Literaire kanttekeningen Een aantrekkelijke vorm van onderwijs „Beeldende kunst binnen ieders bereik" Babylonische bezwaren Film ZATERDAG 23 AUGUSTUS 1947 3 JO BOER: De vertroosting van het troostelooze. A. A. M. Stols, 's-Gravenhage. Het werk van Jo Boer en daaraan ont leent het zijn waarde en bekoring, literair en menselijk is romantisch, hoe realis tisch de wijze van zeggen ook hier en daar mag zijn. Daarmee is, ik weet het wel, als karakteristiek weinig of niets gezegd: men verstaat het woord nog nauwelijks, denkt aan „avontuurlijk", „dromerig", „dweperig'! of, in het gunstigste geval, associeert merf het „begrip" met een bepaalde letterkun dige stroming, die als „De Romantiek" it de geschiedenis der kunst te. boek staat. Romantiek veel geprezen en veel ge smaad dat is Schubert en Novalis; en Byron, Hamlet, Moritz von Schwind, de „jonge" van Schendel en Aart van der Leeuw. Niets zegt zo'n opsomming; niets zegt elke begripsomschrijving die men in de beste handboeken, hoe haarfijn analy serend, Ricarda Huch bij voorbeeld of Fritz Strich kan vinden: het blijft bij een meer of minder psychologisch-scherp- zinnige onderkenning van bepaalde ken merken, die, zoals dat dan heet, „het wezen van de romantek bepalen": sympathie met de dood, Nirwana-verlangen, voorkeur voor schemering, nacht, oneindigheid en eeuwi heid, het ver verleden en een gedroomde toekomst, verbondenheid aan de schulde loze onmiddellijkheid der jeugdjaren, een bedreigde kwetsbaarheid, en zo kan men doorgaan: het laatste woord, zelfs het eer gte, is daarmee over de romantiek niet ge zegd. Romantiek is een levensgevoel, een intuïtief zeker weten v&n een vei-bonden- zijn met een voor- en na-wereld, een één zijn met het ontijdelijke, een zich verwant gevoelen met al wat óm ons is, een orga nisch opgenomen zijn in megr dan het per soonlijke, een reiken tot over de grenzen van dit leven. En in die zin is elke religie, el- Ike mystiek romantisch. De romanticus kan door zijn oneindigheidsgevoel zijn weg riïet vinden binnen de beperkte bedding van dit leven. Hij vindt het antwoord op al zijn vragen in de schemerige betovering van een bos, in het onbestemde zwerven van wolken, in het ruisende rhythme van de zee, in d» wind die door bomen strijkt, in de nevel van een weemoedige herfstavond, in het wonderlijk ontbloeien van een bloem, ln een onvergetelijke handdruk, in elke teerheid van een menselijke aanraking, in de geheimzinnige kabbelang van het wa ter, in het stille voor-zichzelf-bloeien van bertnbloemen. Romantiek is in de ondoor grondelijkheid van het schoonste wonder der geboorte en van het beduchte sterven, in het klinken van zangerige kinderstem men in een avondschemer, dn de zonnestilte Van een zomermiddag. En zo is de romanti cus de immer ongenoegzame, de verlangen de, de door heimwee gedrevene, de altijd bedreigde, voor wie het leven steeds weer openbaring is van dat wat niet te zeggen is. Niet de vorm, noch de inhoud bepaalt, of een kunstwerk al dan niet romantisch is. Romantiek is sfeer, nuance, stemming, kleurenspel, gedachte die als dauw op vruchten nog de onaantastbare wijding beeft van een droom van ander Zijn, van gchoner leven. En zo kan het wel niet an ders of de romantische kunstenaar voelt tich, gevangen in de rauwe realiteit, op nieuw gekruisigd, zoals Jo Boer, als zij in de tuin van Gethsemané. „ijzig st.il, alsof bet binnenin mij sneeuwt", voor het eerst Weet wat rozen zijn en hoe de vruchten te rijpen hangen, en in dat bewustzijn, waarin baar het mysterie van al wat leeft ïs ge- ppenbaard, het onontkoombare sterven be leeft en aanvaardt. „Wer die Schönheit engeschaut unit Augen, 1st dem Tode schon anheimgegeben" dat is von Platen, óók fco'n „zonderlinge" romanticus. En of Jo Boer (in een taal die de bekoorlijkste klan- ken spreekt en beelden oproept die de wee moed om het onzegbaar verlorene haar in- Nederlandse verkenners terug van de Jamboree