Het Hek van de Daan- „Een treurspel in Verona" een choreografische verrassing Chinese schilderijen van Lee Man Fung Spelers voor halve eindstrijden zijn bekend Woensdag 5 Juli 1950 3 Holland Festival Hoewel een groot deel van het publiek, waarschijnlijk in de mening verkerend dat het afgelopen was, reeds heftig begon te applaudisseren tijdens de enkele rustmaten die nu eenmaal aan de finale van „Les Sylphides" voorafgaan, zullen vele toe schouwers van het tweede optreden van het „Grand Ballet du Marquis de Cuevas direct de Monte Carlo" hun teleurstelling niet hebben kunnen onderdrukken. Deze zwanezang van het puur-romantische bal let, misschien de enigs moderne choreo grafie die reeds thans als klassiek kan gelden, miste namelijk in deze uitvoering het kardinale element, waarvan het wel slagen absoluut afhankelijk is: de stijl. Michel Fokine ontwierp dit ballet (onder invloed van het voorbeeld van Isadora Duncan) in 1908 als reactie tegen de over heersing der virtuositeit, ook in zijn eigen scheppingen. Hiervoor in de plaats stelde hij de expressieve beweging, die de geest van de muziek moest vertolken of weer spiegelen, Maar och arme, gisteravond werd zo goed als ieder armgebaar zodanig over dreven, dat niet alleen het fragiele lijnen spel maar ook de gevoelige zin er van verloren ging. Niets ter wereld kan een volmaakte uit voering van „Les Sylphides" in schoonheid evenaren, heeft men na de reeks vertonin gen door de groep van Diaghilew geschre ven. Wij hebben thans kunnen zien dat gladde techniek alleen niet voldoende is om deze stemmingsbeelden ongerept te bewa ren. Ook werd de poëtische tederheid ern stig in gevaar gebracht door een merk waardige verhoging van het tempo. Het corps de ballet, dat voortdurend 'als con structieve achtergrond op het toneel ver keert, was het meest schuldig aan de mis lukking, als men dit hoge woord mag ge bruiken. De Engelse critica Caryl Brahms merkte in één van haar publicaties op dat iedere beweging van het corps als het ware een woord in een versregel van een groot dichter moet zijn. Doch helaas was er in dit geval nauwelijks sprake van enige sfeer, al dient de lichtvoetigheid ten zeerste ge prezen te worden. Van de oorspronkelijke choreografie was al met al weinig te herkennen, doch blijk baar toch genoeg om de zaal tot enthou siasme te brengen. Voor een goed deel is dit te danken aan Marjorie Tallchief en George Skibine, misschien geen van beiden klassieke danseres in de strikte zin van het woord, maar vrij en vloeiend, met veel atmosfeer om zich heen. Prachtig was de pas-de-deux in de eerste wals met de ver maarde diagonale lift, die tussen de cou lissen begon en waarbij de danseur niet de indruk wekte zijn partner te tillen, doch veeleer suggereerde haar vlucht te moeten remmen. Skibine heeft bovendien een zeer persoonlijke opvatting gedemonstreerd, die de verhouding man-vrouw aanzienlijk ten goede kwam. Onmiddellijk hierna echter kwam de glorieuze ommekeer, toen Rosella High- tower en André Eglevsky het grote duet uit de -derde acte van „Het Zwanenmeer" van Tsjaikofski in de zetting van Marius Petipa in één woord superieur aan alles wat men ooit op dit gebied gezien heeft vertolkten. Wie hen verleden jaar reeds volmaakt achtte, is nu verlegen om woor den. Zij tilden dit paradenummer ver uit boven het circusniveau, waaraan men meestal moet denken. Hier werd de men selijke beweging van alle aardse belem meringen ontdaan en het alleen maar kun stige tot zuivere kunst verheven. Iedere arabeske of attitude was niet minder dan brillant. Men had moeite zijn ogen te ge loven en zijn ontroering te beheersen bij wat eigenlijk slechts als bravour en demon stratie van virtuositeit kan gelden. Na de pauze kwam er een tweede ver rassing met „Une tragédie a Vérone" (Een treurspel in Verona) van George Skibine op muziek van Tsjaikofski, vrij naar „Ro meo en Julia" van Skakespeare, in. vier episodes. Bij een vorig bezoek heeft het Ballet de Monte Carlo met dezelfde solis ten van hetzelfde onderwerp en met de zelfde muziek een choreografische inter pretatie van Serge Lifar laten zien, die een zeer gekunstelde indruk maakte. Naar mij dunkt slaagde Skibine er veel beter in de geest van het stuk te bewaren, voor zover