Adriaan van der Horst, regisseur van grote ernst Madame New Yorkers doen winterjassen uit en gaan paraderen op Fifth Avenue Neen AKKERTJE in, Clown, Moralist, Messias ZATERDAG 27 MAART 1948 Toneel herinneringen en toned portretten In mijn vorig artikel over de Neder landse Toneelvereniging noemde ik reeds de naam van Adriaan van der Horst, die met Ternooy Apèl jaren lang van dit voor de Nederlandse toneelkunst zo belangrijke gezelschap de ziel is geweest. Ik heb A'driaan van der Horst persoonlijk zeer goed gekend en telkens weer, wanneer ik met hem in aanraking kwam, werd ik getroffen door zijn ernst, zijn enorme ken nis van het toneel en de grote liefde voor zijn kunst. Van der Horst is nooit een „Streber" geweest. Hij is altijd stil en kalm zijn weg gegaan zonder ooit op de grote trom te slaan. En toch heeft hij Vooral in het begin van deze eeuw een vooraan- I staande en zeer belangrijke plaats in onze toneelwereld ingenomen. Meer als leider en 'regisseur dan als toneelspeler. Zijn grootste tijd is zeker wel die van het j naturalisme en het realisme geweest, welk^ tijd samenviel met de bloeiperiode van de Nederlandse Toneelvereniging, toen de I stukken van Heyermans voor het eerst voor het voetlicht kwamen. Van de oprichting der Toneelvereniging In 1892 af tot aan 1912, toen Heyermans persoonlijk de direc- i tie overnam dus 20 jaar lang was Van I der Horst de stuwende kracht van dit voor onze toneelkunst zo belangrijk gezelschap en hij heeft dit altijd de mooiste tijd van zijn leven genoemd. Nadat Van der Horst de Toneelvereni ging had verlaten, engageerde Willem Royaards hem en zijn vrquw, de eminente, onvergetelijke toneelspeelster Wilhelmina van der Horst-van der Lugt Melsert, aan zijn gezelschap en ook hier voerde Van der Horst de regie, al was het dan ook over, wat wij noemden, de „Bijwagen van Het Toneel". I Lang heeft Me verbintenis met Royaards niet geduurd, want reeds na een jaar ver trok het echtpaar Van der Horst naar Ant werpen, waar Van der Horst de leiding van I de^Vlaamse Schouwburg en zijn gezelschap j op zich nam. Maar ook dit duurde slechts [I een jaar, want toen de oorlog in 1914 over I België uitbrak, vluchtten de meeste leden van het Vlaatnse gezelschap naar het vei- jj lige Nederland en de Van der Horsten trok ken met hen mee. Bekwaam regisseur als hij was, bleef hij niet lang zonder engagement. Nu eens zien wij hem in de residentie bij Het Hof stad Toneel dan weer.in de hoofdstad, bij Heyermans/totdat hij met Jan Musch in 1919 Het Schouwtoneel oprichtte, het gezelschap, dat evenals thans Comedia voornamelijk de Stadsschouwburg te Haarlem bespeelde. En van die tijd af wa ren de Van der Horsten nauw aan de Spaar- nestad verbonden. Het Schouwtoneel moge in de geschie denis van ons toneel niet een zo belangrijke plaats hebben ingenomen als de Neder landse Toneelvereniging en zeker niet als de gezelschappèn van Royaards en Ver- kade,^ die in die jaren artistiek baanbre kend werk verrichtten, in Haarlem ver overde dit gezelschap met krachten als Wilhelmina van der Horst, Esther de Boer- van Rijk, Greet Lobo, Stine van der Gaag, Jan Musch, Ko van Dijk, Lau Ezerman, Johan Kaart en Mari van Warnaelo vooral in de eerste jaren van zijn bestaan zich een eigen publiek en wij dankten het vele uit stekende voorstellingen van\ stukken als De Paradijsvloek van Laudy, Het Wederzijds i Huwelijksbedrog en Krelis Louwen0van Langendijk, Cyrano de Bergerac van Ros- tand, De Vrek ert De' ingebeelde zieke van Molière, Peer Gynt, De Comedie der Liefde I en Een Vijand van 't Volk van Ibsen, De Naakten kleden ten De Consequentie van Fatsoen van Pirandello, Dr. Knock van Jules ïtomain, Marike van Nieumeghen, Pelléas en Mélisande van Maeterlinck, om hier maar de voornaamste te noemen. Veertien jaar heeft Het Schouwtoneel bestaan. Toen het gezelschap in 1933 werd opgeheven, heeft