Vrijwel onbewust van het feit. dat zij weer op vaderlandse bodem waren terugge keerd in Essdhen hadden de Belgische douaniers de slapenden niet eens wakker gemaakt arriveerden Vrijdagmorgen de 730 Nederlandse verkenners met hun lei ders, die de Jamboree te Moisson hadden meegemaakt, te Roosendaal met een spe ciale trein, die Donderdagavond van ,'t Jam boree-station was vertrokken. De aankomst was ruim een half uur voor deze officieel werd verwacht, wat de plannen verstoorde van de Roosendaalse verkenners van de „André de Thaye-groep" die hun broeders verkenners met een luide yell en het Wil helmus hadden willen begroeten. Zij ver schenen eerst tegen vier uur op het perron. Toch waren zij het, die leven in de brou werij brachten. Op houtvuur hadden de Rosendaalse verkenners namelijk een warme drank gemaakt. De reis was goed verlopen. Slechts vijf jongens bleken over vermoeid te zijn, doch verder behoefde het Rode Kruis in het geheel geen' dienst te doen. Over de Jamboree zelf had het gezel- Schap niets dan lof. Als "het meest indruk wekkende moment noemden allen het zin gen van het broederschapslied, waarbij duizenden deelnemers in een enorme kring, hand in hand stonden geschaard. Aankomst te Haarlem. Om kwart over negen gisterochtend zette districtscommandant M. C. de Jong met zijn troepje voet op het Haarlemse perron. Hun kleding was niet zo keurig in orde. als toen ze weggingen, maar het kampembleem, dat aangaf dat de Haarlemmers in het kamp van de Savoyards waren ondergebracht, viel nog meer op. Hun indrukken in telegramstijl waren: „warm, stoffig, eten best, Fransen hebben illustere ideeën, maar organisatie hapert wel eens, Woensdag stortregen". Met de Haarlemmers kwamen vier zeer krijgshaftig uitziende Schotten mee. Zij begonnen met te zeggen, dat ze de Jamboree in Vogelenzang „veel beter" had den gevonden en zegden ons tenslotte een nummertje doedelzak toe, vanmiddag, op de kampkermis op het terrein van „Meer en Berg", Heemstede. Agenda voor Haarlem ZATERDAG 23 AUGUSTUS RcmDrandt: „De grote illusie". 14 J 2,00. 4.15. 7.00 en 9.15 uur. Palace: ..Zie je ze vliegen", alle leeft,. 2,00. 4.15. 7.00 en 9.15 uur. Frans Hals: „Zigeunerwetten". alle leeft., 2.30. 7.00 en 9.15 uur. City: „Door dik en dun", alle leeft2.15, 4 30. 7.00 en 9.15 uur Luxor: ..Malle gevallen". 2 00. 4 IS. 7.00 en 9.15 uur alle leeft. Spaarne: „De drie Jantjes alle leeft.. 2 30 7.00 en 9.15 uur. MAANDAG 25 AUGUSTUS Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. geeft) of Jo Boer nu een denkbeeldig gesprek voert met de gestorven vriend van wie tien levensjaren haar scheiden; of zij een ogenblik verlossing vindt in de veilige welgeborgenheid-in-onschuld van twee sla pende kinderen in een verlaten huis; of zij een jongen een zegen van vertroosting laat vinden in die hunkering naar een terugkeer tot de kinderlijke schuldeloosheid, als hij vurig verlangt naar één verlossende aan raking met een aan de schemerige bosrand gevlucht hert en niets anders weet te doen zeggen dan dit stamelende: „hertlief hertga.... als je blieftniet weg.ze zingt in haar als poëzie klin kend en bewegend proza, in de 13 verhalen van deze beminnelijke bundel, het zelfde bekoorlijke lied: dat van de „vertroosting van het troosteloze". Vertroosting: „God spreekt tot ons door middel van onze ver langens. Wanneer wij slechts de moed heb ben het onbekende in ons te leren kennen, dan w^ten wij ook waar wij heen moeten, waar God de verborgenheden van het leven voor ons heeft klaargelegd Ze zijn schoon en ontroerend, deze ver halen: ze zjjn zeker niet smetteloos, maar ze zijn goed en zuiver, omdat erin een „bit terzoete vrucht tot rijpheid is gekomen." C. J. E. DINAUX. V.S. willen Dairen opengesteld zien Het Amerikaanse ministerie van Buiten landse Zaken maakt bekend, dat de Ver enigde Staten voor de tweede maal een scherp protest gezonden hebben aan Rus land over het voortgezette uitstel