Legaat Herman Moerkerk belangrijke aanwinst voor stedelijk kunstbezit CENTRALE BOEKHANDEL j v/h H. N. MUL&v/h J. M. STAP Fa E. BELLAART RADSO SLEUTEL WEG? WRINGERS Zaterdag 26 November 1949 Haarlems Dagblad en Oprechte Haarlemse Courant 5 Tentoonstelling in Huis Van Looi| Enige jaren geleden had ik het genoegen £en artikel te mogen schrijven naar aan leiding van een omvangrijke tentoonstel ling van de vijftig tekeningen die Herman Moerkerk aan de gemeente Haarlem ver maakte. Uitgaande van het feit dat de hu morist in Moerkerk steeds zo sterk belicht wordt in beoordelingen en toespraken, dat, men daardoor de zeer knappe err zeer ge voelige schilder Moerkerk vaak onrecht Qget, heb ik toen sterk de nadruk op dat schilderschap gelegd. Bij de zeer mooie collectie tekeningen van Herman Moerkerk die thans in het „Huis van Looy" wordt ge ëxposeerd, komen we aan gulle, milde hu mor niet te kort. Men vindt daar voorbeel den van bij de tekening van een dom-slim boertje, bij de schutterskoning met zijn ge deukte hoge hoed met veren, de pijp tussen i'n magere kaken en de zilveren platen om fn tengere lichaam en vooral ook bij de portretten van collega's. Kostelijk is de tekening waarop Huib Luns welwillend in het ootje genomen wordt. Ook humoristisch maar menselijk dieper is de caricatuur van de Amsterdamse schilder Martin Monnic- fcendam. Toch is het ook op deze tentoonstelling, hoewel hier geen schilderijen aanwezig Zijn, de schilder die dit alles zo boeiend en belangwekkend maakt, een schilder met een crote vormenkennis en een rijk gevoel voor licht en donker. Moerkerks tekeningen brengen ons in hun veelzijdigheid en schil derachtigheid het oeuvre van Menzel voor de geest, bijvoorbeeld bij de staande Ara bier met de knap gebouwde schedel, bij de zittende oude man met het brilletje, een prachtige tonige schets van een dikke oude vrouw en één van een zielig oud wijfje onder een boom. Heel mooi is ook de teke- Jeugdconcert door de H.O.V. onder Marinus Adam De Vereniging voor Muzikale Ontwik- leling der Schooljeugd, waarvan, zoals men weet, dr. J. A. R. de Smidt de leiden de kracht is, bracht op Vrijdagmiddag een orkest-concert, waarvan de directie en de paedagogische explicatie toevertrouwd waren aan Marinus Adam, die op dit ter rein zijn sporen verdiend heeft en van wie men zonder overdrijving zeggen kan, dat hij talloze Haarlemmers tot concert bezoekers opgekweekt heeft. Het eerste nummer op het programma was het Concerto grosso no. 21 van Han del, voor strijkers alleen, met als concer tino een trio voor twee violen en cello, gespeeld door de heren Stoffer. De Graaff en Hart Nibbrig. Men had de beschikking over een clavecimbel, dat met zijn lichte zilverige tinten het harmonisch vulsel in het werk aanbracht. Het werd bespeeld door mej. Bets Nederkoorn. De heer Adam had heel wat te vertellen over de stijl van Handel, over de geest en de constructie van zijn „absolute" muziek, vooral over de polyphone verwerking van de thema's, waarvan hij de imitatie-tech niek met treffende voorbeelden door het orkest vooraf liet horen. De aandacht- waarmee deze uiteenzetting aangehoord cn later ook de volledige uitvoering Van liet werk gevolgd werd, bewees dat de inleider de juiste bevattelijke toon had weten te treffen om de nodige belangstel ling te wekken. De ouverture Leonore no. 3 van Beetho ven gaf aanleiding om beknopt de inhoud van de opera „Fidelio" uiteen te zetten. Zo kon het gebied van de gekerkerde hoofd persoon en trompetsignaal als teken van zijn aanstaande bevrijding in de loop van hg orkeststuk herkend en in zijn logisch verband erkend worden. Maar Adam liet vooraf