F IN Uit de schatten van het Frans Halsmuseum SCHOOLBOEKEN H. DE VRIES Ouépin van der Vlugt De jeugdgevangenis in Zutphen Economische vooruitzichten der V.S. minder ongunstig Zaterdag 16 Juli 1949 Haarlems Dagblad -\ Na de opwekking tot artistieke waarde ring van het stilleven van Pieter Claesz. in onze vorige beschouwing, moge deze keer een korte samenvatting volgen van de kunsthistorische achtergrond van dit bij uitstek Hollandse genre. Niet alleen voor de ontwikkeling van de landschap- en figuur schildering is Haar lem een centrum van betekenis geweest, ook de emancipatie van het stilleven vol trok zich in de Spaarnestad. Het is genoeg zaam bekend hoe het stilleven als decora tief element schuchter ontlook in de boek verluchting der Middeleeuwen, later als ondergeschikt accessoire deel uitmaakte van de gewijde taferelen der primitieven, om zich tenslotte nog steeds onderge schikt in een overvloed te étaleren in de zogenaamde keukenstukken van Pieter Aertsz., Florïs van Schooten e.a. Nog steeds ondergeschikt, want de schilderij blééf de titel voeren van het veelal nog gewijde onderwerp, al werd dit ook ver naar de achtergrond gedrongen. De Haarlemmer Van Schooten was een der eersten, die het stilleven vrij maakte uit zijn ondergeschikt verband en het aldus zijn zelfstandigheid gaf. Het museum bezit van deze kunstenaar een stilleven, dat mét het paneeltje van Floris van Dyck, (Ao. 1613) en een keukenstuk uit 1621 van P.Csz. van Ryck, de vertegenwoordiging vormt van het vroege stilleven. Het volgende stadium in de groei van het stilleven-genre kreeg vermaardheid door de „bancquetgens" en „Ontbijtgens", opgediend door Pieter Claesz. en Willem Clz. Heda, die daarmee de grondslag leg den voor een school van navolgers. Ook deze schilders hebben een stimulans kunnen vinden in de kunst van Frans Hals, al heeft deze slechts éénmaal, in 1616, on afhankelijk van de normen van dit genre, als noodzakelijk middelpunt, een volledig „bancquet" in een schuttersstuk ingelast. Deze meest virtuose maaltijd, ooit door een schilder opgedist, zou toereikend hebben kunnen zijn om de stillevenschilders tot blijvende inspiratie te strekken. Doch af gezien van dit verrukkelijk geschilderde onderdeel, mag worden aangenomen, dat de levendige en soepele toets van Hals, die zich tot in de kleinste onderdelen van de geringste accessoires zijner portretten en portretgroepen manifesteert, deze ver- heerlijkers van het „Stillegent Leven" tot bezieling heeft gebracht. Tot op heden was alleen Pieter Claesz. in ons museum vertegenwoordigd met het stilleven, dat Restauratie van Spaarne 42 duurder dan geraamd werd In April 1948 besloot de Haarlemse raad voor de restauratie van het perceel aan het Spaarne no. 42 een bedrag van 25.000,— ter beschikking te stellen. Later is echter gebleken, dat de vernieuwing van de fun dering onder de nieuw te maken winkelpui omvangrijker constructieve maatregelen vereist dan waarip oorspronkelijk was ge rekend. Wegens de toestand ter plaatse is een afdoende versterking van de fundering slechts mogelijk met toepassing van inge drukte gewapend betonpalen. Voor het aanbrengen van die palen is geen heistel ling nodig, welke daar practisch ook niet te plaatsen zou zijn. Gedurende de lange tijd, welke is verlopen voordat de goed keuring van het restauratieplan afkwam, is het pand en vooral ook de voorgevel nog verder achteruitgegaan, zodat de restau ratie meer verzorging vereist. Tevens is gebleken, dat een deel van de zijgevel moet worden vernieuwd Een en ander veroor zaakt een onvermijdelijke kostenverhoging. Voorts zijn sedert het opstellen van de oorspronkelijke kostenraming (Januari 1947) de sociale lasten en de kosten van verscheidene materialen gestegen. De aard van het werk brengt bovendien mede, dat in de begroting een hoger