c J Het Hek van de Dam. Harten dorp CHEFAROX Litteraire Kanttekeningen Waarom Ohefarox bij maagzuur? De 9 Muzen SCHOOLBOEKEN Evolutie Zaterdag 5 Augustus 1950 Haarlems Dagblad en Oprechte Haarlemsche Courant D B. STROMAN: „Het Huis Carbentus" (Uitgeverij „Contact" Amsterdam/Antwerpen). (AT ER VROEG OF LAAT een poging opening van het grote offensief, het bom- gewaagd zou worden, de schokkende bardement van Rotterdam, de capitulatie, bezetting, terreur, Jodenvervolging, onder- gebeurtenissen der laatste vijftien ja ren, heel de beproeving van deze Europese tragedie, in de vorm van een historische roman samen te vatten, was te verwachten. Een totale oorlog grijpt de totale mens aan en dwingt de 'kunstenaar tot getuigen: hij spaart geen „beschermend domein", geen eiland der afzijdigheid, geen ivoren toren. Maar wel is het de vraag of de overstel pende indrukken na een zo korte tijd vol doende bezonken en de kwetsuren genoeg zaam geheeld zijn om een dermate met emoties geladen stof te beheersen door de vormgevende distantie, die voorwaarde is tot elk kunstwerk. B. Stroman is zich bij het ontwerpen en schrijven van „Het Huis Carbentus" van deze moeilijkheid zeker terdege bewust ge weest. Pijnlijk nauwgezet, bijna schema- tisch-resumerend, heeft hij het „feitenma teriaal" ééns beklemmende, noodlottige werkelijkheid voor ons allen naar be langrijkheid geschift en naar tijdsorde ge rangschikt om zo volledig en objectief mo gelijk een historisch „beeld" te geven van ons land, van Europa, ten tijde der Hitier- verschrikking. Het is deze al te opzettelijke opzet wellicht, die aan dit boek meer het karakter heeft gegeven van een historische reportage (een litterair genre, dat Stroman bijzonder goed ligt) dan van een roman, hoe „romantisch" het achttiende-eeuws verleden van het „Huis Carbentus" Rot terdams koopmanshuis, waarin de geest van een voor goed voorbije tijd nadroomt in speels versierde wanden en kaarsen- hichters, in engelen-motieven op plafonds en meubilair en in gratievolle muziek verweven werd in het relaas van een in zijn nawerking steeds nog actueel „jongste verleden". Stroman heeft zich enerzijds tegen elk pathos van nationaal martelaar schap gewapend door de ervaringen van ooi-log en bezetting binnen de perken der soberheid te houden en trachtte anderzijds aan de zakelijke weergave de spanning van een roman te geven door alle hulp middelen der compositie te baat te nemen: afwisseling tussen beschrijving en dialoog, beschouwing en handeling, terugblik en voortgang van het verhaal. Vooral door middel van het spel der tegenstellingen beproefde hij datgene te forceren, wat aan het historisch „document" als zodanig niet eigen is: de kracht te boeien, te verleven digen, te ontroeren. Natuurbeschrijving en harde steedse werkelijkheid, gemijmer en dreigende actualiteit, liefdesavonturen en doodsbedreiging, geluksverlangen van de enkeling en onverbiddelijke loop der ge beurtenissen, gedroomde vrede van een „gratievol verleden" en tot leer verheven Nazi-liederlijkheid van die aard zijn de contrasten, waarvan Stroman zich heeft bediend, door de hoofdpersoon Martijn in een bewogen periode domicilie te doen kie zen in een huis dat „het waarmerk van een eeuwenoude traditie" draagt: het Huis Carbentus. Het staat aan de Binnenhaven te Rot terdam, afzijdig van de tijd, teruggetrok ken in zichzelf, voortdromend in'zijn stilte, waardig-hooghartig, herlevend enkel in de verbeelding van de zolderbewoner Martijn Carbentus, een enkele keer in een visioen, dat aan deze patriciërnazaat (ietwat on waarschijnlijk) het leven onthult van de voorvader Jan Marinus, die de bouw van het huis zijner dromen betaalde uit slaven- winst en er de vreugde der muziek, de be proeving van een mensenlot en de troebe len van zijn tijd beleefde. Onwézenlijk wordt het Huis Carbentus, een zich over levend verleden, een anachroisme, zodra het Hitler-onhéil nadersluipt: de Spaanse burgeroorlog, Schuschnigg, Seys-Inquart, de inlijving van Oostenrijk, straks van Tsjecho-Slowakije voorteken van een wereldramp die tot een journalist als Mar tijn Carbentus een duidelijk verstaanbare taal konden spreken, maar deze dromerige in zichzelf gekeerde nog nauwelijks ver ontrusten. En zo vervaagt dit patriciërs huis geleidelijk aan, wordt het tot facade van een uitgebloeide eeuw. Is het symbo lisch bedoeld dat naarmate de roman dichter nadert tot het „heden der ver schrikking het Huis Carbentus zich meer en meer voordoet als een naamloos perceel zonder historie, óf verloor Stroman, op drift geraakt door de duizelingwekken de gang der gebeurtenissen, zijn uitgangs punt uit het oog? Mij dunkt het eerste: zelfs een „mens van de stilte", een mens van droom en afgetrokkenheid als deze Carbentus, kan zich niet onttrekken aan de angst, waarmee „Dantzig" en de krij sende redevoeringen van de „Führer" EuroDa terroriseren. Men leest dit alles en wéét het weer, huiverend vooral door eigen herinnering aan de feiten, meer dan door de beklem ming, waartoe deze roman wil suggereren. Mobilisatie, oorlog, acht maanden van frontschermutselingen, de tiende Mei als ADVERTENTIE Omdat Ohefarox géén vorming van steeds méér zuur ver oorzaakt, zoals bij gewoon maag- zout vaak voorkomt. Bovendien beschermt Ohefarox de maag wand met een geleiachtige ge nezende laag. Agenda voor Haarlem ZATERDAG 5 AUGUSTUS Rembrandt: „Alles wel aan boord", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Malle gevallen", alle leeft., 10.30 uur; ,Bud Abbott en Lou Costello" in Hollywood", alle leeft.,. 2 4,15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Wonderman", 14 j'., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Tafeltje dek je', alle leeft., 11 uur; „Bud Abott en Lou Costello in donker Afrika', alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Zorro", 14 j., 6.45 en 9.15 uur. Frans Hals: „IJsco- man, kijk uit!", 14 j., 2.30, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 6 AUGUSTUS Concertgebouw: Het Rotterdams Kinder toneel, 2.30 uur. Luxor: „Het verborgen leven Van Walter Mitty", 2, 4.15, 7 en 9.15 u. Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. Zandvoort, circuit: Internationale motor races, 12.30 uur. MAANDAG 7 AUGUSTUS Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. grondse, verraderspractijken, arbeidsinzet, invasie, slag om Arnhem en hongerwinter al deze bloedrode vlekken op de blad zijden van ons jongste verleden, zorgvuldig beschreven en soms zelfs historiegetrouw gedocumenteerd, zijn niet voldoende om aan een zo doorwoeld stuk van ons eigen leven, waarin de wortels van ons mens-zijn werden aangetast, evenwaardig uitdruk king te geven in de vorm van een roman. Het schrijnt nog te veel, het werkt nog te zeer na, het is nog te menselijk nabij en kunst betekent afstand-nemen en afstand doen, overwinning van het ervarene en bevrijding. Een hoge vlucht moet een ta lent nemen om het „gebeurende" tot een „gebeurd-zijn" te objectiveren. Een man als Feuchtwanger bijvoorbeeld kon destijds daarin slagen met zijn „Geschwister Op- penheim": slachtoffer zijnde, kon hij zich tot toeschouwer