mvrna Litteraire Kantteekemngen Bhoestpsre/s lAARL. DAGBLAD, Zaterdag 14 Maart 1942 De Kater en de Viool. Door Caroline Bos-Everts. Arnhem. Van Loghum Slaterus' U.M. Het is een beetje een vreemd boek. dat wij la- Geheel duidelijk is ons deze hoofdfiguur, deze die een kater had een springlevende poes tegen wien hij diepzinnige gesprekken houdt jrer eigen innerlijke belevenissen, niet geworden. I Ttnzij wij in dien man een uit zijn evenwicht ge- !'3gen mensch willen zien, zooals de schrijfster dat blijkbaar bedoeld heeft. Die mensch is namelijk in Ken geestelijk en maatschappelijk isolement geraakt, iraarvan hij zich slechts weet te bevrijden door ijlen kater van kant te maken. Want in dien kater leeft hij een deel van zijn eigen wezen herkend, dat ieel dus waardoor hij in een geestelijk slop geraakt ;,en met den dood van den kater zal. hij op norma- zal mag, onder nochtans van idéé te veranderen met een ichtelijk pathologisch geval te maken te bben. Om tot dat hernieuwde inzicht te geraken Ipt hem zijn viool, en zijn tot in het koppige op- ireven muziekstudie schijnt als stimulans tot een testelijke wedergeboorte te kunnen dienen. Men jn dit alles van de schrijfster gaarne willen aan- emen en van haar ernst ten volle overtuigd zijn. toch er zal vermoedelijk bij velen een indruk van erwarde demonstratie nablijven, omdat de gang an zaken bij dezen vreemden kattenvriend niet onder eenige onsamenhangendheid en ongemoti- eerde diepzinnigheid wordt bloot gelegd. Zoomen niet door het schrijftalent van mevr. Bos- frerts voortdurend werd bezig gehouden, zou men ich misschien te spoedig van de verdere lectuur flceeren. Onder den indrdulc van niet zoozeer beet- enomen te worden dan wel voor een te mageren ïaaltijd een te heet vuur gestookt te zien.- Toch valt dat erg mee. Want de schrijfster heeft iderdaad wel het een en ander op het hart al heeft j het versmaad, klaarte te brengen in haar exposé, raardoor de onafwendbaai'heid van hetgeen ge- eurt, duidelijk is. Een opzettelijke vaagheid die oor een onmiskenbare schrijfkundigheid iets be- oochelends en iets teleurstellends tevens heeft. Een pmerkelijk boek is deze kleine roman zeker. H. C. Andersen. De Spar. H. C. An dersen. De Schaduw. Charivarius. De Slimheidskampioen. - Drie uitgaven van De Spieghel N.V. Amsterdam. Een drietal zeer smakelijk uitgegeven schriften ond ons deze uitgeverij. Mevrouw Nijlandvan ier Meer de Walcheren vertaalde voor haar de mooie verhalen van Andersen, waarvan hier boven de titels staan, terwijl van Charivarius diens smakelijke dievenverhaal „De Slimheidskampioen" :ij naar Herodotus berijmd en door hem uitge- rerkt- en van aanteekeningen voorzien in hetzelfde formaat en opmaak werd in het licht gegeven. De lithograaf S. Moulijn teekende voor De Spar Rn aantal illustraties in de hier gewenschte sprook- tsfeer. Voor De Schaduw vond men in Cornelis feth een geestig verluchter, terwijl Frans ten Gast ,jn teekentalent op het oude Egypte afstemde om =n Slimheidskampioen van onzen stadgenoot nog atrekkelijker te maken. Een drietal werkjes die voor luchtige artistieke geschenkjes bij uitstek snen. J. H. DE BOIS. PIANO-CONCERT VAN OSCAR VAN HEMEL. UTRECHT 13 Maart. De componist Oscar van Hemel «ft dezer dagen een pianoconcert voltooid dat hij heeft piedragen aan den pianist Marinus FUpse. Het werk zal uinenkort zijn eerste uitvoering beleven. „De tijd van kwaaltjes, van pijntjes hier en pijntjes daar, is voorbij, daar doen we niet meer aan. Sedert AKKER TJES al die kwaaltjes op de gemakkelijkste manier uit den weg ruimen. Kiespijn, tandpijn, hoofdpijn, pijn in den rug en in de lendenen en die periodieke kwaaltjes waar wij vroeger onder zaten te zuch ten, beteekenen in dezen tijd niets meer, want AKKER TJES nemen die pijnen weg". ^„.AKKERTJE De Nederlandsche Pijnstiller UITGAAN Heden ZATERDAG 14 MAART. Stadsschouwburg, Wilsonsplein: „Achter hooge Juren" door Het Nederlandsch Tooneel, 7.30 Br. Gebouw Haarl. Kegelbond: Cabaret-revue, Daar sap je vast van op". 