mm
PARijse silhouetten
Modieus zelfbeschikkingsrecht
De vruchten van
het seizoen
We kunnen ons goede humeur
bewaren
Weer juwelen
groen. Dit jurkje volgde de laat
ste modelijnen, met afhangende
schouder en ruimte onder de
knie.
Een ander hoogst aantrekke
lijk jurkje was vervaardigd van
grijs-blauw satijn met een diep
décolleté, dat met rose satijn was
afgezet. De grote roos midden in
het corsage droeg dezelfde twee
tinten.
We kunnen niet anders dan
dankbaar zijn voor het initiatief
van die modehuizen, die nu dank
zij massaproductie en een goede
distributie opvallend smaakvolle
kleren tegen aanvaardbare prij
zen kunnen maken. Mocht deze
poging tot popularisering van
Haute Couture modellen slagen,
dan hopen ook wij vurig in aan
merking te komen als afzetge
bied. Onze eigen Nederlandse
confectie heeft zo dringend be
hoefte aan een kleine stimulans.
Laten de grote heren in Parijs
dat toch alstublieft niet vergeten!
ARLETTE.
De inmaak van tomaten
Tomaten, en hier bedoelen wij niet
alleen mee de mooie gesorteerde
exemplaren, maar ook de goed
kopere kwaliteiten, zoals de kleine
soep-tomaatjes, lenen zich zeer goed
voor de inmaak. Men kan ze in in-
maakflessen conserveren, wat het
grootste behoud geeft aan voedings
stoffen (zoals men weet bevatten
tomaten een grote hoeveelheid vita
mine C en belangrijke voedingszou-
ten).
Goed ingemaakt kunnen deze to
maten als groente dienen en verder
voor soep of saus of sap.
Men kan ook van tomaten het sap
inmaken. Heeft men een baby en
wil men hiervoor het sap inmaken,
dan is het het beste om kleine fles
jes te vullen (b.v. sambalflesjes of
medicijnflesjes). Deze kunnen dan
in één dag opgebruikt worden.
Ook voor het zelf maken van
ketchup van tomaten (lang houd
baar) geven we hier een recept.
't Is nu niet alleen het seizoen van
de pruimen, maar ook de tijd, waar
in de meloenenoogst het grootst is.
Daarbij sieren appelen, peren (voor
al Clapp's Favourite, een sappige,
grote, groengele peer met een rode
blos), perziken en druiven de etala
ges van onze groentewinkels.
Gelukkig neemt het gebruik van
vruchten in ons land de laatste ja
ren toe. Dat is verheugend, omdat
fruit door zijn rijkdom aan vitami
nes en voedingszouten (zoals kalle,
fosfor, ijzer en koper) van onschat
bare waarde is voor de gezondheid.
Een deel van het fruit kunnen wij
voor de winter houdbaar maken,
door het te verwerken tot jam, zoet
zuur e.d. of het in te maken. Wij
laten hiervoor enige recenten vol
gen:
Pruimenjam (2y2 a 3 potjes).
1 kg pruimen, 750 g suiker, (5 g
citroenzuur, opgelost in 1 a 2 thee
lepels warm water, of wat citroen
sap).
De pruimen wassen, ontpitten en
met iets water verwarmen tot ze
zacht zijn. De pruimenmassa inko
ken tot 2/3 van het volume, de sui
ker (en het citroensap of het opge
loste citroenzuur) toevoegen en de
jam laten koken, totdat een paar
druppels, die men snel op een bord
laat_ afkoelen, niet meer uitvloeien.
De jam dan in goed schoongemaakte
potjes overdoen. De potjes afsluiten
met stukjes vochtig cellophöan of
perkamentpapier, dat met een elas
tiekje of touwtje over het potje
wordt gespannen.
Peren pasteuriseren.
De handperen schillen, in vieren
snijden, de klokhuizen verwijderen
en de vruchten wassen. Dé stukken
peer. totdat zij in de flessen gedaan
worden._ in water leggen, waaraan
een klein beetje zout is toegevoegd.
