c 3 Elke partij voelt zich de sterkste na de laatste verkiezingen Haarlemse violist vloog via de luchtbrug Sport in het kort VRIJDAG 25 MAART 1949 3 UIT DE FRANSE STEMBUS (Van onze correspondent ie Parijs) Bij nauwkeurige lezing der Franse bla den is mij gebleken, dat geen enkele partij zich bij de laatste verkiezingen verslagen gevoelt. Sterker: ze slaan zich allen fier op de borstj want het is nu wel zonneklaar bewezen, zo roepen zowel Gaullisten als communisten en regeringsvertegenwoordi gers uit, dat het Franse volk in meerder heid „ons" zijn vertrouwen gunt. Inmiddels wordt tussen de partijbesturen onderhandeld, hoe aanstaande Zondag de overschotten zullen worden verdeeld. Zoals men weet, werd in elk district bij de eerste ronde alleen de candidaat gekozen, die een absolute meerderheid op zijn naam wist te verwerven. Omdat dit slechts in de helft van het aantal stemgerechtigde districten het geval is geweest, zullen a.s. Zondag nog een kleine vijf millioen stemmers ten twee de male worden opgeroepen. Maar in elk district hebben dan, achter de schermen, de partijbesturen de uitslag practïsch be paald, door elkaar over en weer overschot- stemmen te beloven. Communisten krijgen het nakijken. Nu staat daarbij al vast, dat de commu nisten op de medewerking van geen enkele andere partij mogen rekenen. Hun zetels zullen aldus ongeveer worden gedecimeerd, ofschoon hun stemmenaantal nauwelijks achteruit is gelopen. Bovendien wordt voorspeld, dat de Gaullisten met de rege ringscoalitie samen zullen werken om over al waar mogelijk, de weg voor de commu nisten te barricaderen. Maar dit alles is niet de enige reden, waarom men voor zichtig zal moeten zijn bij het trekken van betrouwbare conclusies ten aanzien van de juiste politieke machtsverhoudingen uit de 'resultaten, zoals die in zetelaantallen uit zullen worden gedrukt. De politieke begin selen spelen in deze stembusstrijd namelijk een veel geringer rol dan de nationale partijbesturen den volke willen doen ge loven. Op het terrein van de strijd is mij dat deze week gebleken. „Kies dokter Bonzé, die voor zijn patiën ten een nieuw hospitaal wil bouwen", las ik op een affiche in Pontoise, een klein 6tadje ten Noorden van Parijs. Personen en programma's. In een ander plaatsje werd de propaganda- trom heftig geroerd voor de notaris, die een voorstander is van WC's met stromend water (een heel vooruitstrevend man, die notaris, want de Franse plattelander vindt zo'n installatie bijna Amerikaans van mo derniteit) en weer elders werd de school meester hartstochtelijk aangeprezen, omdat het vorig jaar geen enkele van zijn leer lingen bij de examens was gezakt. Dit zijn zeker argumenten, die sterk spreken voor de kwaliteiten en de inzichten dezer can didates maar ze tonen tevens aan, dat er bij deze verkiezingen minder op politieke programma's wordt gelet dan op de perso nen der candïdaten. De eerste Zondag bleek dat trouwens ook al duidelijk uit verschil lende resultaten. Op een aantal plaatsen werd een geroyeerde politicus verkozen boven de officiële représentant van zijn vroegere partij: de man woog in de ogen der stemmers blijkbaar zwaarder dan het politieke dogma. Over het hele land zijn niet minder dan 28 lijsten uitgekomen, ofschoon ieder weet, dat, nationaal bezien, de strijd slechts tus- De wanhoop van Scotland Yard De „gekke dominee" loopt nog steeds vrij rond Een man, die de knapste politiekoppen van Engeland tot wanhoop heeft gebracht, loopt thans reeds 613 dagen in vrijheid rond sinds zijn ontsnapping uit het krank zinnigengesticht van Broadmoor. Een woordvoerder van Scotland Yard moest gisteren toegeven, dat men bij de jacht op John Edward Allen nog geen stap is ge vorderd. De 36-jarige Allen, die schuldig werd bevonden aan worging van een baby in 1937 doch tegelijkertijd ontoerekenbaar werd verklaard, wandelde destijds uit het Broadmoor-gesticht weg in de vermom ming van 'n geestelijke. Sindsdien