ook de twee hoofdthema's horen en toonde duidelijk aan hoe Beethoven deze uit korte motiefjes opbouwde, wat trou wens voor zijn manier van componeren kenmerkend is. Nadat men de ouverture in haar geheel gehoord had, werd de aan dacht gevraagd voor klank en omvang van de bijzonderste blaasinstrumenten fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn, trompet en trombone. Ondertussen was het podium nog meer bevolkt geworden, want het volledige ap paraat waarover de H.O.V. beschikt moest in werking komen voor de uitvoering van „Een nacht op de kale berg" van Mous- sorgsky. In dit werk zou men ook de pic colo horen gillen, de tuba horen razen, de harp tinkelen en allerhande slagwerk, waarbij ook klokken, hun effectvol werk doen. Het programma van deze heksen- muziek was gauw verteld. Men wist dat men geen strelende melodietjes te horen zou krijgen, maar men kon bij de uitvoe ring ervaren hoe sterk de macht van de muziek kan wezen ook in het uitbeelden van duivelse visioenen. En toen het vre dige morgenklokje de heksen verdreven had kreeg men toch nog een fraaie melodie te horen, eerst gespeeld door de klarinet en dan door de fluit, waarbij de harp als het ware dauwdruppels over het morgen landschap sprenkelde. Het was voor de jeugd een zeer leerzame en aangename muzikale middag. JOS. DE KLERK Grote Houtstraat 63 - Telef. 10305 Ruime keuze in: ROMANS JEUGDLECTUUR KALENDERS Dagelijks geopend van 9 tot 18 uur. 1, 2 en 3 December van 9 tot 21 uur. Prins Bernhard nog niet hersteld De gezondheidstoestand van Prins Bern hard is vooruitgaande. De Prins is echter oog niet geheel hersteld en zal zich in de eerstkomende dagen nog in acht moeten nemen. Particulier secretaris van de Koningin Tot particulier secretaris van de Ko- ^ngin is met ingang van 15 Januari naast mevrouw Smitt Avis, die de functie van particulier secretaresse vervult, benoemd oe heer W. J. baron van Heeckeren van Molecaten. ning van een oude boerin in het zwart met de waaiende muts. Dan is er een portret van een boerin met een kanten mutsje op die zeldzaam gul en hartelijk de wereld in kijkt. In een rake potloodschets van een aap jeskoetsier is het silhouet van de rijtuig lantaren knap gebruikt in de compositie. Dan trekken voorts nog een goed blad met negerinnen en enige impressies van vluch telingen de aandacht. Apart vermelden wil ik bovendien, ten eerste een klein portretje van een zigeu nermeisje in een verzamellijst bij andere schetsen, waar bij alle eenvoud van be handeling alles verteld is over het zwer versleven en tenslotte nog een werkje van geheel andere aard waar Moerkerks grote gaven als compositeur uit blijken: een kleine tekening met aquarel en dekverf van een straat met natte sneeuw. De sug gestie. van de grote stad, de plaatsing en bewegelijkheid van de figuren en het win derige natte weer zijn hier prachtig weer gegeven. Men dient deze gelegenheid, een keur- collectie tekening van Herman Moerkerk te zien, niet te verzuimen. L. H. H. SCHUTTE (Fa. Martens en Zoon Anno 1784) Garenkokerskade 1, Haarlem - Tel. 13467 AANNEMERS VAN ALLE BOUW. EN ONDERHOUDSWERKEN (Adv.) Naar LOOSJES voor SINT N3C0LAAS BOEKEN KALENDERS Maandag, Dinsdag cn Woensdag ge opend van 8.306 uur. DonderdagVrijdag en Zaterdag ge opend van 8.309 uur. GR. HOUTSTRAAT 100 - TEL. 13060 (Adv.) Tentoonstelling voor vrije tijdsbesteding Op Dinsdagavond 20 December zal, on der leiding van Wethouder D. J. A. Geluk, voorzitter der Stichting „Haarlems Bloei", ten Stadhuize een bespreking worden ge voerd met de vertegenwoordigers van or ganisaties, welke zich bezighouden met lief hebberijen die als vrije tijdsbesteding mogen