c J VAN HOUTEN Ontwikkeling en begrenzingen van de techniek De 9 Muzen Koningin als reüniste bil lustrumviering; van Leiclse vrouwelijke studentencorps Romantische avond met vergeten muziek Surprise van Rallye Monte Carlo sneeuwstormen en spekgladde wegen Donderdag 26 Januari 1950 3 Het ingewikkelde vak: beeldhouwen Voor de beoordeling van kunstwerken is kennis onmisbaar ,.Het springt dtiidelijk genoeg in het oog van welk een grote betekenis het voor de beoordeling van kunstwerken is, wan neer men een grondige kennis bezit van [iet materiaal waaruit zij zijn samenge steld". Uit de hier geciteerde uitspraak van Goe the blijkt, dat deze reeds het tijdperk voor voelde der alles beheersende techniek, waarin men meende de menselijke senti menten te kunnen ontberen, hetgeen vooral op het gebied van de kunst al spoedig leidde tot een uiterst nuchtere zienswijze. Het was de eeuw van de machi ne. Ik kan volstaan met hierover kortweg te zeggen: de scheiding tussen gevoel en verstand werd onomstotelijk en onstuitbaar voorbereid. Als wij ons beperken tot de beeldhouw kunst. dan zien wij dat de grote bekende beeldhouwers dier dagen als Thorwaldsen, Caiiova, Rauch, David d'Angers, Schadow (de theoreticus). Schwanthaler en vele an deren zich bij gebrek aan diepere bedoelin gen lot.de techniek aangetrokken voelden cn een soort Griekse mythologisch ingestel de sculptuur verstandelijk nastreefden. Daarmede toonden zij aan hoe arm de kunst-beoefenaars dier dagen aan levens inzicht waren. Arm vooral, hoewel zij toch in directe aanraking kwamen met de bloed warme Griekse religieuse gestalten, die in de tijd van Napoleon op diens bevel opge graven werden en een geweldige indruk maakten. De bovengenoemde beeldhouwers, die een neo-klassiek tijdperk vormden, gaven een flauwe afschaduwing van die meesterlijke plastieken die alleen begrepen werden voor zover hun aesthetische vor menschoonheid strekte. Hun koele, bloede loze beelden vereenzaamden in een techni sche wereld, door het verstand opgeroepen en waren overgelaten aan zich zelf, zonder de steun van een dieplevende gemeenschap. Helaas verrijkten die bewonderenswaardige technische eisen, hoe langer hoe meer op de spits gedreven, alleen het vakmanschap, dat een ongekende bloei tegemoet ging. De bijna autonome techniek kon zoge naamd de volmaaktheid brengen en zo ver kreeg speciaal de technische bewerking de aandacht van Goethe die echter wel begreep dat het niet alleen om vakmanschap ging, loen hij schreef: „Ik heb het vermoeden dat de Grieken zich richtten naar dezelfde wetten als die welke de natuur volgt en die ik op het spoor ben, alleen komt er nog iets anders bij, dat ik niet onder woorden kan brengen." In de oudheid Ik wil nu ingaan op de uitgebreidheid dei- techniek van ons vak, hetgeen nodig is om de belangstellende tentoonstelling-bezoeker een beter begrip der tegenwoordige plas tiek bij te brengen, vooral omdat hierboven niets in het nadeel der techniek gezegd" is. Wij ontwikkelden slechts bezwaren tegen het autocratisch optreden daarvan. Onder techniek moet niet verstaan wor den het met vaardigheid nabootsen van de mens door een minutieus op de voet volgen der natuur, zoals dit eens in de mode kwam iade jaren 18541904 oj> de grote tentoon stellingen in Münehen en Wenen met de werken van de beeldhouwer Rudolf Maison 'en anderen. Deze natuurgetrouwe beelden, waarbij zelfs lijken voor grafmonumenten werden afgegoten, trokken zo. zeer de aan dacht van 't publiek dat hele files van men sen voor de musea stond te wachten, zo als voor een distributie-kantoor, om binnen gelaten te worden teneinde deze panopti- cum'-achtige afbeeldsels te bewonderen. Af gietsels werden voor kunst aangezien. Het