L Uit de schatten van het Frans Halsmuseum K Legioen der „platbeurzigen" verovert paradijs der rijkaards Jubilerende Volksuniversiteit biedt keur van voordrachten en cursussen SCHOOLBOEKEN Zaterdag 3 September 1949 JOHAN DAISNE: „Het eiland in de Stille Zuidzee" (Uitgeversmaatschappij A. Manteau, Brussel). IN TEGENSTELLING TOT vele van zijn tijdgenoten heeft de Vlaming Johai Daisne (pseudoniem van dr. Herman Thie- ry, geboren in 1912) zich zeer bewust re kenschap gegeven van de roeping der kunst, het hare bij te dragen tot een bevrijding uit de impasse waarin een cultuurperiode, die allengs de vruchten van haar bloei heeft afgeworpen, dit mensengeslacht heeft gebracht. Nadat de rijke oogst der 19de- eeuwse wetenschap en wijsbegeerde was binnengehaald, verwerkt en verbruikt, kwam er een geestelijke schraalte, die door twee wereldoorlogen en de daartussen lig gende jaren van angst en wanhoop in ar moede verkeerde. De ouderen konden nog teren op hun culturele erfenis der vorige eeuw, ook al bleek deze bij het einde dei- tweede wereldcatastrophe ten dele onin- wisselbaar. Bedreigder was de jongere ge neratie. Deze tussen twee oorlogen gebo renen erfden een failliete boedel, althans ze voelen het zo. Zonder gelpof in idealen, wijzen velen hunner het leven met onver schilligheid of cynisme als een „zinloos heid" af. Ze-staan voor het fatale „Niets" Aan deze geestelijke gesteldheid heeft het geruchtmakende existentialisme van Sartre c.s. een wijsgerig fundament gegeven. Johan Daisne verwerpt dit existentialis me zéér beslist, omdat het in beginsel het raadsel van het leven ontkent. Greshoff trof de roos, toen hij eens zei, dat wie niet aan het wonderbaarlijke gelooft, zijn eigen bestaan zou moeten ontkennen, een uit spraak die Daisne stellig zal onderschrijven. De erkenning van het levensmysterie, dat voor de logica van het verstand ontoegan kelijk blijft, is juist de grondslag, waarop hij zijn „magisch realisme" heeft gebouwd. Men late zich niet afschrikken door deze zwaarwichtige benaming. Wel is Daisne er zich van bewust, dat het magisch realisme voorbereiding en wijsgerige scholing ver langt. Maar ook zonder deze laatste is een rijpelijk overdenken van de strekking dezer levensbeschouwing (èn een behoorlijke dosis intuïtie) voldoende, om de bijzondere schoonheidsvorm van Daisne's werk en de verrassende verschieten die het opent te onderkennen. Zogoed als de ultra-violette straal voor het oog niet waarneembaar is, maar, zoals de wetenschap aantoonde, bestaat, zo is boven de realiteit die de menselijke rede doordenken kan een „werkelijkheid van de tweede graad", een hogere werkelijkheid, die wij bovennatuurlijk noemen. De religie van alle volkeren en tijden voelde zich daarmee in verbinding. Wetenschap en wijsbegeerte echter, werkende met het menselijk-beperkte intellect, moesten, hoe indrukwekkend het inzicht was dat ze ver overden, halt houden voor het „wonder", het levensraadsel, dat in God besloten ligt, in God i s. De Romantici der vorige eeuw hebben in een opvlucht van het verbeel dingsleven een doorbraak beproefd naar dit mysterieuze rijk. Soms was hun be zielde fantasie teugelloos en zo verloren zij zich in wat „fantastisch" wordt geheten. Maar de begaafdsten (een Novalis bij voor beeld) raakten dichter aan het geheimenis der Schepping dan de rationalistische eeuw wilde aanvaarden. Wil men onder deze romantici een voorganger van het magisch realisme zoeken, men zou, dunkt mij, E. Th. A. Hoffmann moeten noemen, die het spel van zijn verbeelding zo meesterlijk wist te beheersen met zijn critisch verstand. Daar mee is Daisne's levens- en kunstopvatting gekenschetst. Magisch is zijn