Van der Horst zich uit het actieve toneellevèn terug getrokken en na die tijd zag en sprak ik hem alleen nog maar bij de verschillende premières te Amsterdam aan deze zijde van het voetlicht". Maar zijn belangstelling, zijn liefde voor het toneel bleef ook toen onver zwakt. Nu ik over Adriaan van der Horst schrijf, wil-ik hier ook met dankbaarheid getuigen dat er geen toneeldirecteur ooit in Neder land is geweest, die zo veel voor de Neder landse toneelschrijvers heeft gedaan als hij. Hoe vele oorspronkelijke stukken heeft Van der Horst eerst als leider van de Toneel vereniging en later als directeur van Het Schouwtoneel niet voor het voetlicht gebracht! En van de meeste dier stukken heeft hij zelf de regie gevoerd. Van der Horst had een zeer hoge opvat ting van zijn taak als regisseur. Hij zou nooit in zijn regie zijn eigen persoon naar voren schuiven; het werk en de auteur bleven voor hem steeds hoofdzaak. Accu raat als weinigen, ernstig in hoge mate, man van grote, algemeen erkende vakken nis heeft hij ais regisseur dikwijls voortref felijk werk verricht, vooral wanneer het er op aankwam sfeer te scheppen! Als acteur is Van der Horst minder op de voorgrond getreden, al heeft hij dan ook enkele creaties geleverd, die ik nooit zal vergeten. Ik denk bijv. aan de kindse groot vader in „De Opgaande Zon", Kobus in Op Hoop van Zegen èn zijn rebbe in Ghetto. Ik zie deze personen weer voor me en weet tegelijk, dat ze na hem nooit zijn over troffen. Een bescheiden kunstenaar wes Van der Horst, maar hij was iemand aan wie. het toneel in ons land zeer veel te danken heeft gehad. J. B. SCHUIL Vlaams Kunst- en Cultuurverbond. Door verscheidene Vlaamse organisaties te Brus sel ia het „Vlaams kunst- en cultuurcentrum" opgericht. Dit verbond heeft zich tot taak gesteld de Nederlandse cultuur te bevorde ren in samenwerking met de meest vooraan staande kunstenaars van Vlaanderen en het buitenland. Het verbond zal voor de eerst komende periode enige tentoonstellingen organiseren van grafisch werk van Jozef Cantré, J.'van Krimpen en S. H. de Roos. Internationaal filmfestival- De volgende landen z.jn uitgenodigd tot deelneming aan het derde Tsjechoslowaakse filmfestival, dat gehouden zal worden te Marianske Lazne van 17 Juli tot 1 Augustus: België, Bulgarije, Denemarken, Egypte, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannie, Hongarije, India, Italië, Joego-Slavië, Marokko, Mexico, Mongolië, Nederland. Nöord-China (voor zover onder bewind van Mao Tse Toeng). Noorwegen," Polen. Roemenië, de Sovjet-Unie. de Ver enigde» Staten, Zweden en Zwitserland. Eduard Flipse naar Spanje en Portugal. De Rótterdamse dirigent Eduard Flipse heeft uitnodigingen ontvangen uit Madrid en Lis sabon om daar in het begin van het komende seizoen als gastdirigent op te treden. In beide steden zullen de nieuwste Nederlandse com posities .worden gebracht. Een vdst openluchttheater tussen Maas trichts beroemde kerken? Op initiatief van het Heiligdomsvaart-comité te Maastricht, dat dit jaar de zeven jaarlijkse plechtigheden wederom gaat organiseren, is een plan ge maakt om het Henric van Veldekenplein, een intieme open ruimte achter de St. Servaas- en de St. Janskerk in te richtën tot een open luchttheater. Zuid-Tunis als décor. De regisseur van „CJuai des Orfèvres", Henri Georges Clouzot, is "te Parijs teruggekeerd van een studiereis door Zuid-Tunis in gezelschap van de oprea- teur Thirard. Clouzot heeft daar landstreken uitgezocht om er, waarschijnlijk in de' tweede helft van April, het laatste gedeelte van zijn film „Manon" op te nemen. I Hqjdiging Henriëtte Davids Ook in* Haarlem zal 'cabaretière Hen- rictte Davids een huldigingsavond worden eangeboden ter gelegenheid van haar zes» tigste verjaardag en van het feit, dat zij werd uitgenodigd in Hollywood een film te komen maken. Er is een Huldigingscomité