werd de politie overstroomd met mededelingen van personen, die de voortvluchtige meenden gezien te hebben, telkens in een ander gedeelte van Engeland. Doch steeds bleek men aan deze inlichtingen niet het minste houvast te hebben. Ook zijn reeds verscheidene personen voor de „gekke dominee" aangezien en een student in de theologie heeft zich reeds genoodzaakt gezien zijn baard af te sche ren, omdat hij herhaaldelijk voor de ge zochte werd gehouden. Een kellner in Hastings heeft de politie om een certificaat verzocht dat hij heus Allen niet is. In Bexhill zag de politie zich genoodzaakt een zwerver naar een ander district te transporteren wegens zijn gelijkenis met de moordenaar, hetgeen aanleiding gaf tot dagelijkse mondelinge en schriftelijke rap porten van scherpzinnige lieden. Een on plezierige ervaring deed een argeloze be zoeker van een café buiten Londen op. Juist nadat hij met veel smaak zijn biertje genuttigd had, werd hij door de waard in zijn kraag gegrepen en opgesloten totdat de politie ter plaatse verscheen. Met dat al is Allen Scotland Yard nog steeds te slim af ondanks zijn beperkte verstandelijke vermogens maar toch zal hij dit spelletje nog enige jaren moeten voortzetten, wanneer het hem er om te doen is het record te breken van Jack Kelly, de vrouwenmoordenaar die 39 jaar vrij rondliep. Deze Kelly meldde zich in 1927 vrijwillig bij de politie aan omdat hij „zijn geweten wilde zuiveren en in vrede sterven". (U.P.). Agemda voor Haarlem VRIJDAG 25 MAART Stadsschouwburg: „Door Inspanning Uit spanning" Blanke Ballast, 8 uur. Gem. Con certgebouw: „Bond militairen uit Indië", 8 u. Rembrandt: „Amber", 18 j., 2.30, 6,30 en 9.15 uur. Palace: „De getemde avonturierster", 18 j„ 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. Luxor: „New Orleans". 14 j., 2.00, 4,15, 7.00 en 9.15 uur. City: „Waternimf", alle leeft., 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur. Spaame: „De geheime agent", 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Frans Hals: „The lady from Shanghai", 18 j„ 2.30. 7.00 en 9.15 uur. LISSE: Tentoonstelling „Hollands Glorie". 210 uur ZATERDAG 26 MAART Stadsschouwburg: Cabaret Wim Sonneveld. 8 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoorstel lingen. LISSE: Tentoonstelling „Hollands stellingen. LISSE: Tentoonstelling „Hollands Glorie", 2—10 uur. sen de communisten, de Gaullisten en de derde macht heet te worden uitgevochten. De meerderheid dier lijsten wordt welis waar officieel door een dier drie partijen gepatroneerd, maar op een ander deel is met de beste wil geen nauwkeurig politiek etiket te plakken. Tenslotte onderscheidt men bij de radi calen Gaullistisch-gezinden en aanhangers van de derde macht. Al dat soort nuances maakt het moeilijk die vele lijsten onder de officiële partijen te verdelen en uit die moeilijkheid is het opmerkelijke feit te verklaren, dat elk van de drie grootmach ten zich momenteel sterker dan zijn twee tegenstanders voelt. Wijn en rust. Eén ding kan men slechts met zekerheid zeggen en wel, dat het Franse volk er niet in slaagt voor deze politieke subtiliteiten meer dan een heel koele belangstelling te tonen. „Als ik elke middag weer mijn litertje Pinard (dat is de goedkope Franse tafel wijn van zestig cent de fles) op mijn tafel heb, dan zoeken de heren het zelf verder maar uit", zegt een arbeider met wie ik in een kroegje een politieke conversatie op trachtte te zetten. En omdat Queuille er aardig in lijkt te slagen aan die bescheiden wensen te voldoen, heeft de regering moge lijk wel gelijk zich over de uiteindelijke resultaten van deze wedloop niet overdre ven te verontrusten. De golven der politieke hartstochten lopen in de provincie al thans te pletter tegen de aangeboren gezapigheid van de Franse burgerman. Hij verlangt naar rust. UNO-waarnemers te Djokja kregen Nederlandse waarschuwing Batavia, (Aneta). De Nieuwsgier te Batavia heeft een document