John Millington Synge: lichtende ster aan het sombere toneelfirmament QKort en Bondig^J De man Dinsdag 27 December 1949 4 „De Held van het Westen „Weihnachts-oraforium" door Haarlems Gemengd Koor De traditionele uitvoering op tweede Kerstdag van Bachs Weihnachts-Orato- rium, door Haarlems Gemengd Koor. onder TfUriititf \?an .Tan TTnnr?» Kaf wai r?P Icnnr- „Men behoort slechts één eis aan het theater te stelien: dat het voedsel geeft aan de verbeelding. Het toneel behoeft evenmin als de s.vmphonie lessen of bewijzen uit te delen. Alles wat wij verlangen is opwinding en een roes van plezier!" Aldus ongeveer schreef bijna vijftig jaar geleden in het voorwoord tot een van zijn eerste stukken de Ierse schrijver John Millington Synge, wiens folkloristische blijspel „De Held van het Westen" op de avond vóór Kerstmis door het gezelschap Comedia in de slecht bezette Haarlemse Schouwburg te zien werd gegeven. Er is geen pijl op te trekken of dit stuk hier te lande succes zal hebben, maar ik hoop het van ganser harte. Want wij moeten in onze dramatische litteratuur teruggaan tot Bredero om een betrekkelijk gelijkwaardig voorbeeld aan te wijzen van onvervalste schildering van mensen en zeden, van dagelijkse ondeugden hekelende typeringen, van sterke locale kleur en van pittige, direct uit de volksmond opgetekende taal kortom: der poëzie van het ruige realisme. De opzet van het stuk is bijzonder ko misch. het gegeven doorgetrokken tot in de uiterste absurditeit. Het geval wil namelijk dat op een avond in een schamele dorps herberg in een afgelegen streek een vrees achtige jongeling binnenkomt, die in de mening verkeert dat hij in een vlaag van opstandigheid zijn vader heeft vermoord. Deze in zijn groeiend zelfbewustzijn steeds krassere vormen aannemende heldendaad, waartoe geen enkele „edelman, bedelman, dokter, pastoor" de moed zou hebben be zeten, bezorgt hem een ongedroomde ver ering vooral van de zijde van het vrouwe lijk geslacht. Dan verschijnt echter volko men onverwacht het slachtoffer met een afschuwelijke hoofdwond ten tonele. Als de nu plotseling tot een lafaard ontluisterde held"zijn reputatie door een tweede aanslag gestand wil doen, keren zijn bedrogen be wonderaars zich tegen hem, waarop vader en zoon zich verzoenen om gezamenlijk door het land. te trekken, hun lotgevallen bezingend in een lied van glorieuze leugens. tot de sfeer. Henk Rigters speelde de titel rol zeer bevredigend, voortdurend groeiend in zijn snoeverij, met een goed beheerste climax in het laatste bedrijf. Lous Hensen greep haar kans, om haar talent nu eens niet van de zoetelieve kant te laten zien, gretig aan. Haar instinctief gedreven her bergiersdochter, de eigenlijke hoofdpersoon van het stuk, rijk aan bruisend tempera ment, bazig over de onvolwaardïgen, harts tochtelijk jaloers op haar mededingsters, breed en zacht in haar liefde, verkreeg een bijna symbolische gestalte. Daarom was het dubbel jammer dat John Soer als haar domme karakterloze verloofde door een te slijmerige manier van doen ik kan er Lous Hensen en Henk Rigters in het thans door Comedia tot vertoning gebrachte blijspel „De Held van het Westen" door J. M. Synge. prestaties betreft, geen opmerkelijke ver schillen te horen met die van vorige jaren. Booda bracht als altijd een flink vocaal i ensemble op het podium en haalde er met zijn vurig temperament de effectrijkste klank uit, die past bij zijn romantische op vatting van Bach. Het is - vooral in som mige koralen - wel méér Mendelssohn dan Bach, maar als zodanig zeer brillant. Fraai en zeer aannemelijk klonken als steeds de sopraan-koralen, gezongen door de cory- pheeën van de sopraan-vleugel. De samenstelling van de solisten-groep onderging wèl enige verandering. De tenor partij werd ditmaal vervuld door Chris Scheffer van de Nederlandse Opera; zijn prestaties als recitant en ook als colora tuurzanger in de veeleisende aria „Frohe Hirten" waren alleszins opmerkelijk en zelfs verrassend mooi van klank, want wanneer deze zanger niet aan het galmen slaat, maar zijn stem beheerst gebruikt, blijkt het, dat hij over een bijzonder fraai en licht aansprekend geluid beschikt. Maar op stuk van rhythmiseh zingen schoot hij in de aria „Ich wil dir zu Ehren leb en" toch te kort. De bedenkelijke uitvoex-ing van deze merkwaardige aria was echter niet alleen aan de zanger te wijten: ook het orkest (en dat is hier even belangrijk als de solostem, die er als het ware een onderdeel van uitmaakt) bleef beneden zijn taak. De sopraan Nely de Bock, die besehei den maar zuiver en correct de Echo-aria zong, trof het beter met de begeleiding, want de hoboïst die met haar concerteerde, vervulde zijn partij naar behoren, althans na de inleiding, toen hij rhythmiseh in de pas van de zangeres kwam. De altpartij werd gezongen door Riek van Veen, aanvankelijk wat scherp van klank, maar in de aria „Schlafe mein Liebster" mooi en expressief gekleurd. Haar bezield zingen contrasteei-de wel heel sterk tegen het vlak gespeelde ritornel van het strijkorkest. Hei-man Hulsmann zong, zoals reeds sinds jaren, de baspartij, het was als altijd be trouwbaar en ï-hythmisch correct, maar tezeer met een keelstem. Een belangi'ijke wijziging in het appa raat der uitvoering betrof de orchestrale begeleiding. In plaats van onze H.O.V. werkte thans mee het zogenaamde Am sterdams Philharmonisch Orkest. Het is een publiek geheim dat een financiële quaestie de oorzaak van deze mutatie ge weest is. Het ligt niet op onze weg op het zakelijke hiervan in te gaan. Maar we voelen ons toch verplicht erop te wijzen, dat de prestaties van het Amsterdamse orkest verre beneden het peil lagen van wat we sinds jaren gewend waren en dat zulks aan de uitvoering veel afbreuk deed. In de grote koorgedeelten was dit niet zo opvallend, doch in de tussenspelen, in de Sinfonia en bij solo-stukken met een obli- gaatpai-tij ging het meestal erg dunnetjes. De hobo- en trompetpartij waren wel be hoorlijk bezet, maar de fluiten en de solo viool bediei-ven veel. Het strijkoi-kest klonk vlak en van rhythmiseh geacheveerd sa menspel was geen sprake; dit lag waar- achtig niet aan de directie van Booda, dié sommige tempi rustiger nam dan voor heen. Gosse Kroese vervulde zijn taak als organist heel goed en Emmy van Eden deed op de piano gewetensvol wat men van haar kan verwachten. Maar het is verre van ideaal de klank van de vleugel in dit werk te horen. Kan het niet met clave- cimbel, dan zou het beter zijn al de con- tïnuo's op het orgel te laten uitvoeren, zoals het trouwens ook bij de Nederlandse Baehvereniging gebeurt. JOS. DE KLERK De verjaardag van Henriëtte Roland Holst Tom Rot opende Zaterdagavond in het Concertgebouw te Amsterdam de feeste lijke bijeenkomst ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van de Nederlandse schrijfster en dichteres, Henriëtte Roland Holstvan der Schalk, die zelf niet aan wezig was. Er waren drie sprekers. Jef last voerde het woord over „Tante Jet, de bekende figuur in de arbeidersbeweging, een der groet moeders van het socialisme en de sti-ijdster voor de onafhankelijkheid van Indonesië". Pi-of. dr. W. Banning noemde de jarige „een geestelijk bezit van Hol land, een der gi-ootste socialisten". Verder belichtte hij wat zij als godsdienstige figuur voor ons volk betekent: „Zij is een van die mensen, die van tijd tot tijd in de wereldgeschiedenis verschijnen, in wie het Messiaans verlangen vorm en gestalte aan neemt". De heer S. de Wolff tenslotte noemde deze dichteres een profete. Des morgens werd Henriëtte Roland Holst-van der Schalk in het rusthuis aan de Van Eeghenstraai, waar zij verblijf houdt, door vrienden en familieleden, on der wie de dichter A. Roland Holst, geluk gewenst. Om tien uur bracht de Amster damse afdeling van de A.J.C. haar een aubade. „Muziek rond de kribbe" De herdenking van het Kerstgebeuren wex-d voor de organist Maarten W. Kooy aanleiding tot het organiseren van een con cert, dat op de tweede Kerstmiddag in de zaal van net Gereformeerd of Burgerwees huis gegeven werd onder de naam „Muziek rond de kribbe". Het programma was in zijn geheel vol komen in ovei-eenstemming met de intieme sfeer van stille beslotenheid van de uit voeringsruimte, die de talrijke aanwezigen zeer ontvankelijk deqd worden voor hetgeen hier geboden werd. De organist Adriaan Verschool- bespeelde het mooie kabinet-orgel, dat in de zaal van het weeshuis staat opgesteld. Enkele wer ken van J. Pachelibel: vier Fuga's op Mag nificat-thema's en een koraal-bewerking van „Vom Himmel hoch", alsmede een be werking van J. S. Bach van hetzelfde koraal klonken prachtig transparant in de gave uitvoering van de solist. De dispositie van het orgel is uiteraard bescheiden van om vang, maar zij vormt een