MODERNE DANSEN vAiiHouTeiïs uMonsecco NIEUWE GRACHT 98 AGENDA. Een klok. cn de jaarwisseling HAARL. DAGBLAD, Maandag 29 Dec. 1941 HET WONEEL Residentie Tooneel De Gele Nachtegaal Naar De Gele Nachtegaal te oordeelen heeft Her mann Bahr niet al te veel respect voor de tooneel- wereld gehad. Hij drijft er in dit blijpel tenminste danig den spot mee, vooral met de reclame en de humbug, die sommige tooneeldirecteuren voor hun successen noodig meenen te hebben. Zijn spotter nij gaat zoo ver, dat men zijn stuk moeilijk au sé- rieux kan nemen. De schouwburg-directeur Narod heeft meer van een variété-exploitant of een spulle- baas dan van het hoofd van een ernstig theaterbe drijf en heel dit blijspel nadert vooral in III soms sterk de operette. Maar achter al de dwaas heid, die Hermann Bahr in „De Gele Nachtegaal'' opdient is toch ook wel degelijk een meer ernstige noot te herkennen. Dat is in de teekening van Albert Korz, den acteur, die wel het publiek veracht, maar die toch zijn kunst lief heeft, zoodat diep in hem het verlangen leeft om desnoods voor éen begrij pend en kunstgevoelig mensch te spelen. Deze soms wel wat bonte, maar als geheel zeer vermakelijke persiflage op het theaterleven heeft in de levendige voorstelling Zondagmiddag den geheel uitverkochten schouwburg zeer geamuseerd. Vooral in de drie hoofdrollen van Fanny Hoblicher, Albert Korz en Narod is dit stuk dan ook uitste kend bezet, Caro van Eyck speelt Fanny fijn-geestig en pétillant, Paul Steenbergen geeft kleur en leven aan den acteur Korz en Theo Frenkel toont in zijn rijk-komische uitbeelding van den theater-direc teur hoe kostelijk was zijn plotselinge omzwaai in III dat het ware Bouwmeester-bloed ook door zijn aderen stroomt. Uitstekend waren ook Enny Meunier als de prinses Monica en Jan Retel als de wat onnoozele graaf-intendant. Johan de Meester heeft het stuk in den wat luid- ruchtigen operette-toon laten spelen. De opvoering is zooals ik reeds schreef na de voorstelling te Amsterdam bont, levendig, fleurig en vroolijk. Een succes dus voor Het Residentie-Tooneel. J. B. SCHUIL Gezelschap Het Masker De Blanke Indianen Peter Eicken en Lisa Claudius hebben samen een tocht door de oerwouden gemaakt met het doel de blanke Indianen op te sporen. Als kameraden heb ben zij in die maanden naast elkaar geleefd en als kameraden lceeren zij naar Europa terug. Maar in Lisa's hart is die kameraadschap uitgegroeid tot liefde en groot is haar teleurstelling, wanneer zij moet zien, dat Peter, in de gewone wereld terugge keerd, niet ongevoelig blijkt voor de flirtation van Claire Fischer, de dochter van zijn uitgever. Zijn Peter en Lisa niet meer dan kameraden voor el kaar geweest? dat is de vraag, die Claires denken en vooral die van Claire's moeder ver troebelt. Kameraden of niet, de oude Fischer ge voelt, dat Lisa en Peter bij elkaar behooren en hij stuurt hen beiden voor de tweede maal de oerwou den in dit keer niet alleen om de blanke Indianen, maar ook om elkander te vinden. En als de boot die hen naar het verre land zal voeren, nauwelijkr van wal is gestoken, heeft Peter Claire reeds verge ten en zien wij dat Lisa op dien tweeden tocht niet enkel Peter's kameraad maar ook zijn vrouw zal ^De schrijver had wel erg groote haast om Peter en Lisa te laten trouwen, en tegen het slot ging alles wel heel snel in zijn werk in tegenstelling met de tal'ereelen voor de pauze, die juist aan een zekere gerektheid leden. Toch overtuigden en boeiden de eerste vier tal'ereelen veel meer dan de laatste twee. Vooral het vierde tafereel is knap geschreven en hierin heeft de schrijver Jochem Huth de ka rakters in dit zeker interessante probleeifi scherp tegenover elkander gesteld. Na de pauze grijpt de auteur evenals Fischer te veel zelf in en hakt hij aan het slot zelf de knoop door, inplaats van dal de handelende personen dat doen. Toch heeft mij dit stuk én om zijn gegeven en om zijn uitwerking in de voorstelling, welke