7.30 uur. Luxor Theater: „Heimkehr", 2.30, 6.30 en 8.45 Frans Hals Theater: „Ich kenn' dich nicht und «be dich". 2.30, 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater: „De moderne blauwbaard", 30, 6.30 en 8.45 uur. Palace: „De getemde draak", 2.6.30 en 8.45 ur. Moviac: Gevarieerd programma, o.a. „Rose Marie ökt niet meer", van 12 uur af. ZONDAG 15 MAART: Gemeentelijke Concertzaal: Ledenconcert H.O.V. iö uur. Rembrandt Theater: Olympiadefilm II, half vaalf. Stadsschouwburg: Dansmatinee Anika, 2.30 Stadsschouwburg: Revue „Elck wat wils", 7.S Gebouw Haarl. Kegelbond: Cabaret-revue „Daar hap je vast van op". 7.30 uur. Luxor Theater: „Heimkehr", 1.30, 3.45. 6.30 en •■15 uur. Frans Hals Theater: „Ich kenn' dich nicht und kbe dich", 2.4.15, 6.30 en 8.45 uur. Rembrandt Theater: „De moderne blauwbaard", '■30, 3.45, 6.30 en 8.45 uur, Palace: „De getemde draak", 1.30, 3.45, 6.30 en w5 uur. .Moviac: Gevarieerd programma, o.a. „Rose Ma- 1e jokt niet meer", van 12 uur af. MAANDAG 16 MAART: Stadsschouwburg: Revue „Elck wat wils", 7.30 Gebouw Haarl. Kegelbond: Cabaret-revue Aar knap je vast van op". 7.30 uur. Bioscooptheaters: Voorstellingen des middags en avonds. (In Palace hedenavond geen voorstel- S"t). Apotheken De volgende apotheken te Haarlem zijn van des Wonds acht tot des morgens acht uur (ook op Zon- 05g) geopend: Th. A. Klinkhamer, Koninginneweg 69, Tel. 11569. Grijseels en Van Hees, L. Veerstraat 19, Tel. 11000. Frans Hals Apotheek. Frans Halsplein 1. Tel. 11180. Te Heemstede is geopend: Heemsteedsche Apotheek, Binnenweg 98. Tel. «197. BEWAAR UW LEt.Ü^ KRUSCtiEN-FLACCNS Tot nu toe <on de verpaxKing van Kruschen hier te ande nog- regel matig als voorheen voortgang vinden. De voorraad Kruschen 's nog voor geruimen tijd voldoende doch glas schaarschte bemoeilijk! thans de levering. - Daarom kan oortaan Uw apotheker oi drogist slechts Kruschen afleveren ndien U hem een onbeschadigde ledige Kruschen-flacon met deksel inlevert van gelijke grootte. Hij vergoedt U daarvoor 5, 3 of 2 ets. naar grootte Kruschen wordi uitsluitend verkocht in de bekende gele verpakking. VOOR DE VROUW Versieringen en sieraden. Ik heb die beige jurk van me blauw laten verven, vertelt Anneke, en nu ga ik haar nog wat opknap pen met een paar leuke knoopen, een kraagje of zoo iets, en dan heb ik fijn weer een nieuwe voorjaars jurk. Maar als ze, thuisgekomen, de jurk te voorschijn haalt, blijken die opknapperijtjes toch niet zoo een voudig te zijn als zij zich dat heeft voorgesteld. Het vrij strenge witte kraagje geeft de jurk een saai en erg daagsch aanzien, de knoopen die ze erbij heeft uitgezocht maken de stof goedkoop en grof, en als ze met allerlei kleuren borduurkatoen komt aandragen, schiet haar opeens het woord „poesmooi" te binnen. Zulke problemen in de kleeding moeten vele vrou wen op het oogenblik oplossen, en dan nog'niet alleen van haar eigen kleeren, maar ook van die van haar dochters, groot en klein. Zoo heeft de naaister een veranderd jurkje van de twaalfjarige dochter onderhanden, maar nu moet er nog iets op, want zooals hij nu is, is hij ronduit gezegd vervelend. Voor een of ander aardig steekje is het meisje al té groot, voor een sieraad nog te klein, een kraagje vindt ze zelf te afgezaagd, en nu moet er iets heel anders bedacht worden. Toen er voldoende kleedingstoffen te krijgen waren, was dit probleem niet zoo moeilijk: een goede mode plaat deed allerlei ideeën aan de hand en een aardig gameeringslapje was altijd wel voor weinig geld te vin den. vandaar het succes van de coupondagen die vele winkels hielden. Maar nu is dat anders, de veranderingen moeten worden uitgevoerd met het materiaal dat men