Litteraire Kanttekeningen Patiënt Europa blijft gestadig vooruitgaan Buépin van der Vlugt Uit de schatten van het Frans Halsmuseum Verhaart uw hond? DOL'S CITY KENNEL ZATERDAG 23 APRIL 1949 HAARLEMS DAGBLAD ANNA BLAMAN: „Eenzaam Avontuur" (3. M. Meulenhoff, Amsterdam). De ORGANISATOREN van het Rotter damse boekentribunaal, waarvoor als „grap" Anna Blaman's „Eenzaam Avon tuur'' door Helman „aangeklaagd" en door Van der Woude „verdedigd" werd, hebben deze roman een slechte dienst be wezen, al verscheen er ook in een minimum van tiid een tweede druk van. Het is nu helaas een geruchtmakend boek geworden en dat is het laatste wat men het moet toewensen. Een werk dat uit zoveel span ning en met een 'zo eerlijke overtuiging werd geschreven is kwetsbaar: wie het leest uit sensatielust misbruikt het en wie het afkeurt vanwege zijn onverbloemdheid miskent het. Zo zal de kring van lezers, die het op goede gronden waarderen, vrij beperkt zijn. „Eenzaam Avontuur" dringt als een steekvlam van passie dwars door alle lagen heen die de menselijke drijfveren voor het bewustzijn verborgen houden. Het ontmas kert met een overbiddelijkheid, waaraan Freud's „Unbehagen in der Kultur" niet vreemd is. Het doorstormt de gehele scala van menselijke gevoelens, van de zuiverste tot de troebelste. Hier voltrekt zich in een Inferno van zielsverwarring opnieuw de zondeval, geanalyseerd met alle ontleed messen die intuïtie en kennis deze auteur in de hand gaven. Een Amerikaans filosoof, Oliver Wendell Holmes, merkte eens met een verrassende scherpzinnigheid op dat er, indien er één Jan en één Thomas zijn niet twee maar zes personen zijn: Jan zoals hij is, Jan zoals hij zou willen zijn en Jan zoals Thomas hem ziet en insgelijks voor Thomas. Men zou er nog, deze persoonsverveelvou- diging tot een achttal opvoerend, aan kun nen toevoegen: Jan zoals hij zichzelf en Thomas zoals hij zichzelf ziet. In de draden van dit ragfijne web der menselijke con tacten heeft Anna Blaman met een on weersprekelijke knapheid van compositie het noodlottig verloop geweven van twee mensenlevens: dat van de schrijver Kosta en zijn vrouw Alide. „Ik was een dromer en een vrager. Ik was een woudloper in Ijet labyrint van Eros. Zonder de draad van Ariadne bekent Kosta en hij geeft daarmee uitdruk king aan wat zijn heil was en zijn noodlot werd. Alide is voor dezer dromer van het volmaakte een ideaal en wordt voor hem in zijn vereenzaming een idool. Maar deze verafgode Alide is noodlottigerwijs een dubbelnatuur: animaal èn vergeeste lijkt, wreed èn lieflijk, gif èn balsem. Deze tweede Alide, voor wie in Kosta's droom geen plaats is, verraadt de eèrste, de be geerte verloochent de geest. Kosta wordt door zijn vrouw verlaten terwille van de kapper Peps. Een imaginair geluk breekt tot flarden van herinneringen, die van zoet tot bitter en van bitter tot fataal worden. Deze vernietigde dromer Kosta zal ze met eigen hand uit zijn hart moeten rukken, wil hij ontsnappen aan de ondergang in het luchtledig. Zo heeft dan de droom-Alide van „Mon Repos", de vrouw van een bril liant fantasiespinsel, zichzelf gedood en daarmee de droom-Kosta. Degeen die hem zo nu en dan bezoekt is niet méér dan de Alïde-van-Peps, een gevallen engel, een doodsengel. Kosta's wanhopig verdriet brandt met een vuur, waarvan de duivel der zelfkwel ling de blaasbalg trapt. Anna Blaman be spaart hem niets; alsof zij zelf het onver murwbaar Lot was, drijft ze hem door alle stadia der menselijke sentimenten heen tot de toegangspoort van een ander Ik. De schrijfster Blaman laat Kosta schrijven aan een detectiveverhaal, waarin de speur der King een met cynisme gewapend ontmaskeraar van de schijn een amourette voorwendt met de gifmengster Juliette, om haar aan zijn