tot weder - openstellen van de Chinese haven van Dairen. Het Amerikaanse protest werd op 14 Augustus in Moskou overhandigd. Een eensluidend protest werd reeds op 30 Januari aan Rusland gezonden. In het jongste Amerikaanse protest werd gezegd, dat de Verenigde Staten geen rede nen bekend waren, waarom het wederopen- stellen van de haven van Dairen verder moest worden uitgesteld, daar toch bij de Russisch-Chinese overeenkomst welke in Augustus 1945 werd ondertekend, was vast gesteld, dat deze haven als een vrije haven voor de internationale handel zou worden geopend. (U.P.) School der dapperen. De S. T. A. R, T. bracht Donderdagavond ln de Stadsschouwburg te Am sterdam de première van „School der dapperen", een toneelstuk in 8 taferelen van Arthur Lau- i'ents. In de vertaling van Albert van Dalsum, die ook de regte voert en de tropische décors ontwierp. Het stuk behandelt het probleem van het%antlsemlUsme. Drukte In het Rijksmuseum, Ondanks de warmte blijft de toeloop naar de beide tentoon stellingen in het Rijksmuseum„Weense kunst schatten en eigen werken (met de „Nachtwacht") indrukwekkend. Tezamen trokken de twee ten toonstellingen ln de afgelopen drie dagen bijna 13.000 bezoekers, waarvan alleen op Woensdag 5500. De Weense tentoonstelling heeft thans een totaal van 87.548 bereikt. Het „Theater Plezier van Florls Meslier" zal ln liet seizoen 3947—1948 een revue brengen onder de titel „Zie ik je vanavond nog". Ze is gemon teerd met décors, ontworpen door Joop Geesink. Darja Collln terug. De Nederlandse ballet danseres Darjtf Collin, aan wie de leiding van de balletgroep van de Nederlandse opera is op gedragen, kwam gisteren uit Amerika op Schip hol aan. Kees Verwey zond ons een exemplaar van de keurige, tweetalig uitgegeven catalogus voor de tentoonstelling 'van „Nuwe Hollandse skilder- en grafische kun\'. die op het ogenblik ln Suid- Afrika gehouden wordt. Zijn doek „De Binnen- Amstcl" wordt van de acht van hem geëxpo seerde werken door de Suid-Afrikaanse critici algemeen geroemd. In het vooruitzicht. De Toulouse-Lautrec tentoonstelling in het Stedelijk museum te Am sterdam. die zich in een grote belangstelling van het publiek mag verheugen, sluit op 10 Septem ber en gaat dan naar Brussel. De vrijkomende zalen zullen tussen eind September en begin November ingenomen worden door een 70-tal werken van Breitner. Van 5 tot 28 September wordt een tentooonstel- ling gehouden van werkstukken van de school der glasfabrieken te Leerdam. Op 10 October hoopt men voor de tijd van een maand werken van de Indonesische schilders gebroeders Djaya te exposeren, en voor begin October staat een tentooonstelling van de schil der Kokoschka op het programma. Kunst-olympiade. Tijdens de dertiende olympiade (d.w.z. na 1 Januari 1944) vervaardig de kunstwerken, die in de wijdste zin betrekking hebben op de olympische gedachte, zullen tij dens de olympische spelen van 1948 te Londen geëxposeerd worden. Voor de beste inzendingen zijn gouden, zilveren en bronzen medailles met diploma uitgeloofd. Gromyko, beschermer van de onderdrukte volken AVONDLYCEUM: Over Muziek De heer J. van Bokhoven heeft in de laatst gehouden vergadering van de ge meenteraad van Haarlem aan het college van B. en W. gevraagd, een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid van het stichten van een Gemeentelijk Avond lyceum en een opleiding voor het Staats examen. Het antwoord van het college is EEN LOFFELIJK INITIATIEF Veldmaarschalk Montgomery heeft een van zijn beroemde hoofddeksels, zijn grote Australische sombreroten geschenke ge geven aan het Australische oorlogsmuseum te Canberqp. De hoed heeft een band van insignes om de bol, die ieder voor zich aan een bepaalde periode of gebeurtenis uit de oorlog herinneren. Voor een veel te klein gezelschap van genodigden hield mr. R. H. Dijkstra dezer dagen in de aula van het Gemeentemuseum te Amsterdam een merkwaardige