Burgemeester van Nijmegen bepleit subsidie voor werkplaats tot herstel van antieke textiel hardhorend TAMMER Maandag 9 October 1950 Haarlems Dagblad en Oprechte Haarlemsche Courant „Een kunsthistorische zaak, die tevens in sterke mate aan de verwezenlijking van een sociaal streven bijdraagt Mr. Ch. M. J. H. Hustinx, burgemeester van Nijmegen, heeft Zaterdagmiddag in tegenwoordigheid van zijn Haarlemse ambtgenoot en vele genodigden, de ten toonstelling geopend van wandtapijten in restauratie en werken van enkele daarbij betrokken beeldende kunstenaars, die tot 12 November in het Frans Halsmuseum gehouden wordt. Deze belangwekkende expositie dient om de aandacht te trekken voor het streven van de „werkplaats tot herstel van antieke textiel" onder leiding van dr. Gerardina T. van Ysselsteyn en laat het publiek duidelijk zien op welke tnanieren, vaak experimenteel van aard, 'maar steeds volgens strikt wetenschappe lijke methoden, de onbegrijpelijk verwaar loosde gobelins zo goed mogelijk in hun oude luister worden hersteld. Schreven wij bij de aankondiging van deze tentoonstelling dat er zestig personen werkzaam waren in het als atelier ge bruikte oude schoolgebouw aan het Leidse- plein, intussen is dit aantal vermeerderd jnet zeven. Volgens mejuffrouw Van Yssel steyn zou er bij voldoende geld en ruimte zelfs werkgelegenheid zijn voor 150 men sen gedurende ten minste 35 jaar. Als voor beelden van mogelijke restauraties noemde zij diverse gemeentevlaggen, de stoelen van het Huis ten Bosch en de wandkleden van het raadhuis van Middelburg, die thans voor oud vuil in het Rijksmuseum liggen. Daarbij is dan nog niet eens gedacht aan o'e bestelling van geheel nieuw ontworpen en uitgevoerde gobelins, die met name in moderne kantoorgebouwen niet alleen een decoratieve functie zouden kunnen vervul len, doch tevens een belangrijk hulpmiddel betekenen ter verbetering van de accou- stiek. zoals in de raadzaal van het stadhuis te Nijmegen reeds onmiskenbaar is ge bleken. Het gaat hier niet slechts (hoewel dat voorop staat) om een cultureel, maar even zeer om een sociaal belang. Het personeel van de werkplaats bestaat voor meer dan de helft uit mensen, die om de één of andere reden nergens anders emplooi kun nen vinden: oorlogsslachtoffers, aldus me juffrouw Van Ysselsteyn, tuberculose patiënten of in moeilijke omstandigheden verkerende kunstenaars. Hierdoor wordt een flink bedrag aan "ondersteuningsuit- keringen bespaard. Nu kan Sociale Zaken wel zeggen (wij citeren nog steeds) dat het er weinig toe doet of men 1000 dan wel 1040 gevallen moet registreren, daarbij mag men toch niet vergeten dat werk voor ieder mens een zegen vormt. Mejuffrouw Van Ysselsteyn betreurde het dan ook hef tig dat noch de regering (naar haar zeggen door het uitblijven van de rapporten der achtereenvolgende staatscommissies en door de gebrekkige samenwerking tussen debetrokken ministeries), noch het stads bestuur tot het verlenen van subsidie over gaat. Burgemeestêr Hustinx ging in zijn openingsrede met een klemmend betoog op deze kwestie in. Wij nemen hieruit de volgende passages over: „Toen in 1939 in Nijmegen wegens het dreigende oorlogsgevaar de wandtapijten van de kamers van het gemeentehuis wer den afgenomen, bleek het dat er 32 zeer vuil en in ernstige mate geschonden waren. Naar het voorbeeld van Haarlem werd in 1942 met de restauratie hiervan begonnen. Na de oorlog sloot Maastricht zich met 18 tapijten hierbij aan. Toen de gemeente Haarlem zich na de gereedkoming van „De val 'Van Damiate" terugtrok, waren Nij megen en Maastricht wel gedwongen teza men de gelegenheid te scheppen om de ook uit historisch oogpunt belangrijke herstel werkzaamheden voort te zetten, daar an ders het kostbare bezit verloren