nog heeft of desnoods met iets nieuws, maar óf het kost punten óf het is ook niet meer te krijgen in de kleur die men zich had voorgesteld. Dientengevolge is alles wat men aan sieraden bezit, of het nu kostbaar is of goedkoop, of een van het vele wat daartusschenin ligt, dit alles is veel waard voor het opknappen van jurkjes en toiletten die nog langer mee moeten dan tot heden toe Soms kan een goedkoop kettinkje in een goede kleur wonderen verrichten aan een jurk die juist zoo'n laat ste opfleuring broodnoodig had, en nu is het de kunst n de goede combinaties te maken. Over het algemeen behoort bij wollen kleeding een stevige versiering en bij alles wat van zij is, een fijner bijou, wat echter in zijn algemeenheid natuurlijk niet heelemaal opgaat. Een zijden japon met een lange ketting met een groote hanger kan een even onver-# wacht goede combinatie zijn als een wollen jumper met een fijn speldje, quasi nonchalant ergens opge stoken. Maar over het algemeen hooren schitterende of fijne sieraden of die met steenen, hetzij echt of onecht, op zijden jurkjes, terwijl de wollen kleeding meer vraagt om frissche of bonte kleuren en om zware uitvoering. Bega ook niet de fout om een jurkje te willen ver anderen, omdat u er dan zoo'n mooie garneering voor heeft: dat is dezelfde dwaling als de man maakte, die huis liet bouwen, omdat hij zoo'n pracht van een antieke kast had die niet tot zijn recht kwam. Veran der eerst het jurkje door het te vermaken of te ver ven. en ga er dan pas de versiering bij zoeken die erbij past. Voor het welslagen van de veranderingen is het noodig dat de versiering smaakvol en goed is: lukt dit niet dadelijk, doe er dan niet iets bij, dat er eigenlijk niet bij past, want u wilt het nu eenmaal dragen, dus dan maar half goed. Kijk dan liever eens op uw gemak rond, of er niet Iets beters is te beden ken: als de verandering daardoor goed wordt, doet het niets toe of het toiletje twee weken eerder of later klaar is gekomen. E. E. J.P. DE ARMENRAAD TE HAARLEM IX 1940 Aan het heden verschenen jaarverslag over 1940 van den Armenraad te Haarlem ontleenen wij, dat de Armenraad in genoemd jaar samengesteld was uit vertegenwoordigers van 118 instellingen op het gebied van weldadigheid. Advies werd uitgebracht betreffende het plaatsen op de lijst van Instellingen van Weldadigheid van de Diaconie der Vrije Evangelische Gemeente en de afd. Sociale Zorg van de N. S. B. Géadvïseerd werd af te voeren van de lijst de vereeniging „Het mosterdzaad" en de veveeniging „Kindervoeding". De ondersteunden van Maatschappelijk Hulpbe toon werden door een tiental huisbezoekers be zocht. De geneeskundige armverzorging strekte zich uit tot 3601 volwassenen en 2975 kinderen. Het vorig jaar beliepen deze getallen resp. 4019 en 3377. In diverse gasthuizen en dergelijke inrichtingen wer den opgenomen 5490 personen. Bovendien was er op 1 Jan. 1940 een bestand van 756. zoodat in 1940 6246 personen voor rekening der gemeente werden ver pleegd. Door den Gem. Dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon werd in 1940 als steunbedrag aan va lide werkloozen uitgekeerd 863.278.88 of gemid deld 10.81 per week per steungeval. De uitkee- ring aan invalide armlastigen bedroeg 781.909.77 of gemiddeld 8.47 per week per steungeval. Ten slotte zij medegedeeld, dat op 31 Dec. 1940 4586 personen te Haarlem ingevolge de Invalidi- teits- en Ouderdomswet een ouderdomsrente geno ten. De uitgaven van den Armenraad beliepen in 1940 28.023,21. De ontvangsten bedroegen 1.405.49. zoodat ten laste van de gemeente Haarlem werd ge bracht een bedrag van 26.617.72. REGELING VAN ARBEIDSVOORWAARDEN VOOR DE DRUKINKTINDUSTRIE. In de Staatscourant van Vrijdag is een beschikking op genomen van het college van rijksbemiddelaars, houden de een regeling van arbeidsvoorwaarden voor de druk- inktindustrie. Bij deze regeling zijn de gemeenten verdeeld in drie gemeenteklassen. Het loon voor gehuwde manne lijke arbeiders van 23 jaar en ouder en voor ongehuwden van 25 jaar en ouder is voor deze drie klassen respectieve lijk bepaald op f 27.