AKKERTJE Uit de schatten van het Frans Halsmuseum Hans Jacob Nilsen speelt „Peer Gynt" zonder de muziek van Edvard Grieg Wereldvriendschap Devaluatie alleen kan geen wonderen bewerken Zal er dag 24 September 1949 Eind November ook in ons land De royale medewerking van de Noorse regering maakt het mogelijk dat het ver maarde „Norske Teatret" eind November enige voorstellingen van het lyrische drama „Peer Gynt" in de drie grootste steden van ons land komt geven. Ter voorbereiding van deze tournée vertoeft de regisseur en hoofdrolspeler Hans Jacob Nilsen enkele dagen in Amsterdam, waar hij ons gisteren het een en ander vertelde van zijn opvat tingen, die niet alleen in Oslo sterk de aan dacht trokken, doch hem een internationale reputatie verschaften. Men beschouwt deze Hans Jacob Nilsen, geboren in 1897 te Frederikstad, vrij alge meen als een van de belangrijkste toneel kunstenaars van Europa die met grote ken nis van zaken streeft naar vernieuwing der speeltrant van het klassieke répertoire. Zijn devies luidt: iedere traditie iS"goed en verdient te m>rden voortgezet, behalve een kennelijk fomive. Daarom heeft hij radi caal gebroken met de tot dusver bij de .ver toningen van ..Peer Gynt" gevolgde prac- tijken. De meest schokkende wijziging, die vele gemoederen heftig in beroering bracht, is wel het vervangen van de wereldberoem de illustratieve muziek van Edvard Grïeg, welke hij overigens zeer bewondert, door een geheel nieuwe compositie. Regisseur Nilsen herinnerde er aan, toen hij deze als „heiligschennis" gebrandmerkte revolutie moest verdedigen, dat Grieg des tijds (dus in 1867) aan een vriend schreef: „Peer Gynt is het slechtste stuk dat ik ooit heb gelezen. Ik voldoe dan "ook alleen aan het verzoek van Ibsen om er muziek bij te maken, omdat ik letterlijk om het geld zit te springen!" Zijn compositie viel ondanks deze afkeer zo meesterlijk uit, dat het eigenlijke drama er tegenwoordig als het ware ter afwisseling bij hangt, althans pas in de tweede plaats de aandacht opeist. Het grootste bezwaar, dat deze prachtige mu ziek aankleeft, is evenwel het uitgesproken romantische karakter daarvan. Nilsen ziet „Peer Gynt" als een anti- romantisch stuk. De hoofdpersoon is geen nationale held, zoals men hem speciaal in oorlogstijd placht voor te stellen, maar wordt integendeel aan de kaak gesteld als een onverantwoordelijke fantast, een egoistische leugenaar. Men maakt kennis met de lotgevallen van een begaafde avon turier, die doorlopend verraad pleegt aan zijn geweten en die zijn meeslepende ver beeldingskracht verkeerd gebruikt. De mo raal van de geschiedenis zou kunnen lui den: de mens moet leren eerlijk en moedif door het leven te gaan. Daardoor is dit drama, waarin Ibsen veel van zijn jeugd ervaringen verwerkte, niet slechts het meest Noorse, doch tevens het meest uni versele van al zijn werken en van de langst blijvende betekenis. In overeenstemming met deze zienswijze heeft de componist Harald Saeverud (op gegroeid in het onherbergzame Westen van Noorwegen) zijn inspiratie gezocht in dé natuur en in de verste diepten van de men selijke geest. Hij maakte veelvuldig ge bruik van exotische rythmen en allerhande volksliederen, hetgeen trouwens de wens van Ibsen geweest schijnt te zijn. Het stuk kan nu volkomen aan de be doelingen van de dichter beantwoorden. £e& geeefe sc4#eM> 5vtë£ A/UGGEF Agenda voor Haarlem) ZATERDAG 24 SEPTEMBER Stadsschouwburg: „Wie 't laatst lacht" (Het Vrije Toneel), 8 uur. Palace: Jeugd voorstelling, ,.De spoorzoekers", 2 uur. Openluchttheater: Judo en jiu-jitsu- demonstratie. 8 uur. Luxor: ..De engel met de bazuin", 18 j., 2. 4.10, 7 en 9.15 uur. City: „Het eiland der verdoemden", 14 j.. 2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Spaarne: ,.De blanke godin". 