mËÊÊm MHBS1 HBBiKt SLA SALATA - Akkertjes Litteraire Kanttekeningen gteSKg? Inderdaad... Fa. van Basten's Woninginrichting HOORTOESTELLEN BONTEKOE Devaluatie is gevaarlijk lapmiddel voor het economisch herstel Uit de schatten van het Frans Halsm useum sATachts wakker wPUN Guépin van der Vlugt ZATERDAG 7 MEI 1949 HAARLEMS DAGBLAD De Nederlandse Poëzie van haar oorsprong tot heden. Gekeurd en gekenschetst door C. 3. KELK (Deel I: tot 1880; Deel II: sinds 1880) (Moussault's Uitgeverij, A'dam) zekere reserve wordt geoordeeld zonder een woord van lof voor de bundel „Mees ters" en de magistrale mythe „Medousa", hoogtepunt van Van Eyck's creatief ver mogen. Kelk noemt Gerrit Achterberg een „beperkt" talent, op grond meen ik van de exclusiviteit van zijn „thema"; maar voor mij heeft Achterberg in de diepte gewon nen, wat hij in de breedte heeft prijsgege ven. En tenslotte: valt er van Werumeus Buning na een (matig-positief uitgespro ken) waardering voor zijn jeugdwerk niet meer te zeggen, dan dat hij „ook later nog wel eens een vers schreef dat er zijn mag"? Er verscheen nog een bundel „Verboden Verzen", die ik niet graag zou willen mis sen, in weerwil van de „zwakke" regels! Zo heeft dit persoonlijke (en daardoor zo l boeiende) werk mij in een imaginair twee gesprek telkens aangespoord tot tegen spraak en bijval. Het lezen en toetsen werd een opwindend spel van ja en neen, omdat hier geen boekengeleerde aan het woord is die met zijn neus bovenop de détails ligt alsof het heil van de poëzie-beoordeling af hing van een „feitje" hier en een „trekje' daar, maar een spontaan dichterlijk mens met-een-mening, die zich niet aanmatigt, de Parnassus in pacht te nemen. „De poëzie blijft een magie", besluit Kelk inderdaad: een toverkunst, waarin men moet worden ingewijd, wil men „de wereld ruimer, edeler, aanzienlijker en in mindere mate onverdragelijk" leren zien, bij de ge nade van het dichterlijk woord. Wie deze initiatie zoekt en ik hoop dat velen dit zullen doen vindt hier een betrouwbaar gids, met wie op kruispunten in vrijheid valt te praten over de te kiezen weg. Ik wens schrijver en uitgever met deze fraai geïllustreerde „schatkamer der poëzie" op recht succes, op grond van mijn „ja's" er ondanks mijn „neens". C. J. E. DINAUX. IN ACHTHONDERD bladzijden de ge schiedenis te schrijven van acht eeuwen Nederlandse dichtkunst voor een zo groot mogelijke kring van „minnaren der poene is eeen gering werk, zeker niet als men zijn taak opvat zoals Kees Kelk hetheeftge daan Zelf dichter, romanschrijver en sla0 vaardig criticus - en wel één die persoon- lijkhcid als hij is, sterk Sijh voorkeur heeft en daarvan ook ronduit blijk geelt liet hij de even eerwaardige als veelal naarhet: slecht geventileerde pantheon dei biblio theken riekende wetenschappelijkheid aan de «eleerden. Kelk doceert niet, hij vei ten, en hii doet dat met het eerlijke enthou siasme van iemand die spreekt over dingen welke hem waarachtig ter harte gaa Onafhankelijk van de lingen der „handboeken heeft hij sommige dit is het aantrekkelijke van een Iiguui ais Kelk (en dientengevolge van dit panorama onzer dichtkunst)dat hij onbevangen en gul kan prijzen, waar er zUn«*te - £a?r doodeenvoudig van gedichten lief (Te voor onze*Tderlandse dichtkunst te „naamd objectief-wetenschappelijke ofte welbloedloze litteratuurgeschiedenissen. Sank z i Kelk heb ik de blijdschap genoten vele vergeten verzen te herlezen, waarvan In enkel de heugenis was gebleven, dat ik ze mooi vond, zonder mffl te ^C£„5k nvikens weer was het een ko j wederzien en wederhoren, ecn bevestigmg van trouw aan wat eens van^tf £t >tine wonderd. Niet minder "ondig tekening van ut- wiadziiden. aan ?SeTgewiir^cit%;Snlükg?