Glazen en deksels met heet sodawa
ter goed schoonmaken en naspoelen
met schoon heet water, De ringen 10
minuten Uitkoken. De glazen tot 2
cm onder de rand met de peren vul
len en bijvullen met gekookt lauw
water of met een suikerstroop,ie van
water mot 20 è50 g suiker per dl. tot
5 cm onder de rand. De randen van
de glazen met een niet pluizende
doek schoonmaken en de schone,
vochtige ringen en deksels er op leg
gen. De glazen rtevig met de klem
men sluiten en ze in een inmaakke-
tel of wasketel zetten. De ketel met
lauw water vullen tot de hoogte van
de inhoud der glazen,
Zachte peren verhit men 30 min.
bij 90 gr. C, harde peren verhit men
45 minuten bij 90 gr. C (gerekend
van het ogenblik af dat de termo-
meter 90 gr. aanwijst). Als de tijd
om is, de glazen uit de ketel halen,
bedekken met een doek en laten af
koelen. Pas als de flescr koud zijn
de klemmen verwijderen.
'■avrks
Macaroni' met kaassaus
125 a 150 g macaroni, i/? liter melk,
35 g (2 eetlepels) boter of margari
ne, 35 g (4 eetlepels) bloem, 50 g
geraspte kaas, b.v. oude Goudse kaas,
zout (peper of kerrie).
De macaroni zonodig in stukjes
breken, wassen, opzetten met ruim
kokend water en wat zout zachtjes
laten gaar koken 20 min.). De
macaroni afgieten en goed laten uit
lekken (het kookwater kan worden
gebruikt in soep of saus).
Voor de kaassaus de boter of de
margarine laten smelten en deze al
roerende langzaam vermengen met
de droge bloem. Bij kleine beetjes,
steeds roerende, de hete melk toe
voegen telkens de saus even laten
doorkoken. De geraspte kaas (en
zout en peper of kerrie) op het laatst
toevoegen; de saus nu niet meer ko
ken. De macaroni door de saus men
gen. Desgewenst het gerecht over
doen in schelpen of in een vuurvaste
schotel en er in een hete oven een
lichtbruin korstje op laten komen.
Toast met haring of bokking
8 stukjs geroosterd bx-ood of toast,
8 even grote stukjes maatjesharing
of gerookte bokking, wat boter of
margarine, peterselie, tomaat of to
matenpuree.
Het geroosterde brood of de toast
dun besmeren met boter of margari
ne. Op ieder stu'.je brood of toast
een stu 'e haring of bokking leggen
en dit desgewenst versieren met een
stukje tomaat of een druppeltje to
matenpuree en een blaadje peterse
lie. De toast opdoen op een schotel,
bedekt met een vingerdoekje of pa
pieren servetje. De schotel versieren
met een toefje frisse (krul) peterse
lie.
Al vaker hebben wij gerept
over de grote moeilijkheden,
waarmee de Franse Haute Cou
ture de laatste jaren te kampen
heeft. Het is dan ook heel be
grijpelijk dat vijf van de grootste
modehuizen het over een heel
andere boeg proberen te gooien,
door zich tot een minder select
publiek te gaan richten.
Nu de „geassocieerde coutu
riers", te weten Fath, Dessès,
Garven, Piguet en Paquin, hun
collectie van 35 modellen de we
reld in hebben gezonden, is, het
wel interéssant te weten, dat dit
niet gebeurd is te Parijs, maar in
enkele grote provinciesteden.
Deze modellen, die van 200 tot
400 gulden kosten, zijn wel te
bemachtigen in steden als Bor
deaux, Lyon, Toulouse, Amiens
en Besan^on, alsmede in enkele
Belgische en Zwitserse plaatsen,
maar niet in de bakermat zelf
van de Franse mode. Wat zul
len de Parisiennes boos zijn! Zij
kunnen deze zonderlinge maat
regel waarschijnlijk evenmin be
grijpen als wij. Zouden de ont-
van het Russische keizerrijk. En dat
is dan niet de enige invloed die het
oude Rusland op de huidige mode
heeft, want ook smalle randjes bont,
2oals porsianer en astrakan, langs
mantels en hoeden wijzen op invloe
den uit de tsarentijd.