worden beschouwd, zoals knutselen, fraaie handwerken, verzamelen, bloemen en plan ten en dierenliefhebberij en tuinieren. Deze bespreking heeft ten doel een over zicht te krijgen van hetgeen er op dit ge bied in Haarlem bestaat, teneihde te kun nen nagaan hoe de medewerking dier orga nisaties kan worden verkregen en een beeld te vormen van de wijze waarop de tentoonstelling voor vrije tijdsbesteding, die in Juli 1950 gehouden zal worden, kan wor den opgezet. Prijsbeheersing onderzoekt tarieven van de N.Z.H. Wellicht binnenkort herziening De Prijsbeheersing heeft aan de Haagse Tramwegmaatschappij toestemming tot een tariefsherziening, die op een verhoging van ongeveer 25 procent zal neerkomen, ver leend. De enkele rit wordt nu vijftien cent, het overstapje twintig. De tienrittenkaar- ten van een gulden worden vervangen door een achtrittenkaart voor hetzèlfde bedrag. Wij vernamen, dat in de tweede week van December de Prijsbeheersing ook een on derzoek zal instellen bij de N.Z.H. om na te gaan of de door deze maatschappij reeds sedert enige jaren gevraagde tariefswijzi ging gerechtvaardigd is. Zou dit inderdaad het geval zijn, dan is de kans zeer groot, dat inzonderheid het stadstarief in Haarlem verhoogd zal wor den. De enkele zit zal vijftien cent blijven, de tienrittenkaarten zullen dan waarschijn lijk door achtrittenkaarten worden vervan gen. Wellicht, dat ook in Haarlem het over stapje twee dubbeltjes zal gaan kosten. CONCERT IN DE GEVANGENIS Het Symphonie-orkest Haarlem onder lei ding van Piet Halsema geeft hedenavond in de Strafgevangenis te Haarlem een concert met solistische medewerking van de sopraan Hélène Ludolph, die de aria „Ah Perfido" van Beethoven zal zingen. Verder bestaat het programma uit de Sinfonia van Joh. Chr. Bach, het symphonisch gedicht „Finlandia" van Sibelius en de „Symphonie met de pau kenslag" van Haydn. In Zwijndrecht is een auto, bestuurd door S. K. uit Rotterdam, door een rangeer- trein geramd op de overweg van de rangeer lijn naar de Verenigde Oliefabrieken. De auto werd een eind meegesleurd, maar de bestuurder kwam er zonder enig letsel af. Hef Residentie-orkesf met Johanna Martzy, een violistisch wonder Op het tweede ledenconcert van serie B ruimde de H.O.V. haar plaats op het po dium in voor het Residentie-Orkest, dat voor het eerst te Haarlem optrad onder leiding van Willem van Otterloo. Men kwam met een soliste die tot de sterren van eerste grootte van deze tijd gerekend mag worden. De jonge Hongaarse violiste Johanna Martzy, die de prijs-Hubay ver wierf en op het Internationale solistencon cours te Genève de hoogste onderschei ding behaalde, speelde deze avond het Concert in D van Tsjaikofsky. Men onder ging de indrukken van deze vertolking als die van een violistisch wonder; wij kon den ons afvragen hoe het mogelijk was, dat een jong meisje zulk een overtuigende kracht, zulk een mannelijk karakter aan het stuk kon geven zonder enige inzin king te laten blijken, en konden ons ver bazen over de buitengewoon grote en no bele toon die zij wist te produceren. Hon gaars temperament? Natuurlijk! Het is een veelvuldig gebruikt cliché bij de be oordeling van Magyaarse kunstenaars. Minder vaak zal men echter spreken van Hongaarse beheersing. Maar bij het spel van Johanna Martzy was er alle reden om deze als hoogst verrassende kwaliteit van haar kunstenaarsschap te laten gelden. Geen elegante of kunstmatige reserve, maar een vurig élan, dat door even na tuurlijke impulsen in toom gehouden wordt. En alsof het de gewoonste zaak van de wereld betrof, kon de vertolkster, bij een zo mannelijke en virtuoze vertolking, uiterlijk kalm