%'Tt van Schaffelaar-man er nog eens op naS® reel ^verzenmaker, die wel eens een tijd had. dat hii „een lief vers de Veel, heel veel zelfs, is ei m het Tweecie Heel dat ik met volle instemming onder- schrijf en bewonder om de kernachtigheid m S&ïïd waarmee Kelk in enkele zinnen een figuur weel te typeren. Zo deel ik zijn waardering voor het bondig-plasüsche (zoals Kelk het uitdrukt) van van LOOT- spaarzame gedichten en voor de „gebene dijde eenvoud" van Frans Bastiaanse: zijn huldebetoon aan een grote dichteres als Henriëtte Roland Holst; zijn ware genege heid voor een dichter, die ook mij na aan het hart ligt: Gezelle; zijn erkenning van het machtig talent van Karei van de Woestijne. Met Kelk heb ik opnieuw van de kleurrijkheid en speelsheid van een ontem bare jeugd genoten, waarmee Pierre Kemp, de ruim zestigjarige, gezegend blijft en het deed me goed. dat de stimulerende kracht, die er in de tijd van „Het Getij en de „Vrije Bladen" van Constant van Wessem uitging, naar zijn niet geringe waarde werd geschat. Eén van opvatting zijn wij ook ten aanzien van de plaats die toekomt aan zo uiteenlopende dichters als Greshoff. Nijhoff en om er nog een uit de vele te noemen aan Slauerhoff, indien tenminste Kelk de door hem geciteerde uitspraak van Marsman voor zijn rekening neemt. Hij en ik schatten Karei Jonckheere en de Zuid- Afrikaners Toon van den Heever, P. N. van Wyk Louw en Elisabeth Eybers dunkt me even hoog. Maar ik kom in verzet als ik lees, dat A. Roland Hoist's woonoord ïr mist en regen" zou moeten worden ge zocht, alsof het klaarste en schoonste ge dicht, dat een halve eeuw Nederlandse dichtkunst opleverde, „Een Winterdage raad", niet was geschreven. Ik ben een tikje geprikkeld als over Van Eyck met een PRISMA KIJKERS gr.houtstr. KEIP naast luxor wij stofferen ook zelf en zoals U weet, stoffeerwerk is een kwestie van ver trouwen. Onze jarenlange ervaring, uitsluitend de beste materialen, zomede de ge degen vakkennis onzer mensen, garan deren U een meubel, dat er zijn mag. Gr. Houtstraat 155 t.o. het Proveniershuis (Adv.) Agenda voor Haarlem ZATERDAG 7 MEI Stadsschouwburg: „De model-echtgenoot' 8 uur. Palace: „De piraat", 14 j„ 2.00. 4.15, 7.00 en 9.15 uur. Luxor: „Sensatie van 1948", 18 j., 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur. Spaarne: „Joe Palooka. kampioen", 18 j„ 2.30. 7.00 en 9.15 uur. City: „Zij winnen de slag", alle lèeft., 2.15, 4.30, 7.00 en 9.15 uur. Frans Hals: „De moordenaars zijn onder ons". 18 j., 2.30, 7.00 en 9.15 uur. Rembrandt: „Een koninkrijk voor een huis", alle leeft., 2.00, 4.15, 7.00 en 8.15 uur. ZONDAG 8 MEI Stadsschouwburg: „Toontje heeft een paard getekend", 8 u. Concertgeb.: muziekwedstr. voor amateurs, 8 uur. Frans Hals: Haarlemse moderne jeugdraad. 10.30 uur Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 9 MEI Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen.' Het Frans Halsmuseum Aprii was een recordmaand! In de maand Mei wordt op Woensdag middag ïn het Frans Halsmuseum slechts één rondleiding gehouden en wel om 2/z uur. Deze beslissing moest worden geno men omdat het gewone bezoek zeer sterk is toegenomen. April was een recordmaand sedert de oprichting van het museum. Er kwamen meer dan 2600 bezoekers. Die verhoogde belangstelling is ongetwijfeld voor een belangrijk deel te danken aan de instelling van de rondleidingen. Voor het gewone bezoek zijn de rondleidingen even wel hinderlijk, vooral als er verschillende groepen zijn. In de maand Juni wordt dan ook met de rondleidingen op Woensdagmiddag gestopt en wel tot het winterseizoen. In de zomer