MODERNE DANSEN
vAiiHouTeiïs uMonsecco
NIEUWE GRACHT 98
AGENDA.
Een klok.
cn de jaarwisseling
HAARL. DAGBLAD, Maandag 29 Dec. 1941
HET WONEEL
Residentie Tooneel
De Gele Nachtegaal
Naar De Gele Nachtegaal te oordeelen heeft Her
mann Bahr niet al te veel respect voor de tooneel-
wereld gehad. Hij drijft er in dit blijpel tenminste
danig den spot mee, vooral met de reclame en de
humbug, die sommige tooneeldirecteuren voor hun
successen noodig meenen te hebben. Zijn spotter
nij gaat zoo ver, dat men zijn stuk moeilijk au sé-
rieux kan nemen. De schouwburg-directeur Narod
heeft meer van een variété-exploitant of een spulle-
baas dan van het hoofd van een ernstig theaterbe
drijf en heel dit blijspel nadert vooral in III
soms sterk de operette. Maar achter al de dwaas
heid, die Hermann Bahr in „De Gele Nachtegaal''
opdient is toch ook wel degelijk een meer ernstige
noot te herkennen. Dat is in de teekening van Albert
Korz, den acteur, die wel het publiek veracht, maar
die toch zijn kunst lief heeft, zoodat diep in hem
het verlangen leeft om desnoods voor éen begrij
pend en kunstgevoelig mensch te spelen.
Deze soms wel wat bonte, maar als geheel zeer
vermakelijke persiflage op het theaterleven heeft in
de levendige voorstelling Zondagmiddag den geheel
uitverkochten schouwburg zeer geamuseerd. Vooral
in de drie hoofdrollen van Fanny Hoblicher,
Albert Korz en Narod is dit stuk dan ook uitste
kend bezet, Caro van Eyck speelt Fanny fijn-geestig
en pétillant, Paul Steenbergen geeft kleur en leven
aan den acteur Korz en Theo Frenkel toont in zijn
rijk-komische uitbeelding van den theater-direc
teur hoe kostelijk was zijn plotselinge omzwaai in
III dat het ware Bouwmeester-bloed ook door
zijn aderen stroomt. Uitstekend waren ook Enny
Meunier als de prinses Monica en Jan Retel als de
wat onnoozele graaf-intendant.
Johan de Meester heeft het stuk in den wat luid-
ruchtigen operette-toon laten spelen. De opvoering
is zooals ik reeds schreef na de voorstelling te
Amsterdam bont, levendig, fleurig en vroolijk.
Een succes dus voor Het Residentie-Tooneel.
J. B. SCHUIL
Gezelschap Het Masker
De Blanke Indianen
Peter Eicken en Lisa Claudius hebben samen een
tocht door de oerwouden gemaakt met het doel de
blanke Indianen op te sporen. Als kameraden heb
ben zij in die maanden naast elkaar geleefd en als
kameraden lceeren zij naar Europa terug. Maar in
Lisa's hart is die kameraadschap uitgegroeid tot
liefde en groot is haar teleurstelling, wanneer zij
moet zien, dat Peter, in de gewone wereld terugge
keerd, niet ongevoelig blijkt voor de flirtation van
Claire Fischer, de dochter van zijn uitgever. Zijn
Peter en Lisa niet meer dan kameraden voor el
kaar geweest? dat is de vraag, die Claires
denken en vooral die van Claire's moeder ver
troebelt. Kameraden of niet, de oude Fischer ge
voelt, dat Lisa en Peter bij elkaar behooren en hij
stuurt hen beiden voor de tweede maal de oerwou
den in dit keer niet alleen om de blanke Indianen,
maar ook om elkander te vinden. En als de boot
die hen naar het verre land zal voeren, nauwelijkr
van wal is gestoken, heeft Peter Claire reeds verge
ten en zien wij dat Lisa op dien tweeden tocht niet
enkel Peter's kameraad maar ook zijn vrouw zal
^De schrijver had wel erg groote haast om Peter
en Lisa te laten trouwen, en tegen het slot ging alles
wel heel snel in zijn werk in tegenstelling met de
tal'ereelen voor de pauze, die juist aan een zekere
gerektheid leden. Toch overtuigden en boeiden de
eerste vier tal'ereelen veel meer dan de laatste twee.
Vooral het vierde tafereel is knap geschreven en
hierin heeft de schrijver Jochem Huth de ka
rakters in dit zeker interessante probleeifi scherp
tegenover elkander gesteld. Na de pauze grijpt de
auteur evenals Fischer te veel zelf in en hakt
hij aan het slot zelf de knoop door, inplaats van dal
de handelende personen dat doen.
Toch heeft mij dit stuk én om zijn gegeven en om
zijn uitwerking in de voorstelling, welke Het Mas
ker er Zaterdagavond in onzen Stadsschouwburg
voor een goed bezette zaal van gaf, wel geboeid en
vond ik het vrij wat interessanter dan- „De vier
Compagnons", dat wij eenige dagen geleden van
denzelfden auteur hadden gezien.
