c C Litteraire kantteekeningen Bezoek aan Hitler's bunker St Be radio geeft; Ir. J. W. Albarda sprak over Linggadjati Panda en de Meester-dief J Wereldnieuws Zaterdag 11 Januari 1947 Hoe Berlijn er thans uit ziet Moltke en Bismarck staan nog arrogant in den Tier gar ten Van onzen specialen verslaggever) vit 7TJ gaan dus naar de Reiehskanzlei. Dat wil zeggen naar wat eens de Reiehskanzlei was. Want wat er nu nog staat van dezen imposanten bouw zijn mu- ren-met-niks-e:-achter. De Rus? en zijn bezig er de marmerplaten uit te halen, eenige werklieden feijn aan het opruimen en een stokoude vrouw die om de tien mi nuten een lepel puin een meter verder neervleit; leidt mij rond. Ik denk aan het verleden en ik herinner mij alles weer; ik zie die Teutoonsche pracht en praal weer voor mij. Ja, ja: zóó moet destijds het pa leis van niemand minder dan Zeus eruit hebben gezien! En zoo was het in Hitler's bunker in den tuin, twaalf meter onder den grond niet anders. Kamertjes van vier bij vier. De groote man had niet te klagen want er was warmte, water en licht en bovendien hield Eva Braun hem gezelschap. Mij dit realiseerend dacht ik aan een uitspraak van een latijnsch schrijver die eens en de man was een gróót psycholoog! den schoonen zin schreef: ,,Amare et sapere vix Deo conceditur" of te wel: ..Beminnen en zijn verstand bij elkaar houden staat nau welijks in de macht van een God" Voor dezen bunker stond een soldaat die tenslotte een Rus bleek te zijn. Ik schar relde mijn verbleekt Bulgaarsch bij elkter „Pst.Achtung.pang.pang. pang.... benzin.... en vervolgens. met beide handen door de lucht zwaaide om de om zich heen grijpende vlammen te symboliseeren. Ah.stootte de Rus uit en wees ergens naar een hoek van den tuin Toen wij buiten stonden waren wij oogenblikkelijk door een aantal schoffies omringd die ons gestolen insignes tracht ten aan te smeren. Zij brabbelden Engelsch en ik informeerde waar zij dat hadden ge leerd. „Op school", zeiden de heeren Geen Tier en geen Garten. Ik wandelde door de volkomen vernielde binnenstad naar de beroemde Tiergarten en werd nijdig, want ik ontdekte allereerst de standbeelden van Moltke, Roonn en Bis marck. nog even pedant en arrogant als zij ook bij hun leven waren. Jammer dat zij dit alles niet meer heb ben kunnen zien dacht ik, dat had ik ze nou' zoo drommels graag gegund. Want de Tiergarten bestaat niet meer. Die is vftg. die is volkomen weg. Daar is geen Tier en geen Garten meer. Maar U ziet wèl allerlei met planken en anderen rommel afgescho ten lapjes grond waar de Berlijners hun groente telen. Zij kwamen daar met de zelfde vaart heen gesneld als de menschen, die in Afrika hebben gehoord dat er ergens goud te vinden is. En weer vervolg ik mijn weg. Behren- en begroette hem met ..Goeden dag". Van!strassej y,>ég, uitgebrand. Adlon kapot, op- hetzelfde zei hij- Wat wilt u? Toen was j zy, jn de Vossstrasse hebben de Duitschers mijn Bulgaarsche kennis voorloopig ten j aiWeer een restaurant ingericht en zijn zij einde en dies zei ik: „Naar binnen!" Hijbezig de facades met stutten en schuttingen sprak alleen maar Russisch en schuddeschragen. Het groote café König volko- zijn kaalgeschoren hoofd. Ik liet den duim men verwoe t, de Fggnsche legatie bij het van mijn rechterhand spreken; 't gaf niets, i Brandeburger Tor, waarfan het vierspan Hij vertelde mij dat hij „cavalerist' was. qqj- aj stevige peuter heeft gehad, ka- Dat begreep ik allang want zijn beenen1 poti maar Friedrich de Derde kijkt er nog stonden zoo krom als een hoepel. Ik gaf naar met een ietwat somberen blik.En mijn wenschen m het Duitsch, het Fransch de Rijksdag? De oorlog deed nog betel en in het Engelsch te kennen, maar pas1 eenige krachttermen brachten succes. Ik ontmoette er een Servischen collega, die met alle geweld wou weten waar de bewoner was verbrandDe soldaat zweeg als het graf waarop de Serf wan hopig uitriep: :\ViU V/A5 twtör C J5LÜ4S il&Mf S,i De Vereenigde Staten willen Engeland een standbeeld, van Churchill ten geschenke geven. Er is reeds een ontwerp voor ge maakt dat men hier ziet afgebeeld. Het monument krijgt reusachtige afmetingen: De hoogte is op ongeveer 50 meter gepro jecteerd!. De punt van Churchill's sigaar zal een lichtbaken worden, dat in verren omtrek zichtbaar zal zijn. Het beeld zou een plaats krijgen op de rotsen van Dover, met het gezicht naar het Europeesche vasteland HILVERSUM I, 301.5 M. 19.00 Nieuws. 