14 j„ 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Ontsuimige jeugd", 14 j.. 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Thuiskomst", 14 j„ 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Bestemming Tokio", 14 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 25 SEPTEMBER Wilhelminastraat 22: Psycho Synthese „Wee u, gij schriftgeleerden", 10.30 uur. Stadsschouwburg: „Hotel 't gulden Vlies" (Het Vrije Toneel), 8 uur. Concertgebouw: Humoristenparade, 8 uur. Bioscopen: Mid dag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 26 SEPTEMBER Concertgebouw: Piano-avond George Renesse, 8 uur. Bioscopeu: Middag- en avondvoorstellingen. Proeve van enscenering door Hans Jacob Nilsen van hel lyrische drama Peer Gynt" door Henrik Ibsen, dat eind November door het Norske Teatret in ons land ivor.dt vertoond. Solveïg hijvoorbeeld behoeft niet te zingen, zodat men niet langer is aangewezen op een hoge sopraan, hetgeen haar karakter-beel ding zeer ten goede komt. Voor Anitra ge bruikte men altijd, om niet uit de verruk kelijke toon van de muziek van Grieg te vallen, het mooiste meisje van het gezel schap, hetgeen lijnrecht indruist tegen de omschrijving van haar in de tekst. Nu mag zij vuil en lelijk zijn. Technische problemen De opvoeringen zullen in het Noors ge schieden. Een nader aan te wijzen Neder landse actrice zal tussen de bedrijven een zeer korte verbindende tekst spreken om te voorkomen dat men van de vertoning geen andere indruk overhoudt dan van een schitterende revue. Het stuk :s ingekort tot een tijdsduur van drie uur en een kwartier. Niettemin be staat het spel nog uit dertig scènes, ter snelle vertoning waarvan men absoluut over een draaitoneel moet beschikken. Het zich te Amsterdam bevindende, dat men al worden gerepareerd en vergroot voor dit doel. Het Norske Teatret komt met veertig acteurs en actrices naar ons land. De mu ziek van Saeveriid zal ter kennismaking in November ook worden uitgevoerd voor de Nederlandse radio. Tevens zal men trach ten door het geven van concerten en het houden van voordrachten en tentoonstellin gen de Noorse cultuur dichter bij onze be volking te brengen. NEON-FABRiEK „R E E P I G" BURGWAL 94 - TEL. 20105 - HAARLEM Schaf U vóór de winter een Neon-etalage standaard aan. Reparaties aan Neon binnen- en buiten installaties worden onmiddellijk uitge voerd. Mislukte overval te Oud-Vossemeer Dezer dagen hebben te Oud-Vossemeer in Zeeland drie mannen getracht een over val te plegen op de boerderij vair de ge broeders van E. Omstreeks negen uur hoorden de bewo ners van de hoeve, dat er tegen een buiten deur werd geklopt. Er werd geroepen „we hebben een lekke band". De landbouwer Van E. ging naar de deur, opende deze op een kier en zag drie man nen met maskers voor. Zij drongen naar binnen en dwongen van E. met de handen omhoog te gaan staan. De verdere bewoners van het huis wa ren inmiddels ook ter plaatse. Een broer van Van. E. greep een jachtgeweer en schoot op de indringers. Deze namen over haast de vlucht. De bewoners van de hoeve brachten te lefonisch de politie van het gebeurde op de hoogte. Deze zette onmiddellijk het veer bij Vosmeer en de brug te Tholen af. Om ongeveer half tien hield de politie op de brug een auto aan, waarin drie per sonen zaten. Eén ervan was gewond. Het Ziekenuitkering na inenting Een Gotisch décor voor „Faust" HONDENVRIENDEN Zoals bekend heeft een arbeider, die j Vrijdagmorgen omstreeks de tijd voor Vakk. plukken, scheren, wassen enz. van alle wegens ziekte arbeidsongeschikt is, krach- l het noenmaal hebben wij in de Amster- soorten honden. Spec:ai:tc-i; ;n Poedels toilet- - - 1 teren. Geregeld div. Rashonden voorradig. Alle hondensportart. Keurcoliectle halsban den. lijnen enz. COL'S CITY KENNEL WARMOESSTKAAT 2 TEL. 17254 tens de bepalingen van de