dreigde te gaan, De kosten zijn echter zo hoog, dat het niet verantwoord is van de gemeenten Nij megen en Maastricht te vergen dat zij deze volledig dragen. Aangezien het hier een kunsthistorische zaak betreft, welke ver buiten de plaatselijke grenzen reikt en bij de restauratie ook in hoge mate aan de verwezenlijking van een sociaal streven wordt bijgedragen, lijkt een rijkssubsidie zeer op zijn plaats." „Zonder vérgaande steun van het Rijk kunnen de gemeenten in kwestie onmoge lijk de grote bedragen fourneren, welke met het herstel van de gobelins gemoeid zijn, zodat tot voortijdige stopzetting hier van besloten zou moeten worden. Volgens de nieuwste gegevens zullen Nijmegen en Maastricht samen ongeveer een millioen gulden moeten uittrekken". De conclusie van het pleidooi luidde: „Van het Rijk mag worden verwacht dat het begrip heeft zowel voor de grote expe rimentele waarde van de werkzaamheden ^Burgerlijke stand van Haarlem HAARLEM. 7 October 1950 GEHUWD: 7 Oct., C. H. Visser en A. C. Baiends; A. M. Groels en R. O. I. Hessels. BEVALLEN van een zoon: 5 Oct., C. H. Boeree—'Teeuwen; 6 Oct., P. BouwTukker; A. C. H. van Eden—Kerkhoff; M. J. K. Rij kers-Bijl. BEVALLEN van een dochter: 3 Oct.. H. H oe Boer—Kalischer; 4 Oct., M. Visservan Dalen; 6 OctM. A. W. M. H. Bongaardt— Troupin; N. Oosterveldde Vries: A. H. Koene-Out: 7 OctW. J. Bruijns—Elferink; A. A. WiertsemaEbens. OVERLEDEN: 6 Oct.. A. van den Bogaard —Breitenbach, 86 j.. Borneostraat; J. F. Deen, 67 j„ Gasthuisvest. ADVERTENTIE Hoorapparaten vanaf f 175.— THEO v. AMERONGEN De Radio Specialist van Heemstede RAADHUISSTRAAT 35 - TELEFOON 29449 Agenda voor Haarlem MAANDAG 9 OCTOBER „Pa'ace: Bud Abbott en Lou Costello in het „wilde Westen", 14 j., 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Luxor: „Vulcano". 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. F'ans Hals: „Voor wie de klok luidt", 18 j., 2.30 en 3 uur. City: „Whisky als water", iedere leeftijd. 2.15, 4.30, 7 en 9.15 u. Spaarne: -De vrouw uit het volk". 14 j.. 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „The big lift". 14 j., 2, 4.15, en 9.15 uur. DINSDAG 10 OCTOBER Stadsschouwburg: „De dood van een Handelsreiziger" (Comedia), 8 uur. Frans Hals: Haarlems Kunst Gemeentschap, Oosters uim- en kunstprogramma. 8 uur. Gem. Con certgebouw: piano-recital Stevan Bergmann, o uur. Huis Van Looy: Kunst Zij Ons Doel, tentoonstelling (tot 29 Oct.) 10—5 uur. Bioscopen; Middag- en avondvoorstellingen. in het atelier, als voor de sociale kant der restauraties. Een besparing van enkele tienduizenden guldens per jaar op de steungelden is een niet gering bedrag. Bo vendien is het geenszins uitgesloten dat men zich in de toekomst ook met het her stel van buitenlandse gobelins zal bezig houden." Vervolgens wijdde burgemeester Hustinx nog enige woorden aan de beteke nis der expositie, welke hij een kwantita tief maar vooral kwalitatief belangrijk be zoek toewenste. Een beschrijving daarvan vindt men elders in dit nummer. De opening werd, behalve door de ge noemde burgemeesters, onder meer bijge woond door mr. H. Mohamed Achmad, eer ste secretaris van het Hoge Commissariaat der Republiek Indonesië, door baronesse J. E. de Vos van SteenwijkVan Royen, door jhr. mr. J. W. Roëll. chef van het kabinet van de Commissaris der Koningin in de provincie Noordholland, door jkvr. mr. C. W. J. Wttewaal van Stoetwegen, lid van de Tweede Kamer, door de Haarlemse wethouders D. J. A. Geluk en W. F. Happé en de vrijwel voltallige gemeentebesturen van Nijmegen en Maastricht, door de direc teuren van het Rijksbureau voor de monu mentenzorg en van het Rijksarbeidsbureau, door de secretaresse van het College van Rijksbemiddelaars en verschillende andere vertegenwoordigers