19.15 Luisterspel „Buffalo Bill" 19.45 Rubriek van den Wederopbouw. 20.00 Nieuws en gewor.e man. 20.15 Platen. 20.30 Licht baken. 21.00 Radio-potpourri 22,00 Platen op ver zoek. 22.50 Avondgebed. 23.00 Nieuws. 23.20 Lich te muzie}c. HILVERSUM n. 413 M. en 218 M. 19.00 Pianorecital. 19 30 Uitzending voor de rijpere jeugd. 20 00 Nieuws en Dingen dsg. 20.15 „De blauwe serpentine" radio-operette. 21.00 Socialistisch commentaar. 21 15 Dansorkest, 21.45 Luisterspel. 22.15 Gltaarsolt. 22.30 Brieven aan iedereen. 23.00 Nieuws. 23.15 Hobby-hoek. 23.30 Filmsnufjes ZONDAG HILVERSUM I, 301.5 M. S.00 Nieuws. 8.15 Van man tot man. 8 30 Pro- testantsche studiodienst. 9.30 Nieuws. 9 45 Piano trio van Roussel. 10.15 Hoogmis. 12.15 Boekbe spreking. 12.30 Lunchconcert. 13.30 Apologie. 13.45 Platen. 14.15 Luisterspel ..De verraders poort". 10.00 Vioolconcert var. Mozart 16.30 Zle- kenlof. 17 00 Gereformeerde kerkdienst. 18 30 Voor de Strijdkrachten. 19.15 Kent gij Uw Bij bel? 19.30 Nieuws en Sport. 20.00 Actualiteiten en gewone man. 20.55 Lichte muziek. 20.55 Luisterspel. 21.15 Amerikaansche noviteiten, 22.00 Nieuws en Avondgebed. 22.35 Strljdkwartetten var. Mozart èn Schubert. 23.10 Platen. HILVERSUM II. 415 M. en 218 M. 8.00 Nieuws. 8.50 Voor den tuin. 8.45 Platen, 9.15 Postzege'.praatjc. S>30 Platen 10.00 H. G. Cannegieter spreekt. 10.15 Strijkwartet. 10.55 Poëzie. 11.15 Kléinkunst. 12.00 Platen. 12.30 Zon- dagclub 12.40 Vrouwenkoor. 1S.00 Nieuws. 1315 Musette-orkest 13.50 Spoorwegen spreken. 14.05 Boekbespreking. 14.30 Kamerorkest m.m.v. Theo v. d. Pas. piano. 15,30 Filmpraatje. 15.45 Platen. 16.30 Voor de vrouw. 16.40 Sport. 17,00 GG.-Caba ret. 17.30 Oome Keesje. 18.00 Nieuws en sport. 1930 Cursus „Vrijzinnig Christendom nu" 19.00 Protestantsche studiodienst. 20.00 Nieuw! en actualiteiten. 20.15 Walsen. 20.45 Hersengym nastiek. 21.15 Plano. 21.35 Luisterspel najr Dickens. 22.10 Platen 23.00 Nieuws. 23.16 Dans orkest. werk dan destijds Göring eb consorten! En dan kom ik aan den geweldigen groen- gekleurden bunker tusschen Bahnhof Zoo en Tiergarten, die nu in een ziekenhuis is getransformeerd. Het Robert Koch Krankenhaus is er in ondergebracht en de directeur voert on; rond. Ik merk al heel gauw dat hij den verleden tijd zoo beroerd nog niet vond. maar hij doet als iedere Duitscher en doet dus alsof. Het is een gebouw met ramen en heeft, bij een breedte van 70 meter, een hoogte van liefst maar even 45. Op het dak staat nog de luchtafweer en men ziet hoe de Rus sische kanonnen, die toch waarschijnlijk ook niet van bordpapier waren, enkel een paar scherven van de dikke muren hebben kunnen afslaan. Men ziet ook nog de mu- nitiekisten bij deze kanonnen, liften brach tén dit voedsel in snelle vaart naar boven. In dezen bunker konden destijds 6000 men schen bij luchtalarm een schuilplaats vin den en er was tevens een Luftwaffe-lazaret ingericht. Thans is dit gebouw voor vijfhonderd patiënten ingericht; het is alles volkomen modern. Er is een röntgenzaal, een opera tiekamer, en er is eigen water en licht. Kortom er is eenvoudig alles. Zes groote liften zorgen voor een spoedig transport der patiënten, men laat mij boven in het gebouw heel eenvoudige kamers zien waar oude patiënten den winter van hun leven kunnen doorbrengen en een zestal doctoren hebben den ganschen dag de handen vol werk. Ook dit gebouw zal later naar men vertelt opgeblazen worden. DE MAREES VAN SWINDEREN. Tekort van 25.000 woningen in Den Haag (Van een Haagschen berichtgever) De woningnood in Den Haag behoort tot de ergste in het land. Tijdens den oorlog daalde het aantal inwoners met 80.000, doch de meesten kwamen terug en ook vele anderen vestigden zich na de bevrij ding in de hofstad, zoodat het inwonertal met 85000 toenam. Bovendien telt Den Haag momenteel 11000 gerepatrieerden