—, f 25.— en f 23,Het loon voor jeug digen is vastgesteld op een percentage van het loon voor volwassenen. De arbeiders zullen per jaar een week vacantie genieten. Over feestdagen zal het loon worden doorbetaald. Voor het overige bevat de regeling bepalingen betref fende ioonbetaling, overwerk vergoeding, geoorloofd verzuim en beëindiging der dienstbetrekking. De regeling treedt in werking met ingang "an 16 Maart 1942. LANGS FF «TP*VT GALANTERIE. Dit is de geschieden.^ van een keurige oude dame en een galant jongmensch De kleine, oude dame, met het pientere gezichtje onder het zwarte hoedje slofte op twee te gropte overschoenen door een der met het lekkere mid dagzonnetje alweer bemodderde Amsterdamsche hoofdstraten. In een der zijstraten, loodrecht staande op de richting, waarin de oude dame zich behoedzaam voortbewoog, naderde een moeder, die een kinder wagen voortduwde. Of nu de oude dame voor niets anders aandacht had dan voor de modder op den weg, of dat de moeder met den kinderwagen zwaar liep te denken over haar aagelijksche zor gen. weet ik niet. Hoe dit zij: beiden letten niet goed op toen zij het kruispunt genaderd waren. Even later klonk een gilletje van de oude dame: 'n botsing was het gevolg geweest van beider on oplettendheid en een wiel van den kinderwagen was over een voet van de oude dame heen ge reden en had haar overschoen gemolesteerd. Na dat beiden eerst even boos gekeken en daarna met een paar verontschuldigende woorden en een vergevenden glimlach van elkaar waren gegaan, ging elk kaars weegs. Het oudje was wel niet gewond, maar toch liep zij nu op haar groote over schoenen nog moeilijker dan eerst. Vooral de lin kerschoen slofte nu nog veel erger dan daar straks. De dame deed eenige vergeefsche pogingen om te bukken en verandering in den voor haar lastigen toestand te brengen, maar haar stramme leden weigerden haar daarvoor den dienst. Met moeite richtte zij zich op uit haar buk kende houding. Zij slofte weer eenige passen door, maar het ging niet: zoo kon zij niet blyven voort sjokken! Zij liet haar blikken door de straat waren en zag een jongmensch voor een winkel staan. Zij sukkelde er heen. „Och meneer!", zei ze allervriendelijkst. „Wilt u misschien zoo goed zijn, mij even te helpen? Ik heb een aanrijding gehad. Iemand heeft met een kinderwagen over mijn voet heen gereden. En nu is de sluiting van mijn overschoen los gegaan!" De jonge man bleek een welwillend en keurig jongmensch te zijn. Hij bukte zich en tilde met zijn linkerhand de rok van de dame iets op en trok met de rechterhand de ritssluiting van de overschoen dicht. „Alstublieft mevrouw!" zei hij glimlachend. „Dank u wel, dank u wel!", zei de oude dame, vriendelijk en dankbaar. „Tot uw dienst, mevrouw!", antwoordde de jonge man vroolijk. Of hij misschien liever had gezien, dat de dame een heel stuk jonger was geweest? Dat is niet bekend geworden, nieuwsgierige lezer! J. C. E. CHOCOLADE ^SUIKERWERKEN X lil'— (f)óü0^ V KWALIT KWALITEIT munt uit door SMAKELIJKHEID BONERA-GOUDA 3e PAEDAGOGISCH CONCERT H.O.V. Van de serie paedagogische concerten der H.O.V. in dit winterseizoen, onder leiding van, en met verklarende toelichtingen der Muziekwerken door den dirigent, den heer Marinus Adam, zal thans het laatste worden gegeven op Dinsdag 17 Maart a.s. te 19.30 uur in de groote zaal van het Ge meentelijk Concertgebouw te Haarlem. In verband met den komenden Beethoven- cyclus der H. O. V., eveneens te geven in bovengenoemde Concertzaal welke vijf concer ten zal omvatten, o.a. de 9de Sinfonie met Slot koor, en welke respect ievelük door beide