harmonische een heid, die de organist voor het kiezen van passende klank-tinten voortreffelijk wist te gebruiken. De tweede soliste: de sopraan Tineke van Raalte, begon haar omvangrijke taak op deze middag met het zingen van de korte Weihnachts-kantate van J. S. Beyer (1669- 1744). Een werk van belangrijker aard schonk de zangeres met de melodisch rijke „Kantate am Feste der heiligen drei Kö- nige"~van G. Ph. Telemann, muziek, die in het tweede grote recitatief een merkwaar dige programmatische inslag krijgt. Tineke van Raalte kon hiermede haar klare stem volkomen laten gelden. De expressie bleef nog wat naief, de articulatié over het alge meen te vaag, waardoor het woord een onduidelijke begrenzing ki-eeg. Ongetwijfeld zal concreter zegging het zingen van Tineke van Raalte meer kern van uitdrukking kunnen geven. Over haar vertolking van een cantate van D. Buxtehude kan in de zelfde zin gewag gemaakt worden. Van betekenis voor de indruk van. Tele- mann's cantate werd het frisse, technisch goed verzorgde solo-spel van de fluitiste Gerda Brands. Het concert werd besloten met de uitvoe ring van een kleine Kerstcantate van Maar ten Kooy, opgedragen aan het Gerefor meerd Weeshuis. Het wei-kje, dat enigszins liturgisch van aard is, bewees bij de ver tolking een compositorische aanleg van de componist, die beloften inhoudt. Het is in muzikaal opzicht nogal hybridisch van karakter. Een evenwichtige ontwikkeling van de klankcombinaties, die de componist in de hedendaagse muziek zocht, kwam nog niet tot stand. Het lijkt de moeite waard de kantate later te gaan omwerken en dan de voorlezer te vervangen door een zingende „Evangelist". Een kinderkoor deed bij de uitvoering dapper zijn best en een gemengd koortje, dat in de cantate van Beyer reeds verdien stelijk optrad, weerde zich goed in Kooy's cantate, al stond het nog wat onwennig tegenover de verstandelijke harmonieën. Adriaan Verschoor begeleidde de vocale uitvoeringen bekwaam. P. ZWAANSWIJK. Ontwerp voor een nieuwe kieswet Grotere bevoegdheden der kiezers voorgesteld De voorzitter en de secretaris van het Centraal Stembureau voor de verkiezing van de leden der Staten-generaal, prof. rar. di*. G. v. d. Bergh en mr. dr. W. K. J. J. van Ommen Kloeke hebben aan de minis ter van Binnenlandse Zaken overhandigd het door dat bureau voorbereide ontwerp van een nieuwe Kieswet. De voornaamste voorstellen, welke het ontwerp bevat, zijn: Alle kiesrechtbepalingen uit de gemeen tewet en de Provinciale Wet vervallen en worden in de Kieswet zelf opgenomen. De volgens de bestaande Kieswet jaarlijks vast te stellen kiezerslijsten worden door kie- zersregisters vervangen, die van dag tot dag bijgehouden worden. De mogelijkheid om bij volmacht te stemmen wordt vergroot en vergemakke lijkt, zodat zieken en personen, die op de dag van de stemming niet in hun woon plaats aanwezig zullen zijn, hun stem kun nen uitbrengen. Het stelsel van de enkelvoudige voor keur, zoals dit thans voor alle verkiezin gen geldt, wordt vervangen door dat van de facultatieve meervoudige voorkeur, dat wil zeggen, dat de kiezer óf kan stemmen op de lijst in haar geheel, waardoor hij mede de volgorde daarvan aanvaardt, óf wel die volgorde door nummering van de candidaten der lijst geheel naar eigen wens kan wijzigen. Bij vei'kiezingen van de kleine gemeen teraden, te weten die met 7 of 11 leden, krijgt de kiezer de bevoegdheid de num mering niet tot de candidaten van één lijst te beperken, maar zijn candidaten vrij te kiezen uit alle gestelde candidaten, op wel ke lijst zij ook voorkomen Kerstboodschap van Koning George LONDEN, 25 December (Reuter). Volgens de 17 jaar geleden door zijn vader Koning George V ingestelde traditie heeft Koning George VI van Engeland op eerste Kerstdag voor de radio een persoonlijk woord gericht tot de bevolking van En geland en het gemenebest. Aan het begin van zijn toespraak gaf de Koning uiting aan zijn dankbaarheid, op deze wijze een zo direct persoonlijk contact te kunnen leggen met zijn volk en dat zijn gezond heidstoestand zover verbeterd is, dat hij weer vele openbare plichten kan vervullen. „De meesten onzer maken Kerstmis tot een gezinsfeest en over deze kant van Kerstmis wil ik heden iets zeggen". Koning George noemde het geluk der kinderen „voor ons ouderen" een van de voornaam ste bronnen van vreugde. „En indien wij deze geest van Kerstmis