Litteraire kantteekeningen J Bijna de helft der volwassenen blijft de oude spelling gebruiken Hollands palet De bollenstreek op haar mooist Een zaak van leven en dood fFilmj ZATERDAG 26 APRIL 1947 ARTHUR VAN SCHENDEL. Het Oude Huis. Meulenhof, Amsterdam x SESTRI-LEVANTI, het antieke vis- schersdorp niet ver van de oorlogs taven Genua gelegen, is Van Schendel's laatste gepubliceerde roman „Het Oude Huis" geschreven, in 1943. Misschien niet tens daar, maar ver van huis in een vluchtoord, want de bijna zeventigjarige moest in de bergen een goed heenkomen ïoeken voor de bombardementen van de geallieerde vloot- en luchtmacht. 8 Wie,, als Van Schendel, droeg een zoo ongerepte rust in zich om. wie was ver- virtd van een zoo rijpe stilte, dat hij te midden van het hevigst oorlogsgeweld een proza, een roman, kon schrijven van zulk een harmonische waardigheid en beschou welijkheid? Men moet het vergankelijke wel ver achter en onder zich gelaten en tijn bestemming gevonden hebben in dat onaantastbare stukje zielsdomein dat on tijdelijk is, om daartoe bij machte te zijn. Altijd al, en zeker in de latere jardn, heeft fcij de gave gehad, zich ondanks He luid ruchtigheid om hem heen terug te trek en in de wel zeer eigen wereld van zijn (cheppende verbeelding, waarin het benij denswaardig klaar en doorzichtig moet fijn geweest en vooral zinvol stil, in een [elfden geest als over Lodewijk van Deys- fel waardig was toen deze in zijn „Levens leer" die onvergetelijke regels schreef: ,\Vees stil. Wil steeds dat het stil zij bin nen in u. De plechtige schoonheid van het melodieuze dansen uwer levensbewe gingen kan niet worden beroerd. Zij ge beurt op de plek uwer gemeenschap met dat wat boven alles uit is en geen duur kent". Zonder van de wereld, van het leven, te vervreemden is het Van Schendel steeds vergund geweest, deze stilte te be houden. Trouwer dan hij heeft geen kun stenaar aan zijn roeping gehoor gegeven. Als een toegewijd ambachtsman heeft hij tijn werk aan de schoonheid der letteren gedaan, met den inzet van heel zijn leven, lot in zijn laatste dagen. En zóó alleen kon het zijn, dat hij een roman naliet voor zoo- reel klare schoonheid, wijze overpeinzingen en milde levensaanvaarding als dit „Oude Puis". Ik zou mij kunnen indenken, dat bij eer- ge lezing al dit kostelijks niet voor een ieder dadelijk aan den dag treedt. Een tijd, die er naar geaard is, zich te bedienen van zulke grove effecten als de onze, is een slechte klankbodem voor „het melodi euze dansen" van Van Schendel's proza. Men moet de klank van zijn taal mis- Echien vergelijkbaar met een sober en met uiterste ingetogenheid gegeven aria van Baeh wel goed in het oor hebben, om pok hier, in dezen schijnbaar onbewogen en van elk uiterlijk siersel ontdanen ro- fnan, de met zooveel levensleed verzoe nende melodie te hooren, die alleen aan Van Schendel's stem eigen is. Een melodie ik bedoel het letterlijk. Het „Oude Huis" aan de Amsterdamsehe pacht, dat op een golvend lint van steen la vergulde letters de spreuk droeg Vanitas Vanitatum (Het is alles ijdelheid) en waar van Van Schendel de geschiedenis verhaalt, was er in bouwtrant, „nederig en zacht fnaar ook breed en sterk waar zulks be hoorde", mee vervuld. Niet een ieder hoorde het, die er voorbij kwam, maar 'bij den eersten aanblik was het Barbara Luyter, zelf zoo vaardig het clavecimbel bespelend dat passeerend volk soms staan bleef om te luisteren, die zei: ,,'t Is gelijk een muziekstuk gecomponeerd". En als, ra de lotgevallen meegedeeld te hebben van allen die het, verwant na verwant, in drie eeuwen tijds bewoonden, Van Schendel een zonderlingen heer, ook Luyter van raam, afscheid van den lezer laat nemen, het met deze woorden: „In de stilste uren van den nacht