dirigen ten der H.O.V. geleid zullen worden en zullen plaats hebben op de data 14, 21 en 28 April, 5 en 12 Mèi a.s., zal op bovengenoemd paedagogisch concert door den heer Marinus Adam de 5de Sin fonie in c kl. terts Op. 67 van L. v. Beethoven worden uiteengezet en uitgevoerd, welke Sinfonie echter geen deel zal uitmaken van den Cyclus. Verder zal op dit concert de Fantaisie pour Orchestre sur deux airs populaires Angevins van G. Lekeu (18701894) worden verklaard en uit gevoerd. Verwacht mag worden dat de belangstelling voor bovengenoemd Concert, wel extra groot zal zijn, daar thans ontegenzeggelijk meer dan vol doende bewezen is dat de paedagogische con certen een uitgesproken succes oogsten en vol komen aan het doel beantwoorden. Dat de Beethoven-cyclus ook in dit winterseizoen een evenement op muzikaal gebied zal worden en buitengewone belangstelling zal wekken, behoeft geen nader betoog. DE EERSTE KOMKOMMERS IN HET WESTLAXD. NAALDWIJK 13 Maart. Aan de veilingvereeniging „Honselersdijk" zijn de eerste komkommers uit het West- land aangevoerd door twee kweekers. De komkommers brachten 50 cent per stuk op. OUDE MAN BEROOFD. EDE 13 Maart. Toen de 84-jarige J. S. zich even te rusten zelte op een bank en daarbij een oogenblik zijn portemonnaie voor den dag haalde, zag een naast hem gezeten persoon kans daaruit 3 bankbiljetten van f 10,— weg te nemen. De dader, M.. een man in rijksdienst, kon door de politie worden gepakt en zal moeten boeten voor zijn snoode daad. Wees "ZUirIic. mct (jw TH*nei Luxor: Heimkehr De ü!m Heimkehr brengt de diep aangrijpende lotgevallen van de Riiksduitschers in het voor malige Polen. Hetgeen hier op het doek verschijnt is geschiedenis van nog geen of nauwelijks drie jaar geleden. De spanning tusschen Duitschland en Polen had haar hoogtepunt bereikt en in Polen had d:t een. onderdrukking van de Duitsche min derheid ten gevolge, die het karakter van de grof ste kwelling droeg. Verzet noch protest daar tegen baatte, verzet van de beroofde, mishandelde Duitschers tegen nun onderdrukkers noch protest van den Duitschen gezant bij minister Beck. Iedere dag bracht nieuwe daden van terreur en mishandeling, totdat de oorlog aan dit alles een einde maakte. Een plaats in Wolhynië is het tooneel van de geschiedenis, die „Heimkehr" in beeld brengt. Het Poolsch bestuur oefent een waar schrikbewind uit jegens de Duitsche kolonie,waarvan de eigendom men ieder oogenblik gevaar loopen en welker leden het hard te verduren hebben. Zoo wordt, als een gendarmeriekazerne noodig is, een Duit sche school, eigendom der Rijksduitschers, zonder vorm van proces in beslag genomen en de in ventaris verbrand als begin van een nu dagelijks in omvang toenemende vervolging van al wat Duitsch is. zoodat het geen wonder is, dat onder de geplaagde lieden een paniekstemming ontstaat. Onder deze verschrikkingen houdt Marie Thomas een onderwijzeres aan de in beslag genomen school en dochter van een medicus, het hoofd koel. Zij waarschuwt haar landgenooten voor onberaden stappen, bepleit hun belangen bij den burgemeester en volhardt zelfs als haar verloofde door de opge hitste Polen wordt vermoord. Haar offer is echter vergeefsch. De terreur neemt in omvang en hevig heid toe en het slot is, dat de geheele Duitsche kolonie gevangen wordt gezet in een kerker, waar de kwelling thans haar hoogtepunt bereikt. Niet temin blijft Marie, die met haar blindgeschoten vader het lot der overigen deelt, den radeloozen Duitschers moed inspreken en als de nood het hoogst gestegen is klinkt het luchtalarm, dat de komst der Stuka's aankondigt. Eenige uren later is het oogenblik der bevrijding aangebroken. Nog eenège jaren later en de zwaarbeproefde lieden kunnen naar het vaderland terugkeeren. Het is. als gezegd, een sterk aangrijpende film, waarin een volledig heeld wordt gegeven van al