verheffen. Stroman, be gaafd reporter, schrijver van enkele voor treffelijke novellen en minder geslaagde romans, heeft of te hoog of te vroegtijdig naar de stof gegrepen om zijn geromanti seerde kroniek te doen uitgroeien tot een volwaardige roman. Dat het hem daartoe aan stijlgevoel en techniek ontbreekt zal niet beweerd kunnen worden. Omstandig beschrijvend, de naturalistische „kunst van het détail" niet zonder gratie beoefenend, waar de geschiedenis van het Huis Car bentus verhaald en aan de schrijver ruim schoots gelegenheid geboden wordt zijn schrijfkunst aan te passen aan een tijd, die rustiger en sierlijker van gang was- (een tijd die de tijd had), voert hij het tempo op naar gelang de actuele gebeurtenissen in overrompelende vaart toenemen. Maar zelfs deze, overigens waardeerbare, gelijk- Van Stallaert. De Haagse pianist Dani Wayenberg, die verleden jaar de grote prijs van de stad Parijs won op het concours Marguérite Long-Jacques Thibaud, is uit genodigd om in het aanstaande winterseizoen in de Franse hoofdstad met de orkesten Pasdeloup, Colonne en van het Conserva toire te concerteren. Te Florence zal hij met het orkest van de Maggio Musicale het eerste Pianoconcert ten doop houden van A. Stallaert, een jonge Nedei-landse musleus die in Frankrijk woonachtig is. Vioolconcert. In Bad-Pyrmont wordt op het van 27 Augustus tot 9 September te houden internationale muziekfeest het Viool concert van de in Duitsland levende Neder landse componist Berend Giltay voor het eerst ten uitvoer gebracht. De solopartij zal wor den gespeeld door de violiste Alice Schönfeld. ADVERTENTIE voor alle inrichtingen van onderwijs SCHOOLBOEKHANDEL H. DE VRIES Jacobijnestraat j Geel. Oude Gracht 27-270 schakeling van „tijd" en „tempo" kan het Huis Carbentus xxiet anders doen herrijzen uit zijn verleden dan als schemerige ach tergrond van een met zorg gerecoxxstrueerd historisch tafereel, dat wij alleszeggexxd „de oorlog" plegen te noemeiv,. Stroman doet het Huis Carbentus voort bestaan als „cultuurcentrum", met welks feestelijke opening de roman opent en sluit. Als zodanig, als cultuur-historisch docu ment, kan „Het Huis Cax-bentus" boeien. Niet als roman. C. J. E. DINAUX. In Engeland is weer de traditionele Cowes-ioeek gehoudentijdens welke tal van bekende wedstrijdzeilers hun krachten maten. Een fraaie foto van drie der deel nemende jachten bij het passeren van de machtige oorlogsbodem „Vanguard". LOF DER PARKEN Wellicht dat er mettertijd nog eens een specifieke voortuinkunst ontstaat, een on derdeel van de toch al zo veel omvattende tuinarchitectuur. Want er zit aan zo'n lapje grond voor aan de straat toch meer vast dan men zo oppervlakkig zou denken. Dat komt aller eerst door het feit, dat een voortuin een tweeledig doel heeft: de bewoner moét de illusie hebben min of meer op een eigen erf te zitten, enigszins omsloten en bevei ligd tegen „de straat"; de voorbijganger daarentegen wordt een zeker landelijke sfeer gesuggereerd. Op zichzelf nare stra- ten xxiet een morbide bebouwing krijgen door een reeks voortuintjes een lichtelijk landelijk karakter. Het hangt er natuurlijk maar vanaf wat de bewoners van die paar vierkante meter maken. Er zijxx er die volstaan met een laag grint en er zijn er ook die met puur zand genoegen nemen. Weer anderen prefereren een mélange van gras en onkruid. Over het algemeen echter kan men een voorkeur voor bloemperken signaleren met een enorme hortensia als pièce de milieu, ter wijl de pelagonia vrijwel nooit en de ro zen maar zelden ontbreken. Maar