in voorbe reiding. De huldiging zal xop 1 April in het Ge- I meentelijke Concertgebouw plaats vinden. Het juhilé van de Oud-Onderofficieren Enige tijd geleden gaven wij reeds een uitvoerige mededeling over de afd. Haar lem van de Koninklijke Nederlandse Bond van Oud-onderofficieren die haar 6(Vjarig bestaan zal herdenken. Ook het feestpro- gramma gaven wij reeds. Zaterdag 3 April I wordt een feceptie gehouden van 3 tot 4.30 uur in de Leeuwerik. Er is een feestnummer van het orgaan 1 uitgegeven waarin .veel aandacht gewijd I Is aan de geschiedenis der afdeling. De beschermheer burgemeester mr. P. O. F. VM. Cremers en de ere-voorzitter, de gar- I nizoenscommandant H. W. Lenderink, schreven er waarderende woorden in. Rusland koclit oude Amerikaanse vliegtuigen Volgens een commissie van onderzoek van het Ameijikaanse Huis van Afgevaar- I digden heeft de Sovjet-Unie tot 6.000 dol lar betaald voor vliegtuigen, di^ uit^oör- logssurplusvoorraden voor slechts 150 dol lar aan particuliere Amerikaanse kopers waren verkocht. Een particulier handelaar had de commissie meegedeeld, dat hij in het afgelopen jaar 123 enigszins versleten bommenwerpers aan makelaars heeft ver kocht, die deze per schip naar de Sovjet- Unie en Polen hebben verzonden. MOOI GEBAAR VAN BIO-VACANTTEOORD Het bestuur van de stichting Bio-Vacan- tie-Oord heeft besloten, gezien het feit dat het ondanks al zijn pogingen niet ge lukt is om tot uitbreiding van het aantal bedden in* haar koloniehuis of elders te ge raken, uit de collecte-opbrengsten voor het jfcar 1948 f 150.000 beschikbaar te stellen aan stichtingen die hetzelfde doel nastre ven. namelijk de verzorging van het Neder landse zwakke kind en die niet over voldoende geldmiddelen beschikken om de door hen geëxploiteerde huizen bij voort during bezet te houden. Bouwvakarbeiders weer aan het werk in Amsterdam De stakende bouwvakarbeiders te Am sterdam hebben op een door de bedrijfs groep bouwnijverheid der E.V.C. belegde vergadering besloten de staking in de hoofdstad op te heffeq. Dit besluit werd genomen naar aanlei ding van de bereikte overeenstemming tus- sfen de organisaties in het bouwbedrijf,, de Stichting van de Arbeid en de overheid over de opheffing van -het z.g. „tariefpla fond" voor de volkswoningbouw - in Am sterdam, Arnhem, Eindhoven en Nijmegen. Rotterdamse E.V.C.-leden scharen zich achter hun bestuur Een warm Sn koeste rend voorjaarszonnetje deed een eenvoudig, doch enigszinswijdlopig hoofddeksel plotseling ontluiken met een weel de van bloesem en bloe- men, en -zieddareen nieuwe Parijse mode creatie is geboren. Na tuurlijk gaat het in werkelijkheid niet zo eenvoudig, maar men moet' een ambacht al$ dat van Madame La Mode niet al te prozaXsch beschrijven, omdat een zo poëtisch eindproduct als dat, waarvan hier naast een afbeelding wordt gegeven, het een voudig niet verdraagt te wórden geschoren over een kam met al die or dinaire fabriekmatige voortbrengselen die een mens om, aan of op zijn ledematen torst teneinde gekleed te gaan". Neen, een dergelijk fleurig en bijna geurig bloemstuk van een hoed moet waar lijk ergens gegroeid z\jn zoals een iveelde van bloemen in één lente nacht aan een dode boomtak kan ontluiken. INSTRUCTIE-SPITFIRES ZIJN GEARRIVEERD. De Spitfire-trainers, welke enige tijd ge leden in Engeland besteld waren, zijn op de jachtvliegschool van het legerluchtmacht „Nederland" gearriveerd. De Spitfire- trainer biedt plaats aan een instructeur en een leerling. Bonte „Easter Paradein Paasbeste kleding De winter met al zijn plagèri heeft het onderspit gedolven. Het zonnetje is gaan schijnen en de New Yorkers denken erover om hun winterjas nu maar in de piotten- zak te gaan opbergen. De plagen waren vele: een recordsneeuwval ca. 150 cm het opruimen waarvan de gemeente eeïl dikke zeven millioen dollar heeft gekost, gebrek aan