uit Indië, die allen bij anderen inwonen. Tij dens de bezetting gingen door de Duitsche afbraak en door oorlogsgeweld 10.000 wo ningen verloren. Sinds Mei 1940 wei-den 10.000 huwelijken gesloten. Het geboortecijfer dat vóór den oorlog 15 per 1000 bedroeg steeg tot 37.7 per duizend- Ook de huwelijksfrequentie vertoont geen daling. Het tekort aan woningen kan gevoege lijk op 25.000 geschat worden en het neemt nog steeds toe. In cabine van vrachtauto verbrand Gisteravond is een vrachtauto, welke van Gorinchem op weg was naar Rotterdam, na bij Oud-Alblas door de gladheid van den weg geslipt, over den kop geslagen en in brand geraakt. In de cabine zaten drie personen. Een hunner kwam in de vlammen om, de tweede kreeg zeer ernstige brandwonden en is in hopeloozen toestand naar een ziekenhuis te Dordrecht overgebracht. De derde inzit tende liep enkele onbeteekenende kwetsuren op. De Haagsche politie heeft twee lï-jarige jongens aangehouden, die talrijke inbraken in Zij Gisteravond heeft de oud-minister van Waterstaat, ir. J. W. Albarda, een radio rede gehouden over de basis-overeenkomst van Linggadjati, omdat hij, naar hij zeide, mede-verantwoordelijkheid op zich heeft genomen voor de regeeringsverklaring wel ke in de radiorede van de Koningin van 7 December 1942 wereldkundig is gemaakt. Ir. Albarda zette uiteen dat de verschijn selen in Indië niet toevallig en niet plaat selijk zijn, maar een fase vormen in het emancipatieproces in het Verre Oosten, dat reeds sinds het begin van deze eeuw gaan de is. Het streven naar zelfstandigheid of onafhankelijkheid is thans sterker dan ooit. Ir. Albarda was van meening, dat de te genstanders van Linggadjati de elemen taire kracht der Oostersche vrijheidsbewe gingen miskennen en voor haar histori sche noodzakelijkheid de oogen sluiten. Zij die Linggadjati bestrijden "met een beroep op de Koninklijke radiorede van 7 Decem ber 1942 geven aan de in die rede vervatte regeeringsverklaring een al te enge inter pretatie en kennen haar een te bindend karakter toe. Elk stuk moet worden be oordeeld naar de omstandigheden van het tijdstip, waarop het tot stand kwam. De re geeringsverklaring van 7 December 1942 werd opgemaakt te Londen, toen de ver bindingen met Indië en Nederland verbro ken waren. Er bestond geen mogelijkheid voor de regeering, zich volledig op de hoog te te stellen van de opvattingen en ver langens, die ten aanzien van het Indische vraagstuk in Indië en Nederland leefden. In de regeeringsverklaring is een tweetal zinsneden opgenomen, waarin rekenschap werd gegeven van het besef, dat de toe komst onzeker was. Uitdrukkelijk werd verklaard, dat het niet juist zou zijn en ook niet mogelijk was op dat oogenblik reeds den vorm te bepalen van den staatkundigen bouw van het rijk en van dien van Neder land en van de overzeesche gebieden. Ook werd getuigd van het besef, dat geen poli tieke eenheid en verbondenheid op den duur zouden kunnen blijven bestaan, die niet worden gedragen door de vrijwillige aanvaarding en de trouw van de overgroote meerderheid der burgerij. „De president van het toenmalige kabinet zal zich wel herinneren", aldus ir. Albarda, „dat deze zinsnede de zeer bijzondere aandacht van den ministerraad heeft gehad. Die raad was er zich toen ten volle van bewust, dat de toekomstige verhoudingen niet op dwang zouden mogen of kunnen berusten". De gang der gebeurtenissen is een an dere geweest dan toen werd gehoopt. Indië werd van de Japansche overheersching ver lost. vóór de Nederlanders in staat waren hun bestuursorganisatie te herstellen. Er ontstond een tusschenperiode. waarin de Indonesiërs in een groot deel van Java het bestuur in handen konden nemen en hun republiek konden vestigen. Het baat niet en "het is onbillijk hiervan iemand de schuld te geven. De werkelijkheid is, aldus spreker, dat het verband met Indonesië niet is te verkrijgen op de wijze, die men zich in 1942 heeft voorgesteld. Men_ heeft echter het essentieele van de verklaring van 7 De cember 1942 niet prijsgegeven. Er is ge streefd naar een oplossing', waarbij de nau we verbindingen tusschen Nederland en