Haarlemse Volksuniversiteit biedt aan weetgierigen een uitgelezen programma Functioneel gebruik van kleuren Moord in Wenen Dinsdag 26 September 1950 Haarlems Dagblad en Oprechte Haarlemsehe Courant 4 Het winterwerk van de Haarlemse Volks universiteit wordt morgenavond ingezet met een recital in de Renaissancezaal van het Frans Halsmuseum door mevrouw Bodi Rapp, mezzo-sopraan en de pianist Sas Bunge. Het programma vermeldt liederen en aria's van Henry Purcell, Schubert, Debussy, Caplet en Ravel, alsmede van Sas Bunge zelf, namelijk drie liederen die hij op teksten van de Engelse dichter Ben Jon- son schreef. Het programma wordt gecom pleteerd met pianomuziek van Mozart en Albeniz. Dit belangwekkende programma kan re presentatief genoemd worden voor het peil van de lezingen en voordrachten, die de Volksuniversiteit, thans ook in nauwe samenwerking met de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, gaat bieden. Het gaat niet aan alle onderdelen van het programma te vermelden, doch wij maken u attent op zes voordrachten van dr. C. Spoelder (Donderdagen jn October en No vember) over „De gouden eeuw van Athene", drie lezingen van drs. W. A. Nell over „Psychische verschillen tussen man en vrouw" (Vrijdagen in October), drie voor drachten over „Het existentialisme" door prof. dr. C. G. van Niftrik (Maandagen in October), drie voordrachten van dr. J. R. H. de Smidt over Pascal, Molière en La- fontaine en het over drie voordrachten ge projecteerde „Kijkje in de weerkeuken van het K.N.M.I." door prof. dr. W. Bleeker. Voor de muziekliefhebbers zijn er drie avonden met de pianist Johan Patist, ge wijd aan „De dans in de muziek", „Ro mantische componisten" en „Moderne Franse pianomuziek". De lezingen en excursies in samenwerking met ,,'t Nut" omvatten een causerie over prof. dr. A. Schweitzer (18 October) door mevrouw H. Oberman-Oberman, over „De Europese federatie" door de heer R. Peereboom (25 October), over „Onze jonge dichters" door prof. ar. N. A. Donkersloot. Er zijn excursies naar het bos bij het Huis te Vogelenzang (7 October) onder leiding van dr. A. Meesters en naar het Gemeen telijk Energiebedrijf. De lezingen worden alle in het Frans Halsmuseum gehouden. In Haarlem-Noord In Haarlem-Noord worden drie lezingen gehouden in de Gijsbrecht van Amstel- school, namelijk op de Maandagen 9 Oc tober, 13 November en 11 December. De heer P. H. Creutzberg zal een film over Suriname vertonen, de heer J. Buijs zal over „Het goede boek" spreken en tenslotte zal een film over Zuid-Afrika worden ge draaid. In Heemstede In Heemstede wordt het seizoen op Don derdag 5 October in het Jeugdhuis aan de Herenweg geopend met een fluit- en piano recital door Frans Vester en Miep van Luin. De heer Ewoud de Kat houdt drie voor drachten over „Moderne schilderkunst" op de Donderdagen 12, 19 en 26 October in ,,'t Wapen van Heemstede" aan het Wil- helminaplein. In het gebouw van de N.P.B. zal de heer Jan P. Strijbos twee lezingen ADVERTENTIE HONGKONG SMEDESTRAAT 21 Lunch af 1.75 (Van 11 tot 15 uur) 1. Soep van de dag 2. Loempia 3. Bami of nasi goreng 4. Koffie Agenda voor Haarlem DINSDAG 26 SEPTEMBER Frans Hals Theater: „Haarlems Kunstge meenschap „Filmkomieken". 8 uur. Grote Kerk: Orgelconcert, 8 uur. Rembrandt: ,Nep- tunus dochter", 18 j., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Het jolige weeuwtje'. 18 j„ 2. 4.15. 7 en 9.15 uur. Luxor: „Bagdad". 14 j„ 2. 4.15. 7 en 9.15_uur. City: ..Wilde pracht", alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De wraak van een cowboy", 14 j.. 2.30, 7 en 9.15 uur. Phoenix-terrein: Circus Jos. Mul lens, 8 uur. WOENSDAG 27 SEPTEMBER Gemeentelijk Concertgebouw: Concert Stefan Askenase, 8 uur. Bioscopen: Middag en avondvoorstellingen. Frans Hals: „Oom Willy wint de derby", alle leeft.. 