Litteraire kantteekeningen Mogelijkheden in de ruimte De radio geeft: Radio Moors Wereldnieuws J Truman waarschuwt voor economische depressie Zaterdag 25 Januari 1947 JOOST VAN DEN BERCKHOUDT: De Madonna van Brugge. Uitgeverij Contact, A'dam. Joost van den Berckhoudt lijkt mij een nog jong auteur en voor hem hoop ik, dat zijn „Madonna van Brugge" een debuut is: in dat geval kunnen we van hem stellig werk ver wachten dat hij. zekere zwakheden van stijl en zegging te boven gekomen zijnde, een smet- teloozer bijdrage zal leveren tot onze littera tuur dan deze vermoedelijke eersteling. Het talent van v. d. Berckhoudt kan uit deze legendarische vertelling nog slechts vagelijk bepaald worden: proza van een ander, reeëler gehalte, een gegeven dus dat dichter bij de werkelijkheid staat, zal eerst kunnen uitwij zen of de gevaren die deze schrijftrant met zich brengt eigen zijn aan den stijl van dezen auteur, dan wel dat hij opzettelijk deze schoo- ne en zinvolle legende van een Brugge'schen Kerstnacht vertelde met een zekere patheti sche rhetorica. Het is de geschiedenis van eer. Madonna, die in den Heiligen Nacht haar stille nis ver laat om onder de menschen te gaan. In kin derlijke devotie spreekt de schrijver de kleine Madonna in deze gewijde sfeer met ,,Gij" aan terecht. Maar dat dwingt hem onver mijdelijk tot taalconstructies die. terwille van het eerbetoon aan de Heilige Vrouwe, in be denkelijke mate van spreek- tot preektoon zouden kunnen worden, als de hooggestemd heid van het gegeven en de stofverwerking ons daarmee niet ten volle zou verzoenen Te zwaar mag deze bedenking tegen Berck- houdt's Kerstlegende dan ook niet wegen, want werkelijk: deze auteur schrijft oprecht, 2ijn gevoelens zijn zuiver en voor den oor- spronkelijken bouw van zijn vertelling kan ik niets dan lof hebben. Van den Berckhoudt laat zijn kleine Ma donna. in wier hart het verlangen wakker werd, niet langer te zijn die ze was: een ver steende Vrouwe ;n een kille nis. tot mensch worden onder de menschen en haar gaan tot de zoovelen die haar wel aanriepen, zóó veel vuldig. maar haar bij haar verschijnen niet of nauwelijks herkenden In een kroeg wordt ze gehouden voor een deerne en bedelares, in het huis der vromen voor een al te vrijposti ge indringster, door een zieke voor een koortsspook dat de nadering van den dood aankondigt, voor den veldheer voor een be driegster, voor den wijze voor een mogelijk geluk. En zoo gaat ze verder, de kleine Madonna, barrevoets door den sneeuwnacht, en leert ze de klachten van de verlatene verstaan, het verlangen der geliefden, het nuttjgheids- scepticisme van den diplomaat, de schamper heid van den verbitterde ze ziet in het menschelijk hart met al zijn kommer en ver langens, voor het eerst zóó diep De dichter houdt haar voor de tot gestalte geworden Vrouwe van zijn schoonsten droom; voor de kinderen eerst is ze Hemelsvrouwe en niets dan dat. aanvaard en aangeboord, alsof in dezen Kerstnacht haar komst even natuurlijk was als de opgaande zon van een nieuwen Een héél enkele slechts herkent haat- ten- volle bij haar heengaan aan haar bloote voe ten met een: „Christus Maria het is wer kelijk de Madonna van Brugge"een uit verkorene onder de vrouwen is het gegeven in Haar verschijnen te gelooven, het op rechtst wel de armste onder hen, een dienst maagd, die haar bij het heengaan appelen en een koek In de hand drukte. Zoozeer had zij temidden van de mensehenwere'.d gedwaald, dat ze niet dan met moeite door den sneeuw nacht den weg terug naar haar nis wist te vinden, die men leeg gevonden had en waar voor men geknield in devotie, wachtte qp haar wederkomst. En toch tóch: toen de kleine Madonna haar plaats weer had inge- ZATERDAG HILVERSUM I, 301.5 M. 19.00 Nieuws. 19.15 Buffalo Bill. 19.45 Wederop bouw. 20,00 Nieuws. 20.05 Weeroverzicht, 20.08 De gewone man. 20.15 Wie weet. hoe deze plaat heet. 20.30 Lichtbaken 21.00 Negen helt de klok. 22.15 Muzikale Tombola. 22.45 Avondgebed. 23.00 Nieuws. 23.15 Katholiek nieuws. 23.20 Gram.muz. 23 30 Klaas van Beeck. HILVERSUM II. 413.SM. en 218 M. 19.00 Hélène Ludolph. 19.30 Rijpere jeugd. 19.45 Bij bel vertel ling- 20.00 Nieuws. 20.05 Dingen van den dag. 20.15 En nu Oké. 2'.30 Socialistisch commentaar. 2V45 Ramblers. 22.15 De operatie. 22.30 Metropole orkest. 23.00 Nieuws. 23.15 Hobby hoek. 22,30 Nachtvoorstetling. ZONDAG HILVERSUM I, 301.5 M. 8.00 Nieuws. 8.15 Van man tot man. 8.30 Pro- testantsche morgenwijding. 9.30 Nieuws. 9.45 Hoogmis. 11.30 Pianotrio van Fauré. 12 00 Angelus en Diaten. 