Indonesië behouden zouden blijven. Zoo is een nieuwe en eenigszins vreemde figuur ontstaan, die van de Nederlandsch-Indone- sische Unie, van welke i'iguur in de Grond wet nog geen beeld is te vinden. Doch in dit opzicht zal de geschiedenis zich herha len. Eerst in 1840 werd de Grondwet in overeenstemming gebracht piet den toe stand, welke na de afscheiding in 1830 is ontstaan. Indien geen overeenstemming met Indo nesië wordt bereikt, aldus besloot ir. Al barda, zullen de Indonesiërs zich, vervuld van wantrouwen, van Nederland afwenden en hun eigen weg zoeken. Gladheid veroorzaakte botsing op afsluitdijk Gistermorgen is op den afsluitdijk een ongeluk gebeurd. Ondanks de waarschuwing dat de af sluitdijk door de gladheid niet berijdbaar was, hebben verscheidene chauffeurs den ovetrocht toch gewaagd. Een autobus van de N.A.C.O., die de verbinding Alkmaar-Leeuwarden onderhoudt, botste tegen èen vrachtauto. De bus werd aan de linkerzijde geheel opengereten. Van de 15 passagiers werden er 6 min of meer ernstig ge wond. ZU zijn naar een ziekenhuis ln Den Hel der vervoerd. heeff b£ De marinevoorlichtingsdienst heeff bekend ge maakt, dat de Biitsche vrachtboot „Empire May- rover" door een Nederlandsch oorlogsschip van Cheribon tot Semarang is geëscorteerd en daar na doorzocht, zulks in overeenstemming met de controle, welke sedert vorig jaar door de Ne- derlandsche marine wordt gehouden op den import van wapens en munitie in republlkein- sche havens. Zwemmen Heemsteedsclie Polo Club De Heemsteedsche Poloclub hield Vrijdag haar algemeene ledenvergadering in cate- restaurant „Het Wapen van Heemstede". Na dat de secretaris de heer R. J. Engelenberg het jaarverslag had voorgelezen waarin het clubleven en de prestaties werden gememo reerd, reikte de voorzitter, de heer A, J. Braam, de bekers uit aan de leden, die in het afgeloopen jaar het meest op den voorgrond waren getreden. Voor de beste prestatie voor meisjes-adspiranten was dit Lyda Wensing; voor de jongens Jan Overeem. Walter Koster ontving den schoolslagbeker en Wimmey Eys- ker den clubrecordbeker. Tenslotte reikte de voorzitter aan mej. I. Smit den door de Heem steedsche Reddingsbrigade beschikbaar ge stelden jubileum-beker uit. De bestuursverkiezing gaf als resultaat, dat de heer A J. B van Huisteden het voorzitter schap zal bekleeden. Het overige bestuur werd als volgt samengesteld. B v. d. Renst, secretaris: J. W. Bakker, penningmeester: mej I. Smit, P. Kramer. J. Wensing en J. v. Dijk, commissarissen Na de rondvraag bracht de heer Braam dank aan de scheidende bestuurs leden mevr. C. BakkerLeloux. R J. Enge lenberg. H. W. Bakker. M Prager en J. van Zadel. Tenslotte bracht de heer Van Huisste den hulde aan den scheidenden voorzitter, den heer Braam, voor het vele dat hij in het belang van de vereenïging had verricht. Schaken Van Schelfinga favoriet in Hoogoven-tournooi De zevende ronde van het Hoogoven-Schaak- tournooi heeft opnieuw bewezen dat de Am sterdammer Van Scheltinga in uitstekenden vorm blijft. In een zeer ingewikkelde partij, waarbij Henneberke (zwart) remise-kansen had, werd hij wederom winnaar. De grootste verrassing bezorgde de Hagenaar Pruyt door Kottnauer, die toch als een grootmeester geldt, het onderspit te doen delven. Een niet minder riskanten strijd leverden Cortlever en de Haarlemmer Marwitz. Deze partij eindig de in remise, evenals Bunt—dr. De Groot. De partij O'Kelly de Galway tegen v. d. Tol werd afgebroken. In de A-groep tienkampen moest de jonge Haarlemmer Bouwmeester tegen Grapper- haus opgeven. De Fries Mulder van Leens Dijkstra herstelde zich en won van mr Van Eykern. Evenals vorige dagen kan van de ontwik keling der acht- en zeskampen door vele af gebroken partijen weinig worden gezegd en dus zullen de uiteindelijke uitslagen eerst na Zondag bekend worden, evenals van de vier kampen. die heden een aanvang nemen en waardoor het totaal aantaltournooi-deel- nemers wordt opgevoerd tot 238 personen De president-directeur der Hoogovens, ir. A. H. Ingen Housz, zal dit evenement voor Bever wijk openen. De stand in de Hoofdgroep is na de 7e ron de: 1. Van Scheltinga 6 p. en 1 afgebr. partij: 2 Cortlever 5 p.