2.30. 7 en 9.15 uur. houden over „Met de trekvogels naar de Rhóne-delta". Taalcursussen De taalcursussen (ook in samenwerking met „Nut" en met het „Instituut voor Ar beidersontwikkeling") omvatten leergangen in Engels, Frans, Maleis, Deens, Zweeds, Spaans en Esperanto en als noviteit: Ele mentair Latijn, te geven door dr. C. Spoel der. De inleider stelt zich ten doel ieder werkelijk belangstellende enige kennis van het Latijn bij te brengen om hem (haar) in staat te stellen iets te begrijpen van spreek wijzen, opschriften, uitdrukkingen en der gelijke. ADVERTENTIE JeMleumpor tretfen RICHE FOTO ART 169 Grote Houtstraat - Telefoon 13472 FEEST BIJ PEEK CLOPPENBURG De heren J. Marijnen en J. Walters her dachten het feit, dat zij 25 jaar geleden bij Peek Cloppenburg in dienst traden. Namens de hoofddirectie bood de heer G. Maartens geschenken aan. Als leider van het Haarlemse filiaal schetste de heer Maartens de kwaliteiten en goede hoedanigheden van de jubilarissen. Namens collega's werden nog geschenken aangeboden. Na afloop der huldiging volgde een gezellig samenzijn. De nieuwe Nederlandse Hoge Commis saris in Indonesië, de heer A. Th. Lamping, is heden uit Nieuw Delhi in Djakarta aan gekomen. Gisteren.is de ontscheping begonnen van de „Ranchi", een schip dat met ex-K.N.I.L.- müitairen en een 150-tal babies aan boord uit Indonesië in de Amsterdamse haven arriveerde. Een kijkje in de verzorgingskamer aan boord van de „Ranchi". BEELDENDE KUNST In memoriam de schilder en leraar M. A. H. van der Burg Dezer dagen overleed onverwacht op zeventigjarige leeftijd de Haarlemse schil der Marinus Arnold Hendrik van der Burg. Deze stille begaafde man is ten gevolge van zijn bescheidenheid bij het grote publiek eigenlijk vrij onbekend gebleven. Hij was een schilder voor schilders en voor een kleine kring van echte liefhebbers. Nie mand minder dan wijlen J. H. de Bois, jarenlang kunstcriticus van Haarlems Dag blad en een der fijnste kenners van de schilderkunst der negentiende en twintig ste eeuw, had een grote waardering voor zijn werk. De Bois had bij zijn grote ver zameling een paar werken (onder andere van Rcdon en van Daalhof. meest kleine schilderijen) die hij in z'n zaak achteraf hield, omdat hij ze eigenlijk liever niet ver kocht, en een der parelen van deze privé- collectie was een klein stilleven van Van der Burg, een wit bord met een paar citroe nen op een glanzend tafelblad. Van der Burg kende zijn métier door en door. Hij stamde uit het decoratieve vak en haalde in zijn vrije tijd de middelbare acte. Daarna verdeelde hij zijn tijd tussen het les geven en het bezoeken van de Amster damse Academie, waar hij leerling werd van professor August Allebé. Hij was een kundig aquarellist, die zich ook toelegde op het landschap, het figuur en het portret, hoewel zijn eigenlijke gebied toch wel het stilleven was: overwogen composities met bloemen en oud aardewerk, alles in een voorname gobelin-toon gehouden en uit gevoerd in een mooie brede schildertech niek. Zijn werken zullen wij missen op de ledententoonstellingen van het genootschap „Kunst zij ons Doel". In zijn werkzaam leven heeft hij als leraar aan vele jongeren de liefde voor het vak meegegeven. In het begin van zijn Loopb?an heeft hij ook op het gebied der kunstnijverheid opmerkelijke prestaties ge leverd. Het is de bedoeling nog dit jaar in het museum ..Het Huis Van Looy" een ere- tentoonstelüng van zijn werk in te richten. De liefhebber van voorname ernstige schil derkunst verzuime niet deze expositie te bezoeken. L. H. H. SCHUTTE De opbrenst der collecte voor de kankerbestrijding