12.15 Boekbespreking 12.30 Lunch concert. 13.30 Apologie. 13.45 Pianosonatine van Reger. 14.00 Lltanei van Mozart. 14.40 Reportage uit den Poesjenellenkelder te Maastricht. 14.50 Strijkkwartet van Lekeu. 15.30 Lichte muziek. 16 00 Causerie. 16.15 Ziekenlof. 17.00 Ned. Her vormde kerkdienst. 18.30 Progr. voor de Strijd krachten. 19-15 Kent Gij uw Bijbel? 19.30 Nieuws en Sport. 20.00 Actualiteiten en Gewone man. 20.15 Metropole-orkest. 21.15 Luisterspel. 21.45 Zang en orgel. 22.00 Nieuws en avondgebed. 23.35 Jongenszang. 22.45 Lichte muziek. 23.30 Dans- HILVERSUM II, 415.5 M. en 218 M. 8.00 Nieuws en Platen. 8.30 Voor den tuin. 8.45 Zondagmorgen-melodieën. 9.15 Causerie over radio-amateurisme. 9.30 Platen op verzoek. 10.00 Causerie Geestelijk leven. 10.15 Kinderkoor. 10.40 Poëzie. 11.00 Serenata nottuma. Mozart. 11.15 Kleinkunstprogramma. 1200 Causerie over Dultschland. 12.30 Zondagclub. 12.40 Mannenkoor. 13.00 Nieuws. 13.15 Tango- en rumba-orkest. 13.50 Spoorwegen spreken. 14,05 Boekenhaifuut»4.30 Omroeporkest m.m.v. Jo. Juda, vlooi. 15.45 Filmpraatje. 16.00 Dansorkest. 16.30 Voor de vrouw. 16.40 Sport. 17.00 G.G.-Cabaret. 17.30 Oome Keesje. 18.00 Nieuws en Sport. 18.30 Lezing Vrijzinnig Christendom nu", 19.00 Protestant- ache Studiedienst. 20.00 Nieuws en actualiteiten. 20.15 Lichte koormuziek. 21.00 Hersengymnastiek. 21.55 Luisterspel naar Dickens. 22.30 Pierre Ber- nac, tenor en Francis Poulenc. plano. 23.00 Nieuws. 23.15 Zuid-Amerikaansche muziek. Van ouds bekend. Tel. 14000 Officieel Philips-reparateur Kruisstraat 38 - Haarlem (Adv.) Het Amerikaansche en het Britsche depar tement van bultenlandsche zaken zijn overeen gekomen om de publicatie van offtcleele stuk ken van het Duiische ministerie van bultenland sche zaken en dergelijke documenten, die bi) de Amerikaansche en Britsche ministeries berusten, aan vooraanstaande historici over te laten De geleerden zullen vrijen toegang hebben tot de Duïtsche archieven en zullen alle documenten voor publicatie mogen uitzoeken, dte naar hun meenmg noodzakelijk zijn om een goed begrip te krijgen van de Dultsche bultenlandsche poli tiek voor en tijdens den tweeden wereldoorlog. De Londensche bladen vermelden met groote koppen de dapperheid en tegenwoordigheid van geest van een Vrouwelijke postbeambte te Londen. In de wijk Holloway van Londen stapte een ongeveer 35-Jarlge heer het kleine post kantoor binnen. HIJ trok een revolver en richtte deze op het meis.ie. dat zich achter hel loket bevond. Met de hand aan den trekker kwam hij een of twee stappen r.ader. maar onversaagd drukte het meisje op de brandalarmschel en dook tegelijk weg onder de toonbank, terwijl de man den trekker overhaalde Het schot ging over haar heen en de dader rende de straat op. Hoewel de gemotoriseerde politie onmiddellijk door de radio werd gewaarschuwd, heeft ze tot nog toe geen spoor van den man kunnen ontdekken. nomen alsof ze die nimmer had verlaten, gold 't vernaai van haar ommegang voor een ver- zirtsel en een ieder. d:e zc bezocht had voor een bedrieger of een „lijder aan een vreemde ziekte". Alleen één wijze keek peinzend naar haar op en getuigde simpel: „ik wil den vorm kiezen die hier gebruikelijk is en voor U knielenDoch roerloos bleef om Uwe lip pen. kleine Madonna van Brugge, de glim lach van hen die tè veel weten". N Misschien mist ze. deze vertelling, den een voud van de Middeleeuwsche Marialegenden zou iemand uit onzen tijd ook nog zoo onbevangen kunnen zijn? maar toch is ze schoon en indrukwekkend. Moge van den Berckhoudt met een vol gend boek bewijzen, dat hij ook de letterkundige schoonheid in minder verheven bewoording, in soberheid weet te beelden. JAN SPIERDIJK- Dierbaar Land schap. Uitgeverij Contact, A'dam. Het blijft een hachelijke onderneming een zoo gangbaar thema als een „driehoeksver houding" opnieuw tot onderwerp te kiezen van een prozawerk, zeker als dit het midden houdt tusschen een Novelle en een Roman, een litteraire tusschenvorm. die tóch al aller hande compositiebezwaren met zich brengt. Spierdijk geen onbekende voor hen, die de letterkundige periodieken regelmatig le zen wiens werk ik in menig opzicht op recht wist te waardeeren. heeft niet een zoo oorspronkelijke conceptie gehad, dat hij zijn werk boven het gangbare niveau wist te hou den. De onpersoonlijkheid van zijn stijl een negatieve eigenschap, dte velen jongeren eigen blijkt te zijn is daaraan mede schul dig. Tevergeefs' heb ik geluisterd naar een eigen geluid, want nog altijd hecht ik waarde aan de bekende woord9iehng op het „Le style c'est l'homme": „le style c'est l'oeuvre". Maar wat ik bewonderen moet in dit boek is een opvallend psychologisch onderschei dingsvermogen: deze perscnen léven, hun zielsconflicten zijn ten voile aannemelijk ge maakt. hun handelen bliift in overeenstem ming met hun persoonlijkheid. En zoo doet „Het Dierbaar Landschap' de zoo sympa thieke Proloog-reeks, waartoe ook het boven besproken boek van Van den Berckhoudt be hoort, geen oneer aan; men leest het geboeid ten einde. C J. E DINAUX. Te dure trouwpartijen Eén coupétje en twee volgrijtuigen moester) in 1945 bij den Haarlemschen stalhouder H'. J. F. tezamen f 112.