neo-klassicisme ging terecht zo langzamer hand in een dood naturalisme ten ónder. Het doel der techniek is zeker niet zich met het imiteren van de natuur bezig te houden, want een abstract beeldhouwwerk, waarin de mens nauwelijks is terug te vin den, zoals bij de Franse abstractere enkele jaren geleden in het Stedelijk Museum in Amsterdam was te zien, vereist eveneens zeer veel technische bekwaamheid. De tijden van Rudolf Maison zijn wij ge lukkig allang te boven gekomen. Ook in Holland heeft men zich wel eens aan die natuurafgietsels vergrepen en gemeend deze voor kunst te kunnen laten doorgaan (omstreeks 1910). Maar dit misverstand, om In een drietal artikelen zal de bekende Haarlemse beeldhouwer Theo van Reijn enkele grondbeginselen van zijn vak uiteenzetten, speciaal ten dienste van geïnteresseerde tentoonstellingsbezoe kers, van wie de meesten zich slechts een flauw begrip kunnen vormen van de technische moeilijkheden aan de plastische kunst verbonden. Dit is het eerste van deze kleine reeks. niet van bedrog te spreken, werd gelukkig spoedig ontmaskerd. In de oudheid kwam men daar ruiterlijk voor uit, maar deze bekwame beeldhouwers behoefden niets te verbergen. Zij deden dit met nobele bedoelingen omdat zij kunste naars waren. In de Renaissance-tijd werd zeer veel gebruik gemaakt van doden maskers. De Italianen waren voortreffelijke modelleurs. Zo kennen wij het bekende portret van Michel Angelo dat tijdens zijn dood afgegoten werd door diens leerling Daniele da Volterra, slechts door een des kundige als zodanig te herkennen. Wie er moeite voor wil doen, behoeft maar het Louvre te Parijs te bezoeken. Ook het portret met de gesloten ogen van Gaterina Sforza is een natuur.-gïetsel, dat men lange tijd voor de moeder van Donatella heeft ge houden en wellicht door deze grote natura list zelf werd afgegoten. De gesloten ogen, de haar-kap en het modellé wijzen op het afvprmen van een natuurlijk mens. Wij kennen allen wel het mooie gezichtje van de onbekende van de Seine! Goud en zilver. In het stedelijk museum „Het Prinsenhof' te Delft wordt van half Juli tot eind September een grote zomer ten toonstelling gehouden van middeleeuwse kunstschatter. uit het vroegere bisdom Luik. dat de tegenwoordige provincies Nederlands en Belgisch Limburg cn Lujk omvatte. De collectie bestaat hoofdzakelijk uit goud en zilver. Geen Escudero. De beroemde Spaanse danser Vicente Escudero kan wegens ziekte zijn verbintenis, om van 23 tot 26 Januari in de Kleine Comedie te 'sGravenhage op te treden, niet nakomen. Zijn plaats zal worden ingenomen door de parodiste Cilly Wang. die binnenkort naar Amerika vertrekt en kort geleden in Amsterdam reeds haar afscheïds- voorstelling gaf. Friese revolutie. In de hitte van een vuirg debat hebben de Friese schrijver Abe Brouwer en de criticus Anne Wadman elkaar verleden jaar op handslag beloofd gezamen lijk een toneelstuk te vervaardigen, dat „een revolutie zou betekenen voor het Friese toneel". Dit. stuk „De Kronyck van Freya" geheten is tegen de verwachting in gereed gekomen en zal in April van dit jaar te Leeuwarden voor het eerst worden vertoond door de beste spelers en speelsters uit de bond van Friese Toneelselskippen. De stichting „Het Limburgs Landschap" heeft het orchideënterrein in het Gerendal onder de gemeente Valkenburg aangekocht. Dit terrein staat bekend als het voornaamste wilde orchideënveld van Nederland. o J ytf Hedenmiddag zal de minister-president dr. Drees op de eerste verjaardag van India's onafhankelijkheid dit schilderij van Mahatma Gandhigeschilderd door George Claassen, op kasteel Oud-Wasse naar onthullen. Agenda voor Haarlem DONDERDAG 26 JANUARI Ged. Oude Gracht 47: Gemeente van Chris tus, bijeenkomst, 7.30 uur (in het Engels), 8.30 uur (in het Nederlands). Luxor: „Een klis van Venus", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Moederlied', 14 j., 2.15, 4.30, 7 en 9-15 uur. Spaarne: „De laatste barricade", 14 j-, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Die Fle- dermaus", 18 j., 2.30, 7 en 9.15 uur. Rem brandt: toch schijnt de zon", alle leeft.. