c J TEMPO Het radioprogramma als spiegel van een tijdvak Betere culturele films voor verenigingen C. DE WEERS Zó'n man ZATERDAG 17 JULI 1948 HAARLEMS DAGBLAD BIJ EEN JUBILEUM Een van de Nederlandse omroepvereni gingen viert in deze dagen haar zilveren jubileum. Zoals het bij zulke mijlpalen be hoort, zijn de annalen van het verenigings- leven duchtig geraadpleegd en hebben be langrijke gebeurtenissen en markante fi guren de volle maat gekregen in herden kingstoespraken en artikelen. Belangrijke gebeurtenissen: dat waren de opening van steeds maar mooiere studio's en kantoorge bouwen, het gebruik maken van steeds krachtiger zendstations. De markante fi guren: inderdaad telt deze organisatie en kele persoonlijkheden, die zich, alle aetherstormen ten spijt, vijf en twintig jaar hebben weten te handhaven; in een bedrijf waarin men§en en zaken vlug versleten wordefi zeker een opmerkelijk feit. Maar over één ding werd merkwaardig weinig gesproken en dat was over de pro gramma's. Dat is vrij zonderling. Tenslotte is het programma het wezen van de om roep. Zonder programma geen studio's en geen sprekers, geen muzikanten en geen managers. Nu gaat het er ons niet om een antwoord te geven op de vraag of de pro gramma's beter of slechter zijn geworden. Wij willen wat dat betreft de feestvreugde van de jubilaresse niet verstoren. Trouwens de volgende opmerkingen zijn evenzeer van toepassing op haar zusterverenigingen en -instellingen in binnen- en buitenland, al bestaan er ook in dit opzicht nuances. Rekenen wij de eerste vijf jaren van haar optreden dat trouwens onder wisselende benamingen en organisatievormen plaats had vanwege het min oï meer experi menteel karakter van die periode niet mee, dan kunnen we veilig beweren, dat er twin tig jaren lang goede en slechte uitzendingen zijn geweest, waarmee we geen onderver deling in „licht" of „zwaar" willen aandui den, doch slechts vaststellen dat zowel in 1928 als in 1948 er programma's voorkwa men die volkomen radio-geniek waren, dal wil zeggen wat vorm en inhoud betrof zo voortreffelijk op het uitsluitend auditieve karakter van het medium radio waren in gesteld, dat de toehoorders geen ogenblik op de gedachte kwamen, dat hen in zin- tuigelijk opzicht eigenlijk te kort werd ge daan. Waar wij op doelen is het fascinerende verschil in tijdsbeeld, zoals dat overduide lijk blijkt als men de programmabladen van toen en nu naast elkaar legt en vergelijkt. Het nieuws, nu een integrerend deel van leder zendstation, bleef beperkt tot een kwartiertje in de late avond eerst later werd de opvatting dat de radio ook in de nieuwsvoorziening eenvoudig niet met de gedrukte publiciteitsmiddelen kan concur reren, gemeengoed en dan nog niet eens op een vast tijdstip. Men had trouwens de tijd in die dagen: voor een lezing over een enigszins serieus en veel omvattend onderwerp werd grif een uur uitgetrokken en dan niet van 9 tot 10 's ochtends maar in de avond. Zo'n betoog werd door een echte professor ge houden en niet door een popularisator-van- professie die tegenwoordig dezelfde aange legenheid in een kwartier „belicht". Aan zo'n doorwrocht geval ging dan een uur kamermuziek vooraf. Blijkbaar was de programmaleider van die dagen niet zeer bevreesd voor een uittocht der luisteraarrs. „Rustig", zo kon men het aethermenu van die dagen het best omschrijven. Het avond programma werd gemeenlijk verzorgd door het omroeporkest een ensemble van geen al te grote bezetting dat de gehele avond door dan ook als omroeporkest betiteld werd, ook al speelde het om acht uur de Kleine Nachtmuziek en om elf het Afscheid der gladiatoren. In deze dagen worden dezelfde virtuosen afwisselend als Orchestre miniature, Metro- pole-orkest of „Cinderella" aangekondigd. Zondags was er op gezette tijden een opera, en dan ook wel degelijk een hele opera en geen radiofonisch uittreksel, bestaande uit wat melodieën-die-het-altij d-wei-doen. Er was voorts ruimte voor een min of meer intieme improvisatie der 'omroepers, wier namen toen op lijstjes als „Wie is de po pulairste man van Nederland?" naast die van minister Kan plachten voor te komen. Met intens genoegen denken wij nog steeds terug aan Billy en Bully, een ver haal