in 1950 met ons mee kunnen dragen, zal dit het leven niet alleen voor onze naasten gemakkelijker maken, maar zullen wij kracht geven aan dat grotere gezin van het gehele Britse Gemenebest, welks levenskracht afhanke lijk is van de gezondheid van al zijn leden". Indien ieder onzer dag aan dag zijn plicht tracht te vervullen in de geest van moed, volharding, verdraagzaamheid, onzelfzuch tigheid en sociale zin, kan hij ervan over tuigd zijn, dat hij zijn aandeel levert voor het doorkomen van deze gevaarlijke tijden. Hoewel Engeland nog „een lange weg te gaan heeft" en „flink aanpakken" het pa rool zal zijn, kan niemand onzer tevreden zijn voordat wij weer overeind staan op eigen kracht, aldus de Koning. „Indien wij er door heen willen komen, wat ook zal gebeuren, moeten wij altijd het belang van ons land voorop stellen". De Koning bracht oprechte dank aan „onze goede vrienden in de Verenigde Sta ten om het begrip en de sympathie, waar mee zij eerst onze problemen beseften en toen aan het werk gingen om ons er door heen te helpen". West-Duitse regering ageert nog tegen ontmanteling HANNOVER, 26 December (Reuter) De West-Duitse kanselier dr. Adenauer heeft de Nedersaksische bond van vakver enigingen medegedeeld, dat zijn regering „nieuwe stappen heeft gedaan" om her vatting van de ontmanteling bij de voor malige Hermann Göring ijzer- en staal fabrieken te verminderen, zo werd van daag vernomen. De Britse autoriteiten hadden de rege- rïng van Neder-Saksen vorige week doen weten, dat de ontmantelingswerkzaam heden bij genoemde fabrieken te Waten- stedt-Salzgitter in het begin van Januari zouden worden voortgezet. De vakvereni gingen verzochten daarop dr. Adenauer bij de geallieerden te interveniëren, zo meld de het West-Duitse nieuwsagentschap. De fabrieken te Watenstedt-Salzgittex- worden beschouwd als de belangx-ijkste bedrijven, die niet vallen onder de vier weken geleden gesloten overeenkomst van Petersberg tussen de geallieerde Hoge Commisax-issen en dr. Adenauer, waarbij besloten werd tot stopzetting van de ont manteling. Rusllainid besdwldliigS Sapasmeys wara bact©ra@ï©g!sche @©rll©gv@eplrog ara Chsna Een Sovjet-Russische militaire x-echtbank te Chabarofsk is Zondag begonnen met het proces tegen twaalf Japanners, die be schuldigd worden van het voorbereiden en voeren van een bacteriologische oorlog. De aangeklaagden, allen voormalige mili tairen, hebben schuld bekend. De eerste, die voorkwam, was Kawasjima Kiyosji. een arts, die de leiding zou heb ben gehad van een eenheid van het Japan se leger, die zich toelegde op onderzoekin gen op het gebied van oóx-logvoering met bacteriën. Deze afdeling bestond uit drie duizend man en was op speciale order van de keizer ingesteld, zo vei-klaarde Kiyosji. De ai-ts werd ervan beschuldigd in 1941 en 1942 zelf massaproeven op levende per sonen te hebben genomen en aan het hoofd te hebben gestaan van een microbenge- vechtseenheid in Centraal China. Kiyosji deelde het hof mee. dat zijn eenheid een afdeling had, die Sovjet Russische en Chi nese krijgsgevangenen met dodelijke bac teriën inentte. In vijf jaar zouden drieduizencf personen, onder wie vrouwen, in het proefstation overleden zijn. Een andere afdeling wierp microbenbommen en vuurde bacteriëndra- gende granaten op mensen af. In een be paalde periode was de eenheid in staat iedere maand bijna 300 pond pestmicroben, ruim 900 pond typhusbacillen, 450 pond pestkool en een ton choleramicx-oben te vervaardigen. In 1941 veroorzaakten pest- bommen in Centx-aal en Zuid China een epidemie in het gebied van Tsjangteh. In 1942 werden bronnen, rivieren en reser voirs in Midden-China besmet met cholera, parathyphus en pestkool, zo bekende de arts. BINNENLAND Overwogen wordt in de Koninklijke Landmacht de rang van onderluitenant als hoogste onderófficiersrang in te stellen. In het K.N.I.L. bestaat de rang van onderluite nant. Degenen, die deze rang bekleden, zou den dus bij samenvoeging van K.N.LL. en Kon. Landmacht in rang worden verlaagd, tenzij ook de Kon. Landmacht deze rang zal instellen. Met ingang vart 23 December is ingesteld de functie 'van commandant der marine op Nieuw Guinea. Als standplaats is Hollandia aangewezen. Te Goirle is op 70-jarige leeftijd over leden de heer G. H. M. J. Majoie, oprichter en mede-directeur der N.V. Gulden Vlies sigarenfabrieken. De heer P. C. Scherpenberg, immigra