aannemersrisico moet worden opgenomen. Met het oog op het vorenstaande is met veel zorg en met inachtneming van de uiterste beperking een nieuwe berekening van kosten ge maakt. In totaal zullen de kosten van de algehele restauratie dus 37.924,bedra gen, dus 12.924,— meer dan ter beschik king van B. en W. werd gesteld. B. en W. stellen de raad voor dit bedrag alsnog beschikbaar te stellen. De Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft zich bereid verklaard in de hogere kosten van de gevelrestaura tie een Rijkssubsidie van 50% te verlenen; het maximum van het Rijkssubsidie is nu verhoogd tot 9.734, Aangenomen kan worden dat ook Ge deputeerde Staten van Noordholland be reid zullen worden gevonden te bevorde ren, dat de provincie een subsidie in de hogere kosten van de gevelrestauratie ver leent. Een nieuwe kaart van Haarlem en omgeving De uitgeverij G. Eikelenboom en Zoon te Heemstede heeft een (door het bureau van Openbare Werken te Haarlem vervaardigde) plattegrond uitgegeven van Haarlem en om geving. Tot op het laatst is deze kaart bijgewerkt. In frisse kleuren gedrukt maakt deze grote kaart een voortreffelijke indruk. De stratenlijst die er bij behoort is bijge werkt tot Mei 1949. voor alle inrichtingen van onderwijs SCHOOLBOEKHANDEL Jacobynestraat 3 - Ged. Oude Gracht 27-27a (Adv.) Agenda voor Haarlem ZATERDAG 16 JULI Gem. Concertgebouw: Kilima Hawaiïans, 8 uur. Rembrandt: ..Johnny Belinda". 18 j., 2.00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur Palace: ..Pinocchio". alle leeft., 2.00, 4.15, 7 00 en 9 15 uor Luxor: „Gifhandel in Shanghai", 14 j. 2 00, 4.15, 7.00 en 9.15 uur Frans Hals: ..Blue Skies". 14 j., 2.30. 7.00 en 9 15 uur. City: „Vliegende forten", 14 j., 2.15. 4.30, 7.00 en 9.15 uur. Spaarne: „Ruiters in het rood". 14 j., 7.00 en 9.15 uur. ..Shep de mensenredder". 2.30 uur. ZONDAG 17 Juli Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 18 JULI Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. Stilleven van Willem Claesz. Heda (geboren te Haarlem in 25Ö4 en hier gestorven tussen 1680 en 1682). Doek 88,5 bij 109,5 cm. Aanwinst van het museum uit Duits kunstbezit. reeds onze aandacht had. De gelijkwaardige Heda, die ons thans is toegewezen, mag daarom dankbaar worden aanvaard als de aanvulling van een der pijnlijkst gevoelde lacunes in de verzameling. Duidelijk erva ren wij hoe in de rijke enscenering van dit stilleven de toenemende behoefte aan luxe van het bloeiende Holland der Gouden Eeuw werd tastbaar gemaakt. Typische tegenstelling tot de sobere „Ontbijtgens" van dezelfde meester in de eerste helft der eeuw. H. P. BAARD. Grote order voor Fokkerfabriek Bouw van enige honderden tweemotorige straalvlieg tuigen De Nederlandse regering heeft een contract afgesloten met de N.V. Neder landse Vliegluigenfabriek „Fokker" voor de levering van enige honderden door de Fokkerfabriek in licentie te bouwen vliegtuigen van het type Glos ter Meteor. Deze tweemotorige straalvliegtuigen zijn bestemd voor de luchtmachten van Nederland en België. Dit is de grootste opdracht wellie de Fokkerfabriek ooit ineens uit te voeren heeft gekregen en haar enige jaren werk zal verschaffen. Zij heeft zich reeds ge ruime tijd geleden in het bezit gesteld van de licentierechten. De Fokkerfabriek zal van de tijd. die het uitvoeren van de order vereist, gebruik maken om tegelijkertijd aandacht te beste den aan de ontwikkeling van eigen ontwer pen, zodat zij bij de voltooiing van de op dracht gereed is om de seriebouw van de inmiddels beproefde prototypen ter hand te nemen. Anno 1804 Spaarne 56 Telefoon 11896 Effecten - Safe Assuranties (Adv.) KONINGIN STELT NIEUWE ZENDER VOOR WERELDOMROEP IN BEDRIJF Op 21 Juli zal de Koningin des middags een bezoek brengen aan Lopik-Radio, en daar de nieuwe 40 KW zender voor de we reldomroep in bedrijf stellen. EX-S.D.