ï 3. Kottnauer 4 p.; 4. Pruyt 4 p.; 5. dr De Groot 3',2 p.; 6. Marwitz 3 p.: 7. O'Kelly 2'/ï p. en 1 afgebr. partij; 8. Bunt 2Vs p.; 9. v d. Tol 2 p. en 2 afgebr. partijen; 10. Henneberke J/s p. Biljarten Kobus was gisteren minder op dreef Hij verloor van Van Loon De middagpartijen van den tweeden dag van het biljartkampioenschap le klasse 45'2 verliepen over het algemeen wat stroever dan die van Donderdag Zoo was vooral Kobus veel minder op dreef. In 31 beurten verloor hij na een lange, weinig interessante partij van Van Loon. Van Loon 400 31 71 12.90 Kobus 330 31 59 10.64 Des avonds stond de partij tusschen Kobus en Teegelaar op belangrijk hooger plan. Tot de 7e beurt bjeef de strijd vrijwel gelijk. In de 8e beurt stond Teegelaar op 5 en begon Kobus dank zij twee poedels van zijn tegenstander uit te loopen. In de He en 12e beurt scoorde hij 87 en 55. Teegelaar bleef nog even goed volgen door in dezelfde beurten 60 en 66 te maken, echter weer gevolgd door twee poe dels Kobus maakte in de 16e beurt een einde aan de partij en noteerde het hoogste tot dus ver behaalde gemiddelde, n.l. precies 25. Kobus 400 16 87 25.— Teegelaar 275 16 66 17.18 De verdere uitslagen luiden: Teegelaar 400 30 77 13.30 Kruithof 370 30 *78 12.33 Eichelsheim 400 30 88 13 33 Hoogland 324 30 34 10.80 Hoogland 400 31 8& 12.90 Lubach 378 31 71 12.12 Van Loon 400 27 52 14 81 Kruithof 38? 27 66 14.19 Na twee dagen gaat Kobus aan het hoofd met zes matchpunten en een gemiddelde van 17.79. Zijn gemiddelde doet verwachten, dat de Haarlemmer, als hij tenminste boven de 17 blijft., naar de hoofdklasse zal overgaan en over 14 dagen in Apeldoorn zal mededingen naar den hoogsten titel. DUITSCHLAND 1 JULI ONTWAPEND. Generaal-majoor Harper, hoofd van de af deeling gewapende strijdkrachten van het Amerikaansch militair bestuur, heeft medegedeeld, dat de „physieke" ontwape ning van Duitfchland practisch voltooid is. „Over het algemeen", aldus Harper, „wordt verwacht dat al het Duitsche oor logsmateriaal tegen 1 Juli uit den weg ge ruimd zal zij'n." Over Muziek In de Wieringermeer heeft men alles wat van de door het water vernielde huizen en boerderijen over is, zooals kapspanten, vloerdelen en dakkaijelletjes verzameld. Wat nog bruikbaar is wordt gebruikt bij den wederopbouw. GODFRIED BOMANS. Sprookjes; ingeleid en geïllustreerd door H. L. Prenen. Elsevier, Amsterdam- Brussel. Prenen, inleider en illustrator van dit sprookjesboek, heeft in een dichterlijke ouverture vaardig en geestig aan Godfried Bomans den alouden stoel van Moeder de Gans aangeboden, waar „de geur waait van lang gedroogde rozen uit haar japon van zwart en zilvergaas". En Godfried Bomans nam er een sprookje in een sprookje op plaats met de onbevangenheid en eenvoud, die alleen aan het spel der fantasie den glans kan geven van de kinderlijke verbeelding der volwassenheid: ons onbedorvenste deel. „Hier is wat gij zocht achter den horizon", belooft Prenen. En waarachtig: hier is een tweede wereld als een phoenix uit de asch van déze wereld verrezen Bomans vertelt op zijn wijze, met zijn humor, met zijn on opgesmukte eerlijkheid, simpel alsof alle menschenharten nog simpel waren en wie wil kan zich te luisteren zetten, met méér dan zijn ooren alleen. Is het moeilijk, zulk een luisteren? Ach, denk je in, op een zomer morgen in het gras te liggen, in een verstolen hoekje van de wereld Lig en-kijk en vergeet veel en laat je verbeelding- vrij spel: en je zult klein en de wereld zal groot worden, zóó groot en hoog dat je de kleine lieflijk heden die ons gegeven zijn, weer ziet en hoort en herkent en je een Spanne tijds gelukkig bent. Een korenveld zal een blond oerwoud kunnen zijn, een grashalm, een juist-ontdekt wondergewas. Dan zul je de taal van de die ren verstaan met menscheiijke ooren en ook den zin van het menschenleven en misschien zal het je dón beschoren zijn om als Bomans' rijke bramenzoeker de schoonheid der dingen weer te zien met de onschuld van den eersten mensen: de dauwdruppels als diamanten, de vijvers als spiegels, de lucht als een hemelsch