C Litteraire kantteekeningen Ruimer fondsenhandel onzekere markt fFilmJ De radio treeft: J /'HOGEHEt Wereldnieuws Zaterdag 8 Februari 1947 2 j Effecten- en Geldmarkt De ongedecldeerde stemming en de vermin derde bedrijvigheid ter beurze van Amster dam. welke voor deze week te consta'.eeren •alt. schijnt moeilij kte rijmen met de jongste Overheidsmaatregelen tot verdere bevrijding van den fondsenhandel Het was bekend, dat twee maanden nadat de fondsen voor de ef- l'ectenregistratie zouden zijn aangemeld, de handel zou worden vrijgelaten in dien zin dat bij verkoop de helft van de opbrengst niet meer behoeft, té worden geblokkeerd Thans is bepaald, dat ook over de opbrengst van tusschen 31 Januari en 1 April verkochte fondsen op laatstgenoemden datum vrij mag worden beschikt, tenzij de fiscus daarop con servatoir beslag legt en de betrokken fondsen vóór 31 Januari j 1. voor de effectenregistra tie zijn aangemeld. Ieder, die thans verkoopt heeft dus de zekerheid, dat hij na 1 April over de opbrengst van zijn fondsen de vrije beschikking zal hebben en het is niet onwaar schijnlijk. dat deze faciliteit deze week hier en daar tot fenig aanbod geleid heeft. Een verdere vergemakkelijking van den handel is verkregen doordien voor ruilingen, welke tot dusver op een en denzelfden dag moesten geschieden, thans een tijdruimte van zeven cagen is gesteld. Voorts mag de op brengst van bonus-aandcelen nu ook op een vrije rekening worden geboekt, tenslotte be staat de verwachting, «dat de volgende week met de verhandeling ter beurze van Ameri- kaansche waarden zal worden begonnen, dat wil zeggen, dat de stukken ter doorverkoop naar Amerika aan de arbitragehuizen zullen mogen worden verkocht Een en ander zal tezijnertijd ongetwijfeld tot een verruiming van den fondsenhandel bijdragen en da' dit deze week niet het geval was, kan mogelijk worden toegeschreven aan den invloed van de te beta'en Vermo<*ens- aar.wasbelasting. waarvoor de biljetten thans zijn uitgereikt en voor de betaling waarvan sommieen allicht nog gelden moeten vrijma ken. Voorts hangt de Vermogensheffing nog 1 steeds boven de markt, waardoor opnieuw; l'/t 2 milliard aan den fiscus moet i worden afgerin,zen. tenzij, wat sommigen nog altijd mogelijk achten, de minister in ver band me! de op zijn ontwerp geoefende crl- tlek. tenslotte nog tot intrekking of grondige wijziging besluit. Ook de onzekere tendentie van de New- Yorksoho beurs oefent uiteraard op den fond senhandel te Amsterdam invloed uit. Er zijn tal van vooraanstaande zakenlieden in en buiten de V S„ die binnen afzienbaren tiid een economische depressie verwachten, vdl- gens sommigen zijn de eerste symptomen daarvan reeds zichtbaar Een feit is dat de prijzen der voedingsmiddelen zich in dalende richting bewezen en sommige industrieën reeds met verlies werken, al s'aan daar nog altiict vele voorbeelden van het tegendeel tegenover Hoewel een algemeene priisdaüng !n de V. S. voor de Europeesche landen ook nadeelige gevolgen zal hebben in zooverre dat de ontvancen dollarcrediefen met een grootere hoevee'heid goederen zuilen moeten worden 'eruvberaa'd, beteeken- zij toch ver moedelijk het einde van een inflatiepcriode. waarover mer. zich s'echts kan verheugen. Ook in Frankrijk en België heeft de prijs stijging voor een prijsdaling plaats gemaakt en de scherpe daling der „zwarte" prijzen in ons land mag ook als een bemoedigend ver schijnsel worden beschouwd. Gouden tientjes „doen" rog slechts i 50.raar men zegt. tegen 80 a f 100— een tijd geleden. Bel gische francs, die officieel 6 cent waard zijn. maar niet zoo lang geleden nog voor 15 a 18 cent werden verhandeld, gelden niet meer dan 10 cent en ook in Zwitserland is de Ne- derlandsche gulden den laatsten tijd aanmer kelijk in waarde gestegen. Afgezien van en kele technische oorzaken, mag dit worden toegeschreven aan een toenemend vertrouwen in de financleele en economische positie van ons land. nu tengevolge van een toenemende industrieele bedrijvigheid de export gaande weg stijgt. Minder goed was men deze week ter beurze te spreken over het afstooten van 53 mil- Jioen goud door de Nederlandsehe Bank, waar over de directie geen mededeelingen weneeht te doen. hetgeen reeds aanleiding gaf tot het vermoeden dat met dit bedrag kortloopende eredieten zouden zijn afbetaald, hetgeen weer op een verminderde credietwaardlgheid zou wijzen De stijging der bankbiljettencircula- tie per 3 Februari met 37 millioen kan aan de maandwissellng worden toegeschreven en be hoeft daarom nog geen nieuwe onrust te wek ken. Maar