wanneer de lente door de ontluiking aan het water speelde en hij roorbij ging, kon men zingende klanken hooren". Daarvan, van zingende klanken, is dit boek, één met het Oude Huis dat het be- Fchrijft, vervuld. Zelden gingen inhoud en vorm, verhaal en stijl volkomener in elkander op dan in dezen roman, die zijn rijkdom waarlijk niet ontleent aan. de handeling. Even mijmerend in eigen grachten-stilte als dit huis verloopt het relaas van hen, die er hun intrek hadden. Vanitas Vanitatum het is vergankelijk, el wat er gebeurt. Het is niet de per soonlijke belevenis van de passanten die er woonden, zelfs nauwelijks van het Oude Huis zeil', maar de levenszin, die boven dit tijdelijke uitgaat, welke ons wordt meegegeven, meer als een nazingend lied dan als in woorden te vatten gedachten. Zoo verstond Franciscus Luyter, de laat ste bewoner, dien velen voor een zonder- hielden, de stemmen van de velen die er kwamen en gingen in het Oude Huis: Grieksche guerilla's terechtgesteld Twintig Grieksche guerilla-strijders zijn gisteren, volgens vonnis, te Kozani in Vvest-Macedonië met den kogel terecht ge- Eteld wegens lidmaatschap van een „Sla- risch-Macedonische gewapende bende". Deze organisatie zou autonomistische acti viteit in Macedonië ontplooien. Voorts zijn zeven communisten door het krijgsgerccht te Mytilene ter dood veroor deeld wegens het in gevaar brengen van de veiligheid van den staat. De Grieksche generale staf heeft een ver volging wegens spionnage doen instel len tegen de directe van het blad „Risos- pastis", het officieele orgaan van de Grieksche communistische partij, dat een geheim legerrapport over de sterkte en de organisatie van de guerilla-strijdkrach ten in Griekenland gepubliceerd heeft. Agenda voor Haarlem Stadhuis: Show van oude costumes, toege licht door Cruys Voorberg'h, 8 uur. Kinderhuis- singel: Circus Jo's Mullens. 8 uur. Bakenesser- kerk: „Youth for Christ'Tally. 8 uur. Rem brandt: Revue „Nou is de boot aan", 2,30 en 8 'alace: „Piccadilly incident", toeg. bov. 2.00, 4.15, 7,00 en 9.15 uur. Luxor: „De Blauwe Donau", toeg. eiken leeft, 2,00, 4.15, 7.00 «1 9.15 Uur. Frans Hals Theater: „George wint op alle fronten", toeg. eiken leeft. 2.00. 4.30, 7.00 en 9.15 uur City: „Een vreemde passagier", toeg. bov. 18 j.. 2.15, 4,30. 7.00 en 9.15 uur. Spaarne: „Buitengewoon verlof" en „Helden der lucht" toeg. alle leeft. 2.30, 7.00 en 9.15 uur (Zondag 2.00, 4.15. 7.00 en 9.15 uur). ZONDAG 27 APRIL Stadsschouwburg: Volksvoorstelling ,.Een maand op het land". 8 uur. Kinderhuissingei: Circus Jos Mullens 3 en 8 uur. Luxor Theater: Bilmkrlng H 46 „Jongensstad", 11.30 uur. Gem- Concert.gebouw: „Baron Knetit", 3 uur. Biosco pen: Middag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 28 APRIL Stadsschouwburg: Operette ..Kr was eenmaal een musicus". 7 30 uur. Kinderhuissingel: Cir- Mullens, 8 Uur. Bioscopen: Middag- en voois tellingen. ingetogenheid was er in te hooren en los zinnigheid, de woordspaarzaamheid van de mijmering zoowel als de luidruchtigheid van ijdele praatzucht. Er klonk een vloek in en een snik; het blijde levensteeken van een juistgeborene en het verstillend woord van één die heenging. Fleurige dansmuziek zong er nog en ook het stil verlangen van een liefhebbend hart. Daarvan wetend was het den laatsten bewoner gegeven, dit te zeggen: „Het eerste wat je behoort te doen is danken, danken en loven, bij dag en bij nacht, dat God je een plekje op de aarde gegeven heeft, en als het dan nog een huis is waar je voor alle ellende wordt behoed, zing dan, juich en dank". Van Schendel deed het, sober naar zijn aard, maar hij dééd het: Zing dan, juich eh dank. Wij kunnen er ons aan verkwik ken en oprichten. C. J. E. DINAUX. r~ Kumst^smippers Het A.B.C.