Fluweel als garnering is jé van hèt
en dat is een uitkomst, want met een
lapje zo hier en daar kunnen heel
wat aftandse jurkjes tot hypermo
derne creaties worden omgetoverd.
En als we nu ook nog ons haar en
kele centimeters laien groeien en
een flatteuse oplossing vinden voor
die korte piekjes onder in de nek,
wel dan zijn we zo goed als up to
date. zonder al ie veel moeite en
onkosten. Heigeen loch per slot van
rekening ons aller ideaal en doel
stelling is!
ARLETTE
Vruchtengruel
100 g (bijna 1 kopje) parelgort, H/?
liter water, 200 g bessen, aardbeien,
frambozen, appel of andere vruchten
of een mengsel van vruchten, (ci
troen). 80 g (3/4-kopje) suiker.
De gort wassen, een nacht in het
water weken en hierin met een dun
stukje citroenschil zeer gaar koken
1 y, uur). (De citroenschil ver
wijderen). De suiker toevoegen.
Stukjes appel enige minuten mee la
ten koken. Bessen, aardbeien en/of
frambozen wassen en geheel of ge-
deelijk fijn maken en door de gaar
gekookte gort roeren. (Citroensap
toevoegen.) De vruchtengruel niet
meer laten doorkoken.
Vruchten" uel kan zowel warm als
koud yorden c-igedien.
Garnalensla
200 g garnalen, slaolie, azijn,
(zout) en eper of slasaus of mayon
naise, kropsla, radijs.
De gepelde garnalen vlug afspoe
len en laten uitlekken. Ze vermen
gen met slaolie, Qzijn, (zout) en pe
per of met slasaus of mayonnaise en
fijngehakte peterselie.
De garnalensla overbrengen op één
grote of vier kleine schotels en ver
sieren met een randje slabladeren,
waarop hier en daar een i'adijsje is
geplaatst.
Nu het eerste nieuws over de
herfslmode begint door te sij
pelen is het ons onmogelijk onze
aandacht nog langer op onze zomer-
garderobe te concentreren. Al ver
wachten we nog heel wat milde zon
nige dagen, toch vliegen onze ge
dachten de kalender ver vooruit en
zien we ons zelf al weer in wollen
kleren rondwandelen. We halen
onze kleerkast overhoop en als de
motten nu maar niet in een onbe
waakt ogenblik daarin hebben, huls
gehouden. is het best doenlijk ons
goede humeur daarbij te bewaren.
Want deze herfst is er niet één van
opzienbarende revoluties op modege
bied en wat het vorig jaar gekocht
werd kan er ook nu weer best mee
door.
Aangezien de ontwerpers het niet
eens zijn over de lengte van de rok
staat het ieder vrij zoveel van hot
been te laten zien als haar in haar
speciale geval het beste dunkt. Dat
is al heel plezierig. Ook op hei go-
bied van de mouwen wordt ons een
grote mate van zelfbeschikkings
recht gelaten, nu zowel aangeknipte
als ingezetene in de colelcties van
de groten werden vertoond. Over de
rokken valt al evenmin iets sensa
tioneels ie vermelden. Zij lijken
recht_ en sluik, maar dank zij plooi
en, uitspringend onder de knie. dank
zij splitten en overslagen en zo meer,
blijft er ruimte genoeg om ongehin
derd te kunnen stappen. Net als het
vorige jaar. En zo kunnen we met
een gerust hart in onze oude spullen
de komende winter tegemoet gaan.
want de basis is goed. Moderne
accessoires en garneringen zorgen
dan wel voor de rest!