stookolie, waardoor vele bur gers in koude huizen kwamen te zitten en dan die andere plaag, die niets met natuur verschijnselen te maken heeft: de onbetaal de rekeningen van de Kerstviering. Maar ook dit laatste is thans weer „onder controle" en het publiek winkelt alweer met ijver, een betere zaak waardig voor de voorjaarsuitrusting. En eerlijk gezegd, het is de New Yorkse vrouwen nauwelijks kwa lijk te nemen, dat zij „zwak" worden: want afgezien van de grote- verleiding, die er van de uitgestalde toiletten moet uitgaan, wat staat haar verder nog te wachten? Niets minder dan de jaarlijkse Easter Parade op Paaszondag! De New Yorkse Paasparade is een spontane bijeenkomst van minstens een millioen New Yorkse burgers (vorig jaar waren het er 1.250.000) op 5th Avenue. Na dat de kerkdiensten zijn afgelopen is het „on the Avenue" een geflaneer van belang, De trottoirs zijn afgepakt met mannen, vrouwen en kinderen, uitgedost in hun nieuwe Paasbeste kleding. De rijweg is vrij gehouden en daar glijden stapvoets fonke lende auto's met hun inzittenden, die op deze wijze aan de Paasparade luister bij zetten. Het geheel speelt zich af tussen de. twee-en-veertigste en Negen-en-vijftigste straat, daar waar het Central Park begint. Het knooppunt is echter in de biiurt van de Vijftigste straat, waar de Avenue aan de ene zijde \vordt opgeluisterd door de Saint Patrick's Cathedral en aan de andere zijde door het fraaie Rockefeller Center complex. Het merkwaardige is, dat deze parade niet „georganiseerd" is. Ieder,' die lust hèeft, gaat er heen, om te kijken, maar tevens bekeken te worden. De chique in „morning coat", jaquet met grijze hoge hoed op en hun dames dit jaar zonder twijfel in de „new look". Natuurlijk zijn er grappen makers of grappenmaaksters, die erop uit -zijn om coute que coute op de foto te ko men: dameS met grootgerande hoeden met een drukke opmaak van bloemen en fruit: maar dan levende bloemen en echt fruit, een tros druiven, enkele bananen en een kleine ananas. Het cosmopolitisch karakter van New York spreekt wel heel sterk, als men een groep Brits-Indiërs tegen komt in hun fraaie en opvallende klederdracht, de vrouwen in lange slepende gewaden, de voeten in sandalen gestoken en het haar, dat bijna blauwzwart aandoet, in dikke wrongen in de hals opgemaakt. Vorig jaar hadden wij zelfs een onmiskenbare Neder landse representant. Weliswaar gelukkig geen Volendammer op klompen, maar een Utrecht in licht en bloemen tijdens de Jaarbeurs In Utrecht bestonden plannen om de stad tijdens de jaarbeurs- feestelijk te versieren en tevens te verlichten. Tegen de verlich ting had het departement van Economische Zaken bezwaar wegens «het extra kolen- verbruik. Pogingen van de Commissaris der Koningin in de provincfe Utrecht, de heer M. A. Reinalda, om dit verbod inge trokken te krijgen hebben suqces opgele verd. Het departement van Economische Zaken heeft de bezwaren teruggenomen. De 100.000 electrische lampen, die'reeds weken gereed liggen, zullen dus toch dienst doen. De stad zal met lichtbanen van vele kilometers lang wofden doorkruist. Dag en nacht zullen de bloemisten aan het werk zijn om de verloren tijd in te halen en de weg tussen de twee jaarbeursterreinen in een onafgebroken allee van groen en bloe men om te toveren. inkoper voor de Nederlandse regering, die zich voor deze gebeurtenis in de indruk wekkende uniform van het Militair Gezag had gestoken. Tijdefis de parade wordt er nu eens voor geen enkele zaak of voor geen enkel bedrijf reclame gemaakt, men maakt alleen re clame voor -zichzelf en voor zijn eigen smaak; vier aardige meisjes, die in Bieder- mayer costuum plaats,hebben genomen in een open rijtuigje, getrokken .door een dar tel paardje, dat zich nogal wat onwennig voelt tussen die kleurige menigte. Of een bekend toneelspeler, die gedost in cow-boy costuum en gezeten op een