waartoe nog maar zoo kort geleden haat en ver dwazing in Polen hebben geleid. Daartoe draagt het spel van Marie (Paula Wesseley), de vader (Peter Petersen) en Launhardt (Attila HÖrbiger) in ruime mate bij. Doch ook de massa-regie van Gustav Ucicky verlevendigt het besef, hoeveel onverdiend leed er in Polen geleden is. Daarom is Heimkehr meer dan een spannende film geworden, n.l. een document dat een bijdrage levert tot de verklaring van de uitbarsting van September 1939. -F. C. DERKS. Moviac: Als de dorpsmuziek speelt Van het gevarieerde Moviac-programma dient vooral het door Dr. Ludwig Kayser met veel zorg en liefde opgenomen filmpje: „Als de dorpsmu ziek speelt" met eere te worden genoemd. Men krijgt hierdoor een uitstekenden indruk welke be langrijke plaats de muziek in het Salzburger volks leven inneemt. Ook fotografisch een bewonderens waardig filmpje. Frisch en sportief is het sport- filmpje „Lachend leven", waarin vroolijke meisjes rhythm ische gymnastiek beoefenen en eenige aar dige dansen uitvoeren. Een komische tweeacter draagt tot titel „Rose Marie jokt niet meer" en inderdaad is men daarvan, na het zien van dit filmpje overtuigd. In het binnenlandsch nieuws zijn we o.m. getuige van de installatie van den nieuwen Commissaris der provincie Groningen, van een cabaret-voorstelling ten bate van de ge wonde Nederlandsche militairen en van een ijs- revue in de Apollohal. In het buitenlandsch nieuws volgen we den Spaanschen Caudillo Franco op een reis naar Catalonië en zien we hoe de Duitsche- en Italiaansche luchtmacht Malta onder vuur neemt. B. KORSTEN. Gebruik dan Biomals de aloude vloeibare krachlvoeWing, me' vilamineïf en kalk! BioïïTtilf &uuAt van fid&um/MeU faun." Rembrandt: De moderne Blauwbaard Waarom deze film in het Nederlandsch „De moderne Blauwbaard" heet, is niet recht duidelijk. Weliswaar is de acteur Bernd Flohr (Johannes Riemann), wiens doen en laten ons geschilderd wordt, even „sleetsch" in zijn vrouwen als het ongure heerschap uit het sprookje, van eenige bloeddorstigheid is bij hem niet de minste sprake. Integendeel, de rtian doet zelfs alle moeite om het de vrouwen, waarmede hij huwt en waarvan hij prompt weer scheidt, in haar verdere leven zoo aangenaam mogelijk te maken. En met succes! Zooveel aanhankelijkheid ondervindt Flohr van zijn gewezen echtvriendinnen, dat hij een morgen in de week reserveert om ze alle zes te ontvan gen. Dat mag op zichzelf al als een uitzonderlijk feit aangemerkt worden, maar nog merkwaardi ger is het feit dat de verstandhouding tusschen de dames onderling niets te wenschen overlaat. De acteur ontvangt haar in gezamenlijke audiëntie en geen mensch zal bij het aanschouwen van dit montere gezelschap op de gedachte komen dat aan dit samenzijn zes tragedies ten grondslag liggen. De dames stellen zieh namelijk eenparig op het standpunt dat de jaren of maanden van het huwelijk met Flohr de gelukkigste van haar res pectievelijke levens uitmaakten! Er komt zich zoowaar nog een zevende vrouw „aanmelden", zoo dat men. indachtig aan het geluksgetal, een oogen blik meent dat Flohr nu eindelijk de „ware" ge vonden heeft. Edoch, het loopt anders, want de belangstelling van dit lieftallige meisje (Carola Höhn) blijkt in bijzondere mate uit te gaan naar Flohr Jr.. die met zijn eeuwig jeugdigen vader de aangeboren charmes gemeen heeft. Niettemin bereikt de acteur toch de „goede zeven", al blijft het totale aantal van ziin ex-vrouwen toch op zes staan. Wie daarvan naderen uitleg wenscht, die ga in de komende dagen deze vroolijke geschie denis met eigen oogen zien. H. VOSKUIL. Palace: De getemde draak Gravin Draak tot Drakenstein is de eigenaresse van de Drakenbrouwerij en van een mooi kasteel. Zij moet concurreeren met de i,Zonne"-brouwerij die door de familie Carsten beheerd wordt. Ook Trude Carsten, een nichtje, is