waarvan we overigens alleen nog maar weten dat het grappig was. Het voornaamste verschil hebben we nog niet vermeld: in 1928 en daaromtrent wa ren er nog tijden op de dag dat er stilte heerste. Voor tien uur 's ochtends werd ze ker niet begonnen, in de middaguren mét als geijkte vulling een uitzending van filmmuziek bij de toen nog stomme films in de Amsterdamse theaters waren er ook wel hiaten en men ging tamelijk vroeg naar bed. Tussen twee programma-onder delen in Werd niet nog gauw een derde deel van een gramofoonplaat gestouwd, maar Berechting politieke delinquenten wordt 5 Augustus hervat Op Dinsdag 3 Augustus wordt de berech ting der politieke delinquenten in het Ar rondissement Haarlem voortgezet. De zitting van de daarmee belaste Kan tonrechter wordt gehouden in het gebouw van het Kantongerecht Jansstraat 46. Begonnen wordt met de voortzetting of nieuwe behandeling van een aantal zaken die reeds aangebracht waren. De volgende zitting wordt op Dinsdag 10 Augustus gehouden. Franse staking breidt zich uit Zowel het communistisch als het niet- communistisch overheidspersoneel van re- geringsbureaux te Parijs heeft besloten zich heden te voegen bij de 70.000 reeds staken de employés van het ministerie van Finan ciën, tenzij de regering verdere concessies toestaat. 7000 postambtenaren en politiemannen, aangesloten bij onafhankelijke vakvereni gingen, hebben besloten te middernacht het werk neer te leggen. Zij eisen hoger salaris, De regering heeft een verklaring uitgege ven, waarin zij hogere ambtenaren waar schuwt, dat zij geschorst zullen worden in dien zij „deelnemen aan een collectieve actie om het werk neer te leggen." Agenda voor Haarlem ZATERDAG 17 JULI. Bioscopen. Rembrandt: „Achter de wolken". Palace: „Cover Girl" Luxor: „Spionnen tegen wil en dank". Deze drie: 14 j., 2. 4.15, 7 en 9 uur. City: „Gevaarlijk spel", 14 j., 2.15, 4.~~ 7 en 9.15 uur. Frnns Hals: „De burgemeester verliest zijn hoofd", 14 j., 2.30, 7 en 9.15 u. Spaarne: .'.Het huis met de geheime kamer". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 18 JULI. Gem. Concertgebouw: Cabaret met Hen- riëtte Davids, 8 uur. Bioscopen: Middag- en Avondvoorstellingen. MAANDAG 19 JULI. Bioscopen: Middag- en Avondvoorstellin gen. liet men de gestadige tik van de salonklok klinken. De luisteraar was met wat hem voorgezet werd volkomen tevreden. Hij bleek altijd tot luisterenen ook tot betalen bereid. Dat is in twee decennia wel heel anders geworden. De programma's van deze tijd bieden een getrouw beeld van de verbrok keling en de zucht naar een oppervlakkige, gemakkelijke tijdpassering die overal heerst. Causerietjes van een kwartier, con certjes van een half uur, luisterspelen in 83 vervolgen. Als het in vredesnaam maar niet te lang duurt, want dan worden de mensen ongeduldig en draaien wat anders voor. Dat een radiotoestel ook afgezet kan worden, is een wetenschap die slechts aan weinigen bekend is. In het begin zeiden wij reeds, dat er over de radio-pro.gramma's als tijdsbeeld maar weinig gezegd was. Toch zal de lectuur van de radiobladen voor de latere cultuur historici onontbeerlijk zijn, willen zij een helder en onverwrongen beeld krijgen van dit geslacht. J. H. B. ROZENSTRAAT 15 vervoert Uw meubelen en vrachten naar. alle plaatsen TEL 20020 (Adv.) Nederlandse kwakzalvers in België gearresteerd De politie van Ukkel in België is Vrijdag overgegaan tot de arrestatie van een Ne- dei-lands echtpaar wegens het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunde. De echte lieden beroemden zich er op met een oog opslag te kunnen zien welke kwaal een pa tiënt had. Zij beweerden te kunnen gene zen door suggestie. Dat er belangstelling voor hun geneeswijze bestond blijkt wel uit het feit, dat op het moment van de ar restatie niet minder dan driehonderd per sonen in de rij stonden voor het huis waar de beide wonderdokters hun practijk uit oefenden. Tot buitengewoon hoogleraar in het Fries aan de Amsterdamse universiteit is benoemd dr. J. Hoekstra, leraar aan de R. H. B. S. te Velsen. De 9 Muzen Documentaire over Walcheren. De Ne derlandse cineast Charles Huguenot van der Linden legt thans de laatste hand aan een documentaire over Walcheren, die in