opdrachtgever (Kosta) te kunnen uitleveren, zodra ze hem tot. slachtoffer zal maken. Kosta laat zijn King een uiterst scherpzinnig en uiterst geraffineerd spel spelen, dat hem meer en meer boven het hoofd groeit naarmate Kosta zich met zijn speurder vereenzelvigt: King krijgt Juliette lief en moet deze liefde vrezen, zoals Kosta zijn liefde voor Alide moest gaan vrezen. Maar deze King is bloediger dan Kosta; hij waagt immers het uiterste: onder te gaan aan de gifdood of zijn opdracht te volbrengen als een bevrijd man, die de grensmuren van het erotisch labyrint heeft geslecht. Kosta kan er niet toe besluiten, King in de uiterste nood de gifmengster Juliette te doen doden. Hij zou niet de vergeestelijkte dromer zijn als hij zijn speurder door een moord-op-papier een ontzielde droom liet wreken. Deze Kosta-King wreekt zich in het geheel niet. Hij bevrijdt zich door Juliette er toe te bewegen, hem de gifflacon af te staan en haar dan te verlaten. Op het meer, dat hij moet oversteken om aan de oever van zijn nieuwe wereld te landen, werpt hij de hartvormige flacon mèt de snippers van de Heringa Wuthrich HAARLEM CENTRALE VERWARMING 3QHNSON OLIEBRANDERS (Adv.) Tweede concert Meester Serie HOV Het tweede concert van de Meester- Serie, dat op Dinsdag 26 April door de H.O.V, zal worden gegeven, vermeldt een drietal werken van Wolfgang Amadeus Mozart Dit Mozart-concert zou oorpsron- kelijk op 19 April hebben plaats gevonden, doch dit is omgewisseld met het Beethoven- concert, dat thans op laatstgenoemde datum is gegeven. De solist van dit tweede concert van de Meester-Serie is Theo van der Pas, die met orkestbegeleiding Mozart's pianocon cert in A gr. terts K.V. 488 zal spelen. Als omlijsting zal door het orkest, dat weder om onder leiding van Kees Hartvelt staat, de Balletmuziek Les petits riens en de Symphonie in Es-dur ten gehore worden gebracht. Een opera-fragmentenconcert Door Haarlems Gemengd Koor, dirigent Jan Booda, zal Maandagavond 25 April in de Gemeentelijke Concertzaal een opera fragmenten-concert worden gegeven. Door het koor zullen o.m. fragmenten worden gezongen uit „Lohengrin, Der Flie- gende Hollander" van R. Wagner, en het tot belijdenis geworden, onvoltooide speur der-roman in het water. King is dood. Ook van de herinnering aan een illusie is af stand gedaan; en als Kosta aan de over kant aan wal gaat, wacht er ergens een Juliette-Alide, zonder hart. Ondanks alle bewondering voor de on gemeen knappe compositie en de feilloze intuïtie voor de fijnste en verborgenste zielsroerselen, ondanks alle bewogen me deleven in deze wanhopig-eenzame strijd om het behoud van een droom waaraan een mens zijn leven heeft toevertrouwd, kan ik de lof, die dif „Eenzaam Avontuur" is toegezwaaid, niet ten volle delen. Dat deze roman niet terugdeinst voor onthul lingen, waaraan menig auteur zich niet zou wagen, mag als punt van critiek niet in het geding worden gebracht. Wie dit wel doet, heeft zomin van dit boek als van de bron waaruit het voortkwam iets begrepen. Mijn bezwaren zijn dezelfde, die ik twee jaar geleden tegen Anna Blaman's „Vrouw en Vriend" uit sprak: deze vulcanische schrijf- stersnatuur verzwakt het tragisch effect door een teveel. Eenmaal aan het werk, dunkt mij, laat zij zich door de onstuimige en brede stroom van haar emotionele fan tasieën meevoeren. Sterker in de analyse dan in de synthese, wikkelt zij met een uniek associatief vermogen draad voor draad af zonder dat er haar één uit de hand glipt; maar zodra het er op aankomt, al dat spinsel tot een hoofdpatroon te ver weven, is de veelheid haar soms te mach tig. Er is moed toe nodig om te schrappen in wat men met zijn hartebloed heeft ge schreven, evenveel moed wellicht als Kosta De 9 Muzen Doek. De Belgische