in de directie op genomen. Bij de „Zonne"-brouwerij vermindert aanvan kelijk de omzet omdat de Drakenbrouwerij een veel kundiger brouwmeester heeft en dus beter bier kan brouwen. Het is nu de taak'van den jeug digen Frits Carsten, die zich voor een tooneel- speler uitgeeft, om dezen Jozef Bachmeier van de concurreerende firma afhandig te maken. Eerst gelukt dit niet, maar dan komt de vrouw in het spel. Trude Carsten wordt namelijk huis houdster bij de gravin en de brouwmeester wordt Veranderlijk weer.... LUCHTALARM TIC PARIJS GEVOLG VAN MISVERSTAND. PARIJS, 13 Maart. Naar aan leiding van een luchtalarm, dat vandaag in de Fransche hoofd stad werd gegeven, is het volgen de communiqué uitgegeven: Het luchtalarm, dat den 13en Maart in Groot Parijs is gemaakt en waarbij ook het Duitsche afweer geschut in actie is gekomen, be rustte op een misverstand dat door een nieuw Duitsch vliegtuig type werd veroorzaakt. Geen vijandelijk vliegtuig heeft het ge bied van Groot Parijs overvlogen of is ook maar tot de nabijheid dezer stad doorgedrongen. (D.N.B) PïjATÓN hersteld vichy, 14 Maart (D.N.B.) De minister van koloniën, admi raal Platen, is Vrijdagochtend van zijn verblijf aan de Cóte d'Azur te Vichy teruggekeerd en heeft zijn ambtsbezigheden her vat. im tocA OpÏ£L& een eehi te eiicA! Siroop Bonnema in geconcentreerde vorm. Ideaal voor op reisl •Fa.A A BONNEMA APELDOORN verliefd op haar. Zoo brengt Trude na veel ver wikkelingen de verlangde fusie tusschen de beide brouwerijen tot stand, terwijl Frits Carsten het nichtje van de gravin, Helene, tot vrouw krijgt. Dan is de „Draak" (n.l. gravin Drakenstein) ein delijk getemd. De rol van de gravin die voor geen kleintje vervaard is. wordt uitmuntend gespeeld door wijlen Adèle Sandrock. terwijl de guitige Lucie English en Joe Stöckel de beide andere hoofdrollen ver vullen. Een vroolijke amusementsfilm die geregisseerd werd door Franz Seitz. (J. E. ANDREAS. Frans Hals: Ich kenndich nicht und liebe dich Een van de aardigste films van de oude garde is „Ich kenn dich nicht, und liebe dich" en dat is verklaarbaar waar de zoo populaire spelers als Magda Schneider, Willy Forst en Theo Luipen er de hoofdrollen in spelen en Geza von Bolvary de regie voerde. Het gegeven voor de film is heel aardig ge vonden. Een bekend, gevierd, jong componist (Willy Forst) is verliefd geworden op het portret van een jong meisje (Magda Schneider). Verliefd is hij tot nu toe eigenlijk doorloopend geweest, steeds even hevig, maar ook steeds even kortston dig. Nu hij zijn hart gezet heeft op de on bekende schoone, voelt hy dat dit het ware gevoel is. Eindelijk komt hij door een ouden vriend achter den naam en het adres van zijn aange bedene. Zij woont in Nice, en voor den tempera mentvollen componist is het besluit al ras genomen hij reist naar Nice en hij zal daar contact met het meisje vinden. Zijn manager, die hem verge zelt, vertelt hem, dat toch elke vrouw, als je haar beter leert kennen, tegenvalt. Eerst lh'kt ze een engel, als je ze nog moet veroveren, maar als ze eenmaal haar doel bereikt heeft, dan komt haar ware aard pas boven. Nee, Napoleon wist het wel, die heert gezegd: „Niemand is groot voor zijn kamerdienaar", en daar had hij groot gelijk in. Dit gezegde opent perspectieven voor den componist, Robert. Hij koopt den idealen kamerdienaar (Theo Lingen) omi teneinde zich er uit te laten smijten en dan biedt Robert zich in zijn plaats aan. Theo Lingen in zijn evoluties, als kamerdienaar is on betaalbaar, jammer, dat zijn rol niet grooter is; hij is eenig. De opzet van Robert gelukt en ook zijn creatie als kamerdienaar mag er zijn. Met een ijskoud gezicht maakt hij de grofste fouten tegen de adat van het kamerdienaarschap, maar net wordt hem vergeven door de ouders, omdat ze bang zijn dat hij ook plots zijn baantje op zal geven, zooals de