blijven en de geweldige op gave als met stroeve ernst volvoeren. Toch was er niets droogs of machinaals in dat spel en waar het op musiceren met het orkest aankwam, in de „Canzonetta" bijvoorbeeld, werd het wonder compleet. Het kon de wens doen opkomen Johanna Martzy eens in een compositie van voor namer muzikale betekenis te mogen horen dan in dit concert van Tsjaikofsky, waar over de Weense criticus Hauslick bij de première niet ten onrechte lelijke dingen heeft gezegd; zijn uitdrukkingen waren alleen maar wat „cru". Wij hebben in ieder geval deze avond een wonderlijk mooie interpretatie van het stuk gehoord en zulks in een samenwer king met het orkest, die voorbeeldig kon worden genoemd. Willem van Otterloo voerde met het or kest als openingsnummer de ouverture „De Vogels" van Diepenbrock uit, een zeld zaam rijke en kleurige compositie, die hij voortreffelijk uitgediept had. De virtuoze fluitpartij werd door Jan Prins bijzonder klankschoon en brillant gespeeld. Als hoofdschotel van het orkestpro gramma 'kwam aan het slot „Ein Helden- leben" van Richard Strauss. Voor een dus danig werk, dat een geweldige orkestbe- zettig vereist, is het noodzakelijk een be- GED. OUDE GRACHT 52 - TEL. 12762 tegenover de kerk PHILIPS - ERRES - WALDORP Betaling in overleg (Adv.) roep te doen op onze grote orkesten en wij mogen het Residentie-Orkest dan ook dankbaar zijn dat het met dit programma nummer het tekort aan mogelijkheden bij ons eigen orkest aanvulde. Niet omdat het werk, artistiek gesproken, ons nog zoveel te zeggen heeft; het opgeschroefde heroïs me en zijn sentimentele contrasten verra den een geest die ons verre ligt. Maar als virtuoos orkestwerk, als geniaal handwerk vol fantasie, blijft het na vijftig jaar (het ontstond in 1898) nog steeds een machtig werk en een geduchte taak voor de diri gent, het orkest en de solist. J3 ook voor de solo-viool, die de levensgezellin van de held uit te beelden heeft, wat voorwaar geen sinecure is. Concertmeester Adolphe Poth kwijtte zich op magistrale wijze van zijn lastige technische taak en wist met aangeboren goede smaak een al te weke uitdrukking in sommige passages uit de weg te gaan. Voorts alle respect voor de prestaties van het orkest en de hoogste lof voor dirigent Van Otterloo, die zich met de interpretatie van deze geweldige partituur een orkest leider van eerste rang toonde. Den Haag heeft het getroffen met Van Otterloo. JOS. DE KLERK. TEL. 11493 - LANGE VEERSTRAAT 10 DE „SLEUTELSPECIALIST" „Zuiderkruis" met troepen op de thuisreis Vrijdagmorgen is het troepentransport- schip „Zuiderkruis" uit Tandjong Priok naar Nederland vertrokken met aan boord het derde bataljon van het garde-regiment „Prinses Irene", het tweede regiment veld. artillerie en contingenten van de militaire politie, de marine en de mariniers. SCHOTERWEG 34 HAAiïifXT TELEFOON 21304 RIVIER VISMARKT 3 TELEFOON 10117 Nieuwe basis Voor de noodzakelijk gebleken herstel werkzaamheden aan de paalfundering van het Stedelijk Museum, stellen B. en W. van Amsterdam (in sobere bewoor dingen) aan de raad voor om een bedrag van 93.000 gulden beschikbaar te stellen. .Het gebouw heeft de laatste tijd zo op zijn grondvesten geschud, dat men zich zelfs afvraagt of een geheel nieuwe basis voor dit museum niet doeltreffen der zou wezen. Paradijs ih rietland Wanneer gij ruim driehonderd Amster damse straatjongens zoudt loslaten in een stuk relatieve wildernis met een vrijbrief om er hutten te bouwen, fikkies te stoken, kortom alles te doen wat hen vermakelijk voorkomt, dan zoudt gij toch ook menen de basis voor moord en doodslag gelegd te hebben. Nochtans is dat een