machtige witte knol, tussen de auto's door laveert en met zijn buitenmodel hoed op familiaire wijze alle mooie meisjes begroet, die,kleuren, gie chelen of zijn groet met een kwinkslag beantwoorden. Dit jaar. met de vroege Pasen en het voorjaar, dat in Amerika maar niet wilde komen pas hadden wij de zoveelste storm met ijsregens houdt natuurlijk een ieder zijn hart vast. dat het weer als spel breker zou optreden. Traditioneel wordt dg Easter Parade begunstigd door mild en zon nig voorjaarsweer en men moet er niet aan denken, wat de regen zou kunnen bederven. Stellen wij, aan de matige kant gerekend, dat ieder der deelnemers voor vijf-en- twintig dollar aanlijn of haar nieuwe gar derobe heeft besteed, dan zou er voor min stens vijf-en-twintig millioen aan nieuwe creaties in de„ klerenkast moeten blijven hangen. Welk een' bittere tranen zouden er bij vele meisjes die dag vloeien Over Muziek SpSé, rheumatiek Oorlogsvrijwilligers komen vóór October uit Indië tepig Het A.N.P. verneemt van bevoegde zijde, dat de reeds begonnen aflossing der zich in Indië bevindende delen der Koninklijke Landmacht in de loop van dit jaar regel matig voortgang zal ljebbên. - Verwacht mag worderi. dat alle Onder delen, die vóór de eerste divisie „7 Decem ber" (vóór 29 September 1946) in Indië aankwamen, vóór October 1948 geleidelijk zullen repatriëren. Liften verboden voor officieren en onderofficieren De minister van Oorl'og heeft voor offi cieren, adjudanten-onderofficier, vaandrigs en kornetten het „liften" verboden. Dit verbod geldt eveneens voor onderofficie ren van hogere rang. Nu dg verkeersmid delen weer zoveel beter zijn dan kort na de bevrijding wordt, dit liften door deze militairen, in uniform gekleed, beschouwd als te zijn niet overeenkomstig de waar digheid van hun stand. Griekse1 regeringstroepen hebben succes bij de Olympus Genéraal-majoor James van Fleet, leider van de Amerikaanse militaire» missie in Griekenland, heeft medegedeeld, dat het Griekse leger met ondersteuning van de luchtmacht elfhonderd-vijf-en-vijftig gue- rillastrijders heeft doen sneuvelen of ge vangen genomen bij „een schitterende over winning" in het gebied van de Olympus. De strijd duurt voort en de verliezen der guerillastrijders nemen nog steeds toe. De leden van dé Rotterdamse E.V.C.- hebben zich achter hun bestuur geplaatst. Met op twee na algemene stemmen werd een motie aangenomen waarin „met diepe verontwaardiging kennis wordt genomen van de handelingen en het drijven van de Communistische Partij Nederland binnen de E.V.C., waardoor de organisatorische zelfstandigheid der E.V.C. in groot gevaar verkèert en bovendien een verderfelijke i moraal wordt gekweekt, waardoor de*ka- meraadschap en de eenheidernstig wordt bedreigd." De leden besloten volledige goedkeuring te hechten aan de stappen, die door het plaatselijk bestuur te Rotterdam reeds zijn „TWEE ZIELEN LEVEN ltf MIJN BORST". Deze regel van een groot dichter is wel bij uitstek toepasselijk op de pionier der filmkunst, die in deze weken weer de aandacht vraagt van allen, die het wel me nen met het witte doek: Charles Spencer Chaplin. In zijn jongste geesteskind „Monsieur Verdoux'' verbeeldt hij ons een bankbe diende, die na 32 jaren, trouwe dienst, wegens de crisis door zijn firma wordt ontslagen. Van dat ogenblik af leidt hij een dubbel leven. Voor zijn invalide vrouw een zorgzame echtgenoot, voor zijn zoontje een liefdevolle vader, begaat hij de ene afgrijselijke roofmoord na ï-i-i de andere. In drie jaar tijd rljrn I huwt telkens onder andere namen, *12 vrou wen, die hij doodt en van wier fortuin hij zich meester maakt ten einde zijn gezin een onblzorgd leven te verschaffen. Hét lijdt geen twijfel, dat de geschiede- i JU „y,. nisevqn de moderne Blauwbaard Landru ondernomen en geen enkele inmenging, het ^asis van hét scenario vormt en men zij direct of indirect van welke politieke partij ook in de organen der E.V.C. te Rot terdam te zullen dulden, geen enkele be stuurswijziging of aanvulling op last van de landelijke leiding der E.V.C. te aanvaar den, doch de beslissing over deze zaken uit sluitend in "handen van de bij de Rotter damse E.V.C. aangesloten laten. Tijdens de besprekingen werd medege deeld, dat van de centrale E.V.C.