die voor verwezenlijking' door middel van de dans vatbaar is. In ieder geval werden de dramatische spanningen louter en alleen door de beweging tot uitdrukking gebracht en dat zeer overtuigend, behalve in het gejaagde slot. Bepaald een openbaring was de balconscène met de daarop- volgende gelukzalige droomtoestand, vol sterke plas tische vondsten, gedurfd origineel, zonder Nederland draagt bij in de technische hulpverlening der Verenigde Naties aan de onontwikkelde gebieden der aarde. Professor E. de Vries tekent voor Neder land aan het slot van de technische hulp verleningsconferentie te Lake Success de overeenkomst volgens welke ons land 1.500.000 gulden in dit hulpfonds bijdraagt. Agemdsi voor WOENSDAG 5 JULI Frans Hals: „Achterdocht", 18 j., 2.30, 7 ep en 9.15 uur. Rembrandt: „Maiia Goretti", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Gestolen leven', 18 j.. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Geld maakt toch gelukkig", 18 j., 2, 7 en 9.15 uur. City: „Ontsnapt van het Duivels eiland", 14 j., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 u. Spaame: „De strijd om de zilvermijn", 14 j„ 2,30, 7 en 9.15 uur. DONDERDAG 6 JULI Grote Kerk: Orgelconcert, 2 uur. Biosco pen: Middag- en avondvoorstellingen. opzettelijk effectbejag dat met het litte raire thema onverenigbaar zou zijn een nieuw bewijs van de ruime toepassings mogelijkheden der academische techniek in moderne zin. Ethéry Pagave (die in „Les Sylphides" beneden de verwachtingen bleef) gaf een schitterende uitbeelding van de jeugdige Julia met George Skibine als een dynamische tegenspeler. Hun duet op het bal was aangrijpend schoon. Geprezen moeten voorts worden de kleurige costuums en markante décors van André Delfau. De nog betrekkelijk jonge Ethéry Pagava, die haar opleiding ontving in de studio van madame Egorova te Parijs, gaf gister avond een sublieme vertolking van de rol van Julia in „Een treurspel in Verona". Het programma werd besloten met het langdurige „Persephone" van de ballet- meester John Taras op de „Lente-Sym- phonie" van Robert Schumann, de diepe vreugde symboliserend van de aarde bij de terugkeer van de lente. Ondanks enkele aardige ensembles was het geheel, mede door de vele ongemotiveerde hex-halingen, tamelijk saai en oninteressant, om niet te zeggen op het randje van het infantiele. De vele tierelantijnen gingen trouwens ook snel vervelen. Bovendien zijn Rosella Hightower en André Eglevsky, door hun geringe mimische kwaliteiten, stellig niet de meest geschikte dansers om een rol te vertolken, zodat het geheel alles behalve een climax vormde. DAVID KONING Dalcroze overleden. De Zwitserse com ponist Emile Jacques Dalcroze, die als eerste verband legde tussen muzikaal rhythme en gymnastiek, is in de leeftijd van bijna 85 jaar overleden. Hij componeerde koorwerken, kamermuziek en vele liederen, voornamelijk voor kinderen. Hij had gestudeerd onder leiding van Delibes en Bruckner. Het Nederlands Kamerkoor zong „Canti di Prigionia" De eerste uitvoering in concertvox-m in ons land van de „Canti di Prigionia" (ge vangenis-liederen) van de moderne Ita liaanse componist Luigi Dallapiccolla, gaf aan het tweede optreden (gisteravond in de Bachzaal te Amsterdam) van „Het Ne derlands Kamei-koor" in het Holland Festi val een bijzonder cachet, Met dit stuk, als mede met. de „Partita Piccola" van Lex van Delden, met „Wandrers Nachtlied" van Alex Voormolen, in „Daer was e wu£" van Sem Dresden, vex-mocht Felix de No bel aan te tonen, dat de uitvoeringspractijk van zijn ensemble de normale grenzen van de koorzangtechniek met bravour weet te overschrijden. De „Canti di Px-igionia" vox-men een werk uit drie Latijnse gedichten bestaande, die elk betrekking hebben op de gevangen schap. De componist wil er de geestelijke gesteldheid in weergeven van hen die in concentratiekampen wei-den opgesloten. Het zijn sterk geladen geestelijke reacties, die door hun religieuse bezieling een fel contrast vormen met het element der ver drukking, dat als het wai-e belichaamd is in een luguber klinkende begeleiding van twee piano's, twee harpen, xylofoon, vibra foon, klokken, drie tam-tams, bekkens en trommen, grote trom en zes pauken. De ef fecten van beide elementen: het nobele vocale en het laat ik het maar noemen „zonderlinge" instrumentale, verhouden zich tot elkaar als een hemelsverlangen dat opstijgt uit een aardse hel. Niet alleen de brutale vrijheidsberoving, maar de akelig rondspokende dood uitgebeeld door oneindige variaties op het „Diesirae"- thema breekt iedere poging om de ge- bedslyriek van het koor tot zijn recht te laten komen. Anderszins stuwt het deze op tot, hogere intensiteit. Eerlijk lijkt mij dit werk vol komen; schoon ook, in zoverre als een edel verzet maar schoon kan wezen. Verder ont breekt elke nox-m tot aesthetische beoor deling van dit krasse muzikale tijdsbeeld, dat bovendien bij zo'n eerste kennisma king overrompelend werkt. De uitvoering was een geweldige technische prestatie. Het mag een wonder heten, hoe Felix de Nobel zijn Kamerkoor, te midden van het instrumentale tumult, zo beheerst en even wichtig van klank weet te houden. De „Partita Piccola" van Lex van Del den is een a capella-werk zonder tekst. Er zijn aardige effecten in bereikt. Vooral de laatste twee delen „Danza" en „Postludio" ademen een gezonde muziekgeest. Het ,,a bouche fermée" van de „Barcarolle" het middendeel gaat echter bedenkelijk de richting uit van de zo gewraakte lie- dex-tafeltrucjes. Het korte „Wandrers Nachtlied" van Voormolen klonk nobel van stemming in een fraai vocaal timbre. De compositie van Dresden op de volkslied tekst „Daer was e wuf dat spon" is een allergrappigst coupletlied, maar in een zo danig geraffineerde vorm geconcipieerd, dat het als volkslied geen betekenis meer heeft. Wanneer men, na de compositie van Dresden, het originele wijsje nog eens unisono had laten horen, zou het wellicht duidelijk geworden zijn, dat dit de enige meesterlijke manier is om de tekst van een volkslied tot zijn recht te laten komen. De avond had een probleemloos begin met de uitvoering van drie delen uit de Beeldende kunst Het valt niet te ontkennen dat de deco- ï-atieve schilderijen van Lee Maix Fung, die deze maand in Kunsthandel Leffelaar aan de Grote Markt ten toon zijn gesteld, door hun kleuren chai-meren. De verf wordt vaak behandeld als Oostindische inkt, met zware donkei-e toetsen. Maar bij nadei-e be schouwing betekent deze combinatie van Oost en West een tegenvaller. De schilder wil soms grappig zijn door een overdreven wijze van uitbeelden: heel lange armen en benen, magere, te kleine gezichten. Maar het salon-achtige coloriet verdraagt dat niet. Zolang Lee Man Fung nog Chinese onderwerpen imiteert (hij is na zijn derde jaar niet meer in China geweest) is dit werk nog acceptabel, maar een „Notre Da me te Parijs" is geheel ón-Westers. Het wordt een Chinese ruïne. Toch zitten er in die combinaties van bruin, lichtblauw en pauw-blauw mooie vondsten. Na enige tijd echter vei-langt men öf naar de rasechte Chinese schilderkunst, waar de perspectief geheel op het gevoel berust en waar de oneindigheid van de ruimte zo diep onder- gaan wox-dt, öf naar onze eigen Westerse kunst. Dit alles verhindert niet dat Lee Man Fung met zijn fijne palet, met zijn subtiele zin voor kleur en toon, met zijn eigen aardige vermenging van olieverf-methode en aquarel-stijl, leuke dingen weex-geeft, zoals het jongetje op een dravende ruw harige kax-bouw, divex-se aardige paarden- studies, de danseresjes, de karpers, de straatkapper, de ontwakende ax-end, gar nalen, rustende mussen enzovoorts. De sterke herinnering aan de grote Chinese schilders der oudheid blijft een hinderpaal bij het genieten van het werk van Lee Man Fung. Toch appreciëren we het gebodene wel. Vooral voor schilders moet de hier plaats hebbende stijlvermenging een inte ressant onderwerp van studie zijn. H. SCHMIDT DEGENER Het programma van het carilloncon cert van Reinout Heering op Donderdag avond van 8 tot 9 uur luidt: 1. A little Fan tasy and Fugue, H. Harty; 2. a. Willen wij 't haesken jagen. b. Naer Oostlaixd willen wij rijden, c. Het Heerken van Maldeghem, Oude Ned. Lied; 3. Rondeau, M. v. d. Gheijn; 4. a. John Brown, b. My Bonnie, c. Clementine, M. v. d. Gheijn; 5. Duet uit „Die Zauber- flöte", W. A. Mozart; 6, Andante Cantabile, Jef Denijn; 7. Jubelklokjes, A. Rolliers; S. a. 