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Gunga Din", 14 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. VRIJDAG 27 JANUARI Gem. Concertgebouw: Ledenconcert HOV. 8 uur. Nassauplein 8: Theosofische vereni ging. Helma Kool over ..De Egyptische tra ditie in hel Christelijk geloof". 8 uur. Frans Halsmuseum: Haarlems Kunst Gemeenschap, lezing Godfried Bomans, 8.15 uur. Bioscopen: Middag- cn avondvoorstellingen. Op dit beeld van de dochter van Ameno- phis IV zijn de groeven voor inplanting der wenkbrauwen duidelijk zichtbaar. Ook in het oude Egypte, vooral in het nieuwe Rijk onder Ichnaton, Koningin Nefertete en Amenophis IV, bestond een levendige belangstelling voor dodenmaskers van de Koningsdochter, die na bijwerking in Egyptische stijl nog duidelijk laat zien de groeven boven de ogen, waarin de eohte wenkbrauwen der overledene geplakt wer den. Uit de Griekse tijd is ons bekend de bronzen wagenmenner uit Delphi met de naar de natuur-gegoten voeten. Die voeten steken met hun natuurlijke vormen zo sterk af bij de strenge archaïsche plastiek van de overige delen van het beeld, dat een ieder dit terstond moet opvallen. Het is dus van het grootste belang dat de buitenstaander eens meer inzicht krijgt in het grote veelzijdige vak beeldhouwen en op de hoogte gebracht wordt van de grote moeilijkheden die daaraan verbonden zijn. Belangrijk is dit weten voor hen die in com missies zitting hebben om beeldhouwwerk te beoordelen of voor hen die functies bij rijk of gemeente bekleden en toch evenzeer deskundige leiding nodig hebben. THEO VAN REIJN Walter Lippmann ziet geen heil in coalitie tegen Rusland Desorganisatie van Sovjet- bloc vereist New York, 24 Januari. (Reuter). Walter Lippman, de bekende Amerikaanse commentator op het gebied der buitenland se politiek, heeft in een toespraak in het instituut voor luchtvaartkundige weten schappen te New York onder meer ver klaard. dat de ontwikkeling van de atoom bom door de Sovjet-Unie de strategische positie van de meeste landen volkomen veranderd heeft. De natuurlijke neiging van de kwetsbare landen rond de Sovjet- Unie om zich los te maken, van de twee coalities (de ene geleid door Moskou en de andere door Washington) is veel sterker geworden. Zij trachten hun veiligheid te vergroten door hun onafhankelijkheid van beidecoalities te herwinnen. De nieuwe toestand brengt met zich mede dat noch de Sovjet-Unie, noch Amerika aan deze kwetsbare landen enige garantie of zelfs een redelijke hoop op veiligheid tegen de vreselijke verwoestingen van een atoom oorlog kunnen geven. Duitsland, Japan, Oost-Europa, India, Pakistan en Indonesië zullen allen veiligheid trachten te vinden door te voorkomen dat zij verstrikt ge raken in allianties. Het hoofddoel van de Amerikaanse buitenlandse politiek, aldus Lippman, kan er niet in bestaan de Rus- sisehe-expansie een halt toe te roepen door de organisatie van een wereldcoalitie tegen de Sovjet-Unie. Daarentegen dient men de Russisehe-coalitie te desorganiseren, uit elkaar te doen vallen en verdere pogingen te doen mislukken. De critieke gebieden voor deze politiek vormden Japan, Duits land, Oost-Europa en China. „Voorkomen dient te worden, dat het herstellende Duitsland een verbond met de Sovjet-Unie aangaat. Amerika behoort het Titoïsme in Oost-Europa te steunen