falikant verkeerde opinie, want de resultante van alle chaotische krach ten, die deze jongelieden in hun groeze lige vingers hebben, blijkt een volmaakt ordelijke gemeenschap op te leveren. Wie dat niet geloven wil, moet maar eens aan het einde van de Molukkenstraat ergens in Oost over de brug komen en dan linksaf slaan. Bij het stoomgemaal, dat daar prijkt als een laatste waarschuwing aan de Bond van Nederlandse Architecten, ziet gij dan twee jongetjes verhit bezig een grote pieremegoggel voortdurend in de verkeerde richting roeien. Hun naviga tie gedraagt zich overigens omgekeerd evenredig aan de ijver waarmee zij aan de riemen trekken en wanneer het rond hollende vaartuig eindelijk per ongeluk tegen de overkant botst is de geestdrift van de stuurluitjes aan wal, die voort durend met krachtige taal hun betere wetenschap in de rede vallen om hun vreugde te uiten over de zonderlinge koers van de onderhavige platbodem, niet meer tot bedaren te brengen. Het bootje onderhoudt namelijk de veerdienst tussen de glibberige wereld van het asfalt en het deze zomer begon nen Jeugddorp, dat daar op een groot stuk rietland gevestigd is. Deze neder- 'zetting is daar gesticht door de jeugd afdeling van Het Rode Kruis, als ant woord op het voortdurend klagen van de politie die de handen aan de belhamels vol had. De „ongrijpbare jeugd" heet dat met een mooi woord. Maar zo ongrijp baar was die jeugd helemaal niet, want toen zij in de gaten kreeg, dat zij hier niet geketend werd door de duizend en één disciplinaire maatregel, die zovele jeugdbewegingen tot een exercitieterrein voor volwassenen met onderdrukte dic tator-complexjes hebben gemaakt, kwam zij van kilometers ver uit alle wijken van de stad om zich met opgemelde veerboot, zoals men in een rechtgeaard proces-verbaal behoort te schrijven, te laten overzetten naar dit jongens paradijs. Zij staan zich zelfs aan de oever te verdringen als evenzovele be wijzen dat een dressuurbaan voor pae- dagoochelende hogeschool-ruiters niet hun idee van heropvoeding is. Het is hartverscheurend om te zien dat zij op het ogenblik al teruggestuurd moeten worden. Niet omdat er geen jeugdleiders genoeg zijn, want de enige voogdes, mevrouw Van Hees, kan het op haar sloffen af (als er niet teveel modder ligt althans) met de 335 burgers van Jeugd dorp maar omdat er geen hout ge noeg is. Dit moet niet zozeer dienen om er onderling tuchtrecht mee uit te oefe nen, maar om er hutten van te bouwen, de hoekstenen van deze wonderlijke gemeenschap. Zonen van Winnetou Deze Amsterdamse Biesbos davert van de geweldige hamerslagen, waai'mee de vrijgevochten ingenieurs hun eigen woonsteden in elkaar timmeren. Hun bouwstijlen worden allerminst bepaald door het voorbeeld van Berlage of Dudok, doch wel door dat van de heer Winnetou. Overal heerst bedrijvigheid. Hier zit er één op het dak, daar zit er ook één op het dak. Zij zijn aan het spij keren als doodkistenmakers na een grote sterfte. Zij betrachten een spaarzaam heid met materiaal, die de heer Ingwer- sen onverwijld zou inspireren tot een manlijke ontboezeming als: „Flink zo, kerels, ik heb het altijd wel gezegd!" en tot een nieuw plan aan de regering. Het grote blanke opperhoofd in deze rimboe wordt aantrekkelijk belichaamd door de bovengenoemde mevrouw Van Hees, welke op een toon van gemoe delijke verstandhouding (die heeft zij geleerd als stewardess bij de K.L.M. waar moederlijk begrip een der grond beginselen vormt van het luchtverkeer) bereid is alle toch reeds schaarse ver bodsbepalingen zo weinig mogelijk te doen klemmen. Zij stelde ons voor aan een blonde bengel van twaalf jaar of daaromtrent, die