Het was vooral Willy Haak, die door haar zuivei
en gevoelig spel als Lisa Claudius ontroerde. Zij
111 de eerste paats heeft de voorstelling tot het suc
ces gedragen. Han Bentz van den Berg gaf het dua
listische in Peter knap en overtuigend weer en het
samenspel van deze twee was mooi op elkaar afge
stemd. Guus Oster speelde den broer Dr. Martin
Eicken met ingehouden kracht en intelligentie,
maar hii was op het tooneel de jongere inplaats van
den ouderen broer. Cruys Voorbergh zou meer de
aangewezen speler voor deze rol zijn geweest. Nu
zagen wij hem als een maniakalen professor, dien
hii wel grappig, maar sterk chargeerde en een kop
had gegeven; alsof de professor delirium tremens
haG<mrgette Reyewsky lag de rol van Claire niet
bijzonder goed. Voor een kokette was z'J te opzet
telijk ingénue en voor een ingenue te koket. Me
vrouw Royaards was als Emily Fischer scherp als
een naald en Ko Arnoldi voegde den zooveelsten
ouden heer in zijn galerij van wel verschillende,
maar in manieren en spreken toch veel op elkaai
gelijlcei^e^Teeit^e i^nen„ hjer zeer hartelijk ont
vangen. Er was veel. en warm applaus, vooral aan
het slot' J. B. SCHUIL
Gezelschap Charles Braakensiek
De Ridder van de Kousehand
In „De Ridder van de Kouseband" heeft Henk Bak
ker zich blijkbaar Kadelburg. Schöntan en Von Moser
tot voorbeeld gesteld De kwaadaardige schoonmoe-,
der, de pantoffelheld, het ingênu-vrouwtje, het snoep
reisje naar Berlijn van den echtgenoot, wij vinden ze
alle in dit stuk van Bakker terug en zelfs enkele
grappen zijn zoo uit die oude kluchten geleend. Het
is niet een der fijnste stukken uit Bakker's oeuvre,
maar het is ook met geen ander doel geschreven dan
om het publiek daverend te laten lachen.
Aan dien daverenden lach heeft het op den eersten
Kerstdag bij de opvoering door het gezelschap van
Charles Braakensiek in onzen Stadsschouwburg niet
ontbroken. Braakensiek gooide op al die kluchtigheid
in dit stuk nog een flink schepje bij en het werd in
het tweede bedrijf bij de verschijning van den
propagandist Pilger zelfs louter piassemakerij Het
was 'n soort van spel, dat wij eigenlijk ontwend zijn
de klucht werd er onnoodig grover döor. Vooral
Albert van der Vegte legde het als Pilger ook in
zijn grime er wel heel dik op en Charles Braa
kensiek gaf hem niet veel toe. Van den pantoffelheld
van Bommel bleef dan ook niet veel over.
Marie Braakensiek speelde de kwaadaardige schoon
moeder ook zonder eenige reserve en Alex Faassen,
die zich in het begin wat had ingehouden moest ten
slotte ook wel mee met dit luidruchtige, gechargeer
de spel.
Tonny Stevens temperde zich meer, en gaf zoowel
in de rol van den detective als in de rol van Van
Mandere vlot spel te zien. Willem Faassen typeerde
niet onvermakelijk den loodgieter, Anny Martens was
de ingénu, zooals van haar verwacht werd en Cheila
Clarys was een charmant, hupsch dienstmeisje.
J. B. SCHUIL.
Henk Schaer
Wat iedere amateur er van moet weten
door:
H. KWEKKEBOOM, Dansleeraar
Dit boekje omvat de volledige omschrij
ving van alle grondpassen van: Fox-Trot,
Mod. Wals, Langxame Fox-Trot, Tango en
Rumba. Alle passen zijn apart beschreven
zoowel voor Dame als Heer.
Verkrijgbaar a ƒ0.75 aan de Dansschool
PRIVé-LES OP ELK VERLANGD UUR
Aanv. NIEUWE CURSUSSEN begin Januari.
(Adv. Ingez. Med.)
MAANDAG 29 DECEMBER.
Stadsschouwburg. Plet Nederl. Jeugdtooneel: „As-
schepoester", 2.15 uur.
Frans Hals Theater: Nederlandsch Kerstprogram
ma: een filmvariété 7 X 7 47, 2.30. 6.30 en S.45
uur (geprolongeerd
Luxor Theater: Watt en V2 Watt als „Ridders ln
lompen", 2,30, 6.30 en 8.45 uur.
Rembrandt Theater: Heinz Rühman in „De Gas
man", 2.30, 6.30 en 8.45 uur.
Palace: „Ju-Ju, de krantenverkoopster", 2. 6
en S.45 uur.