Het Mas ker er Zaterdagavond in onzen Stadsschouwburg voor een goed bezette zaal van gaf, wel geboeid en vond ik het vrij wat interessanter dan- „De vier Compagnons", dat wij eenige dagen geleden van denzelfden auteur hadden gezien. Het was vooral Willy Haak, die door haar zuivei en gevoelig spel als Lisa Claudius ontroerde. Zij 111 de eerste paats heeft de voorstelling tot het suc ces gedragen. Han Bentz van den Berg gaf het dua listische in Peter knap en overtuigend weer en het samenspel van deze twee was mooi op elkaar afge stemd. Guus Oster speelde den broer Dr. Martin Eicken met ingehouden kracht en intelligentie, maar hii was op het tooneel de jongere inplaats van den ouderen broer. Cruys Voorbergh zou meer de aangewezen speler voor deze rol zijn geweest. Nu zagen wij hem als een maniakalen professor, dien hii wel grappig, maar sterk chargeerde en een kop had gegeven; alsof de professor delirium tremens haG<mrgette Reyewsky lag de rol van Claire niet bijzonder goed. Voor een kokette was z'J te opzet telijk ingénue en voor een ingenue te koket. Me vrouw Royaards was als Emily Fischer scherp als een naald en Ko Arnoldi voegde den zooveelsten ouden heer in zijn galerij van wel verschillende, maar in manieren en spreken toch veel op elkaai gelijlcei^e^Teeit^e i^nen„ hjer zeer hartelijk ont vangen. Er was veel. en warm applaus, vooral aan het slot' J. B. SCHUIL Gezelschap Charles Braakensiek De Ridder van de Kousehand In „De Ridder van de Kouseband" heeft Henk Bak ker zich blijkbaar Kadelburg. Schöntan en Von Moser tot voorbeeld gesteld De kwaadaardige schoonmoe-, der, de pantoffelheld, het ingênu-vrouwtje, het snoep reisje naar Berlijn van den echtgenoot, wij vinden ze alle in dit stuk van Bakker terug en zelfs enkele grappen zijn zoo uit die oude kluchten geleend. Het is niet een der fijnste stukken uit Bakker's oeuvre, maar het is ook met geen ander doel geschreven dan om het publiek daverend te laten lachen. Aan dien daverenden lach heeft het op den eersten Kerstdag bij de opvoering door het gezelschap van Charles Braakensiek in onzen Stadsschouwburg niet ontbroken. Braakensiek gooide op al die kluchtigheid in dit stuk nog een flink schepje bij en het werd in het tweede bedrijf bij de verschijning van den propagandist Pilger zelfs louter piassemakerij Het was 'n soort van spel, dat wij eigenlijk ontwend zijn de klucht werd er onnoodig grover döor. Vooral Albert van der Vegte legde het als Pilger ook in zijn grime er wel heel dik op en Charles Braa kensiek gaf hem niet veel toe. Van den pantoffelheld van Bommel bleef dan ook niet veel over. Marie Braakensiek speelde de kwaadaardige schoon moeder ook zonder eenige reserve en Alex Faassen, die zich in het begin wat had ingehouden moest ten slotte ook wel mee met dit luidruchtige, gechargeer de spel. Tonny Stevens temperde zich meer, en gaf zoowel in de rol van den detective als in de rol van Van Mandere vlot spel te zien. Willem Faassen typeerde niet onvermakelijk den loodgieter, Anny Martens was de ingénu, zooals van haar verwacht werd en Cheila Clarys was een charmant, hupsch dienstmeisje. J. B. SCHUIL. Henk Schaer Wat iedere amateur er van moet weten door: H. KWEKKEBOOM, Dansleeraar Dit boekje omvat de volledige omschrij ving van alle grondpassen van: Fox-Trot, Mod. Wals, Langxame Fox-Trot, Tango en Rumba. Alle passen zijn apart beschreven zoowel voor Dame als Heer. Verkrijgbaar a ƒ0.75 aan de Dansschool PRIVé-LES OP ELK VERLANGD UUR Aanv. NIEUWE CURSUSSEN begin Januari. (Adv. Ingez. Med.) MAANDAG 29 DECEMBER. Stadsschouwburg. Plet Nederl. Jeugdtooneel: „As- schepoester", 2.15 uur. Frans Hals Theater: Nederlandsch Kerstprogram ma: een filmvariété 7 X 7 47, 2.30. 6.30 en S.45 uur (geprolongeerd Luxor Theater: Watt en V2 Watt als „Ridders ln lompen", 2,30, 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater: Heinz Rühman in „De Gas man", 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Palace: „Ju-Ju, de krantenverkoopster", 2. 