ons opgewekt ver telde: „Vroeger was ik hier burgemees ter, maar ze hebben me weg-gestemd. Nu ben ik kok." Hij scheen het verlies van zijn waardigheid niet zwaar te tel len, temeer daar zijn culiniare functie een grote publiciteitswaarde had in zijn ogen. De stapels pannekoeken, die hij beweerde te hebben gebakken, groeide althans hoger en hoger naar gelang zijn zekerheid toenam, dat het verhaal in de krant zou komen. Hij deelde ook mede sigaretten te roken en een bajonet te bezitten, die hij ons vol trots liet zien. Verschrikt keken wij naar onze bege leidster, van wie wij een opmerking verwachtten in de trant van: „Doe weg dat gevaarlijke wapen!" Maar ze zei heel laconiek: „Zo zo, dat is een heel ding". Dat er al eens een hut door brand was vernietigd, bleek haar ook niet te deren. De jongens, die per ongeluk de rode haan hadden laten kraaien, waren hard weggelopen om nooit meer terug te komen. „Ze dachten zeker dat dat niet mocht", vertelde mevrouw Van Hees ons nog steeds verbaasd. Hoe voortreffelijk dit zelfbeschik kingsrecht in deze vrije-middag-kolonie van dertig dozijn in de wandeling lang niet lieve jongens werkt, blijkt uit de verontwaardigde kreet van een jongen, die al vier maal wegens diefstal gegre pen was, toen hem een houten paai was ontstolen: „Gorrie, ik dacht dat hier al leen maar éérlijke jongens waren!" Binnenkort worden de opstallen uitge breid met een levensgrote boerderij en echte beesten, zoals kippen, duiven en ganzen. Mevrouw Van Hees is daar niet helemaal eerlijk aangekomen, want ze heeft net zolang allerlei onderdelen weg gesleept totdat de gemeente zei: „neem nou het hele geval maar mee". Er komt ook een botenhuis, met een kano er in voor iedere hut. De vaders zijn schrif telijk opgeroepen om deze vloot op te kalefateren. De jongens worden ge schoold in eerste hulp bij ongelukken, om de wonden die zij elkaar toebrengen, weer zelf te kunnen verbinden. De burgemeester heet Frans Hemelrijk en is vijftien jaar. Deze edelachtbare jongeling beschikt over een eigen ambts woning, die men beter ambtskeet zou kunnen noemen. Dit slaat niet op de vermeende slordigheid, maar wel op de omvang en uiterlijke vorm. Verder is men met de nabootsing van de structuur van de stedelijke overheid nog niet ge komen, aangezien de daaruit voort vloeiende fijne vertakking van functies het begripsvermogen van de bevolking te boven zou gaan. De politie, die deze hele onderneming aanvankelijk beschouwde als een „Kunst moet nationaal zijn!" Dat is het devies van de Poolse regisseur Alexander Forddie thans in ons land vertoeft om de première hij te wonen van zijn fihn „De waarheid kent geen grenzen" die zonder voor programma in het Cineac-theater aan het Damrak wordt vertoond. In Tuschinski kan men zien hoe Arthur Rank zich Christopher Columbus" voorstelt en in Roxy de bij velen ge liefde Cary Grant als een beroeps speler die grof geld tracht te ver dienen en daarbij zijn hart verliest aan een jongedame, die zich in het dagelijks leven Laraine Day mag laten noemen. Twee bioscopen (De Uitkijk en Cultura) brengen de nieuwe film „Episode" naar de po pulaire roman „Dit alles en ook nog de hemel" met Bette Davis en Char les Boyer. Toneelpremières zijn er niet, daar om kan hier in herinnering worden In de hoofdstad uit gebracht dat het Thé&tre Hébertot op Woeiisdagavond nog een opvoe ring van „Caligula" door Alben Ca mus in de Doelénzaal verzorgt en dat Comedia op Dinsdagavond de laatste (tevens 125ste) voorstelling geeft van „Tramlijn Begeerte" in het Centraal Theater. Het Concertgebouw-orkest geeft Zondagmiddag een abonnements concert met medewerking van de