gepubliceerd, waarin, in verband met het verblijf van leden van de UNO-commissie te Djokja, op de guerillastrijders een beroep wordt gedaan aanvallen uit te voeren op de stad Djokja en op leden van de commissie om te bewijzen, dat de rust in genoemde stad niet hersteld is. Het blad schrijft: Bij informatie te be- voegder instantie bleek, dat het document ten Zuidwesten van Djokja door Neder landse militaire autoriteiten was gevonden. Het was gericht aan R. A. Sanem en Hen drik Rade en ondertekend door zekere John Rasjmarra, die in verband hiermede te Djokja gearresteerd en verhoord werd. De militaire autoriteiten te Djokja waar schuwden het team van de militaire waar nemers aldaar. Het team deelde daarop aan het hoofdkwartier der UNO-commissie te Batavia mede, dat het „dringend en herhaaldelijk" gewaarschuwd was om zich niet buiten Djokja te begeven zonder Nederlands militair escorte en zelfs om de Zuidelijke wijken van de stad te mijden. De .commissie heeft zich voor nadere infor maties tot de Nederlandse delegatie ger wend met de vraag op welke gronden dè waarschuwing gebaseerd was. De Neder landse delegatie heeft op 21 Februari de tekst van het document aan de commissie medegedeeld. De Nieuwsgier schrijft: „Deze briefwisseling is nimmer door de UNO-commissie gepubliceerd. Dit is nogal merkwaardig, omdat de commissie er altijd als de kippen bij is om gewisselde corres pondentie te pubiliceren en zelfs geheel naar Lake Success te seinen". Naar aanleiding van bovenstaande heeft een woordvoerder van de UNO-commissie aan Aneta medegedeeld, dat dergelijke correspondentie inderdaad bestaat, doch nog niet gepubliceerd is omdat een desbe treffend onderzoek door de militaire waar nemers in samenwerking met de Neder landse autoriteiten nog niet beëindigd is. Zoals gebruikelijk kunnen geen publica ties gedaan worden voordat het onderzoek voltooid is. De 9 Muzen Napoleon contra Venus. De Neder landse Bioscoopbond heeft Rudi Hornecker aangewezen, een filmpje voor het Holland festival te maken. Het filmpje van Hor necker. dat ongeveer vijftien minuten zal duren, draagt de titel: „Napoleon contra Venus". Hornecker heeft de heer Otto van Nijenhof gevraagd deze film op te nemen. Max Kloos trekt zich terug. Na et., dertig-jarige concertpraktijk als oratorium- en liederenzanger in binnen- en buitenland (België. Engeland. Zwitserland, Duitsland cn Italië) heeft Max Kloos het besluit genomen, zich uit het concertleven terug te trekken. Van nu af aan zal hij zich uitsluitend bepalen tot zijn arbeid als zang-paedagoog. Jan Musch bijna terug. De toneelspeler Jan Musch, die onder auspiciën van de Stichting voor culturele samenwerking tus sen Nederland, Indonesië. Suriname en de Antillen, een tournée heeft gemaakt door de West is thans op de terugweg naar Neder land. Begin April wordt hij aan boord van de „Helena" van de K. N. S. M. in Amsterdam terugverwacht. Zaterdag en Zondag vertoont het ensemble van Wim Sonneveld (met Georgette Hage- doorn, Hetty Blok en Cruys Voorbergh) in de Haarlemse schouioburg een mirno- drama met muziek van Pierre Verdonck en een proloog van de dichter Nijhoff. Het gezelschap heeft de techniek van de pan tomime onder leiding van Marcel Marceau, die geruime tijd met Jean-Louis Barrault samenwerkte en als de beste beoefenaar van dit genre mag worden beschouwd, te Parijs ingestudeerd. De foto laat Wim Son neveld zien in de rol van Pierrot. „Royal Fusiliers" komen weer naar Haarlem Naar wij vernemen zal het bekende mu ziekcorps van de Engelse Royal Fusiliers op uitnodiging van het Cenlrumcomité „Koninginnedag" op 30 April van 11 tot 13 uur ter gelegenheid van Koninginnedag op de Grote Markt te Haarlem concerteren. Zoals men zich zal herinneren luisterde dit uit 40 man bestaande corps, dat be kroond werd op het internationale muziek concours 1948 te Hillegom, ook reeds de jubileumfeesten in Haarlem op. Ook thans zullen de „Royal Fusiliers" zich in