6 en S.45 uur. Moviac: „De Dubbelgangster" en actualiteiten uit binnen- en buitenland, van 12 uur af. DINSDAG 3 0 DECEMBER. Werf Conrad: Buitengew. Alg. vergadering van aandeelhouders, 9.30 uur. Gem. Concertzaal: Orgelconcert. 7.30 uur. Bioscoop theaters: Voorstellingen des middags en des avonds. Nachtdienst Apotheken De volgende apotheken te Haarlem zijn van des avonds acht tot des morgens acht uur (ook op Zondag) geopend: Bosch en Vaart-apotheek, Bosch en Vaartstraat 26 Tel. 13290. H. Remmers en Zoon, Kruisstraat 6, Tel. 10354 Noorder-Apotheek, Jan Gijzenkade 181, Tel. 23821. Te Heemstede Is geopend: Apotheek Schotsman, Binnenweg 206, Tel. 28320, De Apocalypsis In een effen, bruine pij, gezeten op een eenvoudige bank, draagt Henk Schaer de Apocalypsis de Open baringen van Johannes voor en hij doet dit zonder een moment van hapering, vol wijding en bezieling soms met profetische kracht. Henk Schaer heeft zich met deze voordracht in de voorste rij der Nederlandsche voordrachtskunstenaars geplaatst. Zijn heldere, klare, goed dragende stem heeft ik schreef dit reeds vroeger in de extati sche momenten een nooit geforceerde klank, zijn plas tiek is fraai, zijn gebaren zijn natuurlijk en vloeien steeds mooi in elkander over. Men voelt aldoor ook aan zijn bezield gezicht dat hij de voordracht van dit gewijde Boek, die gedragen 'wordt door diepe overtuiging en religieus gevoel, opvat als een roeping. De Apocalypsis, dat wondere, misschien wel moei- lijste Boek uit Het Nieuwe Testament met zijn vlam mende taal en dikwijls duistere beelden, eischt niet alleen veel van den declameerenden kunstenaar maar ook van het publiek. Het vraagt voortdurende concentratie. Hoe zeer Henk Schaer de hoorders op dezen tweeden Kerstmiddag in zijn ban had, bewees de groote aandacht, waarmee de leden van de Lite raire Club zijn voordracht volgden. Vooral het prach tige visionaire slot „Ik ben de Alfa en Omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde" dat Schaer met apostolische wijding voordroeg, maakte op het publiek een machtigen indruk. In diepe stilte bleef men eenige oogenblikken na dit indrukwekkende slot zitten. Het was de mooiste hulde, die men den kunstenaar op dat oogenblik bren gen kon. J. B. SCHUIL. Winter-Serenade" Goede conferenciers zijn zeldzaam bij het Neder landsche cabaret. Daarom was het bij de cabaret revue van Martie Verdenius „Winter-Serenade" die op den tweeden Kerstdag 's middags en 's avonds in onzen Stadsschouwburg ging een verrassing dat er niet een maar zelfs twee heeren Chiel de Boer en Antoine Brusta optraden, die beiden de zeld zame gave van conferencier bleken te bezitten, Chiel de Boer nog meer dan Antoine Brusta. Zijn praatjes conference is 'n wat te deftig woord voor 't cabaret zijn vol geestige woordspelingen en zin-s wendingen, amusant en wat een belangrijk iets is altijd beschaafd. Hij lanceert zijn aardigheden niet zooals zoo vele cabaret-artisten doen met een gezicht, waarop duidelijk „vind je me niet grappig?" te lezen staat, Hy plaatst zijn geestigheden die werkelijk geestig zijn zoo langs zijn neus weg en dit doet ook Antoine Brusta, als hij de taak van conférencier vervult. Het groote succes van deze cabaret-revue was dan ook voor de twee conferenciers, waarmee ik al lerminst wil zeggen, dat de liedjes van Chiel de Boer en Brusta ook niet geslaagd waren. Ze zijn licht en luchtig, nooit scherp en ze zijn steeds van goeden huize. Vooral de liedjes met de schimmen van Chiel de Boer sloegen als altijd zeer in. Lizzi Valesco heeft zich ontwikkeld tot een van onze beste Cabaret-zangeressen. Levendig van voor dracht was van haar „Je moet niet links zien" en knap van plastiek en expressie „Moderne Vrouw". De sketches kon ik minder waardeeren, al werden ze dan ook door Sophie Stein en Lizzy Valesco ver dienstelijk gespeeld. De volle zaal heeft zich bij deze „Winter-Serenade" uitstekend geamuseerd, vooral