kunstschilder James Ensor zal zijn meesterwerk „De intrede van Christus te Brussel" ter beschikking stellen van de organisatoren der internationale kunsttentoonstelling, welke van 21 Juli tot 25 Augustus te Oostende zal worden ge houden. Dit schilderij van de tachtigjarige kunste naar heeft slechts één keer zijn woning ver laten. Uit Amerika werd destijds 5 millioen francs voor dit doek geboden. Lucas-passie van Bach? Twee toon kunstenaars. namelijk de componist Piet Ketting en Henk Dieben zijn bezig een we tenschappelijke verhandeling te schrijven over de Lucas-Passie. waarin zij willen aan tonen. dat deze compositie een jeugdwerk is van J. S. Bach, daterende uit 1704. Zij zijn namelijk na langdurige bestudering van de partituur van de Lucas-Passie, waarbij zij ondermeer bijzondere aandacht besteden aan het aantal maten, tot de conclusie gekomen, dat dit werk van de schepper van de Mattheuspassie moet zijn. In musicologische kringen werd tot dus dusverre aangenomen, dat de Lucas-Passie van een onbekende auteur moest zijn, hoe wel een door Bach eigenhandig geschreven, maar ongesigneerde partituur bekend is. moest opbrengen om eerst een illusie en dan de herinnering aan een illusie op te geven. Anna Blaman, die aan Kosta deze moed der wanhoop meegaf, zal er eens toe kunnen besluiten, de weg der heldere so berheid te gaan. Men betaalt de voor elke vertroebeling gevrijwaarde klaarheid van ziel en werk nu eenmaal met offers. De bereidheid daartoe wens ik een zo begaaf de auteur als Anna Blaman van harte toe. C. J. E. DINAUX. De Haarlemse subsidies Worden uitbetaald al is de begroting nog niet goed gekeurd Wij wezen er enige tijd geleden op dat de Haarlemse begroting voor 1948 nog niet door Gedeputeerde Staten was goedge keurd. Ook heden is dit nog niet geschied. De besturen van verenigingen en instel lingen die door de gemeente financieel ge steund worden, hebben evenwel ervaren, dat dit geen moeilijkheden geeft met de uitbetaling der subsidies. Deze gaan ge woon door alsof de begroting al goedge keurd was. Dit is trouwens logisch, anders zouden nu nog niet de gelden uitbetaald kunnen zijn waarmede de verenigingen en stichtingen in 1948 hun werk moesten fi nancieren. Niet alleen is dit zo over 1948 gegaan, maar ook over 1949. Gedeputeerde Staten hebben namelijk goed gevonden dat de jaarlijkse subsidies kunnen worden uitgekeerd omdat daar tegen geen bezwaar te verwachten is. Al leen in het uitbetalen van nieuwe subsi dies moet het college van te voren gekend worden. Hardnekkige bunkerbrand Reeds Dinsdagmorgen werd de Zand- voortse brandweer gealarmeerd voor een brand in een grote bunker aan het einde van de Brederodestraat, door de Corodex N.V. in gebruik als opslagplaats voor ma terialen. Waarschijnlijk tijdens de drukke Paasdagen is docr onvoorzichtigheid van bezoekers met vuur, deze brand ontstaan. De aanwezigheid van grote hoeveelheden houtvezelpoeder brachten een grote rook ontwikkeling. De brandweer was niet in staat de bunker binnen te dringen, en toen men dit met zuurstof-apparaten probeerde, raakte een der brandweerlieden bedwelmd. Daarop besloot men de bunker met zand dicht te gooien, teneinde het vuur te ver stikken, maar Donderdag bleek dit nog niet het geval te zijn. Men is daarop weer begonnen water in de bunker te spuiten, en men hoopt thans het vuur bedwongen te hebben. De avond-orgelconcerten B. en W. van Haarlem hebben voor uit jaar de uren, waarop de kosteloos toegan kelijke orgelconcerten in de Grote- of St. Bavokerk gedurende de maanden Mei tot en met September op Dinsdagavond wor den gegeven, vastgesteld op 89 uur. Effecten- en Geldmarkt In Londen neemt men op het ogenblik proeven met vloeibaar plastic voor liet aangeven van verkeerstekens op de