uit alles is duidelijk, dat men zijn verwachtingen voor het financieel en econo misch herstel hier te lande nog niet te hoog mag spannen, zoodat de meer stabiele aan- deelenmarkt als een bewijs van bedachtzaam heid mag worden beschouwd. De scherpe koersdaling van „Walvisschen" van 114 tot 100 als gevolg van een on gunstig bericht over de vangst, maakte na de voortdurende optimistische reportage een on- gunstigen indruk, temeer omdat dez.e repor tage van den regeeringsvoorlichtingsdienst afkomstig was. Emittenten hebben gToote be dragen moeten opnemen om den koers niet beneden pari te doen dalen; de laatste dagen was het aanbod belangrijk verminderd Ten slotte moge worden gereleveerd dat de zeer vaste stemming voor aandeelcn Koninklijke als een gunstige aanwijzing voor de geheele markt wordt beschouwd. Knoeierij met deviezen berecht De glashandelaar F. J. te Brussel hield er een particulier clearingsysteem op na, waar bij de scheepsbevrachter H van der P. te Rotterdam als bemiddelaar optrad. Doordat de douane papieren in handen kreeg welke betrekk;ng hadden op ongeoorloofde trans acties. kwam de zaak aan het licht. De politierechter voor economische zaken te Rot terdam veroordeelde Van der P. tot 3000. boete met verbeurdverklaring van 16.000. die bij hem in beslag genomen waren. F J. die het beter had geoordeeld in Brus sel te blijven, kreeg acht maanden hechtenis en 10.000.— boete met bevel tot onmiddel lijke gevangenneming, zoodra hij de grens overschrijdt, Kinderhuis van het Leger des Heils te Ommen afgebrand Door een defect aan de centrale verwarming is ;e Ommen het kinderhuls van het Leger des Heils, in de bosschen bij de Wolfskuil, afge brand. Van den inventaris kon nog vrij veel worden gered. lOver Muziek De zwaarste sneeuwstorm van de laatste vijftig jaar heeft Woensdag het verkeer in Engeland volkomen ontwricht. Treinen en auto's bleven in de sneeuw steken en moes ten worden uitgegraven. In Derbyshire ontstond een opstopping van vrachtwagens en bussen die den weg een dag lang versperde. Om den wereldtitel dammen Het contact, dat vorig jaar door den Neder- landschen Dambond met de bul tenia ndsche dam bonden werd opgenomen, heeft er toe ge leid. dat thans bekend ls op welke wijze Belg li en Frankrijk en ook Zwitserland den wedstrijd om den wereldtitel wensehen te verspelen. Dit beteeker.t een eerste stap op den weg naar de wedstrijden om het wereldkampioenschap, welke dit Jaar zullen worden gehouden indien ook op het punt der financleele regeling met de bultenlandsche organisaties overeenstemming kan worden bereikt. Getracht zal worden vooraf te geraken tot de oprichting van een Intenationalen Dambond. HILVERSUM I, 301.5 M. 18.00. 19.00, 20 00. 22 00 uur Nieuws. 15 35 Van boek tot boek. 15.50 The Ramblers. 16 25 Lezing. 16.40 Naar do ïntenattonale roode nederzetting. 17.10 „De Merels". 17.30 Om en nabij de twintig. 18.15 Omroepkanvrorkest 18.45 ..De mijnen". 19.00 als 18.15 19 30 Uitzending voor de rijpere Jeugd. 19.45 „Bij bel vertelling" 20.05 Dingen van den dn«. 20.15 Eén jaar strijdbaar socialisme. 21.30 „Onder Narcose" (hoo spril 22.00 Geva rieerd programing 23,15 Hcvbby-hoek. 23.30 Nacht voorstelling HILVERSUM n, 415.5 M. en 218 M. 18.00, 20.00, 23.00 uur Nieuw;. :5.45 KRO-kionk 16.00 Romantiek uit het oude Spanje. 16.20 ..De vliegende Hollander". 16.30 „De schoonheid van het Gregorlaansch". 17 00 „De Wigwam". 18.00 Orgel, ie 25 Weekoverzicht 18 30 Strijdkr. progr 19.15 Buffalo Bill. 19.45 Wederopbouw 20 05 Weerpraatje. 20 03 De gewone man.... 20.15 ..Wie weet hoe deze plaat heet". 20.30 Lichtbaken. 21 00 en morgen is het Zondag. 22.00 „Klaprozen" (luisterspel). 22.15 Tombola. 22,45 Avondgebed. 23.15 Katholiek nieuws. 23.20 Vroolljke platen. ZONDAG HILVERSUM I. 301.5 M. 8.00 Nieuws. 8 15 Man tot man. 8 30 Protv kerk dienst. 9.30 Nieuws 9 45 Hoogmis. 11 30 Ljouwter Orkest Forienlng. 12.00 Angelus. 12Orgelspel. 12.15 Friesehe schrijvers. 12 30 Koffie met Frie- sche koek 12 55 Zonnewijzer. 13 00 Nieuws. 13 15 Mr. Linthorst Homan. 13.18 Dubbel gemengd kwartet. 13.30 Kerken en kloosters. 13.45 „Excel sior". 14.00 Frysk Prmteboek, 15 30 Ut to furjen troch. 15 45 Katholiek leven in Friesland. 16.00 Gemengde zangvereening. 16.15 Groote katho lieke Fnezen. 16 30 Ziekenlof. 17.00 Kerkdienst 18.30 Nederlandsehe strijdkrachten. 19.00 Gewijde muziek. 19.15 Kent gl.' uw Bijbel? 19 30 Nieuws. 19.45 Weeroverzlcht. 19.48 Het Friesche voetbal. 20.00 Actualiteiten. 20.08 De gewone man. 20.15 Krite Jmin, 22.00 Nieuws. 22.15 Kath. nieuw=. 