Juwelen - echte en namaak! - spe
len ook dit jaar weer een grote rol
in het leven van de zichzelf respec
terende vrouw. De parelsnoertjes,
die ons zo langzamerhand zeer ver
trouwd waren geworden, raken op
de achtergrond en het zijn nu de
glinsterende rijnstenen die furore
maken. Dios gebruikt ze, en Moly-
neux en Jacques Fath. Veel van
de kostbaarste sieraden zijn kenne
lijk geïnspireerd op die uit de tijd
Dat grote modekoninginnen ook
nog wel ande'dingen aan het
hoofd hebben dan nieuwe gewaden
te scheppen, fraaie coupes vei'zinnen,
internationale collecties presenteren
etc., moge uit de hiervolgende ge
schiedenis bli'ken. Het handelt over
Elsa Schiaperelli. Zij heeft veel van
zich doen spreken de "laatste weken
tengevolge van oen diefstal (of wat
men daar voor aanzag) van haar dia
manten tijdens een logeerpartij in
Cannes aan de Rivièra in de „Villa
Roe", terwijl cr een groots opgezet
feest aan de gang was, vond die
fameuze diefstal plaats. De gasten
hielden zich* onledig met stuivertje
wisselen of iets dergelijks en de die
ven sloegen op do bovenverdieping
hun slag. Z_ hadden een goede keus
gedaan, want de meeste vrouwelijke
logé's hadden in hun bagages wel
voor ben bedrag van 5 i 6 millioen
francs aan diamanten geborgen. Op
een zeker moment miste Schiaperelli
één van haar mooiste sieraden. Het
waren edelstenen, die zij op een
broche had laten monteren en die
dezelfde omvang hadden als de klei
ne grains de beauté die haar gelaat
versierden. Deze schoonheidsvlekjes
vertoonden wat hun plaatsing aan
gaat. zo ongeveer hetzelfde beeld als
de Grote Beer (in het minimale dan
natuurlijk). „Dit sieraad was mijn
talisman", zei Elsa diep zuchtend.
En inderdaad. Een van de ooms van
Elsa Schiaperelli die astronoom van
beroep is. was vanaf het moment dat
Elsa geboren werd (in 1896) gefrap
peerd geweest door deze typische
Grote beerfiguur op haar baby-face.
Oom had trouwens reeds veel meer
ontdekt. Bijvi beeld dat de planeet
Mars door kanalen wordt ddorkruist.
Dit hebben wij dus weer geleerd.
Maar om op Elsa terug te komen: zij
is van Italiaanse afkomst en had
reeds vroeg een onbedwingbare 'réis-
lust. Voor haar twintigste jaar ver
trok zij naar Engeland en vervolgens
naar Amerika. In 1925 keerde ze
weer naax Parijs terug. Het was een
harde tijd voor haar, waarin ze
haar geld hoofdzakelijk verdiende
met het tekenen en ontwerpen van
pullovers v-~" Amerikaanse mode
bladen. Deze pullovers werden dan
vervaardigd door een Armeense
breister (als je een dergelijke perso
nage tenminste zo noemen mag). Het
geluk wilde dat Elsa's truien zeer in
de smaak vielen bij het Amerikaan
se publiek. Een winkel in New York
informeerde naar het adres van de
couturière en bestelde 40 pullovers
met bijbehorende rokken. Elsa profi
teerde van de gelegenheid om een
kleine shop te openen in de Rue de
la Paix. Het was maar een nietig
winkeltje en zij beschikte slechts
over één verkoopster. Uit vrees dat
enige personeelslid te verliezen, liet
zij haar een zwarte blouse dragen
met een blanke S er op geborduurd.
Een paar maanden later was deze S
bekend en geapprécieerd door heel
elegant Parijs. Het was een symbool
van goede smaak geworden.
Elsa werd beroemd en men noem
de haar in de mondaine wandeling
kortweg „Schiap". Haar ideeën ver
oorzaakten in de Wereld van de hau
te couture zeer vaak consternatie. De
mode van toen (die van Chanel en
Lanvin) was meer gericht op dis
crete lijnen en eenvoudige kleuren.