Hillegom laten horen en wel in de avond van de 30ste April. De dag tevoren spelen zij in Halfweg. Muziek Bachs Mattheus Passie in het Nederlands De gecombineerde Doopsgezinde zangko ren van Haarlem en Beverwijk, onder lei ding van Jac. Zwaan, hebben Donderdag avond van Bach's Mattheus-Passie in de Nederlandse vertaling van Jan Engelman, de eerste uitvoering gegeven. Hoewel het geen wereldschokkende gebeurtenis is, maar een tamelijk normaal feit dat in onze zakelijke tijd past, heeft deze vertaling, die geschied is op last van de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, nog al wat deining veroorzaakt. Het al of niet vertalen van zangwerken is hier nu eenmaal nog een probleem, waarmee men in andere landen al lang afgerekend heeft, of wat men er nooit gekend heeft. Slechte vertalingen hebben de oplossing van dit probleem steeds vertraagd en slecht be licht; maar nu staat men voor een verta ling die in hoofdzaak uitstekend is, en door haar quasï-officieel kaïakter, en om dat het een werk geldt dat talloze Neder landers na aan 't hart ligt, ongetwijfeld gewicht in de schaal legt. Wat de beschouwende delen betreft, aria's, koralen, enz., is ei- mijns inziens geen reden om de Duitse tekst boven het beeldende en klaar klinkende Nederlands van Jan Engelman te verkiezen. De be trekkelijke vrijheid die de vertaler hier kon nemen, heeft hij in de meeste gevallen prachtig benut. Moeilijker staat het met de recitatieven, de Evangelietekst, die voor velen in het Duits (de taal van Luther) sterk „authentiek" klinkt Maar het lijkt ons dat dit slechts een q'üaestie van ge woonte is. Een jongere die het werk van Bach in deze „nieuwe" vorm leert kennen, zal het onvoorwaardelijk aanvaarden. Wij hebben getracht deze vertolking te ondergaan als iemand die kersvers voor Bach's meesterwerk geplaatst werd; en wij deden de ervaring op, dat het in Engel- man's vertaling sterk aanspreekt, een waardig en ook bewogen dramatisch ka rakter bezit. En wanneer alle solisten de oratorische kracht bezaten die de alt Jouck Cuperus en de bas Peter de Vos toonden, dan zou de betekenis van deze Nederland se Passie nog duidelijker gebleken zijn. De sopraan Anneke van der Graaf zong mu zikaal en uiterst rhythmisch, maar haar geluid is wel wat scherp om aangenaam te kunnen heten; toch was haar vertolking van haar aria met fluit (mooi gespeeld door Marius Ruysinsk) zeer te prijzen. Maar in één woord overheerlijk was de alt-aria met viool-solo; een prachtige pres tatie van Jouck Cuperus en Jan Hesmerg. Han Le Fèvre was best in de lyrische ge deelten en Lucïen Louman, die de Jezus- partij zong, en in 't begin nog al last met de intonatie had, wist zich later vrij goed te herstellen. De koren waren accuraat; alleen waren er een paar mislukkingen in het openings nummer. Gelukkiger was men met het ge figureerde koraal aan 't slot van I, waarin ook het jongenskoor van Tom de Vries klankrijk meewerkte. Maar de mooiste koorprestaties waren toch, benevens de heerlijke koralen, de dramatische passa ges en, niet te vergeten, de rol van koor II in de tenor-aria met hobo (goed ge speeld door Aug. Grentzius). Het clavecimbelspel van Bets Neder- koorn en het orgelspel van Gosse Kroese waren vaardig en correct, evenals ook de integrale begeleiding van de H.O.V. Jac. Zwaan had het geheel rustig in de hand. Zijn interpretatie was vrij van ro mantische excessen. Moge het werk in deze vorm groeien tot een vlekkeloos, vast en overtuigend ge heel. Het vreemde er aan zal dan betrek kelijk weinig tijds behoeven om eigen te worden. JOS, DE KLERK. POSTPAPIER Ook bedrukt met Uw naam en adres Kantoorboekhandel de ROOD ANEGAXG 14 - TEL. 11963 - HAARLEM (Adv.) ,De ring en de kelim" Opmerkelijk debuut van Luisa Treves „De ring en de kelim" is het eerste toneel stuk van de nog jonge auteur Luisa Treves dat, met ruggesteun van twee bekroningen, de planken bereikte en zelfs die van de eerste schouwburg des