al te vaak gaan deze heerlijkheden schuil achter een bijkans tot oerwoud uitgegx-oeide haag. In de twintiger jaren toen het eindelijk tot de bij de stedebouw beti-okkenen begon door te dringen, dat ook de gemiddelde huurder wel enig recht op iets meer dan een door vier stenen wanden afgescherm de ruimte had, zwoer men bij de hoge ha gen en heggen, vaak uit de egaal groene Iigustrum geformeerd. Bij het door zijn originele en ten onrechte vaak verguis de indeling opvallende complex van „Rosehaghe" tussen Zijlweg en Brouwers vaart in Haarlem heeft men het aanvanke lijk eens met rozenhagen geprobeerd, van daar de naam der woningbouwvereniging. Met de rozen is het anders niet best ge lukt en vandaar dat men ook daar tot een egale afscheiding is gekomen. In de oudere wijken van Haarlem-Noord, de bomen- buurt bijvoorbeeld, kan men goede voor beelden van deze wijze van voortuin-af scheiding vinden. In latere jaren is men tot de ovex*tuiging gekomen, dat het aantrekkelijker was de wandelaar een blik te gunnen in de tuinen en omgekeerd de bewoner het idee te ge ven dat hij niet opgesloten zat achter een gx-oene gordel. Hij kreeg niet alleen een vrij uitzicht op de straat, doch ook een in zicht in de tuin vaxx zijn overbuurman, die immers voortaan eveneens slechts door een lage begroeiing van het trottoir was ge scheiden. Men kan dergelijke tuinen vinden in de nieuwe wijken van Haarlem-Noord, inzondex-heid om het blok voor de ouden van dagen aan de Dinkelstraat. Nu heeft men daar voor, dat de gemeente de gehele vex-zorging van alle voortuinen' heeft, zodat men niet voor een ratjetoe van indelingen, beplantingen of verwaarlozingen behoeft te vrezen. Want alle voortreffelijkheden van dit open systeem vei-keren in hun te gendeel wanneer in aanleg en onderhoud een ongebreideld individualisme hoogtij viert. Deze tuinen zijn een deel van de gemeenschap zij behoren immers even zeer aan de straat als aan de bewoner en dienen dus ook gemeenschappelijk be heerd te worden. Anders kan men beter tot de oude methode terugkeren. Professor Iiolt is bij de kloeke huizéxi die hij aan de Muiderslotweg ontwierp en die een van de weixiige specimen van mo derne bouwkunst in Haarlem vormen, nog OVER MUZIEK FRANZ LISZT De „plantsoentuinen" aan de Muiderslotweg verder gegaan. Bij hem zijn de voortuinen een deel vaxx de straat geworden. Zij zijn niet meer gesepareerd van de weg en vor men evenzeer een plantsoen als een tuin aan de vooi-zijde der woningen. Doordat de huizenblokken onder een hoek van 45 gra den op de stx-aat werden geplaatst, kwa men er steeds driehoekige oppervlakten vrij, die uitstekend tot een klein plantsoen tevens voortuin konden worden om getoverd. Zo verkreeg men in de Muiderslotweg een heerlijk ruim stads- en straatbeeld, waarvan men ónmogelijk kan zeggen, dat het „een steenwoestijn" is. Daar de „Hout en Plantsoenen" met het onderhoud belast zijxi van deze gx-asstroken, waarin nu de Polyantha geurt, is bovendien in alle jaar getijden een fraaie aanblik gewaarborgd. De enige wens die men nog zou kunnen koesteren heeft betrekking op de hoge mu ren van deze forse bebouwing. Die doen nog wat kaal aan, hetgeen wellicht te on dervangen is door wingerd, klimop of kampei-foelie. Welk een lieflijk effect dat kan opleveren, wordt iedere dag weer in de bloemenbuurt in de omgeving van de Pijlslaan gedemonstx-eex-d. Al moet men toegeven, dat zo'n Bruidssluier op het dak wel eens een verstopte goot kan vei'oorza ken en dat men snoeischaar en mes bij voortduring gewet dient te houden. Om