wegen. Dit nieuwe materiaal behoeft zelfs op druk bereden wegen veel minder vaak vernieuwd te worden dan kalk of witte verf en bovendien kan men er lichtgevendeverf doorheen mengen. ZOJUIST VERSCHENEN ONZE ANTIQUARIAATS-CATALOGUS nr. 8 Nederlandse romans en Kinderboeken OP AANVRAGE GRATIS TOEZEN DING DOOR BOEKHANDEL H. DE VRIES GEDEMPTE OUDE GRACHT 27 Muziek Gijs Beths was solist bij symphonie-orkest „Haerlem" Het Symphonie-orkest „Haerlem", onder leiding van Piet Halsema, coneertee. ie dit-r maal te Haarlem in de grote concertzaal en voor een talrijk gehoor. Het is nu aange groeid tot een ensemble van 57 executanten, die allen de muziek als liefhebberij beoefe nen. Er was aldus een flink bezet podium en op de 3e en 4e hoorn na (in het viool concert van Bruch) en de contrafagot (in de vijfde symphonie van Beethoven), waren alle partijen bezet. En dit waarlijk niet on verdienstelijk. Er is met deze amateurs heel wat te doen en er werd ook menig verras send resultaat bereikt in de Onvoltooide Symphonie van Schubert, het Vioolconcert in g van Max Bruch en de Vijfde van Beet hoven. De uitvoering getuigde van zeer ern stige studie onder vakkundige leiding. Maar toch was dit programma van orkestwerken uit het grote répertoire lang niet zo geschikt als dat waarop men verleden jaar het pu bliek vergastte. Toen was een prachtige keuze gemaakt uit „voor-klassieken" en Mannheimers tot en met de jonge Mozart en Haydn, wat alles te zamen weinig bra- vour, maar des te meer fijne smaak open baarde en dat men zo goed als volledig onder de knie kon krijgen. Met alle waar dering voor hetgeen nu bereikt werd, kun nen wij het resultaat toch niet gelijk stellen met dat van 't vorige, meer bescheiden pro gramma, waarbij nog komt dat onze oren verwend zijn door prachtige uitvoeringen dezer werken uit het standaardrépertoire van alle grote orkesten. Waarmee ik maar bedoel dat men het beter kan zoeken in composities die niet zo algemeen bekend zijn. De grote moeilijkheid is natuurlijk dat. wanneer een vereniging een volledige be zetting heeft, er voor allen wat moet te doen zijn en men zo allicht bij Beethoven en in de romantiek terecht komt. Gijs Beths moet wel het volle vertrouwen gehad hebben in de capaciteiten van het dilettanten-orkest van Halsema, om het aan te durven hiermee het vioolconcert in g van Bruch te spelen. Het resultaat bewees dat hii niof WT-5TÏ51 haH Hii vertolkte het I Tien jaar Z.I.G.E.A. Op Dinsdag 26 April geeft het dameskoor Z.I.G.E.A. onder leiding van Rie Schouten ter gelegenheid van zijn 10-jarig bestaan een jubileumconcert in het gebouw van de Ver eniging van Vrijzinnig Hervormden aan de Jacobstraat te Haarlem. Tien jaar geleden nam de eveneens jubi lerende diligente het initiatief tot oprichting van bovengenoemd koor. Begonnen werd met een tiental dames, het aantal leden bedraagt thans ongeveer dertig. Z.I.G.E A. beweegt zich hoofdzakelijk op liefdadig terrein, door het geven van con certen in sanatoria, ziekenhuizen, instellingen en dergelijke zowel in Haarlem als omgeving. Dat dit werk op hoge prijs wordt gesteld blijkt wel uit de vele aanvragen die steeds worden ontvangen. Prix Rivarol. Een jury bestaande uit negen bekende Franse schrijvers heeft de Rivarol-prijs ter onderscheiding van een buitenlaandse, in het Frans publicerende auteur toegekend aan de van origine Russische journalist Wladimir Weidié en aan de Libanese romancier Farjallah Haile. Niet minder dan 130 candidaten van 24 verschil lende nationaliteiten dongen mee. Er is dezer dagen een uitvoerig rapport gepubliceerd over de resultaten van de Organisatie voor Europese Economische Samenwerking (O.E.E.S.) gedurende het eerste jaar van haar bestaan. Negentien landen zijn in deze organisatie verenigd