Moviac: „De Dubbelgangster" en actualiteiten uit
binnen- en buitenland, van 12 uur af.
DINSDAG 3 0 DECEMBER.
Werf Conrad: Buitengew. Alg. vergadering van
aandeelhouders, 9.30 uur.
Gem. Concertzaal: Orgelconcert. 7.30 uur.
Bioscoop theaters: Voorstellingen des middags en
des avonds.
Nachtdienst Apotheken
De volgende apotheken te Haarlem zijn van des
avonds acht tot des morgens acht uur (ook op
Zondag) geopend:
Bosch en Vaart-apotheek, Bosch en Vaartstraat
26 Tel. 13290.
H. Remmers en Zoon, Kruisstraat 6, Tel. 10354
Noorder-Apotheek, Jan Gijzenkade 181, Tel.
23821.
Te Heemstede Is geopend:
Apotheek Schotsman, Binnenweg 206, Tel. 28320,
De Apocalypsis
In een effen, bruine pij, gezeten op een eenvoudige
bank, draagt Henk Schaer de Apocalypsis de Open
baringen van Johannes voor en hij doet dit zonder
een moment van hapering, vol wijding en bezieling
soms met profetische kracht.
Henk Schaer heeft zich met deze voordracht in de
voorste rij der Nederlandsche voordrachtskunstenaars
geplaatst. Zijn heldere, klare, goed dragende stem
heeft ik schreef dit reeds vroeger in de extati
sche momenten een nooit geforceerde klank, zijn plas
tiek is fraai, zijn gebaren zijn natuurlijk en vloeien
steeds mooi in elkander over. Men voelt aldoor
ook aan zijn bezield gezicht dat hij de voordracht
van dit gewijde Boek, die gedragen 'wordt door diepe
overtuiging en religieus gevoel, opvat als een roeping.
De Apocalypsis, dat wondere, misschien wel moei-
lijste Boek uit Het Nieuwe Testament met zijn vlam
mende taal en dikwijls duistere beelden, eischt niet
alleen veel van den declameerenden kunstenaar
maar ook van het publiek. Het vraagt voortdurende
concentratie. Hoe zeer Henk Schaer de hoorders op
dezen tweeden Kerstmiddag in zijn ban had, bewees
de groote aandacht, waarmee de leden van de Lite
raire Club zijn voordracht volgden. Vooral het prach
tige visionaire slot „Ik ben de Alfa en Omega, de
eerste en de laatste, het begin en het einde" dat
Schaer met apostolische wijding voordroeg, maakte
op het publiek een machtigen indruk.
In diepe stilte bleef men eenige oogenblikken na
dit indrukwekkende slot zitten. Het was de mooiste
hulde, die men den kunstenaar op dat oogenblik bren
gen kon.
J. B. SCHUIL.
Winter-Serenade"
Goede conferenciers zijn zeldzaam bij het Neder
landsche cabaret. Daarom was het bij de cabaret
revue van Martie Verdenius „Winter-Serenade" die
op den tweeden Kerstdag 's middags en 's avonds
in onzen Stadsschouwburg ging een verrassing dat
er niet een maar zelfs twee heeren Chiel de Boer
en Antoine Brusta optraden, die beiden de zeld
zame gave van conferencier bleken te bezitten,
Chiel de Boer nog meer dan Antoine Brusta. Zijn
praatjes conference is 'n wat te deftig woord voor
't cabaret zijn vol geestige woordspelingen en zin-s
wendingen, amusant en wat een belangrijk iets
is altijd beschaafd. Hij lanceert zijn aardigheden
niet zooals zoo vele cabaret-artisten doen
met een gezicht, waarop duidelijk „vind je me niet
grappig?" te lezen staat, Hy plaatst zijn geestigheden
die werkelijk geestig zijn zoo langs zijn neus
weg en dit doet ook Antoine Brusta, als hij de
taak van conférencier vervult.
Het groote succes van deze cabaret-revue was
dan ook voor de twee conferenciers, waarmee ik al
lerminst wil zeggen, dat de liedjes van Chiel de
Boer en Brusta ook niet geslaagd waren. Ze zijn
licht en luchtig, nooit scherp en ze zijn steeds van
goeden huize. Vooral de liedjes met de schimmen
van Chiel de Boer sloegen als altijd zeer in.
Lizzi Valesco heeft zich ontwikkeld tot een van
onze beste Cabaret-zangeressen. Levendig van voor
dracht was van haar „Je moet niet links zien" en
knap van plastiek en expressie „Moderne Vrouw".
De sketches kon ik minder waardeeren, al werden ze
dan ook door Sophie Stein en Lizzy Valesco ver
dienstelijk gespeeld.
De volle zaal heeft zich bij deze „Winter-Serenade"
uitstekend geamuseerd, vooral wanneer Chïer de
Boer op het tooneel was. Een cabaret-revue geestig
en beschaafd van toon, was juist iets voor dezen
Kerstdag.