van de -spinnen nog maar te zwijgexx. SPOORWEGVERKEER ZWIJNDRECHT— DORDRECHT ZATERDAGNACHT GESTREMD. In de nacht van Zaterdag 5 op Zondag 6 Augustus zullen in de spoorwegbrug over de Oude Maas bij Dordrecht twee enkelspox-ige hulpbruggen worden vervan gen door één definitieve dubbelspox-ige brug. Wegens de daaraan verbonden werk zaamheden zal hst spoorwegverkeer op het, traject Zwijndx-echt-Dordrecht van Zater dagavond 21.30 uur tot Zondagmox-gen 7.30- uur zijn gestremd. Het vervoer van reizigers tussen deze beide plaatsen zal gedurende deze periojie met autobussen geschieden. Vork en vulpen Wanneer gij binnentreedt, de eerste trap links opgaat en bovengekomen een glazen deur opent, dan zijt ge in de ABC vooropgesteld althans dat gij het boven omschreven binnenhuis- Alpiri'isme hebt volvoerd in het Pol manshuis, dat in de Warmoesstraat recht tegenover het Paleis op de Dam ligt. In andere gebouwen is de kans dat gij de American Businessmen's Club op deze wijze aan zoudt treffen veel ge ringer, dat kunt ge wel op uw vingers natellen. De mogelijkheid dat gij er lang zoudt verwijlen is echter'niet groot, want het motto van deze vereniging (die zich ten doel stelt de Amex-ikaans- Nederlandse handelsbetrekkingen te vex-stevigen) is: „Wie niet groot en voornaam hier binnenhuppelt, wordt er een-tweë-dx-ie weer uitgeknuppeld". De dame, die achter het bureau bij de ingang zetelt en vandaar het beheer voert over de lokaliteiten van de club, zei ons dan ook: „Wij zijn niet zozeer ingesteld op de kleine man hier. Om lid te worden vallen alleen de grootste en voornaamste zaken in de termen". Men moet er blijkbaar wat voor over hebben, want zo'n val in de termen kan allerpijnlijkst zijn. Deze dame was overigens de bereid willigheid zelve en zij verstrekte ons allerlei inlichtingen over deze alfa betische vereniging. Ze zei: „De Ame rikanen hebben gx-ote behoefte aan een lichaam als het onze. Daarom werd in 1946 de ABC in het leven geroepen. Er zijn ook Amerikanen lid van en wan neer die nu naar ons land komen, dan staan wij klaar om ze direct op te vangen." Men moet hier overigens naar wij menen niet uit afleiden dat de businessmen door de onderscheidene luchtvaartmaatschappijen zonder meer boven Amstex-dam uit de vliegmachines worden geworpen. Al koutend leidde onze zegsvrouwe ons binnen in de smaakvol ingerichte appax-tementen, waar zij de gastvrij heid beoefent. Wij namen plaats bij de bar, teneinde meer te vernemen over deze merkwaardige instelling. Zij ver strekte ons een dag-schema van de activiteit waaruit bleek, dat 's ochtends de mensen uit de hotels (van Vicki Baum?) hier hun opwachting maken met het doel elkaar uit zakelijke over wegingen te ontmoeten. Dit is het zo genaamde „contactje leggen" dat gij de/twee heren in de linkerhoek van het bijgaande gobelin ziet verrichten. De rechtse speler heeft echter alle troe ven in handen en op het aristocratische gelaat van de ander is dan ook duidelijk te lezen, dat hij liever een potje zou willen hartenjagen. Wanneer de kaart- spelen ten einde zijn, gaat men over tot de lunch die eveneens veelal aan zakelijke besprekingen is gewijd. De tafels worden dan ook vermoedelijk ge dekt met vork en vulpen als verrukke lijke symbolen van een gracieuze le vensstijl. Bij deze eterij wordt van tijd tot tijd heel wat meer opgesneden dan wox-st en kaas, want één keer in de maand is er een discussie-lunch, waax-bij het woord wordt gevoerd door iemand die weet waarover hij het heeft. De kaas de kaas Dat de club in een behoefte voorziet, werd