-leiding nog was getracht een minnelijke oplossing van hêt.geschil tot stand te brengen en dat er Woensdagavond te Amsterdam nog een bespreking had plaats gronden, welke echter tot niets had geleid.' Rijdend wrak De Heemsteedse motorpolitie heeft een truck met oplegger( uit Haarlem aange houden, welke in Verregaande staat van verwaarlozing verkeerde. De stuurinrich ting was vrijwel geheel versleten en de remmen werkten zeer* slecht. Met de voetrem kón dit rijdende wrak bij een snelheid van 40 km. Der uur eerst na 58 meter tot stilstand worden gebracht met de handrem was daarvoor 100 meter nodig! De nummerborden aan voor- en achter zijde waren vrijwel onleesbaar. Richting aanwijzers ontbraken. De politie heeft het gevaarlijke voertuig in beslag genomen en tegen de chauffeur proces-verbaal opgemaakt. kan van een merkwaardige coïncidentie spreken, dat Cnaplins eerste meesterwerk ,;A woman of Paris" evenals Monsieur Verdoux in Frankrijk speelt. Beide films zijn uitgesproken satirisch van aard en het décor dient slechts tot een oppervlakkige uc ixunei- camoufIage van het land, dat door Chaplins arhPi<W>T"tpl ironie niet gespaard werd: de Verenigde Staten van Noord-Amerika. Wellicht is in dit feit.de verklaring te zoeken voor' de ijzige ontvangt, die deze rolprent bij dè Amerikanen ten deel viel. In (?haplin's oeuvre verdwijnt het clowneske meer en meer en winnen de Messiaanse tendenzen steeds duidelijker veld. Hoe lang lijkt het al geleden, dat hij voor het grote publiek alleen maar een gooi- en smijtkomiek. was zonder meer. Een mannetje in een veel te wijde broek en veel te grote schoenen, dat in latere films de grens van de sentimentaliteit na derde. maar nooit overschreed. Dan* werd hij tot het symbool vaq de kleine man, die in een vijandige wereld zijn geluk zoekt, dat hem steeds door allen en iedereen misgund wordt-. Tegelijkertijd bleef hij de dwaas, die alle porseleinkasten in dig gelen gooide, uit alle ramen duikelde, op alle tenen trapte en tenslotte na alle avon turen het vege en lenige lijf nog wist te bergen. Maar zowel City lights als Modern Times verrieden, dat hét deze Amerikaan se cineast niet om eefi goedkoop lach effect te doen was. Waar hét hem wel ojji begonnen was, het redden van een steeds meer tot ont binding vervallende en hopeloos-ontspoor de mensheid, toonde hij in volle omvang in „De dictator". Het demonischb werd toen belichaamd in de fameuse figuur van de tyran Hynkel, het algemeen-menselijke in die van de benauwde Jodenman. In Monsieur Verdoux smolten deze twee polen van de menselijke ziel ineen. Goed en kwaad, licht en duister, heiligheid en zonde, zij zijn alle in het wezen van ieder schepsel aanwezig. Henry Verdoux is niet zo verdorven of hij schrikt er op het laatste ogenblik voor terug een meisje, door het leven getrapt als hij zelf, te gebruiken voor een van zijn vergifügingsexperimentën. Evenals „De dictator" eindigt „Monsieur Verdoux" met een preek van de moralist Chaplin. Wanneer Verdoux voor zijn rech ters staat want het kwaad straft zich zelf, zoals hij eens opmerkte zegt hij in zijn laatste woord: „Tien moorden: een schurk; duizend moorden: een held". En buiten de rechtzaal bereiden de volken en hun regeringen zich voor op de strijd. Het slot van de film blykt in hoge mate onbevredigend. Want Henry Verdoux. voor de executie, is.net iets te rustig, iets te zelfverzekerd en in het gesprek met de 1 geestelijke iets te ad rem. Wij konden des noods blijven geloven