22.20 Avondgebed 23.35 Kleine Naehtmuslk. HILVERSUM II. H5.5 M. en 218 M. 8 00 Nieuws. 8.15 Gram muziek. 8.30 Voor den tuin. 8.45 Grtm.muz. 9.15 Dammen 9,;so Men vraagt, wij draaien, in.oo Humanisme. 10.15 Om roep Kamerkoor. 10.40 Tuin der poëzie. Sympho nie-orkest van Philadelphia. 11.15 Triangel. 12.00 Gram.muzlek. 12,30 Zondagclub. 12 40 West-Frle- sche zangers 13 00 Nieuws. 13.15 Aeolian Sextet. 13.50 De spoorwegen spreken. 14.00 Paul Godwin en Pierre Palla. 14.05 Boekenhalfuur. 14.30 Or- chestre Colonne. 16.30 Mevr. C Bakenkamp. lfi 40 Sportflitsen. 17.00 Vara. 17 30 Oome Keesje. 18.00 Nieuws 18.15 Sport 18 30 Vrijzinnig Christendom. 19 oo Prof dienst. 20,oo Nieuws 20 05 Actualitei ten. 20.15 Zondag a vondooneert. 20.40 Planoduo 21.00 Hersengymnastiek. 21.30 Lievelingsmelodie 22.00 Dotnbey en zoon 22.35 Shamrock 23.Oo Nieuws. 23.15 Plcrra Palla (piano). 23.35 Paul Ro boson. IWAN TOERGENJE WEerste Liefde. Uitg. Contact, A'dam. Het ie een verrassende gewaarwording en wel één van de aangenaamste soort, na net lezen van zoovele producten der moderne let terkunde, die geteekend door den tijd meer tast dan beeldt, meer zoekt dan schept, een prozawerk onder oogen te krijgen, dat zoozeer de kenmerken draagt van wat men „klassiek" pleegt te noemen: een vertelling of korte roman als ge wilt van een welhaast volmaakt evenwicht tusschen vorm en inhoud, stijl en gegeven, taal en gedachte. Helaas is de schrijfkunst nauwelijks meer een ambacht, waarvan de techniek alleen moeizaam te ver overen is. Wordt er door jonge schrijvers nog wel gelezen, om taalmeesters van het ver leden „de kunst af te kijken", om zich te scholfn? Was dit zoo, men zou den jongeren raden; leer van een meester als Toergenjew de compositie van een novelle, onderga zijn liefde voor het woord, die eiken zin sober, bedwongen, afgewogen, tot een organisch ge heel voltooit letterlijk vol-tooit. Waar schijnlijk h'eeft Toergenjew niet met zulk een kwellende nauwgezetheid om de smetteloos heid van één zin. één woord, een leesteeken zelfs, moeten vechten als zijn tijdgenoot Flaubert, aan wien hij het meest doet den ken: wellicht was zijn talent minder bedreigd, minder met de pijnigende moeizaamheden van eiken scheppender. arbeid belast Zijn taai en vormbeheersching is er nauwelijks min der om. Al heeft Toergenjew (1818—1883) een deel van zijn levensjaren buiten Rusland verblijf gehouden, in Duitschland en Frankrijk, al verzadigde hij zich aan den geest van Kant en Hegel, hij is niet zoo verwesterscht of de Slavische volksziel bleef in hem spreken Vandaar „die diepe, breede stroom van me lancholie in zijn gemoed", zooals Georg Bran dos het eens karakteriseerde. Russisch was en bleef zijn hart. West-Europee^ch was zijn geest geworden en misschien is hef deze ver smelting van twee cultuurdomeinen wel. die aan zijn werk die zeldzame, klassieke, even wichtigheid heeft verleend. Nooit is zijn stof een bedenksel, nog veel minder zooals het in onzen tijd bedenkelijke mode is bizar, excentriek. Toergenjew had het uitzonderlijke niet noodig om oorspronkelijk te zijn: hij be hoefde maar om en in zich te zien om het on peilbaar menschelijk hart. zoo vol van ver langens. duistere en klare, te verstaan en er woord aan te zeven. Déze getuigenis van Tho mas Mann had ook. in Toergenjew's mond gepast: „Denn man 1st Dichter nicht, indem man sich etwas ausdenkt, sondern man ist es. indem man sich ausden Dingen etwasmahet." Niet wat is, niet wat gebeurt, maar datgene wat men er in de diepste verborgenheid van zijn hart van beleeft, aan smart, en vreugde of belde tegelijk, verheft het alledaagsche feit tot dichterlijk gegeven Van zulk een meesterlijk k.unnen blijft deze vertelling „Eerste Liefde" een toonbeeld Ze is, naar ik meen in ons land vrijwel on bekend. Men la« Tolstoi, Dostojewski Andre- lew l.n onze taal. was verder aangewezen op Duitsehe en Fransche vertalingen die slechts tot een beperkten kring doordrongen Maar van de minder beroemd geworden kleinooden der oudere Russische schrijversgeneratie bleef men verstoken, tot nu Aleida G Schot ze voor ons toegankelijk maakt: eerst Tsjechow en Gogol ik besprak beiden in deze kroniek I en nu Toergeniew Aleida Schot doet meer dan vertalen: ze herschrijft, herdicht, met een zeer eigen talent, zóó dat men de vreem de herkomst niet meer onderkennen kan. Kan men verdienstelijker vertalen? Een moderner schrijver had wellicht van dit gegeven een lijvigen roman gemaakt; Toergenjew beperkt zich tot een vertelling, een novelle, hij is meester in het begrenzen, zelfs in het verzwijgen: het meeste zegt hij ons