-AGENT TOT DE DOODSTRAF VEROORDEELD. Het Bijzondei- Hof te Arnhem bevestigde de door de procureur-fiscaal geëiste dood straf tegen de 28-jarige ex-S.D.-agent A. T., afkomstig uit Breda. T. heeft in het laatste halfjaar van de oorlog een zeer groot aan tal arrestaties verricht op de Veluwe en in Utrecht en zich aan tal van mishandelingen van zijn arrestanten schuldig gemaakt. C.P.N.-AMSTERDAM EIST AFTREDEN VAN BURGEMEESTER In Amsterdam zijn namens het districts- bestuur der C.P.N. Amsterdam pamfletten •verspreid, waarin geprotesteerd wordt tegen „de politie-terreur rondom de ver toning van „Het IJzeren Gordijn". In de pamfletten wordt voorts het af treden van de burgemeester en de hoofdcom missaris van politie geëist, evenals een ver bod voor verdere vertoning van de film en vrijlating van arrestanten. De politie heeft vijf verspreiders van dc-ze pamfletten in bewaring gesteld. IMT Puur geneeskracht voor Uw huid i Radio-reportage van het Koninklijk Bezoek De Nederlandse Radio Unie maakt van het Koninklijk bezoek aan Haarlem en Velsen een reportage. Dinsdagavond is een klankbeeld van de aankomst en van de receptie ter Provin ciale Griffie te besluisteren van 22.5323.00 uur via Hilversum II en op Woensdag wordt van 19.30—20.00 een grote reportage via Hilversum I uitgezonden. Denen bij rookwedstrijd in Zwolle verslagen In Zwolle is, evenals vorig jaar, een rookwedstrijd gehouden, welke deze keer een internationaal karakter droeg. Vijf-en-twintïg Denen, die een vacan- tiereis door Europa maken, bonden de strijd aan met de rokers uit Zwolle en omgeving. De gasten konden het niet bol werken tegen de Overijselse „cracks". De Deen Ejnar Klause uit Fredericia had op het ogenblik dat de askolom van zijn sigaar het begaf, een peukje over van 19 mm. De Nederlanders behaalden met 11 mm. de de overwinning. Van de Deense damesploeg, bestaande uit vijf rooksters, wist de 47- jarige Anna Joft uit Vejte een peuklengte van 14 mm. te bereiken. Toch was dit voor Anna Joft, in tegenstelling met de andere Deense dames, de eerste maal, dat zij een sigaar rookte. Zij ontving een medaille van V.V.V.-Zwolle. De taalmoeilijkheden bij dit rooktournooi werden opgelost doordat vele aanwezigen Esperanto kenden. DRIE WEKEN WACHTEN OP DEVIEZEN VOOR FRANKRIJK De ANWB deelt mede, dat er op het ogen blik voor het verkrijgen van de toeristen- deviezen voor Frankrijk een zo grote belangstelling blijkt te bestaan, dat bij de afgifte vertraging is ontstaan. Aanvragers zullen moeten rekenen op een wachttijd van drie a vier weken. Jongens van 18—23 jaar gezien als groep tussen kinderen en volwassenen Uit onze artikelen over „Het kind en de misdaad" is gebleken dat in ons Straf recht (sinds 1901) wordt aangenomen dat de kinderleeftijd eindigt als iemand 18 jaar geworden is. Maar al spoedig werd gevoeld dat die grens in verscheidene gevallen te eng gesteld was. De sprong van kind tot volwassene bleek te groot; er was behoefte aan een tussenvorm, die gevonden werd door het begrip „jeugd" in te schakelen. Jongens van 1823 jaar die daarvoor in aanmerking komen, kunnen nu opgenomen worden in de Jeugdgevangenis in Zutphen. Reeds bij een wet van 1929 werd be paald dat die inrichting zou komen in de oude gevangenis in Zutphen, die daarvoor verbouwd en gemoderniseerd moest wor den. Officiële molens malen evenwel lang zaam, want het duurde nog tot 1 October 1937 voor de eerste jonge mannen konden worden opgenomen. Aanvankelijk was er plaats voor 100 veroordeelden, maar in de loop der jaren is de capaciteit opgevoerd tot 160. Het is geenszins de opzet om naar Zut phen alle jonge mannen van 1823 jaar. die tot gevangenisstraf veroordeeld zijn, te sturen. Daarvoor zou trouwens het aan tal plaatsen te klein zijn. De inrichting is alleen bestemd