ons bewezen aan de hand van het gastenboek. Daaruit vernamen wij dat uit de „States" zoals de Verenigde Staten in algemeen beschaafd Neder lands heten, tal van belangrijke mensen, die wij weliswaar nimmer ontmoetten, maar aan wier importantie wij daarom nog geen afbreuk willen doen, de club bezochten. Namen als Johnson, Jackson en Peterson spreken in dit opzicht boekdelen. Verder vertelde onze gast- vi'ouwe nog: „Ook Amerikaanse journa listen komen hier regelmatig binnenval len, kun je wel zeggen". Op het gobelin, dat deze reportage vex-gezelt, ziet men rechts onze Amerikaanse collega's op ongedwongen wijze deze verklaring waar maken. Het bleek tot onze teleurstelling on mogelijk om de ganse inhoud van het gastenboek gedétaïlleerd weer te geven. De Voorlezing werd echter niet ge staakt aleer vermeld werd, dat ook een groep van dertig vooraanstaande za kenlieden uit Wisconsin een bezoek brachten. Met het oog op de beperkte plaatsruimte zullen zij waarschijnlijk niet allen hun bevoorrechte positie heb- ben kunnen innemen. „O ja", zei onze gastvrouw, „daar zou ik bijna mister Taft vergeten". „De senator?", vroegen wij geïmpo neerd. „De sènneter",zei zij bestraffend. „O juist", fluisterden wij timide. Tenslotte informeerden wij nog naar enige concrete activiteiten van de ABC. Eén van de belangrijkste daarvan was de goodwill-vlucht in 1948 naar New York en New Orleans. De deelnemers bewaren daaraan naar men ons ver zekerde de aangenaamste herinne ringen, want zij konden goede zaken afsluiten en iedereen vlucht de volgende keer weer mee. Ook worden volgens een druk werkje, dat ons ter hand wordt gesteld en waarin doelstellingen van de ver eniging of de „eems of de klup" zoals onze gastvrouwe verduidelijkend zei, helder uiteen zijn gezet aan Ameri kaanse zakenlieden die nog geen lid zijn, introductiekaarten voor de club verstrekt hetgeen „op zichzelf reeds een waardevolle propaganda voor ons land betekent". De diensten die het secre tariaat aan de leden verstrekt zijn even eens van vérstrekkende aard. Mocht een Amerikaanse zakenman de wens uitspreken met de kaaswereld (hoofd stad Alkmaar) in contact te komen, dan zit hij om zo te zeggen al midden in de zuivel, voordat hij pap kan zeg gen. Hij kan dat echter desgewenst ook dan nog doen. De boog kan echter niet altijd ge spannen blijven en wanneer het mo- Het A.T.G. speelt Zaterdag en Zon-\ dag in de Stadsschouwburg „De dood van eer. handelsreiziger" door Arthur Miller (met Louis Saalborn, onder regie van Albert van Dalsuih) en dinsdagavond het blijspel „Drieko ningenavond" van Shakespeare met Paul Huf als Malvolio. In de Doelenzaal aan de Klove niersburgwal verzorgt het Nederlands Volkstoneel onder regie van Hans van 'Meerten op 6 Augustus loeclerom een opvoering van „Eva Bonheur" van Heijermans met Marie Faassen in de titelrol. In het Centraal Theater is Jolian Boskamp met zijn gezelschap reeds aan de 75ste vertoning van de Zomerparade 1950" toe. Wim Sonneveld blijft de gehele maand in het Leidseplein Theater, Chiel de Boer in het Theater de la Mar en de revue Copacabanamet Willy Walden en Piet Muyselaar in In de hoofdstad uit Carré. Het Spaanse ballet van Teresa en Luisillo neemt Maandagavond in de Stadsschouioburg afscheid van Amsterdam. De Amsterdamse Politiekapel onder leiding van Jolian Pinkse houdt Dins dagavond een taptoe op het Van der Helstplein. Op het Zaandammerplein gaat men Maandagavond volksdansen. In het Indisch Museum loordt Zon dagmiddag een gamelan-bespeling gegeven. In Tuschinski draait een nieuwe, geheel