— kosten, hetgeen f 24 te duur was. De prijsbeheerschlng greep in en de stalhouder moest een bezoek bii den Tuchtrechter aflegger, die hem tot f 10.000.— boete veroordeelde. Toen voor den Ëconomi- schen rechter alle omstandigheden, zooals het dure voer voor de paarden, nog eens ter sprake waren gekomen, meende de Officier, dat de overtreding met f 6000.boete vol doende bestraft was. De verdediger, mr. T. A. M A. van Löben Seis deed het zijne en de rechter maakte er f 1000.van, met vernietiging van het von nis van den Tuchtrechter. Kostbare taartjes. De banketbakker W. F. de D. uit Haarlem, die zijn zoete producten tegen te hoogen prijs aan den man bracht hij verdiende volgens de rechterlijke gegevens f 2795.in 106 da gen en werd hiervoor door den Tuchtrechter tot f 3000— veroordeeld, maar de verdedi ger wist aan te toonen. dat de overwinst on mogelijk zoo hoog heeft kunnen zijn als be weerd werd. Hoewel het requisitoir tot be vestiging van het tuchtrechterlijke vonnis concludeerde, werd de boete in het vonnis tot f 1500 teruggebracht. Bewiisexemplaren van de gebakjes werden de pers aangeboden, met het verzoek er niets over te publiceeren, zoodat het thans toch in de krant staat. Hachelijk avontuur van Nederlander in België Toen de Nederlander De Jongh zich Woens dagavond per auto naar Brussel begaf, werd hij onderweg aangehouden door twee mannen, die hem verzochten een eindje te mogen meerijden. De heer De Jongh had hiertegen geen bezwaar. Een der mantien ging naast hem zitten terwijl de ander achter hem plaats nam. Nabij de gemeente Wolverten beval een der mannen den heer De Jongh te stoppen, terwijl de ander hem met eeru revolver be dreigde, De heer De Jongh liet zich evenwel niet van zijn stuk brengen en inplaats van te stoppen drukte hij het gaspedaal in. Het schot ging af doch door de plotselinge ruk werd de neer De Jongh slechts licht aan het oor gewond. Toen hij remde sprongen de beide boosdoeners uit de auto en zetten net op een loopen. De heer De Jongh begaf zich in al lerijl naar de Belgische rijkswacht. Twee gendarmes namen in zijn auto plaats en on middellijk zette men de beide mannen na. Zij werden tenslotte ontdekt in een sloot. Beiden zijn achter slot en grendel gezet. De Unesco gaat practiscli werken De UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation) heeft het plan opgevat 100 millioen dollar bijeen te brengen voor steun aan het opvoedingswezen in noodlijdende landen. De landen, die hier voor in aanmerking komen zijn: België, China. Tsjecho-Slowakije. Frankrijk. Grie kenland, Luxemburg, Nederland, de Priilippij nen. Polen, Perzië, Joego-Slavië, de OekraL- ne, Wit-Rusland en Birma. Dr. Julian Huxley, directeur-generaal der Unesco, verklaarde naar aanleiding hiervan, dat de Unesco niet de UNRRA wil vervangen, maar landen, die materieelen steun bijzonder van noode hebben, op opvoedkundig gebied wil tegemoet komen. Bovendien ligt het in het voornemen der Unesco om documenten van bijzondere waar de voor scholen in verwoeste gebieden uit te geven, zoodat zij alle op de hoogte zullen zijn met de resultaten van verschilier.de experi- menteele werkzaamheden in allerlei Iandet^ Tenslotte heeft de Unesco nog een plan om beurzen te stichten voor vooraanstaande des kundigen op opvoedkundig, wetenschappelijk en cultureel gebied in noodlijdende landen, opdat zij in staat zullen zijn hun studies in landen, waar het wetenschappelijk werk geen onderbreking door den oorlog ondervonden heeft, voort te zetten. 