door een standvastige politiek te voeren ten Russische-expansie en aggressie. Deze politiek dient echter niet tegen het com munisme als zodanig gericht te zijn". Volgens Lippman moet Amerika China hulp aanbieden „tegen annexatie van Chinese gebieden en tegen Russische- aggressie". Ook behoort men rekening te houden met de Japanse handelsbelangen teneinde te voorkomen, dat Japan een ver bintenis met de Sovjet-Unie zou aangaan. De minister van Buitenlandse Zaken, mr. D. U. Stikker, cn de minister van Finan ciën. prof. P. Lieftinck. zijn naai- Parijs vi trokken ter bijwoning van vergaderingen der West-Europese Marshall-organisatie O.E.E.S. Uitvoering door Koninklijk Mannenkoor „Caecilia" rèse Herben) en er werd zelfs illustratief geacteerd. Dat alles was zeker ongewoon op een mannenkoor-uitvoering. Maar dat het grote koor van Nico Hoogerwerf om in sli.il te bliiven zich met „vergeten muziek" bij het instrumentale programma trachtte aan te passen, was niet minder ongewoon. Het was niet eenvoudig geweest om daar wat op te vinden; toen de heer Hoogerwerf mij vóór enige maanden om advies vroeg, heb ik er een paar nachten over moeten slapen. Mannenkoren uit de 17de en 18de eeuw, waar haalt men die vandaan? Be werken leek mij de enige oplossing. En zo ontstond een drietal echt Haarlemse num mers: het droog-geestige „Van de Min" van Johan Brosterhuvzen-Corn. Tijmensz Pad- brué, uit 1641 alsmede „Haarlems Tempc" en „Meyzang" van de Haarlemse dichter Pieter Merkman met muziek van Nozeman. naar de druk van ongeveer 1739. Deze bei de laatste nummers waren van bijzonder belang op het programma, daar dit Öök een viool-sonate van Nozeman vermeldde. Min der moeilijk was het te grasduinen in de mannenkoorlitteratuur van de eerste helft der 19de eeuw. Maar daar bleek van stonde aan de wurm in te zitten. De pretentieloze muziek, die omstreeks 1830 de hoefsmid J. E. Schmitz componeerde voor de gezellige avonden van zijn liedertafel „Zang en Vriendschap" draagt dan nog de gezondste kenmerken. Maar we zijn met dat al mij len ver van de stoere binnenpret van de renaissancist Padbrué en van de gracieuse charme van de rococo-stijl van Nozeman. Hoogerwerf speelde het klaar het moei lijke werk van Padbrué, door zijn groeps gewijze verspreid koor, toonvast te laten zingen. Maar het lijkt mij, dat het bij een normale groepering nog duidelijker in zijn détails kan klinken en zonder de wemeling Dat er in Nederland tussen J. P. Swee- linck (1562-1621) en Diepenbrock (1862- 1921) niets van belang zou zijn gecompo neerd is al zo vaak gesuggereerd, dat die boude uitspraak als een gemeenplaats is gaan klinken, Bovendien, de door musico logische vondsten aan het licht gebrachte bewijzen dat men hierbij sterk overdreef itapelen zich op. Maar het vordert veel tijd om een objectieve kijk op deze materie ie doen aanvaarden en vergissingen uit de weg te ruimen. Veertig jaar geleden schreef de hoogst verdienstelijke D. F. Scheurleer in zijn prachtwerk „Het Muziekleven in Neder land in de tweede helft der 18de eeuw" nog over Willem de Fesch als over een der- de-rangs-componist en vermeldde hij van Nozeman, Groneman en ,Hellendaal nau welijks iets meer dan hun namen. Maar nu zitten we verrast en geboeid te luisteren naar de vioolmuziek van deze componisten en zijn geneigd een parallel te trekken tus sen hun werk en dat van hun beroemde tijdgenoten. Op z'n minst moeten wij toch erkennen dat zij er wezen mogen. De violist Willem Noske cn de claveci- nist Hans Schouwman hebben zich dapper ingezet om deze „vergeten muziek" te ver dedigen. Zij waren bereid er mee op te treden bij het Koninklijk Mannenkoor „Caecilia" en die toezegging werd het be gin van de fantastische