maanden komen er steeds veel bezoekers, zodat er dan geen gelegenheid is voor de rondleidingen. Zodra het avondlicht het evenwel toe laat wordt er met avondrondleidingen be gonnen. Vermoedelijk zal dit in Juni zijn. Orgelbespeling Er wordt een orgelbespeling gegeven in de Grote of St. Bavo Kerk te Haarlem op Dins dag 10 Mei 1949 's avonds van 89 uur door George Robert. Het programma luidt: 1. Choral I E maj.; 2. Choral II b min.; 3. Choral III a min., alle van César Franck. NACHTDIENST APOTHEKEN Apotheek Van Rijn, Kleine Houtweg 15, telefoon 10539. Firma C. G. Loomeyer en Zoon, Zijlweg 34, telefoon 12495. Nolfs Apotheek, Kruisstraat 26, telef. 11174. Schoterbosapotheek, Rijksstraatweg 19. .lefnnr. 10711 Leven en werk van pater Friedrich Muckermann Op uitnodiging van het Katholiek Ge nootschap voor Geestelijke Vernieuwing heeft mej. Nanda Herbermann Vrijdag avond voor een klein gezelschap genodig den een voordracht gehouden over werk en leven van de bekende Duitse geestelijke pater Muckermann, voor wie zij enige jaren als secretaresse werkzaam was. Pater Friedrich Muckermann zou men, aldus spreekster, de eerste bestrijder van het nationaal-socialisme kunnen noemen. Hij doorzag Hitler van het begin af aan en leverde felle critiek op zijn boek „Mein Kampf" Van Münster strekte zich zijn werk uit over geheel Duitsland en over de grenzen. Hij was theoloog, spreker, schrijver en journalist en bewoog zich niet alleen in de kringen der geestelijken maar ook onder kunstenaars, technici cn politici. In 1934 maakte de Gestapo het hem onmogelijk langer in Duitsland te blijven en vluchtte hij naar Nederland. Daarmee was een: zwerftocht door Europa begonnen, die hem nooit meer naar zijn land terug zou voe ren. Nog telkenmale richtte hij zich via radio-uitzendingen uit Parijs, Praag' en Wenen tot zijn landgenoten; nam scherp stelling tegen het nazi-dom, hekelde en waarschuwde, belichtte Duitsland's toe stand en liet onvermoeibaar zijn heldere stem horen. Men verstond in Duitsland die stem niet meer; het Duitse volk was reeds te zeer verblind. Pater Muckermann's woorden waren "toen echter overal ter wereld door gedrongen. In 1944 werd hij zwaar ziek, na op een wonderbaarlijke manier uit het be zette Frankrijk naar Zwitserland te zijn ontkomen. In 1946 overleed hij te Mon- treux: tot het laatst had in hem de hoop geleefd zijn land te kunnen terugzien. Mej. Herbermann noemde pater Mucker mann een van de njarkantste geestelijken uit Europa, een priester die ook buiten de Rooms Katholieke kerk veel prestige had. Een man ook, op wie schijnbare paradoxen van toepassing waren: hij was altijd bij zijn volk en stond toch altijd alleen; was steeds zwervende en toch steeds thuis; leefde midden in zijn tijd maar ook in de eeuwigheid. En met een haast bovenmense lijke energie werkte hij onvermoeid en rusteloos, toch innerlijk rustig; het zuivere geloof in zijn diepste en meest absolute vorm was hem een richtsnoer. Mej. Herbermann haalde in de loop van haar lezing enkele citaten aan uit pater Muckermann's werken en redevoeringen, waarin hij onder meer zei: „God's gericht is over het Duitse volk gekomen. Maar dat houdt nog niet in dat God het Duitse volk heeft verlaten". „Een apostel van het woord en met de pen, die ons te vroeg is ontvallen", zeide spreekster, en zij kwam er meermalen op terug het zo uitermate te betreuren, d,at Friedrich Muckermann zijn geloof en zijn ideeën niet aan het nieuwe, na-oorlogse Duitsland had kunnen uitdragen, zoals hij altijd vurig had gewenst. „Voor God ech ter had hij zijn taak volledig volbracht". Diverse merken. (Bus 3) HEEEMSTEDE SPOORPLEIN 4 TELEFOON 27627 Beëdigd