De opbrengst van de collecte voor het Koningin Wilheiminafonds ter bestrijding van de kanker is in Haarlem f 14.002.73. De onderverdeling is: straatcoliecte f 3.688.14, klokkenwagen 1.593,31, huis aan huis collecte 8.721,28. ADVERTENTIE Taxi? Bel 1.2.3.4.5 AMSTERDAMSCHE RIJTUIG MIJ. Het winter-programma van „Les conférences francaises" De afdeling Haarlem van „Les conférences frangaises", de combinatie van de Alliance francaise en het genootschap Nederland- Frankrijk heeft haar winter-programma ge publiceerd en zoals gewoonlijk bevat dit een aantal lezingen van eminente sprekers. Het programma wordt op 20 October geopend met een lezing door de heer Mare Blancpain, de secretaris-generaal van de Alliance frangaise over het onderwerp „Villon, de eerste der modernen". Op 3 November spreekt André Parrot, conservator aan het Louvre over ,,De toren van Babel". In Januari spreekt de socioloog Georges Friedmann over een nog nader te bepalen onderwerp. Emile Ser- van-Schreiber. de directeur var. het financiële dagblad „Les Èchos", bespreekt op 7 Februari de vraag: „Gaat de wereld naar de ellende of naar de overvloed" Op 28 Februari spreekt Pierre-Henri Simon over „Het wezen van de tragiek in de huidige literatuur" en in April zal Maurice Gargon van de Académie fran- gaise een nog onbekend onderwerp behan delen. Verbouw Christelijk Tehuis voor Militairen Aanbesteed is het verbouwen van het Christelijk Tehuis voor militairen aan de Jansweg. Ingeschreven was als volgt: G. Broertjes 63.500; firma Hulsbos, Aals meer 62.025; P. H. Romeijn 61.775; W. J. Hoek 56.775; D. H. A. Kooy 56.757; Jon kers Beton en aannemersbedrijf 55.675; firma G. J. Veldwijk Zn 54.663; C. Veer man, Huizen 48.500. Architect is de heer C. C. van Beaumont. Er zitten belangrijke voordelen in Tot 1947 was het fimctioneel gebruik van kleuren in ons land vrijwel onbekend. Toen werd er belangstelling voor. gevraagd in een tijdschrift dat Sikkens Lakfabrieken te Sassenheim aan haar relaties stuurt. Het was getiteld: „Invloed van kleuren op de arbeidsprestaties, vergroting van de veilig heid in fabrieken en werkplaatsen." Daarna is er interesse gekomen voor deze wetenschap. De wetenschappelijke staf van Sikkens zocht contact met de Amerikanen die zich reeds langer aan de studie van dit onderwerp wijden en ontwierpen daarna een systeem dat aangepast is aan de toe stand in Nederland. Kleuren hebben zo vertelde de heer L. v. d. Plas ons drie functies. Ie de physische, het min of meer absor beren van licht. (De ene kleur reflecteert het licht sterker dan de andere. Vermoeid heid van de ogen moet worden voorkomen. De ruimte waarin men zit of werkt mag niet te licht, maar ook niet te donker zijn). 2e de signalerende, waarbij sprekende kleuren worden gebruikt, zoals rood, blauw, groen, geel, wit en zwart. (Rood voor brandblusapparaten, geel voor bewegende voorwerpen, zoals rijdende kranen, wagen tjes, enz. oranje voor scherpe machine delen waaraan de werkman zich verwon den kan, openstaande schakelborden of raderkasten). 3e de aesthetische. De kleurenleer is aan wetten gebonden, die men moet kennen om een harmonisch geheel te kunnen ont werpen. Tenslotte is er de psychologische invloed die de kleuren op de mens uitoefenen. Geel, oranje en rood zijn actieve, warme kleuren. Violet, indigo en blauw zijn daarentegen passieve, koude kleuren. De eerste groep kleuren hebben een activerende, een stimu lerende werking, de tweede een passi- verende werking, zij kalmeren en geven rust. Algemene richtlijnen voor het functio neel gebruik van kleuren te geven is moei lijk, omdat de situatie in vrijwel ieder ge val anders is. Het is bijvoorbeeld een groot verschil of men te doen heeft met