realisme, om dat hij tracht door te dringen tot het boven natuurlijke en ervan meedeelt in wat hij de „droom" noemt. Realistisch is zijn levens beschouwing, omdat hij de werkelijkheid, die een ieder kent, niet ontvlucht, maar doorlicht mèt die „droom". Zo ontstaat dan een droom-verlichte werkelijkheid, een reëel beteugelde droom. Voor Daisne is de kunst niet een schone toegift op het leven, een,.bijkomstig aesthe- tisch genot. Ze is een der hefbomen, die naast wetenschap en wijsbegeerte het gees telijk leven uit zijn inzinking kunnen op beuren en wellicht een vonk doen ontsprin gen die het vuur doet opvlammen dat eens Prometheus als godenlicht op aarde bracht. Men kan deze levensbeschouwing naar het mij voorkomt gerust een nieuwe mystiek noemen, die dan in zoverre „nieuw" is, zij aan de „droom" niet vrij spel laat, maar deze verbroedert met het critisch verstand, met wetenschap en wijsbegeerte. Toegerust met deze voorkennis ziet men -— letterlijk dit jongste werk van Daisne in een nieuw, een volkomen ander licht, dan wanneer men zijn „Eiland in de Stille Zuidzee" simpelweg zou lezen als een „lit terair" verhaal. Het is dan niet meer al leen de brilliant geschreven geschiedenis van een liefde, die binnen het bestek der aardse werkelijkheid onvoltooibaar moest blijven, maar van één, die haar volmaakt heid vindt in de tweede, hogere werkelijk heid, waarvan het Kunstwerk de weerschijn is. Overal in deze novelle gaan droom en werkelijkheid bijna onmerkbaar in elkaar over. Wil men ook tot de diepere motieven, de bovenzinnelijke betekenis van dit Bohè- me-verhaal der begeerten en verlangens doordringen, dan zal men goed doen, zich deze uitspraak van Daisne te herinneren: dat de kunst zich voedt aan de troebele conflicten der werkelijkheid, maar de ver lossing schenkt in de schepping van het kunstwerk dat als schepping en zeker als magisch-rtalistische schepping uit mondt in de eeuwige bron aller dingen. Wie daarvan overtuigd geraakt, zal begrijpen hoe het mogelijk is, dat de man, die in de bohème-kroeg „Venezy" zijn hachelijk lief desavontuur beleefde, aan het einde van zijn biecht uitroept: „vaarwel, Zaza, vaar wel! Op een snik en een schreeuw. Want als er een hemel bestaat, Zaza, een hemel waar plaats is voor oude dromen en jeug dige zondaars: venez-y, Zaza! Venez-y!" Heringa Wuthrich HAARLEM CENTRALE VERWARMING JOHNSON OLIEBRANDERS <Adv.) Prinses Wilhelmina op „Sonsbeek" Prinses Wilhelmina heeft Vrijdag een bezoek gebracht aan de tentoonstelling van beeldhouwkunst „Sonsbeek 1949". De Prin ses was vergezeld van haar hofdame me vrouw De Beaufort en werd rondgeleid door de Arnhemse kunstenaars mevrouw Fri Heil en Gijs Jacobs van den Hof. Hare Koninklijke Hoogheid liet verscheidene medeleden van de Werkgemeenschap van Arnhemse kunstenaars aan zich voorstel len. Ik meen in dit artikel de litteraire en wijsgerige stromingen buiten beschouwing te moeten laten, die in Daisne's positieve levensbeschouwing samenvloeien. Wil men verwantschappen ontdekken, men zal er vele kunnen noemen: Hoffmann. Breton, Dostojewsky, Pirandello, Kafka. Verwant schappen geen navolging. - Vrees, lezer, geen zwaarwichtig verhaal. De ..droom" kan alleen vederlicht in de werkelijkheid worden binnengedragen. Zo zijn dan ook Daisne's compositie en stijl licht als de droom en hecht als de werke lijkheid de zuivere uitdrukking van zijn magisch-realistische levensbeschouwing. Dat is zijn kracht, zijn echtheid, zijn schoonheid. Ik ga niet zover als sommige critici deden, die Johan Daisne een meesterstitel toeken den. Deze ere-benaming beware men voor het voortreffelijkste, waartoe later werk van Daisne zeker eenmaal zal