op dracht van de regeringsvoorlichtingsdienst wordt vervaardigd. De rolprent, die speciaal voor het buitenland bestemd is en die een beeld geeft van het eiland, zo als het was, zoals het getroffen werd en zoals het in de toekomst zal worden, bestaat gedeeltelijk uit archiefopnemingen. De heer Van der Linden heeft met zijn opnemingleider en zijn came raman de heren J. Dudok van Heel en H. Hoving, enige dagen op Walcheren vertoefd, waar nog een aantal opnemingen is gemaakt. Tot besluit zullen luchtopnemingen worden vervaardigd uit de glazen koepel van een bommenwerper. Rita Roland verzorgt de montage en Lex Karssemeijer zal er waarschijnlijk de muziek voor schrijven. Men hoopt de film begin Augustus gereed te hebben. Albert Bassermann naar Nederland. Na enige jaren in Amerika te hebben gewerkt en verschillende films te hebben gedraaid, is de toneelspeler Albert Bassermann met zijn vrouw het vorige jaar naar Europa terugge keerd, waar hij verbonden is aan de Kam- merspiele te Wenen. Begin October van dit jaar komt Basser mann met Ibsens „Spoken" naar Nederland en België. Nederlands impressariaat. Tot lid van de raad van beheer van de stichting Neder lands Impressariaat werden gekozen mr. D. G. W. Spitzen, tevens lid van het dagelijks bestuur, mej. Annie Woud, Laurens Bogtman en Everard van Royen. Verlies. Marguérite Moréno, een beken de Franse film- en toneelster is te Touzac op 78-jarige leeftijd aan de gevolgen van een longontsteking overleden. Braque en Chagall onderscheiden. De jury van de „Biennale" van Venetië heeft de internationale prijs voor schilderkunst uit gereikt aan Georges Braque, na een selectie uit werken van vooraanstaande schilders, waaronder Picasso en Rouault. De internatio nale prijs voor de beste gravure werd aan een andere Franse kunstenaar, Marc Chagall uitgereikt. Louis Richard overleden. Te Amsterdam overleed na een langdurig ziekbed Louis Henri Richard, in leven een bekend Neder lands acrobaat, die niet alleen in Nedeidand, maar ook in het buitenland grote successen heeft geoogst. De laatste jai-en woonde de heer Richard te Amsterdam. Hij trad sedert de bevrijding op als vertegenwoordiger voor Nederland van het internationale artisten- blad „Echo"; dat in Kopenhagen wordt uit gegeven. Geïnspireerd door de komende Olympische Spelen hebben dansgroepen van de Atheense Balletacademie enkele der klassieke Helleense dansen doen herleven, die ook tijdens de Olympische Spelen in hel oude Griekenland gedanst werden. Een der balletgroepen in actie tegen de achtergrond van het woeste Griekse bergland. Nederlands Filminstituut bemiddelt belangeloos (Speciale berichtgeving) Omstreeks half September zal te Amster dam het „Nederlands Filminstituut" wor den geopend in het pand Herengracht 590 ,592. Naar wij vernemen is officieus het in stituut, dat onder leiding staat van mevrouw H. Pelster, al van 15 Juni af in werking omdat er een lange en degelijke vooi'bereiding nodig is, wil het in de ko mende winter z'n taak met nuttig effect kunnen vervullen. De Stichting „Nederlands Filminstituut" is ontstaan, naar de voorzitter van de Raad van Beheer, prof. dr. G. van der Leeuw, ons mededeelde, door de vele moeilijk heden, welke diverse organisaties en instel lingen in de loop van de jaren hebben ge had, en nóg hebben, om de beschikking te krijgen over geschikte films op cultureel gebied ter vertoning voor hun leden. De betekenis van de film is voor ons gehele volksleven zeer groot en haar in vloed kan enorm zijn, ook cultureel. En juist omdat er honderden, misschien wel duizenden, verenigingen in ons land zijn, die al dan niet regelmatig films draaien in eigen kring en dus een zeer tal rijk publiek bereiken is het noodzakelijk dat er naar gestreefd wordt het culturele peil van die films zo hoog mogelijk op te voeren. Er was langzamerhand een chaotische toestand ontstaan, waarbij elke richtlijn ontbrak door het gemis van een overkoe pelende organisatie. Leiders van vereni gingen zouden kunnen getuigen hoe slecht de kwaliteit van de film was, welke hun dikwijls werden voorgezet en hoeveel moeite zij nochtans vooraf hadden moeten doen om op een dergelijke rolprent beslag te leggen Een groot en belangrijk arbeidsveld