tie-attaché bij het Nederlands gezantschap te Rio de Janeiro vertoeft gedurende 14 dagen in het Hotel des Indes te Den Haag. Het Bijzondere Gerechtshof te Amster dam heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen vier leden van het voormalig commando- Pieters. De 22-jarige H. D. D. werd veroor deeld tot twaalf jaar gevangenisstraf, de 27-jarige H. A. K. en de 26-jarige J. A. van der S. ieder tot 20 jaar en de 23-jarige A. J. F. van der G. tot 15 jaar. De K.N.A.C. heeft bericht ontvangen, dat de benzineprijs in Frankrijk met ingang 1 Januari zal worden verlaagd tot 44.20 francs per liter. Verder zal in de loop van Januari ..super-benzine" verkrijgbaar worden ge steld, waarvan de prijs 49 of 50 francs per liter zal bedragen. De nieuwe burgemeester van Rheden, de heer J. de Bruin, zal op 10 Januari wor den geïnstalleerd. In de zeven dorpen tellen de gemeente worden voorbereidingen ge troffen, om de nieuwe burgemeester feestelijk in te halen. De maximumprijsregeling voor rijst en rijstebloem is ingetrokken. De herbouw der binnenstad van Vlissin- gen zal nog 30 jaar duren, volgens burgemees ter Kolff. De hei-bouw vergt ruim 330.000 kubieke meter. De gemeente kan slechts 10.000 kubieke meter per jaar voor herbouw- gevallen beschikbaar stellen, omdat volgens mr. Kolff de totale toewijzing aan Zeeland in verhouding tot die aan andere provincies gering is. HAARLEM EN OMGEVING Een automobilist die in de afgelopen nacht over de Haarlemse Dreef reed, was in zo'n aangename conversatie met zijn gade gewikkeld, dat hij een verlceerszuil niet op merkte. Zowel de zuil als de auto sloegen om. De echtgenote van de bestuurder liep enige snijwonden op en de wagen werd aan de linkerzijde ernstig beschadigd. Tsjengfoe gevallen Tsjengtoe, de laatste hoofdstad der nationalistische Chinese regering op het vaste land, is Zaterdag in handen der com munisten gevallen, aldus is volgens Chi nese pex-sberichten op het militaire hoofd kwartier te Taipeh (Formosa) bekend ge maakt. Massa-executie door vluchtende Chinese nationalisten Volgens een te Londen opgevangen be richt van het officiële communistische Chi nese persbureau zijn te Tsjoengking een groot aantal politieke gevangenen door de nationalistische autoriteiten voor hun ver trek terechtgesteld. Van de 700 tot dusver gevonden lijken heeft men er ongeveer 300 kunnen iden tificeren, aldus het persbureau. Wijziging in het wereldklimaat De „Sunday Express" citeert een aantal vooraanstaande deskundigen op klimatolo gisch gebied ter bevestiging van de mening dat het klimaat in de wereld zich wijzigt en grote gebieden, die tot nog toe door ijs bedekt zijn, spoedig bewoonbaar zullen worden. Volgens dr. C. E. P. Brooks, een wereldberoemd klimatoloog, en sir George Clarke Simpson, van 1920 tot 1938 direc teur van de Engelse meteorologische dienst, worden de zomers warmer en de winters kouder, aldus het blad. Vermindering van de regenval is een van de opmerkelijkste factoren der jongste klimaatwijzigingen, bijvoorbeeld in Zuid-Afrika. Volgens dr. Brooks is het nog te vroeg om reeds te kunen zeggen, of dit proces, dat omstreeks 1850 begon, van lange duur zal zijn, bijvoorbeeld duizenden jaren, of slechts tijdelijk, bijvoorbeeld een eeuw. „In de komende 25 jaar zullen we beter v/eten, of wij terugkeren tot het klimaat van tussen 400 en 1000". Amerikaans-Joegoslavisch luchtvaartverdrag De Verenigde Staten en Joegoslavië heb ben een voorlopige burgexduchtvaartover- eenkomst getekend, welke terstond van kracht wordt.t Volgens de overeenkomst stelt Joegoslavië een luchtlijn in naar de Amerikaanse zönes van Oostenrijk en Duitsland vice-versa en krijgen de Vex> enigde Staten vergunning voor een lucht lijn naar Belgrado en verder. Verbeelding als inspiratie Toen „The Playboy of the Western World" (zoals de oorspronkelijke titel luidt) in Januari 1907 voor het eerst te Dublin werd vertoond, moesten er vijfhonderd politie agenten aan te pas komen om op straat en in de zaal de orde te herstellen. De Ierse bevolking protesteerde heftig tegen wat men noemde de schaamteloze openhartig heid. waarmee de nationale eigenaardig heden waren blootgelegd. In Engeland ech ter had men een open oog voor de wilde, oorspronkelijke schoonheid dezer klare weerspiegeling van het leven in een achter hoek van de beschaving. Synge werd door vooraanstaande critici vergeleken