kunnen be horen. Maar wel durf ik dit verhaal van het symbolisch Zuidzee-eiland een kranig werkstuk te noemen, waarin Daisne's litte rair streven krachtiger en schoner tot uit drukking komt dan in zijn vroeger werk, dat naar mijn gevoelen nog in het stadium van het experiment verkeerde. Krachtiger en'schoner óók moediger. Wie in een tijd van litterair défaitisme uit innige overtui ging verklaart, dat het leven zich openbaren kan op een wijze, die te schoon is om o n- waar te zijn. is een schrijver die aan een kwijnende litteratuur nieuw leven kan in blazen. Hij deed dit al, met zijn „Man die zijn Haar kort liet knippen". Hij doet het nog overtuigender met dit „Eiland in de Stille Zuidzee". C. J. E. DINAUX. Gemeenteraad Gouda's enig vertier Het is ongeveer vijf weken geleden, dat de Goudse bioscopen hun deuren uit pro test tegen de vermakelijkheidsbelasting sloten en sindsdien is menige Gouwenaar elders een film gaan zien. Doch niet alleen op het gebied van de film is het rustig in Gouda. In de plaatselijke pers van gister avond verscheen een advertentie dat een voorstelling van Lou Bandy niet kon door gaan. Een circus, dat Gouda een dezer da gen zou aandoen, laat verstek gaan. Een filmvoorstelling voor kinderen op smal film wordt afgelast. Voor de volgende week vermeldt de agenda van de „vermakelijkheden" in de kaarsenstad alleende vergadering van gemeenteraad. De kunstschilder R. Basoeki Abdullah heeft ter gelegenheid van de Ronde Tafel conferentie portretten vervaardigd van vooraanstaande figuren, die aan deze conferen tie deelnemen. De schilder bij de portretten van: v.l.n.r. dr. Van Royen, Mohammed HattaMohammed Roem en Sultan Hamid II van Pontianak. Rivièra moet de bakens verzetten Mijnheer 754" vertrok naar Amerika. Door zvjn vrienden wordt hij Viji genoemd, door zijn collegae mr. Vijaya en door het personeel van zijn Londense hotel „mr. 754", naar het nummer van zijn kamer. Niemand echter noemt hem bijzijn ware naam die dan ook Sir Diwan Tiruvalyan- gudi Vijayarafhavachara luidt. De 73- jarige Vijaya voor het vliegtuig, waar mee hij van Londen naar Amerika zal vlie gen, om India te vertegenwoordigen op een vergadering van het Britse Gemenebest in Canada. Druk maar slecht seizoen voor de Azuren kust (Van onze correspondent te Parijs) De optimistische voorspellingen van de Franse toeristencentrale zijn wel zo onge veer vervuld gedurende dit prachtige zo merseizoen, dat op het punt staat te wor den afgesloten. Men had drie milliocn vreemdelingen verwacht en ofschoon alle cijfers hieromtrent nog niet bekend zijn ge maakt. zal men dit ongekende hoge cijfer zeker wel bereiken. Is het dus een goed seizoen geweest? Dat kan men zo zonder meer niet zeggen. Goed was het zeker voor de staatskas, die een flink bedrag dan deviezen mocht verzamelen, die de Franse regering overigens hard nodig heeft voor de aankoop van groenten en zuivelproduc ten vooral in Denemarken en Nederland. Want het weer dat het vreemdelingenver keer zo genadig is geweest, is voor de land bouw moordend gebleken. Reeds nu heerst er, vooral op het land, een nijpend gebrek aan verse groenten. De aardappelen zijn verdubbeld in prijs een kwartje het kilo en de boter is op vele plaatsen weer in de „clandestiniteit" gedoken. Al leen vlees is er in overvloed en niet al te duur, tengevolge van het feit dat vele boeren door de droogte en het tekort aan gras genoodzaakt zijn geweest, hun vee stapel uit te dunnen. Wanneer men nu, aan het eind van het seizoen, met een barman in Cannes of een hoteldirecteur in Nice spreekt, dan ver neemt men echter maar weinig woorden, die van grote voldoening getuigen. Aan het aantal bezoekers