en wanneer men kennis neemt van de cijfers en feiten, welke in het rapport worden verstrekt, kan men zich niet aan de indruk onttrekken dat, hoewel er op economisch en financieel terrein nog veel te wensen overblijft, het totale beeld toch een gunstige verandering heeft ondergaan. Met alle cijfers van productie en export, van im port, van scheepvaartverkeer, etc. zou een krant zijn te vullen, maar de hoofdzaak is toch wel dit, dat Europa langzamerhand van Amerika minder afhankelijk begint te worden. Hier ligt immers het kernprobleem van heel de economische situatie, zoals die door de oorlog is ontstaan en waaraan men nu vier jaar heeft gedokterd, maar waarmee dan toch ook tastbare resultaten konden worden bereikt. Zomin men mag verwachten dat iemand, die enige jaren in het concentratiekamp heeft doorgebracht, na een korte medische behandeling weer over zijn vroegere geest kracht en arbeidsvermogen beschikt, zo min kan aan ons werelddeel de eis worden gesteld dat het vier jaar na de bevrijding economisch weer op eigen benen kan staan. De patiënt uit het concentratiekamp moet in gezin of sanatorium langzamerhand weer óp krachten komen en zo bevindt ook Europa zich bij wijze van spreken nog in het economisch sanatorium van de V. S. en kan men zich er slechts over verblijden dat de patiënt van jaar tot jaar vooruit gaat al kan hij dan zich niet als genezen ontslagen worden. Als bewijs van de belangrijke economi sche vooruitgang valt er op te wijzen dat het deficit van Europa in de handel met de rest van de wereld in 1947 bijvoorbeeld nog 7 milliard dollar bedroeg, maar dat dit tekort in 1948 tot 5 milliard kon worden verminderd. Beliep de export van de 19 landen in het eerste kwartaal van 1946 nog slechts 40 pet. van die in dezelfde periode van 1938, reeds in het eerste kwartaal van 1948 was die export weer aan die van het eerste semester van 1938 gelijk en thans kan worden gezegd dat de productie in verschillende Europese landen die van voor de oorlog overtreft. Dit geldt bijvoor beeld van staal en electriciteit en van in dustriële producten. Wel is het herstel in de landbouw geringer dan dat in de in dustrie, maar toch stond de'oogst van 1948 weer ongeveer op het peil van voor de oorlog en worden er krachtige pogingen gedaan om de landbouwproductie te ver hogen. Zo is het aantal tractoren in West- Europa van c.a. 200.000 voor de oorlog tot bijna 600.000 gestegen. Van belang is ook dat het percentage van de Marshall-hulp voor productiemid delen geleidelijk toeneemt naamate de be hoefte aan voedsel en kolen vermindert. Hoe belangrijk intussen de Amerikaanse hulp is, blijkt wel uit een recente mede deling in het Amerikaanse Huis van Afge vaardigden, dat inclusief de onbetaalde termijnen van de in de eerste wereldoorlog verstrekte leningen en met inbegrip van de 5.580 millioen dollar voor de tweede pe riode van het Marshall-plan, thans in totaal 9.2 milliard dollar door Europa is ontvan gen. Wanneer men ziet dat ondanks deze „liefdadigheid" de welstand in de V. S. is toegenomen, kan men de conclusie trekken dat men ook in economisch opzicht van geven niet altijd armer wordt. Nederland krijgt, zoals bekend, per hoofd het grootste bedrag aan Marshall-hulp. Een hoopvol verschijnsel daarbij is dat van het op 15 April jl. toegewezen bedrag van rond 400 millioen dollar, slechts ruim 150 millioen dollar aan voedsel en landbouw producten en 242 millioen dollar aan in dustriële producten is verstrekt, waardoor de mogelijkheden van productie en export aanmerkelijk zijn vergroot, terwijl voorts de investeringen in de industriële sector een opgaande lijn vertonen. Een en ander magons natuurlijk de ogen niet doen sluiten voor de grote moei lijkheden, welke nog moeten worden over wonnen