wanneer Chïer de Boer op het tooneel was. Een cabaret-revue geestig en beschaafd van toon, was juist iets voor dezen Kerstdag. J. B. SCHUIL. MUZIEK. Muzieklyceum II. Z. W. Op uitnoodiging van de plaatselijke vereeniging .Haarlem Zuid West" gaven het Dameskoor „Zigea" van het Muzieklyceum H.Z.W., de aan die instelling als leeraar verbonden cellist Onne v. d. Klashorst en de declamatrice mevr. H. Hommes-Zoethout Zondag namiddag in Dreefzicht een concert. Daarvan kon ik alleen de 2de helft bijwonen en derhalve tot mijn spijt noch het eenige groote werk van 't programma, nl. Beethoven's 2de Cellosonate noch het declamato- rium „Het Klokje" van Innesfars hooren. Na de pauze zong het 'koortje „Zigea", dat onder leiding van mej. Rie Schouten staat, eerste drie Kerstliederen van Hendr. C. van Oort, later „Op Jezus Geboorte" van Jos. Schavesande en het „Onze Vader" van v. d, Sloot. De eenvoudige liederen van v. Oort klonken beschaafd en zuiver. Het koortje zong hier driestemmig, aan den vleugel begeleid door mevr. Sophie Leendertz, de directrice van het Mu- ziek-Lyceum. Deze begeleidde ook de andere twee koornummers, waarvan het laatste éénstemmig en in muzikaal opzicht waardeloos was, het andere zich alia marcia in bekende banen bewoog. De koorzang had hierin dezelfde goede kwaliteiten als In v Oort's liederen. Den cellist v. d. Klashorst hoorde ik reeds vroeger op een concert in de Broederkerk. De zuiverheid zij ner intonaties en zijn mooie toonvoortbrenging waren toen te prijzen; ze waren het ook nu. Doch het genre waarin ik hem nu hoorde bood weinig verscheiden heid: twee Adagio's, in f- en in e-mineur resp. van Graziolo en Birkenstock en een Sonate van in e-mi- neur B. Marcello, alles dus uit de oude school e mineurtoonsoorten; het meerendeel in langzame be weging en vol sequensen, welker komst en verloop telkens al kon worden voorspeld. Ik hoop dezen cel list ook nog eens in belangrijker werk te hooren. De voorzitter der_ wijkvereeniging H.Z.W. dankte de uitvoerenden en bood den dames Schouten en Leen dertz bloemen aan K. DE JONG. Litteraire Club Voor de Litteraire Club traden Zaterdagavond op mevr. Maguérite v. Hengel-Couperus, begeleid door Ans Bouter en de dames Hendrica en Catharina Hessels. Het kunstgenre van mevr. Couperus Is de weer gave van oude volkszangen. Het zwaartepunt er ligt in de mimische en plastieke uitbeelding van elk karakteristiek détail der tekstwoorden. Deze heeft haar tot ver buiten de grenzen van ons land beroemd gemaakt. Het muzikale en zuiver vocale is in dit ge val van minder belang, alleen reeds wegens de vele coupletherhalingen. Zij droeg ditmaal, in middel- eeuwsch eostuum, oude Nederlandsche, Fransche, Duitsche en Engelsche liederen voor en maakte als steeds een grooten indruk door den gloed en duide lijkheid harer dictie en door de levendigheid van haar plastische gebaren. Ans Bouter begeleidde haar volgzaam en speelde als intermezzo het bekende Pré lude in Des, op. 28 no. 15 van Chopin. De rest van den avond was aan werken van Edv. Grieg gewijd. Catharina Hessels zong, goed begeleid door haar zuster een aantal van diens mooiste liede ren met goede expressie. Haar prachtig altgeluid trok ook nu weer de aandacht; haar zangtechniek ont wikkelt zich meer en meer, ook haar adembeheer- sching, zoodat het vroeger meermalen geconstateerde al te veelvuldige messa di voce nu veel minder waar te nemen was. In Grieg's Sonate voor piano en cello speelde Ca- (Volgens een bericht bevindt ziel op een landgoed buiten Stockholm een klok die al 25 jaar onafge broken loopt en door een vernuftig systeem, gebaseerd op verschil in luchtdruk, nog nooit behoefde Ic worden opgewonden Hoe bracht een mensch het voor elkaar Zoo'n wonderklok te construeeren. Een klok die vijfentwintig jaar Stug doorloopt zonder te mankeeren. Haast als perpetuum mobile Loopt deze klok in Zweden ergens, En loopt ons klokje thuis ook mee Zooals die daar tikt, tikt het