100 JAAR GELEDEN: 100 jaar geleden zag de we reld er anders uit dan nu. Er waren geen auto's, geen fiet sen, geen radio en geen tele foon. Maar ircwiJen waren er reeds langkranten, die ver haalden van gebeurtenissen dichtbij en veraf, die schreven over nieuwe uitvindingen en vooruitgang. Toen reeds greep de heer P. de Gruyfer actief in in den opbloei van een nieuwe welvaart door zijn mededeelingen in de cou ranten, die de aandacht trokken van gemeenteraden en stadsbe sturen. Hij werd uitgenoodigd zijn zienswijze in lezingen uit een te zetten en verwierf een bestuurszetel in de Noord-Bra bantsche Mij. tot bevordering der Nijverheid. Zooals vroeger kent De Cruyter slechts één doel, steeds weer het artikel verbeferen, terwijl de groote omzet en eigen fabricatie een besparing oplevert, die als 10% korting aan de klanten ten goede komt. Speciaal ook voor koffie en thee naar De Cruyter, de koffie- en theezaak. Zooals vroeger (Adv.) Effecten- en Geldmarkt Het zijn niet bepaald bemoedigende woorden, waarmede President Truman dezer dagen het economisch beeld van de Vereenigde stalen ge- teekend heeft. Hij constateerde namelijk, dat het land nimmer tevoren zoo welvarend was, doch dat er aan den anderen kant aanwijzingen zijn voor een komende depressie, met als gevolg verliezen op de beurs en groote werkloosheid. Dat Truman het critleke punt in den toestand der V. S. ziet In de uiterst scherpe verhouding tusschen kapitaal en arbeid, wekt het vermoeden dat politieke bedoelingen aan zijn sombere prognose niet vreemd zijn. Een feit is, dat er als gevolg van de opwaartsehe spiraalbeweging van prijzen en loonen, welke tot voor kort moest worden geconstateerd nieuwe gevaarlijke span ningen zijn opgeroepen, welke niet meer kunnen worden overbrugd, nu de reëele koopkracht van het publiek bij de stijging der nominale in komsten ten achter blijft. De opmerking van Truman kan daarom bedoeld zijn als een ernstige waarschuwing tegen verdere eischen tot loons- verhooglng, omdat inwilliging daarvan de eco nomische basis van den geldsomloop verzwakt. Hoe „selfsupporting" de V. S. ook mogen zijn, het is duidelijk dat ook dit land niet uitsluitend bij den export kan leven, zoodat een uitvoer van 15 milliard In 1946 op zich zelf nog geen waar borg biedt voor een bestendiging der prosperi- leit. Truman heeft terecht opgemerkt dat tegen over dezen export een toenemende invoer moet staan om den levensstandaard op te voeren en uitputting van bepaalde grondstoffen te voor komen. Vandaar de af en toe aan den dag tre dende reserve ten aanzien van de credletver- leening aan het buitenland, dat hierin een prik kel moet zien om het verbroken evenwicht in de betalingsbalans met de V. S. in sterkere mate door een grooteren export te herstellen. In dit verband is het gelijk wij de vorige week reeds deden opmerken, een verheugend symp toom, dat er %-oor tal van verbruiksgoederen in Een beeld van den arbeid by den IJmuider vischafslag. de V. S. recentelijk ook voor tarwe, een prijs- daling ls ingetreden, niet alleen omdat daardoor verdere loonsverhoogingen hun economisch mo tief verliezen, maar ook omdat daardoor ten slotte ook de exportprijzen worden beïnvloed en het buitenland derhalve gemakkelijker den onontbeerlijken import uit de V. S. zal kunnen betalen. Stoffelijke welvaart woiat bevorderd door toenemende productie van veröruiks- en kapitaalgoederen, maar in verband met de his torisch gegroeide internationale verhoudingen, kan dit doel niet worden bereikt wanneer die stijgende productie slechts aan eenen kant van den Oceaan plaats heeft. Vandaar, dat het ook voor de internationale welvaart van belang is dat de Europeesche export een stijging vertoont. Engeland spant op dit punt wel de kroon. In 1946 was het geldbedrag van den export met 912 millioen het hoogst sinds 1920. het volume had weer het pell van 1938 bereikt. Intusschen bestaat er ginds bij velen wel eenige ongerust heid voor de ontwikkeling van den buitenland- schen handel in de naaste toekomst, nu de werkweek in de genationaliseerde bedrijven tot 5 dagen per week ls beperkt, hetgeen vermoede lijk aan de lndustrieele productiviteit nie* ten goede zal komen. Frankrijk, dat in veel onguns tiger positie verkeert, zoekt de bestrijding van de sterke inflatie stijging der bankbiljetten- circulatie sinds Januari 1939 mef 665 dan ook terecht in verlenging van de werkweek van 40 tot 48 uur. Ook de Nederlandsche regecrlng laat geen ge legenheid voorbijgaan om op de noodzaak eener verhoogde productiviteit te wijzen en de stijgende exportcijfers over het laatste kwartaal "an 1946 wekken de hoop, dat wij ten deze op den goeden weg zijn. Verblijdend is ook de sinds begin Januari afnemende geldcirculatie, welke in de week per 20 Jan. met f 28 millioen en in de beide voorgaande met resp. 17 en f 36 millioen. dat is in totaal met f71 millioer. is verminderd, een verschijnsel, dat Minister Llef- tinck vermoedelijk aanleiding heeft gegeven om in de Eerste Kamer te verklaren dat