voor degenen die in aanmerking komen voor een speciale behandeling. Er kunnen jon gens zijn die weliswaar misdaden pleegden waarvoor zij gevoelig gestraft moeten wor den, maar waarvan de rechters en reclas- seerders overtuigd zijn, dat het toch on gewenst is ze te brengen in de sfeer van de de gewone gevangenis. Zij worden in wezen De Jeugdgevangenis in Zutphen. Op de achtergrond de cellen-afdeling, op de voor grond de bijgebouwen en \voningen üoqr het personeel. Effecten- en Geldmarkt Het dollarprobleem blijft de wereld bezighouden. President Truman heeft in zijn halfjaarlijks rapport over de econo mische toestand van Amerika nog eens gewezen op de wenselijkheid, geen aan zienlijke vermindering te brengen in de dollarstroom naar het buitenland. Dit zou niet alleen de betrokken landen dwingen ongewenste en onvoordelige handelsover eenkomsten te sluiten maar tevens de hui- FILM VAN HET ITALIAANSE VOLKSLEVEN VOOR MIJ IS ER niets ontroerender dan een mens die ik op straat zie voorbij gaan - heeft de Italiaanse regisseur Vittorio de Sica onlangs in een vraaggesprek ver klaard. „Dat lijkt misschien niets bijzon ders, maar kijk maar eens goed. Neem bij voorbeeld eens een fietser En dan zijn we direct bij het onderwerp van zijn laatste film: „Fietsendieven", het drama van de Italiaanse werkloze die dan eindelijk, eindelijk werk kan krijgen, mits hij maar een fiets heeft. Hij heeft er een, maar die staat bij Ome Jan. Geen nood: dan wordt er maar zon der lakens geslapen. Dus verdwijnt het „luxe" gedeelte van het beddegoed, de lakens, naar de lommerd en de fiets komt terug. Op de eerste dag dat hij aan 't werk is - hij heeft een baantje als aanplakker van reclamebiljetten bij de gemeente ge kregen - gaat het al mis, want de fiets wordt gestolen. Een ware ramp: hij heeft één week-einde respijt om te zien of hij zijn eigendom kan terug krijgen. En dan is de toeschouwer getuige van de hopeloze fN. strijd die deze man voert Tri i om de net veroverde be- H 1 I rn I scheiden welvaart van hem J en zijn gezin te redden. Hij V-S zal het alleen moeten doen, of althans met enkele vrienden, want de politie doet niet meer dan de diefstal re gistreren. En een onderzoek op het plein, waar fietsen bij honderden tegelijk wor den versjacherd, levert ook al niets op. Als dan tenslotte de bestolene de dief meent te herkennen, blijkt al spoedig dat er tegen de solidariteit van de zelfkant der samenleving, zelfs met de hulp van de politie, niets valt te beginnen. Zo wordt deze man langzaam maar zeker de weg van het leer om leer opgedreven. Hij komt, steeds vergezeld van zijn zoontje Bruno - „een jongen om te stelen", zullen de dames in de zaal, en terecht, wel zeg gen - in de buurt van een stadion: Fietsen, niets dan fietsen, duizenden op een rij gerangschikt, wachtende tot hun eigenaar van de match terugkeert. Er komen ren ners voorbij: op blinkende, snorrende, ge stroomlijnde fietsen. En hij ziet een fiets, eenzaam en onbeheerd bij de ingang van een huis. Dan wordt hem de obsessie de baas, even later is hij met een wanhopige sprong op net rijwiel in het stadsgewoel «■erdwenen. Helaas - en dit woord vertolkt beter dan welk ander ook. hoe regisseur De Sica erin slaagde ons met het lot van zijn held te doen meeleven en begaan te doen zijn - helaas, het geluk is niet met hem. Hij is er na een paar meter al bij. Slechts aan de welwillendheid van de eigenaar is het te danken dat hij niet in de cel terecht komt, maar, met het jongetje stevig aan de hand, naar huis kan gaan. Zonder fiets, de misère tegemoet. Die fiets waart als een spookbeeld door de film, een voortdurende illusie en nacht merrie voor zijn berijder. De functie van de fiets is te vergelijken met die van het half-gedroomde, half-bestaande paard uit De Sica's vorige film „Schoenpoetsertjes". In