heeft het niet gelegen, zo vertelden zij mij, maar het peilEn wanneer door zulke lieden in dit verband over „peil" gesproken wordt dan is het duidelijk dat zij daarbij het oog hebben op de omvang van des bezoekers portefeuille. Inderdaad kwam het publiek dat dit jaar de „Azuren kust" bezocht, uit andere en bredere volkslagen dan tevoren. De Franse Zuidkust, vanouds het gepriviligeerde va- cantiedomein van de rijken, heeft zich dit seizoen „gedemocratiseerd". hemden van zijn aanhang compleet naar Nice overgeplant alsmede winkeliers, en zelfs ook arbeiders, die daar hun vacantie doorbrengen. Een enkele „aristocraat" schuifelt daar nog wat onwennig tussen door. Maar hij voelt zich hier. na deze invasie der „kléine luyden", kennelijk niet meer thuis. Misschien overweegt hij, in de wintermaanden revanche te nemen als zijn kust van deze vacantie-kapers is ver lost. Deze geweldige toeloop van nieuwe gastenlegioenen is zeker niet uitsluitend uit snobisme te verklaren. Aan de Rivièra heeft men immers gedurende het hele jaar 98 procent zekerheid op zonneschijn en na de verdronken zomervacanties van het vorige seizoen heeft die overweging bij velen blijkbaar de doorslag gegeven. Dan maar liever wat korter naar buiten, vindt men, en desnoods overnachten onder een tentzeil (h^t aantal kampeerders aan de Cóte d'Azur, vroeger een volstrekt onbe kend fenomeen in deze regionen, liep dit jaar in de tienduizenden) als de zon maar geen verstek laat gaan. Dat is de hoofdzaak. Aanpassing onmogelijk? Dit democratiseringsproces van de „Cöte" zou in alle opzichten een gelukkig tijdsverschijnsel mogen heten, wanneer de accomodatie van dit luxueuze toeristen oord sedert jaren niet zo volledig op de ex ploitatie van millionnairs en andere rijk aards was georiënteerd. Een wat beschei den pension, waar men voor een 6 a 7 gul den per dag terecht kan, vindt men hier nergens en evenmin van die prettige eet- gelegenheidjes, die het in Parijs bijvoor beeld ook lieden met een magere beurs mogelijk maken, van honger en zelfs van dorst nog net niet om te komen. Langs de boulevards schijnt het ene ..palace" het andere „grand hotel" in protserigheid de loef af te willen steken- en in de binnenstad vindt men voornamelijk filialen van de aanzienlijkste parfumerieën, bontzaken en dameshoedenmagazijnen uit de Parijse Rue Royalé of de Faubourg Saint Honoré. Het is gemakkelijk gezegd dat de zakenlieden zich nu maar moeten aanpassen bij de draagkracht hunner nieuwe cliëntèle, nu de oude goeddeels is gevlucht. Maar een bank bediende uit Lyon ambieert, gesteld dat hij Invasie der „kleine luyden" het al betalen kon, tyelemaal geen hotel kamer in een stijl Louis XVI en een Parijs' naaistertje zal in Nice heus geen Bizon mantel kopen. - Vraag en aanbod „hewegen zich dus op prmcipieel'-verschillende niveaux en een ontmoeting is in de meeste gevallen uitge sloten. Vandaar dus: crisis, ondanks de on gekende toeloop van bezoekers. De grote Men behoeft, om daarvan overtuigd te raken, slechts een wandeling langs de "boulevards te maken. Men ziet daar in overgrote meerderheid studenten de hele „Existentialisten"-kelder van de Parijse Saint Germain werd bijvoorbeeld dit keer mèt 't „be-bop"-orkest. en de Schotse ruit- Dertig jaar ontwikkelingsweek Het programma dat dc Haarlemse Volks universiteit haar leden en belangstellenden voor de herfst van dit jaar aanbiedt, ziet er waarlijk Feestelijk uit. De titels van de lezingen en de cursussen en de namen van de inleiders klinken zo aantrekkelijk, dat velen de lust zal bekruipen al die belang wekkende voordrachten of kunstavonden te willen bijwonen. Zal de heer Baard bijvoorbeeld in drie avonden