de bank- biljettcncircnlatie In ons land niet verontrus tend ls. Dit klopt wel niet geheel met vroegere verklaringen van zijn kant, maar wij helpen den Minister hopen dat ln ons land het inflatleproces haar hoogtepunt overschreden heeft. De Amsterdamsctie beurs was aanvankelijk in reactie, maar gaf later weer van grootere vraag naar lndustrieele, scheepvaart- en bankaandee- len blijk. Vooral de aandeelen der Nederland sche Walvlschvaart onderscheidden zich door aan zienlijke omzetten en liepen enkele procenten boven den emissiekoers op. Bewijs dat wij het vertrouwen In ons zelf nog niet verloren hebben! Herziening der Amerikaansche zwarte lijst Generaal Joseph McNarney, hoofd van het Amerikaansche militaire bestuur in Duitschland. heeft medegedeeld, dat er groote mogelijkheid bestaat, dat vele Europeesche en Zuid-Amerikaansche maatschappijen spoedig van de Ameri kaansche zwarte lijst zullen worden afge voerd. Op deze lijst komen die maatschap pijen voor, die tijdens den oorlog direct of indirect betrekkingen met het nazi régime hebben onderhouden. Generaal McNarney verklaarde, dat de herziening van de zwarte lijst een der be langrijke stappen is, die noodig zijn voor het economisch herstel van Duitschland. De Duitschers kunnen nog straffeloos wapens inleveren De Amerikaansche militaire regeering zal den Duitschers gedurende tien dagen gele genheid geven om het illegaal bezit van vuur wapenen en munitie in de Amerikaansche zóne aan te geven meldt Un. Press. Straf vervolging op grond was deze aangiften zal niet plaats hebben. Aan het eind van de am nestie-periode die 1 Februari begint, zal het illegaal bezit van wapenen of munitie met den dood bestraft kunnen worden. Ameri kaansche autoriteiten gelooven dat er zich nog een aanzienlijke hoeveelheid wapenen in Duitsch bezit bevindt Dammen Uitbreiding; hoofdklasse In verband met de uitbreiding van de hoofd klasse ln het district Noordholland zullen in district Kenr.emerland drie tientallen promovee- ren. namelijk ..Haarlem" en de Haarlemsche Damclub II en vermoedelijk de Beverwtjksche Damclub. Door het besluit ls voor Oosterkwar tier" (Haarlem) en de R.K. Dam- en Schaakclub „St. Bavo" (Heemstede) het degradatiegevaar geweken. Biljarten Voorwedstrijden kampioenschap tweede klas driebanden In restaurant Brinkmann zijn onder leiding van de vereeniging T.O.P. dg voor wedstrijden begonnen om het kampioenschap van Nederland tweede klas drie banden. Op het oogenblik heb ben H. van den Broek en H. Broksma de leiding met twee gewonnen partijen. Zaterdag. Zondag en Dinsdag worden de wedstrijden voortgezet. Voor het kampioenschap hebben zich 58 biljar ters aaangemeld. a:e ln verschillende plaatsen aan voorwedstrijden deelnemen. Voor de bezet ting ln den eindstrijd, welke in Den Haag ge houden wordt, beslissen de gemiddelden. De uit slagen lulden: pnt.j W. Maas 11 83 0.481 J. Kobus H. v, d. Broek speciaal ingericht voor de vertooning van stereoscopische films, zoo zegt een klein be richtje, dat ons verder in het ongewisse laat. Maar we kunnen wel aannemen, dat zoo'n nieuwtje met een bedoeling wordt verspreid en dus ligt de conclusie voor de hand. dat de stereoscopische film niet uit de belangstelling verdwenen is en dat we mogen verwachten, dat ze vandaag of morgen een heel eind ge vorderd zal blijken te zijn. We hebben ze in ons land ook in de bio scoop gehad.de „audioscopics", die we moesten bekijken door een papieren brilletje met een rood en een groen 'stukje cel lophane er in. Het was slechts een attractie, maar een goede en menig argeloos bioscoop ganger heeft in die voor-oor- logsche dagen een schrikbe weging gemaakt als zoo'n ste reoscopische filmster opeens een dreigende hand naar hem uit stak, of als een schommelend meisje gevaarlijk hard de zaal in kwam zwieren Dat filmische grapje had geen beteekenis. Het was nog niet voor massa-gebruik ge schikt, want géén bioscoopganger denkt er over bij elke film, die hij gaat zien een rood groene bril voor zijn oogen te houden. Even min voelt hij er voor zich een bril met pola- riséerende glazen aan te schaffen, of een ap paraat op zijn neus te zetten, waar een klein mechaniek in verborgen zit. dat beurtelings een van zijn oogen een ondeelbaar oogenblik afsluit. Dat zijn namelijk de drie tot nu toe bekende systemen om beelden-met-diepte te voorschijn te roepen. Ze berusten alle op het bekende feit, dat ons linker oog een iets ander beeld vormt van hetgeen wij zien. dan het rechter en dat er in de bioscoop dus twee beelden tegelijk geprojecteerd moeten w den. willen