muziekavond, die Woensdagavond in een sfeer van roman tiek ondanks de vele kenmerken van barok en rococo plaats had. Het podium van de Gemeentelijke Concertzaal was in een schilderachtige tuin herschapen; alle medewerkers bewogen zich gecostumeevd als Biedermeiers in dit decorum en vorm den bijzonder aardige groepen; er was een klein ballet (onder leiding van Mary Thé- De Vereniging van Vrouwelijke Studenten te Leiden viert dezer dagen haar gouden jubileum, waarvoor de festiviteiten gisteren begonnen. Woensdagmorgen half twaalf hadden zich op het Stationsplein vele hon derden reünisten verzameld, waaronder „Juliana van Oranje", onder welke naam onze tegenwoordige Koningin van 1927 tot 1930 in Leiden heeft gestudeerd en lid van de V.V.S.L. is geweest. Zij heeft alle lustra van de V.V.S.L. sinds haar studietijd mee gemaakt. De stoet van reünisten trok, voorafgegaan door het bestuur dei- lustrumcommissie en de besturen van zusterverenigingen door Leidens straten naar de academie. Koningin Juliana (derde van rechts op de tweede rij) liep in de stoet mee tussen haar studievriendinnen en gebruikte daar na tezamen met haar studiegenoten de lunch in restaurant De Doelen aan het Rapenburg. De eigenlijke opening van het lustrum vond des middags in de Zuiderkerk plaats, waar de praeses van het huidige bestuur, mej. H. G. Blom, een herdenkingsrede uit sprak. Ook bij deze plechtigheid was Hare Majesteit aanwezi: van illustrerende actie er omheen, meer tot het publiek kan zeggen. De „Nozemans" werden zeer karakteristiek gezongen en het ballet op deze aardige Menuet-melodie mocht een passende illustratie heten. Een knap staaltje mannenzang Was hiermee ge leverd. Het vioolspel van Willem Noske getuigde van veel smaak, bezonken muzikaliteit cn stylistisch inzicht. Hetzelfde kan gezegd worden van het clavecimbelspel van Hans Schouwman. Deze speelde als solist een variatiereeks van Sweelinck en vier stuk ken uit het Muziekboek van Anna Maria van Eyl, van 1671. De bescheiden klank van het kamer-klavier bij uitstek maakte dat men intensief luisterde. De sfeer die daardoor gewekt werd kon als een openba ring gelden van de kracht der stilte! JOS. DE KLERK Het Nederlandse merk met Wereldreputatie Vil B 5*1 If am I Bffl Honderd uitvallers Gatsonides en Barendrecht als enige Nederlanders nog in de strijd De Rallye de Monte Carlo, die zo gemak kelijk dreigde te verlopen, heeft voor de honderden deelnemers die in Parijs nog een schone lei hadden, ccn verschrikkelijke ver rassing in petto gehad. Over het laatste traject van Nevcrs over Lyon. Digne en Grasse naar Monte Carlo, huilde een dichte sneeuwstorm en de wegen waren spiegel glad. Dit traject met zijn ontelbare haarspeld bochten heeft talloze slachtoffers gemaakt cn slechts de grootmeesters van het volant heb ben het tegen de elementen kunnen klaren. Tot de tien of vijftien duivelskunstenaars die hun strafpunten-lei nog blanco hadden in Monte Carlo, behoorde als enige Neder lander Maus Gatsonides uit Heemstede, die met zyn ploegmakkers Barendrecht cn de Brit Spencer, kans zag zijn zware Humber Snipe veilig naar het eindpunt tc loodsen, van wat ongetwijfeld de zwaarste Rallye in de geschiedenis is geweest! Zij waren nog zo optimistisch in Amster dam die 280 rijders die terecht de Rallye als een „zacht eitje" hadden gcquali'ficeerd, een plezierritje dat misschien wat koud was en wat lang duurde, maar dat zelfs de man die slechts de elementaire begrippen van de rijkunst onder de knie had. geen moeilijk heden kon opleveren. En in Den Haag, in Brussel en zelfs nog in Parijs dachten al die rijders nog dat het rode Rallye-bordje een gemakkelijk pasje naar de bewondering van vrienden en kennissen zou zijn. Het zou