nel- ging een prettig schilderij te maken zich soms te steek en de vaak doet gevoelen. Want er zullen steeds dualiteiten aan te bewonderen zijn die het boven de simpele aantrekkelijkheid der voorstelling uitheffen. Zelfs waar het illustratieve karakter soms de'zuiver picturale muzikaliteit dreigt te overwel digen. wordt men toch weer getroffen door een toets hier, een kleurnoot daar, die de schilderij van alle banaliteiten ver verwijderd houden. En geheel zichzelf, geheel artist is dp schilder Sn zijn kleinere werkjes die er zoo geheel als voor eigen plezier ge schilderd uitzien, die misschien voor den leek niet de aantrekkelijkheid der doorgevoerde composities hebben, maar toch voor velen het bewijs zullen zijn van "Wolter's scherp oog. levendige geest en be hendige penseel- en verfhanteering- Men zal zich dat bijvoorbeeld ln het heel fijne ..Regen Es pa lion'* nr. 20. in de „Baai Sanary" nr. 17. kunnen realisee- ren. Heeft men de qualitelten daarvan eenmaal in zich opgenomen, dan'kan men nog guller genieten van een doek als de ..Haven van CamogH" (nr. 6) dat wel een der meest geslaagde werken ter expo sitie zal zijn, al zou ik, zoo het daarom ging, ook de Piazza del popolo (12) het mooie „Pardon de Ste Anne de la Paine" (21) of la CaUfornie (15) op mijn verlanglijstje zetten. Een eigenaardig schilderij lijkt mij dat mot de kegelaars op het strand van Sanary. Ook in mijn herinering zl» ik het als een uit twee onsamenhangende deelen bestaand werk. waarvan de bovenste helft de onderste vernietigt. De groote groep figuren die daar aan het kijken en kegelen zijn In do schaduw, mist ieder contact met het zonlicht der verte en maakt den indruk per onge- geluk ln de schilderij verzeild te zijn geraakt. Van de schilderijen van vroeger datum die hier tentoon gesteld zijn, wijs ik ln het bijzonder op het zeer be langrijke doek The Pool uit Wolter's Dondenschon tijd waarin allerlei dualiteiten van groote schilder kunst (Turner. Breltner en derg.) zich openbaren. Van een doek als Oxford-circus zal Wolter's knappe leerling Schutte te zijner tijd wel gesmuld hebben. Ook een der liggende naaktfiguren is een picturale prestatie waaraan men den in leder opzioht knappen artist horkent. Bij de gekleurde teekeningen zijn er een aantal buitengewoon aantrekkelijk. Daar ls weer zoo'n straatje Espalion (50) en een Hellend straatje (47) die zeer suggestief zijn en een Poort in La Rochelle (45) die alle wel zeer duidelijk de illustratieve nei ging van Wolter's rijk talent ten toon spreiden. Van de meer dan zeventig nummers noemden wij slechts enkele, genoeg echter om te- doen zien dat het hier gaat om prettig levende en kundige" kunst en een aantrekkelijke expositie, die alleen misschien een weinig overladen ls. J. H. DE BOIS. Hef Nederlandsch Tooneel speelt „MARIA STUART". Van de vele treurspelen van Schiller is Maria Stuart in ons land het meest gespeeld. Het was vroe ger in de vertaling van J. .T. L. ten Kate een vast repertoire-stuk van ons tooneel en actrices als mevr. Klcine-Gartman, Theo Mann-Bouwmeester, Betty Holtrop van Gelder, Catharina Beersman, Sophie de Vries en later Alida Tartaud-Klein en Marie van Eysden-Vink hebben er triomfen in gevierd. In den tijd van het naturalisme en realisme durfde men hier dit treurspel blijkbaar niet aan; althans, ik zag het in al die jaren, dat ik met het tooneel ln contact sta, /lechts ééns, in een Duitsché opvoering cn nooit zelfs in. het Hollandsch. Wanneer men het treurspel ziet spelen, kan men. zich daarover slechts verwon deren, want Maria Stuart is een werk van groote speelkracht men denke aan de beroemde tuinscène, een der sterkste speelscènes, ooit geschreven en Schiller stelde in Maria Stuart en Elisabeth twee vrouwenkarakters tegenover elkander, wier strijd niet alleen een hoogst boeiend dramatisch conflict vormt, maar die ook aan ras-actrices prach tige uitbeeldings- en speelkansen bieden. Hoe nuchter lijken ons de historische drama's van de moderne auteurs, die wij de laatste jaren op de planken zagen, vergeleken bij deze wel is waar nu en dan rhetorl- sche en romantische, maar toch bloedwarme en men- schelijke Maria Stuart! Het is dat menschelijke en bloedwarme, dat ook in de door Cor van der Lugt Melsert geregisseerde voor stelling van Het Nederlandsch Tooneel boeide eri mee sleepte. vooral in het spel van Charlotte Kohier en Magda Janssens, die de twee hoofdrollen Vervulden. Scherp was de tegenstelling tusschen deze twee ko ninginnen. Maria Stuart, gracieus in de prachtig ge speelde scène in III, waarin zij geniet van haar her kregen vrijheid in het park, gevoelig, zacht, argeloos, vroom en met een ondanks het zware leed van jaren gevangenschap nog altijd smeulend tempera ment dat uitbarst aan het slot der tuinscène in III. Elisabeth, koud. kil, geraffineerd, hooghartig en grillig, als koningin tegenover haar hovelingen, sterk en heerseheres. als vrouw stuurloos en zwak. Doordat ik de voorstelling niet tot het einde kon bijwonen, wil ik met mijn uitvoerige kritiek wachten tot na de opvoering te Haarlem, die ons o.a. bij de Vereeniging Geloof en Wetenschap te wachten staat. Laat Ik daarom voor ditmaal hiermee mogen volstaan dat de voorstelling tot de pauze zeer boeide en meesleepte, niet alleen door het spel der twee vrouwelijke hoofdpersonen, maar ook door de over het algemeen sterke bezetting der andere rollen, van wie mij Frits van Dijk trof door zijn krachtig en hartstochtelijk spel als Mortimer, Louis van Gasteren als een koele, stroeve Burleigh, Henri Eerens als een bijzonder knap gespeeld^, Leicester en Caroline van Dommelen als een gevoelige Hanna Kennedy. Elsen- sohn is te veel een realistisch speler voor een werk als Maria Stuart en zijn Paulet viel dan ook door zijn ai ^e groote nuchterheid en gemoedelijkheid uit den toon. Een Schiller-opvoering, die ook door de zeer mooie, stijlvolle décors van Jacques Snoek de al- gemeene belangstelling verdient, omdat zij ons weer eens in de vertaling van Anton van Duinkerken mmIt. SCHUIL. VOOR DE RADIO. 's-GRAVF.NHAGE. 25 September (A.N.P.) Max Blokzijl spreekt hedenavond over den zender Hilver-o sum 2 over het onderwerp „De ophitser» zijn gewaar schuwd."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5