nergens. Een wonder waarlijk, steeds in gang, Hoe zoudt u zulk een uurwerk vinden, Dat u een menschenleeftijd lang Geen enklen keer hoeft op te winden. Eerst door een menschenhand geleid Om het zijn toekomsttaak te leeren, Kan het al sinds een kwarteeuw tijd. De menschenhand geheel ontberen. Haast een symbool is z' in haar soort Van deze les in 't menschlijk leven: De tijd gaat onverstoorbaar voort Afhanklijk van geen menschlijk streven. Hoezeer ze zich „van tijd tot tijd" En altijd aan den tijd laat binden, Z' is niet bereid zich, dat ten spijt, Door iemandop te laten winden. P. GASUS. Rembrandt Slechts t.m. Dinsdag 30 December: Heinz Riihmann als De Gasman (Adv. Ingez. Med.) therina de piano-, Hendrica de cello-partij. Beiden bleken tegen de aanzienlijke technische moeilijkheden opgewassen en zij gaven, behoudens een overheer- schen van den vleugelklank het karakter van dit werk uitstekend weer. Maar dit karakter is niet dat van een echt kamermuziekstuk. Als compositie rammelt het. Het geeft tallooze herhalingen in stee van logi sche ontwikkelingen; het bevat evenals zijn Piano concert vele pathétische en virtuoze momenten maar weinig innige samenwerking; bovendien is het in ver houding tot zijn belangrijkheid veel te lang, zoodat het zelfs bij brillante vertolking de aandacht niet ge spannen kan houden. De billijke lof voor haar pianis tische en cellistische prestaties moge den dames Hes sels echter gegeven worden. K. DE JONG. Kerstconcert Een afwisselend en voor een goed deel toepasse lijk programma had het Kerstconcert dat op Twee den Kerstdag in de Vredenhofkapel gegeven werd door den organist Egbert Vos met medewerking van de alt Maria Leentvaar en de violiste mevr Suze RoelofsenTak. Toepasselijk waren de aria's en liederen. De beide beroemde aria's uit Bach's Weihnachtsoratorium .Bereite dich, Zion" en „Schlafe, mein Liebster' hoorden wij dezen namiddag wederom, doch ni met orgel- in stee van orkestbegeleiding. De eerste der beide klonk gejaagd en gaf niet den vereisohten indruk; de tweede was veel beter. De zeer duide lijke dictie der zangeres begon toen tot haar recht te komen, die handhaafde zich ook in de mooie „Weihnachtslieder" van Peter Cornelius en in de twee Oud-Nederlandsche Kerstliederen, waarvan het tweede niet erg mooi gezet was. De heldere, goed ontwikkelde stem en zuivere intonaties van Maria Leentvaar trokken voorts de aandacht. In alle regis ters blijft het geluid sonoor. Zonder bepaald toepasselijk te zijn, maar toch ook niet strijdig met de Keststemming waren de viool voordrachten: de Sonate in F van Handel, ,.Prière" van F. Luzzato en 2 stukken van Henriëtte Bos nians. Bijzonder mooi klonk het spel van mevr. RoelofsenTak in de gedragen gedeelten: zuiver en vol warmte liet zij haar prachtige viool zingen. Voor de weergeving van schoone melodieën vond zij in het Adagio en liet Largo der Sonate en ook in de andere drie werken rijkelijk stof, want ook in het (overigens niet zeer oorspronkelijke) werkje van Luzzato en in de stukken van -Henriëtte Bos nians vormen die de kern. De organist Egbert Vos begeleidde consciëntieus en bescheiden. Bovendien speelde hij zeer gaaf en correct eenige werken voor orgel solo. Hij begon met een Prelude en Fuga van Buxteliu-de. Dat Pre ludium is muzikaal wat schamel: het breekt af voordat men er op verdacht is. De Fuga schijnt niet de hechte structuur van Bach's Fuga's te hebben: in dit geval zijn het 2 door een intermezzo ge seheiden fuga's: het slot van de laatste komt als een verrassing omdat men het G-accoord hier eigen lijk als dominant van c kl. t. meent te hooren. Mooi klonken de „Deux Noëls" yan Guilniant, ook at de registreering betreft. De vier Intermezzi van liendr. Andriessen. hoe interessant die elk op zich zelf ook mogen zijn, vielen geheel uit den Kerst- toon door hun somberheid en wrange harmonische structuur. Maar het Prei. en Fuga in F. van Max Reger vormde een zeer bevredigend slot. Dit