met datgene wat hij niet neerschrijft, maar laat raden. En toch, ondanks alle be- heersching, hoe warm. hoe menschelijk-deel- nemend is deze eerste liefde van een zestien jarig jongmensch in haar ongereptheid ge schreven! Wladimir Petrówitsj is in vervoe ring geraakt voor een weliswaar verarmde, maar zeer bekoorlijke prinses, ouder dan hij; zij is in een vacantieverblijf zijn buurmeisje, zij wordt zijn eerste droom van een jeugd, die nog zuiver genoeg voelt om te kunnen liefhebben met de volle overgave des harten, in een vervulling die smartelijk en gelukkig tegelijk is. Ze staat me voor oogen, deze be- tooverende prinses Zinaïda. alsof ik haar ken de, bevallig en gebiedend, spottend en teer, speelsch en ernstig, coquet naar het schijnt, maar met dien vasten wil van een zuiver ge moed, zich alleen hèm te wijden, die aan haar droom beantwoordt Toergenjew ls een mees ter in het peilen van het vrouwenhart, vooral het jeugdige, ongeschondene Zijn werk is er vol van. En toch moest Ik telkens denken aan dat andere ideale type van de (Russische) vrouw, waaraan eens Poesjkin zoo onverge telijke gestalte gaf: aan Tatjana. die Russi sche Helena, hei edelste beeld wel van Eva's zusteren. Zoo, kan men zich denken, zal ook Zinaïda zijn voor dien ééne. dien ze liefheeft, dien onbekende, die verre blijft van den kring der minnaars, welke om haar gunst dingen: een officier, een dichter, een landedelman, een jonker ieder naaT eigen aard. Hoe weinig woorden heeft Toergenjew noodig. om ze allen ten voeten uit te teekenen. de2e amoureuze avonturiers. Daar staan ze. mario netten in de handen van de speelzieke Prinses, vurig de één, romantisch-verdroomd de an der cynisch een derde maar géén vervuld van die vrome, onbaatzuchtige en bewonde rende liefde van den jongste, den zestien jarigen Wladimir. Is hij het. dien de prinses heeft uitverkoren? Soms schijnt het zoo maar het is slechts een gelijkenis, die zij in hem liefheeft de gelijkenis van Wladimir's vader, dien ze heimelijk ontmoet en met haar hart toebehoort. Ze eindigt droef, deze novelle. Kan men anders verwachten bij een schrijver, wien de melancholie zoozeer in het bloed zit? Over haast verlaat het gezin van Wladimir het vacantie-oord; Wladimir's vader sterft. Prin ses Zinaïda, dan mevrouw Doljskaja geheeten, overleeft, jaren later, haar eerste kraambed niet en Wladimir blijft in dit leven achter met een even lieflijke als smartelijke herin nering. „Wat is er terechtgekomen van al mijn verwachtingen? Is mij nu, terwijl de avondschemering zich reeds over mijn leven begint uit te spreiden, iets dierbaardere over gebleven, iets verfrisschenders, dan de herin nering aan dien zoo snel voorbijgeganen voor- jaarsstorm?" Er blijft, ondanks alle Westersche elemen ten. in Toergenjew's werk iets van dien har- tegloed. die zichzelf verteert, eigen aan het S'avlsch gemoed toegankelijk voor weinig Westerlingen Maar wie met overgave leest, neemt eraan deel. zooals men in een schelp nog het ruischen van de zee meent na te hooren. C. J. E DINAUX. name dingen zoo spoedig mogelijk te ver geten en alleen goede in zijn herinnering vast te leggen. Wie de korte historie van de film gaat komt dan ook een slechts betrekkelijk klein aantal titels tegen, die voor en na ge noemd worden als de „klassieken" van de filmkunst Ook de groep van degenen, die zich er op beroemen kunnen, dat zij deze films gezien hebben is klein en slinkt .regelmatig en misschien zal er een tijd komen, dat die oude films alleen nog maar in boelten te vinden zijn. Zouden we op het oogen- blik die oude rolprenten nog eens aanschou wen. dan zou een groot deel ervan waar schijnlijk lachlust of verveling opwekken, hetzij omdat ze zoo primitief van opzet zijn, hetzij omdat de techniek naar onzen smaak al te onvolkomen is, dan dat we ongestoord de goede eigenschappen alle zouden kunnen waardeeren. Een jaar of vijftien terug zijn al genoeg om ons in aanraking te brengen met filmmateriaal van minder lager kwaliteit, met onvoldoende belichting, met oen ver ouderde mode, met een trant van filmen, die verveelt, omdat we haar in latere jaren zoo uit den treure hebben gezien. Films van nóg verder terug vóór 1927 kunnen we zelfs heelemaal niet meer zien, omdat onze mo- derane bioscooptoestellen op een andere snel heid zijn ingesteld. Die kunnen we alleen doen vertoonen, wanneer de filmmakers zich de moeite en de zelden rendeerende kos ten zouden troosten om ze aan te passen de tegenwoordige techniek. Vele oude films zijn in onze herinnering blijven hangen omdat ze destijds ver uitsta ken boven de middelmatige productie. Hun objectieve waarde is veel geringer. Maar toch zullen er nog wel bij zijn, die ook nu den bioscoopganger kunnen boeien. Van Dryer' ..Jeanne d'Arc" bijvoorbeeld, bestaan nog slechts een paar fragmenten, maar ieder, die ze gezien heeft, bewaart ze in zijn herinne ring als een bijzondere belevenis. „Chapeau de paille d'Italie", „Moeder", „Variété", „Po- temkin" hebben voor velen nog wel een be kenden klank, maar we moeten in een meei nabij verleden zoeken om in „Extase".'