een tamme Rallye worden die wel erg schril zou afsteken tegen de sterke verhalen uit de goede oude tijd. Sneeuw Toen kwamen in Parijs de eerste alarme rende berichten en het ene woordje „sneeuw" deed menig rïjdershart een beetje zenuw achtig kloppen. En inderdaad bij Nevers kwam die sneeuw en niet zomaar in een zachtaardig buitje, maar in dikke vlokken "voortgestuwd door een gierende storm. Zelfs de sneeuwkettingen vonden geen houvast op de spiegelgladde wegen en het is geen pretie om mei een zicht van nul komma nul van de ene kant van de weg naar de andere te glibberen in de zalige onwetendheid of de slip net voor die dikke boom geredresseerd kan worden. Dit werd weer een échte Rallye die het alleruiterste aan stuurmanskunst, uithoudingsvermogen en ijzeren volharding vroeg. Wie daar niet over beschikte, kreeg deuken. Talloze wagens raakten van de weg. schoven op elkaar cn slipten tegen bomen en huizen. Overal stonden gekraakte wagens langs de kant. De Brit Cooper moest onder vinden dat de cocktail-bar achter in zijn Rolls Royee hem hierbij niet zou helpen en zijn luxe-Rallye eindigde tegen de harde achterkant van een Franse vrachtauto. De Delahaye van het Nederlandse echtpaar van Bladeren slipte een ravijn in en kwam pas twintig meter lager tot stilstand, gelukkig zonder ernstige gevolgen voor de inzitten den. Zelfs een pikeur in het vak als de cou reur Chiron kwam er niet zonder kleer scheuren af. Talloze deelnemers moesten opgeven en talloze anderen verlóren zozeer de moed. dat zij er zonder meer de brui aan gaven. Tientallen kwamen veel te laat in Monte Carlo binnen en er was vrijwel geen wagen, die niet met gedeukte spatborden, motorkap of ontzette deuren arriveerde. En al die bewijzen van korte maar hevige ont moetingen leveren strafpunten op. Verhoorde wens Nochtans was dit het weei', waarop de oude rotten Gatsonides en Barendrecht. hadden gehoopt, „Gatje" die in mist en sneeuw nog altijd honderd meter verder ziet dan een ander en Klaas, die als hot moet 24 uur aan één stuk zo scherp als een scheermes blijft rijden. Voor hen gold minder de vraag of zij Monte Carlo zouden halen, dan wel of zij er op tijd zouden komen. Zij kwamen er ruim schoots, met een klokgave wagen en nu zul len zij het uit moeten vechten met de tien of vijftien anderen die het zonder strafpun ten konden klaren. In de rem-acceleratie-proef waaraan nog door alle „arrivés" werd deelgenomen, wer den zij elfde in de tijd van 22 min. 7 sec. De Allard van Allard deed er maar 19 seconden over, maar ook hij heeft deuken en dus straf punten. Morgen wordt de regeimatigheids- proef gereden en ae strijd tussen de 15 cracks is dus nog open. Men kan in alle redelijkheid de kansen van onze landgenoten niet te hoog aanslaan, omdat hun zware Kumber aan p.k.'s tekort zal komen. Maar vorig jaar reed Gatsonides met zijn evenmin bijster snelle Hillman er veel rappere concurrenten uit, zodat er nog altijd hoop is. Van de 57 Nederlandse équipes hebben er 23 de strijd in de sneeuwmassa's moeten sta ken. Zover op het ogenblik kan worden na gegaan is van de équipes uit Haarlem en omstreken alleen die van mevr. van Strien van Hasselt met Ford-Vedette uitgevallen. In totaal zijn meer dan honderd van de tweehonderdtachtig équipes uitgevallen. Het enige ernstige ongeval geschiedde toen de Zwitsers Bergen en Dumas op de Col de Cabre een aanrijding kregen. Zij zijn vrij ernstig gewond naar een ziekenhuis over gebracht. Het Nederlandse team Kingma Wynia klom met zijn Austin in een boom. De Austin was kapot, maar de rijders waren gelukkig heel. K. J. J. Lotsy naar Indonesië Midden Februari zal de heer K. J. J. Lotsy, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond, een bezoek