vorige uitstekende dienaar het deed door het dochtertje, omdat ze het. in haar hart zoo'n allercharmantsten jongen vindt. Hoe het geheel zich ontwikkelt, laat zich pret tiger en amusanter zien, dan vertellen en daarom volstaan we dan ook met ieder, die een gezellig uurtje wil doorbrengen deze week, aan te raden de lotgevallen van den verliefden componist en zijn inspiratie tot zijn compositie „Ich kenn dich nicht und liebe dich" te gaan aanschouwen. Men zal er geen spijt van hebben, ook al omdat de muziek zoo gezellig in het oor ligt. M. MEYER INK—LEEMAN. NEDERLANDSCHE BENOEMD TOT HOOGLEERAAR TE ISTANBOEL. LEIDEN. 13 Maart. Onze landgenoote, me juffrouw dr. C. H. Emilie Haspels is benoemd tot „charge de cours" in de archaeologie aan de uni versiteit van Istanboel. Mejuffrouw Haspels studeerde klassieke lette ren in Amsterdam (S.U.), waar professor Jan Six haar leermeester was voor archaeologie. Bii haar doctoraal examen koos zij archaeologie als een der examen-vakken, daartoe in staat gesteld door het toen juist in werking getreden .academisch statuut. Door twee haar achtereenvolgens door het philo- logisch studiefonds te Utrecht toegekende stipendia was het haar mogelijk zich verder in het buiten land in de archaeologie te specialiseeren; in de eerste plaats in Oxford, waar zij werkte onder leiding van prof. J. D. Beazley, later ook te München bij prof. E. Buschor, Zij verbleef jarenlang in Griekenland. als „membre étranger" van de Ecole Francaise d'Ar- cheologie d'Athènes en nam aldaar deel aan op gravingen van de Fransche, Duitsche en Engelsche archaeologische instituten. Na de stipendia van het philologisch studiefonds te Utrecht werd haar tweemaal een toelage uitgereikt door het Utrechtsch universiteitsfonds, door welke bijdrage zij haar werkzaamheden in Griekenland kon voort zetten. In 1937 werd zij aangezocht om in Turkije de leiding op zich te komen nemen van een opgra ving in Klein -Azië, welke uitging van het Institut a'archéologie de Stamboul. Deze oogra nd plaats op het terrein van de „Midas- 3ij het z.g.n. „graf van Midas", in het Phrygië. Bij het uitbreken van den" oorlog moest dit werk echter gestaakt worden. Aan de rijksuniversiteit te Utrecht behaalde zij in 1935 den graad van doctor op een proefschrift over een archaeologisch onderwerp. In 1936 ver scheen haar Attic black-figured lekythoi, uitge geven door de Ecole francaise d'Athènes, een standaardwerk over een bepaalde klasse Grieksche vazen. Verscheidene belangrijke artikelen van haar hand vonden een plaats in Nederlandsche en buitenlandsche tijdschriften. Haar laatste werk de publicatie der vondsten bij de opgraving van de „Midasstad", is op het oogenblik ter perse. MOEDIGE REDDING VAN TWEE JONGENS DOOR 17-JARIG MEISJE. 's GRAVENHAGE 13 Maart. Vrijdagmiddag omstreeks half zes zijn twee jongens, de achtjarige P. S. en de negen jarige W. H., die op het ijs liepen van de naast den Loos- duinscheweg ioopende vaart, ter hoogte van de Walnoot- straat. door het ijs gezakt. Op het hulpgeroep van de in levensgevaar verkeerende Jongens begaf zich een juist passeerend meisje, de zeventienjarige C. O., op het af brokkelende ij s en zwom. geheel gekleed, naar de jongens toe. Zij mocht er in slagen de beide knapen, me: gevaar voor haar eigen leven, uit het water te halen. VERWIJDEREN VAN KRUISJES VERBODEN. De waarn. commandant der W.A. Opperheerban leider H. C. van 't Hoff schrijft in het Nationale Dag blad: „Aangezien wellicht uit de redevoering van kam. Voorhoeve, welke hij op 10 dezer te Utrecht heert gehouden, de gevolgtrekking zou kunnen worden ge maakt, dat het verwijderen of doen verwijderen van kruisjes op de kleeding van mannen zou zijn toege staan, deel ik allen W.A.-mannen mede, dat zulks ten eenenmaie verboden is."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1942 | | pagina 21