causerie. Zeer fel belichtte hij de huidige materiële toestand der beeldende kunstenaars en hij stelde vast, dat de tijden van 'het maece- naat voorbij zijn. Dientengevolge zal er in de toekomst een uiterst ongunstige werk sfeer voor de ariisten ontstaan. Wij kunnen de inleider volgen. Voor een minderwaar digheidscomplex, dat tegenwoordig a la mode is, vrezen we niet; het komt bij de beoefenaars der beeldende kunst weinig voor, maar wel zullen op den duur ijver, lust, toewijding en inspiratie zeer nadelig worden beïnvloed. De Stichting „Beeldende Kunst Binnen Ieders Bereik" meent nu een middel te hebben gevonden om het volgende te berei ken: Ten eerste: meer contact tussen pu bliek en kunstenaars door het werk in de dagelijkse omgeving te brengen; ten twee de: rechtstreeks beeldende kunst te creëren door zulk een vermenigvuldiging mogelijk te mak?n, dat gelijktijdig overal in het land originelen kunnen worden geëxposeerd, dus niet uitsluitend in de grote steden; ten derde: samenwerking, die de mogelijkheid doet ontstaan het publiek te interesseren door de keuze groter te maken; eindelijk onderlinge hulp door het collectief dragen dér onkosten en het delen van de opbrengst. Dit plan schijnt hartelijk te zijn ontvan gen, want men heeft spoedig een zeer ge- sohakeerö gezelschap bereid gevonden een begin met de uitvoering te maken. Tijdens de causerie werden ongeveer 25 werkjes tentoongesteld, een keuze uit 40, die in behandeling zijn. Deze zogenaamde „schildersprenten" dra gen stuk voor stuk zeer sterk het karakter van de maker. Ze zien er uit als steendruk- reproductiën, maar ze zijn noch het een noch het ander. De kunstenaars hebben een grote vrijheid, zijn aan niets gebonden, het aantal toegepaste kleuren kan zelfs tot twintig stijgen. Het Amerikaanse wonder woord „Plastic'' klonk even door de aula en herinnerde vaag aan onbegrensde mo gelijkheden! De werken zijn géén repro- ductiën, doch telkens weer unieke exem plaren, gedrukt onder toezicht, na goed keuring van de maker en persoonlijk door hem gesigneerd. Voor het publiek groeit de kans om voor weinig kosten kunstzin- nig-verantwoorde wandversieringen te be zitten en de kunstenaars en kunstliefheb bers zullen misschien kunnen juichen over de dood der horreurs. De prijzen zijn laag. De exemplaren worden alleen verkocht tijdens de tentoonstellingen en gaan dan als origineelen van de artist naar de koper. In de aula hing Breitners zelfportret en het keek met de bekende ironische blik door de ruimte. Dit was natuurlijk maar een toeval, maar met Breitner in o'e buurt had ik toch moeite om de overigens sym pathieke en interessante, zelfs altruïstische poging naar volle waarde te schatten. Dat zo'n kerel als Breitner zo maar over al die 20e-eeuwse dingen heenkijkt, met half ge sloten ogen en zo ontzaglijk-veelzeggend zwijgt. Maar we leven in de eeuw van Plastic en we kunnen niet blijven stilstaan, zelfs niet met half gesloten ogen. HERMAN MOERKERK. p\E FILMTAAL, die een taal van beelden ^ïs, kan over de hele wereld verstaan worden, maar de geluiden, die aan het beeld zijn toegevoegd zijn alleen verstaan baar voor de mensen van een bepaald taal gebied. Toen de film pas leerde spreken is wel eens beweerd, dat dit haar internatio naal karakter zou verminderen, maar we weten nu anders. Goed beschouwd is het genot dat tachtig a negentig procent van de bioscoopgangers van een sprekende film heefl, niet volledig, omdat deze mensen niets begrijpen van alles wat er op het witte doek wordt gezegd. Zij kunnen i zich behelpen met het lezen -S van de witte titeltjes onder aan het beeld, maar grafiek is een element dat aan de filmkunst vreemd is: wie lezen wil neemt een boek of een krant, maar gaat niet naar de bioscoop. In werkelijk heid is het echter wèl zo. Van een snelle en levendige dialoog blijft in de witte onderschriften niet veel over. Een filmtitel heeft een bepaalde tijd nodig om gelezen