werk is voor een van Reger zeer eenvoudig en doorzichtig gehouden: de Fuga is eigenlijk een dubbelfuga: twee afzonderlijke elk op een eigen thema, die later tot één gecombineerd worden. Egbert Vos speelde zeer gaaf en helder, zoodat we ook van de orgelwerken uitstekende indrukken kregen. k. DE JONG HAAJtLEMSCHE POLITIE MUZIEK VEREENIGING. Op het Zondag te Krommenie gehouden nationaal solistenconcours behaalden de led I-Jaarlemsche Politie Muziekvereeniging J. V. een len prijs op de trombone en J. H. van s m derden prijs op de piston. De beoordeeling op dit concours door de jury was buitengewoon zwaar. „NAAR EEN VRIJHEID VAN HOOGERE ORDE". 's-GRAVENHAGE, 29 December. Het politiek weekpraatje, dat Max Blokzijl hedenavond van 19.45— 20 uur via den zender Hilversum 2' zal uitspreken, heeft tot titel: „Naar een vrijheid van hoogere orde". (A.N.P.) De gebruiksmogelijkheden van Limonsecco zijn zeer vele. Hieronder volgt een recept voor appel beignets, dat U in staat zal stellen, iets lekkers voor Uw huisgenooten te bereiden: Benoodigdheden voor ongeveer 40 appelbeignets: 100 gram bloem -2dl melk -10 g (1 pakje) Van Houtens Kunsttrème - 8 tot 10 appelen - mespunt zout 'f4 theetepeltje Limonsecco - suiker. De appelen worden geschild, geboord en in schijven gesneden, en dan bestrooid met suiker, waardoor een theelepeltje Limonsecco is gemengd. Van de bloem, de melk en het zout wordt beslag gemaakt en daardoor wordt voorzichtig de opgeklopte maar ongezoete kunstcrème geschept (De kunstcrème wordt klaargemaakt zooals aangegeven op het pakje.) De ringen der appelen worden door het beslag gehaald en méteen ge bakken in wat dampend vet of olie. (Gébruikt U vooral een kleine pan, dan behoeft U slechts utetnig vet of olie te nemen.) De appélbeignets worden opgedaan op een verwarmde schotel en met suiker bestrooid. En zoo zijn er nog tientallen andere recepten, waarbij toevoeging van een kleine hoeveelheid Limonsecco meewerkt tot een smakelijker geheel. Bewaart U het cartonnetje Limonsecco op een droge plaats, dan hebt U er nog meer genot en plezier van. De inhoud van 'n cartonnetje komt in smaak en geur overeen met het sap van 20 citroenen. Vraagt Uw winkelier of ons een gebruiksaanwijzing (Adv. Ingez. Med.) BLOEMENDAAL Kerstconcert in de Ned. Herv. Kerk De organist Piet Halsema opende dit eenvoudige Kerstconcert met de zeer intieme muziek van Bach's Praeludium en fuga in e-klein; een werk uit Bach's eersten tijd, gevormd weliswaar naar het voorbeeld van Buxtehude, maar dat van een zeer bij'zondere expressieve bekoring is. Men zou de fuga met haar simpele ornamentiek wel op een clavecin kunnen voordragen. Hierop volgde het rijke orgelchoral „Nun komm der Heiden Heiland", dat de registreering van het Bloemendaalsche orgel beter verdroeg en wat den klank betreft geschikt leidde naar de magistrale muziek van Handel's Messiah. In deze feestelijk- blijde klankensfeer paste daarop heel goed Buxte- hude's orgelchoral „Wie schön leuchtet der Morgen- stern", waaraan Halsema steeds door fijnzinnige re- gisterkeuze het formalistisch karakter ontneemt. Wat kon echter de oorzaak zijn, dat de organist het tempo van Handel's „Tröstet. Zion" langzamer nam dan men gewoon is? Voor den tenor Gerard van Gasteren is het bovendien zeker, dat hij in de keuze dezer muziek te hoog greep; dat moet over tuigend klinken als de oude muziek van Vivaldi. En bij de vertolking van Schütz ontbrak dit ééne. doch voornaamste: 't aanvoelen van diens verwant schap met de oude Gregorianen. Slechts in het laat ste Allelujah was een spoor te vinden van de blijde jubelende meiismen, zooals die bij Schütz moeten klinken. In de eenvoudiger Kerstliederen viel meer te waardeeren, vooral in de zinrijke bewerking door Halsema („O Kerstnacht", canon in onderoctaaf en -kwint) en het Oud-Fransche lied. Van Gasteren had hier den steun der sopraan zangeres Annie Schoen, die in een cantate van Telemann een goe den indruk maakte