met nie mand minder dan Shakespeare op grond van zijn dooreenweving van werkelijk heidszin en fantasie, van boertige, humor en bloemrijke taal. Men hoede zich voor deze overschatting, waartoe ook Jóhan de Meester, die de Nederlandse opvoering regisseerde, ons wil verleiden. Want Synge was een aartsromanticus die vluchtte in de primitiviteit. Zijn authentieke beeldspraak mist echter voldoende kunstzinnige wiek slag om zich ver boven het nest van her komst te verheffen. Deze. wonderlijke stroom van natuurlijke poëzie geeft kleur aan de schetsmatig getekende karaktei-s en bezorgt de handeling een schilderachtige entourage, maar de expressiviteit berust slechts op vreemdsoortigheid. Dit alles neemt niet weg dat de ster van John M. Synge nog altijd onvei-minderd schittert zo helder omdat er zo weinig zijn aan het sombere toneelfirmament, als een wegwijzer naar de bevrijding uit het vreugdeloze naturalisme, de mondaine zoe tigheden, het hersenschimmige intellectua lisme, de burgerlijke bekrompenheid of welke dorre stromingen ook, die reeds jaren lang onvruchtbaar in onze theaters huis houden. Hier dient de verbeelding als in spiratiebron. Men moet Comedia dan ook driewerf dankbaar zijn voor deze kostelijke vertoning. Sterke opvoering Synge schreef dit boerenblijspel in de Engelse schrijftaal, doorspekt met eigen aardigheden van het Ierse idioom. Uit vx-ees dat het bij vertaling in het „steedse" Neder lands sterk aan ruwe bekoring zou inboe ten, heeft men het in het Vlaams laten be werken door Karei Jonckheere, die voor een kernachtig en toch breedvloeiend proza zorgde. Aan deze zeer gelukkige oplossing zijn toch enkele bezwaren verbonden: de enigszins wrange ironie kreeg een te ge moedelijke inslag en het rhythme verloor aan spankracht. Bovendien klonk'de voor dracht vaak niet duidelijk genoeg. De regie van Johan de Meester sloot (evenals het décor van Lucas Wensing) vooral aan bij het grillig pittoreske. Spe ciaal zijn groepsarrangementen, waarbij hij herhaling niet schuwde, droegen veel bij geen ander woord voor vinden het even wicht verstoorde. Inderdaad heeft men hier te doen met een halve idioot, de belicha ming als het ware van de Ierse degenex-atie, doch deze acteur probeerde de komische werking niet uit zijn rol of uit het stuk, maar uit zichzelf ie halen. Magda Janssens als de vrijster op de ge vaarlijke leeftijd, voelde zich -met deze roomvette taal danig in haar element, even als John Gobau, die zijn spel met brede gebaren indrukwekkend ontplooide. Van de vier dox-psmeisjes berokkenden alleen Eöv de Boer en Emmy Lopes Dias het hoge peil van deze voorstelling geen schade. DAVID KONING. Kerkconcert door Haarlems Christelijk Mannenkoor Op de avond van de Tweede Kerstdag gaf Haarlems Christelijk Mannenkoor een uitvoering in de Wilhelminakerk. De dirigent van het koor, de heer Jac. Zwaan, opende als organist met een stem mige vertolking van Bachs koraalvoorspel „Vater unser". Het koorprogx-amma bestond hoofdzakelijk uit bewerkingen door de di recteur, waaronder die van „Stille Nacht" en die van „Le Message des Anges" zeer geslaagd zijn te noemen. Na een weifelend begin kwam het mannenkoor aldra tot een stevig, klankvol geheel en zo bleef het verder ook. Een goede noot verdient het koor ditmaal om de zuiverheid van into natie. Als de samenklank altijd zo goed geweest was als in het laatste nummer, zou ook op dit punt een onderscheiding op zijn plaats zijn. Maar het zuiver afwegen van de klank eist, evenals bij sommige zangers de vocaalvorming, nog voortdu rende zorg. Toch was de sfeer, die van de vertolking dezer meestal eenvoudige Kerst zangen uitging, zeer verheffend. Er werd „met hart" gezongen. Als soliste werkte aan het concert de alt mevrouw Bep Misset-Van Andel mede. Begeleid door Jac Zwaan, vertolkte zij zeven Kerstliederen. Haar zuivere zang had veel innigheid. Bijzonder veel indruk maakte zij met een Engelse Christmas- carol en vooral met een oud lied bewerkt door dr. Van der.Horst. Het nummertje dat hiei-na kwam. kon, artistiek gesproken, de goede stemming slechts bederven. Jac. Zwaan vertolkte zeer verdienstelijk de „Pastoi-ale" van César Franck: het was alleen jammer, dat het tongwerk van het orgel niet geheel zuiver van stemming was. ïn aansluiting op een orgelfantasïe van Jan Zwart, zongen tot slot de aanwezigen gezamenlijk het „Ere zij God". De avond