's Avonds als ik slapen ga. J. J. H. Verhulst: b. Engelenwacht, C. van Rennes; 9. Ave Vex-um, W. A. Mozart; 10. Improvisatie over „De nacht, de moeder van de rust", W. A. Mozart. „Missa Hercules dux Ferrariae" van Jos- quin des Prés en het madrigaal „Rozette" van Sweelinck. Beide wex-ken, in een su blieme vocaalstijl en in hun beperkt har monisch kader gekenmerkt door een ver rassende verscheidenheid van uitdrukking en ongemene muzikale potentie, gaven ons de puurste indrukken mee, die een zo volmaakt ensemble als Felix de Nobels Kamerkoor vermag te wekken. Hoe dichter bij de bron, hoe zuivex-der het water! JOS. DE KLERK KAMPIOENSCHAPPEN VAN WIMBLEDON Twee Amerikanen, Budge Patty en Seixas, de Australiër Sedgman en Jaroslaw Drobny die de Egyptische kleuren verdedigt, hebben zich geplaatst voor de halve finales van het heren enkelspel, Van hen heeft Seixas voor een van de verrassingen van de dag gezorgd door in vijf sets de Zuid-Afrikaanse kam pioen Sturgess uit te schakelen. De zes en twintigjarige Seixas- ontmoet in de halve finale Patty die onlangs het internationale kampioenschap van Frankrijk won en te Wimbledon als vijfde geplaatst is. De andere halve finale gaat tussen de favoriet Sedgixxan en Drobny, onderschei denlijk eerste eix derde geplaatst, zodat ex- in ieder geval minstens een Amerikaan in de eindstrijd komt. Sedgman heeft, hard moeten vechten om het tegen Larsen te kun nen bolwerken. De Amerikaan leidde met 108. 2—2 toen de Maandag afgebroken partij hervat werd en nam de tweede set met 75 voor zijn rekening voordat Sedgnxan zijn vorm vond en de laatste drie sets won met 75, 63, 75. De enige partij, welke geheel volgens de verwachtingen verliep was die tussen Drobny en Gardner Mulloy. Drobny, die nog geen set verloren heeft bij zijn onweer staanbare opmars naar de halve finales, versloeg Mulloy in drie sets: 63, 64, 64. In de viex'de ronde van het gemengd dub belspel leden Margaret Dupont—Osborne en Talbert, het als. tweede geplaatste paar, een zeer verrassende nederlaag tegen Gussie Moran en Quist die een prachtig sluitende combinatie vormden en de favox-ieten met 63, 62 uitschakelden. De partij tussen het Nederlandse paar Wilton—mevrouw Schmier en de Austra lisch—Britse combinatie Bromwich—me vrouw Harrison gaf van het begin tot het hinde aantrekkelijk en zeer snel spel te zien. De rallies op korte afstand werden met zo veel vaart uitgevochten dat de hard gesla gen ballen herhaaldelijk de lichamen van de spelers en speelsters troffen. Wilton en mevrouw Schmier hadden met een geduchte tegenpartij te doen. want mevrouw Harrison, de vroegere Betty Hilton die nummer een staat op de Britse dameslijst, volleerde even schex-p als haar partner. Desondanks speel den ze resoluut op aanval. In de tweede set leidden ze met 2—0, maar werden daarna door zuiver plaatsen van de tegenpartij voortdurend uit positie gespeeld. Met 62. dezelfde cijfers als de eerste set, verloren ze ook de tweede, en daarmee de partij. Paardensport Egyptische prins naar Heemstede Aan de internationale jeugdruiterdagen te Heemstede, die op 29 en 30 Juli worden ge houden, zal door de 14-jarige achtex-neef van koning Faroek, prins Samir Bey Youzef uit Gisa (Egypte) worden deelgenomen. Hij zal uitkomen met het paard „Carama". Nederlanders in MV-motorteam Onder de vele buitenlandse rijders, die voor deelneming aan de twintigste Neder landse TT te Assen reeds zijn aangekomen, bevindt zich ook het 125 cc M V-team. Hiex-- loe behoort ook de Nederlander Wim van Zijlaard, die een officiële fabrieksmachine in de 125 cc klasse zal rijden. Bovendien wordt nog met twee andere Nederlanders onder handeld, zodat er grote kans is, dat drie landgenoten Zaterdag in 125 cc klasse in een Italiaanse fabrleksploeg zullen uitkomen. Sierlijck gebrul Nu wij zojuist bekomen zijrx van de Sïex-brulcragtwaghentoght die enige da gen geleden de goede Durgerdamnrers voor het eerst sinds zeven eeuwen ont rukte aan hun peinzende bespiegelingen omtrent het doen en laten van de steur- krab, lijkt het ons gepast enige verkla ringen af te leggen over het alleszins verwonderlijke feit, dat wij de eerste prijs niet hebben gewonnen. De eerste reden springt al dadelijk in het oog. Om de zo zeer begeerde lauweren te oogsten, ware het noodzakelijk geweest naast onze bekwame