te kunnen worden en nog een paar seconden extra vóór het publiek ziet dat er weer een nieuw onderschrift ver schenen is. In die tijd kan zich een hele dialoog afspelen en de man. die het weinig benijdenswaardige baantje heeft deze titel tjes samen te stellen, kan niet anders doen dan zich beperken tot een globale samen vatting, die bovendien een gering aantal j lettertjes niet te boven mag gaan, en ver- j der moet hij dan maar hopen, dat het ge acht publiek de geest van het gesprek een beetje zal aanvoelen. Meer dan twee-derde 1 an de dialoog wordt de niet-taalkundige 1 bioscoopganger onthouden kan hem een voudig niet gegeven worden omdat het' technisch onmogelijk is. Daar komt dan nog bij dat de toeschouwer zijn aandacht moet erdelen tussen het kijken naar het beeld en het al maar weer lezen van de titels. Het beeld, waar knappe camcra-lieden al hun kunde aan besteed hebben, is vrijwel j doorlopend ontsierd door letterbalken, die 1 de baarden der acteurs of de benen der, actrices camouflerei:. Soms. Ln erg slecht! verzorgde films, staan de leitjes nog op een zwarte ondergrond ook, zodat wel een kwart van het beeld ongenietbaar is. Deze ogenschijnlijk onbelangrijke kwes tie. die in de prak lij nog nooit iemand weerhouden blijkt te hebber, van een gang naar de bioscoop, heeft vele mensen van het vak bezig gehouden, maar een afdoen de oplossing is nog nooit gevonden. Er zijn proeven genomen met titels die geheel los van net doek werden geprojecteerd, op de muur ernaast. Maar dat beviel helemaal niet, aangezien de toeschouwers dan hun aandacht niet bij bet beeld konden houden en de bioscoopdirecteur er een kostbaar projectie-apparaat bij moest aanschaffen. Een veel betere oplossing is het na synchroniseren. De oorspronkelijke dia loog wordt weggesne den door een, die ge sproken wordt door inheemse sprekers, wier dialoog zo samen gesteld is dat hun woorden vrijwel pas sen bij de lip-bewe gingen der acteurs op het doek. Dit systeem worat veel toegepast en in sommige landen is er een hele indu strie door ontstaan. In Frankrijk en België kan men de meeste Amerikaanse films „parlant francais"' Frans sprekend horen. Dat lijkt een hele verbetering, maar er ontbreekt veel aan de ze versies, want het blijkt onmogelijk te zijn een Frans acteur de typisch Ameri kaanse geest van een filmdialoog te laten nabootsen, zodat de critische geesten de verzuchting slaken: „geef ons toch maar liever de oorspronke lijke film, ook al verstaan we dan niet alles". Bij die aesthetisChe bezwaren komt er nog een van financiële aard: een na-syn- chronLsatie kost veel geld. Voor een groot taalgebied als het Franse kunnen die extra kosten wel weer goed gemaakt worden, maar in het Nederlandse taalgebied, dat beperkt blijft tot ons land en een deel van België, drukken deze lasten veel zwaarder en kunnen de exploitanten niet hopen dat er veel extra inkomsten tegenover staan. Wij hebben cr dan ook slechts één voor beeld var. gehad „Sneeuwwitje en de zeven dwergen". Er is nog een tweede film nagesynchroniseerd „De overwinning van Sherlock Holmes" maar die heeft toning. Door het technisch ingewikkelde stelsel dat nodig is om een nagesynchroni seerde film te maken is het geluid boven dien dof en vaag, wat duidelijk gebleken is toen in ons Jand de originele en de Nederlandse versies van „Sneeuwwitje" naast elkaar vertoond werden. De Ameri kaanse was stukken mooier van geluid. Het zou wel mogelijk zijn nog een andere oplossing te bedenken maar dan zou de hele methode van filmen er aan moeten Deze „versiering" van witte lettertjes neemt precies een vierde van het filmb eeld in beslag. worden aangepast. Als namelijk de regis seurs er zich op toe legden hun personages te laten spreken zonder dat hun gelaat zichtbaar was, zou het na-synchroniseren veel minder omslachtig zijn. Maar ook dan bleven de bezwaren van de onechte sfeer en de hoge kosten bestaan, om nog te zwij