lands. Dit met enige spanning tegemoet geziene debuut heeft, mede door het onmiskenbare succes, tame lijk stoute verwachtingen gewekt. Immers: de schrijfster gaf blijk een serieus probleem met echt-dramatische middelen te kunnen behandelen in een luchtige, doch geenszins oppervlakkige toon. De nogal in het oog lopende, echter de waarde van het geheel niet in gevaar brengende tekortkomingen zijn, naar het mij wil voorkomen, een ge volg van de ongelijkgestemdheid van ge voel en verstand, waardoor zowel de spe lers als de toeschouwers iets te weinig hou vast kregen. Een Joods meisje, uit Polen afkomstig, ontsnapt uit een Engels interneringskamp op het eiland Cyprus, moe van het wachten op de vergunning om naar Palestina te gaan. Zij vindt een schuilplaats bij twee Amerikanen: de archeoloog Paddy O'Brien, die daar opgravingen verricht en diens alleen-maar-gefortuneerde vriend Jerry Turner. De eerstgenoemde biedt haar zijn liefde en de vertroosting van zijn aan de benauwenis van de tijd ontstegen wijsgerig levensinzicht aan, doch Gutki zo heet deze jonge vrouw door vijf jaar bittere vervolging verhard en geestelijk klein ge tergd, durft de verbintenis niet aan. Haar tot honger opgezweepte hunkering naar onkwetsbare rust en geborgenheid drijft haar op de vlucht naar het beloofde land. Dit verlangen wordt symbolisch uitgedrukt door het beeld van de kelim, die in haar ouderlijk huis op de divan lag. Deze tot het hart doorborende stelling vult het eerste en het laatste bedrijf. Daar tussen speelt zich een intermezzo af onge veer vijfhonderd jaar vóór Christus op het zelfde eiland, waarin $e geschiedenis wordt verteld van 'n gevonden ring. Ook de draag ster daarvan was blootgesteld aan tyrannie en verscheurend verdriet. De archeoloog vertoeft in de hoge sferen van het meta- physisch denken en overziet de betrekke lijkheid van iedere levensgang, maar Gutki is van alle kracht beroofd om in de esta fette van eeuwig lijden de wissel over te nemen. Reeds deze ongewoon breedvoerige en toch gebrekkige opgave van de inhoud be wijst een ernstige fout van het stuk: het gebrek aan precieze formulering, waardoor de ontwikkeling van het thema, hoe aan grijpend ook, tussen twee onduidelijke standpunten laveert. Pascal mag dan ge zegd hebben: het hart heeft zijn logica, die het verstald niet kent het moet de eer ste zorg van de toneelschrijver zijn om de evenwijdigheid ,te bewaren. Bovendien wordt het tussenspel, dat de spanning wel niet breekt, maar toch verlegt en de regie voor afzonderlijk de aandacht vragende moeilijkheden plaatste, met ongemotiveer de nadruk bezwaard. Deze goedbedoelde poging om boven de actualiteit uit te stij gen, slaagde slechts zeer gedeeltelijk en was overbodig, omdat de intelligentie van de auteur het eigenlijke onderwerp diep ge noeg peilde. De overige bezwaren (veel afdwalingen in de expositie, een vaak te slap en soms te literair woordgebruik, de vertekening der bijfiguren en de aanduiding van een ge lukkige afloop) werden zo goed als geheel verdoezeld door de met kennelijke liefde opgebouwde hoge kwaliteit van de voor stelling. Johan Fiolet, die als regisseur bij het Amsterdamse Toneelgezelschap debu teerde, verleende het stuk extra kracht door een heel fijnzinnige versobering. Hij speelde ook de in zichzelf gekeerde, schuch tere oudheidkundige met een bijna simpel aandoende eerlijkheid. Elise Hoomans gaf een onmiddellijk rake karakterschets van het Joodse meisje, scherp en rauw in de verbeelding van de Twee debutanten slaan uit de stalles de groei van hun gemeenschappelijk geestes kind gade. Luisa Treves en Johan Fiolet op de generale repetitie van ,,De ring en de kelim" toeschouwer gegrift, maar versluierde zich meer en meer in het te zware kleed van een tragedienne. Robert de Vries paste veel talent toe om de zich vervelende rijke jon geling toch wel sympathiek te houden, het geen hem soms wat al te gemakkelijk af ging. Heel zwak was