ziektewet eerst recht op ziekengeld met ingang van de vierde dag der arbeidsongeschiktheid. In verband met de aandrang, die van overheidswege wordt uitgeoefend om zich te laten her-inenten tegen pokken, heeft het prophylaxefonds besloten, om bij ar beidsongeschiktheid als gevolg van inen ting uitkering van ziekengeld te zijnen laste te doen verstrekken ook over de eerste drie dagen van de arbeidsongeschiktheid (de zogenaamde carenzdagen) en wel tot tach tig procent van het dagloon. Die arbeids ongeschiktheid dient echter vóór de vierde dag door de medische dienst van het ver- zekeringsorgaan te zijn vastgesteld. Daar om is het noodzakelijk, dat bij de ziekmel ding, die op de gebruikelijke wijze moet geschieden, wordt vermeld, dat de ziekte het gevolg is van inenting. drietal werd gearresteerd. Twee ervan ko men uit Rotterdam, één uit Bodegraven. Eén van .de drie is nog verre familie van de "gebroeders Van E. Kort verhaal door H. G. Cannegieter Het was in een poging tot volkenver broedering, dat mijn tante Sophie een cor respondentie begon met een Engelsman, wiens adres zij van haar nichtje Lena had gekregen. Eens in de maand schreven zij elkaar en daar tante Sophie de middelbare acte bezat, gaf de taal haar geen bezwaar om vrijelijk haar gemoed te uiten. Hoewel achter in de veertig en door zwaarlijvigheid geplaagd, had zij nog last van die kinder lijke bevliegingen, welke jongedames tij dens de schooljaren tot een bezoek aan de zenuwarts dwingen. Zij was overgevoelig voor de tedere romantiek van de film en haar eenzaam leven bracht tobberijen mee en zwaarmoedige buiën, waarvan zij zich in haar biecht aan de vriend verloste. Hij was juist de biechtvader, die zij be hoefde. De maandelijkse brief schonk haar het onbedriegelijke beeld van wat men „een man" noemt. Het rustige handschrift, waarmee zij al eens naar een schriftkun dige was gelopen, de eenvoudige structuur van zijn zinnen; de korte maar krachtige waardenschat; het was alles zo goed als een portret. Maar vooral de inhoud van zijn brieven, die haar- troostten en opbeur den met de slogans van het Amerikaanse optimisme, oefenden op tante Sophie een weldadige invloed uit. „Ja", zei ze eens, toen ze bij moeder op de thee zat en deze haar prees om haar zoveel flinker voor komen en moediger levenshouding, „hij kon wel een Amerikaan zijn". Op een van deze snikhete dagen, waaraan deze nazomer zo rijk is geweest, belde op haar flatje iemand aan, die toen zij met het lange trapkoord de deur had openge trokken, met een lijzig piepstemmetje iets onverstaanbaars mompelde. Na enig na vragen begreep Tante, dat de nog in de schaduw van het trappenhuis opgestelde figuur inderdaad haar mo.est hebben en niet aan het verkeerde adres was. De klanken leken wel Engels, en eensklaps drong het tot Tante door, dat het piepstem metje een gezant was van hem, de „man" daarginds in de verte! En in onberispelijk Engels noodde zij de boodschapper boven. In het gedempte licht tussen de tegen de middagzon halfgesloten gordijnen bleek het een fijngebouwd manneke, dat zenuwachtig op zijn stoel zat te wippen, herhaaldelijk zijn vuurrode kuif afveegde met een gewel dige zakdoek en elk ogenblik aan Tantes ogen optsnapte door tersluiks naar de deur te gluren. Dat was een zonderlinge tic van het ventje; dit gluren. Er waren in Tantes kamer drie deuren: één naar de gang, een naar de slaapkamer en een naar het bad. Waarom hield de bezoeker al deze drie deuren beurtelings in het vizier, als een poes, die vreest, dat de muis hem door hei éne of door het andere gat zal ontsnappen? De conversatie vlotte niet erg en er wa: nog geen enkele zinspeling op de brief wisseling gemaakt, hoewel de bezoeker ook Fred Lewes heette, geheel gelijk Tan tes penvriend. Eindelijk kwam er schuchter onder het jongenssnorretje