ligt hier braak en het is, naar prof. van der Leeuw ons verzekerde, in het belang van ons volk dat er orde op zaken wordt ge steld. Men heeft daar uiteindelijk de kans toe gekregen door samenbundeling van twee stromingen: die uit de betrokken ver enigingen en een andere uit de Nederlandse Bioscoopbond, die voelde dat men zekere verplichtingen heeft tegenover het peil van de film in het algemeen. Het resultaat is de oprichting van de stichting „Nederlands Filminstituut" in welker leiding vertegen woordigd zijn: het bioscoopbedrijf, zowel als het algemeen culturele leven en de ver schillende geestelijke stromingen in ons land. In het bestuur hebben zitting de heren: Joh. Miedema, J. Nijland Jr., M. P. M. Vermin, J. Wepning, A. van Domburg, dr. J. B. Knipping, prof. dr. G. van der Leeuw, dr. J. C. C. Rupp en D. van Stave ren. De stichting beoogt te worden een cen trale bemiddeling voor de distributie van films voor niet-commerciele vertoningen. Adviezen worden gratis verstrekt en voor de films, zowel als voor de apparatuur welke er desgewenst bij wordt geleverd, wordt niet meer dan de kostprijs in reke ning gebracht. De reactie van verschillende filmver huurkantoren op het verzoek tot medewer king van het instituut is uitermate gunstig geweest en reeds nu heeft men een lange lijst van goede, ter beschikking van vereni gingen staande, films. Natuurlijk beti-eft het uitsluitend films met een speciaal ka rakter, maar ook speelfilms kunnen door hun culturele strekking onder die cate gorie worden gerangschikt Bovendien is er internationaal contact verkregen en bestaat de kans om films naar Holland te brengen voor welke het bedrijfsleven geen interesse heeft getoond. Op de lijst, die ï-egelmatig zal worden gecorrigeerd en aangevuld, zullen films voorkomen voor practisch alle groe peringen: voor de filmliga's, zowel als voor organisaties op maatschappelijk en cultu reel terrein (b.v. het werk in arbeiders kampen en in kampen voor politieke delin quenten), volksuniversiteiten, scholen en verenigingen op kerkelijk gebied. Het in stituut is er daarbij op uit om smalfilms te krijgen, daar deze veel worden gevraagd. Blijft nog steeds voor HERENCOSTUUMS 25 TOT 150 GLD. betalen. Tropenkleding, leren en winterjassen, goede prijzen. KAMPERVEST 45 TELEFOON 17825 (Adv.) Cricket Cricketprogramma Eerste klasse: Rood en WitHCC 1, Spar ta—VRA, VOC—HBS, VW—Hermes-DVS, HCC II—Quick (N.) Tweede klasse A: ExcelsiorHCC III, Quick (H)—Kampong, SCHC—Rood en Wit n. Tweede klasse B: XerxesCRIC, ACC II Ajax (L), Hermes-.DVS II—LCC. Tweede klasse C: Haarlem IIExcelsior n, Voorburg—ACC III, VUC—VRA II, HBS II— VOC II. Tweede klasse Da Quick (N) II—UW, Kampong IITCC. Derde klasse A: Haarlem IIIRood en Wit III, Kampong III—SCHC II, VVV III VW H. Tennis Van Swol verliest van Meegeren wint Ook de vierde dag van het tournooi der internationale clubs te Noordwijk heeft v/eer veel aantrekkelijk en goed tennis te zien gegeven. De talrijke toeschouwers hebben dan ook met volle teugen genoten van het programma, dat hun gister werd voorgezet. Van Swol speelde een enkelspel tegen Cochet en dolf evenals vorig jaar het on derspit tegen deze fijne tacticus. De eerste zet was al heel zwak van de Nederlander. Cochet won met 61. Zoals altijd met Van Swol het geval is, ging de tweede set veel beter. Zijn services, smashes en drives wa ren nu overtuigender. Op dit athletische spel vond Cochet geen antwoord en met 6-2 won Van Swol de set. Het leek logisch, dat de Nederlander op deze voet zou door gaan, maar Cochet vond dit in het geheel niet en logenstrafte deze logica op afdoen de wijze. Van Swol was alle controle kwijt en in minder dan geen tijd was de stand 5-0 voor Cochet. Door uiterste krachts inspanning en doordat Cochet enkele match-points miste, kon Van Swol nog op halen tot 5-4 maar de achterstand bleeic toch te groot te zijn geweest en met 6-4 won de 47-jarige Fransman de laatste set. Het andere enkelspel van de ontmoeting Nederland-Frankrijk ging tussen van Mee geren en Dubucq. Van Meegeren speelde zijn beste spel en hoewel de Fransman wat stijl en souplesse betrof, de meerdere bleek van de Nederlander, kon hij het slechts lot 2 games brengen. Met 6-2 