in een misdadiger, die glimlachend zijn schurkenstreken be-« drijft, al worflt hij voortdurend opgejaagd door vrees en begeerte. Doch wij weigeren te aanvaarden, dat deze gespleten figuur, die zijn ondergang aan de.duistere driften van het eigen hart te wijten heeft, in het aangezicht van dé dood in een heroïsche pose zou verstarren. Het is zonder meer duidelijk, dat het clowneske in deze film geheel op de achtergrond is geschoven en hier en daar vooral in het spiegelge vecht van Verdoux met een onwillig slachtoffer op de rand van een wankel roeibootje slechts storend werkt. Ir» het overgrote deel vari deze rolprent wordt evenwel bewezen, dat de cinemato grafie toch bij uitstek de kunst van de eenling is. Chaplin schreef het scenario, hij regis seerde en speelde, hij sqhreef de muziek. Het resultaat is, fiimisch bezien, van een zeldzame eenheid. De middelen, die hy daartoe gebruikt, zijn van iedere buitenis sigheid gespeend, doch met dat bijzondere gevoel voor filmische verhoudingen en mo gelijkheden, dat Chaplin eigen is, zodanig aangewend, dat een maximaal effect op de toeschouwer bereikt» wordt. En is het niet altijd de beperking, waar door .zich de Meesters onderscheiden? J. H. B. De ontmaskering vdi\ Monsieur Verdoux. Een droom Vannacht in een droom zag ik de sphim van Johaun Sebastian Bach naderbij ko men. Nu is wat wij een schim noemen, in de droom werkelijkheid; ik zag de oude Bach in levende lijve; hij had een spier witte pruik over zijn groot, blozend h'oofd, zijn rijzig lichaam droeg een deftige. Zon dagse zwarte jas en onder de aardig-schui- mende witte kant zag ik eenzwart zijden hemd. Zijn forse benen stonden sierlijk gegrondvest in glimmende schoenen met mooie gespen. Nu hij daar zo onverwacht voor mij stond verstomden in mij de tal loze vragen die ik dikwijls in gedachte aan de oude meester wil stellen. Ik kreeg trouwens geen kans hem aan te spreken. „Waarde jonge vriend", begon hij, en dit was aardig om te horen, „ik hoop dat je niet behoort tot degenen die»denken dat ik dood ben; ik bén alleen maar bijna t\free honderd jaar met meèr op de aarde, n? mag wej zeggen dat ik werkelijk in betere gewesten ben, al betreur ik nooit de jaren dat ik op de wereld was, want mijn huwelijksgeluk en het altijd1door werden in- de muziek werden door de vele zorgen nooit verstoord. Nu ik eens een ogenblik kom praten heb ik mijn oude kleren aangedaan, wij hier op onze eeuwi ge reis dragen heel andere dingen,-maar ik wilde je als Thomas-Cantor zeggen wat ik over het voortbestaan van mijn werken denk. Ik ben in de hemel niet opgezet als in een Panopticum, om als arbeidcr-in-de- muziek voor eeuwig te verstenen; ik leef' en mijn werken zullen zo lang mogelijk deel hebben aan dit leven en niet alleen maar een getuigenis zijn van mijn bestaan indertijd in Leipzig. Begrijp je-wat ik be doel?" Ik antwoordde eerbiedig dat ik ver moedde wat hij zeggen wilde en vroeg hem voort te gaan. „Mijn aards bestaan was niet langer dan dat van andere mensen, maar het was Gods bestel dat mijn muziek* lanr ger zou voortbestaan in de wereld. Zij was niet alleen bestemd voor de mensen van de tijd waarin ik werkte, maar zij zou le ven en verstaanbaar zijn voor alle muziek liefhebbers in allerlei tijden. Geloof niet dat ik onbekend bleef met de wisselingen van het aards gedoe sinds het ogenblik dat ik weg ging. Al wordt onze vrede niet ge stoord door wat er op aarde gebeurt, wij zien alles en kunnen de dingen begrijpen. Wij weten dat het moest gaan zoals he^ gaat. maar dat de goede muziek langer leeft dan" de mensen, heeft zijn zin en be tekenis. Dit was mij op aarde al enigszins bekend, ik was 't mij eerlijk gezegd toen al bewust en de hemel mag getuigen dat ik nooit werkte om mijn tijdelijke roem, maar dat ik slechts wilde zorgen mijn taak zo ^oed mogelijk te vervullen. Ik had dus op de wereld eigenlijk twee dingen te doen: als-componist'in de ge geven omstandigheden mijn opdrachten af te leveren en ten twqede eist de muziek van mij de levenskracht onafhankelijk van die omstandigheden. Want die omstandigheden waren klein-en mijn muziek wjlde groot zijn. Die twee dingen (moesten tegelijker tijd gebeuren". Ik keek in de scherpe ogen die vurig blonken in zijn vol gezicht waarin de ernst geplooid stond. „Je weet".