door knappe techniek, schoonen toon en juist tekstbegrip. Dat ook zij zich in de muziek van Schütz niet boven het formalistische wist te verheffen, verwondert me niet na de voor dracht (die ik onlangs van haar hoorde) van An- driessen's „Magna res est Amor". Hoe het zij, de samenwerking tusschen sopraan en tenor was in de oude liederen veel beter, soms zelfs voortreffelijk, zooals in het oud-Zweedsche Kerstlied, waar de puurheid van een regel als ,.'t Hemelsche licht schijnt overal" de paradijssfeer ademde. Halsema had vreugde aan deze simpele schoonheid, die in de strakke kleuren van het orgel zoo wonderbaar uitkwam. En de luisteraar vergat dag en uur en was gelukkig voor een oogenblik met zijn eenvoudig Kerstfeest. G. J. KALT De blokkeering van wollen goederen enz. (Men zie ook elders in dit nummer). 's-GRAVENHAGE, 29 December. In verband met de blokkeering van wollen goederen, bont enz. is door het rijksbureau Distex aan de ingeschrevenen bij de textielbureaux een rondschrijven gezonden, waarin nadere aanwijzingen worden gegeven. Hierin wordt o.m. het volgende bepaald: Iedere firma, die deze goederen voorradig heeft, is verplicht, direct den voorraad te laten opnemen, ter-, wijl de verkoop zoowel als de aflevering geheel ver boden is. Deze goederen moeten goed verpakt en gemerkt worden, in pakken of doozen van gelijke soort. Dus hemden bij elkaar pullovers bij elkaar, sokken bij elkaar enz. Indien meer dan f 5000 aan goederen aanwezig is, moet voor 3 Januari een lijst worden ingestuurd en medegedeeld, dat de goederen voor verzending gereed "i Voorraden beneden de f 5000 waarde moeten 10 Januari worden verzonden aan een der 30 >or aangewezen centrale magazijnen, betaling van de gevorderde goederen geschiedt of namens het rijksbureau Distex. De prijzen, ..ie berekend worden, moeten de normale verkoops prijzen zijn, zooals deze aan klanten zouden bere kend zijn, de fabrikant noteert dus „fabrieksprijzen", de grossier „grossiersprijzen" en de winkelier „detail prijzen". Fabrikanten en handelaren worden ten overvloede er op gewezen, dat stipte naleving van deze voor schriften door den Rijkscommissaris is geëischt en dat nalatigheid, sabotage of veronachtzaming van deze voorschriften en van de opgedragen werkzaamheden zwaar zal worden gestraft. De centrale magazijnen, waar wollen goederen kun nen worden ingeleverd zijn in deze omgeving- Amsterd. Textiel- en zeildoekhandel, Kloveniers burgwal 31, Amsterdam. N.V. Manufacturenhandel v.h. D. Droege en Zn., Kolk 2527 Amsterdam. N.V. B. ter Haar en Zn., N.-Z. Voorburgwal 8791 Amsterdam. N.V. Handelsvenn. v.h. S. I. de Vries, Beursplein 1117, Amsterdam. H. Bulthuis, Oudegracht 188, Alkmaar. Ds. Lamau naar Arnhem beroepen Ds. W. F. Laman, predikant bij de Christ Ger kerk te Haarlem, die eenige weken geleden voor een be roep bij die kerk te Dordrecht bedankte, heeft thans een beroep naar Arnhem ontvangen. BURGERLIJKE STAND. HAARLEM, 29 December. Bevallen 24 December: G. van den Berg-Zuidam. z,: 25 December: J. M. BlokhuisIloogeweegen, d.: R. J. A. van GelderLoman, z.; A. P. BauerBras penning, d.; A. C. HoogeboomKennis, z.: G. C. ChristiaansDam, d.: J. M. SnijderSpaargaren, z.: A. F. M. J. VeltkampLohman. d.; M. M. Pas- schlervan der Klauw, d.; M. M. de Graaff Belleman. d.; A. M. ToméWijkhuijzen, d.: 26 December: B. SaasIlartog, d.; C. C. Olsthoorn Stokman, d.; M. H. Metselaar—van der Zon, d.; E. E. Zonneveldvan Dijk, d.; E. G. van Roode Gruhn, z.; M. G. W. Koopsvan Seggelen. d,: M. J. KuijperPrenen, d.; 27 December: A. C. Heijer- man—van Rijn, d.: A. M. II. van der Werf—van Dijk, d.; 28 December: L. JansSmit, z.: M. A. C. Otte van den Ende. z.: C. A. van der Storm Meerman, z.; E. A. ScheelingsFrüse. d.; 29 Dcc.. M. A. Ilurkmansde Korte, d.; F. H. WIttèveen de Graaff, z.: C. M. Nooij—de Jong, z.. G. C. Ap pelmanAppelman, z. Overleden: 24 Dec.: J. 4 j„ z. van G. Vermeij, Ha zepaterslaan, E. de Graaf—Sundag. 