gekleurde tekenfilm van Walt Disney met in het Nederlands gespro ken tekst: „Lied van het Zuiden" (met de verhalen van Oom Remus). In City vindt men na jaren het be roemde danspaar Fred Astaire en Ginger Rogers op het witte doek terug in de muzikale comedie „De Barkley's van Broadway". Daar de meeste films der laatste weken zijn geprolongeerd, vestigen wij de aan dacht op de reprise in Rialto van Frank Capra's kostelijke rolprent „Oké meneer Deeds" met Gary Coo per in de titelrol. bi het Stedelijk Museum zijn boek illustraties en sculpturen van Joan Miro tentoongesteld, in Kunsthandel P. de Boer aan de Keizersgracht oude schilderijen. ment daar is dat de kaas de kaas gela ten moet woi-den, dan organiseert de ABC allerlei pretjes. Onze zegsvrouwe verklaarde: „Wij doen altijd ons best om de mensen zoveel mogelijk te amu seren, ofliever te entertenen" (zeer practisch vóór zeerovers). Daarna gingen wij de glazen deur weer uit, de marmeren trap af en traden naar- buiten. Wij hadden het alfabei van de internationale handelsbetrek kingen van A tot C geleerd. BOEDA Iedereen weet dat Liszt een gi-oot pianist was, de eerste held van het virtuozendom; velen weten te vertellen van zijn bijzon der romantisch leven. Men spreekt over Liszt in opgewekte toon zolang zijn com posities niet ter sprake komen; ik geloof dat zijn werk in het algemeen niet door grond wordt. Voor degenen die inzake mu ziek zogenaamd anti-romantisch zijn, is Liszt een gesloten figuur, voor hen die een wijzere levenskunst huldigen, is het wezen van de fameuze musicus en zijn werk een onuitputtelijke bron van boeiende ervaringen. Ik houd mijn hart vast voor de mogelijkheid dat een of andere filmpro ductie-onderneming zich meester maakt van zijn levensgeschiedenis en er dan weer zo'n miserabel-sentimentele rolprent zal kómen waarnaar Jan-en-alleman met be traande ogen in het duister zullen staren, zoetig aangedaan door aangepaste muziek uit de zwakste delen van 's meesters werk. Laat ik echter niet klagen zolang er nog geen wolken aan de lucht zijn; overigens, misschien bestaat er wel een film over Liszt; gelukkig heb ik het dan niet ge merkt. Toch wens ik juist de romantiek van Liszt en zijn muziek te verdedigen. De strengste artistieke opvattingen staan een medeleven met de romantiek niet in de weg, maar een px-ïneïpieel afwijzen van „het romantische" in de muziek is in strijd met de natuur der muziek, onafhankelijk van tijdskarakter en volksaard. Toen Liszt zes en dertig jaren telde, was hij een zeer beroemd virtuoos. Iedereen in de muziekwereld dacht dat hij zijn levens doel met vrolijke heersersvoldoening had bereikt. Waanzinnige vererings-uitingen werden hem wenend naar het hoofd ge slingerd, maar Liszt was er niet gelukkig mee. Hij bemerkte dat zijn muzikale fan tasie in het klaviex-spel alleen als acroba tiek werd beschouwd en hij maakte ei meteen een eind aan. Hij zou nog wel eens spelen, maar men moest maar ondervinden dat er diepere dingen in zijn muzikaliteit waren dan het loslaten van verrassende vertoningen. De dx-ang tot het maken van fantastische klankgebouwen was sterk in hem, maar het zou zijn maatschappelijk lot worden dat men in alles wat hij schiep het oppervlakkige werk van een piano-virtuoos zou zien. Zo is het altijd gebleven: een stuk van Liszt is het werk van een pianist- ■in~zijn-vrije-tijd. Het lag niet in de aard van de artist om somber en ontevreden te worden. Zijn wex-ken zijn nooit spiegelbeel den van zijn stemmingen ten opzichte van de wereld, en dit is een der fundamentele