„Mayer ling", „39 steps" „Crime without passion", „Le jour se léve", „Quai des brumes", „You can't take it with you", „Marchand d'amour' „Mr. Smith goes to Washington" werken te vinden, waarvan we ons kunnen voorstellen, dat ze nog eens in een regelmatige bioscoop voorstelling terug zouden keeren. De rest blijft legende. Het geheugen van den bioscoopganger is maar kort, hoewel door den oorlog zijn waar deering voor oude films veranderd is. Het is nu niet meer zoo'n wonder als er een film terugkeert. We hebben geleerd, dat een pro gramma niet nieuw behoeft te zijn om inte ressant te wezen en een aanzienlijk percen tage van onze bioscoopprogramma's is op het oogenblik voor-oorlogsch. Misschien zullen we op den duur leeren nog een beetje verder In de film-geschiedenis terug te gean, mis schien ook eischen we over een paar jaar weer elke week een splinter-nieuwe rolprent en verscherpen we zoodoende het karakter van de filna als dat van een „aankomende" kunst,, met klassieken, die vrijwel niemand kent en die nergens te vinden zijn. De klassieken van andere vormen van kunst worden regelmatig genoten, opnieuw opge voerd en her-lezen. Maar de film schijnt er geen behoefte aan te hebben. Ze heeft wèl sterk behoefte aan gegevens de zorg bij uitstek van iederen filmmaker is het vinden van goede scenario's. Middelmatig werk is er genoeg, maar perfecte film-stoffen zijn zeld zaam als een klavertje vier. Zelfs een beroep op Shaw levert niet meer dan een goede stof. wat nog iets anders is dan goede film-stof. Tientallen scenaristen worden dagelijks let terlijk uitgeperst en elke roman, die eventjes de aandacht trekt word' meteen door een of andere studio opgekocht, wat voor de auteurs erg voordeellg, maar overigens voor beide partijen gewoonlijk een teleurstelling is. Dit is een van de tegenstrijdigheden van het be drijf: het heeft, een voortdurenden honger naar goede stoffen en slechts zeer weinigen zijn in staat om werkelijk filmische gegevens te verschaffen Er is echter toch een manier, waarop de filmnijverheid haar oude stoffen in „eere" houdt, een onmerkbare, men zou haast zeg gen „pijnlooze" manier. Ze verwerkt name lijk dezelfde gegevens telkens opnieuw Veel films zijn niet m|eer dan her-verfilmingen. Verleden week was er in Haarlem nog een: „Het teeken van Zorro"; jaren geleden is dit verhaal al eens op het witte doek gebracht. Hetzelfde gebeurt mèt alle mogelijke bekende en onbekende verhalen en het publiek merkt er gewoonlijk weinig van. omdat niet alleen de titels, maar ook andere kenmerken ver anderd worden. Uit een willekeurige recente flevering van „The picturegoer" haalde ik meteen twee voor-beelden ..The kid from Brooklyn", een nieuwe R.K O.-film is niets anders dan „The mi;ky wav" waarin vóór den oorlog Harold Lloyd optrad. „Temptation" met Merle Oberon in de hoofdrol blijkt de vierde verfilming te zijn van den gelijknami- gen roman van Robert Hic.hen. Vorige keeren speelden, naar hun ouderdom gerangschikt, Pauline Frederick, Pola Negri en Mary Ellis er de hoofdrol in. Ook „Stolen life", die nog pas een reprise beleefde, en waarin Elisabeth Bergner de ster is. wordt opnieuw gemaakt; nu moet Bette Davis de hoofdfiguur zijn Dat is de manier, waarop de film haar ver leden levend houdt. Men kan ook zeggen- waarop ze zichzelf herhaalt en haar cliché stijl accentueert. Er is tóch wel eenige aanleiding voor de vraag: laat ons de goede oude film dan een enkelen keer zelf zien. v. G. Bruidjes van Amerikaansche militairen moeten zich haasten Het orkest Nederlandsehe vrouwen, die verloofd zijn en huwen willen met eervol ontslagen leden van ln Nederland of elders ln Europa gediend heb bende Amerikaansche strijdkrachten en die zich in de Vereenigde Staten bij haar verloofden wil len voegen moeten voor 1 Juli 1947 niet alleen gereed zijn met haar papteren, doch levens een haven van aankomst in de Vereenigde Staten hebben bereikt. Vele Nederlandsehe vrouwen hebben getalmd met het inleveren van door het consulaat ge vorderde documenten, onbekend als zij zijn met den