-Cabaret van Wim Kan en Corry Vonk geeft op Woensdag 39 Apnl In den Stads schouwburg le Haarlem een voorstelling van de cabaret-revue „A.B.C. kijkt om". („Remem- De Xederlandsche Opera brengt Dinsdag 29 Ap-.il in den Stadsschouwburg te Amster dam de eerste opvoering van „Hoffmanns ver tellingen" van Jacques Offenbach In de Ne- deriandsche tekstbewerking van Jan Engelman. Nadat reeds eenige maanden met een kern van zangers is gerepeteerd, werd deze week overgegaan tot de officieele oprichting van het „Amsterdamsch Joodsch Mannenkoor", dat onder leiding zal staan van Hans Krieg. Men wil hiermede de traditie van de beide Joodsche mannenkoren van den diligent S. H. Eng- lander herstellen, het z.g.n. Sjoelkoor. dat de ritueele gezangen in de synagoge verzorgde, en „De Harpe Davids", die ook profane liede ren zong. OPINIE-ONDERZOEK WIJST UIT: Omdat de officieele invoering van de nieuwe spelling binnen enkele dagen ge schiedt, heeft het Nederlandsch Instituut voor de Publieke Opinie in den loop van deze maand aan duizenden mannen vrouwen van 23 jaar en ouder gevraagd: „Wat schrijft U zelf op het oogenblik: oude of nieuwe Spelding?" 72 procent schrijft oude spelling; 24 procent de nieuwe spelling: 4 procent weet niet welke spelling. (Van de menschen onder de 35 jaar ge bruikt 47 procent de nieuwe spelling, van de oudsten, boven de 65 jaar slechts 4 pet.). Zomersche spaarcampagne in Engeland aangekondigd De Britsche regeering heel't gisteren aangekondigd, dat het na 5 Mei verboden, zal zijn gas en electriciteit voor verwar- minigsdopleinden te gebruiken. Op deze wijze hoopt men gedurende den zomer 2.500.000 ton kolen te besparen, meldt Un. Press. De minister voor'de brandstof voorzie ning, Shinwell, deelde in het Lagerhuis mede, dat het verbod van het gebruik van electrische en gasapparaten voor ver- warmingsdoeleinden tot eind September van kracht zal blijven voor particuliere verbruikers en tot het einde van October voor fabrieken en kantoren. Shinwell zeide verder, dat hot huidige vèrbod op het gebruik van electriciteit voor alle doeleinden gedurende vijf uren per dag, op 5 Mei zal worden ingetrokken. De BBC krijgt toestemming op 28 Apnl het normale dagelijksche programma te hervatten. De regeering zal, naar de minister voorts verklaarde, een beroep doen op alle con sumenten om hun verbruik van gas en electriciteit tot 25 procent onder dat van het vorig jaar terug te brengen. Al deze maatregelen vormen een' onderdeel van het regeeringsprogram om tijdens den zo mer genoeg kolen te reserveeren, zoodat in den volgenden winter een kolencrisis vermeden kan worden. Op de bollenvelden is de strenge winter weer heelemaal vergeten. Morgen is de eerste Bollenzondag. Met een hoofdletter. Want deze dag is een der be langrijkste in de overigens kalm voort glijdende geschiedenis van de plaatsen tus schen Haarlem en Leiden. Op Bollenzon dag komt de geheele bevolking in het ge weer. om den door- en rondtrekkenden bloemengenieter zooveel mogelijk slingers om den hals te drapeeren. Maar dan ook de heele bevolking, want zoowel de pater familias als de jongste spruit staan mor gen meer dan ooit de als gewoonlijk reeds lichtelijk verwelkende producten der. vel den aan te prijzen. Waarniee niets ten kwade van deze nijvere lieden gezegd wil zijn, want een groote bloembollenkweeker is maar wat blij. als hij de tooi zijner lan den voor een zacht prijsje van de hand kan doen. Morgen kunnen wij en de Amsterdam mers volop en uitbundig genieten van het feest der kleuren. De tulpen zijn er al een beetje, de hyacinten staan er puik voor en zelfs de narcissen hebben het hoofd nog niet laten hangen, welke vreugdevolle samenbloei een van de weinige positieve uitvloeisels is van een reeds vergeten maar zeer strengen