vandaan de vraag, waartoe al het voorafgaande niets dan de inleiding was geweest. „Is uw doch ter niet thuis?" Nu begreep Tante en zij wist haar ver lies te nemen. „Uit logeren", luidde haar antwoord. „En voor lang-". Het piepstemmetje werd eensklaps wel bespraakt. Hoe jammer, dat hij Sophie nu niet trof! Het was zo'n lief en hartelijk meisje. Maar zij had het van binnen niet altijd even gemakkelijk. Dat zou haar moeder ook wel weten: beter wellicht dan hij. Sophie had toch zeker van hun brief- schrijverij geen geheim gemaakt? Jammer, dat ze nü juist uit logeren was; want hij zou vooreerst moeilijk in Holland kunnen terugkomen. Het was een toevallige ge legenheid geweest „Ja", zei tante verstrooid bepeinzend, wat dit slapaangedraaide ventje te maken kon hebben met de Amerikaanse optimist, die zovele maanden haar biechtvader was geweest. „Wilt u de groeten doen aan So phie?" stamelde de piepstem bij het af scheid. Het vertederde Tante haar naam aldus nogmaals in de Engelse uitspraak te horen en zij vóelde een tikje jalouzie opkomen jegens haar „dochter", wier avontuur met de stoere Engelse buitenman aldus tot eeri ontijdig eind was gekomen. (Nadruk verboden). /tutu*, neiT 5T ?y«'V'i'y LAHCE VEERSTg n-15-HAARLEM Fotoüjsten Standaards prima kwaliteit billijke prijs De veel-bezong'en welvaart onzer Gouden Eeuw straalt ons heden ten dage nog tegen uit menig overblijfsel van 17e-eeuwse ar chitectuur .Weliswaar heeft ons voorgeslacht onherstelbare -bressen geslagen in het dier bare oud-Hollandse stads-décor, doch de schilders van het stadsgezicht hebben vele schone aspecten, door slopershand vernie tigd, voor ons in effigïe bewaard. Een vroeg voorbeeld hiervan in onze verzamelingen levert het reeds besproken panorama van Hendrick Vroom, dat ons het uit 1623 da terende profiel toont van de stad Vlissingen. Tegenover deze schilderachtige vertolking van een 17e-eeuwse stad, zoals deze zich aan de zeezijde „heerlyck open doet", geeft Matham de samenvoeging en meer topo- grafisch-exacte weergave van twee onder scheidene objecten uit Haarlem en omge ving. Dit paneel, dat in grisaille-techniek is uitgevoerd en het voorkomen heeft van een geschilderde gravure, verenigt name lijk: ,,'t Huys en 't Hof van Loo; het Huys staet op het Sparen, „In 't beste van de Stad, daer onse schepen varen, „De Hofstee wel bekend op sijnen naem van Loo „Leyt aen der duynen kant, bij 't Huys te Bredero damse Stadsschouwburg het door de kun stenaar Max Bignens uit Baze! ontworpen décor voor de opvoering van „Faust" door het gezelschap van Albert Bassermann be zichtigd. Men ziet daar hierbij een afbeel ding van, geflankeerd door pon rotten van de voornaamste medewerkenden: Maria Schell, Heinz Woester en de reeds ge noemde krasse veteraan. Toen wij ons al struikelend over onver wachte obstakels een weg zochten over het verlaten toneel, spookachtig verlicht door twee aan hun touwen slingerende werklam pen, konden wij ons tussen de puinhopen van een zwaar gebombardeerde stad wa nen. Doch wat wij eerst hadden aangezien voor verkoolde woningen en ontluisterde bomen, bleek bij nader onderzoek een con structie in gothische trant te zijn, waardoor het opwaarts strevende van de zoekers naai de laatste waarheid tot uitdrukking wordt gebracht. Lichteffecten en projectie moeten telkenmale naar de eisen der handeling de stemming brengen. Men zou Max Bignens een schilder met schijnwerpers kunnen noemen. Hij gebruikt slechts enkele kleu ren, overwegend wit en geel met soms wat blauw daar doorheen. De resultaten die hij daarmede bereikte tijdens de door ons bijgewoonde proefnemingen versterkten onze hoge verwachtingen van de voorstel ling, die men op 12 October, ook te Haar lem kan aanschouwen. „Wij staan nog voor één grote moeilijk heid", vertrouwde Max