alvorens de Marshall-hulp kan aflopen. Wanneer Engeland echter het evenwicht in zijn betalingsbalans nadert en Frankrijk straks allicht, zij het op een lager niveau, kan komen tot stabilisatie van de franc en de zwarte dollars, zowel tegenover de Franse en, de Belgische franc als tegenover de Nederlandse gulden in prijs dalen, kan toch niet worden ontkend dat Europa economisch op de goede weg is en er redelijke kansen bestaan, dat de Amerikaanse dollarhulp en de Europese samenwerking aan hun doel zullen beant woorden. Professor Scharoff waarschijn lijk in Januari bij Comedia terug Professor Scharoff, die Zondagmiddag naar Rome is teruggekeerd, uitgeleide ge daan door de leden van Comedia die onder zijn leiding het toneelstuk „Nachtasyl" hebben ingestudeerd, zal zo goed als zeker weer spoedig in ons midden zijn. Het is de bedoeling, dat hij in Januari het meester werk van Tsjechow „De drie zusters" komt regisseren. De acteur Guus Hermus gaat binnenkort naar Engeland, waar zijn echtgenote, Fran- goise Flore, in een grootscheepse revue optreedt. Hij hoopt daar een engagement te kunnen krijgen en blijft vermoedelijk een jaar weg. Omtrent zijn plaatsvervanger worden nog onderhandelingen gevoerd. Anno 1804 Spaarne 56 Telefoon 11896 Effecten - Safe Assuranties De rehabilitatie, waarin zich de Roman tische School sedert de tweede wereld oorlog heeft mogen verheugen, is zowel begrijpelijk als billijk, mits de juiste pro porties in acht worden genomen. Begrijpe lijk, omdat de vlucht uit barre werkelijk heid en onbarmhartige zakelijkheid in de romantische sfeer der 19e eeuw onze geest de rust verzekert, die deze generatie zo zeer ontbeert: aanvaardbaar, omdat een algemeen geldende critiek op de zwakke zijde der Romantische School werd uitge oefend ten koste van persoonlijke elemen ten, die bij de besten onder haar volgelin gen toch te waarderen bleven. Dat de herwaardering der Romantiek binnen de proporties van het redelijke moet blijven, gebiedt het onloochenbaar bezwaar, dat deze kunstrichting haar krachten ontleende aan de verworvenheden van voorbije tijden, zodat haar gemis aan eigen kracht en visie te verwijten blijft. Zo herkennen we ook in Springers stadsbeeld de taaie traditie die de voedings bodem vormde van de 19e eeuwse roman tiek. Doch dank zij de persoonlijkheid van rie kunstenaar weerspiegelt het óók de sfeer van eigen tijd en beantwoordt het aan de voorwaarden, die het tafereel een eigen karakter verlenen. Het zij toegegeven, dat dit paneeltje als zodanig een gelukkige schakel vormt in het omvangrijke werk mijne vrienden? het stormt. De wind is storm, onweerstaanbaar element in de van Springer, die dikwerf toegaf aan de verschrikkelijk: vlaag om vlaag; hij loeit nimmer ondergaande wereld der Roman- eis van zijn tijd door grachten en pleinen om Uw dak, hij fluit door iedere opening, tiek. H. P. BAARD, te bevolken, met oud-Hollandse figuren in door eiken doortocht. Hij schudt uwe deu- Raamgracht te Haarlem bij de Doelstraatop de achtergrond de toren van de Nieuwe Kerk. Geschilderd door Cornelis Springer (geboren te Amsterdam in 1817, overleden te Hilversum in 1891). Ook dit is een aanwinst die het Frans Halsmuseum kreeg uit Duits kunstbezit. sencie xxoiianciei vdn dDucitu ut, diuui ic v T kerkkoor lot Cavaleria Rusticana" van hit zich niet vergist had. Hij vertolkte het de verheerlijkende sfeer van de gouden ren en vensterramen. Het is noodweer. Mascaani Daarnaast zullen drie bekende dankbare stuk met volle overgave, brillant eeuw-cultus. Hier echter is de tijdssfeer Zegt niet: „laat ons opstoken en bijeen solisten van de Amsterdamse Opera. n.l. wan techniek en warm van toon. Zijn succes tastbaar gemaakt in dezelfde novellistische schikken, en eten en drinken