het reeds vermelde interview ver klaarde de regisseur „Ik moet niets heb ben van de artistieke, intellectuele, litte raire films. Dat wil niet zeggen dat ik de litteratuur en daarmee de cultuur ver acht. Wel het gebruik dat dilettanten er van maken. Wie het verhaal van mijn film goed bekijkt zal daarin niet zozeer letterkundige invloeden ontdekken dan wel een aantal thema's die door sommige schrijvers met voorliefde worden behan deld. Wellicht heb ik Sartre een beetje benaderd met die scène in de regen, waar een groepje Duits sprekende leerlingen van een seminarie een kerk bezichtigt. Daarmee heb ik getracht het gebrek aan contact tussen de mensen uit te drukken. Hetzelfde afdak beschermt de Romeinse werkman en zijn zoon, verenigd in de zelfde angst: nooit meer die flets terug te vinden waarvan hun onmiddellijk heil afhangt en beschermt ook die seminaristen, die noch hun taal, noch hun spraak ken nen." Want het realisme bestaat voor De Sica minder in een nauwkeurig waar- De onfortuinlijke arbeider wordt opge bracht. Een tafereel dat typerend geacht kan worden voor De Sica's natuurlijke xbeergeving van het volksleven. Een scène int „Fietsendieven" met Lam- berto Maggiorani (de vader) en Enzo Staiola (het zoontje). nemen dan in het zoeken van de bewo genheid, die zijn arbeiders, zijn eenvou- digen, zijn kinderen doet leven en de ge negenheid van de toeschouwer opwekt. Het weergeven van de sfeer, waarin zijn personen verkeren, is daar een belangrijk onderdeel van. Heel Rome heeft hy afge zworven om die doodse, blanke steenblok ken te observeren, die de Italiaanse arbei derswijken vormen. En zijn spelers recru- teerde hij uit hetzelfde kwartier, voor het knaapje riep hij zelfs gegadigden via de radio op. De keuze die De Sica liit vier honderd kinderen deed is raak geweest. Zelden zal men op de film een jongens gezicht aantreffen dat zo volmaakt het ge hele gamma der menselijke gemoedstoe standen, van opperste vreugde tot diepste droefheid weet te vertolken. Maar dat vormt dan tevens de grootste lof voor de man die het daartoe wist te bezielen. J. H. B. l dige exportmogelijkheden van Amerika j verminderen. Juist nu allerwege een op- lossing gezocht wordt voor het probleem, een lager prijspeil vast te stellen zonder j een gelijktijdige verdere daling van de productie of een toeneming van de werk loosheid te veroorzaken en een overgang te bewerkstelligen naar meer evenwich tige toestanden, moet elk land, Amerika incluis, zijn export handhaven of uitbrei den. Het voorstel van een der Senaats leden de Marshall-hulp met tien procent te verminderen zal daarom van de zijde der Amerikaanse zakenlieden veel tegen kanting ondervinden. Overigens moet het nog te veel instanties passeren om er zich nu reeds druk over te maken. Het stemt tot geruststelling, dat men in het algemeen over Amerika's toekomstige economische ontwikkeling minder pessi mistisch is dan enige tijd geleden. De drie hoge economische autoriteiten die zitting hebben in de Presidentiële Raad van Eco nomische Adviseurs achten de economi sche vooruitzichten niet ongunstig. Het aanpassingsproces dat gaande is, verloopt tot dusver minder schokkend dan gevreesd werd; niet het minst doordat geen grote en gevaarlijke speculaties zijn opgebouwd. Men had de huidige gang van zaken voor zien en er zich op ingesteld Intussen sluit men de ogen niet voor de duidelijke teruggang in de conjunctuur, evenmin als men dat in ons land doet. Uit de tot dusver .verschenen jaarversla gen spreekt algemeen een grote voorzich tigheid ten aanzien van het beoordelen van de toekomst. De winsten worden, voor zover zij niet naar de Fiscus gaan, groten deels gebruikt voor extra-afschrijving op eigendommen en voorraden of voor het vormen van conjunctuurreserves. Het ver slag van de Algemene Kunstzijde Unie