rijder Gatsonides, de chef van de Amsterdamse pex-sdienst, de refe rendaris van het gemeente-archief, een brigadier van politie, een inspecteur van publieke werken, een taalgeleerde, een complete bibliotheek met werkjes over heemkunde, enige stafkaarten, mits gaders een Kamerlid mee te voeren. Dit laatste natuurlijk om vragen te stellen. Wel, dat was natuurlijk een weinig be- zwaarlijk geweest met het oog op de beschikbare plaatsruimte en daarom kwamen wij geheel onvoorbereid aan de beginstreep. Voordat wij zo ver kwamen, waren wij nochtans reeds druk in de weer ge weest. Wij nemen van u aan dat gij de illustratie in ons blad van Zaterdag hebt verslonden wel bekome zij u waarop onze équipe in Pickwickiaanse bedrijfskleding was afgebeeld, die gro tendeels was gepacht in een winkel waar men zich a raison van enige gul dens kan uitdossen als Napoleon of als generaal vaix de bereden Bosjesman brigade, zo men dat zou verkiezen. Het uiteindelijk resultaat van deze masque rade was van een magistrale indruk wekkendheid. Rijder Gatsonides zag ei-uit als Phileas Fogg (van de Reis om de wereld in 80 dagen) die van een clown geschrokken was, Da geleek veel op éénpersoons-voorstelling van de herenmode door de eeuwen heen en Boe tenslotte vertoonde een merkwaar dige gelijkenis met een slaapwandelaar die in zijn onderbroek de straat was op gewandeld. Dit laatste werd veroor zaakt door een nauwsluitende witte Jaeger-pantalon, die door de dame die het beheer voerde over de costuum- show, was aangepraat omdat hij zo aardig afstak tegen zijn groene frak en omdat hij naar zij mededeelde „Voor een effe jeugdiger persoon" be stemd was dan de zwarte PTT-broek, die Da ten teken van bet klimmen der j aïen om de imaginaire heupen hing. Het valt met gemak te begrijpen, dat de ober van het Amstei-damse restaurant voor Zeelieden (Verlof A) achter het station, die al heel wat gezien heeft (behalve zeelieden dan) zich een hoedje schrok, toen hij de Sunbeam-équipe zag binnenwandelen. Nadat hij dit nut tige kledingstuk had weggeborgen, stelde hij ons voor de keuze „Uitsmijter ham of uitsmijter gehakt". Nauwelijks was hij met de bestelling „vier ham" weggesneld, of hij keei-de al weer terug met de mededeling dat er geen gehakt m?er was. Waarop.wij welwillend zei den: „Nu, breng dan maar ham". Zo zenuwachtig was de man, dat hij daar handig gebruik van maakte om ons twee gulden teveel te berekenen. Toen wij eenmaal tot het oude Do- rickerdam geraakt waren, begon het menens te worden. Een politie-auto trachtte het verkeer in goede banen te leiden door achteruit tegen de draad in te rijden en een Amsterdamse notabel er deden haast alleen maar vooraan staande mensen mee, zei de convocatie - gehuld in een Vergulde Eeuw-cos- tuum, voegde de inzittenden toe: „Kejje nie uitkaake mejje mestpraam". Van dat moment af werden wij benieuwd naar het proza van de achteraanstaan- de Amsterdammers. Het werd er druk ker en drukker op de dijk waar de siei'brulcragtwaghens zich aaneen rijden en het was er stampvol met deelnemei-s aan dit evenement, dat, zoals in het Sportweek-programma zo tactisch werd verklaard, was georganiseerd om hen die aan geen enkele sport meer kunnen deelnemen, ook in de sportweek te be trekken. In zwierige pakken en te kleine schoenen gestoken hoofdstede lingen sti-ompelden op schilderachtige wijze over de dijk die de oude huysjes van Dorickerdam tegen het geweld van de Oostzee moet beschermen, de Bal juw van Waterland kwam kond doen van de verleeixde stadsrechten, Krelis huwde met Aagje, er werd een poort wachter gekozen, kortom er speelden zich allerlei histoi-ische gebeurtenissen in kort bestek af, die culmineerden in de verzoening tussen burgemeester d'Ailly van Amstex-dam en de borgher- vader van Dorickex-dam, die een fx-aaie moderne bril op zijn neus droeg, dewelke door een bengel in het grauw als een x-eesfiets werd bestempeld. Zittend op rozen Klokke acht uur zette de machtige stoet der sierbrulridders voorafgegaan door de Heeren in den Verckeere Ollie B. Bommel en Tom Poes zich in bewe ging voor de start, met de opdracht het aantal box-den te tellen, waarop het initiatief-comité de wens tot de aanleg van een IJ-tunnel had af laten druk ken. Pas op de pont