Bignens ons toe, terwijl de werksters met hun angstaan jagende stofzuigers de stoelen van het lege parterre begonnen te reinigen. „Wij weten niet waar wij de stoom vandaan moeten halen om de aardgeest in te laten verschij nen, want de verwarming brandt hier nog nietD. K. Nieuw record 400 m. rugslag dames De vijftienjarige zwemster van De Rob ben Geertje Wielema heeft Vrijdagavond in het zwembad aan de Kapelstraat te Hil versum haar eerste record veroverd, name lijk het Nederlands record 400 meter rug slag. Ware het wereldrecord over deze afstand niet. van de lijst geschrapt, dan zou dc recordtijd van de snelle Deense Ragnild Hveger met niet minder dan 10.2 seconde verbeterd zijn. Geertje Wielema zwom de afstand in dc bijzonder snelle tijd van 5 minuten 28 seconden. Het Nederlands record stond sedert 13 Februari 1938 op naam van Iet van Feggelen met 5 min. 41.4 en werd dus met 13.4 sec. verbeterd. Het „geschrapte" wereldrecord van Hveger stond op 5 min. 38.2 sec. Nieuw wereldrecord 20 km Tijdens atletiekwedstrijden in de Finsc- staa Aabo verbeterde de Fin Viljo Heino het wereldrecord 'op de 20.000 meter door deze afstand in de tijd van 1 uur 2 minuten en 40 seconden af te leggen. Het oude record stond sedert 26 October 1941 op naam van de Hongaar Czaplar met 1 uur 3 min. 1,2 sec. Aldus vertoont ons Matham gelijktijdig de bezittingen van een van Haarlems il lustere burgemeesteren; Jan Claesz. Loo, tot tweemaal toe geportretteerd door Frans meester-brouwer deze opdracht hebben ge- Hals in zijn kwaliteit van Kolonel op de geven om daaiin met niet geringe voldoe- schuttersstukken van 1633 en 163J. njng en trots de aanschouwelijke voorstel- Hoog in de lucht zien we links het meu- ling van zijn wclstand te zicn. we, rechts het oude wapen van Haarlem. Dat de .,zakeiijk;heid» van bepaalde Gou- terwijl in het midden twee engeltjes de den Eeuwse schilders niet slechts door lou- gevleugelde tenanten vormen van een al- jer nuchtere werkelijkheids-zin werd ge- liantie-wapen, gevormd door de wapens dragen blijkt steeds weer, als we ons in het van de geslachten Loo en Akersloot (Loo s i7e_eeuwse geestesleven verdiepen. Zo ver vrouw was Margaretha van Akersloot) en - - de drie leliën van de brouwerij, die we IC6C1C„ Uliuci 11CU terugvinden op de gevels van de drie pan- rtateri'ëiralpiraH'es'nauw'mërdeTdeológiè die het hechte fundament vormde van ons puriteins voorgeslacht: „Daer is sijn Brouwerij, sijn arbeyd en sijn nering, „Daer wacht hij van den Heer sijn segen en sijn tering „Hier is sijn Lust-vertreck, hier is sijn speel-prieel, „Dit is sijn last en lust, dit is sijn levensdeel. De brouwerij „De drie Leliën" en de hofstede Velserend(Anno 1627) van Jacob Adriaensz. Matham, graveur, etser, tekenaar en uitgever, geboren te Haarlem in 1571 alhier overleden in 1631. Hij was een leerling en medewerker van zijn stiefvader Hendrick Goltzius. Paneel 71 bij 116 cm. Aan het museum geschonkeil door mr. A. J. Enschedé in 1896. van een schilderend notaris, die nauwgezet De talrijke brouwerijen mogen Haarlem de bezittingen van zijn opdrachtgever „re- mede tot welvaart hebben gebracht, ook gistreert". dit winstgevend bedrijf had blijkbaar zijn Waarschijnlijk uitgevoerd om een jaar schaduwzijden, als wij tenminste de dich- later de glorie te verhogen van het zilveren ter mogen geloven die aldus vervolgt: bruidspaar LooAkersloot, zal de burge- vrouw was Margaretha van Akersloot) en wev£n aan Ampzingh toegeschreven dicht- °°K regelen onder het tafereel ook hier zuiver <ta'de ernst ter harte kunnen nemen: „1st brouwen niet een angst, en een bekommerd woelen? „Dit is (voorwaer) genoeg te mereken en te voelen: „Hoe billick is het dan, dat hij wat spelens heeft „En dat hij sich te met op 't land tot rust begeeft En de dichter besluit met de moralise