gen van de vraag of het publiek het zou waarderen als het in plaats van de beroem de stem van de beroemde ster, het geluid van een helemaal niet beroemde Nedèr- landse spreker te horen kreeg. De stem van de film blijft zodoende voor zeer velen een reeks onbegrijpelijke ge luiden van het witte doek. begeleid door verklarende onderschriften en het enige wat wij kunnen stellen tegenover hetgeen onze „grote broeders"' in de buitenlandse studio's wensen op te dissen is: eigen films. het nooit verder gebracht dan één ver- maken. v. G. nog niet bekend, doch verwacht mag wor den, dat de vraag met aandacht bestudeerd zal worden. De animo voor studie is bijzon der toegenomen door de grote achterstand, welke in de bezettingsjaren is ontstaan, omdat vele jongemannen niet in de gele genheid waren naar school te gaan. Uit de aangiften bij particuliere scholen voor middelbaar en gymnasiaal onderwijs blijkt, dat er een flinke belangstelling voor studeren bestaat. Gemeentebesturen blijven niet achter, om jongelui in de gelegenheid te stellen, te studeren. Er zyn reeds enige Avond-Muloscholen gesticht, onder andere in Velsen. In deze gemeente mag de school zich in uitermate grote belangstelling ver heugen. In Rotterdam zal met September een ge meentelijk Avondlyceum worden geopend. Er wordt blijkbaar op een grote toevloed van leerlingen gerekend, want een tweede gebouw is reeds gereserveerd, indien er zich te veel cursisten voor één school aanmel den. De maximum leeftijdsgrens is 26 jaar. Vier avonden van drie uur per week wordt les gegeven. De leerlingen moeten in het bezit zijn van het diploma Mulo (drie talen) of zij moeten een daarmee gelijk te stellen ontwikkeling hebben. Indien in Haarlem lot het stichten van een avondschool voor ouderen zou worden overgegaan, dan verwacht de heer Van Bokhoven, blijkens zijn vraag, dat de voor keur aan een lyceum wordt gegeven. Hoe wel de avondlycea niet bij de wet geregeld zijn,, wordt dit type school in onderwijs kringen gewenst geacht. In een lyceum zijn immers de afdelingen HBS en gymnasium verenigd. Een avondlyceum is niet alleen bijzonder geschikt voor bezitters van het j HBS-diploma of voor onderwijzers, die het Staatsexamen willen afleggen, maar ook voor de velen, die op rijpere leeftijd de drang in zich voelen, om zich verder te ont wikkelen. Bij sollicitatie wordt vaak als minimum-eis HBS of Gymnasium-diploma gesteld. Daarom is het te verwachten, dat velen met een Mulo-diploma of zonder diploma, omdat zij door bijzondere omstan digheden hun studie hebben moeten onder breken, zich opnieuw naar de schoolban ken zullen begeven. Het kan van belang zijn de leeftijdsgrens niet te laag te stellen. Intelligente meisjes en jongens, die alleen de lagere school hebben doorlopen en dus geen onderwijs in vreemde talen en wis kunde hebben genoten zullen het op prijs stellen, als bij een eventuele stichting van een Avondlyceum ook aandacht wordt be steed aan hun belangen. Voor hen zou een „brugklas" gesticht kunnen worden, waar door zij na verloop van enige tijd voor het diploma HBS of gymnasium kunnen stu deren. Met belangstelling zullen velen het ant woord van B. en W. over de mogelijke stichting van een Avondlyceum tegemoet zien. Liefdadigheidsconcert voor „Ereschuld en Dankbaarheid"" Op Dinsdag 26 Augustus geeft de Haar lemse Orkest Vereniging onder leiding van Herman Woustra een liefdadigheidscon cert, waarvan de opbrengst ten bate komt van de vereniging „Ereschuld en Dank baarheid" tot verzorging der militaire oor logsslachtoffers sinds Mei 1940. Aan dit concert werkt als soliste mede de bekende zangeres Lola van der Ben. die met oi-kestbegeleiding de Agathe-aria uit „De Scherpschutter" van von Weber en een aria uit „De Zigeunerbaron" van Joh. Strauss zal zingen. Het verdere programma bestaat uit or kestwerken van Mozart en von Weber. Na de pauze is het programma uitsluitend ge wijd aan werken van Joh. Strauss. Het concert vindt als gewoonlijk plaats in het Gemeentelijk Concertgebouw te Haarlem. Nieuwste K.L.M.