J. B. SCHUIL.
MUZIEK.
Muzieklyceum II. Z. W.
Op uitnoodiging van de plaatselijke vereeniging
.Haarlem Zuid West" gaven het Dameskoor „Zigea"
van het Muzieklyceum H.Z.W., de aan die instelling
als leeraar verbonden cellist Onne v. d. Klashorst en
de declamatrice mevr. H. Hommes-Zoethout Zondag
namiddag in Dreefzicht een concert. Daarvan kon ik
alleen de 2de helft bijwonen en derhalve tot mijn
spijt noch het eenige groote werk van 't programma,
nl. Beethoven's 2de Cellosonate noch het declamato-
rium „Het Klokje" van Innesfars hooren.
Na de pauze zong het 'koortje „Zigea", dat onder
leiding van mej. Rie Schouten staat, eerste drie
Kerstliederen van Hendr. C. van Oort, later „Op
Jezus Geboorte" van Jos. Schavesande en het „Onze
Vader" van v. d, Sloot. De eenvoudige liederen van
v. Oort klonken beschaafd en zuiver. Het koortje
zong hier driestemmig, aan den vleugel begeleid door
mevr. Sophie Leendertz, de directrice van het Mu-
ziek-Lyceum. Deze begeleidde ook de andere twee
koornummers, waarvan het laatste éénstemmig en in
muzikaal opzicht waardeloos was, het andere zich
alia marcia in bekende banen bewoog. De koorzang
had hierin dezelfde goede kwaliteiten als In v Oort's
liederen.
Den cellist v. d. Klashorst hoorde ik reeds vroeger
op een concert in de Broederkerk. De zuiverheid zij
ner intonaties en zijn mooie toonvoortbrenging waren
toen te prijzen; ze waren het ook nu. Doch het genre
waarin ik hem nu hoorde bood weinig verscheiden
heid: twee Adagio's, in f- en in e-mineur resp. van
Graziolo en Birkenstock en een Sonate van in e-mi-
neur B. Marcello, alles dus uit de oude school e
mineurtoonsoorten; het meerendeel in langzame be
weging en vol sequensen, welker komst en verloop
telkens al kon worden voorspeld. Ik hoop dezen cel
list ook nog eens in belangrijker werk te hooren.
De voorzitter der_ wijkvereeniging H.Z.W. dankte de
uitvoerenden en bood den dames Schouten en Leen
dertz bloemen aan
K. DE JONG.
Litteraire Club
Voor de Litteraire Club traden Zaterdagavond op
mevr. Maguérite v. Hengel-Couperus, begeleid door
Ans Bouter en de dames Hendrica en Catharina
Hessels.
Het kunstgenre van mevr. Couperus Is de weer
gave van oude volkszangen. Het zwaartepunt er
ligt in de mimische en plastieke uitbeelding van elk
karakteristiek détail der tekstwoorden. Deze heeft
haar tot ver buiten de grenzen van ons land beroemd
gemaakt. Het muzikale en zuiver vocale is in dit ge
val van minder belang, alleen reeds wegens de vele
coupletherhalingen. Zij droeg ditmaal, in middel-
eeuwsch eostuum, oude Nederlandsche, Fransche,
Duitsche en Engelsche liederen voor en maakte als
steeds een grooten indruk door den gloed en duide
lijkheid harer dictie en door de levendigheid van
haar plastische gebaren. Ans Bouter begeleidde haar
volgzaam en speelde als intermezzo het bekende Pré
lude in Des, op. 28 no. 15 van Chopin.
De rest van den avond was aan werken van Edv.
Grieg gewijd. Catharina Hessels zong, goed begeleid
door haar zuster een aantal van diens mooiste liede
ren met goede expressie. Haar prachtig altgeluid trok
ook nu weer de aandacht; haar zangtechniek ont
wikkelt zich meer en meer, ook haar adembeheer-
sching, zoodat het vroeger meermalen geconstateerde
al te veelvuldige messa di voce nu veel minder waar
te nemen was.
In Grieg's Sonate voor piano en cello speelde Ca-
(Volgens een bericht bevindt ziel
op een landgoed buiten Stockholm
een klok die al 25 jaar onafge
broken loopt en door een vernuftig
systeem, gebaseerd op verschil in
luchtdruk, nog nooit behoefde Ic
worden opgewonden
Hoe bracht een mensch het voor elkaar
Zoo'n wonderklok te construeeren.
Een klok die vijfentwintig jaar
Stug doorloopt zonder te mankeeren.
Haast als perpetuum mobile
Loopt deze klok in Zweden ergens,
En loopt ons klokje thuis ook mee
Zooals die daar tikt, tikt het nergens.
Een wonder waarlijk, steeds in gang,
Hoe zoudt u zulk een uurwerk vinden,
Dat u een menschenleeftijd lang
Geen enklen keer hoeft op te winden.