wij daar ook .ruimtelijk" kunnen zien. Aangezien er maar één projectie-appa raat beschikbaar is, moeten de beelden voor het linkeroog op hetzelfde doek geprojec teerd worden als die voor het rechter oog. Daarom houden de technici, zich baseerend op de traagheid van ons netvlies, ons een beetje voor den mal en geven ze met hun di verse brillen orue oogen om de beurt een lichtindruk; dan is het totale resultaat toch een stereoscopisch beeld. Maar wat voor één keer wel eens aardig is. kan op den duur niet voldoen en daarom zoeken de technici al jaren naar een methode om ons een stereofilm zonder brillen te ge ven Ze werken met bijzondere projectie-doe ken, reflecties en nog meer, en waarschijn lijk bereiken ze op den duur een schijn- stereoscopie, in den vorm. dien wij kennen van reclame-borden of lichtbakken, waarin een naar het schijnt wat verticaal gestreept beeld een wonderlijk „diepen" indruk maakt. Of de oplossing, die eenmaal gevonden zal wor- 27. Bij een grote villa hield Joris Goed- bloed stil. „Hier vangt mijn nieuw leven aan!" zei hij. „Daar, in gindse behuizing, woont mijn oudoom Gijsberts, baron Grim- baart! Ik ga hem even bezoeken en zal hem mededelen, dat ik een Beter Persoon wil roorden! En terloops zal ik hem dan om enkele geldstukken verzoeken.in leen, natuurlijk.... in leen! Maar ik moet ten slotte als een Heer aan het hof verschijn nen, niet waarWelaan dan, wacht hier op me, het zal niet lang duren want mijn oudoom is een beminlijk edelman die blij zal zijn als het verloren schaap tot de kudde terugkeert!" Hij had intussen de tuin doorgelopen en belde aan. „Hm!" dacht Panda. „Hij wil dus zijn nieuwe leven beginnen door geld te lenenHm! Enfin, het is beter dan stelen, dat is waar!" den, werkelijk natuurkundig volkomen is, doet er echter weinig toe, wanneer de illusie maar goed is. Dat brengt ons voor de vraag of er in die technische ontwikkeling artis tieke mogelijkheden zitten, want in de film wereld zijn techniek en kunst nu eenmaal inniger verbonden dan overal elders. Nu is de „diepte" in films niets nieuws. Elke normale filmvoorstelling geeft ons de illusie, dat hetgeen er vertoond wordt werke lijk drie dimensies heeft. Het effect van den afstand wordt te voorschijn geroepen door verschillen in grootte Hoe verder een voor werp weg gaat, hoe kleiner het op het witte doek wordt. Dat heeft de film gemeen met de schilderkunst, maar ze is toch geen zuiver twee-demensionale kunst, haar beweging de innerlijke, zoowel als die in het beeld verschaffen ons de duidelijke gewaarwording van ruimte. Maar er is een grens aan die ruimte: de rand van het projectiedoek. Toen het eerste bioscooppubliek Lumière's filmpje van 'een naderenden trein zag. uitte het kreten van ontzetting. Maar de trein kwam niet uit den rand van het scherm te voorschijn. Nu de plastische film een bokser toont, die zijn vuist uitsteekt, klinken er weer gilletjes van schrik. Maar nu komt de vuist wél uit de lijst van het doek te voorschijn. Ze nadert tot vlak voor onze oogen. De grens der film-illusies ligt niet langer aan den rand van het witte doek. maar bij ons zelf. Wij hebben directen toe gang tot een wereld van illusies, die van ons tot in de verre oneindigheid reikt. Wat dit beteekent kan eenigszins toege licht worden door het verschil in het per spectief van een middeleeuwsche prent en een schilderij uit een latere periode Op de prent is de „diepte" primitief gesuggereerd door verschillen in afmeting en hoogte, maar het schilderij leert pas wat er met perspecti vische effecten bereikt kan worden. Daér zijn de voorwerpen pas echt ver-af en dicht-bij In de huidige film is de suggestie der diepte aanwezig, maar in een stereo-film zal ze veel en veel sprekender zijn. We zullen dan niet meer spreken van een „beeldvlak", maar ons wennen aan het begrip, „beeldruimte" De filmkunstenaars zullen veel meer gebruik kunnen maken van de werking der diepte en een bewegingsrichting zoeken, die sterk naar den toeschouwer gericht is. Want eerst dan za! de bioscoopganger het gevoel hebben, da' hij midden in de handeling staat en er onont koombaar bij betrokken is. Dat effect zal door nog twee factoren ver sterkt worden, namelijk door het stereofoni- sche geluid en door de kleuren. Wat steTeo- fonie is, weten we. Er is al een expevimen- teele radio-uitzending aan gewijd. We kunnen gerust aannemen, dat zoowel radio als film er in de toekomst 8mpel gebruik van zullen maken en dat we ruimtelijke effecten dus zoowel kunnen hooren als zien. En dat de kleur de „echtheid" van de