bijvoorbeeld dat deze week verscheen, laat zien dat er van de winst ad 32 mil- lioen, 10 millioen aan belasting wordt betaald, 11 millioen voor afschrijvingen wordt gebruikt, 1 millioen op voorraden wordt afgeboekt wegens verwachte prijs verschillen en ƒ2 millioen naar het pen sioenfonds gaat. Aandeelhouders ontvangen 7 millioen (7 procent). De AKU verwacht een verminderde vraag en een voortgaande daling van prijzen, terwijl zij ook beducht is voor Amerikaanse concurrentie, die nu nog in toom gehouden wordt door devie- zenmoeilijkheden. Een voortgaande prijsdaling en wel spe ciaal in die van exportproducten veront rust ook de president der Javase Bank, die in zijn verslag de financieel-economi- sche toestand van Indonesië heeft uiteen gezet Hij verklaart, dat het niet terstond terugkeren der Nederlanders in 1945 ons milliarden heeft gekost, doordat wij de kans om snel op te bouwen en de aanwe zige voorraad tegen goede prijzen te ver kopen, hebben gemist. De stand van zaken is volgens dr. Smit thans zo, dat een ge deelte van het productie-apparaat in de toekomst ongebruikt zal moeten blijven en dat Indonesië een moeilijke tijd tegemoet gaat, daar de prijzen der import-goederen in minder snel tempo zullen dalen dan die der exportproducten en de goedkope invoer uit Japan tot het verleden behoort Tot dusver werd het tekort op de handels balans gefinancierd door deviezenreserves ontstaan door de onmogelijkheid om in oorlogstijd kapitaalsopbraogster> ->nr Ne derland over te maken Men kan echter niet steeds doorgaan met het teren op reserves, zodat ook in dit opzicht een spoedig herstel van gere gelde toestanden van groot belang is. opdat met de wederopbouw kan worden begon nen. Nadat onze redacteur eerst van de Minister van Justitie een bijzondere toestemming ontving om zelfstandig bezoeken te brengen aan enkele gevan genissen onder andere in Leeuwar den en in Haarlem om daardoor in staat te zijn uit eigen ervaring mede delingen te doen over de reorganisatie van het Gevangeniswezen in Nederland, werd hij in staat gesteld enige zittingen met gesloten deuren van de Kinder rechter bij te wonen, om kennis te ne men van de sfeer die daar gevonden toordt, omdat die van groot belang is voor de beoordeling van het onderwerp ..Het Kind en de Misdaad". Voor een derde serie artikelen kreeg hij ook verlof een bezoek te brengeji aan de Jeugdgevangenis te Zutphen. beschouwd als grote kinderen die een re delijke kans bieden weer op het goede pad le komen mits zij op de juiste manier wor den aangepakt. Daarvoor biedt Zutphen de kans. In de vroege morgen van een mooie dag reden wij (onze fotograaf ging weer mee) naar het oude stadje aan de IJsel. De jeugdgevangenis ligt aan de rand der stads- bebouwing. Het sombere oude deel, waar in de cellen ondergebracht zijn, wordt van de weg af aan het gezicht onttrokken door de vrolijk uitziende voorgebouwen en de woningen voor de directeur en andere le den van het personeel. Geen gerammel van sleutels De bel klingelde en even later zat ik in het hokje van de portier, dat ook als wacht kamer dienst doet. Daar had ik even de ge legenheid om rond te kijken. In de gang en aangrenzende lokalen liepen en waren ver scheidene jonge mannen, de een deed dit, de ander dat, maar allen waren bezig. Dit waren natuurlijk gevangenen, maar je merkte het niet. Er werd wel een enkele bewaker gezien, doch de sfeer van een gevangenis ontbrak. Geen gerinkel met sleutels en dichtklappende hekken. Alles deed je meer denken aan het bedrijvige voorportaal van een fabriek. De voordeur was wel op slot, maar af en toe kwamen „gevangenen" zeggen: „ik moet even weg" en dan noemden zij het doel van hun tocht. De deur ging open. De portier, die zeker een verbaasde trek op mijn gezicht zag, zei: „Die jongens die daar buiten in de tuin