en een rondwandeling de schat ten van het Frans Halsmuseum toelichten, dr. A. Meesters zal een geestdriftige gids blijken door het duingebied, zal de heer Noordhoff op een avond de kern van ae nieuwe beginselenwet op het gevangenis wezen blootleggen, drs. Elte zal op drie Zaterdagmiddagen de toegang tot het werk van drie grote Franse schrijvers ontsluiten, spreekt dr. Wassink over het brandende vraagstuk van de kankerbestrijding, de heer Van Slooten zal de aandacht vragen voor de even nuttige afweer tegen de tubercu lose. Voor hen die tegen een brok gedegen filosofische litteratuur niet opzien zal me vrouw dra. M. M. Boldingh Goethe's Faust" inleiden. De muziek wordt al even min vergeten, want Sas Bunge zal een Chopin-avond geven ter gelegenheid van de honderdste herdenking van de sterfdag van de grootmeester van het klavier en zijn kunstbroeder Andx'é Jurres zal"in een cyclus van drie recitals enige facetten van de romantische muziek laten horen. Wij ver melden voorts de vijf voordrachten „karak ters en conflicten" van D. G. Ruarus, de causerie waarin Amsterdams populaire bur gemeester mr. A. J. d'Ailly zijn reisindruk ken van enkele buitenlandse grote steden weergeeft en de lezing die dr. G. Stuiveling ter gelegenheid van de tachtigste verjaar dag van Henriëtte Roland Holst over het oeuvre van de grote dichteres zal houden. Haarlem-Noord heeft ook dit jaar een eigen programmaatje. Daar komt de heer Van der Hid'de over zijn geliefde onder ma een goede reden aanwezig. Dit najaar zal het namelijk dertig jaar geleden zijn. dat de Volksuniversiteit in Haarlem haar eerste programma publiceerde. De ouderen van ons weten nog hoe na de eerste wereldoorlog alom in den lande de overtuiging heerste dat een nieuwe tijd was aangebroken, niet alleen op de gebie den van politiek en diplomatie, van econo mie- en financiën, maar niet minder voor de cultuur en de volksontwikkeling. De volksontwikkeling zou moeten wor den een der grote pijlers waarop de maat schappij zou worden gebouwd. Lang niet in alle kringen heerste die overtuiging, maar toch voldoende om instituten als openbare leeszalen, bibliotheken en volks universiteiten in liet leven te roepen. Haar lem bleef niet achter en kreeg in 1919 zijn V.U. Aanvankelijk was de deelneming aan de cursussen en het ledental veelbelovend, maar reeds in 1925 was de V.U. over het hoogtepunt heen en begonnen de cijfers te dalen. De crises, de grote werkloosheid, de dictatuur ten Oosten van ons land zij waren niet bevorderlijk voor democratie en volksontwikkeling en de grote ontmoe diging, die over Europa kwam, verstoorde het geestelijk evenwicht te zeer om bij de massa belangstelling over te laten voor de cultuur. Toch konden ook vóór de tweede wereldoorlog telken jare 15 tot 20 luister en werkcursussen in Haarlem gegeven worden en voorzag de V.U. in de populair- wetenschappelijke behoeften van een be paalde kern der bevolking. Einde 1940 be sloot het toenmalige bestuur de werkzaam heden stop te zetten, vooral omdat men voorzag dat de bezetter het bestuur niet de vrijheid zou laten met een eigen program ma voor de dag te komen. Begin 1946, toen weinigen een hergeboorte der V.U. ver wachtten, werd plotseling een zestal lezin gen en voordrachten aangekondigd die maar een zeer geringe belangstelling ont moetten. Maar tocher was nieuw leven werp „Zeeslepers" spreken en de oud-vak- gekomen, een nieuw bestuur nam de lei— bondleider E. Kupers houdt drie lezingen over de buitenlandse vakbeweging. Ook de Heemstedenaren werden niet ver geten: de musicoloog G. van Ravenszwaay zal drie voordrachten houden over Mozart, Bruckner en Strawinsky, de heer H. C. Ver- kruysen