winter. De Amsterdammers zullen ditmaal in minder grooten getale opkomen dan tij dens het leven van Louis Davids, wat minder aan den onvolprezen minnestreel der Amsterdamsehe leut moet liggen dan aan de ingekrompen vervoersmogelijkhe den. Het is voor een bewoner van de Ro zengracht immers geen doen, met een on comfortabele „jengel-fiets" naar de „tulle- pies" te gaan. Maar de tram, die er een halfuursdienst doorheen gaat rijden en de reeds sporadisch voortsnellende touring cars kunnen er toch een behoorlijk en welkom aantal aanvoeren. De herbergen langs den langen weg van Haarlem naar Leiden en wat daarvan stiekum aftakt naar het Keukenhof en de Veenenburgerlaan zeemen hun ramen van daag en zetten de kruiken klaar om aldaar de nog niet buiten geplaatste bloemen morgen voor één dag radicaal daarheen te dragen. Morgen is het Bollenzondag. De zon heeft een verzoekschrift ontvangen van alle WV's, PVC's (Plaatselijke Vermaaks Centra), eigenaren en beheerders van op standen, waar geestrijke vochtigheid aan den man en de vrouw worden gebracht, maar gezien den grooten afstand heeft men nog geen antwoord hierop ontvangen- Toch zal zij present moeten zijn, want wij kunnen de tallooze buitenlandsche gasten van dit jaar toch geen bewolkte bloemen voorzetten? Prettig is het, weer Vlaamsche kreten te mogen hooren, over dieën verduld mooie blommekes, heerlijk zal het zijn, des Engelsclimans roem te mogen vernemen, namelijk, dat er op de heele „world" geen zoo „nice" plekjes zijn als tusschen de „bulb-fields" van Holland. De kassen, deze glazen huizen vol warmen geur en menschen, zij krijgen het beslist weer druk tusschen hun doorzichtige mu ren. Een bakje bij den ingang zal menig maal tusschen twee vroege Darwintulpen door oppelleeren aan de „beleefdheid" van het bezoek. „Is dat nou een kwien illieza- bed?" „Nee", zal de trouwe knecht mor gen honderd keeren zeggen, „dat is heele maal geen tulp. maar een amaryllis". Het is een klein stukje nationale trots, dit bonte palet achter de heuvelende dui nen. En het gaat beslist druk worden op den Rijksweg en overal, waar de zware geuren van hyacint en narcis langs drij ven. Ook van de wandelvereenïgingen, die plots de Lente in het koene hoofd hebben voelen varen en gaan stappen, vele uren lang, ruikend en kijkend, transpireerend en mondharmonica-ënd. De stille paden, als de Nieuwe Weg in Hillegom en al deze andere kleine dreven, waar men bijkans het stuifmeel aan de Zondagsche jas op doet, zij zullen gereserveerd blijven voor de lieden zonder gestroomlijnde paarde- krachten en daar is het leven tusschen de bollen op zijn schoonst. Daar voelt men de moeite, die aan deze kleurigheid is geofferd; rond zoo'n verzonken huisje, waar de baas naar buiten komt kijken in hemdsmouwen naar „zijn" blommen. De beste wenschen, aspirant-verlcoopers en -beldjkers! J. F. 99 99- na den dood kunnen wij moeilijk een scherp beeld vast knoopen. Onze verbeel dingskracht schiet te kort waar overtuiging en verstand zeggen dat er een „andere we reld" moet zijn. Elke poging om dit beeld te verwezenlijken blijft gebonden aan de stoffelijke werkelijkheid waarin wij thans leven. Wij kunnen ons geen andere wereld voorstellen die niet op de onze lijkt, in uiterlijk zoomin als in structuur. De film heeft meer dan één poging gedaan om deze primitieve voorstelling, die in ieder mensch aanwezig is, uit te werken. Daaraan danken wij werken als „The Green Pastures", waarin de „an dere wereld" verbeeld is zooals zij in de gedachten van een primitieven neger er uit ziet, en verder „Himlaspelet" die laat zien hoe het hiernamaals naar de gedach ten van een Zweedschen boer zou zijn. Hoe is de voorstelling van ons Wester- sche menschen, die in een wereld van tech niek en efficiency