Eerst door een menschenhand geleid
Om het zijn toekomsttaak te leeren,
Kan het al sinds een kwarteeuw tijd.
De menschenhand geheel ontberen.
Haast een symbool is z' in haar soort
Van deze les in 't menschlijk leven:
De tijd gaat onverstoorbaar voort
Afhanklijk van geen menschlijk streven.
Hoezeer ze zich „van tijd tot tijd"
En altijd aan den tijd laat binden,
Z' is niet bereid zich, dat ten spijt,
Door iemandop te laten winden.
P. GASUS.
Rembrandt
Slechts t.m. Dinsdag 30 December:
Heinz Riihmann als De Gasman
(Adv. Ingez. Med.)
therina de piano-, Hendrica de cello-partij. Beiden
bleken tegen de aanzienlijke technische moeilijkheden
opgewassen en zij gaven, behoudens een overheer-
schen van den vleugelklank het karakter van dit werk
uitstekend weer. Maar dit karakter is niet dat van
een echt kamermuziekstuk. Als compositie rammelt
het. Het geeft tallooze herhalingen in stee van logi
sche ontwikkelingen; het bevat evenals zijn Piano
concert vele pathétische en virtuoze momenten maar
weinig innige samenwerking; bovendien is het in ver
houding tot zijn belangrijkheid veel te lang, zoodat
het zelfs bij brillante vertolking de aandacht niet ge
spannen kan houden. De billijke lof voor haar pianis
tische en cellistische prestaties moge den dames Hes
sels echter gegeven worden.
K. DE JONG.
Kerstconcert
Een afwisselend en voor een goed deel toepasse
lijk programma had het Kerstconcert dat op Twee
den Kerstdag in de Vredenhofkapel gegeven werd
door den organist Egbert Vos met medewerking
van de alt Maria Leentvaar en de violiste mevr
Suze RoelofsenTak.
Toepasselijk waren de aria's en liederen. De beide
beroemde aria's uit Bach's Weihnachtsoratorium
.Bereite dich, Zion" en „Schlafe, mein Liebster'
hoorden wij dezen namiddag wederom, doch ni
met orgel- in stee van orkestbegeleiding. De eerste
der beide klonk gejaagd en gaf niet den vereisohten
indruk; de tweede was veel beter. De zeer duide
lijke dictie der zangeres begon toen tot haar recht
te komen, die handhaafde zich ook in de mooie
„Weihnachtslieder" van Peter Cornelius en in de
twee Oud-Nederlandsche Kerstliederen, waarvan het
tweede niet erg mooi gezet was. De heldere, goed
ontwikkelde stem en zuivere intonaties van Maria
Leentvaar trokken voorts de aandacht. In alle regis
ters blijft het geluid sonoor.
Zonder bepaald toepasselijk te zijn, maar toch ook
niet strijdig met de Keststemming waren de viool
voordrachten: de Sonate in F van Handel, ,.Prière"
van F. Luzzato en 2 stukken van Henriëtte Bos
nians. Bijzonder mooi klonk het spel van mevr.
RoelofsenTak in de gedragen gedeelten: zuiver
en vol warmte liet zij haar prachtige viool zingen.
Voor de weergeving van schoone melodieën vond
zij in het Adagio en liet Largo der Sonate en ook in
de andere drie werken rijkelijk stof, want ook in
het (overigens niet zeer oorspronkelijke) werkje
van Luzzato en in de stukken van -Henriëtte Bos
nians vormen die de kern.
De organist Egbert Vos begeleidde consciëntieus
en bescheiden. Bovendien speelde hij zeer gaaf en
correct eenige werken voor orgel solo. Hij begon
met een Prelude en Fuga van Buxteliu-de. Dat Pre
ludium is muzikaal wat schamel: het breekt af
voordat men er op verdacht is. De Fuga schijnt niet
de hechte structuur van Bach's Fuga's te hebben:
in dit geval zijn het 2 door een intermezzo ge
seheiden fuga's: het slot van de laatste komt als
een verrassing omdat men het G-accoord hier eigen
lijk als dominant van c kl. t. meent te hooren.
Mooi klonken de „Deux Noëls" yan Guilniant, ook
at de registreering betreft. De vier Intermezzi van
liendr. Andriessen. hoe interessant die elk op zich
zelf ook mogen zijn, vielen geheel uit den Kerst-
toon door hun somberheid en wrange harmonische
structuur. Maar het Prei. en Fuga in F. van Max
Reger vormde een zeer bevredigend slot. Dit werk
is voor een van Reger zeer eenvoudig en doorzichtig
gehouden: de Fuga is eigenlijk een dubbelfuga: twee
afzonderlijke elk op een eigen thema, die later tot
één gecombineerd worden.
Egbert Vos speelde zeer gaaf en helder, zoodat we
ook van de orgelwerken uitstekende indrukken
kregen. k. DE JONG
HAAJtLEMSCHE POLITIE MUZIEK
VEREENIGING.