Antoinette de Visser als de bitse sociale verzorgster, die nota bene bij de opsomming van steeds nieuwe argumenten telkens in dezelfde toon ver viel. Ook Wim Vesseur wist geen raad met de naar Duits voorbeeld getekende Engelse kampcommandant. Maar zijn aankleding van het toneel, met minimale middelen, redde volmaakt de speelbaarheid van het stuk. Deze eersteling van Luisa Treves verdient het gezien te worden. Per jaar worden tien tallen buitenlandse werken vertoond, die misschien vakkundiger zijn geconstrueerd, maar aan het niveau in de versie verte niet kunnen tippen. DAVID KONING. Duitsers verzot op moderne muziek „En slikte het publiek dat nu allemaal?" vroegen we enigszins verbaasd aan de zo juist van een tournée door West-Duits- land teruggekeerde Haarlemse violist Gijs Beths, die ons vertelde dat het Amster damse strijkkwartet in Keulen op één programma de namen van de Tsjech Mar- tinu, de Nederlander Pijper en de Russen Strawinsky en Prokofief had jrenigd. De reactie van Beths laat aan duidelijk heid niets te wensen over: hij veert op en roept uit: „Wat? Ze zijn er gek mee! Zelf hadden we liever wat meer Beethoven en Dvorak gespeeld, maar we kregen er geen kans toe. In Berlijn speelden we - alles in eerste uitvoering Bartok, Hindemith en op verzoek de jonge Duitse componist Wolfgang Fortner. En altijd volle zalen en een geestdriftige ontvangst." Gijs Beths geeft nog een voorbeeld van die niet te stillen honger naar moderne muziek typerend verschijnsel voor een volk, dat jarenlang van de internationale artistieke prestaties verstoken is geweest. In Baden-Baden hoorde hij de eerste uit voering van een concert voor twee piano's en slagwerk van Bartok: het moest gebis seerd worden. Op hetzelfde concert: Hin demith en Debussy. Een paar dagen later speelde Peter Stadiën het pianoconcert van Schönberg en werd „L'oiseu de feu" van Strawinsky gegeven. Via de luchtbrug De leden van het Amsterdamse strijk kwartet behoren tot de weinige particu lieren, die via de luchtbrug Berlijn hebben bereikt. De vliegtuigen van de normale diensten zijn vrijwel altijd volgeboekt, terwijl bezettingsautoriteiten en -troepen voorrang op de luchtbrug hebben. Zo moest ook het Amsterdamse Strijkkwartet een paar dagen geduld hebben, voor het van Hertford uit kon opstijgen. Het had daarbij het „geluk" een vliegtuig te tref fen, dat eigenlijk wegens een mankement Gijs Beths, violist en luchtbrug-passagier. al afgeschreven was, doch op het laatste ogenblik, provisorisch hersteld, toch nog werd ingelast. „Het had veel weg van een gammel Fordje", zegt Beths, „het kraakte en het was lek." De interessante mededeling van de piloot, dat het tijdens de Slag om Een nieuw orgel in de Chr. Geref. kerk Reeds in de periode voorafgaande aan de laatste oorlogsjaren gingen er in de Chris telijk Gereformeerde kerk te Haarlem stemmen op om te komen tot het plaatsen van een nieuw orgel in het kerkgebouw aan de Raaks. Het oude kon door verschil lende gebreken niet meer voldoen aan de eisen, die de muziek voor de godsdienst oefeningen stelt. De oorlog maakte de ver vanging onmogelijk. Men liet zich echter niet uit het veld slaan, want na de bezet ting werd een commissie ingesteld, die zou onderzoeken of het wenselijk was het oude orgel te restaureren of een nieuw aan te schaffen. Toen er een gunstig aanbod kwam van een bestaand orgel uit de Ned. Herv. kerk te Bussum besloot men dit te kopen. Een dezer dagen is men gereed gekomen met het plaatsen van het orgel in de kerk en gisteravond kon de orgelcommissie het instrument aan de kerkeraad en de ge meente overdragen. In aansluiting op deze overdracht werd een programma van vo cale en instrumentale muziek uitgevoerd, dat niet in de eerste plaats de betekenis van het orgel als zelfstandig concertinstru ment accentueerde, maar veel meer het orgel liet waarderen in zijn functie bij een kerkdienst. De organist van de kerk, de heer J. C. Jonkhoff, bespeelde