een machine-, textiel- of zuivelfabriek, een bakkerij, chemisch bedrijf of garage. Bij een school ligt het probleem weer geheel anders dan bij een ziekenhuis of theater. Bovendien zijn de volgende punten van belang: 1. Bevindt zich de ruimte op het Noorden. Zuiden. Oosten of Westen? ^2. Is de ruimte hoog of laag? 3. Zijn de vensters groot of klein? In fabrieken en werkplaatsen dient men ervan uit te gaan, dat het geheel een rus tige, maai' toch prettige indruk moet ma ken. De ogen moeten zo weinig mogelijk worden vermoeids In gangen en recreatie zalen zijn stimulerende kleuren op hun plaats. Door een juist gebruik van kleuren zijn in bedrijven de volgende resultaten te be reiken: 1. Vermindering van ongevallen; 2. ver betering van het rendement: 3. verhoging der kwaliteit van de producten; 4. meer orde en zindelijkheid in de lokalen; 5. beter onderhoud van de machines; 6. verminde ring van afval, bevuiling, enz.; 7. minder vermoeidheid van de ogen: 8. verbetering van de mentaliteit van het personeel en tenslotte 9. vermindering van diverse ver wikkelingen, min of meer te wijten aan het werk en betrekking hebbend op de gezond heid (oogklachten, migraine en andere kwalen). Aan de kleuren, in het geheel gezien, is in de meeste bedrijven tot nu toe vrijwel geen aandacht besteed. Het vaststellen ge schiedt uitsluitend op gevoel, waarbij, al leen op het aesthetische wordt gelet. Er wordt niet gewerkt volgens een plan, ter wijl met het functionele gebruik van kleu „We moeten hem eruit halen, vóór hij in de beek spoelt!" schreeuwde Rick. Hij rende wat hij kon, gevolgd door de Kabouters. Als Bunkie in de beek terecht kwam, zou 't nog moeilijker zijn, hem te bereiken. Langs de lange geul holden ze voort. Rick vooraan, want de angst voor z'n vriendje maakte, dat hij alle Kabouters voor kwam. Doch de vaart van het stromende water was groter dan een van allen kon bijhouden. Bunkie was al helemaal uit het gezicht verdwenen En toen ze de plaats bereikt hadden, waar de geul in de beek uitmondde, was Bunkie al wegZe waren te laat! Geen spoor was er meer van hem te zien. Hij moest al in de beek terecht gekomen zijn! Wanhopig liep Rick langs de oever. „Bunkie!. Bunkie!Waar ben je?" riep hij. Maar er kwam geen antwoord. Van Bunkie was geen spoor te bekennen. Ze zagen alleen het wild stromende, schuimende water ren in het geheel geen rekening wordt gehouden. Het gevolg hiervan is, dat het geheel rammelt en onrustig wordt. Grijs in werkruimten geeft veelal een grauwe indruk, het werkt deprimerend op de arbeiders. Ordelijkheid en netheid wor den daardoor niet bevorderd. Het is moei lijk in zo'n kleurloos bedrijf met pleizier te werken, waardoor de arbeidsprestaties on gunstig worden beïnvloed. In de moderne bedrijven heeft het ver langen naar meer licht en lucht dikwijls tot overdrijving geleid. Zeer vele voorbeelden zijn hiervan te vinden. Grote vensters, witte plafonds en bijna witte wanden zorgen ervoor, dat men zich als het ware op een sneeuwveld be vindt. In sommige bedrijven heeft deze fout zo zei de heer v. d. Plas zo danige vormen aangenomen, dat men het bij zonnig weer prettig zal vinden een zon nebril te kunnen opzetten. Door de juiste tinten op de juiste plaat sen aan te brengen kan dit euvel worden vermeden, waardoor het verschijnsel van vermoeidheid van de ogen en daardoor dikwijls van de gehele constitutie van de mensen tot een minimum wordt terugge bracht. Er moet een juiste verhouding zijn in de contrasten tussen plafond, muur, grond, machine en werkvlak om de concentratie op het werk zo goed en zo natuurlijk mo gelijk te doen zijn. Te veel contrast geeft vaak een onrustige indruk, waardoor men wordt afgeleid. In moderne