gewelf, de boomen al9 zuilengangen en niet ver van je paleis zul je den nachtegaal het schoonste gedicht kunnen hooren zingen, zoo rijk. zóó rijk is de zegen der onbevangen heid, van het sprookje ïn ons hart. Trotseer niet het gevaar ervan te verhalen, want je zult voor een fantast gehouden worden als 15. Even later stond Joris Goedbloed voor de gevangenis en belde aanlang en luid. Komaan, vriend!" sprak hij tot de toesnellende portier. „Haast U'. Ik wens een der gevangenen te verhoren. Welaan, wat kijkt ge suf? Ik ben de president van de Hoge Raad, hier is mijn machtiging!" Hij greep een kaart uit de portefeuille van den rechter en zwaaide daarmee voor de neus van den portier. „Zeker, meneer de president! Zeker" zei de brave bewaker zenuwachtig. „Wie wilt u verhoren, excel lentie? Neem me niet kwalijk, ik herkende u niet. Ik heb u hier nog nooit gezien. „Dat klopt! Ahum! Dat komt uit! Ik wens een zekere beklaagde Panda te zien. Een belangrijk en gevaarvol misdadiger! Voer mij tot hen! Haast u vriend! Haast u!" De portier haastte zich en stak bevend van de zenuwen een sleutel in een slot. „Hier zit hij!" zei hij. „Gaat u binnen, meneer de president!" de bramenplukker, die als bedrieger werd opgehangen, tenzij je als Bomans het geluk hebt, een sprookjesverteler te zijn, in wien men gelooft omdat wel ieder van die andere wereld weten wil. En dan nóg, al ben je dat, kan het verlangen in je wakker worden, ééns een werkelijken kabouter te zien je zult er het leven mee verliezen, maar den hemel mee beërven. Maar goed: lig en leef in het sprookje en je zult Anita uit het meikevers gezin van de Dobbelmansen ontmoeten, die niet schreeuwen en niet wiebelen mocht, om dat ze een Dobbelmans was en in een bloem kelk met drie meeldraden woonde (niet in één. met vier, zooais de Netelmannen) Anita, die moest trouwen met Jan Rinkelaar en niet wilde, omdat ze een levensgezel ver langde met gouden vleugels en zilveren dek bladen en hoopte te wonen in een paarse papaver. Weet je. wat er van Anita werd? Ze sliep, ze maakte visites en ze trouwde met Jan Rinkelaar, en kreeg kinderen die niet mochten schreeuwen en wiebelen, omdat ze Rinkelaars waren. Ja. zoo gaat dat Zeker zul je ook het Lachkruid ontdekken dat op de plaats groeit/ waar het hoofd be dolven ligt van den vroolijken Hans.'die in het land der ernstige Tubanters niet kon na laten de wereld een feest en het leven een lach te vinden het lachkruid. waarvoor de geleerden een naam en de gezegenden een neus hebben. Goede gedachten zullen je worden inge fluisterd en de moed zal je worden geschon ken ze tot daden te maken. En meer nog: je zult stellig de lieftallige prinses "Stoepje zien en van haar houden Prinses Stoepje, die sterven ging. omdat ze werd uitgehuwelijkt aan een prins van principes, waaruit het leven is weggevlucht, maar toetssteen bleven voor den Koning, al waren het maar het spelletje van „Jan, waar ben je'" en de dagelijksche rijtoer en de onontkoombare erwtensoepDe schoone Prinses Stoepje kwijnde eraan weg en hei paleis werd tot een dorre zandvlakte, waar Zondags de kinderen taartjes bakken en af en toe een soepbord vinden van de princïpieele erwtensoep Anna, de eendagsvlieg, zal je voorbijgon- zen, terwijl haar vliegenzorgen en -vreugde, haar levens- en stervenslot zich voltrekken tusschen een enkelen zonsop- en ondergang. En je zult voor het eerst van je 'even Frede rics ontdekken, die gelukkige hen, die de stem van haar natuurhart volgde en eieren legde en kuikens kreeg Is er wel een bekoorlijker vorm om den weemoed te verbergen en weg te lachen dan de humor van een sprookje, van déze sprook jes? Weemoed, hier7 Bomans heeft te intiem gepraat met Johannes, den kikker, die een klein beetje een dichter was, om er niet van te weten. Die kikkerdichter Johannes was voor een poëet heel netjes aangedaan, hij was net een gewone kruide- of rentenierende kikker. Maar hij liet zijn kroos staan dat was vanwege den weemoed in zijn oogen, zegt de sprookjesverteller, vattwege zijn ver langen naar een andere sloot. Vandaar Johan nes' kikkerlijk dichterschap En vandaar deze sprookjes, sprookjes