Elsa echter inspireerde zich op het
surréalisme. „Schiap" presenteerde
de meest excentrieke collecties die
men ooit gezien had. Voor niets
deinsde ze terug. Op een dag pre
senteerde zij een witte avondjurk,
waarop men twee zwarte handschoe
nen had geborduurd. Een andere
keer verzon zij een hoed die precies
op een schoen leek. Of een muts.
vervaardigd uit een simpele zwarte
wollen kous. Ook trachtte zij rood en
blauwgeverfde bontjassen in de mo
de te brengen. Zij was vervolgens
eveneens de eerste die blauw en
groen naast elkaar assorteerde. Deze
combinatie was voordien taboe ge
weest. Al spoedig kon zij haar win
keltje verlaten en haar intrek ne
men in een woning die 58 kamers
telde op de Place Vendöme. Nu ech
ter haar talisman gestolen is, veront
rust Schiaperelli zich ten zeerste.
Zoals de meeste artisten is zij ook
erg bijgelovig. Maar zij heeft zich
vooral kwaad gemaakt op de plaat
selijke journalisten. Deze hadden het
in hun kranten voortdurend over
„Madame Schiaperelli, de vrouw
van de vermaarde couturier, of wel
echtgenote van de wereldberoemde
Parij se couturier-parfumeur".
„De grote couturier", dat ben ik
zelf, zegt zij trots en verontwaardigd.
Maar het diefstalverhaal heeft nog
een staartje. Toen zij enige dagen
later in een vliegtuig plaats wilde
nemen, werd ze vlak voor haar ver
trek op 't vliegveld te Nice door de
politie aangehouden en ondervraagd.
Een gedeelte van haar „gedecla
reerd gestolen sieraden" werd toen
in haar bagage aangetroffen. De in
specteurs werden toen nogal boos.
„Waarom heeft U dat gedaan?"
klonk het bestraffend. „Toen ik één
maal de diefstal van mijn sieraden
had aangegeven, dorst ik naderhand
niet meer zeggen dat ik er nog een
partij van teruggevonden had", ant
woordde Elsa op fiere toon. „Wat
zou mijn cliëntèle er wel van heb
ben gedacht?" Wat de geëerde cliën
tèle van Schiaperelli denkt, weet ik
niet, maar ik ben blij dat ik geen
diamanten bezit (schoonheidsvlekjes
echter genoeg). Ik geloof noch met
een grote noch met een kleine beer
te pronken en dat is in de huidige
omstandigheden wèl zo sekuur. Er
gaat n.l. in Frankrijk geen dag voor
bij. hetzij in Parijs of aan de Cöte
d'Azur of de dieven slaan hun slag.
en graaien met hun gehandschoende
vingers in de juwelenkistjes van
vermogende dames.
Paris, 27 Augustus 1950.
Het kind Lilibeth heeft een rups.
Ze heeft hem opgevist op de
straat en nu woont hij in een jam
pot met een papleren deksel, waarin
ze moeizaam een twintigtal gaatjes
heeft gepriemd. Arme rups.
Elke ochtend is de eerste blik voor
het nieuwe huisdier. „Leeft mijn
rupsje nog?" Ja, hoor, hij kruipt nog
rond, temidden van een hoopje
groen. Wat een geruststelling. Want
de rups moet een pop worden en
daarna een kapel. En als hij ont
snapte zou he' een ramp zijn. Maar
daarvoor krijgt hij heus niet de kans.
O, nee. Wel Iaat zij hem iedere och
tend uit. Op de loper in de gang. En
's avonds na tafel mag hij zich nog
even verpozen in de tuin. „Want
anders verveelt hij zich zo, hè Mam?"
De kinderen uit de buurt hebben
ook een rups. Soms lopen ze allemaal
met hun jamnotjes op het trottoir
en dan turen ze met kennersblikken
naar eikaars favorieten. „Je moet je
potje niet zo scheef houden, waar-
VROUWENPAGIJSA
van
Zaterdag 2 September
65e Jaargang 19643