gebouwen heeft men wel de gewoonte nergens lambrizeringen aan te brengen. Van nature heeft de mens be hoefte aan een zekere beschutting, intimi teit, waarvoor' het aanbrengen van een lam- brizering in bijna alle gevallen aan te be velen is. Zet de mensen dus niet op een presenteerblad; dit geeft een onbehaaglijk gevoel. In schouwburgen is een matte grijze kleur niet gewenst. In een omgeving van vermaak passen vrolijker kleuren. In de laatste tijd zo besloot de heer Van der Plas tonen de grote bedrijven in ohs land belangstelling voor het fimctio neel gebruik van kleuren en hebben daar mee gunstige resultaten. N.V.E.V. opent winterseizoen De afdeling Haarlem van de Nederlandse Vrouwen Electriciteits Vereniging heeft het winterseizoen Maandagmiddag in de bo venzaal van restaurant Brinkman ingezet met een praatje over electriciteitsgebruik, pianospel en het geven van schoonheids- tips. Kenia, N.V. tot keuring van electrotech- nische materialen te Arnhem, heeft een instructiecursus georganiseerd voor afge vaardigden van de N.V.E.V. met als doel de cursisten in staat te stellen om leden van hun afdelingen op hun beurt meer in de geheimen der electriciteit te kunnen inwij den. Voor de afdeling Haarlem heeft mevrouw R. van EngenGaarenstroom deze cursus gevolgd en Maandagmiddag vertelde zij het een en ander over wat in Arnhem ter tafel is gebracht: de electrici- teitsvoorziening in het algemeen, het ont staan en de werkwijze van de Kema en de ontwikkeling van het electriciteitswezen. Ook de geschiedenis van het N.V.E.V. is in Arnhem besproken. Mevrouw van Engen deelde mee dat vooral als gevolg van het voorlichtingswerk van de Kema het electrï- citeitsverbruïk in den lande sterk toeneemt. De technische vraagstukken die op deze cursus werden behandeld, hadden evenals de vele wenken die er werden gegeven, veelal betrekking op een doelmatig gebruik van electrische apparaten die in de huis houding diensten kunnen bewijzen. Om het geheel aantrekkelijk te maken verduide lijkten tal van interessante demonstraties de reeks lezingen. Na haar verslag over de Arnhemse cur sus kreeg mevrouw Van Engen vele vra gen vooral over de financiële zijde van een veelvuldig electriciteitsverbruik te be antwoorden. Mejuffrouw Lunenburg zorgde na de thee voor vrolijke pianomuziek en gaf ten slotte enige „schoonheidstips". Leeuw viel tijdens repetitie dompteur aan Pasha, een van de vijf Afrikaanse konings leeuwen, waarmee de Indische dompteur Rabindranath Nehroe in het circus Jos. Mullens optreedt, heeft tijdens een repe titie in de piste zijn temmer aangevallen. Toen Nehroe de leeuw wilde laten zitten, sloeg het dier met de rechtervoorpoot naar hem en raakte Nehroe op de rechterarm. De Franse paardendresseur, Maki, die het ongeluk zag gebeuren, schoot ijlings toe en verbond de dompteur. Onmiddellijk daarna hervatte de temmer zijn werk. Later is hij door een arts verbonden. Dit is niet de eerste maal tijdens zijn engagement bij circus Mullens dat Nehroe door een van zijn dieren is aangevallen. Toen het circus in Februari van dit jaar in Parijs optrad, sprong een leeuw tijdens een der-avondvoorstellingen op de temmer en verwondde hem ernstig aan buik, borst en schouders. Pas na een verblijf van zes v/eken in een kliniek bij Parijs en enige weken rust kon Nehroe zijn werk her vatten. Jongen! Ja, vader? Je bent nu twintig jaar geworden, het leger roept je. Ik zal ten strijde trekken, vader. Niet van die grote woorden, mijn zoon. Het is met een leger als met een schouwburg; buiten de schouwburg wordt meer en beter comedie gespeeld dan er in. Wordt dan buiten het leger meer en harder gestreden, vader? Ja, m'n jongen. Van de geboorte tot zijn dood moet een mens