zal het hebben over Parijs, Brugge, Venetië en Assissi en tenslotte zal de heer J. W. Bos de psychologie van de puberteit voor zijn rekening nemen. Voorts zijn er natuurlijk de taalcursussen in Engels, Deens, Frans, Esperanto Zweeds (alleen letterkunde). Dertig jaar ontwikkelingswerk Er is voor dit extra-verzorgde program- Laat dat over aan de vakman Weest verstandig en ga voor het repa reren van Uw stofzuiger niet naar de eerste de beste. Laat dat over aan de vakman, aan Ritsa! Stofzuigerhuis „Ritsa", Grote Houtstraat 132, tegenover Luxor, Telefoon 16693, Haarlem. (Adv.) hotels hebben hun prijzen soms niet on aanzienlijk verlaagd ofschoon men ge middeld dertig gulden per dag hier toch nog wel moet uittrekken zonder daar mee hun omzet te redden, en vele casino's staan, werd mij verteld, nagenoeg voor een bankroet. Het was een „chef de réception" in een rokcostuum, dat Anthony Eden ja loers had kunnen maken, die mij dit zwarte beeld schilderde en die zijn verhaal besloot met de verzuchting: „het vorig jaar was het anders, toen hadden we Dodero tenminste nog. Die naam Dodero had ik in gesprekken al meer gehoord. Dodero is namelijk de afgod van allen die aan de Rivièra geld slaan uit het plezier van anderen. Dodero is de Argentijnse scheepvaartmilliardair, die vaak op een avond millioenen uitgeeft. Dodero is ook de man die een portier, die de vriendelijkheid had de deur van zijn Chrysler te openen, twee of drie biljetjes van duizend franc in de hand frommelde. En wanneer senor Dodero 's morgens na zijn kleintje zwarte koffie op een hötel- terras gedronken te hebben, minder dan tienduizend franc naast zijn schoteltje liet liggen een honderd gulden dus dan keek de ober de hele dag sip, want meneer moest dan toch wel heel erg slecht gesla pen hebben. Hendrick Cornelisz. Vroom is de nestor van het oudste geslacht der zeeschilders. Leerling van zijn vader, de beeldsnijder èn plateelbakker Cornelis Vroom, begon hij zijn loopbaan als faïence-schilder. Een uit voerig relaas van zijn avontuurlijk leven zou in dit bestek te vei- voeren, zodat met een korte samenvatting moet worden vol staan. Na de dood van zijn vader trok Hendrick er op uit, via Enkhuizen, Brugge en Rot terdam, reisde hij naar Spanje. Van Spanje ging hij naar Rome. Door Italië trekkend verbleef hij te Venetië, Milaan, Genua en Turijn. Over Lyon ging liet dan naar Parijs. Van Rouen uit, waar hij ernstig ziek werd, keerde hij naar Holland terug. Een jaar na zijn huwelijk te Haarlem, zwermde hij weer uit naar Duitsland (Danzig, Ham burg). Op een tweede tocht naar Spanje leed hij schipbreuk, waardoor hij in Lissa bon belandde.. Als hij zich tenslotte, te Haarlem gevestigd 1590), geheel op de vrije schilderkunst gaat toeleggen, dan heeft de wereld van het schip nagenoeg zijn gehele liefde. Met het oog'op diverse opdrachten (o.a. het maken van kartons j_ere sciiacjUwpartijen op het voorplan, het Een werk van Hendrick Cornelisz. Vroom (geboren te Haarlem in 1566 en aldaar voor wandtapijten) verbleef hij nog eiuers £pel der schaduwen over het watervlak, overleden in 1640). Aankomst van Frederïk V van dc Paltz met zijn gemalin Elisabeth, in binnen- en buitenland, doch van lbz- a]smec}e plaatsing van de rompen der dochter van Jacobus I, Koning van Engeland, te Vlissingen in Mei 1613. Op een der- tot zijn dood woonde hij delmxtxet m Maar- grote en kleinere schepen, die de blik vlaggen is het stuk gedateerd: 1623. Het schilderij (een doek van 203 bij 409 cm.) lem. Is het wonder dat deze avonturier reSpectievelijlc naar de diepte en naar de werd in 1623 door de stad Haarlem besteld en is afkomstig van het Stadhuis z,ch het best m zijn element