het orgel bij de ge meentezang. bij het begeleiden van een sopraan, een bas en een solo-violist en bij de voordracht van drie orgelwerken: het koraalvoorspel „Nun komm' der Hei den Heiland" van J. S. Bach, Benedictus van Max Reger en een Fantasie over „Dankt, dankt nu allen God" van F. Asma. Voor het koraalvoorspel werd een goede klankcontrastwerking gevonden door la- biaal-registers en een tongwerk. Het orgel kon hierbij nog zijn romantisch karakter, dat alleen door grondstemmen bepaald wordt, verborgen houden, maar bij het Benedictus kwam het, bijgestaan door de tremulant, daarna openlijk voor de dag. evenals bij het werk van Asma. In het pompeuze slot van deze laatste compositie kon de organist het totale machtige klank volume van het 17 registers tellende orgel doeltreffend gebruiken. Al miste men node enkele vulstemmen, toch werd op deze avond bewezen, dat het orge! voor zijn taak in de godsdienstoefening zeker berekend is. Een woord van hulde voor de volharding van de orgelcommissie en een gelukwens gericht tot organist en gemeente mogen daarom niet achterwege blijven. Ds. M. Holtrop uitte in een toespraak zijn blijd schap en zijn dank aan allen, die hun krachten gaven voor het bereiken van het verheugende resultaat. In het bijzonder richtte de predikant zich tot de medewer kenden, van wie de ongenoemde sopraan en bas, als mede de violist om hun sympa thiek optreden vermelding verdienen. P. ZWAANSWIJK. De „toto" is klaar In Den Haag is men thans vrijwel ge reed met het instrueren en oefenen van het talrijke personeel, nodig voor het vlot functioneren van de totalisator. Op de grote renbaan Duindigt kunnen de liefhebbers aan veertig loketten een gokje wagen met tickets van 1 tot 5 gul den, als op 3 April het paardensportsei zoen aldaar wordt geopend. Voor banen, waar geen vast totalisator- gebouw beschikbaar is, komt straks een daartoe ingerichte auto beschikbaar. Arnhem nog parachutisten had vervoerd, kon er niet bijzonder toe bijdragen de ge moederen der passagiers tot rust te brengen; de „knijpgevoelens" werden er zeker niet minder op toen, na een ein deloos lijkende start, één der stoeltjes het begaf en vier passagiers door het ruim tussen de bagage en de vaten benzine rolden Maar men is toch heelhuids in de vroe gere Duitse hoofdstad aangekomen en voor de terugtocht kon men gebruik ma ken van een comfortabel lijntoestel van A. O. A. Naar Italië Binnenkort, op 23 April, vertrekt Beths met de andere leden van het kwartet naar Palermo om op te treden tijdens het mu- mziekfeest aldaar. De dag tevoren, dus op 22 April, zullen zijn stadgenoten hem nog kunnen horen in het vioolconcert van Max Bruch. dat h;j tezamen met het symphonie-orkest „Haerlem" onder directie van Piet Halse- ma zal uitvoeren. Familiezwemfeest in het Sportfondsenbad Oud en jong was in het Haarlemse Sport fondsenbad aanwezig, waar een familie zwemfeest werd gehouden, onder leiding van de heer Joh. M Schmidt, directeur van het Sportfondsenbad. Medegedeeld werd. dat 50 Tc van de opbrengst van de programma verkoop bestemd was voor het Haarlems comité voor het „Zwakke kind". Na afloop vernamen we, dat het comité zeer tevreden was met de opbrengst van deze avond. De feestelijkheden begonnen met een intocht van circa 160 gecostumeerde jongens en meisjes. Cupido, 'n vijfjarig jongentje open de de stoet waarin we onder meer zagen: de Heks met Hans en Grietje, de Lente in vele schakeringen, bloemenmeisjes. Indianen enz. Gecostumeerd sprongen allen van de hoge springplank en zij probeerden van aan 'n lijn opgehangen ballonnen er een af te trekken; velen met succes. Hierna lieten de jongens en meisjes tot en met twaalf jaar zien, dat zij de zwemkunst machtig waren. Allen zwom men keurig 33 1/3 meter. Het nummer be- hendigheidszwemmen. dat gegeven werd door de heer Vrugt viel zeer in de smaak: onder meer werd gedemonstreerd: wandelen door diep water, borst- en rugzwemmen met