beelden verrijkt, ondervinden we nu al bij tijd en wijle in de bioscoop. De gewaarwordingen van zoo'n „ruimtelij ke" film zullen dus bij het tastbare af zijn en misschien zullen die nieuwe mogelijkheden de film een ontwikkeling geven, die haar zelfstandiger mankt, minder verbonden aan tooneel en literatuur dan ze nu is. De illusie ,,in" de handeling betrokken te zijn zal de behoefte van de toeschouwers aan handeling vergrooten en wat is film anders dan kunst van bewegende beelden1 Ook de bouw der bioscoopzalen kan door de elgenschaopen van de ruimte-film beïnvloed worden De starre omlijsting van het witte doek. met het stereo type toon eel-gordijn verliest dan haar laatste restje beteekenis omdat zij niet langer, maar ons oog de poort nsar de wereld der illusie is. Dit ls allemaal niet meer dan toekomst gepeins en als zoodanig natuurlijk onvrucht baar De huidige film heeft actueeler en drin gender problemen en er moet heel wat aan verbeterd worden eer ze zonder een blos van schaamte in de rij der muzen za! kunnen tre den. Maar het is ook goed vast te stellen, dat het verschijnsel film-anno 1947 nog heelemaal niet gestabiliseerd is en waarschijnlijk maar een flauwe aanduiding van de mogelijkhe den, die er in zitten. Het is beter goede ver wachtingen van de toekomst te hebben dan ontevreden en afkeurend alleen naar het he den te kijken. Over Muziek De hoofdvorm nie (Haydn, Mozart, Beethoven) staat in bijna alle gevallen in den zoogenaamden. hoofd- óf sonatevorm. "Dit beteekent dus dat de indeeling van alle melodische, rythmische en harmonische gegevens volgens een plan,, een soort plattegrond van dien naam is uitge werkt Men kan deze in<4- iling eenigszins vergelijken met het plan va»- een tooneelstuk. De expositie en situatie der personen, de ver wikkeling der contrasten en de oplossing vor men een drievoudige constwctie. die in dra matische samenstelling veel overeenkomst heeft met het grondplan van een klassieke symphonie: expositie, doorwerking en reprise of herhaling van de expositie. Deze drie „be drijven" van den hoofdvorm loopen zonder schelding in elkaar over en dit maakt het voor den hoorder dikwijls moeilijk de deelen apart te herkennen. Wanneer tk nu de op eenvolging der hoofdzakelijke détails meedeel en u leest in de plaats van thema: persoon, dan kunt u zich een beeld vormen van het muzikale tooneelspel dat men hoofdvorm, of sonate, soms ook symphonischen vorm noemt. Het stuk begint met het Hoofdthema, dat uit een of een paar afgeronde melodieën be staat: het wordt gevolgd door een overgangs thema, dat leidt naar het tweede thema, dat in een of meer opzichten contrasteert met het eerste. Op dit tweede thema volgt meestal een z.g. slotthema. dat een einde maakt aan de z.g. Expositie De normale situatie der te genstellingen is nu aan den hoorder bekend. Het tweede deel, de doorwerking, zet onmid dellijk in; de hoorder herkent daarin een of meer der melodieën (en die weer geheel of gedeeltelijk) uit het eerste deel. Hij bemerkt: dat er veranderingen zijn: dat er in die melo dieën melodische, harmonische, rythmische eigenschappen zijn, die aanvankelijk gezwe gen hebben. Hij volgt de aaneenschakeling der tegengestelde karakters en is geboeid door de verrassende veelzijdigheid der thema figuren. door het levendige spel der contras ten. Dit spel leidt tot een climax en de aan dachtige hoorder bemevkt daarna, dat de si tuatie van het eerste deel terugkeert; hij hoort dezelfde opeenvolging en bewust of onbe wust neemt hij deel aan den rusttoestand der personagiën. Dit is het slotdeel van den hoofdvorm. De grondslag van het muzikale spel ligt in den zoogenaamden hoofd-toon- aard. Zelfs voor hen, die geen enkele mu ziekterm kerinen. moet het duidelijk zijn dat het al of niet overeenstemmen met den hoofd toonaard samenhangt met de mate van af- wijking van of tegenstelling tot den rusttoe stand. Hiermee riader ik de schoolpoort en wij keeren dus tijdig om, teneinde op bekende wandelwegen onze overweging voort te zet ten, Want het mag niet de bedoeling zijn, u langs sünkschen weg te misleiden tot de mee ning. dat het noodzakelijk is een klok uit elkaar te kunnen nemen om te zien hoe laat het is. De vergelijking met een tooneelstuk ls overigens al gevaarlijk genoeg. De hoofdvorm ls niet een verhaal, maar een spel Het is onmuzikaal de thematiek en zijn ontwikkeling om te zetten in denkbeel dig „menschenmateriaal" of in een positieve uiting van religie, van levensstrijd, van per soonlijken oorlog en vrede. De muziek name lijk ontvangen en gevormd door