van enige weken brengen aan Indonesië. Het ligt in zijn voor nemen voordrachten te houden voor militai ren cn verder tot het voeren van besprekin gen met de voetbalbonden in Indonesië. Er bestaan op het ogenblik twee bonden, name lijk de F.U.F.LS. (voor de voormalige Neder landse gebieden) en de P.O.R.T. (voor de republiek Djokja). Reeds zijn besprekingen gaande om één bond te vormen. De nieuwe bond zal dan aansluiting vragen bij de F.I.F.A. (de internationale voetbalorgani satie), waarvan de heer Lotsy bestuurslid is. Boksen Kampioenschappen voor amateurs Noordholland In Krasnapolsky te Amsterdam werden Woensdagavond de finales van de amateur kampioenschappen van Noordholland ver werkt. De uitslagen luiden: Vedergewicht: Diepbrink (Amsterdam) w. o. p. van Van Oosten (Amsterdam). Lichtgewicht: Angel (Amsterdam) w. o. p. van De Ruyter (Amsterdam). Weltergewicht: Linneman (Amsterdam) wint door opgeven in de tweede ronde van Brouwer (Haarlem). Middengewicht: Hagenaar (Amsterdam) w. o. p. van De Vries (Amsterdam). Zwaargewicht: Dijkman (Amsterdam) wint door k. o. in de eerste ronde van Van dei- Velde (Amsterdam). De partij in hel halfzwaargewicht 'tussen Cramer "Amsterdam) en Pastor (Amster dam) werd in rie derde ronde gestaakt we gens een oogblessure van Pastor. Deze partij zal binnenkort opnieuw -worden gebokst. De kleine wereld Pleisterplaats Dit klein en dapper schip is een wereldje op zichzelf, maar een eenzaam wereldje. De jonge schipper staat met zijn neus boven een dikke wollen sjaal uit te kijken, hij hoort achter zich het gestadige tjoeke- tjoek van zijn vlijtige motor die hem voor uitduwt door de vaarten, langs de weiden die in deze winterkou bruin en dood lig gen uitgestrekt over de aarde. En voor ziel» ziet hij het water dat langs de scherpe neus van zijn schip wegrimpelt naar de wallekant, om daar een dansje met dode grashalmen te maken. Het grijze hondje op de voorplecht zet zijn haren overeind van de kou en treurt over de kille eenzaamheid der vlakten, waar nu geen koeien aan te blaffen zijn. Dan maar achterdochtig gekeken naar de grillige jjsschotsen die tegen de boeg ko men boksen. Die dartelen en draaien maar wat rond als planeten en kometen in een koud heelal. De schipper hoort dat botsen tegen zijn boeg cn kijkt naar de lucht, die van staal en ijs gemaakt schijnt. Vandaag of morgen zal dat varen gedaan zijn. denkt hij, dan worden wy vastgemetseld hier of daar. Dan zullen wij bij een of andere gloeiende kachel moeten kruipen waar wij welkom zijn, mijn hondje en ik. Als jongen van tien is hij eens met zijn vader bij zo een gloeiende kachel moeten kruipen, toen een barre winter het schip in een étui van ijs gesloten hield, twee maanden lang. Dat moet hier in de buurt geweest zijn, bij een kleine kromme beek met een oude watermolen. Hij denkt aan dat scheefgezakte, ver molmde geval, een molen als een dronken vent. moe en dwaas tegen een huis ge leund. Een groot wiel met verroeste spa ken en verbrokkelde schoepen op zij, ge zoudt het met een pink van zijn as hebben kunnen doen vallen. Ruim twintig jaar geleden moet het zijn, wat zal er van die molen en dat huis zijn overgebleven? Hoe een kleinigheid u zulke dingen kan doen onthouden. Die kleinig heid van dat verse, geurige brood, dat een tralie-magere oude vrouw uit haar oven schoof op een droogrek. De geur van dat brood is de jonge schipper bijgebleven, nergens op zijn tochten heeft hij nog ooit zulk brood geroken. Hij heeft nog vaak aan die geur gedacht, dan heeft hij zich de oude watermolen en de magere vrouw voor ogen kunnen halen zonder moeite. En bij de geur van dat brood heeft hij aan zijn vader en zijn jeugd gedacht. Dat zulk een kleinigheid een heel