6-0 kwam dit punt aan Nederland. Het mooiste enkelspel van de dag was de ontmoeting Sturgess-Abdessalam. Beide spelers bezitten een prachtige stijl en bei den hebben hetzelfde speltype: lange fore- en backhand-drives van de baseline. Minu tenlange rallies waren het gevolg en lang zaam volgden de games elkaar op. Het was echter een partij die geen enkel moment verveelde. Sturgess won met 3-6 6-3 7-5. Falkenbux-g won van Peten 4-6 6-3 9-7. Sturgess-Hughes wonnen van Geelhand- van den Eynde met 6-1 8-6. Mottram- Harper sloegen Borotra en Brugnon met 6-4 6-0. Cochet en Abdessalam wonnen van Harper en Hughes met 13-11 6-4. Morea en Russell sloegen Washer en Peten met 6-2 6-4. Tour de France Bartali neemt de kop Bartali heeft zijn meesterstuk volbracht. In de tweede Alpen-étappe heeft hij ge toond geen enkele concurrent in deze 35e ronde van Frankrijk te bezitten. Na de overwinning in de voorgaande étappe, die in zeer slecht weer werd gereden, won de Italiaan gisteren zijn vijfde étappe sedert het vertrek uit Parijs. Zo heeft de beste man van de Tour de leiding in het algemeen klassement met meer dan acht minuten voorsprong op Bo- bet. Nadat Bobet eergisteren door pech was achtervolgd, moest Bartali twee maal we gens een lekke band van wiel verwisselen. Hierdoor had hij bij de pas van de Croix de Fer twee minuten achterstand op Bobet en Brule, die toen alleen aan de kop lagen. Maar na langzamerhand het verloren ter rein weer te hebben terug gewonnen, kwam hij bij het bestijgen van de Col de Porte zo onweerstaanbaar opzetten, dat niemand zijn aanval kon stuiten. Bartali ging door en zonder een moment te verslappen nam hij alle nog komende hindernissen. Wat de Nedeidands-Luxemburgse ploeg betreft: Het is jammer dat de Luxembur ger Kirchen, die in goede vorm lijkt, juist even te weinig steun ontvangt van zijn ploeggenoten. De Hoog, Janssen en De Ruyter beklommen 4e Cols gezamenlijk, hetzij te voet, hetzij per fiets, terwijl Kir- chen bij de strijd tegen de „keien" van de Tour op zich zelf was aangewezen. Met uitzondering van Bartali toonde Kirchen zich vandaag de gelijke van alle andere kopstukken en wanneer hij de steun zou hebben van gelijkwaardige renners, zou hij wel eens zeer gevaarlijk voor de besten kunnen blijken te zijn. Nu behoeft hij zich geen illusies meer te maken. Niettemin heeft hij zich thans onder de eerste tien weten te plaatsen. Klassement. De uitslag van de veertiende étappe, BriangonAix les Baïns (263 km) luidt: 1. Bartali in 9 uur 30 min. 18 sec. 2. Ockers op 5 min. 53 sec.; 3. Lapébie, 4. Van Dijck, 5. Schotte, allen op 7.03; 6. Bobet, 7. Kir chen, beiden op 7.09; 42. Sjef Janssen, 44. Wim de Ruyter, beiden op 59.50; 50. Henk de Hoog op 2.38.04. In het algemeen klassement leidt Gino Bartali (It. A) met 100 uur 1 min. 3 sec.; 2. Bobet (Frankr.) op 8 min. 5 sec.; 3. La pébie (Z.W.) op 29.01; 4. Schotte (Belg. A) op 29.05; 5. Camellini op 29.10; 6. Teisseire (Frankr.) op 31.54; 7. Vietto (Frankr.) op 36.41; 8. Kii-chen (Ned. Lux.) op 38.33; 40. Janssen op 2.36.45: 46. De Ruyter op 3.08.53; 50. De Hoog op 4.30.18. Schaken Massale wedstrijd in Haarlem Indien de planner, van de Noordhollandse en de Amsterdamse Schaakbond, met de uit werking waarvaxi reeds thans een begin is gemaakt, geheel in vervulling gaan. dan zal Haarlem in het najaar een ongekend groot schaakgebeuren beleven. Niet minder dan 600 schakers zullen elkaar dan in het Ge meentelijk Concertgebouw bekampen. Het lofwaardig initiatief tot deze massale ontmoeting is uitgegaan van de besturen van genoemde bonden. Teneinde het vooroorlogse contact tussen beide bonden weer op te ne men, heeft men besloten tot het houden van een grote massakamp waarbij voor beide bonden 300 schakers zullen uitkomen. Daal de organisatorische moeilijkheden voor het houden van een dergelijke krachtmeting groot zijn (het is de bedoeling dat schakers uit geheel Noordholland deelnemen) hebben de besturen der bonden zich reeds nu tot de diverse schaakclubs gewend. De wedstrijd zal gehouden worden op 3 October. Waterpolo A.Z.