strijden. Pak de krant maar op en je leest dat we strijden tegen de koude, tegen het ijs en als er geen kou is, strijden we tegen de warmte, tegen de muggen en vliegen, tegen de colorado kever, tegen de bisamrat, tegen de rupsen, tegenenfin, m'n jongen, 't leven is één strijd. In je schooljaren vecht je met je kornuiten, als je ouder wordt er. een aardig meisje leert kennen, voer je een in wendige strijd: trouwen, of vrij blijven, Je trouwt want je verliest van jezelf, Be denk dat iemand, die vecht, verliest, ook al wint hij. Een volwassen mens voert dagelijks de strijd om het bestaan. Hij strijdt voor het behoud of voor verbetering van zijn loon, Men voert onafgebroken een concurrentie strijd. We strijden zelfs tegen vijanden, die. we niet eens zien, tegen bacillen. Ik loop al jarenlang met een kastanje in mijn rechter broekzak ter bestrijding van rheu- matiek in mijn linker schouder. Snoept je moeder niet de ene tube aspirine na de andere leeg om aanvallen op haar fit-zijn te kunnen afslaan? En trek ik niet na elke maaltijd met een lepeltje zuiveringszout ten strijde tegen mijn innerlijk? En nu, mijn zoon, ga de wapenrok aan trekken. Profiteer van je militaire dienst tijd, want als je straks weer burger bent, moet je vechten. Dan begint de strijd, de strijd tot de dood. Ik kan je over strijden, waartoe de mens wordt verplicht, uren en uren Vader? Wat is er, mijn jongen? Neemt u mij niet kwalijk, maar ik zit te vechten tegen de slaap. Ga dan naar bed, mijn zoon en sta morgen als overwinnaar op. ADVERTENTIE Jagt Horlogemaker KLEINE HOUTSTRAAT 105 - TEL. 14448 FRIESE KLOKKEN ENGELSE TAFELKLCKKEN Verkoop Reparatie Commissie zal moeilijkheden der zeevisserij onderzoeken De minister van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening is voornemens een commissie in het leven te roepen teneinde een onderzoek in te stelien naar de vraag, op welke wijze de moeilijkheden, waar mede in het bijzonder de zeevisserij te kampen heeft, tot een oplossing kunnen worden gebracht. Hierbij zal in het bij zonder moeten worden nagegaan, hoe een sanering van de visserijvloot zal kunnen worden bereikt. Dit vraagstuk zal niet al leen op de trawlvloot betrekking hebben, maar de positie der loggers, kotters en andere vaartuigen zal eveneens hierbij in beschouwing dienen te worden genomen. Intussen hoopt de minister, dat door in middels getroffen regelingen een sluitende exploitatie-rekening voor de trawlvisserij kan worden bereikt. Bjj Breda is een Belgische auto, die op een voorrangsweg reed, aangereden door een zware vrachtauto, die uit een zijweg kwam. Een der inzittenden van de personenauto, een dame uit Antwerpen, kwam bij de botsing om het leven. Burgerlijke stand van Haarlem HAARLEM, 25 September 1950 GEHUWD: 25 Sept., H. J. M. Hoogkamer ea G. J. Govers; F. L. F. Rikkers en A. A. M. Bartels. BEVALLEN van een zoon: 21 Sept., H. H. Petrick—Sutter; W. C. Bogaardt—Nieuw- poort; 23 Sept., C. van Riemsdijkde Bonte; A. J. van RossemLoder; 24 Sept., W. J. OosterbaanLiefers; A. C. LeeuweUilen broek; A, M. van der BentWeyland; M. A. Kramer—van Sprang; M. S. de Vries-Wasch; A. van BeekWestrik; H. van den Burg- Brasser; 25 Sept., M. L. de Jongvan Kalmthout. BEVALLEN van een cterhter: 22 Sept., A. M. A. OudKenter; 23 Sept.. J. L. Schmidt Coone; M. JansenDecker; W. T. van der VlistGrandia; M. I. FreulingsKoopman; M. Pieters—Klomp; W. Elgersma—Schellin gerhout; L. C. Donkers—Pus: 24 Sept., C. van de Kuilvan den Berg; M. C. Majen- burg—Noodwang; W. H. J. Martin—Polman; 25 Sept., A. M. Middendorpvan der Meer; OVERLEDEN: 23 Sept., L. Mouthaan Sibe» nesCompiet, 72 j., Kerkhof straat; H. Post- ma, 67 j., Marnixstraat; A. Meinster 83 j„ Maerten van