en zoo luid Greet Koeman (sopraan). Jan van Mant- gem (tenor) en Theo Baijlé (bariton), be kende aria's ten gehore brengen, o.m. het beroemde duet uit de „Parelvissers" van Bizet en de Barbier-aria van Rossini. was groot. En ook de bijval die Halsema I geest als Hildebrand het deed in deze spreken, dat wij den wind niet hooren" met zijn orkestprestaties oogstte getuigde j zelfde stad. Zou ons paneel niet ter illustra- enzNatuurlijk zullen wij stil zijn, van veel waardering en sympathiek reage- tie kunnen dienen van het opstel, dat de omdat wij, eeij eeuw later, nog even gretig ren van het publiek, auteur van de Camera wijdde aan de wind: met Hildebrand meeluisteren naar de storm, JOS, DE KLERK. .„Het stormt buiten. Hoort gij het, zoals Springer die vereeuwigde de Wij herinneren aan de rondleidingen die elke Woensdagmiddag (om 2, 2.30 j en 3 uur) in het Frans Halsmuseum gehouden worden. De deelnemers be- talen slechts de gewone toegangsprijs j van 0.25. OVER MUZIEK VOORUITGANG In het tijdschrift „Mens en Melodie" van Februari j.l. las ik een verstandig woord van Frank Onnen: „De theorie der pro gressiviteit verdient in het belang der mu ziek grondig herzien te worden". Dit was de laatste zin van een artikel „Strawinsky en de vooruitgang", waarin de schrijver stelling neemt tegen hen, die de latere wer ken van Strawinsky veroordelen. Wat zij de merkwaardige meester verwijten is dat hij na zijn roemruchtige „Sacre du prin- temps" de weg van de muzikale vooruit gang heeft verlaten en zogenaamde neo klassieke muziek is gaan componeren. Zij menen in de „Sacre" een wilde bevrijding te hebben gehoord, zij kunnen de schijn bare vereenvoudiging in Strawinsky's componeren niet als artistieke vooruitgang zien en daarom veroordelen zij zijn wijze van werken. Wie echter de Sacre du prin- temps bestudeert en de werken die er op volgen met de constructie van het aan vankelijk overrompelende stuk vergelijkt komt tot de conclusie, dat Strawinsky sindsdien nooit iets verloochende, maar na zijn jeugdperiode steeds streefde naar een verantwoorde evenwichtige realisatie van zijn muzikale invallen. De schijnbaar ruwe en losgeslagen muziek der „Sacre" heeft goed gehoord en bekeken voor de mu zikale belangstellende reeds duidelijk de elementen, die in latere werken zonder wilde haren tot hun recht komen. Stra winsky heeft zoals men weet ver schillende composities herzien, opnieuw georkestreerd, enz. In deze wijzigingen ligt blijkbaar een tendenz: namelijk het schrappen van overbodigheden die de com positie wel uiterlijk brillant, maar naar het innerlijk onduidelijk maakten, het nadruk kelijk accentueren van de werkelijke muzikale mededeling. Dit betekent een vereenvoudiging met het risico, dat de muziek minder bravour zou vertonen, min der „modern" zou lijken. En dit punt van schijnbaar wankelende moderniteit heeft veel musici en critici in onze dagen geïrriteerd. Willem Pijper was de eerste in ons land, die zich ergerde aan de zogenaamde neo-klassistische werk wijze van Strawinsky. Ik heb 't altijd een zwak moment in zijn denken gevonden. Het hinderde hem dat de opkomst van de moderne muziek gestoord werd door een manier van componeren, die naar zijn idéé geen vooruitgang was. Ik blijf ervan overtuigd dat Pijper de in wezen zeer muzikale en artistieke bezinning van Stra winsky heeft miskend. Pijper heeft vele anderen beïnvloed en de omstandigheden waren hem gunstigè Al te gemakkelijk is de moderniteit verward met het toepassen van bepaalde systemen, die sinds Schön- berg aantrekkelijk waren omdat ze een nieuw, een ander klankbeeld gaven. Zeker sinds meer dan dertig jaren is de aanwen ding der zogenaamde atonale chromatiek als een nieuwe dogmatiek gangbaar, en men heeft sinds dien vele