werd het ernst, want daar en xxiet eerder mocht de ge heime missive die de opdracht bevatte, worden geopend. Daar bleek dat men langs de kortste weg een tiental punten moest opzoeken, die waren aangegeven als Koning Nobels Hof, het kernsplits- apparaat en aanverwante zaken die de historische en heemkundige problemen van de stad Amsterdam vormen. Dit alles vormde een gerede aanleiding om een café aan de Zeedijk binnen te stap pen om de goesting naar gerstenat te bevredigen en tevens met behulp van een vérsprggcfe-apperaet de öntbreken- de heemkennis te vergax-en. De gasten van het café warexi zeer verheugd over onze komst en gaven daar door onge dwongen gelach blijk van. Voorts ver strekten zij duidelijke aanwijzingen omtx-ent de verblijfplaats van het Derde Klooster, door te zeggen: „Kaak, dan ga je effe ofer de brug linksom langs de winkel van Nelisse, clan schuins rechts de brug oferof nee, beter kejje eerst een endje rechtuit, dan de tweede of de derde straat linksom en asje 'et dan noggex-is fraagt, spanker je der so tegenan". Nu, toen wisten wij al een heleboel meer. Inmiddels was het don ker al gevallen en zo stoven wij de xxacht in om stempels te vergaren. Eerst reden wij naar de Kinderboer- derij van Ax-tis, die zoals onze fijne neus oxxs al bad verteld, schuilging onder de naam Koning Nobels Hof (een treffende reclame voor dit paedagogisch instituut) en vandaar Snorden wij naar de oude gasfabriek in de Watergraafs meer, waar men de productie van ge splitste kernen ter hand heeft genomen. Het volgende punt was „Bex-lage's schepping voor de diamant-industrie" en dus togen wij naar de diamant-beurs, maar zo ex-g kon Berlage toch niet op scheppen en dus zaten wij fout. Slechts een sluwe ruilhandel met een sombere trawant van de Inquisitie die zich een ongeluk reed te zoeken naar het stand beeld van Erasmus, stelde ons in het bezit van de kennis omtrent het ge bouw van ,d,e Diamanthandel in de Henx-i Polafe-laan. Zelfs achtex-uit- rijden kon ons niet weder in het bezit brengen van de verloren gegane kilo meters, die door onze akelig solide kilometer-teller nauwkeurig werden geregistreerd. De garnizoenscomman dant in cle De Lairessestraat vonden wij zó, omdat wij van allé zoenen in Am sterdam op de hoogte zijn en datzelfde was het geval met Schiller waar Rika Hopper en Bernard van Vlijmen aan de bar voor Max-ia Tesselschade en Pieter C. Hooft zaten te spelen. Ach, ach wat wisten wij veel van Amsterdam nadat wij al die Haarlemse historici hadden opgebeld. Wij reden bij wijze van spreke in vogelvlucht van de Wetering- poort (die niet meer bestaat, want haar naam wordt xxu door een. brug gedra gen) naar het Dex-de Klooster. En het smalste huis werd ons gewezen door de dikste dame die wij ooit zagen. Voor dat wij „pap" konden zeggen, al be stond daar eigenlijk weinig of geen aan leiding toe, wax-en wij aan de waereld- première Ringsteecken toe, die onder het motto „Ende plaeght u niet met pasquillen" op het Museumplein wex-d gehouden. Hier wax-en allei'lei attracties aan verbonden. Zo mocht men onge straft op drie centimetex: langs de tenen van een verkeersagent rijclen, die als antwoord daarop alleen maar blijmoe dig tot nog grotere snelheid ophitste. Boe wurmde zich door het zijx-aampje en jawel hoor, nadat hij twee maal misgestoken had, prikte hij met feilloze zekex-heid de ring er bij de derde keer door een ongelukkig toeval aan. Geheel opgelucht arriveerden, wij bij de finish, waar wij vernamen, dat onze weg langs de tien controles 44 km laxxg was, een des te opvallender ver schijnsel wanneer men bedenkt dat de allerkortste route (door da verkeers politie uitgezocht) 48 km lang was Reeds begonnen wij onszelve van on regelmatigheden te verdenken, toen bleek dat ook burgemeester d'Ailly slechts 44 kilometer nodig had gehad. Wie deed ons wgt? Niemand. Alleen kregen de bux-gemeester en wij wat strafpuntjes, omdat een examinerexide verkeersagent beter dan de burgemees- Het Holland Festival begint aan de laatste tien dagen. Hedenavond ver toont de Nederlandse Opera in de Stadsschouwburg Hoffmanns Ver tellingen" van Offenbach in de ver taling van Jan Engelman met Frans Vroons en vele anderen. Donderdagavond speelt het Residen tie-Orkest onder