-Constellation kan ook achteruit taxiën Op Schiphol is de nieuwste aanwinst der K.L.M., een Lockheed Constellation, aan gekomen. welke in vele opzichten verschilt van de Constellations, die de K.L.M. reeds gebruikt. Dit vliegtuig, de PH-TEP heeft Curtiss-windschroeven met holle stalen bladen, welke op negatieve spoed kunnen worden gezet, zodat bij de landingsuitloop de schroeven als rem kunnen worden ge bruikt. Deze schroeven maken het moge lijk achteruit te taxiën. De motoren der andere K.L.M.-Constellations hebben een vermogen van 2200 pk. De motoren van de PH-TEP kunnen een startvermogen van 2500 pk ontwikkelen. Door in de buiten vleugel ingebouwde benzinetanks kan een grotere hoeveelheid benzine worden mee genomen. Koetsier viel nuchter van de bok Wij maakten onlangs melding ran een koetsier, die door een onverhoedse tempover snelling van zijn ros. van de bok tuimelde. Op gezag van de politie werd een zekere invloed van geestrijk vocht niet uitgesloten. Een uit gebreid getuigenonderzoek heeft aan het licht gebracht, dat 's mans nuchterheid op het ogenblik der tuimeling boven iedere twijfel verheven ia. Het ballet I N DEZELFDE TIJD waarin de kunst van Richard Wagner tot erkenning kwam en men in sommige artistieke kringen naar aanleiding van Wagner's muziek en niet minder door de kennismaking met zij» aesthetische ideeën zich bezighield met de verhouding der kunsten onderling, was ook de kwestie van het ballet een zaak van be lang. Het was zo omstreeks 1900, dut idea listische bespiegelingen over de symboli sche betekenis van muziek en dans niet van de lucht waren. Met de woorden „sym bolische betekenis" zeg ik nog lang niet genoeg. De gedachtenwereld van Wagner was dermate vervuld van wijsgerige specu laties en bepalingen dat alle grote compo nisten vóór hem in heel de geschiedenis wel als domme boerenjongens moesten ver dwijnen, wanneer ze niet beter gecompo neerd hadden dan hij. Wagner was een groot kunstenaar, maar ook een groot slim- meling, een philosophisch listigaard, die wel kans zag uit te leggen, dat alle schoon heid in de historie ten slotte zou voeren tot zijn „Gesamtkunstwerk". Zyn actieve wezen was een betoverde bron voor de in tellectuelen van die tijd, die vervoerd wer den door de verblindende rijkdom van zijn ideeën. Men was er van overtuigd dat nie mand ter wereld ooit dieper op de zaken der kunst was ingegaan en er zijn Wagnc- rianen genoeg geweest die meenden, dat de grote tovenaar alles begreep en alles kon verwezenlijken. Aan de mogelijkheid, dat de verwerkelijking van principes geenszins de betekenis der kunstwerken waarborgt, werd niet gedacht. De zuiver-muzikale kracht, welke Wag ner zeer zeker bezat, heeft onafhankelijk van de inteilectuële nervositeit een eigen invloed uitgeoefend op vele componisten. De grootste persoonlijkheden onder deze componisten: Bruckner, Frdnck en Hugo Wolf hadden de bewuste geest-vervoerin gen van de meester niet nodig cn profi teerden slecht van zijn vernieuwde gram matica, om zeer duidelijk hun eigen taal te spreken. De aanduiding „grammatica" mag hierbij zeer ruim en diep genomen worden, maar altijd in zuiver-muzikale zin. Het is thans echter niet onze task, deze invloed te onderzoeken; houden wij ons liever even bezig met een onderdeel der compositorische en practische muziek beoefening, die niet alleen in Wagner's tijd van belang was. Ik bedoel het ballet. Toen Wagner in Parijs voor zijn „Tann- hauser" een ballet maakte, het beroem de „Bacchanale" zou dit bij het publick een succes hebben kunnen betekenen. Dit was bij de opvoering echter geenszins het geval. Wagner was bij alle repetities tegen woordig en eiste dat het corps de ballet verheven-gestyleerd de betekenis der zinnenvervoering zou weergeven in eenheid met de inhoud van het werk. Dit klinkt volkomen