werken zijn óók „ge vangenen". Op mijn vraag: „Lopen ze dan nooit weg?", klonk het afdoende antwoord: „Neen, zij weten dat het een gunst is dat zij hier mogen 'zijn". „Ik ben Wedzinga, de directeur. Harte lijk welkom. Ik weet van uw komst, gaat u mee naar mijn kamer?" Daar zaten we dan in de gezellige direc teurskamer. Tegenover mij een man van middelbare leeftijd die mij niet behoefde te vertellen dat hij een Fries is. Rond, open en vertrouwenwekkend. Maar 't meest in teresseerde mij het feit, dat hij in niets de indruk van een gevangenis-directeur maakte. Meer het type van directeur van een H.B.S. die veel tact toont bij het om gaan met leerlingen. Wel had hij mij ge zegd: „Ik ben de gehele dag voor u beschik baar", maar tóch ging het werk door. Af en toe kwamen enige leden van de staf en ook gevangenen binnen voor lopende zaken en juist dit gaf mij zo'n welkome gelegen heid om hem in zijn werk gade te slaan. Een jonge man kwam binnen. „Jan, jij gaat voor het eerst alleen naar een baas in Zutphen werken. Wij vertrouwen je, om half zes ben je terug hè?" „Natuurlijk directeur, twijfelt u daaraan nog?" Een klapje op de schouder en de jongen ging de vrijheid in. Dat was niet het enige incident dat mij trof. Toen ik 's avonds na met de direc teur een gevangenismaal gegeten te heb ben, dat eenvoudig maar goed was weg ging, had ik de overtuiging: aan het hoofd staat een verdienstelijk man, een begaafd opvoeder, een goed uitnemend mensen kenner en een vaderlijke vriend voor allen die aan zijn zorg zijn toevertrouwd. Wat hebben de jongens uitgevoerd? Er komt veel bezoek in Zutphen. De di recteur is blijkbaar gewoon daarbij een vast, een beproefd, programma af te wer ken. Hij begon met een stukje geschiedenis, maar zonder dat hij.het bemerkte was van cüt programma afgeweken door mijn in- teruptie: wat hebben de jongens in het al gemeen uitgevoerd? De heer Wedzinga greep een stapel map pen. Van ieder hebben wij hier een dos sier waarin alles staat. En toen ging hij voorlezen. Het was wat de feiten betreft een eentonig relaas: diefstal, inbraak, mis handeling. Maar het interessantste waren de bijkomstige dingen die in het licht stel den waardoor zy tot die misdaden gekomen waren. In zeer veel gevallen kwam naar voren dat de jongens in een ongunstig milieu verkeerd hadden, of dat het ouder lijk huis geen „thuis" meer was. Als u al die dossiers zou doorlezen zou u zien zo zei de directeur dat de ver klaring van zeer veel gevallen zit in treu rige huiselijke omstandigheden. Echt scheidingen tussen ouders zijn voor vele kinderen funest. En 't behoeft nog niet eens tot een formele breuk te zijn gekomen, om het huiselijk leven aan de kinderen te ont nemen. In veel gevallen is een „kapot hu welijk" al voldoende om de kinderen de verkeerde kant op te drijven. Wij hebben enige tijd geleden over alle jongens die hier zijn een onderzoek ingesteld naar de ouders en toen kwamen bedroevende cijfers aan het licht. In het kort is wel te zeggen dat in 80 van de 100 gevallen de verklaring van het feit dat een jongen hier zit, gelegen is in de ongunstige omstandigheden thuis. Elke jongen die in Zutphen komt begint met zijn levensloop op papier te zetten. In veel gevallen is daaruit veel te concluderen, vooral indien de jongen eerlijk en open hartig is. De oorlogsjaren hebben een zeer ongun stige invloed gehad. Maar juist omdat uit alles blijkt dat deze ongens door die bijzondere omstandig heden op hel verkeerde nnd ■.'••komen zijn is er een goede kans dat zij weer terecht komen. Maar daarvoor is meestal veel meer nodig dan ze alleen te onttrekken aan het verkeerde milieu. Daarom komen ze ook trouwens hier. In een volgend artikel horen de lezers hoe de heropvoeding in Zutphen plaats heeft. C. J. van T.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 5