en hygiëne leven? Ook gebonden aan onze dagelijksche stoffelijke werkelijkheid. Dit is de kern van de film „Een zaak van leven en dood" die thans in ons land geïntroduceerd is. Zij is gemaakt door Michael; Powell en Emeric Pressbur- ger, het veelzijdige Engelsche film-duo, dat ook de knappe rolprent „I know where I'm going" schiep. Zij vertellen hoe een Engelsche majoor vlieger na zijn 67ste bombardementsvlucht boven vijandelijk gebied wordt aangescho ten en naar beneden moet siyingen. Het! kan haast niet anders of hij komt daarbij om, maar door een onverklaard toeval brengt hij er het leven af. In zijn door den schok verstoord brein is dit echter een ver gissing van de administratie van het hier namaals en is men er daar zeer op gesteld hem zoo spoedig mogelijk te brengen waar hij thans hoort. Op zijn luchtbasis ontmoet hij echter de radio-telegrafiste met wie hij vóór zijn val gesproken heeft en wier stem hem toen on middellijk aantrok. Als er een boodschap per uit de andere wereld1 komt geeft de vlieger dan ook ten antwoord dat hij in- tusschen belangrijke bezigheden op aarde heeft gevonden en de afgezant zou geen Franschman zijn wanneer hij niet de volle beteekenis van het woord liefde peilde. En dan begint de grootscheepsche fanta sie, die deze film haar ongewoon en bewon derenswaardig karakter geeft. In het de fecte brein van den vlieger ontwikkelt zich de gedachte aan het hiernamaals tot een volkomen logische voorstelling, waarin hem zelfs langs officiëelen en wettel ijken weg gelegenheid gegeven wordt in hooger be roep te gaan tegen de beslissing dat zijn leven op dit oogenblik moet eindigen. Een arts heeft in tusschen ontdekt, dat de hersenen van den vlieger na een ope ratie weer normaal zullen functionneeren en terwijl Peter, de vliegenier, vruchteloos zoekt naar een verdediger in zijn- proces, bereidt de arts de hersen-operatie voor. Wanneer de dokter bij het halen van een ziekenauto om het leven komt is de ge zochte verdediger plotseling gevonden en kan het proces in optima forma beginnen. Deze passage is er een zooals geen film ooit tevoren heeft vastgelegd. We zien Pe ter naar de operatie-tafel rijden en beleven zijn gewaarwordingen tot aan het oogen blik waarop de narcose zijn oog tot sluiten dwingt. Langzaam vervaagt het roode licht dat door zijn oogleden binnendringt en dan schijnt het kleurlooze licht Van de „andere wereld" naar binnen en begint het geding om Peter's leven en liefde. Een op een rozenblad opgevangen traan van het meisje fungeert als bewijsstuk «n wanneer de hersen-operatie voltooid is, valt de beslissing dat Peters leven verlengd zal worden - dank zij het meisje, dat ztch bereid had verklaard zijn plaats in te ne men. Dit is de eerste technicolorfilm waarin de kleur een primaire dramatische taak vervult. De scènes in de „werkelijkheid" zijn namelijk in natuurlijke kleuren opge nomen en de beelden uit de „andere we reld" blijven in een kleurloos sepïa-grijs, zoodat de afgezant, die naar de aarde af daalt, op een gegeven oogenblik opmerkt „Hebt U gehoord of gelezen, dat op 1 Mei de nieuwe spelling officieel wordt ingevoerd?" vroegen de N.LP.O.-ondervragers vervol gens. 75 pet. van het publiek is op de hoogte, 25 pet. weet er niet van. „Wat denkt U dan zelf te gaan schrij ven?" heeft het N.I.P.O. verder gevraagd. 49 pet. blijft de oude spelling trouw. 42 pet. gaat de nieuwe spelling gebrui ken, 9 pet. weet het nog niet. Van de mannen en vrouwen onder de 35 jaar gaat 63 pet. de nieuwe spelling gebrui ken, van 35 tot 50 jaar: 36 pet., van de men schen boven de vijftig: 25 pet. „Kent U op 't oogenblik de nieuwe spelling?" informeerde het N.I.P.O. tenslotte. 