beperkten tijd. welke nog rest voor de alleen voor haar geldende speciale regeling, die het verkrijgen van een visum vergemakkelijkt. Het Amerikaansche consulaat te Rotterdam raadt betrokkenen aan zich ten spoedigste van de vereischte documenten te voorzien, waardoor het mogelijk wordt naar haar verloofden in Amerika te gaan. Het consulaat is bereid aan ieder geval bijzondere aandacht te schenken. Na 1 Juli 1947 komen de verloofden van vroe gere leden van de strijdkrachten der Vereenigde Staten slechts in aanmerking voor gewone im migratie-visa. Het huidige quotum laat het afgeven van 3153 immigratie-visa per Jaar toe. Momenteel staan reeds meer dan 10.090 personen op de lijst. Het is duidelijk, dat degenen die zich nu laten in schrijven, ten minste twee Jaar, mogelijk zelfs langer, zullen moeten wachten. Dit zou ook het lot zijn van d* betrokken vrouwen, indien zij geen gebruik maken van de speciale regeling. Deze maakt het echter noodig dat zij voor 1 Juli van dit jaar in de Vereenigde Staten zijn aangekomen. VAN VADËR OP ZOON. Vroeger had het winkelen een aparte bekoring. Als moeder naar den kruidenier ging was dat steeds een blij weerzien van oude, vertrouwde dingen. Reeds bij den ingang van het gezellige straatje zag zij het uithangbord met den bekenden .laam, die on veranderd bleef van vader op zoon. Wanneer men de deur openstiet ging er een vroolijk belletje over en uit den winkel kwam U die heerlijke geur tegemoet van alle goede dingen der aarde, van specerijen utt verre lande/i, van verschgebrande koffie en geurige thee. Zooals vroeger vindt U de kwa- lileitsartikelen in een vertrouwde sfeer bij De Gruyter. die reeds vier geslachten lang van vader op zoon zich beijvert steeds weer opnieuw het beste aan zijn klan ten te bieden. Reeds grootmoe der kende de groote koffiebussen in de winkels van De Gruyter. de koffie- en theezaak. Zooals vroeger Fandla en de Meester-dief 39. Al gauw vonden ze den kamerheer die dienst had en Joris stelde zich héél be leefd voor. Goeden avond, goede vriend!" zei hij. ,.Ik beu Joris, baron Goedbloed van Maupertuus. Heb de goedheid mij aan te dienen by Zijne Majesteit. Mij en mijn secretaris PapiraZeg, dal Ermerik* schat zo goed als gevonden is! Haast U!" „En\wijl de kamerheer met deftige passen weg- Hm ucheuche!" zei de kamerheer die af-\ liep en Joris bekeek peinzend de lappen keurend naar Joris' gerafelde jas keek.op zijn mouwen. „Ik weet het niet zeker, „En.gae maer op deze bank zitten! Ik maar het komt mij voor, dat ik een minder zal eens eh.... zien wat ik doen kan eh., jeenvoudig costuwn had moeten aandoen!" baron!" Panda en de vos gingen zitten ter- mompelde hij. „Helaasmijn hofkleed jis in de lommerdHélaas!" ttudle behoeft niet af te schrik ken I Wanneer de wii er is, weet Re.a ook voor U de wegl Vraagt ons prospectus: Wiskunde L.O. A M.O., K' Kv-Handelskennis L.O., H.B.S. A. A B. Bekende Sehrij'teljjke Cursus Alleen maar wat bloemen Zij zaten er allemaal, ondanks de natte sneeuw en den feilen kouden wind. Bij ons in het kroegje op den hoek zijn ze allemaal altijd present. Trouw aan de klok van vijven. Trouw aan de gewoonte. En trouw aan dat kleine, onbijzondere lokaal. Er zijn honderd precies de zelfde kroeg jes in de stad. Een tapkast, een biljart, zes tafels, vierentwintig stoelen. En aan den wand het kastje met de prijzen van de bil jartvereniging „Entre Nous". Maar dit eene is het onze. Zoo is de mensch. Hij schept zich een eigen wereld. En alleen die wereld blijft hij trouw. Zoo is het leven: vier wanden, een vloer en een zoldering. Thuis. Op den hoek om vijf uur. Of ginds, op kantoor. Altijd vier wanden. Het leven is goed. Zij zaten er allemaal. En er werd niet veel gezegd. De straat waS stil door de sneeuw. En de stilte van de straat had zich meegedeeld aan de menschen. Sneeuw maakt stil. Sneeuw doet de stad zwijgen. Cornelis en Willem speelden zwijgend op het biljart. Wij hoorder* het krassen van het krijt. Het klotsen van de ballen. En het tikken van de klok aan den wand. De aannemer zat in zijn eigen hoekje aan de toog. Hij keek met genepen oogen naai de rook van zijn cigaret. Zwijgend proefde hij van zijn glas en wanneer het leeg- geproefd was, schoof hij het, bijna onzicht baar, heel even in de x'ichting van den baas, die leunend op zijn dikke bloote armen, over de biljarters, naar de sneeuwen we reld stond te staren. Zelfs Henk bleef zwijgen. Hij stopte zijn pijp voorzichtiger en langzamer dan ooit. Henk is een genieter van het vlugge, luide leven. En wanneer de sneeuw het leven traag en stil maakt, is