met humor, zooals geen ze geschreven heeft en geen ander ze schrij ven zal dan Bomans. Prenen illustreerde; hij mist de technische vaardigheid, maar hij vergoedt ruimschoots dit tekort door de oorspronkelijkheid van zijn fantasie, die rijk genoeg is om de verrassen de invalle* van "Bomans in sprookjessfeer te beelden. .Ik ben een god maai hoelang zal dat duren? Vanmorgen nog verregend en vervuild. Mistroostigheid tusschen twee blinde muren Heb ik vandaag opeens mijn ziel geruild Zoo dicht Prenen. Welaan, ruil je ziel, voor den duur van deze sprookjesvertellingen. Je zult er rijker mee worden. C. J. E. DINAUX. Pro gra mina-m uziek NAAST de vocale en absolute muziek kent men het verschijnsel der programma muziek. Het is een kunstsoort, waarbij de componist zich laat leiden door een program ma; d.w.z. hij vormt zijn meestal instru mentale compositie naar den inhoud van een gedicht of proza-fragment, naar een le- gende of historische gebeurtenis. De hoorder volgt dus bij dë uitvoering van een dergelijk j werk de muzikale schilderij van een bepaald gegeven; hij hoort een soort muzikale film, waarbij hij zich de beelden voor den geest haalt. Het is dus een soort fantasie-spel, waarbij de muziek werktuig is. Berlioz. Liszt en Richard Strauss waren meesters in dit genre. De „Symphonie fantastiqué" van Ber- lioz is de schildering van het romantische leven van den artist. De componist schreef in proza het verhaal en men pleegt dit verhaal in het concert-programma ter oriënteering van den hoorder af te drukken. Liszt las bij de Lamartine het gedicht „Les préludes" en zette de gedachten-ontwikkeling in een Sym phonie om; Strauss deed hetzelfde met het gedicht „Don Juan" van Lenau. Meestal hee- ten dergelijke composities symphonische ge- I dichten. Fransche voorbeelden van program- ma-muziek zijn o.a. Le c'nausseur maudit van César Franck'en de Danse Macabre van Saint Saëns. Het is tegelijkertijd een aantrekkelijk en gevaarlijk genre, 'deze programma-muziek. Het is aantrekkelijk voor den hoorder, omdat hij zich met zekere realiteiten kan bezig- houden, welke hij bij een absolute Symphonie mist, het is gevaarlijk, omdat bij een pro grammatisch werk de hoorder de „film"- j waarde der compositie kan verwarren met de feitelijke muzikale beteekenis. Wanneer een aandachtig toehoorder zou zeggen: „je ziet J het voor je. het is net echt. dus het is prach- tige muziek" dan trekt hij een scheeve conclusie Als hij zou opmerken „ik was zoo 1 geboeid dat ik het programma eigenlijk ver- gat" dan wijst dit op een zuiver muzikaal waardeeren. Wanneer de componist zich ten doel stelt, zoo precies mogelijk „filmachtig" een en ander weer te geven, werkt hij minder goed als muzikaal kunstenaar dan wanneer hij naar aanleiding van een „programma" een j zelfstandig muzikaal stuk componeert Men j kan van Strauss' „Don Juan" houden of niet, men zal altijd moeten toegeven dat het een I voortreffelijk stuk symphonische muziek is, I dat zijn titel en al de gebeurtenissen wel mis sen kan. Het romantische verhaal is psycho- logjsch interessant, maar de thematiek en de ontwikkeling der contrasteerende motieven van Strauss zijn op zichzelf volwaardige zaken, die geen buiten-muzikale hulp noodig hebben. Een voorbeeld van klassieke waarde is het wereldberoemde orkestwerk „L'apprenti sor- cier" van Paul Dukas. De componist las de ballade „Der Zauberlehrling" van Goethe en er ontstond een volmaakt muzikaal scherzo in volkomen beheerscht muzikalen vorm. Het blijft altijd aardig en boeiend, het gestroom en gerinkel uit het verhaal te hooren §n daar- tusschen het bezwerende woord waar te ne men, maar de feitelijke waarde is het muzi kale spel der contrasten. Men noemt de programma-muziek een „om zetting" van een onderwerp in muziek. Ik geloof niet dat die omzetting bestaat. Niets kan omgezet worden in muziek. Het is echter wel waar dat in alles „muziek zit", dat wil zeggen: allerlei onstoffelijke en stoffelijke zaken kunnen muziek doen ontvonken. Er is echter een verschil tusschen oorzaak en aan leiding: de aanleiding kan buiten den com ponist bestaan, de oorzaak ligt in den