- ging hij voort, „dat ik hel niet gemakkelijk had aan de Thomas-kerk in Leipzig. Ik was niet zo eenvoudig als de meeste andere organis ten: ik was lastig, maar God weet dat het de overmaat van mijn muzikale loven in mijn '*;binnenste was die altijd wilde uit breken. Hoe had ik alles kunnen voegen naar die benauwde omstandigheden?-Ze ker, ik had een goed orgel en soms twee tot mijn beschikking, maar als ik thans van uit de hoogte zie wat er aan koren, solo-zangers, aan orkestinstrumeoten sinds meer dan honderd jaren is gegroeid en vooruit gegaan, dan zou ik met bitterheid worden vervuld als mij niet dergelijke ge voelens in de hemel bespaard, bleven. Ik denk nu vooral aan mijn Matthéus-passie, mijn oude liefde: een liefde die ik mee mocht nemen in mijn hart, omdat- ze niet misstaan zou in het hemelse geluk. maar wat hoor ik nu? Ik hoor dat men hier en daar het werk uitvoert in dezelfde omstandigheden waaronder ik vroeger moest werken. Denkt men dat ik als ik eens terug zou keren tevreden zou ziin met die kleine koortjes, die weinige instru menten, die blokfluiten, met al het gehar rewar dier brave mensen wier onen niet gewend konden 'raken aan mijn muziek? Je weet hoe ik in mi .i aardse tijd altijd hunkerde naar vernieuwingen; je zult, hoop ik, mijn „Welgestemde Klavier" nooit vergeten, je wegt dat'- ik anders werkte dan mijn tijdgenoten en nu wil men dat miin muziek' aangepast blijft aan die omstandigheden, die mij toen zoveel zorg gaven. Ik ben geen componist van een koor in Leipzig, ik ben een componist van le vende muziek, en zomin ik in de'hemel in e*en panopticum ben, zomin mag mijn mu ziek een museum worden. Ja, ja, die goéde bedoelingen, die geestelijke achtergrond, maar wat betekent dat allemaal? Mijn mu ziek is vrije, levende muziek en men moet er niet meer van willen weten dan onze lieve Heer en ik. Er is één omstandigheid die onverwoestbaar verbonden is aan mijn Mattheus-passie, het is de heilige rouw- tijd waarvoor het werk bestemd is, en wat hoor ik nu nog meer? Dat deze passie ook gezongen "wordt op of na het Paasfeest! Hoe kunnen de christenen tot zo'n smake loosheid komen? Als ze het dan zo ernstig, nemén met de Lijdenstijd dat ze de passie zingen, waarom nemen zij het dan niet even ernstig met het heerlijke Paasfeest? Dat zou in mijn tijd in ieder geval niet gebeuren!" De krachtige, zelfbewuste meester keek mij aan en verwachtte blijkbaar geen ant woord. Ik was van trots vervuld, want hij had gezegd'wat ik altijd gemeend had: ik wilde hem de hand drukken, maar plotse ling Was hij verdwenen. Ik had een ogen blik in de eeuwigheid geleefd, de droom vervloeide en ik kwatn weer in de dage lijkse omstandigheden, maar ik was vol doende gesterkt om te weten dat men in alle omstandigheden aan de eeuwigheid moet denken. HENDRIK ANDRIESSEN. Eisenhower toch candiclaat? Volgens de „Star Times" zou generaal Eisenhower aan leden van de democrati sche partij verklaard hebben, dat hij op grond van de .wijziging, die in de wereld situatie is gekomen na zijn laatste verkla ringen, het plan heeft zich opnieuw te be ramen, of hij zich voor dc oresidentsver- kiezingen candidaat zal stellen. Belgische Senaat aanvaardt Brussels verdrag De Belgische Senaat heeft Woensdag- mfddag met 138 tegen 15 stemmer hef wetsontwerp ter h ki-v: v.,n eet verdrag van Brussel goedgekeurd. Tegen stemden de communisten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1948 | | pagina 5