Op het Zondag te Krommenie gehouden
nationaal solistenconcours behaalden de led
I-Jaarlemsche Politie Muziekvereeniging J. V.
een len prijs op de trombone en J. H. van s
m derden prijs op de piston.
De beoordeeling op dit concours door de jury was
buitengewoon zwaar.
„NAAR EEN VRIJHEID VAN HOOGERE ORDE".
's-GRAVENHAGE, 29 December. Het politiek
weekpraatje, dat Max Blokzijl hedenavond van 19.45—
20 uur via den zender Hilversum 2' zal uitspreken,
heeft tot titel: „Naar een vrijheid van hoogere orde".
(A.N.P.)
De gebruiksmogelijkheden van Limonsecco zijn
zeer vele. Hieronder volgt een recept voor appel
beignets, dat U in staat zal stellen, iets lekkers voor
Uw huisgenooten te bereiden:
Benoodigdheden voor ongeveer 40 appelbeignets:
100 gram bloem -2dl melk -10 g (1 pakje) Van Houtens Kunsttrème -
8 tot 10 appelen - mespunt zout 'f4 theetepeltje Limonsecco - suiker.
De appelen worden geschild, geboord en in schijven gesneden, en dan
bestrooid met suiker, waardoor een theelepeltje Limonsecco is gemengd.
Van de bloem, de melk en het zout wordt beslag gemaakt en daardoor
wordt voorzichtig de opgeklopte maar ongezoete kunstcrème geschept
(De kunstcrème wordt klaargemaakt zooals aangegeven op het pakje.)
De ringen der appelen worden door het beslag gehaald en méteen ge
bakken in wat dampend vet of olie. (Gébruikt U vooral een kleine
pan, dan behoeft U slechts utetnig vet of olie te nemen.) De appélbeignets
worden opgedaan op een verwarmde schotel en met suiker bestrooid.
En zoo zijn er nog tientallen andere recepten,
waarbij toevoeging van een kleine hoeveelheid
Limonsecco meewerkt tot een smakelijker geheel.
Bewaart U het cartonnetje Limonsecco op een droge
plaats, dan hebt U er nog meer genot en plezier van.
De inhoud van 'n cartonnetje komt in smaak
en geur overeen met het sap van 20 citroenen.
Vraagt Uw winkelier of ons een gebruiksaanwijzing
(Adv. Ingez. Med.)
BLOEMENDAAL
Kerstconcert in de Ned. Herv. Kerk
De organist Piet Halsema opende dit eenvoudige
Kerstconcert met de zeer intieme muziek van Bach's
Praeludium en fuga in e-klein; een werk uit Bach's
eersten tijd, gevormd weliswaar naar het voorbeeld
van Buxtehude, maar dat van een zeer bij'zondere
expressieve bekoring is. Men zou de fuga met haar
simpele ornamentiek wel op een clavecin kunnen
voordragen.
Hierop volgde het rijke orgelchoral „Nun komm
der Heiden Heiland", dat de registreering van het
Bloemendaalsche orgel beter verdroeg en wat den
klank betreft geschikt leidde naar de magistrale
muziek van Handel's Messiah. In deze feestelijk-
blijde klankensfeer paste daarop heel goed Buxte-
hude's orgelchoral „Wie schön leuchtet der Morgen-
stern", waaraan Halsema steeds door fijnzinnige re-
gisterkeuze het formalistisch karakter ontneemt.
Wat kon echter de oorzaak zijn, dat de organist
het tempo van Handel's „Tröstet. Zion" langzamer
nam dan men gewoon is? Voor den tenor Gerard
van Gasteren is het bovendien zeker, dat hij in de
keuze dezer muziek te hoog greep; dat moet over
tuigend klinken als de oude muziek van Vivaldi.
En bij de vertolking van Schütz ontbrak dit ééne.
doch voornaamste: 't aanvoelen van diens verwant
schap met de oude Gregorianen. Slechts in het laat
ste Allelujah was een spoor te vinden van de blijde
jubelende meiismen, zooals die bij Schütz moeten
klinken. In de eenvoudiger Kerstliederen viel meer
te waardeeren, vooral in de zinrijke bewerking door
Halsema („O Kerstnacht", canon in onderoctaaf en
-kwint) en het Oud-Fransche lied. Van Gasteren
had hier den steun der sopraan zangeres Annie
Schoen, die in een cantate van Telemann een goe
den indruk maakte door knappe techniek, schoonen
toon en juist tekstbegrip. Dat ook zij zich in de
muziek van Schütz niet boven het formalistische
wist te verheffen, verwondert me niet na de voor
dracht (die ik onlangs van haar hoorde) van An-
driessen's „Magna res est Amor".