leven in uw gedachten bewaren kan. Dal moet hier in de buurt geweest zijn. Maar de jaren hebben een straffe bezem over het leven gehaald, zij hebben de vader en de watermolen en de vrouw met het verse brood over de einder heen ge bezemd naar de eeuwigheid. Ruik dat brood jongen, heeft zijn vader gezegd, wij moeten tevreden zijn als wij dat later in de hemel op ons bord zullen krijgen. Hij kan dat nu weten, hij kan er al jaren van gesmuld hebben aan een tafel met zilver en damast. De jonge schipper steekt zijn neus omhoog in de kou om eventjes een geurtje uit die hemel op te snuiven, hij slaat van pure verbazing bijkans van zijn schip tussen de ijsschotsen omdat hij het ruikt. Hij ruikt dat brood zo duidelijk en fel in de ijle lucht dat hij er van vloeken moet. Het grauwe hondje ziet daar met ver rassing iets waartegen hij zonder kleer scheuren blaffen kan, het is een oude bruine watermolen met een half wiel, die zich voor zijn spiegelbeeld in het water te schamen staat. De schipper draalt zijn stuurrad, het tjoeke-tjoek gaat razend snel op volle kracht achteruit. Het schip schuurt langs de bevroren oever en het hondje weet al hoe laat het is, het springt met een ple zierige uithaal aan land en kwispelt met zijn staart omdat het niet lachen kan. Wij zullen ons hier laten invriezen, zegt de schipper, omdat het hier ruikt naar de hemel. Daarbinnen schuift een jonge vrouw het bruine, gloeiende brood op een rek, hier heeft de bezem van het leven toch nog wat schoons en jongs overgelaten. De schipper en zijn hondje hoeven niet te vragen of zij welkom zijn, waar een vrouw lacht en bloost valt niets te vragen. Het is de warmte van een kachel niet die een eenzaam man koesterend omvat, het is de warmte vair een zwijgend en glimlachend welkom en de tintelende geur van het brood der gastvrijheid. Het kan buiten vriezen dat de lucht er van kraken gaat, zegt de schipper tegen zijn hondje, dat ineengekronkeld achter de kachel ligt te zuchten van de warme wel daad. En het hondje knipoogt, omdat het nooit geleerd heeft „ozo" te zeggen. J. E. Cricket Fraaie overwinning van Australië De testmach Zuid-Afrlka—Australië, die in Durban werd gespeeld heeft een wel zeer vreemd einde gehad. Nadat de Zuid-Afri- kaandei-s in de eerste innings 31-1 hadden gescoord en Australië op een opdrogend wicket 75, wisten de gastheren in de twee de innings slechts 99 runs bijeen te slaan. Australië had de zware taak in. één dag op het nog steeds onbetrouwbare battingwicket 336 runs te maken; en daar is het glansrijk in geslaagd. Voor vijf wickets werd al vrij laat in de middag het Zuid-Afrikaanse totaal gepasseerd. Het was een grote teleurstelling voor de vele duizenden Afrikaanse toe schouwers, maar als waarachtige evicketlief- hebbers konden zij de jeugdige Harvey, die in deze moeilijke situatie een feilloze 151 not out scoorde, hun gejuich niet onthouden. Harvey was de grote man, maar ook Lox- lon (54) en Mc Cool (39 n. o.) hadden een belangrijk aandeel in deze zwaarbevochten overwinning gehad. Ook al kunnen zij dan niet bogen op een test-gemiddelde (na zeven testmatches) van 112.15, zoals de 21-jarige Harvey, een waardig opvolger van Bradman. IJshockey H.H.IJ.C. opnieuw in het bezit van de West-Europabeker Door een verdiende 81 overwinning op de Racing Club de France (Parijs) is HHIJC er voor de derde maal in geslaagd de West- Europabeker te winnen. Hoofdzakelijk door sneller en beter spel van de voorhoede hebben de Hagenaars een grote zege behaald en tevens revanche ge nomen voor de destijds in Parijs geleden 21 nederlaag. Dc tussenstanden waren 10. 41. 30. Na afloop reikte mr. Bierenbroodspot de beker uit.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 5