voelde als hu 2ijk"anlen leidelIi De Engeismani in de schepen schilderde, die immers de volle jinkerhelft naar rechts opvarend, markeert De documentair-historische waarde van deugdelijk vakmanschap nauwgezet weer- .i ket middenplan. Via grotere en kleinere dit historiestuk is gering, zoals meestal het gegeven, kunnen wij ons een uitstekend vaartuigen, de pieren van Vlissingens ha- S'eval is met de traditie in beeld. Het his- begrip vormen van de bouw, constructie ven, de torens en gebouwen der stad, glijdt torisch gebeuren werd hier 10 jaar na en takelage der onderscheidene scheeps- - ^ato afgebeeld, zodat het evenement uit de typen. De atmosferische werking in het marine- herinnering of naar een ooggetuigen-ver- Op de kampanje (het hoogst-gelegen der zeeschilders. Het vertoont nog alle en landschapstuk hield gelijke tred met de sta§ moest worden gereconstrueerd. Alleen dek) van de Engelsman, links op het voor- kenmerken van het eerste stadium in de overwinning op de ruimte. Van een na- de pentekeningen van een Van de Velde plan, ontwaren we op het origineel een ontwikkeling van de zeeschilderkunst. De tuurlijke atmosfeer is hier ook nog geen de Oude, die later als „oorlogs-correspon- vlootvoogd, in braverende houding, omge- betrekkelijk hoge horizon verdeelt het vlak sprake. Het gehele panorama is nog opge- dent" met de vloten meevoer, kunnen op ven door een aantal pikbroeken en actieve in nagenoeg twee gelijke delen, waardoor bouwd uit lokale kldüren, dat wil zeggen, documentaire waarde aanspraak maken, trompetters. We kunnen ons voorstellen kleuren die niet zijn afgestemd op de al- Intussen is het beeld dat Vroom ons van welk een voortreffelijk overzicht de admi- beheersende toon (in het Hollandse land- de schepen als zodanig geeft volkomen be- ralen hadden van dit hooggelegen zonnedek lem van de Velde de Jonge. Evenals in het schap veelal een limpide-grijs) doch hun trouwbaar. Juist de lokale kleuren garan- over de beweging der vloten. Doch tevens landschap en het groepportret voelen we eigen waarden behouden, ongebonden dus deren ons de oorspronkelijke, volle pracht h°e kwetsbaar zij waren in de strijd, het- ook hier de worsteling om de ruimte, die, naast elkaar. Hierdoor ontstaat de px-ach- van het kleurige en fleurige schouwspel Seen in de praclijk werd bewezen door het nog niet óyerwonnen (als in Hals' eerste tige, bonte bouquet van kleuren, die ook dat een 17e-eeuwse vloot moet hebben op- sneuvelen van tal van hen op deze plaats, schuttersmaaltijd, 7 jaar tevoren!) door het coloriet van. de gewijde voorstellingen geleverd. gedurende de zee-oox-Iogen der jonge Re- optische effecten moest Worden gesugge- der miniaturisten en primitieven zo be- In technisch opzicht is de documentaire publiek. zich het best in zijn element voelde als hij schepen schilderde, die immers de volle wind van het avontuur in de zeilen heb ben. Het gereproduceerde werk behoort on getwijfeld tot de meest representatieve de blik ongemerkt naar de einder, marinestukken van de vroegere generatie reerd. Hieronder zijn te verstaan de don- koor lijk doet zijn. waarde groot: door de talloze details, met H. P. BAARD. ding, een herfstprogramma met tien cur sussen werd ontworpen en er kwamen in 1947 zoveel deelnemex-s dat de zalen meer malen te klein waren om ze toe te laten. Ook op deze naoorlogse tijd van nieuwe hoop en nieuw leven kwam natuurlijk een inzinking, maar toch was ook in het cursus jaar 1948 de belangstelling voor de V.U.