Henk weemoedig. Ik dacht: daar zitten we nou. Daar zitten we nou te zwijgen. Waarom zijn we hier allemaal? Er zijn honderd van deze kroegjes in de stad, met honderd zinken toogen en hon derd biljarten en honderd klokken aan den wand. Maar wij, eiken avond om vijf uur, zitten juist hier. Wij hebben elkaar niets te zeggen. Wij zijn eenige mannen, die al tijd weer samen komen op den zelfden tijd van eiken dag, op het zelfde plaatsje van alle plaatsjes van de heele wereld. Henk altijd met zijn pijp. En de baas altijd met zijn bloote armen. En Cornelis en Willem met hun partijtje. De sneeuw heeft de stad toegedekt. Hier gaat de wereld op kousevoeten. Hier loopt het leven, aarzelend en traag, op fluweel. Er komt een man binnen, die zwijgend zijn mand met bloemen op tafel zet. Roode tulpen en gele narcissen. Een felle flakke ring van kleur vervult de grijze wereld tusschen deze vier wanden. De man gaat naar het buffet. Hij rookt een cigaret en drinkt een glas bier. De bloemen staan alleen, zinloos en bijna-tragisch alleen. Roode tulpen en gele narcissen, die inééns zijn opgebloeid in een kleine, grauwe wereld. Bijna tragisch is dit felle leven in deze stilte. „Mooi", zegt Henk, „mooi die kleu ren". Dat is alles wat hij zegt vandaag. Ze zijn bijna tragisch die bloemen, bij ons in het kroegje op den hoek. Op dezen dag. ELIAS kesl nadenk', houdt zich in beide geval- ien bezig met het verschijnsel samenklank. I Het muzikaal erkennen van het samenklinken I van verschillende geluiden en verschillende I instrumenten is ouder dan de praetische ken- I nis der electriciteit. Intusschen is de geluids- I leer nu nog geen voltooide wetenschap; de I ontwikkeline van het toon-besef is niet even- I redig geweest aan de historische uitbreiding I van het harmonisch apparaat. Wat de mensch ten allen tijde boeit in de I muziek is het klinkende beeld van de span- ningen tusschen het natuur-verschijnsel der I muziek en de muzikaliteit van den compo- I nist en meer speciaal de harmonische span- I ningen van samenlinkende tonen en samen- klinkende, verschillende instrumenten. Een muzikaal mensch voelt zich aangetrokken tot I het orkest omdat de verscheidenheid en de I eenheid hem boeien. En wanneer hel hem niet brengt tot natuurkundige analyse van toon en harmonie dan komt dit omdat hij I met alle recht leeft in de onbegrensde gevoelswereld van den componist waarin het I natuurverschijnsel der muziek als gehe:m- I zinnige brandstof voor het vuuf van den ar tist wordt gebruikt. Een compositie voor één instrument een pianostuk bijvoorbeeld is ten opzichte van den samenklank eenvoudiger dan een orkest- I stuk. omdat het enkelvoudige timbre van het instrument een zwart-op-wit-beeld veroor- zaak'. De muzikale fantasie van den speler en ook van den hoorder kleurt dan natuurlijk dit beeld. Het orkest daarentegen biedt den hoorder reeds direct een verscheidenheid van I geluidskarakter. die hem duidelijk aanspreekt; hij wordt getroffen door geluidsverschillen die hem als ir.dividueele stemmen in 't oor klinken en hij wordt meegesleept door de harmonische conversatie der orkestfamille Van I één kant is dus de orkest-samenklank inge wikkelder dan de harmonie van de piano, anderzijds zijn de verschillen in het orkest I duidelijk en bieden ze den hoorder een voor hem uitgespreiden rijkdom In het artikel over symphonie en fuga I schreef ik over twee fundamenteele zaken die met de symphonjsche kunst samenhangen, te weten de constructie van den vorm en de I samenstelling van het orkest Velen zijn van I meening dat de samenstelling van het orkest van Haydn af vaststaat, wel voor uitbreiding vatbaar is gebleken, maar toch in wezen en kern een onaantastbaar apparaat is. dat om zoo te zeggen aan de eischen van een symphonie voldoet. Dit komt nu in de prak tijk wel dikwijls uit, maar het is op zich zelf tóch geert onaanvechtbaar principe. Met eenigszins geestrijke brutaliteit hebben jazz- koningen als Whiteman en Ellington bewezen dat er andere samenstellingen mogelijk zijn dan de negentiende-eeuwsche groepeering. Natuurlijk hingen hun combinaties samen met het wezen der composities die zij uitvoerden. Deze situatie is gerechtvaardigd. Het lijkt mij namelijk juist dat de zoogenaamde Inspi ratie zoowel wan de instrumenten als van de innerlijke muzikale wereld komt, en het is altijd interessant te hooren in hoeverre een componist door het een of door 'net ander, of door beide werd geïnspireerd. Een sympho- nisch werk dat uitsluitend door één dezer factoren wordt beheerscht. of te veel door het één en te