Heemskerkstraat; J. Nieuwen- hof, 58 j., Bankastraat; H. P. van Asselt, 74 j., Schoterweg; G. T. M. Meskers, 1 d., Kam perlaan. FEUILLETON door Gisela Furtmüller (Vertaald uit het Duits) 29) Het onderhoud werd toegestaan en de drie mannen Helbing, Urban en een Italiaanse collega namen de kapitein even terzijde. We vertrekken pas over een uur, deelde de kapitein mee, nadat hij de wen sen van Helbing en Urban had aangehoord. Er is dus nog genoeg tyd voor u, mijne heren, om uw taak uit te voeren. De politiemannen stelden de kapitein nog enkele vragen, die deze op bevredi gende wijze beantwoordde. U bent dus thans van een en ander op de hoogte, kapitein, besloot Werner Helbing en de Ita liaanse politieman vroeg: Het blijft dus bij onze afspraak. Ik ga vooruit en u komt achter me aan? Helbing keek even om zich heen lk zou hier liever niet gezien worden. Ander zijds moeten we dat risico maar nemen, We mogen de hut geen moment uit het oog verliezen. Daar is een kleine nis, wees Urban, Kom mee, er is plaats voor drie Zender een geluid sLopen de dxde man nen erheen en wachtten. Opeens pakte Urban Helbing's arm beet. Daar kijk eens! Voorzichtig boog deze zijn hoofd naar voren. Jadat is hij! zei Helbing en hoe wel hij heel zachtjes sprak, was toch dui delijk een klank van triomf in zijn stem te horen. Zijn lichaam nam een gespannen houding aan en leek één bundel spieren. Snel wisselde hij enkele woorden met de Italiaanse collega. In de gang tussen ae hutten kwam een man aanwandelen. Hij droeg een licht pak; in z'n rechterhand hield hij een sigaret, terwijl hij in zijn linkerhand een krant had, waarin hij ver diept scheen. Hij keek niet op. zoals de politiemannen gevreesd hadden. Langzaam kwam hij naderbij. Voor één van de hutten bleef hij stilstaan en trad na een licht klopje op de deur naar binnen. Toen de deur achter hem gesloten was, traden Hel bing en de beide andere mannen uit hun schuilhoek naar voren. Kom mee, zei de Italiaan. In een gewoontegebaar tastte Helbing naar zijn revolver, er. ook Urban hield zijn vuurwapen gereed. Het volgende ogenblik werd er op overtuigende wijze op de deur van de hut van mevrouw Mariene Rothe geklopt. De gang tusssen de hutten was nu vol met passagiers en tussen hen kwam de gestalte van een dienstdoende officier naar voren. Mariene Rothe, die op gedempte toon met haar bezoeker zat te praten, werd doodsbleek, toen ze het kloppen op haar deur hoorde. Wat moei ik doen? Zal ik openmaken. Norbert? fluisterde ze tot de man, die naast haar was gaan staan. Norbert Günther was zelf ook bleek geworden, maar deed z'n best om rustig te schijnen. Natuurlijk, antwoordde hij. Iemand vergist zich waarschijnlijk in de hut. Mariene klemde haar handen in een angstig gebaar ineen. Binnen, zei ze met hese stem. Langzaam ging de deur open en op dat zelfde moment was een kreet van ontzet ting te horen uit Marlene's mond. De jonge vrouw deinsde terug. Grote ge nademompelde ze. Urban draaide het slot van de deur om, daar hij bang was, dat Mariene een nutte loze poging tot ontvluchten zou willen ondernemen. Mariene Rothe dacht daar echter niet aan. Ze stond op de plaats vastgenageld en staarde Helbing niet ogen, groot van schrik, aan. In haar koortsachtig werkend brein zag ze zichzelf al voor de rechtbank en hoorde ze al het vonnis, dat men over haar vellen zou, voorlezen.... Ik moet u even spreken, mevrouw Rothe, zei Helbing, terwijl hij op haar toeliep. Wat is de reden, dat u het land wilt verlaten? Ze richtte zich iets op en wendde haar blik af. Ikga op reis om over alle ellende heen te komen en weer helemaal de oude te wordenwaarom vraagt u me dat? Deze woorden waren hooghartig bedoeld, maar Helbing hoorde de angst