-D.W.R. 4-5 In Amsterdam heeft DWR gisteravond een overwinning behaald op AZ. Dirèct na de aanvang nam DWR de leiding en even later werd door een goal van Kollerie een voor sprong verkregen van 20. Hierna kwam AZ er beter in en wist gelijk te maken. Ge leidelijk aan werd nu door DWR, Behle een maal en Kollerie tweemaal de stand opge voerd tot 25 waarna AZ nog tweemaal de DWR doelman wist te passeren Einde 45, Kaagweek begonnen Bij de gisteren in de Kaagweek gehouden teamwedstrijden heeft de Haarlemse Jacht club in de 12 voets jollen klasse de tweede prijs gehaald. Eerste werd de K.Z.R. en M. ver, „De Kaag". De laatste vereniging won te vens de Valken en de Olympiade-jollen klasse. Bij de 12 M2. klasse won de Z. V. Brase- mermeer en bij de 16 M2. klasse de R. en Z. V. Gouda. Tennis in Noordwijk Op het centre-court in Noordwijk staat een lange donkere jongeman. Hij is niet ouder dan een jaar of twee en twintig, maar niettemin zijn duizenden gefascineer de ogen op hem gericht. Die jongeman is Bob Falkenburg, Ame- rika's sterkste troef op tennisgebied. Hij is ongetwijfeld de favoriet van het cosmopolitisch toeschouwersgezelschap dat naar de internationale wedstrijden in Noordwijk komt kijken. Dat is ook wel logisch, omdat er onder dat publiek meer schone jongedames zijn dan wij de laatste jaren bij elkaar hebben gezien. Zij allen zijn geporteerd voor Bob. omdat hij erg lang en erg bruin is, erg witte tanden heeft en erg goed tennis speelt. Om al die rede nen is het mannelijk element bereid zijn sympathie aan de tegenstander te schenken. Deze tegenstander nu is de Belg Peten. Een gering en onaanzienlijke man met schapekrulleljes. Echt een aardige kerel vinden alle mannen. Bob zal hem 'wel eens even van de baan vegen, denken de meisjes. Nu is het leuke dat zulks helemaal niet gebeurt. Onbegrijpelijk echter. Want waar de Belg mept, daar geeft de Amerikaan prachtige soepele drives. Wij moeten dat toegeven. Waar Bob sublieme volleys aan het net geeft, daar blijft de Belg achter in zijn hok en hakt met de moed der wanhoop terug. En wint de eerste set. Het wordt nu verschrikkelijk stil om dat centre-court dat rood en hard in de zon ligt. Falkenburg veegt zijn handen af aan een stukje handdoek dat aan zijn broek hangt en spuugt er daarna eens in. Hij grinnikt eens naar een meisje langs de lijn. „Well well", zegt hij en serveert zo akelig hard dat niemand de bal meer ziet. En al spar telt de Belg tegen, het wordt 63 voor Bob. „Finis", zegt een Belgisch meisje naast ons. „Pas du tout", zeggen wij triomfante lijk als de Belg met 31 voor komt te staan in de final set. En dan begint de strijd. De wanhopige strijd tussen de glimmend zwarte haren en de schapekrulletjes. Tussen de geniale im pulsiviteit en de verbeten vechtlust. Tussen de gratie van de volbloed en de trekkracht van het wei'kpaard. Tussen de laaiende adoratie van de zomerjurkjes en de smeu lende tegenzin van de colbertjes. Het wordt 33 en daarna 44. En dan 55 en 66 en 77. Zo vecht die Belg. En Falkenburg vecht terug met alle wapens. Ook met de grilligheid van zijn tempera ment en alle truukjes die hij kent om zijn tegenstander uit de concentratie te bren gen. Hij slaat expres ballen out om zijn superioriteit te laten voelen. Helaas, mijn vrienden, het heeft niet zo mogen zijn. Een daverende smash beslist het lot van de dappere Belg. „Zie je wel", zegt het aardige meisje voor ons tegen haar vriend, „zo'n man kan niet verliezen tegen zo'n kereltje". En de lafaard ging nog een flesje limo nade voor haar halen ook. W. L. B. Benoeming van Hoogleraren aan de Zevende Faculteit Thans twee candidaten voor elke vacature Naar „Trouw" verneemt, hebben cura toren der Gemeentelijke Universiteit van Amsterdam bij de gemeenteraad drie dub beltallen ingediend ter benoeming van drie hoogleraren aan de zevende faculteit. Een nieuwe voordracht was nodig, omdat de Kroon de benoeming van dr. J. Suys, dr. S. Kleerekoper en dr. J. Presser niet heeft bekrachtigd. De dubbeltallen zijn als volgt samen gesteld: Wetenschap der politiek: 1. dr. J. Suys; dr. A. J. M. Cornelissen, bibliothecaris aan de R.K. Universiteit te Nijmegen. Economische en sociale politiek: 1. dr. S. Kleerekoper; 2. dr. F. L. Polak, verbonden aan het Centraal Planbui-eau. Geschiedenis van de nieuwste tijd: 1. dr. J. Presser; 2. dr. J. S. Bartstra, leraar aan het