leiding van de Amerikaanse componist en dirigent Leonard Bernstein in het Concert gebouw de Tweede Symphonie van Mahler en de Symphonie no. 88 met medewerking van de sopraan Dcra van Doorn-Lindeman en de alt Roos Boelsma. Op het ochtendconcert in de kleine zaal van het Concertgebouw, dat Vrijdag 7 Juli wordt gegeven, ver tolkt de pianist Jan Odé Arcana Musae Donei" van Rudolf Eschcr. Vrijdagavond is er in de Stads schouwburg een gala-voorstelling door het Grand Ballet du Marquis de Cuevas direct de Monte Carlo van de burleske scènes onder de titel Petroesjkaop muziek van Stra- winsky, naar een idee van Alexandre In de hoofdstad uit Benois, wiens décors en costuums men heeft nagevolgd. De choreografie is van Michel Fokine. Als gast ver leent medewerking Tamara Touma- nova (als de ballerina), die ook de titelrol in „Giselle" zal vertolken. Verder staat op het programma een pas-de-deux uit „De Notenkraker" van Tsjaikofski in de choreografie van Leo Ivanoff. De begeleidingen worden uitgevoerd door het Concert gebouw-Orkest onder leiding van Pierre Monteux. In Damstad begint Vrijdag het laat ste programma. Als groot spel op het podium voor het Koninklijk Paleis wordt vertoond „Jan Klaassen leeft" van Hella Haasse, gesproken door Hetty Blok, Kees Brusse^ en Henk Schaer, gemïmeerd door Riemke van der Voort, Frits Butselaar en Pierre Kamminga. Kees van Iersel heeft de leiding, ook over het kleine spel „Liefdadigheid naar vermogenHans Tiemeyer treedt op als schout. In de Poesjenellenkelder wordt vertoond „Bastien en Bastienne" van Mozart met poppen en décor van Aad de Haas door „Het kleine wereldtoneel" en „De schrandere dief" van Nico Wijnen door het gezelschap Prince Poucet". Het ballet van Sonia Gas- keil brengt ten tonele: „Alles om een mantel" met muziek van Kees Stok- ter en Gatsonides meende te weten, hoe men een klemmende toeter af moet zetten en het door beiden voorgestelde krachtige afrukken der draden veroor deelde. Verder zaten wij naast de bur gervader op rozen, hetgeexx héél gezel lig was. Slechts in het hazard-spel bleek de magistraat bedrevener en zo kreeg hij na loting de zevende en wij de acht ste plaats. Wij gunden hem dat van harte, want wij vinden hem een aardige bux-gemeester en Amsterdam een. leuke stad. Al vonden wij onze Pickwick- équipe óók wel leuk. BOEDA Linck en Nel Hermsen hebben zich dapper verdedigd tegen het sterke Amerikaanse paar Budge PattyNancy Chaffee, alhoewel het resultaat van de partij eigenlijk al bij voor baat vaststond. Het ging er alleen maar om met welke cijfers de Amerikanen, die aan het net onweerstaanbaar waren, zouden winnen. Onze landgenoten begonnen erg onzeker en de eerste set ging met 61 ver loren. In de tweede kwamen zij beter op dreef, zonder dat dit echter veel indruk maakte op de Amerikanen, wier snel en fors netspel deze hele partij beheerste. Met 61. 63 werden onze landgenoten uit geschakeld. In het dames enkelspel zijn voor de vierde ronde gespeeld: mevrouw Harrison sl. me juffrouw Head 63. 6—2; Gussie Moran sl. mevrouw Halford 62. 61: mejuffrouw Louise Brough sl. mejuffrouw Andrews 60. 60; mejuffrouw Barbara Scofield sl. mejuffrouw Heraldo Weiss 64, 86. Honkbal HHC versloeg HFC „Haarlem" Voor het tournooi van Schoten werd gis teren de wedstrijd HI-ICHFC „Haarlem" gespeeld die met een 73 ovex-winning der eerste klassers eindigde. Toch bood Haarlem beter tegenstand dan de uitslag zou doen vermoeden. Na vier innings was de stand nog 00, hetgeen voox-- al een verdienstelijke prestatie van werper v. d. Wal genoemd mag worden. Toen kwam de roodwitte slasploeg echter los en dank zij veldfouten en honkslagen van vrenegoor, Hoogenbos, Smidt en v Daalen werden er zeven runs gescoord. Ook werper Smidt zakte af met als gevolg een aantal vrije lopen en een tweehonkslag van Lasse, die de eindstand op 7—3 brachten. Verrichtingen van de tweede klassers Ook de tweede klassers vorderen reeds flink met hun competities, temeer daar de afdelingen slechts zes ploegen tellen. De mogelijkheid, dat er Zondag reeds beslis singen vallen is niet uitgesloten. Ofschoon er in de tweede klasse A nog vijf candidaten voor de bovenste plaats zijn geven wij Neptunus toch de beste kansen: Neptunus 6 4 0 2 8 HFC Haarlem 2 