weinig door het ander zal in 't algemeen genomen zwakker zijn dan een werk waarbij beide factoren evenredig zijn. Bij de symphonieën van Jozef Haydn is het evenwicht volmaakt; hetzelfde kan men zeg gen van de orkeststukken van Maurice Ravel Bij vele andere groote componisten is de evenwichts-verdienstë ongelijk bij verschil lende werken. In de symphonieën van Brahms is de muzikale gedachte overheerschend bo ven de beteekenis der orkestratie; anders gezegd: hij gebruikt het orkest voor zijn muzikale ideeën. Wie voor deze ideeën vat baar is. is tevreden, hij wien deze ideeën niet bekoren kunnen, wordt door Brahm's orkest klank niet geboeid. In 't algemeen is de positieve waarde van de karakters der orkest-instrumenten in de 19e eeuw onderschat. Aan Berlioz en Liszt komt de eer toe dat zij zich lieten inspiree- ren door deze karakters en door de geluids wereld die deze karakters vormen. Zij heb ben een beslissenden invloed gehad op de latere componisten en het is voor een groot deel aan hen te danken dat de innerlijke wereld der componisten niet vervreemdde van de oorspronkelijke natuurkracht die in het wezen der instrumenten leeft en die de mogelijkheid tot zoovele levensrijke groepee ringen biedt. Een merkwaardig geval is de symphonische kunst van Bruckner. Men hoort in een sym phonie van dezen grooten Oostenrijker afwis selend enorme krachtsontladingen en zeer intieme lyrische geluiden. Ik behoor niet tot öeeenen die met zekerheid spreken over de reïigieuse diepte van dezen componist, ik weet niei waarin, waaruit en hoe ik dit hoo ren moet. ik weet alleen dat zoowel de luide als de zachte passages mij met muzikale wéelde vervullen, en dit is hier de kwestie da* zoowel het koper, als de houtblazers en elders weer de strijkers, naar hun aard muziek zingen ln een heerlijk spel van karak ter-schoonheid. En zóó sterk is de muzikale zegg-naskracht dezer instrumentatie dat men het gebrek aan concentratie in den vorm der compositie op den koop toe neemt. Ik zou dus Bruckner moeten rangschikken onder de componisten die meer door het orkest dan door ce idéé werden geïnspireerd? Ik geloof dat niet de idée. maar we! de vorm te wen sehen overlaat. Misken ik dan de idée? Neen, maar ik geloof dat de muzikale idée of ge dachte e°n thematische vorming is van in vallen die uit de wisselwerking van de mu ziek als natuurverschijnsel en de muzikaliteit van den componist voortkomen. Dit zijn groote, onbegrensde zaken, waarin alle on peilbare aandoeningen en fantasieën leven. De orkest-instrumenten en hun groepeering spreken tot den Componist tegelijkertijd als de behoefte aan gestalte van melodie, har monie en rythme De componist is de regis seur der muzikale natuur-krachten en hij is de éérste die vuric in het spel opgaat. HENDRIK ANDRIESSEN. De katholieke studenten van het aartsdloeees Zuid-Californië hebben besloten gedurende een maand alle bioscooptheaters te boycotten, naar aanleiding van het feit dat aartsbisschop John J. Cantwell de katholieken gewaarschuwd had tegen de film „Duel ln de zon", waarvan hij ge zegd had, dat zij door de katho" eken „niet zon der gewetensbezwaar bijgewoond kon worden". De Califomtsche studenten hopen zes millioen mede-studenten te betrekken in hun campagne tegen onzedelijke films. Volgens-waarnemers te Londen is de Spaan- sche socialistische partij, welker secretahs-gene- raal. Llopfs, thans kabinetsformateur is, vast besloten tot samenwerking met alle anti-Franco gezinde Spanjaarden, onder wie monarchisten, katholieken, leden der agrarische partij en van het leger, daar zij het niet mogelijk acht. Franco zonder hulp van deze ten va! te brengen. Deze politiek is steeds bestreden door de orthodoxe Spaansche republikeinen, die van meening zijn, dat de republiek geen compromis kan sluiten met haar tegenstanders. Ongeveer 2000 Londensche havenarbeiders behoorend tot de „National dock labour corpo ration pool", zijn vandaag een nlet-offleeele staking begonnen, wegens het ontslaan van één man. Een aantal arbeiders van de Londensche haven ging ook ln staking. In een communiqué van den Franschen ministerraad wordt medegedeeld, dat Admiraal Thierry d" Argenlleu, hooge commissaris in tndo-China, is verzocht met de rageering te ko men beraadslagen over den toestand In Indo china en de maatregelen, die hij neemt. De hooge commissaris heeft zijn spoedige komst naar Parijs doen weten. Officieel wordt medegedeeld, dat de evacua tie van Engelsche vrouwen en kinderen uit Palestina ls voltooid.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1947 | | pagina 2