bariton Laurens Bogtman en Dins dagavond concerteert het Utrechts Stedelijk Orkest onder leiding van Paul Hupperts met medewerking van de pianiste Nicole Henriot. In de kleine zaal zijn de volgende week twee recitals, namelijk op Zondag avond van de violist Devy Erlih en op Dinsdagavond van de zangeres Elisabeth Schwarzkopf. Het Paviljoen Vondelpark herbergt een expositie van kunstnijverheid onder het motto „Werk met de hand uit eigen land". Deze is dagelijks te bezichtigen, behalve Dinsdag en op de verjaardag van Sinterklaas. vreemde inmenging op haar werkterrein, is nu net zo tevreden als de jongens zelf. „Je kunt het al echt merken op straat!" rei een forse brigadier. Achteruit In de Spuistraat stapte een oude dame uit één van de schommelende voertuigen, die als blauwe tram bekend staan. „Hebt u een prettige reis gehad, oma?" vroeg de wachtende familie als uit één mond. Zij schudde het grijze hoofd met de kraaltjeshoed en zei met bitse verbolgenheid „Hou me der alsje blieft over op. Ik heb de hele weg achteruit moeten rijden en daar kan ik niet tegen". „Maar grootmoeder", sprak toen een meisje dat op Roodkapje leek. „waar om hebt u dan niet gevraagd om van plaats te ruilen met degene die tegen over u zat?" „Dat kon toch niet kindjeEr zat niemand tegenover me". BOEDA. Goedheilig Mam Het gekke is, dat ik toen ik negen jaar was al wist dat-ie niet bestond. Maar dat ik toch nog aan hem geloven kon, droom koninkjes die wij, zo jong en zo wijs, nog waren en nog konden zijn. Die juffrouw in de vierde klas had het domweg verteld. Aan de ooievaar kwam zij niet, met haar van duizend verantwoor delijkheden vervulde paedagogie. maar Sinterklaas moest haar geweten op peil brengen. Zo moest die heilige man het des te meer ontgelden. Geen stukje van zijn vuurrode mantel bleef heel onder de ve nijnige openhartigheid van deze opvoed ster. En hoe best weet ik nu nog, dat ik het mens maar heb laten babbelen en dat ik dat kleuterhart van mij eenvoudig op slot deed voor het rameien van haar onweder- sprekelijke logica. Knapen van negen komen immers niet onder de indruk van het onwederlegbare? Zij geloven zo stellig in hun dromen en in het onsterfelijk bestaan van allen die in de wereld van hun spel wonen: alle feeën, alle koningen, alle goedheilige mannen en tedere princessen! Ik droom van U en dus zyt ge. wat alle leesplankjes-dames ook beweren mogen. Ik heb het thuis niet verteld. Niet gezegd hoe dom die juffrouw van ons was. Was het dat ik vader en moeder hun il lusie in mijn geloof niet wilde ontnemen? Of was het omdat ik het eenvoudig te dwaas om los te lopen vond wat juffrouw had onthuld? Maar ik weet zeker dat ik, zonder list of logen en in ongeschokte overtuiging, die schoen bij de schoorsteen zette en dat iedere morgen ieder suikeren beest de dwaasheid van die schooldame aan de kaak stelde. Hoe lang heb ik in die droom geleefd, hoe lang de illusie gaaf en glanzend ge houden in dat kinderhart? Eerlijk is eerlijk: ik meen dat ik haar nooit helemaal verloren heb. Dat ligt aan het ogenblik. Want elke dag is er toch een moment van de diepe, ongerepte stilte des harten, waarop elke illusie werkelijkheid wordt en iedere droom waarheid. Gelooft ge niet telkens weer in de prin ses, die tastbaar uit uw dromen treedt? En aan de ridder in blinkende wapen rusting met de rode pluim op de helm in de wind? Zijn hart klopt op de zelfde maatslag als het uwe. Zijn edele mond spreekt uw eigen taal. Wel, en dan is ook Sint Nicolaas een man van vlees en bloed. Ge hoort hem dreunen over het dak. En niets is zoeter dan dat suikeren hart. Er was eens een wonderschone prinses en die heeft haar