redelijk en als men leest, dat hij niet gedaan kreeg wat hij wenste, conclu deert men onwillekeurig dat het ballet materiaal met leiders inbegrepen te dom was om de componist te begrijpen. Een echt Wagneriaan stelt natuurlijk nooit de vraag, of de Bacchanale wel goede balletmuziek isHier wordt een principieel punt aan geraakt. Volgens de schoonheidsleer van Wagner is het ondenkbaar dat een goed componist zou uitgaan van het ballet; het is foutief te menen, dat het ballet een wezenlijke wereld op zichzelf is, die waar dig zou zijn een componist te inspireren tot een kunstwerk. Alles moet dienstbaar gemaakt worden aan de idee; en daar had den natuurlijk die domme Parljzenaars geen idéé van. Intussen kwamen sommige Parijse componisten toch op het idee. zo maar domweg goede balletten te maken, waarvan de muziek in geen enkel opzicht beantwoordt aan de geesteshoogte van Richard Wagner. En wat nu te denken van de balletten in de opera „Faust" (eigenlijk „Margarethe" genaamd) van Gounod, wat van de ballet ten „Sylvia" en „Coppelia" van Délibes, om nu maar eens een paar beroemde te noe men? Het is niet zo erg moeilijk om ze als lichtzinnige ijdeltuiterij te bespotten en er op neer te zien. Het schijnt moeilijk te zijn, positieve waarde mogelijk te achten in lichtheid, elegantie en bewegings-vreugde. De bewegingsvreugde behoort tot de primi tiefste muzikale behoeften van de mens. Wie dit beseft begrijpt ook dat het moge lijk is. dat een componist door het alge mene wezen van het ballet tot de composi tie van muziek geïnspireerd wordt. Dit is niet de omgekeerde wereld; dit is het leven, recht overeind en dan in beweging. Het is geen ontkenning van geestelijke waarden, het is geen miskenning van levensernst, het is geen voorbijzien van gedachtenwaarde en het is geen vergeten van menselijke adel. want al deze zaken kunnen evenzeer geëerd zijn in balletmuziek als in een sym phonic, al worden ze niet genoemd. Betekent dit een verdediging van het ouderwetse ballet? Ja, inderdaad, evenzeer van het ouderwetse in 't bijzonder als van het ballet in 't algemeen. De muzikaliteit der Nederlanders heeft onder de lange overheersing der Duitse muziek geen „savoir vivre". Wij denken wel dat wij geestelijk weten hoe het hoort, maar dit is niet de betekenis der zinrijke Franse uit drukking. Onze jeugd danst wel, maar helemaal niet zoals het hoort en de muzi kale volwassenen spreken wel over oud en modem, maar weten dikwijls niet wat ze horen, al denken ze soms dat ze horen wat ze weten. Ons ontbreekt het ballet. HENDRIK ANDRIESSEN. Anti-semietisme in Oostenrijk In Oostenrijk hebben de eerste anti- semiet'.sche demonstraties plaats gevonden, zo wordt door de Oostenrijkse autoriteiten gemeld en door de Amerikaanse militaire autoriteiten bevestigd. In dit bericht wordt gezegd dat gisteren te Bad Ischl in de Amerikaanse zóne een groep van ruim vijfhonderd vrouwen een optocht vormde voor het hoofdkwartier der communistische partij, welke demon stratie bedoeld was als een protest tegen de kleine rantsoenen. Spoedig namen de vrouwen het initiatief in eigen hand en marcheerden zij naar een hotel waarin Joodse personen gehuisvest zijn. De politie was daar genoodzaakt de demonstranten te verspreiden nadat de ramen met anti- Joodse opschriften bezoedeld waren on anti-semietische leuzen waren geschreeuwd (U.P.) Umberto naar Zwitserland Naar verluidt heeft de Zwitserse regering aan ex-koning Umberto van Italië een visum verleend voor een tijdelijk verblijf in Zwitserland. Men verwacht, dat Umberto tijdens zijn verblijf in Zwitserland zijn intrek zal ne men in de villa welke zijn echtgenote Marie José heeft gekocht en die gelegen is in de nabijheid van de residentie van koning Leopold van België. Umberto heeft reeds een plaats geboekt in een Nederlands vliegtuig voor een van de komende dagen. (U.P.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1947 | | pagina 5