musici en schrij vers zien tasten en bepalen, speculeren en oreren; en de woorden „eis van deze tijd" waren niet van de lucht. Al deze jaren leeft een deel van de muziekwereld in een soort waan over het verband van deze tijd en deze systemen. Dat deze ideeën artistiek beschouwd niet eerste-rangs zijn wordt maar a! te zeer vergeten. Inderdaad, de theorie der progressiviteit verdient in het belang der muziek grondig herzien te worden. De waarde van eei\ compositie wordt niet door systemen en niet door het tijdseigen, maar alleen door de muzikale betekenis van de persoonlijk heid van de componist bepaald. Het is niet waar dat het er op aankomt, muziek van deze tijd te maken. De componist moet vrij en zelfs critisch staan tegenover de tijd; slechts de natuur en het organisme van het kunstwerk stellen hun eisen. En slechts door de mate van kracht tegenover tijd en systeem kan een kunstwerk duurzaam zijn. Het is curieus dat mensen, die in levens beschouwing alle zogenaamde vrijheid wil len toepassen, met fanatisme afhankelijk heid en gehoorzaamheid eisen aan deze tijd. Het klinkt vooruitstrevend, maar het is benauwd. Het is bovendien ten opzichte van de ontwikkeling der kunst onhisto risch; want niet de tijds-kenmerken van oude werken (bijvoorbeeld bij Bach) zijn de duurzame waarden dier muziek, maar datgene wat onafhankelijk van de tijd is. Dat Strawinsky het risico neemt, niet mo dern te zijn naar de opvatting zijner bela gers, is in hem volkomen te prijzen. Het is een edeler risico dan de zorg om zoveel mogelijk aan nieuwe eisen te voldoen. Een componist is pas echt modern als hij alle risico neemt en vast gelooft in de oorspron kelijke eisen van evenwicht en zelfstan digheid van ieder werk. Wat ik hier meen te mogen schrijven is niet reactionair al heeft het er voor som mige kunst-supporters iets van. De wens, vrij te zijn ten opzichte van de geest van de tijd, beduidt een positieve actie, die de orde der natuurlijke schoonheid als ideaal heeft. De tijdliefhebbers mogen zich bezin nen op alles wat deze tijd de mens biedt en zich afvragen welke waarborgen voor schoonheid er schuilen in deze aanbie dingen. Een zogenaamde weergave van onze tijd mag zich met een soort drama tische oprechtheid als deugd roemen; streng artistiek gesproken zal zij juist een reactie tegen ieder natuurlijk schoonheids ideaal zijn. Evenals het beperkt is om oude, maar levende muziek als historische ten toonstelling te verwezenlijken, is het gebor neerd om aan nieuwe muziek de eis van de tijd te stellen. HENDRIK ANDRIESSEN Vakk plukken, scheren, wassen enz. van alle soorten honden. Poedels modern toiletteren. Warmoesstraat 2 De enige spec, zaak Telefoon 17254 (Adv.) Agenda voor Haarlem Stadsschouwburg: „Hotel 't Gulden Vlies" 8.15 uur. Frans Halsmuseum: Causerie en costuum-show Cruys Voorbcrgh, 3 uur. Frans Hals: „Die Mördcr sind unter uns". 13 j„ 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Rembrandt: „De wraak van een vrouw", 18 j,, 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. Palace: „Warschau concerto", 14 j., 2.00, 4.15, 7.00 en Ü.15 uur. Luxor: „Opdat recht geschiede", 14 j., 2.00, 4.15. 7.00 en 9.15 uur City: Joe Brown in „Dc Zesdaagse", alle leeft. 11.00 2.15. 4.30. 7 00 en 9.15 uur. Spaarne: De duivels van het Wildi "r»sten". 14 j.. alle leeft2.30, 7.00 en 9 15 uur ZONDAG 24 APRIL Stadsschouwhurg: „Vogel vlieg de wereld in". 8 uur Gem. Concertgebouw: film „Trou we kameraden". 2 en 4 uur; Kees Pruis. mr. Doodle en de Wama's, 8 uur. Bioscopen: Mid dag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 25 APRIL Gem. Concertgebouw: Haarlems Gemengd Koor, opera-concert, 8 uur. Bioscopen: Mid-f dag- en avondvoorstellingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 5