68 i„ Klaren- beekstraat, 25 Dec.: J. M. Kruijer, 68 j.. Kruisstraat A. van den HeuvelVerkuijl, 68 j„ Kamperlaan. P. L. van Driel—van Andel, 55 i. Gasthuisvest, J. van Twisk, o7 j., Hazepatersiaan. K. Zwaag, 63 j Hazepaterslaan. 26 Dec.: A. Grossouwvan Lies hout. 76 j., Haeestraat: J. H. Dijkstra. 21 j., Pleia- H. Mens. 83 j.. Dr. Schaepmanstraat; 27 Dec.: A. Hussink 74 j.. Kamperlaan; A. M. Ker stenAdrian, 38 j., Hazepaterslaan: H. P. Daniiaans —Steenken. 82 i.. Tuchthuisstraat: W. H. J. van den Eijnde, 43 j., Pijlslaan; 28 Dec. M. G. de Goede- Assendelft, 92 j., Oranjestraat. HEEMSTEDE Clandestiene vleeschhandel Op een der avonden voor Kerstmis werden door de politie te Heemstede twee personen aange houden die in het bezit waren van ongeveer 20 pond versch geslacht varkensvleesch. Bij verhoor dezer personen, de 24-jarige H. en de !-jarige v. d. V. beiden uit Nieuw-Vennep, beken den zij het vleesch te hebben gekocht van den 33-ja- rigen F. J. eveneens uit Nieuw-Vennep. Al spoedig bleek de politie met de aanhouding van deze personen een goeden slag te hebben geslagen, daar na een scherp verhoor F. J. bekende in de af- geloopen maand 15 varkens en 5 schapen frauduleus te hebben geslacht. Hij had voor dit vleesch vaste we- derverkoopers waartoe ook bovengenoemde H. en v. d. V. behoorden. Een derde tusschenpersoon een zekere A. D., even eens te Nieuw Vennep werd bij een nachtelijken in val op heeterdaad betrapt bij het uitbeenen van K.G. varkensvleesch, eveneens van J. betrokken. Het is de politie moge gelukken het grootste ge deelte van het vleesch in beslag te nemen. Tegen de verschillende personen, 14 in totaal, waar onder ook eenige koopers, wordt proces-ver baal opgemaakt. Woendagavond laat ontdekte een surveilleerende agent van politie twee personen, waarvan er één een zak op de fiets vervoerde. Op de sommatie om af te stappen werd de zak van de fiets geworpen en namen de wielrijders, elk een andere richting de vlucht en wisten in de duisternis te ontkomen. Bij nader onderzoek bleek de zak ongeveer 30 pond rundvet te bevatten welk vet in beslag werd genomen. BESLUITEN VAN DEN BURGEMEESTER. De burgemeester heeft de aanvragen om gelden krachtens art. 72 der Lageronderwijswet voor aan schaffing van gymnastiek- en sportartikelen van de Bosch en Hovenschool en de Nic. Beetsschool inge willigd. Voorts is door den burgemeester de termijn voor ontruiming der onbewoonbaar verklaarde wo ningen Glipperweg 80, 16 en Bleekersvaartweg 47 met een jaar verlengd. Van den tegenwoordigen eigenaar J J. Uitendaal te Heemstede wordt met ingang van 1 Januari 1942 overgenomen voor den prijs van f 2600 de op den speeltuin Groenendaal gestichte gebouwen. Tevens zal voor den tijd van twee jaar het verver- schingshuis voor f 2600 aan J J. Uitendaal worden verpacht. Aan den heer E. Honderdos makelaar te Heemstede is een perceel bouwterrein groot 1001 M2. gelegen aan de Noordzijde van de Lcntelaan voor f 6000 verkocht. De openbare weg gelegen ten Noor den van de Lentelaan zal den naam krijgen van dr. Droogplein. Verder is er een wijziging aangebx-acht in het werkliedenreglement en jaarweddereglement van de ambtenaren betreffende het tijdelijke karak ter van de betaling van overuren. HAARLEMMERMEER BRAND. Aan den Spieringweg ls vermoedelijk door «Kort sluiting brand ontstaan in do boerderij van den heer M. Hoewel de brandweer uit. Hoofddorp spoe dig aanwezig was. had het vuur zich reeds zoodanig over woning en schuren uitgebreid, dat er op redding niet veel viel te hopen. Een groot deel van de in boedel en werktuigen ging in de vlammen verloren. De opgaven voor de Predikbeurten op Oudejaarsavond en Nieuwjaars dag moeten uiterlijk Dinsdagmiddag 2 uur in ons bezit zijn, daar zij anders niet meer opgenomen kunnen wor den. De opgaven voor de Predikv beurten van Zondag 4 Januari moe ten Vrijdag 2 Januari om 12 uur in ons bezit zijn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1941 | | pagina 5