Hoe het zij, de samenwerking tusschen sopraan
en tenor was in de oude liederen veel beter, soms
zelfs voortreffelijk, zooals in het oud-Zweedsche
Kerstlied, waar de puurheid van een regel als
,.'t Hemelsche licht schijnt overal" de paradijssfeer
ademde. Halsema had vreugde aan deze simpele
schoonheid, die in de strakke kleuren van het orgel
zoo wonderbaar uitkwam. En de luisteraar vergat
dag en uur en was gelukkig voor een oogenblik met
zijn eenvoudig Kerstfeest. G. J. KALT
De blokkeering van wollen
goederen enz.
(Men zie ook elders in dit nummer).
's-GRAVENHAGE, 29 December. In verband met
de blokkeering van wollen goederen, bont enz. is door
het rijksbureau Distex aan de ingeschrevenen bij de
textielbureaux een rondschrijven gezonden, waarin
nadere aanwijzingen worden gegeven. Hierin wordt
o.m. het volgende bepaald:
Iedere firma, die deze goederen voorradig heeft, is
verplicht, direct den voorraad te laten opnemen, ter-,
wijl de verkoop zoowel als de aflevering geheel ver
boden is.
Deze goederen moeten goed verpakt en gemerkt
worden, in pakken of doozen van gelijke soort. Dus
hemden bij elkaar pullovers bij elkaar, sokken bij
elkaar enz.
Indien meer dan f 5000 aan goederen aanwezig is,
moet voor 3 Januari een lijst worden ingestuurd en
medegedeeld, dat de goederen voor verzending gereed
"i Voorraden beneden de f 5000 waarde moeten
10 Januari worden verzonden aan een der 30
>or aangewezen centrale magazijnen,
betaling van de gevorderde goederen geschiedt
of namens het rijksbureau Distex. De prijzen,
..ie berekend worden, moeten de normale verkoops
prijzen zijn, zooals deze aan klanten zouden bere
kend zijn, de fabrikant noteert dus „fabrieksprijzen",
de grossier „grossiersprijzen" en de winkelier „detail
prijzen".
Fabrikanten en handelaren worden ten overvloede
er op gewezen, dat stipte naleving van deze voor
schriften door den Rijkscommissaris is geëischt en dat
nalatigheid, sabotage of veronachtzaming van deze
voorschriften en van de opgedragen werkzaamheden
zwaar zal worden gestraft.
De centrale magazijnen, waar wollen goederen kun
nen worden ingeleverd zijn in deze omgeving-
Amsterd. Textiel- en zeildoekhandel, Kloveniers
burgwal 31, Amsterdam.
N.V. Manufacturenhandel v.h. D. Droege en Zn.,
Kolk 2527 Amsterdam.
N.V. B. ter Haar en Zn., N.-Z. Voorburgwal 8791
Amsterdam.
N.V. Handelsvenn. v.h. S. I. de Vries, Beursplein
1117, Amsterdam.
H. Bulthuis, Oudegracht 188, Alkmaar.
Ds. Lamau naar Arnhem beroepen
Ds. W. F. Laman, predikant bij de Christ Ger kerk
te Haarlem, die eenige weken geleden voor een be
roep bij die kerk te Dordrecht bedankte, heeft thans
een beroep naar Arnhem ontvangen.
BURGERLIJKE STAND.
HAARLEM, 29 December.
Bevallen 24 December: G. van den Berg-Zuidam.
z,: 25 December: J. M. BlokhuisIloogeweegen, d.:
R. J. A. van GelderLoman, z.; A. P. BauerBras
penning, d.; A. C. HoogeboomKennis, z.: G. C.
ChristiaansDam, d.: J. M. SnijderSpaargaren,
z.: A. F. M. J. VeltkampLohman. d.; M. M. Pas-
schlervan der Klauw, d.; M. M. de Graaff
Belleman. d.; A. M. ToméWijkhuijzen, d.: 26
December: B. SaasIlartog, d.; C. C. Olsthoorn
Stokman, d.; M. H. Metselaar—van der Zon, d.;
E. E. Zonneveldvan Dijk, d.; E. G. van Roode
Gruhn, z.; M. G. W. Koopsvan Seggelen. d,: M. J.
KuijperPrenen, d.; 27 December: A. C. Heijer-
man—van Rijn, d.: A. M. II. van der Werf—van
Dijk, d.; 28 December: L. JansSmit, z.: M. A. C.
Otte van den Ende. z.: C. A. van der Storm
Meerman, z.; E. A. ScheelingsFrüse. d.; 29 Dcc..
M. A. Ilurkmansde Korte, d.; F. H. WIttèveen
de Graaff, z.: C. M. Nooij—de Jong, z.. G. C. Ap
pelmanAppelman, z.