35 pet. kent de nieuwe spelling, 65 pet. niet. In de verschillende leeftijdsgroepen is het als volgt met deze kennis gesteld: Kent nieuwe spelling 2335 jaar56 procent 3550 jaar28 procent 5065 jaar19 procent 65 jaar en ouder 15 procent Van de volwassen Nederlanders zou dus nog ongeveer twee derde het „Niet zoo, maar zo" moeten leeren. Het oude admiraalschip van den Engelschen admiraal Horatio Nelson, de „Victory", aan boord waarvan hij den zeeslag bij Trafal gar leidde en won en dat nog steeds in een Engelsche haven voor anker ligtwordt opgeknapt. Het aantal bouwvakarbeiders in het gewest Haarlem Het Gewestelijk Arbeidsbureau te Haar lem (de gemeenten Haarlem, Velsen, Bloe- mendaal, Heemstede, Zandvoort en Haar lemmermeer) heeft zooals dat in op dracht van den Wederopbouw in het ge heele land is geschied getracht het aan tal bouwvakarbeiders te registreeren. Het is niet verder gekomen dan een poging, dat het wel eens aardig is weer temidden omdat niet de gewenschte medewerking Over Muziek Onmuzikaal? van.technicolor te wandelen. Is de film vol van oorspronkelijke vond sten, die het beeld betreffen, zij is even rijk aan een geestigen, fonkelenden dialoog. Het proces om Peter's leven gaat in de gau wigheid even langs alle teere punten van de Britsch-Amerikaansche betrekkingen, en wanneer de vliegenier en de bode op de roltrap naar de andere wereld zitten, houden zij samen een wijsgeerige beschou wing die even raak als koddig is. „Een zaak van leven en dood" is een bril jante fantasie, verbluffend door de ver beeldingswereld die ze voor den toeschou wer opent, vermakelijk door den evenwich- tigen Engelschen humor die nergens ont breekt, ontroerend door de eenvoudige men- schelijkheid van de drie voornaamste ver tolkers: de onbekende Kim Hunter, ver persoonlijking van „het" Amerikaansche meisje, de geplaagde David Niven en de opofferende dorpsdokter, Roger Livesey. En toch - nadenkepd over de techniek Un de filmers - dringt zich de slotsom ■jar voren dat zij heel „gewone" middelen gebruikt hebben en dat hun film zelfs rij ker aan bewegingslooze twee-gesprekken is dan eigenlijk in overeenstemming is met de begrippen van film-dynamiek. Maar zij kunnen „in film denken" en daarom is de harmonie van hun werk toch nergens ver stoord. v. G. Een haast tè traditioneel beeld uit een oor spronkelijke film: Kim Hunter en David Niven in Een zaak van leven en dood" werd ondervonden. Blijkbaar is de achter docht tegen een registratie, in de oorlogs jaren ontstaan, nog niet geheel overwon nen. Bovendien blijkt de vrees bestaan te hebben dat de Wederopbouw tegen den zin der patroons en werklieden arbeidskrach ten elders gaat tewerk stellen. Er werden hier geregistreerd 3548 bouw vakarbeiders, maar het Bureau schat dat er 4743 zijn. De onderverdeel ing van de laatste groep over de verschillende vakken is: metselaars 517. timmerlieden 1254, betonwerkers 238, schilders 647, stucadoors 207, electriciens 104, ongeschoolden 1276 en overige beroe pen 500. Van de geregistreerden werken er in ons eigen gewest 2837 en 711 in andere gewes ten, waaronder 177 in Middelburg, 54 in Nijmegen, 146 in Vlissingen, 111 in Alk maar en 47 in Arnhem. In dit gewest werken 565 bouwvakarbei ders die elders in ons land wonen, w onder 517 uit Amsterdam, die meerendeels geplaatst zijn bij de werken op Schiphol. Berucht Duitsclier ontvlucht uit politiebureau te Frankfort De geallieerde militaire autoriteiten in Frankfort hebben toegegeven, dat een be rucht Duitsch misdadiger uit het hoofd bureau van politie te Frankfort ontvlucht is. Speciale afdeeling.n der militaire po litie zoeken thans de heele stad naar hem af en ook de Duitsche politie doet aan de jacht mede. De vluchteling is de 23-jarige Karl Heinz Buchheister, die Dinsdag jl. te Essen .tezamen met twee Amerikaansche soldaten werd