Gymnasium te Haarlem. De kwestie dezer benoemingen zal in de raadsvergadering van 28 Juli a.s. aan de orde komen. Curatoren van de universiteit hebben zich op het standpunt gesteld, dat blijkens de mededelingen van minister Gielen, de Kroon de eerste benoemingen van de ge meenteraad niet heeft bekrachtigd, omdat voor ieder der vacatures slechts één can- didaat was voorgedragen. Vandaar, dat zij thans de drie, de vorige maal voorgedragen en benoemde candidaten weer en thans als nummer één op de voordrachten heb ben geplaatst en tegenover ieder van hen een tegencandidaat hebben gesteld. Hagenaar was zijn auto een half jaar lang kwijt In het najaar van 1947 kocht een hotel houder in Den Haag een tweedehands Amerikaanse auto, die vóór de oorlog was geïmporteerd. In het bezit van nationaliteitsbewijs en alle vereiste papieren reed de hotelhouder in Januari naar Brussel om musici voor het zomerseizoen te engageren. Zijn wagen werd door de Brusselse politie op verzoek van een Brusselse architect in beslag ge nomen. De architect meende in de Neder landse auto zijn in 1946 gestolen eigen dom te herkennen. Hoewel met papieren en later met be hulp van de administratie van de impor teur werd aangetoond, dat de auto sinds 1938 in Nederland had gereden, diende de architect een aanklacht wegens heling in tegen de Hagenaar. In Juni werd een gerechtelijk onderzoek gehouden, waarbi een overvloed van technische en adminis tratieve bewijzen van Nederlandse zijde werd aangevoerd. Thans, na een half jaar. is de auto door de Brusselse rechtbank aan de Haagse hotelhouder toegewezen. Deze zal nu tegen zijn Belgische opponent een eis tot schade vergoeding instellen. De schipbrug te Deventer is aangevaren door een geladen Rijnaak. De brug werd co stig beschadigd, zodat het zware verkeer tij delijk over Zutphen geleid moest worden. Over Muziek DRAAIORGELS Er zijn te weinig draaiorgels. Of zijn ze misschien gedistribueerd of evenredig vertegenwoordigd? Zijn ze verminderd o£ verdwenen onder de druk van een hoger beschavingspeil, waardoor een aesthetisch standsgevoel wordt opgeroepen? Passen ze niet meer in het stadsbeeld, nu dat opge luisterd wordt door de reclames der bio scopen? Worden ze onnodig, nu overal jazz-bands muziek maken? Het zal wel zo wezen en het is triest genoeg; want waar om zouden zij moeten verdwijnen? Ver ouderen zij werkelijk? Ik kan niet begrij pen waarom. Iets dat zeer oud is veroudert minder dan andere zaken, die niet zo veel stabiliteit hebben. En nochtans, ik hoor ze zelden of nooit meer, die goede draaiorgels. En het droevige is dat men ze gesteld dat hun bestaansreden opnieuw officieel zou bewezen worden niet prin cipieel aan 't werk kan zetten, want ze behoren van nature tot datgene in de we reld, dat men onbewust geniet, dat zijn waarde niet ontleent aan beschavingsprin cipes of aan maatschappelijke wederop bouw. De draaiorgels zijn of waren vage bonden, vrijbuiters, als poppekasten en tjingelende hardlopers; ja, zij behoren tot de muzikanten, al waren ze gemecha niseerd. Zij dienen officieel nergens toe, maar luisteren het leven in de straat op; op hun manier brengen zij 't muziek-zon- netje tussen de huizen op de ogenblikken dat iedereen zijn alles-eisende plicht doet. Wat een gezelligheid voor een paar cen ten! Maar ze behoren nu eenmaal niet tot de vei-schijnselen, die men officieel be stemt tot bevordering en verbetering van het geestelijk of maatschappelijk bestaan. Helaas; moet de ondergang nabij zijn van alles wat avontuurlijk tussen de mensen zwerft? Het draaiorgel heeft iets, dat vir tuozen niet hebben: het heeft nog iets van de minstreel, die met liederen reisde en die maar liever op de schobberdebonk leefde, dan een regelmatig beroep uit te oefenen. Het klink wel erg; maar als wij niet oppassen, zouden wij dit helemaal vergeten. Nu overal en algemeen de ver standelijke ontwikkeling de gehele ziel gaat bezetten zou er wel eens geen vrij plaatsje meer kunnen overblijven voor dat andere, waardoor het vuurtje van het le ven gevoed wordt. Alles is geregeld en geregistreerd: men werkt, men doet zijn plicht en daarna komt de ontspanning. In deze levensop vatting past het draaiorgel niet, want de aardigheid van