Deskundige 16 JAAR ERVARING (Adv.) Op de terreinen van de Bataafse Petroleum Maartschappij te Pernis zullen dit jaar zes schoorstenen verrijzen van 60 meter hoogte. Deze opdracht is de grootste, die ooit in Nederland op het gebied van schoorstecnbouiv werd gegeven. Het eerste van deze massale gevaarten werd Dinsdag opgeleverd. Tachtig kb. meter beton en 50.000 stenen voor de binnenvoering werden erin verwerkt. Zij worden geplaatst op een fundering van 155 kub. meter beton. De laatste werkzaamheden aan de schoorsteen. De bouw van elk zal ongeveer Zyz maand duren. Rechts een nieuwe schoorsten in aanbouw. Effecten- en Geldmarkt JUWELIER KAN JUBILEERT. De heer I. Kan herdenkt op 10 Mei de dag, dat hij vóór 25 jaar zijn juwelierszaak en horlogerie aan de Barteljorisstraat opende, indertijd op no. 8, doch sedert 1936 op de hoek van de Krocht gevestigd. De heer Kan, die tijdens de Duitse bezet ting moest onderduiken, bleek na zijn be houden terugkeer zijn werklust te hebben bewaard, hetgeen enige tijd geleden tot uiting kwam m de opening van een filiaal op Aruba. Voor de oorlog bezat hij ook al j een zaak in den Haag. Het moge dan als een verblijdend feit kunnen worden geconstateerd, dat de Euro pese betalingsbalans tegenover Amerika in 1948 2 milliard dollar gunstiger is geweest dan in het voorgaande jaar (5.6 milliard dollar tegen 7.6 milliard), het is duidelijk dat ook dit kleinere cijfer nog voortdurend aanleiding geeft tot de vraag hoe in de toekomst het noodzakelijke evenwicht zal moeten worden bereikt. Dit is niet alleen een kwestie die de rege ringen en de economen interesseert, doch waarbij ook handel en bedrijf in al hun ge ledingen het grootste belang hebben, omdat voor de gezonde ontwikkeling van het be drijfsleven, nationaal en internationaal, niets fnuikender is dan de onzekerheid in zake de maatregelen, welke zullen worden genomen om de economische positie van Europa tegenover Amerika te verbeteren. Als een belangrijke winstpost mag inder daad worden aangemerkt, dat er te dezen aanzien een toenemende coördinatie be staat tussen de toonaangevende landen (Marshallplan, O.E.E.C., Monetair Fonds e.d.) anderzijds blijkt de vrees voor ver rassingen op dit punt niet verdwenen te zijn. Zo heeft bijvoorbeeld de jongste devalu atie van de Franse franc, die grotendeels van technische aard is, de vraag doen op komen of zij als een aanwijzing mag wor den beschouwd van een definitieve stabili satie van de Franse franc en of in verband daarmede op korte termijn „correcties" van andere Europese valuta te wachten zijn. Met andere woorden staan we aan de voor- Alleen Duyvis maakt Salata (Adv.) Het vooral in Italië zo geliefde gegeven van de Madonna, met of zonder de figuur van St. Jozef, is in het Frans Halsmuseum vertegenwoordigd door Maerten van Heemskercks copie naar Raphaëls Madon na della Casa Loretto. Deze Hollandse „vertaling" van de geïdealiseerde vrouwe figuur, waartoe de Moeder Gods de Zuide lijke kunstenaars een onuitputtelijke bron van inspiratie bood, vindt thans een tegen hanger in een oorspronkelijke interpretatie van dit gegeven door Jan Cornelisz. Ver mei] en. Als zodanig is zij echter niet ge heel origineel, daar zij ondenkbaar is zonder Jan van Scorel, „groot vriendt en geselle" van onze schilder. In meer ver wijderd verband, dat wij hier verder laten rusten, doemt achter dit werk ook de figuur op van een der eerste Romanisten in de Hollandse schilderkunst, Jan Gos- saert van Mabuse, die vóór Vermeijen eveneens in hofdienst van Margaretha van Oostenrijk was geweest. Het koele licht van Scorel, dat zulk een verrassende plasticiteit verleent aan zijn