rende woorden, die wij ons met onvermin den, rechts aan het Spaarne. Het tafereel dat Matham zo consciëntieus penseelde geeft ons een ruimer perspectief in de voorstelling, die wij ons in de daartoe _;eëigende sfeer van het Frans Halsmuseum kunnen maken van de maatschappelijke achtergrond van ons 17e-eeuws voorge slacht, het geslacht dat wij ifiisschien wel eens wat al te eenzijdig vereenzelvigen met tafelende schutters en vergaderende regen ten! Hier zien wij de bezittingen van een der prominenten onder onze schutters- groten, niet weergegeven onder de genuan ceerde belichting van het ontluikend natu ralisme der contemporaine Hollandse land schapschilders, maar met de zakelijkheid Op Donderdag om 2 en 2.15 uur heb ben, deskundige rondleidingen in het museum plaats. ,Wat is !t ook van den woel van 't arme menschenleven „Indien wij nu en dan ons niet wat wils en geven, „,En breken onse sorg en swaren kommer af, „Tot dat men rusten sal bij Got en in het Graf. Zo spreekt dit aantrekkelijke paneel van de zorgen-barende nering onzer voorvade ren, de vruchten die zij daarvan plukten, maar tevens bevestigen de woorden van de dichter, dichtend onder het devies „Het oog om hoog", de erkenning van de Schep per als Bestuurder van het Al. H. P. BAARD. Wat verder nodig kan blijken Hoezeer de „deskundigen" hel als gewoonlijk oneens zijn over fle finan- cieel-economische gevolgen der devalua tie, hierin stemmen zij toch overeen, dat een en ander, vooral nu 25 landen achter eenvolgens hun waardemeter hebben ver kort, min of meer een sarong in het duister is. Het internationaal handelsver keer bevindt zich tot op zekere hoogte in een chaotische toestand, niet alleen om dat de reacties der bevolkingen moeten worden afgewacht, maar ook wijl de de valuatie in verschillende laniton door nieuwe regeringsmaatregelen wordt ge volgd om er zoveel mogelijk profijt van te trekken en de verwachte nadelen legen gaan. Wat Nederland betreft, zeker is dat wij met de devaluatie niet plotseling in het I paradijs zijn aangeland. Hel zal nog moe- I ten blijken of wij de export in zodanige mate zullen kunnen vergroten dat het dollartekort (als gevolg van onze invoer uit Amerika) wordt overbrugd. In eerste instantie wordt dat dollar- tekort zelfs groter. Want terwijl wij voor eenzelfde hoeveelheid import eenzelfde bedrag dollars moeten betalen (die ons in guldens ruim 40 pet. meer kosten) brengt eenzelfde hoeveelheid export ons minder dollars op. Wij schreven Maandagavond reeds dat onze export, circa 27 millioen dollar groot, ons na de devaluatie iti- plaats van f 73 1/2 millioen, c.a. f 3 00 milioen zou opbrengen, maar wij zijn toen in het nachtelijk uur even geslipt, want zal onze export worden gehandhaafd en Vergroot, dan zullen de guldensprijzen niet moeten worden verhoogd, wat dus wil zegen dat de dollarprijzen worden verlaagd en Amerika ïnplaats van 27 mil- lioen dollar, voor onze export op basis I van 1948 slechts c.a. 20 millioen dollar behoeft te betalen. Het te stoppen gat wordt dus nog wij der en we zullen daarom een grotere hoe veelheid goederen moeten exporteren om eenzelfde bedrag aan dollars te kunnen ontvangen. Worden de prijzen door de Nederlandse exporteurs overeenkomstig de devaluatie verhoogd, dan zou daardoor het effect van die maatregel illusoir worden. Zij bedoelt immers de goederen van West- Europa voor Amerika goedkoper te ma ken en de eerste winst is dan ook onge twijfeld voor de Amerikaan, die meer waar voor zijn geld krijgt. Op basis van onze handel met Amerika in 1948 zullen wij een dollartekort van circa 300 millioen dollar moeten over bruggen, waarvoor wij nu een hoeveel heid goederen moeten leveren met een guldenswaarde van ongeveer f 1140 mil lioen legen een hoeveelheid goederen ter 1 waarde van rond f 800 millioen