dit instrument is dat het muziek maakt buiten de ontspanningstijd, zo maar op de ernstige ogenblikken van de dag. Moet het daarom verdreven wor den? Maar dat is nu juist het sympathieke van het verschijnsel! Een draaiorgel maakt werkelijk muziek en riskeert alle ernstige critiek; het behoeft niets te verantwoor den en maakt toch werkelijk muziek, met al de tierelantijnen die de zorgeloosheid oproept. Ik zou 't niet op mijn verantwoor ding willen nemen de draaiorgels af te schaffen, want de bestemming van de musicus in het leven en in de wereld zou ik er mee beledigd achten. De draaiorgels vertegenwoordigen het muzikale wezen van de levenskunst, een wezen dat men in de heuselijke kunst nauwelijks aantreft. Overigens is het mij niet speciaal om draaiorgels te doen; als ze zonder enig verbod van zelf uit de straten blijven zal er wel een reden voor wezen. Maar door wie of wat worden ze vervangen? Kunnen ze vervangen worden of behoeven ze niet vervangen te worden? Dit is de kwestie. Als u moet kiezen tussen het horen van een draaiorgel of het lezen van een in tellectualistisch artikel over muziek, wat doet u dan? Ik kies onvoorwaardelijk het draaiorgel. Wij ontkomen niet aan het op slaan dier artikelen en wij lezen zonder een zweem van genoegen de ondertoon, die dikwijls geprikkeldheid is, die steunt op de neiging tot tegenspreken, tot anders denken, op de eeuwige zelfbewustheid, die de onbevangenheid laat verdorren, op de illusies, die de plaats der idealen innemen, op talloze spijtigheden, op schijnbare waarheden, op de behoefte om te verdelen en te heersen, op het misverstand inzake muziekleven en muziekwereld, op de over schatting van de markt en de miskenning van de vrijheid der productie, op afgoderij en verkettering, op averechtse artisticiteit of musicologische hoogmoed, op museum- idealen of moderniteitsbeginselen. Men zou zo zeggen, dat de kunst bittere ernst is. Een ernstige zaak is de muziek en zij kan de tragedie van het leven weerspiegelen, maar bitter is de muziek nooit; want zelfs als zij van de ellende getuigen moet, zal zij de taal van het hart en nooit van het kwaad zijn. En waar de deernis spreekt, zwijgt de bitterheid, en daarom is de mu ziek altijd positief. Niet naar de wensen der bespiegelaars richt zich de muziek, niet naar hen, die de oudheid of de toe komst in hun hoofden huisvesten. De schoonheid wordt niet bepaald door de vooruitgang, maar de vooruitgang heeft waarde, wanneer zij zich geen schrede van de schoonheid verwijdert. Heeft dit nog iets met het draaiorgel te maken? Ja, wanneer men namelijk na veel lezen reële troost zoekt, dan zou een on verwacht draaiorgel die kunnen verschaf fen, maar wie na een straatje-rond-bij- een-draaiorgel aan 't lezen gaat Is nog niet zeker van zijn muzikale zaak. Dit is de kwestie. HENDRIK ANDRIESSEN. Onze eigen schuld Onze muziekmedewerker, de heer Hendrik Andriessen, beklaagt zich in dit blad over het heersend gebrek aan draaiorgels. En terecht. Wij hebben daarom over deze kwestie ons licht opgestoken bij een Haar lemse draaiorgelman die al 43 jaar meeloopt en het dus weten kan. „Te weinig draaiorgels meneerzei hij, „er zijn er veels te veel". „Maar onze muziekmedewerker vertelt", protesteerden wij zwakjes. „Der lope der drie in de stad en dat is te veel", zei onze informant somber, „want der zit geen boterham in tegenwoordig. Teveel concurrensie en de orgels benne te duur. Maar wat het voornaamste is de mense benne der gevoel voor romantiek kwijt. Ze hebbe der geen cent meer voor over. In de arheiderswijke gaat het nog, maar in de villabuurte is het hommeles. Daarom gaat het bergafwaarts met het orgelwezen". Waarmee wij maar willen zeggen, dat de heer Andriessen toch gelijk heeft Want de niu ligt dus bij ons De vrolijkheid is er blijkbaar zo uitdat wit niet meer bereid zijn voot een korte wijle can muziekplezier een paar centen te spenderen. Sociaal- ethische argumenten hoeven ons niet te be zwaren, want iedere orgelman moet een bewijs voor arbeidsonvolwaardigheid heb ben. En wat het culturele het reft krijgen wij an iemand <lit het neren kun ecu vrijbrief. Welaan, wat lel ons.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1948 | | pagina 5