figuren, herkennen wij weliswaar in Ver- meijens werk, doch zónder de intensiteit, die kenmerkend is voor de directe uitstra ling uit oorspronkelijke bron. Hetzelfde verschijnsel vinden wij terug in de produc tie der Rembrandtschool, waar de toepas sing van het clair-obscur de spanning mist, die de aantrekkingskracht vormt in het oeuvre van de grote Leidenaar. De plooi-behandeling van Maria's gewaad, de schildering van het haar, alsmede gebaren houdingen, vooral van Jozef, nei- naar de té nadrukkelijke beklem toning, die wij ook waarnemen in de figuurstukken van Maerten van Heemskerck. Deze gemaniëreerdheid ver vreemdde de kunstenaar tenslotte méér van de geest van zijn grote tijdgenoot dan de uiterlijke vorm zou doen vermoeden. Het onderling contact is verloren: het Kind zowel als Maria en Jozef schijnen ieder op eigen gelegenheid te poseren. Vooral de verwrongen verschijning van de laatste doet zeer onharmonisch aan. De charme van Scorels Madonna-type, ontleend aan Italiaanse verwantschap vooral met Raphaël wordt door Ver- meijen gepopulariseerd in de taal, die bij het voortschrijden der 16e eeuw de tradi tie der primitieven zowel als de reacties der vroege Romanisten al luider over stemt. De spaarzame biografische gegevens omtrerft Vermeijen danken we aan Van Manders mededelingen in' diens Schilder- boeck Deze gewaagt van de „vlijt en Gonst die de meester schilder deden worden van Karei V, die hij op zijn reizen "aa,r=yfrschülende landen begeleidde, o.m. m 1535 naar Tunis. De Keizer droeg hem op de krijgsverrichtingen in beeld te bren gen, naar welke tekeningen later tapijten werden gemaakt. De kartons voor deze tapijten bevinden zich in het Kunsthisto risch Museum te Wenen, de tapijten zelf in Madrid. Hoewel Vermeijen zeer be vriend was met Jan van Scorel, is het niet waarschijnlijk, dat hij zijn leerling is ge weest. Ons paneel, dat dan al het bewijs moge leveren van Scorels superioriteit, kan niettemin worden beschouwd als een aan winst van betekenis door zijn karakteris tieke stijlelementen. Aldus is dit werk bovenal te waarderen als treffende ver tegenwoordiging van een periode in de steling" om de vorm voltrok, een worste kunstgeschiedenis, waarin zich de „wor- ling, waarin de Romaniserende school van Haarlem een dominerende activiteit ont plooide. H. P. BAARD. Jan Corneliszoon Ver- meyen. (Géb. te Bever wijk 1500, overleden te Brussel in 1559). De Heilige Familie. Op de achtergrond een vi sioen van de geopende hemel met God de Vader en musicerende engelen. Paneel 64 b\j 54,5 cm. Dit werk werd door het Frans Halsmuseum ver kregen uit Duits kunst bezit. avond van nieuwe devaluaties, die, welke de tijdelijke voordelen dan ook mogen zijn, allerlei economische verschuivingen zullen teweeg brengen. Met name het pond ster ling is reeds geruime tijd in opspraak en het is duidelijk dat als het pond sterling wordt gedeprecieerd, ook de andere Euro pese valuta daar onder niet immuun blij ven. Het feit dat in het bedrijfsleven hier en daar een terugslag is waar te nemen door dat ten aanzien van bepaalde goederen en producten het verzadige punt is bereikt, geeft aan het vraagstuk der valutaverhou dingen een nieuw accent. Temeer is dit het geval wanneer langzamerhand de beper kende bepalingen ten aanzien van in- en uitvoer wegvallen en daardoor ook de in ternationale concurrentie toeneemt. Hier bij speelt dan nog een andere factor een rol, namelijk de geleidelijke ontsluiting van het economisch leven 111 West-Duïtsland, dat evenals de andere Europese landen met Amerikaanse dollars op de been wordt ge holpen, maar dat ten gevolge van zijn lagere levensstandaard voor de andere