zoete hart aan die goede oude bisschop gegeven en zij zeide: legt, goedheilig man, mijn hart aan de voeten van de ridderlijkste ridder vaji mijn land.ELIAS V ollegrondslentoonstelling in 1953 Op de 19 December in het Concertge bouw te Haarlem te houden vergadering van de Algemene Vereniging voor Bloem bollencultuur zal aan de orde komen een voorstel van het hoofdbestuur, om in het voorjaar 1953 een grote tentoonstelling te houden, indien althans tijdens de voorbe reidingen blijkt, dat aan een aantal voor waarden kan worden voldaan. Het voorstel houdt in het organiseren door de vereniging, allereerst door haar afdelingen, van een vollegrondstentoon- stelling van bloembollen in hun toepassing op een daarvoor naar het oordeel van het hoofdbestuur geschikt terrein, gepaard met een aantal tentoonstellingen in overdekte ruimten, waaronder een tentoonstelling van gebroeide bolgewassen. Aan de tentoonstelling zal zoveel mo gelijk een internationaal karakter worden gegeven door inzendingen uit het buiten land mogelijk te maken en de beoordeling van het ingezondene te doen plaats vinden door een uitgebreide, internationaal sa mengestelde jury. Bij de opzet der tentoonstelling zal deel neming van alle takken van tuinbouw mo gelijk gemaakt worden en hiervoor zal vooral samenwerking gezocht worden met de organisaties van beoefenaren van an dere takken van tuinbouw in Nederland. Het hoofdbestuur zal bij de voorberei ding zich allereerst verzekeren van een hechte financiële grondslag: a. door het vormen van een aanzienlijk waarborgfonds; b. door het vormen van een bekroningsfonds uit schenkingen en subsidies; c. door het geven van gelegen heid tot expositie van andere producten dan tuinbouwgewassen, en d. door andere op het verkrijgen van inkomsten gerichte middelen. Aan het Centraal Bloembollen Comité zal worden verzocht om uit de gelden die voor Onpersoonlijke Reclame beschikbaar zijn, gedurende de komende vier jaren, jaarlijks een bedrag van 50.000 ten be hoeve van de financiering van de tentoon stelling beschikbaar te stellen, o.m. ten einde de voorbereidingen te financieren. Volgende week ook 's morgens vljfminutendienst op Heemstede Om de drukte van de St. Nicolaas-inko- pen op te vangen, heeft de directie van de N. Z. H. besloten de vijfmlnutendienst op Ifjn 1 gedurende de volgende week ook in de ochtenduren te handhaven, VOOR WED STRIJDEN DERDE KLAS KLEIN BILJART. De vijf biljarters uit Haarlem en omgeving, die ingeschreven heb ben voor het kampioenschap van Nederland derde klas klein biljart nemen aan voorwed strijden. welke in hötel „Hof van Holland" gehouden worden, deel. Vanavond worden de laatste partijen gespeeld- Er staan er vier op het programma. De candidaten Nobels. Dolle. Van Rongen. Baard en Dickmann moeten in totaal zes partijen spelen. De resultaten van de afgelopen dagen waren van dien aard. dat waarschijnlijk geen der Haarlemmers de finale zullen bereiken. Burgerlijke stand van Haarlem HAARLEM, 25 November 1949 BEVALLEN van een zoon: 23 Nov.. M. E. VerkerkStolte; 24 Nov., W. A. Quintus Janssen; W. C. van Kerkvoordevan den Berg. BEVALLEN van een dochter: 23 Nov., F. M. R. Bos—van Slogteren; J. Troll—van Beeck Vollenhoven; 24 Nov.. A. A. A. Cap- tijnJanssen; A. M. ZierenRoskam. OVERLEDEN: 23 Nov.. E. van der Worm —Delfos. 63 j.. Amsterdamsevaart; M M. van Brerovan Vessum, 63 j.. v. Oosten de Bruijnstraat; J. H. A. Donkel, 67 j.. Graaf schapstraat; J. Zwarter, 66 j., kamperlaan; 24 Nov., M. Ringnalda, 79 j.. Schoterweg; J. Vos, 64 j., Pegasusstraat; C. M. Koppen—do Jong, 77 j., K. v. Manderstraat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 7