was met gebed geopend door de voorzitter van Haarlems Chr. Mannenkoor, de heer D. A. J. Spek. JOS. DE KLERK FEUILLETON die zijn geheugen verloor DOOR PATRICIA WENTWORTh Vertaald uit het Engels 51) Juffrouw Silver schoof haar stoel bij de tafel en bekeek met veel belangstelling een hele serie portretten van de Salt- familie, die er nog glimmend en zeer góed uitzagen, waax-schijnlijk tengevolge van het feit, dat ze practisch nooit bekeken wer den. De foto's hadden twee maten, kabinet- en visitekaart-formaat, en kwamen goed uit op hei stevige crème-kleurige carton, waaruit de bladen van het album beston den. „Aardig, bïjzondqy aardig", mompelde juffrouw Silver zo nu en dan. Hoewel de zaak, waarvoor ze werkte op het punt stond de climax te bereiken, had ze toch nog wérkelijke belangstelling voor de bladzijden van een dergelijk foto-album, waarin de geschiedenis van een glorieus tijdperk als 't ware weerspiegeld was. Deze foto's gaven een doorsnee-beeld van de degelijke middenklasse, waaraan Engeland zoveel verschuldigd was, en welke deels gevormd werd door mensen, die met vol harding, hersens en ambitie hun weg van onderaf naar omhoog hadden gevonden, deels door afstammelingen uit aristocrati sche geslachten, die zich om geschakeld hadden naar handel, bedrijfsleven en al lerlei andere beroepen. Abby sloeg een bladzij om en vond een open plek. Ze fronste en zei met iets van verwondering in haar stem: „Die foto zat hier. Wie kan die er uit genomen hebben?" En na even zwijgen voegde ze eraan toe: „Dat heeft Emily zeker gedaan. Ze heeft die foto vast aan May willen laten zien. Ze zei altijd, dat er zo'n frappante gelijke nis v/as. Maar dat had ze toch echt niet mogen doen....". Op dat moment betrad Emily Salt het huis. In de salon hoorden ze duidelijk het openen en sluiten van de voordeur. Daarna was er even geen geluid. Abby Salt sloot het foto-album en legde het weer op z'n plaats, nadat ze 't vergulde slot zorgvuldig had dicht gemaakt. Een en ander nam slechts enkele minuten tijd in beslag. Maar 't was jtiist genoeg, Emily Salt had de voordeur achter zich gesloten. Ze stak de sleutel in haar handtas en nam hier iets uit. Ze liep naar de trap toe. Boven in de salon hoorden ze haar neervallen. Met een verschrikt gezicht liep Abby het poi'taal op en over de trapleuning hangend, riep ze. „Emily!" Nauwelijks was het woord uit haar mond, of ze was al bezig de trap af te rennen. Juffrouw Silver volgde haar. Emily Salt lag dood op de eerste trede van de ti*ap en in haar rechterhand, waar aan ze nog een handschoen had, hield ze een reep chocolade geklemd HOOFDSTUK XXXVII. Abby x'ichtte zich langzaam overeind. Ze lag voorover geknield bij het ontzielde lichaam van Emily en ze had haar pols gevoeld die niet meer klopte. Ze stond op en hield zichzelf voor steun aan de trap leuning vast. „Ze is dood Juffrouw Silver had zich ook voorover gebogen en stond nu ook weer overeind. Ze keek ernstig. Abby zei op doffe toon: „Haar hart was altijd uitsekendde dokter heeft dat zelf gezegd Juffrouw Silver kwam naast haai* staan. „U moet dit moedig onder ogen zien, me vrouw Salt. Ik vrees, dat dit een geval van vergiftiging is". „O nee!" „Ja heus, cyaankali. Er zijn alle symp tomen: het onmiddellijke intreden van de dood, het uiterlijk en de speciale lucht. We mogen' haar niet aanraken en moeten alles precies zo laten liggen. Scotland Yard moet terstond gewaarschuwd worden". Abby Salt's ogen vulden zich met tra nen. Ze was zeer ontdaan. De tranen be gonnen langzaam over haar wangen te druppelen, waaruit alle klem* vei*dwenen was, Ze hield zich nog steeds aan de trap leuning vast. „Waarom?" „Kunt u geen reden bedenken, mevrouw Salt? Waar is de telefoon? De politie moet op de hoogte gesteld worden". „De telefoon is daar, in die kamer", zei Abby. Ze gingen de beneden-salon binnen, waarin ze met William Smith had gespro ken op de avond, dat hij werd aangevallen. Op korte, zakelijke toon vroeg juffrouw Silver of ze met detective Abbott of In specteur Lamb kon spreken. Toen ze Frank Abbott's stem hoorde, zette ze hem 't ge- va! in 't kort uiteen: „Er is hier een dode lijk ongeluk gebeurd. Ik bel vanuit Selby Street no. 176. Juffrouw Emily Salt is thuis gekomen en prompt dood neer ge vallen. Ik vexmoed cyaankali". Ze hoorde hem aan het andere eind van de lijn een fluitend geluid maken. „Zelf moord?" „Dat lijkt