Europese landen door sommigen als een ernstige bedreiging gezien wordt. Een feit is dat de Duitse productie in Maart reeds weer 89 procent van die vóór 1936 bedroeg en dat de Duitse invoerbehoefte van 2,2 milliard reeds weer voor meer dan de helft door de Duitse export gedekt wordt. Ook in het jaarverslag van de Herstel- bank wordt op de toenemende Duitse con currentie gewezen als op een verschijnsel, waarom men ten onzent slechts schoor voetend tot de vervaardiging van nieuwe artikelen overgaat. Nog ingewikkelder wordt deze materie wanneer men let op wat in de Verenigde Staten gezegd en geschreven wordt over de economische toestand aldaar. Aan de ene kant wenst men een economisch sterker Europa, dat weer op voet van gelijkheid met het andere werelddeel handel kan drijven, aan de andere kant zijn ook daar tekenen van depressie merkbaar, die op zich zelf niet verontrustend zijn. maar die, gelijk we vroeger al eens hebben mede gedeeld, bepaalde kringen bij de regering doen aandringen op een verhoging van de goudprijs, wat in feite op een devaluatie van de dollar zou neerkomen. Men voelt, hoe hier de belangen botsen en maatregelen worden bepleit, welke in hun uitwerking volkomen tegenstrijdig zijn. Als Europa zal pogen zijn economische positie te versterken door zijn valuta tegenover de dollar te devalueren, maar de Verenigde Staten ter wille van de verhoudingen in eigen land. tot devaluatie van de dollar overgaan, zal eerstgenoemde maatregel door laatstgenoemde worden geneutrali seerd, tenzij men aan deze kant van de Oceaan een zo sterke depreciatie van de valuta forceert, dat zij die van de dollar1 overtreft. Dit zal echter een zodanige ont wrichting der thans bestaande verhou dingen teweeg brengen dat men hopen mag dat zulks de wereld bespaard blijft. Wij geloven daarom dat zij gelijk heb ben, die ten aanzien van de wijziging der valutaverhoudingen tot de grootst moge lijke omzichtigheid manen en daarmee wil len wachten tot de economische verhou dingen zich meer zullen hebben geconsoli deerd. Wanneer de internationale handel zich eenmaal op bepaalde valutaverhou dingen heeft gebaseerd, blijven devaluaties altijd lapmiddelen, die de werkelijke oor zaken van het kwaad camoufleren. Het is vermoedelijk de fout van velen in Europa en trouwens ook in de Verenigde Staten dat men de werkelijke oorzaken van de pressies en prijsdalingen niet wil zien en het omhoog geschroefde levenspeil tot geen enkele prijs wil loslaten. Ten onzent wordt zowel in het verslag van de Nederlandse Bank als in dat van de Herstelbank met erote nadruk gewezen op de noodzakelijkheid van rationalisatie, ver nieuwing van oude en inefficiënte appara ten. op scherpere kostenberekening en ver laging van de fiscale druk. omdat dit de gezonde hulpmiddelen zijn waardoor een eventuele crisis zal kunnen worden be zworen. Pijnen die U wakker houden, ontnemen U de beste remedie: de Slaapi Zora voor een goede nachtrust, neem 'n AKKERTJE"' cis U wakker ligt van de pijn ..AKKER TJcS" zijn ideale pijnstillers bij kiespijn tandpijn/ spier-, zenuw- en aangezichtspl|nen Let op het AKKER-merk en weiger namackl helpen direct Tentoonstelling van paramenten Ter gelegenheid van het vijftigjarig be staan van de afdeling Haarlem van de Ver eniging van de Eeuwigdurende Aanbiddang en lot steun van de arme kerken wordt Zondag, Maandag en Dinsdag in het Bis schoppelijk Museum aan de Jansstraat een tentoonstelling gehouden van het werk, dat de leden in de afgelopen tien maanden vervaardigd hebben. Op de M1TTOVOS in Juli van het vorig jaar was het laatst ver vaardigde werk te zien en wat de dames daarna gemaakt hebben, kan het publiek