gearresteerd. Dit trio gaf zich uit voor legerdetectives en in die, voorgewende kwaliteit hebben zij de Brit sche politie geruimen tijd om den tuin we ten te leiden. Buchheister en de beide Amerikanen hebben gedurende dertig dagen ware plun dertochten gehouden in de Amerikaansche, Britsche en Fransche z0nes van Duitsch- land. Buchheister was na zijn arrestatie te Essen naar Frankfort overgebracht. Bij zijn arrestatie was hij gekleed in een Ame- rikaansch legeruniform. Hij gaf zich uït voor sergeant. Tieu gezinnen in Tienhoven door brand dakloos Te Tienhoven bij Ameide ontstond brand in een mandenmakerij. In korten tijd stond het huis geheel in brand. Onder hetzelfde dak woonden vier gezinnen, wier inboedel gedeeltelijk werd gered. In een op 300 meter afstand gelegen schuur vonden de vlammen een nieuwe prooi om vervolgens nog vijf woningen aan te tasten, die even eens afbrandden. In totaal werden tien I gezinnen dakloos, wier geheele of gedeel telijke inboedels verloren gingen. Het dorp ia door dezen brand zwaar getroffen. Er zijn verscheidenheden in de muzi kaliteit: er zijn ook soorten en graden in onmuzikallteit. Tot een musicus wordt zelden of nooit de opmerking gemaakt: „ik houd niet van muziek", of ..ik erger mij aan de muziek" of „de muziek is klinkende nonsens" of „de muziek is niet meer dan een afwisseling tusschen belangrijker za ken". Men beheerscht zich tiidig en zwijgt beleefd nochtans worden dergelijke din gen gezegd in volkomen oprechtheid. En u, muziekliefhebber, moet niet geloovcn éat deze opmerkingen als levensspiegel niet voorkomen in beschaafde kringen. In ons land vooral is een zeker cynisme zelfs jegens de muziek nog niet uitgestorven. Voor een zeker deel geven bepaalde ka raktertrekken der Hollanders voedsel aan die meeningen, maar ik geloof dat in hoofdzaak de opvoeding sinds eer. paar honderd jaar hier de grootste schuldige is. En moeten wij nu in een kringloop gaan denken en meenen dat deze opvoeding juist uit anti- en onmuzikale eigenschappen voortkomt? Het is om van te griezelen. Ik blijf ondanks herhaalde aanvech tingen van den duivel geloovcn dat de Hollanders muzikaler zijn. dan zij schijnen te wezen. De Hollanders hebben gevoels- schaamte; deze gevoelsschaamte is sinds vreeselijk lang grondig geconsolideerd en behoort tot de wezensstaten van den te- genwoordigen medeburger. Ik weet wel dat deze schaamte een zekere goede, soms nobele kern heeft, maar naast de vele in tellectualistische en materialistische schaamteloosheden doet mii de Holland- sche verlegenheid inzake muzikaal senti ment altijd min of meer armoedig aan. Waarom zijn de Hollanders in 't algemeen toch eigenlijk niet enthousiast? Het ap plaus voor de virtuozen op de plichtmatige abonnementsconcerten is geen muzikaal enthousiasme: dit is slechts een conven tioneel pleizier. Met enthousiasme bedbel ik hier: behoefte aan muziek, warmte voor muziek door het geheele dagelijksche le ven. Ik bedoel niet: belangstelling voor het vak, maar levensgesteldheid. Een mu zikale levensgesteldheid bij de Hollanders, is dit een' dwaze illusie? Ja zeker, ver standige. sceptische lezer, u hebt natuur lijk gelijk: wij zijn geen Italianen. Er zijn dus nuances in het niet-muzi- kaal-ziin. Een geschikt zakenman zegt bij zekere gelegenheid: ik besef ten volle de groote beteekenis van de muziek, ik doe herhaaldelijk mijn best zonder afleiding aandachtig te luisteren en mij datgene eigen te maken, dat blijkbaar die groote beteekenis voor het leven bezit, maar wat ik hoor klinkt mij als een mij onbekende taal in de ooren. Ik blijf een groot respect behouden voor de muziek, maar moet wel, concludeeren dat Ik niet ontvankelijk ben. Het is mogelijk, dat de thans langzaam ontwakende muziek-psychologie metter