in haar stem. Ik heb het recht u dat te vragen, antwoordde hij rustig, hoewel de klank van zijn stem hard was. Onwillekeurig sloeg Mariene de ogen neer. De Italiaanse politieman trad naar voren. Ik arresteer u, Norbert Günther, onder verdenking van moord met voorbedachte rade op Valentin Rothe, en u, Mariene Rothe, onder verdenking van medeplich tigheid. Het was gedurende enkele seconden doodstil in de hut, het soort stilte, dat aan een storm vooraf gaat. In een gewoon tegebaar hielden de politiemannen hun vuurwapens gereed. Ze waren hiermede geen seconde te vroeg, want Günther had met een plotseling gebaar zijn revolver te voorschijn gehaald en terwijl hij als een wilde een paar schoten loste, trachtte hij de deur van de hul te bereiken Met een sprong vloog Helbing achter de aanvaller aan. Enkele ogenblikken later lagen de beide mannen in een hevige worsteling op de grond. Urban had de situatie echter snel overzien. Met enige deskundige handgre pen bevrijdde hij Helbing van zijn tegen stander, terwijl de Italiaan deze in een stoel drukte en de handboeien aandeed. Ik ben onschuldigzei Mariene met een wanhopig klinkende stem. Ze stond tegen een van de wanden van de hut geleund en zag doodsbleek. U bent schuldig, sprak Helbing haar op rustige wijze tegen. U hebt zelf van het eerste ogenblik af verdenking tegen u doen rijzen. Ik? riep Mariene vol ontsteltenis uit. Was ik zo buiten mezelf, dat ik me heb verraden? U was alleen maar onvoorzichtig en u had geen ervaring op het gebied van de misdaad. Toen u met Valentin Rothe trouwde, kon u uw liefde voor Norbert Günther niet opgeven en waarschijnlijk wilde u dat ook niet. U hoopte vermoede lijk op een of ander wonder, dat u beiden later eenmaal samen zou voeren. Is het niet zo? vroeg hij, toen hij zag, hoe zij hem als gefascineerd aanstaarde. Ja, fluisterde ze en haar ogen glans den. Ja, u hebt het bij het rechte eind. Ik heb altijd heel erg veel van Norbert ge houden en daarom. Daarom hebt u alles vergeten, vulde hij haar aan. U maakte de eerste grote fout, door Manna Erhart op te dragen mij een valse sleutel van de bewuste achterdeur te geven. Uw tweede fout was, dat u het tijdstip van uw terugkeer uit Wenen een uur later opgaf dan het in werkelijkheid was. U nam niet de trein van 5.37 uur, doch kwam reeds om enkele minuten over vijf thuis. De man, die de knecht in het trappenhuis zag, was niet Wilhelm Nora- mann, zoals u mij wilde doen geloven, doch deze meneer hier, wiens bijzondere ken merken glanzend zwart haar en een donkere hoornen bril in zeshoekig model wel zeer opvallend zijn. Hij bezocht u en liet u de revolver zien, die hij zogenaamd voor z'n eigen verdediging bij zich droeg. Geen mens zal u voor op z'n zachtst gezegd zö onschuldig houden, dat u dat geloofde. Integendeel, diep in uw hart wist u heel precies, voor welk doel dit wapen gebruikt zou worden. Hanna Erhart heeft uw gesprek met Norbert Günther door de dunne wand van de muurkast, die ze aan het opruimen was, kunnen volgen. Ook ten opzichte van dit meisje, Hanna, beging u een grote onvoorzichtigheid, door haar ver zoek om haar salaris voor een tweede maal te verhogen, zonder meer af te wijzen. Ik wist niet meer, wat ik deed, zucht te Mariene ongelukkig. Werner Helbing knikte. Zoveel weet ik echter wel, merkte hij op, dat u geen enkele poging deed om de op het leven van uw man beraamde aanslag te verijde len. U bent hierdoor medeplichtig Zwijg! beet hij Günther toe, die zich op dat moment uit z'n stoel trachtte op te richten om iets in 't midden te brengen, doch die onmiddellijk door de Italiaanse politieman in bedwang werd gehouden. - (Slot volgt), i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 6