kenmerken van zijn romantiek: hij leefde in zijn muzikale verbeeldingswereld en deze werkelijkheid was sterk genoeg. Men noemt hem tex-echt als componist van programmamuziek: dat wit dus zeggen dat zijn muziek altijd de inhoud van een gedicht of in ieder geval een buiten-muzi kaal onderwerp weergeeft. Zij die weinig vextrouwen in de cx-eatieve kracht van Liszt hebben, zien in dit muzikaal „behan delen" van onderwex-pen een bewijs voor zijn oppervlakkigheid. De pathetische rethoriek van zijn symphonische gedichten wexkt deze mening in de hand, maar mij dunkt dat zijn muziek een positief-müzikale waarde heeft buiten die vertolking van het onderwérp. Wie de grote symphonische werken en zijn beide piano-concerten be studeert, moet met bewondering consta teren dat de muzikale inhoud een klassiek organisch geheel is met de vorm. De af wijkingen van de gebruikelijke constructies werden veroorzaakt door logische ontwik keling van het organisme. De beslissende functies in de structuur zijn bij Liszt zeer origineel toegepast en bewijzen de kracht van zijn gedachtengang. En de werkelijke weerklank: de keuze en de behandeling der instrumenten, de piano of het orkest, is geniaal. Het is waar dat behalve de roem van de virtuoos nog twee feiten de echte erken ning van de componist in de weg staan. Ten eerste het rhetox-isch gebaar van zijn melodieën en ten tweede de vele kleinere composities waarin hij te gemakkelijk een sentiment in pathetische weekheid liet ontaarden. Beide feiten lijken mij de zelf kant van zijn royaal enthousiasme. Des te meer bewonder ik de beheersing van het vuur in zijn gx-ote werken. Het is merk- waax-dig dat men Liszt alles zwaar aan rekent en dat men blind is voor zwakke momenten in componisten die van nature zeer beheerst zijn. Horen wij werkelijk de werken van Liszt te dikwijls? Kent ieder muzieklief hebber heel goed de Sonate in b-mineur, de Dante-symphonie, de Faust-symphonie, de Tasso, de Orpheus, het Tweede Piano concert, de - grote orgelwerken, zoals de Phantasie en Fuga op B.A.C.H.? Ik geloof het niet. Het lijkt eerder waar te zijn dat de uitvoerende artisten bang zijn voor het moderne element onder het publiek. Er zweeft nu eenmaal in het concertleven een geest van meningsstrijd, die allebei defen sieve en aggressieve houdingen meebrengt. Als men het muziekleven op de keper be schouwt kan men vaststellen dat de groots- ridderlijke en genei-euze artisten-natuur van Liszt te x-oyaal is voor onze tijd. Stelt u zich voor dat hij nog eens kon optreden als pianist of dirigent: het ene jaar in zijn ere-costuum als Hongaars ridder, het andere jaar als abbémaar altijd als fantast, als ax-tist. Hoe velen zouden grijn zen, hoe weinigen zouden er pleizier in hebben. Of is dit te somber gezien? Het is zeer goed mogelijk dat na de eerste honderd jaar van onze muziekcultuur het levens beeld thans geleidelijk mooier zal worden. Deze mening houdt niet een miskenning in van de vordex-ingen der techniek in de i'uimste zin, maar betekent de hoop op nieuwe vrijheid in het leven der muziek. HENDRIK ANDRIESSEN. ADVERTENTIE Voor alle merken STOFZUIGERS vanaf 2.50 per week GEN. CRONJéSTRAAT 43 KRUIBBERGERWEG 51 - SANTPOORT TEL. ieaso—17696 Beverwijkse bloemen in Haarlem Op de wekelijkse keuring in Haarlem kan men een tweetal inzendingen uit Be verwijk bewonderen. De heer Chr. Duijn zond de gladiool Rebecca West in en de heer Th. Jansen liet de aanwezigen enige prachtige exemplaren van de lelie „Ru- brum" zien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 5