tijd een verklarende analyse van een der gelijk geval kan leveren: ik moet als nuch ter musicus geloovcn. dat bij dezen ge- schikten man de aandacht en het respect reeds wijzen op een bijna verstikte muzi kaliteit, die zeer wel bij doelmatige op wekking in de jonge jaren tot positief leven had kunnen komen- Wij kunnen vragen, of zijn aandacht niet uitsluitend verstandelijk was en zijn respect een in- tellectueele overweging. Ik durf echter niet vast te stellen, dat verstandelijke aandacht kan bestaan zonder eenig senti ment. Een ander geval moge zich voordoen: een volwassen mensch zegt tot een jongen man „ik geloof niet in de zoogenaamde groote beteekenis der muziek; zij is een vage, onberekenbare hartstocht, men kan er door worden meegesleept, maar goed beschouwd dient zij nergens toe". Dit is even ingewikkeld als. onsympathiek; het minst-zure van deze opmerking ligt in da woorden „vage, onberekenbare hartstocht". Het is mogelijk dat hier een zoogenaaiu* de valsche schaamte spreekt en in dat ge* val zou men zelfs hierbij niet van een ab- solute on-muzikaliteit mogen spreken. Af en toe hoort men de meening dat de muziek alléén positieve beteekenis kan hebben als haar inhoud om te zetten is in kleuren, beelden of woorden. Dit acht ik een echt on-muzikale opmerking. De mu ziek laat namelijk niets te wenschen over; zij is een volledige weergave van dc na tuur en voor zoover zij eigenaardigheden heeft is zij spiegel van de menschelijke hand: een componist is óók maar een mensch. Natuurlijk geven tallooze menschen zich in het geheel geen rekenschap van de be teekenis der muziek. Tot hen behooren ook de ouders, die hun kinderen wel mu zieklessen laten nemen, maar er geen be zwaar inzien dat de opgroeiende jeugd op gaat in het jammerende gezwijmel van actueele amusementsliedjes en gelijkwaar dige dansrythmen. Zij kunnen al gaan zij plichtmatig naar concerten hun kin deren niet bezielen met het besef der schoonheid, dat is dus met levensvreugde, want de kinderen zien natuurlijk geen aantrekkelijke levensvreugde in zulk con certbezoek. Die kinderen weten van niets, zij zijn muzikaal, zoeken onbewust een uitweg en worden verleid door het vlotte aanbod. Zij doen mee met de nieuwe alge- meene conventie, en die ouders, voor wie conventie in ,de wereld alles is, spreken maar over den tijdgeest en laten het daar bij. Dit rare ontzag voor den tijdgeest is een der grootste belemmeringen voor da muzikale beschaving. Het echte typo van den onmuzikalen mensch is moeilijk te schetsen. Ik waag mij er niet aan; er zijn tallooze ingewik kelde kwesties bij deze zaak. Wij kunnen met volwassenen wel praten (o, dat eeuwi ge praten!) maar de volwassenen zijn niet te veranderen. Het is te hopen dat de ko mende verbeteringen in het onderwijs doelmatig zullen zijn. HENDRIK ANDRIESSEN. - Plan voor internationale atoom-laboratoria Engeland heeft aan de Atoom-commissie der UNO eon voorloopig voorstel gedaan om zes internationale laboratoria voor atoomonderzoek op te richten, nadat het internationaal verdrag inzake de atoom energie zal zijn onderteekend. Volgens Charles Darwin, kleinzoon van den beroemden ontwerper der evolutie theorie, omvat dit plan de oprichting van twee laboratoria in Noord-Amerika, twee in West-Europa, een in de Sovjet-Unie en een op het Zuidelijk halfrond. Naar schatting zou voor elk laborato rium een staf van 100 geleerden noodig zijn en zouden de zes laboratoria tezamen zes millioen dollar per jaar kosten. Ook Australië, de Vereer.igde Staten, België. Canada. Frankrijk en Polen heb ben voorstellen ingediend voor de organi satie van het onderzoek der atoomenergie, doch de inhoud hiervan is niet bekend gemaakt,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1947 | | pagina 5