vóórdien. Alleen voor zover de export producten en goederen met een wereldmarkt-prijs be treft, zullen de exporteurs een groter guldensbedrag toucheren, gelijk dit bij voorbeeld met de Indonesische producten rubber, tin. bauxiet, tabak het geval is. Op grond hiervan meent dan ook mr. J. H. Hoogstraten, secretaris van Staat van Economische Zaken, dat de gevolgen van de devaluatie voor Indonesië niet ongunstig zuilen zijn, Een andere vraag is of Amerika bereid zal zijn de importen uit Europa aanzienlijk te vergroten en of hieraan niet een prijs daling voor verschillende producten het gevolg zal zijn. Hoe onzeker de resultaten der devaluatie zijn, blijkt ook wel uit het. voornemen dat thans aan de Nederlandse regering wordt toegeschreven, om de ex port van agrarische producten naar landen, die hun munt niet of minder hebben gede valueerd, aan een exporlhefl'ing te onder werpen (bloembollen naar de Verenigde Staten, landbouwproducten naar België), waardoor dus de prikkel tot grotere ex port voor een deel weer wordt weggeno men. Dat de regering tot dergelijke maatre gelen genoopt is (of wordt) bewijst wel, dat men zich met de devaluatie op een glibberig pad heeft begeven, waarvan de uitkomst nog zeer onzeker is. Ook zal moeten worden afgewacht of het de regering gelukken zal de algemene prijs stijging, welke naar veler oordeel en ook volgens minister Lieftinck, niet kan uit blijven, door belastingverschuivingen zo danig te neutraliseren dat sociale span ningen kunnen worden vermeden. Gelijk we eerder schreven, met devaluatie zijn wc er niet. Integendeel, zij demonstreert dat wij cr niet zijn en zij zal ook alleen soulaas kunnen brengen als zij een spring plank kan zijn naar een l\oger niveau van internationale handel door de bevrijding van vele overheidsmaatregelen, welke zijn natuurlijke ontwikkeling belemmeren. Óp de wereldmarkt zullen de goederenpriizen weer hun eigen niveau moeten vinden en dit geldt niet in mindere mate van het thans aan banden gelegde kapitaal. Een vrije beurs, opheffing van dividendstop, speculatie-winstbelasting en de goedkoop- geldpolitiek, een vrije transfer van kapitaal en kapitaalsrenle, dit alles zal nodig zijn niet alleen om in het binnenland de indus triële en commerciële activiteit haar nor male prikkels te hergeven, maar in niet mindere mate om het buitenlands kapitaal lot investering in de dollararme landen te stimuleren. In de Verenigde Staten overtreffen thans de besparingen de behoeften voor lopende binnenlandse investeringen, evenals zulks vroeger in West-Europa het geval was. Toen stroomde het Europees kapitaal, ook het Nederlands kapitaal naar de overkant, waar het zijn economische functie tegen een aantrekkelijke rente kon vervullen. Thans heerst aan deze zijde van de Oce-i aan kapilaalnood en zal dus het omgekeer de moeten geschieden, waardoor ook de betalingsbalans van Europa allengs haar evenwicht zal kunnen terugvinden. Van een zodanig proces de voorwaarden te schatten is de moeilijke opgaaf, waar voor de regeringen, ook die van Neder land zich gesteld zien. Devaluatie kaa daarbij slechts een eerste stap zijn. neem een Zes ton tarwe verbrand Vrijdagavond brak brand uit in het aan- en verkoopbureau akkerbouwproducten te Zaandam, dat is gevestigd in het pand „Dc Vrede". In dit gebouw staat een kaar voor het drogen van tarwe; deze was gevuld met zes ton tarwe van de nieuwe oogst, die geheel verbrandde. De kaar, die Vrij dag voor hel eerst weer werd gebruikt, staat op de bovenste étage; op de begane grond staat een kachel, waarvan de warme lucht via een exhaustor naar de te drogen tarwe wordt geleid. Vermoedelijk is de brand ontstaan doordat enige gloeiende stofdeeltjes mee zijn opgezogen en in de tarwe terecht gekomen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 5