- cursussen en lezingen zo groot dat 210 avonden in Haarlem en Heemstede konden worden gehouden met pl.m. 2500 deelne mers, een aantal dat ver boven dat van vóór 1940 uitgaat. Heterogeen publiel» De V.U. doet haar naam eer aan: zij trek» jaarlijks belangstellenden uit alle delen van de bevolking: huisvrouwen, slagers, ver pleegsters. predikanten, artsen, kantoorbe dienden, ingenieurs, doch men mist nog teveel de handarbeiders. Het bestuur van de Volksuniversiteit werkt vooral in de stad en in Heemstede, ook al komen de toehoorders vaak uit de verre omstreken, doch het bestrijken van geheel Zuid-Ken nemer land was nog niet mogelijk bij gebrek' aan voldoende organi satoren. Ten aanzien van andere culturele vereni gingen wordt naar een zo groot mogelijke samenwerking gestreefd. Met het Frans Halsmuseum en de Stadsbibliotheek be staat ee:i zeer innige band. In het gebouw aan net Heiligland worden de meeste avon den gegeven: het Prinsenhof dient het be stuur tot onderdak. De inschrijvingen voor de cursussen geschieden ook daar, evenals in de filialen en in de gemeente-bibliotheek van Heemstede. Meer leden gevraagd In 1949 heeft de V.U. een stadium be reikt. waarin de financiën gezond genoemd kunnen worden; dit is voor een deel te danken aan de subsidies, al zijn die niet veel hoger dan dertig jaar geleden, maar met de contx-ibuties der leden en de cursus- geldén voldoende om jaarlijks een keur van cursussen te houden, waarbij de V.U. zich niet hoeft te schamen voor de aan de docenten uitgekeerde honoraria! Het aan tal cursisten is belangrijk, het aantal leden nog veel te klein. De plaatselijke autoritei ten van Haaxlem en Heemstede hebben vooral in de latere jaren hun grote belang stelling voor het V.U.-werk getoond. De mannen aan wie het ontstaan en de organisatie der eerste 25 jaren vooral te danken zijn, zijn wijlen de bekende pacda- goog en oud-lid van Gedeputeei-de Staten van Noordholland A. II. Gerhard, dr. J. S. Bartstra, dr. J. J. Haak, mr. P. Fiihri Sneth- lage en dr. C. Spoelder. In 1946 kreeg een geheel nieuw team de 'eiding. De Volksuniversiteit voelt zich herboren en jeugdiger dan ooit en stelt :ich beschikbaar voor allen uit Haarlem en omgeving om de vraagstukken van mens ■n maatschappij, van verleden en heden op le meest objectieve wijze door bekwame docenten te laten behandelen teneinde de geest der toehoorders te helpen verruimen, hun verstand te scherpen en hun karakter op te bouwen. Ter gelegenheid van het jubileum van de Haarlemse V.U. zal dit jaar het weekeinde der Nederlandse Volksuniversiteiten in Oc tober in Haarlem worden gehouden. Het herfstprogramma loopt op Woensdag 21 September van stapel met een door Georgette Hagedoorn en haar begeleider Pierre Verdonck te verzorgen avond. De Ttisten brengen een nieuw répertoire mee. voor alle inrichtingen van 'onderwijs SCHOOLBOEKHANDEL H. DE VRIES Jacobijneslraat j Geil. Oude Gracht 27-173 Agenda voor Haarlem ZATERDAG 3 SEPTEMBER Stadsschouwburg: „Nachtrepetitie". 8 u Phoenixterrein: Circus Strassburger. 8 uur Frans Hals: „Vier stappen 111 de wol ken", 18 j„ 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Vergeten levens", 18 j.. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Mariandel", 18 j„ 2. 4 15 7 en 9.15 uur. Luxor: „De lange thuisreis", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Bambi", allo leeft., 11. 2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Het gezag zonder genade"'. 14 j„ 2.30, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 4 SEPTEMBER Stadsschouwburg „Nachirepetitie", 8 u. Phoenixterrein: Circus Strassburger. 2 en 8 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoor stellingen. MAANDAG 5 SEPTEMBER Phoenixterrein: Circus Strassburger, 8 uur. Bioscopen: Middag- en avondvoor stellingen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 5