me niet. Is over degene die geschaduwd wordt, nog iets nieuws te melden?" „Jaeven kijkenDonald rap porteerde, dat ze gistermiddag naar de stad terug is gegaan". „Dat wist ik al", j „Hij is haar naar haar flat gevolgd. U j weet altijd alles, maar ik vraag me toch af, of u weet, dat ze daar woonde als me vrouw Woods". Juffrouw Silver kuchte. „Sinds het laat ste half uur vermoedde ik zo iets. Dit is de schakel, die me nog ontbrak". Toen ze de hoorn ophing, werkten haar hersens op volle kracht. De onontbeerlijke schakel was er. Mavis Jones was gedurende 15 jaar privé-secre- taresse geweest. Momenteel was ze me vrouw Cyril Eversley, maar gedurende een groot deel van die 15 jai'en had ze in een zeer comfortabele flat gewoond als mevrouw Woods. Mevrouw Woods was Mary Salt's doch ter en Emily Salt's nichtje MayZe dacht aan Emily's abnormaliteit, haar j dwaze affectie voor het nieuw-ontdekte j nichtje, het verslappen van deze affectie en het feit, dat er sinds een maand of twee weer tekenen waren geweest, dat deze liefde herleefd was.... i Ongeveer twee maanden geleden was William voor 't eerst bij de Fa. Eversley geweest en door die oude klerk herkend Ongeveer twee maanden geleden, werd meneer Tattlecombe neergeslagen en had meneer Yates in het bed naast hem de klerk van Davies iets horen mompelen, dat leek op „Joan.,., of Jones" en „Ze duwde me", Daarmee was het begonnen: de dood van meneer Davies en het ongeval van meneer Tattlecombe. Daarna waren er aanslagen op William Smith gevolgd en het geknoei met het wiel van zijn auto. En was nu de dood van Emily Salt het einde? Haar gedachten concentreerden zich op dit laatste geval. Waarom stierf Emily Salt? Ze had haar gezien als een werktuig en nu was dit werktuig definitief uitgeschakeld. Wan neer gebeurt dat? Het antwoord hierop was duidelijk. Als het werktuig niet meer nodig is en een gevaar oplevert. Maar het werk, waarvoor gebruik van dit werktuig was gemaakt, was het uit de weg ruimen van William Smith. Een werktuig wordt alleen vernietigd, als het werk volbracht is en het gevaarlijk is het werktuig te be houden. Het werk, dat volbracht moest worden, was de dood ,van William Smith. Hoè? In juffrouw Silver's heldere brein kwam opeens heel duidelijk het antwoord: cyaankali, de doodsoorzaak, die ze tegen over Abby Salt genoemd had voor Emily's dood. Cyaankali had waarschijnlijk aan de reep chocolade gezeten, die Emily in haar hand geklemd hield. Cyaankali kan ook in andere dingen gedaan worden. Onmid dellijk gingen haar gedachten naar de pot bloemenhoning, waarover Abby Salt haar verteld had. „Een pot honing, die ik opzij had gezet om bij m'n broer te brengen als 'n cadeau tje voor William Smith en z'n vrouw. hoorde ze Abby weer zeggen. Ze wendde zich tot Abby. „Mevrouw Salt, u zei, dat u een pot honing miste, nietwaar?" Abby keek verrast en enigszins ont hutst. Deze vraag leek geheel zonder ver band, en het voorval was zo onbeduidend. „Ja", antwoordde ze. „U zei, dat u die opzij had gezet. Be doelde u, dat deze al ingepakt klaar stond?" „Ja, ik had de pot ingepakt om mee te nemen". „Zat er nog een briefje of zo iets bij?" „Ja, een kx-abbeltje „Met vriendelijke groeten van Abby Salt"." Juffrouw Silver zocht in haar tas. Ze haalde haar agenda te voorschijn, zocht hier even in en toen ze het bewuste tele foonnummer gevonden had, nam ze vast beraden de hoorn van de haak. Toen ze aan de andere kant hoorde ant woorden, klonk haar stem beheerst: „Bent u daar mevrouw Eversley?" Niemand dan zij zelf zou ooit weten met wélk een gevoel van opluchting en dankbaarheid ze Katherine „ja" hoorde antwoorden. HOOFDSTUK XXXVIII. Een dergelijke plotselinge dood brengt diverse routine-werkzaamheden mee. In Abby Salt's huis verschenen allerlei men sen, die hiermee te maken hadden, zoals detective Abbott, een politiedokter, een politiefotograaf en een expert voor vin gerafdrukken. Juffrouw Silver zat met Abby in de boven-salon, terwijl deze man nen hun werk verrichten. Na enige tijd voegde Kathex-ine zich bij hen. William was beneden bezig een verklaring af te leggen. Ze hadden de pot honing in ver pakking zo voorzichtig mogelijk meege bracht, evenals het schaaltje, waarop een deel van de doorzichtige zoetigheid over gebracht was, met de twee dode vliegen erop. j (Wordt vew.olg^.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1949 | | pagina 6