in de komende dagen in ogenschouw nemen. De dames hebben tien kasuifels, een koorkap, die aan de hulpkerk in Bloemendaal is aan geboden. en veel klein werk vervaardigd. Twee maaal in de week komen de dames bijeen cn borduren paramenten, welke aan de missie en arme kerken in het land aangebo den worden. Er is origineel werk te zien. dat de belangstelling van velen zal hebben. Het Museum bezit paramenten uit het ver leden (onder andere uit de veertiende, vijf tiende en zestiende eeuw) en die zullen ook tentoongesteld worden. Voor hen. die op de hoogte willen komen van het ontstaan van de kerkelijke gewaden, za! prof. J. J. Hen- neman. arachivaris van het bisdom. Maan dagavond een causerie houden. Tijdens de openingsuren zuilen dames het moderne borduurwerk demonstreren. Zondagmiddag wordt de tentoonstelling officieel geopend door mgr. F. Fllbry, mode rator van de afdeling. Afhalen distributiebescheiden Maandag 9 Mei is het in Haarlem (Vlees hal) de beurt aan BI tot en met Bog voor het afhalen van distributiebescheiden en in Aerdenhout (Gemeente-kwekerij) aan A Anno 1804 Spaarne 56 Telefoon 11896 Effecten - Safe Assuranties Maurice Maeterlinck overleden Wy herinneren aan de rondleiding die elke Woensdagmiddag (om half drie) in het Frans Halsmuseum gehouden wordt. De deelnemers betalen slechts de ge wone toegangsprijs van J 025. De bekende schrijver Maurice Maeter linck is op 87-jarige leeftijd in zijn villa te Nice overleden. Maeterlinck, die uit Gent afkomstig was, was een typische figuur van de eeuwwis seling: zijn eerste werk herinnert aan de decadenten van die tijd: levensmoeheid en vrees voor het onbekende zijn er de be langrijkste elementen in, die men ook kan onderscheiden in zijn in 1889 verschenen drama „La princesse Maleine", dat de Franse criticus Octave Mirbeau deed schrijven over „een nieuwe Shakespeare". Het sprookjesdrama „L'oiseau bleu" („De blauwe vogel"), in 1908 voor het eerst op gevoerd, werd ook in Nederland met groot succes opgevoerd; het bleek trouwens in de loop der jaren meer tot de lezers te zeg gen dan Maeterlincks vele andere stukken, waarvan de gedachten te verfijnd zijn uit gewerkt om blijvende belangstelling te kunnen wekken. „La vie des abeilles", waarin hij in een schoon lyrisch proza niet alleen hel leven der bijen beschrijft, bevat Maeter lincks gedachten op het gebied der zede- leer: hij gelooft in de zelfopoffering en in het gevoel van rechtvaardigheid dat ieder mens aangeboren is. Deze overtuiging leidt hem, ook in zijn latere werken, tot optimistische conclusies. Zijn gehele oeuvre kan men beschouwen als een poging om het heelal en de zin daarvan te doorgronden. Vandaar zijn be langstelling zowel voor occulte verschijn selen als voor de exacte wetenschappen, de biologie en de sociologie. Zijn boeken zijn daardoor niet gemakkelijk toegankelijk voor de gemiddelde lezer. Maeterlinck, die zich in 1896 voorgoed in Frankrijk vestigde, won in 1911 de No belprijs voor litteratuur. Nog een costuumshow van Cruys Voorbergh Gezien de grote belangstelling voor de onlangs gehouden show van antieke costuums, ingeleid met een causerie van de heer Cruys Voorbergh, organiseert de stich ting „Haarlems Bioei" nogmaals een der gelijke show op Vrijdagavond 13 Mei. In de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum, verlicht met kaarsen, in de sfeer van de tijden, waaruit de costuums en sieraden uit de collectie Voorbergh da teren, komen deze gedragen door bekoor lijke joffers en statige jonkers geheel tot leven, vooral ook door de'aantrekkelijkg en deskundige toelichting van de verzame-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 5