Overleden: 24 Dec.: J. 4 j„ z. van G. Vermeij, Ha
zepaterslaan, E. de Graaf—Sundag. 68 i„ Klaren-
beekstraat, 25 Dec.: J. M. Kruijer, 68 j.. Kruisstraat
A. van den HeuvelVerkuijl, 68 j„ Kamperlaan.
P. L. van Driel—van Andel, 55 i. Gasthuisvest,
J. van Twisk, o7 j., Hazepatersiaan. K. Zwaag, 63 j
Hazepaterslaan. 26 Dec.: A. Grossouwvan Lies
hout. 76 j., Haeestraat: J. H. Dijkstra. 21 j., Pleia-
H. Mens. 83 j.. Dr. Schaepmanstraat;
27 Dec.: A. Hussink 74 j.. Kamperlaan; A. M. Ker
stenAdrian, 38 j., Hazepaterslaan: H. P. Daniiaans
—Steenken. 82 i.. Tuchthuisstraat: W. H. J. van
den Eijnde, 43 j., Pijlslaan; 28 Dec. M. G. de Goede-
Assendelft, 92 j., Oranjestraat.
HEEMSTEDE
Clandestiene vleeschhandel
Op een der avonden voor Kerstmis werden door
de politie te Heemstede twee personen aange
houden die in het bezit waren van ongeveer 20 pond
versch geslacht varkensvleesch.
Bij verhoor dezer personen, de 24-jarige H. en de
!-jarige v. d. V. beiden uit Nieuw-Vennep, beken
den zij het vleesch te hebben gekocht van den 33-ja-
rigen F. J. eveneens uit Nieuw-Vennep.
Al spoedig bleek de politie met de aanhouding van
deze personen een goeden slag te hebben geslagen,
daar na een scherp verhoor F. J. bekende in de af-
geloopen maand 15 varkens en 5 schapen frauduleus
te hebben geslacht. Hij had voor dit vleesch vaste we-
derverkoopers waartoe ook bovengenoemde H. en v.
d. V. behoorden.
Een derde tusschenpersoon een zekere A. D., even
eens te Nieuw Vennep werd bij een nachtelijken in
val op heeterdaad betrapt bij het uitbeenen van
K.G. varkensvleesch, eveneens van J. betrokken.
Het is de politie moge gelukken het grootste ge
deelte van het vleesch in beslag te nemen.
Tegen de verschillende personen, 14 in totaal, waar
onder ook eenige koopers, wordt proces-ver
baal opgemaakt.
Woendagavond laat ontdekte een surveilleerende
agent van politie twee personen, waarvan er één een
zak op de fiets vervoerde.
Op de sommatie om af te stappen werd de zak
van de fiets geworpen en namen de wielrijders, elk
een andere richting de vlucht en wisten in de
duisternis te ontkomen.
Bij nader onderzoek bleek de zak ongeveer 30
pond rundvet te bevatten welk vet in beslag werd
genomen.
BESLUITEN VAN DEN BURGEMEESTER.
De burgemeester heeft de aanvragen om gelden
krachtens art. 72 der Lageronderwijswet voor aan
schaffing van gymnastiek- en sportartikelen van de
Bosch en Hovenschool en de Nic. Beetsschool inge
willigd. Voorts is door den burgemeester de termijn
voor ontruiming der onbewoonbaar verklaarde wo
ningen Glipperweg 80, 16 en Bleekersvaartweg 47 met
een jaar verlengd. Van den tegenwoordigen eigenaar
J J. Uitendaal te Heemstede wordt met ingang van 1
Januari 1942 overgenomen voor den prijs van f 2600
de op den speeltuin Groenendaal gestichte gebouwen.
Tevens zal voor den tijd van twee jaar het verver-
schingshuis voor f 2600 aan J J. Uitendaal worden
verpacht. Aan den heer E. Honderdos makelaar te
Heemstede is een perceel bouwterrein groot 1001 M2.
gelegen aan de Noordzijde van de Lcntelaan voor
f 6000 verkocht. De openbare weg gelegen ten Noor
den van de Lentelaan zal den naam krijgen van dr.
Droogplein. Verder is er een wijziging aangebx-acht
in het werkliedenreglement en jaarweddereglement
van de ambtenaren betreffende het tijdelijke karak
ter van de betaling van overuren.
HAARLEMMERMEER
BRAND.
Aan den Spieringweg ls vermoedelijk door «Kort
sluiting brand ontstaan in do boerderij van den
heer M. Hoewel de brandweer uit. Hoofddorp spoe
dig aanwezig was. had het vuur zich reeds zoodanig
over woning en schuren uitgebreid, dat er op redding
niet veel viel te hopen. Een groot deel van de in
boedel en werktuigen ging in de vlammen verloren.
De opgaven voor de Predikbeurten
op Oudejaarsavond en Nieuwjaars
dag moeten uiterlijk Dinsdagmiddag
2 uur in ons bezit zijn, daar zij anders
niet meer opgenomen kunnen wor
den. De opgaven voor de Predikv
beurten van Zondag 4 Januari moe
ten Vrijdag 2 Januari om 12 uur in
ons bezit zijn.