een tem perament kent wel tegenstellingen, maar geen tweestrijd. Men wil wel bijvoorbeeld in Beethoven's symphóhieën balladen hooren en men zou vreezen een soort majesteitschennis te begaan door aan te nemen, dat de hevige krachtontladingen en plotselinge vermildfr- ringen een vurig muzikaal spel zijn Alles bij Beethoven is enthousiasme, geen lijden en geen overwinning. De duurzaamheid zijner symphonieën ligt in de intensiteit der muzi kale karakters en in het evenwicht der ver schillen. Dit meesterschap is des te bewonde renswaardiger, naarmate de persoonlijke na tuur van den componist onderhevig was aan allerlei stemmingen, die er toe zouden leiden zijn werken tot stemmingsstukken te maken, wanneer de muzikaliteit van den maker niet sterker was geweest dan zijn humeur. Het is wtlar dat dit humeur of eerbiediger ge zegd: zijn uiterlijke zielstoestand niet hee lemaal gezwegen heeft in sommige stukken, maar we mogen toch met bewondering er kennen dat de thema's zijner 6ymphonieën muzikale zelfstandigheden zijn. die hij be handelde zooals een beeldhouwer zijn werk behandelt, en ze niet als jammerende of jui chende kreten slaakte in bijzondere oogen- blikken. Voor zoover Beethoven muzikaal- gelukkig was schiep hij schoonheid, niet voor zoover hij klaagde of opstandig was. En dit gelukkig zijn wordt met bepaald door zijn stemmingen ook al zou hij dit zelf ge meend hebben maar door de levenskracht van zijn muzikaliteit. En deze moet zeldzaam sterk geweest zijn. Het is niet te verwonderen dat voor Beet- hoven'6 natuur de hoofdvorm, zooals ik deze hierboven schetste, zeer aantrekkelijk was. Anders gezegd: deze hoofdvorm inspireerde hem telkens weer. zooals de fuga-vorm tel kens weer. Bach bezielde Hij moet als een driftig regisseur tusschen zijn thema's' ge leefd hebben en altijd vurig in het spel zijn opgegaan. Zeker, deze hartstochtelijkheid be hoort tot het wezen zijner muziek en ze is meesleepend, zooals de openhartigheid van een mensch u ontwapent en beminnenswaar dig Is. Trouwens, zou men meenen dat de klas sieke componisten, wier symphonieën niet zooveel aanleiding geven tot psychologische bespiegelingen, zonder warme menschelijk- heid in het spel van den hoofdvorm opgin gen? Haydn en Mozart, beiden voorgangers en leermeester van Beethoven, speelden bij wijze van spreken met hun sujetten mee en niets is heerlijker dan bij het hooren hunner muziek in hun muzikaal pleizier te declen. Bij den rumoerigen Beethoven is het niet anders. Het onvolprezen eerste deel der vijfde symphonie, waar zoogenaamd het nood lot aan de deur klopt, behoeft u geen angst en leermeesters van Beethoven, speelden deel: het is verrukkelijk, dit heftige jagen van rythmen. de ongebolsterde kracht der harmonieën bij hun melodie. Het is alles po sitief zelfstandig en waar strijd schijnt te zijn is genot. In zijn volle beteekenis is het geheim der muziek niet te beschrijven: de muzikaliteit is in zichzelf romantisch in alle tijden, bij alle componisten, alle uitvoerders en alle hoorders, die onbevangen zijn. Het komt er op aan, deze vrijheid van hooren en genieten niet te verlammen door onbestemde vermoedens en bespiegelingen over den in houd der muziek Deze neiging komt bij hooren en beschouwen van den hoofdvorm dikwijls voor en velen worden door 't hoo ren of lezen van dergelijke bespiegelingen meer van de muziek afgehouden, dan dat ze er toe gebracht worden. HENDRIK ANDRIESSEN. Na verhoor door de P.R.A. van schrik overleden De 60-jarige mevrouw N. uit Koog aan de Zaan. die Donderdag voor een verhoor op het bureau van de P.R.A. te Zaandam was ontboden, werd tijdens dit verhoor door den schrik plotseling bewusteloos. Men achtte overbrenging naar haar woning noodzakelijk, hetgeen met een taxi geschiedde. Zij over leed tijdens den rit Mevrouw N., die lid was geweest van de N.S.B werd verhoord door vier rechercheurs van de P R A. daar zij er van verdacht werd. aan den dezer dagen door het Bijzonder Gerechtshof te Amsterdam ter dood veroordeelden voormaligen corpschef van de rijkspolitie te Velsen. A. Harrebomee, te hebben medegedeeld, dat dT. H. Hagtingius te Koog aan de Zaan een vierjarig Joodsch weesje verborgen hield. .Dit weesje werd tij dens de bezetting "door Harrebomee. die ver gezeld was van zeven politiemannen, ten huize van dr. Hagtingius gevonden Harre bomee leverde het weesje uit aan den S D te Amsterdam, vanwaar het op transport naar Westerbork werd gesteld. Daar Is het korten tijd later overleden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1947 | | pagina 2