con tra-beweging, een torpedoboot, een onder zeeër. peddelen en tot slot zwom hij op de juiste wijze de schoolslag, waarmede hij al vele malen het kampioenschap van de Ne derlandse Bond tot het Redden van Drenke lingen had gewonnen. Hierna werd opge voerd een waterig kinderspel getiteld „Drama in de Stekelgracht". De proloog geschreven door mej. Becker werd voorge dragen door de heer De Graaf. De heer De Graaf gaf enige komische sprongen ten beste. Buitengewoon in de smaak viel het nummer figuurzwemmen, uitgevoerd door de damesleden van de „Haarlemse Watervrienden" onder leiding van mevrouw Woning. „Indianenrumoer" was de titel van een fantastisch spel, opge voerd door de leden van de Haarlemse Red dingsbrigade. Biljarten Kampioenschap eerste klas klein biljart (35/2) begonnen Op de eerste dag van het nationaal kam pioenschap eerste klas klein biljart kader 35/2, dat Donderdagmiddag in restaurant Brinkmann te Haarlem begonnen is, zijn enkele goede series gemaaki. De Haarlem mer Steffers is echter minder op dreef en verloor beide partijen. Het tournooi staat onder leiding van het district Haarlem van de Nederlandse Biljart bond. dat een goed werk heeft gedaan de wedstrijden voor te bereiden, waardoor de Haarlemse liefhebbers in staat worden ge steld de beste spelers op klein-biljart te zien. Bij de opening heette de heer H. van den Broek, voorzitter van het district, de spelers welkom, waarna jhr. dr. J. C. Mollerus, voor zitter van de Nederlandse Biljartbond, zijn vreugde er over uitsprak, dat een belangrijk tournooi in Haarlem gehouden wordt. De stad heeft er recht op, aangezien vooraan staande spoftfïguren in Haarlem geboren zijn. Nadat spreker het tournooi voor ge opend had verklaard, begonnen de partijen- Voor de vijf en twintigste maal wordt het kampioenschap verspeeld. In 1924 kwamen de spelers voor het eerst in een tournooi uit en het gemiddelde van de kampioen Brandt bedroeg 25,92. Tijdens de wedstrijden in 1944 verrichtte C. de Ruyter een fraaie prestatie door in één beurt vierhonderd caramboles te maken. Steffers trof het des middags niet, dat de Amsterdammer Beekman in goede vorm was. Weliswaar maakte de Haarlemmer in het begin een serie van 39. maar daarna raakte hij steeds meer achterop. Des avonds maakte Beekman de hoogste serie van de dag. name lijk 149. Tegen Van Reyen kon Steffers het in de tweede partij ook niet bolwerken, on danks een serie van 97. Drie spelers hebben twee partijen gewon nen. Beekman heeft het beste algemene gemiddelde en heeft de leiding. De uitslagen van Donderdag luiden: Van Reyen (Kerkrade) 400 19 51 21.05 De Blank (Lith)207 19 59 10.69 Van Dijk (Helmond) 400 33 78 12.13 Brink (Apeldoorn) 254 33 38 7.69 Oosterhout (R'dam) 400 23 81 17.39 Berkelmans (Vught) 315 23 46 13.69 Beekman (A'dam)400 16 83 25.00 Steffers (Haarlem).. 137 16 39 8.56 Beekman 400 11 149 36.36 Brink 90 11 25 8.18 Oosterhout 400 24 77 16.66 Blank 391 24 86 16.29 Van Reyen 400 9 101 44.44 Steffers 134 9 97 14.88 Berkelmans 400 23 65 17.39 Van Dijk 336 23 68 14.60 Het klassement aan het einde van de eerste dag luidt: 1. Beekman 2 800 27 29.62 2. Van Reyen 2 800 28 28.57 3. Oosterhout 2 800 47 17.02 4. Berkelmans 1 715 46 15.54 5. Van Dijk 1 735 56 13.12 6- Blank 0 598 43 13.90 7. Steffers 0 271 25 10.84 8- Brink 0 344 44 7.81 SCHOORL WEER IN HET ZIEKENHUIS. De speler van Stormvogels Schoorl is heden weer in het St. Anthonius Ziekenhuis opgenomen. De IJmuidense club wordt dus wel door pech achtervolgd. DIOLFC. Zondag halfdrie speelt DIO op het terrein aan de Muiderslotweg een vriendschappelijke wedstrijd tegen de Leidse derde klasser LFC. JACHTRIT. De Haarlemse Rij- en Jacht- vereniging houdt op Zaterdag 26 Maart een jachtrit naar Dum en Kruidberg. Deze jacht die wordt voorgereden door de heer Paanen, begint om één uur bij Kraantje Lek. Ook de „kil!" vindt bij deze uitspanning plaats.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 5