artist zelf. De componist kan met een soort bewon dering of dankbaarheid de aanleiding in zijn werk betrekken; het is echter als verantwoor ding niet noodig en meestal ongewenscht. Overigens is het moeilijk, de grenzen van het genre vast te stellen Is de zesde Sym phonie van feeethoven (Pastorale) die de na tuur „weergeeft", geen programma-muziek? Beethoven was waarschijnlijk bang voor een bepaalde waardeering en noteerde erbij: „mehr Ausdruck der Empfindung als Ton- malerei" met andere woorden: mijn ge voelsuitdrukking is de hoofdzaak. Of is deze Symphonie, die zeker niet mooier is dan do eerste of de tweede, wejke tot de absolute muziek- behooren, misschien impressionis tisch? Het impressionisme in de muziek, dat zooals men weet niet direct het onderwerp omzet of schildert, maar een vertolking ls v,an de gevoelens van den componist bij het beschouwen van het onderwerp, is toch een verfijnde nuance van de programma-muziek. Al deze aanhankelijkheid aan een onderwerp is (buiten opera en oratorium) van negatieve waarde: de positieve beteekenis van een com positie ligt altijd in de muzikale krachten zelf. in ik herhaal het spel der contras ten. in het muzikale genot van den maker, in de interne constructie. De muziek is in zich zelf een triomf en wanneer een andere macht zich wil laten gelden als meerdere, worden de muzen mummies. Maar waar ligt dan de oorsprong der mu ziek? Roept u nog eens den aanhef van het „Prélude l'après-midi d'un faune" voor den geest en antwoordt dan: in de onbevan genheid. Maar is dan dit meesterwerk van Debussy niet ook afhankelijk van het onder werp? Neen. de dichter Mallarmé had in woorden de muziek bezongen en voor den componist waren de verzen de aanleiding tot het instrumentale zingen van-deze lyriek, die de muzikale vrijheid zelve is De goede programma-muziek kan zijn pro gramma missen: de goede impressionistische muziek is niet impressionistisch De teugels der orde liggen in de muzikalitet van den componist en beheerschen den overvloed van muziek^ welke den artist bezielt. HENDRIK ANDRIESSEN. Verbetering. Een gedeelte van het artikel over „Absolute Muziek" is door het uitvallen van regels en een enkele drukfout onleesbaar geworden. Het moge hieronder hersteld worden „Andere onafhankelijke stukken waren de sonata en toccata* De eerste naam beteekent klankstujc. de tweede speelstuk. Al deze wer ken vormen de opkomst der absolute muziek, die in zekeren zin in de kinderschoenen stond, maar waaruit de laiere glorieuze in strumentale muziekwereld zou opbloeien. In die oude werken ontwikkelt zich dus de z.g absolute muziek, dat wil zeggen- de mu ziek die niet op ëenigerlei wijze samenhang heeft met iets dat op zich zelf buiten de muziek staat: die met de haar eigen elemen ten rhythme. melodie, harmonie een volledig levend wezen is dat gestalte vindt in den klank van het instrument." A.F.P verneemt, dat Paul van Zeeland, de bekende Belgische politicus en econoom, zlqh in principe bereid verklaard heeft, het voorstel van de regeeringen van Syrië en den Libanon om de staatsfinanciën van de twee landen te reorganiseeren. te aanvaarden. Van Zeeland zou pas eind Februari naar het nabije Oosten ver trekken In verband met zijn verplichtingen als Belgisch senator. Een woordvoerder van de Amerikaansche ambassade in Belgrado heeft medegedeeld, dat binnenkort door het Amerikaancshe ministerie van bultenlandsche zaken aan het Joegoslavische ministerie van bultenlandsche zaken een nota zal worden overhandigd, betreffende het onlangs gevoerde proces tegen 8 Joegoslaven. die in lichting van militairen aard aan de Amerikaan sche ambassade te Belgrado verstrekt zouden hebben, De directeur-generaal van de UNRRA. ge neraal-majoor Lowell W Rooks, heeft een uit eenzetting gegeven van het resteerende program van de UNRRA dat nog voorziet in de verzen ding van 6 000 000 ton goederen ter waarde van S 662.000.000.— naar 16 ontvangende landen. Daar bij is ook inbegrepen een bedrag van S 7.024,000,- aan leveranties voor speciale projecten en nood- programma's.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1947 | | pagina 2