5 3 0 2 6 T. H. B. 6 3 0 3 6 Zandvoortmeeuwen 6 3 0 3 6 Laakkwartier 5 2 0 3 4 T. Y. B. B. 2 6 2 0 4 4 De tweede klasse B zal vóór de competi tieleider wel de eenvoudigste zijn. daar het krachtverschil onderaan en bovenaan de ranglijst wel duidelijk naar voren treedt: E. H. S. 7 7 0 0 14 E. D. O. II 5 3 0 2 6 Schiedam 5 3 0 2 6 H. H. C. III 7 2 14 5 Schoten II 6 2 13 5 H C. K. II 6 0 0 6 0 Zonder voorbarige voorspellingen te doen, kunnen wij gerust vaststellen, dat E.H.S. een hernieuwde aanval op het overgangsklasse schap doet en dat het dit jaar wel zeer teleurstellende H.C.K. II naar de derde klasse verhuist. De tweede klasse C daarentegen is weer een afdeling waarin nog alles mogelijk is, vooral wanneer men weet, dat de thans bovenaan prijkende D.W.V.-ploeg dit week einde met 95 won van het onderaan staande D.E.C. D. W. V. 6 4 0 2 8 Kennemerland 6 3 0 3 6 R. C. H. 2 6 3 0 3 6 Roos wijk 6 3 0 3 6 Spartaan II 6 3 0 3 6 D. E. C. 6 2 0 4 4 In de afdelingen D eix E staan respectieve lijk Hilversum (ongeslagen) en V.V.G.A. 2 (met twee verliespunten) bovenaan. Aan het einde van het seizoen zullen de vijf kampioenen in een halve competitie uitmaken, welke twee ploegen naar de over gangsklasse zullen promoveren. Naar het tot nu toe vex-toonde spel te oox-delen geven wij E.H.S., Hilversum en de V.V.G.A.-reserves de beste kansen. Voetbal Haarlems elftal tegen Den Haag Het Haarlem-elftal, dat Zaterdagavond tegen het Haagse elftal speelt ter gelegen heid van de Haagse sportweek, is als volgt samengesteld: Doel: Kraak (Stormvogels). Achter: Van der Linden (Haarlem) en. Odenthal (EDO). Midden: Stijger (VSV), Vos en Biesbrouck (beiden RCH). Voor: Koster (RCH), Roozen (Haarlem), Roodselaar (EDO), Smit en Groeneveld (beiden Haarlem). Lakenberg naar „Pro Patria" Lakenberg van Blauw Wit heeft zich tot de K.N.V.B, gewend met het verzoek hem vergunning to verlenen een contract te teke nen met de Italiaanse club Pro Patria. De K.N.V.B. stelt zich in dei-gelijke geval len op het standpunt dat de betrokkene eerst een bewijs dient over te leggen dat hij aan zijn verplichtingen tegenover zijn vereniging heeft voldaan. In de tweede plaats wenst de bond overlegging van het contract, dit met de bedoeling de speler eventueel op voet angels en klemmen te kunnen wijzen. Bij de onderhandelingen tussen Lakenberg en Pro Patria is de heer Casadei bemiddelend op getreden, een te Amsterdam woonachtige Italiaan die destijds ook zijn diensten ver leend heeft bij de overgang van Wllkes naar Internazionale (Milaan). Laura-rit begonnen Nadat de commissaris der Koningin in de provincie Zuidholland mr. L. A. Kesper in tegenwoordigheid van zijn ambtgenoot in Utrecht M. A. Reinalda, de derde Alphense rijwiel-vierdaagse ook bekend als Laura- rit officieel had geopend, zijn de omstreeks 450 deelnemei-s uit Alphen aan de Rijn ge start voor de eerste rit over een afstand van 116 kilometer. De eerste rit is, dank zij het prachtige weer, eeh succes geworden. De talrijke deel nemers waren vol lof over de organisatie van de Laura-rit en over de prachtige tocht, die langs het duinengebied van Wassenaar, Noordwijk en Noordwijkerhout voerde en via Hillegom, Bennebroek en Heemslede door Kennemerland naar Westeinder en Braasse- mermeer en Alphen leidde. Met medewerking van het Haagse politie- muziekcorps defileerden de rijders voor de burgemeester van 's-Gravenhag« mr. F. M. A. Schokking en zijn echtgenote, die uit hun Alphense tijd aan de Lauraritten nog pret tige herinneringen bewaren. Dit défilé ge schiedde voor de woning van de burgemeester aan de Wassenaarseweg. In totaal dient 500 km. te worden afgelegd in vier dagen, die, Indien het weer mede werkt, voor velen onverfotolijk zullen zijn. DE KIKVORSEN—MILITAIR ZEVEN TAL 10—6. Te Woerden werd in tegen woordigheid van 1100 toeschouwers een waterpolowedstrijd gespeeld tussen de Kik- 1 vorsen en een Militair zevental, welke door de Kikvorsen met 10—5 werd gewonnen, De rust ging met 60 in, De doelpunten voor de Kikvorsen werden gemaakt door: Kore- vaax- (2), Smol (1), Van Feggelen (4), Luchs (2) cn Van Gelder (1), De militairen Caboufc (2), Nijenhuis (1) en Bijlsma (2) scoorden voor hun ploeg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 5