van overheidsdiensten. ADVERTENTIE HET BEKENDE EN BETROUWBARE RADIO-ADRES UIT DE OORLOG WEET U 'T NOG? Het oudste adres voor Erres Radio en Stof zuigers. KLEVERLAAN 176-178 - TELEFOON 14753 (Betaling in overleg) Credieten voor Haarlems onderwijs De kosten van de tijdelijke huisvesting van het Coornhertlyceum in het schoolge bouw aan de Wilhelminastraat hebben ruim veertien mille bedragen. Voor het onderwjjs in handenarbeid aan het Lorentzlyceum is het nodig, dat in het lijntekenlokaal een was- en spoelgelegen- heid wordt gemaakt, die f 1125 zal kosten. De Christelijke Dreefschool heeft f 1900 nodig voor het aanschaffen van door de toevoeging van een vierjarige opleiding aan de ULO noodzakelijk geworden leer middelen. De R.-K. schoolvereniging aan de Cru- quiusstraat gaat een nieuwe methode voor godsdienstonderwijs invoeren. Zij heeft daartoe f 360 nodig. B. en W. stellen de Haarlemse raad voor de gevraagde bedragen ter beschikking te stellen. Het personeel van de Alkmaar Packet heeft per 14 October ontslag gekregen. Met ingang van die datum zullen de vier salon boten. waarmee een halve eeuw de dienst Amsterdam—Zaandam is onderhouden uit de dienst genomen worden. Twee burgemeesters, links mr. Ch. M. J. H. Hustinx van Nijmegen en rechts mr. P. O. F. M. Cremers van Haarlem, slaan belangstellend een demonstratie gade op de in het Frans Halsmuseum gehouden tentoonstelling door de Werkplaats tot herstel van antieke textiel. Voorts ziet men op deze foto mr. H. Mohamed Achmad, secretaris van het Hoge Commissariaat van Indonesië. Expositie van gobelins in restauratie De in het Frans Halsmuseum gehouden tentoonstelling, uitgaande van de werk plaats tot herstel van antieke textiel, be staat uit twee delen. In de grote beneden zaal wordt een overzichtelijk beeld ge geven van de aard en de moeilijkheden der te verrichten reparaties. Als staaltje van een voltooide restauratie vindt men er uit „Het lever, van de profeet Mozes" het tafereel „De Israëlieten verzamelen het manna in de woestijn". Deze serie be stond oorspronkelijk uit acht tapijten, waarvan er nog zeyen bekend zijn. Vijf exemplaren van dit geweven behang zijn het eigendom van de gemeente Maastricht. Uit dezelfde reeks hangt er het een gehele muur in beslag nemende doek „Mozes slaat water uit de rots", waarvan een gedeelte is opgeknapt. Ook ziet men er werkteke ningen ter restauratie van „De doortocht door de Rode Zee". Deze tapijten wei-den ontworpen door de Antwerpenaar Abra ham van Diepenbeeck omstreeks 1640 en een eeuw later uitgevoerd door de gebroe ders Van- der Borcht in Brussel. Van zeldzame waarde is de hier even eens vertegenwoordigde serie „De ontmoe ting van Aeneas en Dido" uit Nijmegen. Oorspronkelijk waren er drie Aeneas- reeksen. De mooiste bevond zich te Wenen, doch werd door Hitier mee naar Berlijn genomen en daar met diens kanselarij vernietigd. Die van Napels werd na de oorlog evenmin terug gevonden, zodat die van Nijmegen als de thans enig overge bleven collectie geldt. Het zijn in totaal zes tapijten, ontworpen door de in de zeventiende eeuw te Antwerpen werkzame Italiaan Giovanni Francesco Romanelli, geweven door de firma Mïchiel Wouters, Uit dezelfde werkplaats afkomstig is het eveneens aan Nijmegen toebehorende tapijt „Mercurius en de Nymphen" uit een reeks van zeven „Metamorfosen van Ovi- dius" door een onbekende kunstenaar. Men kan zich een uitstekende indruk vor men van de desolate toestand waarin dit doek werd aangetroffen en van de wijze waarop de landschappen weer in toonbare staat worden gebracht. Driekwart gedeelte is reeds vernieuwd. Van de gemeente Nijmegen zijn ook de overwegend groene gobelins met jacht taferelen, ontworpen door Maximiliaan van der Gucht uit Delft (1665), zodanig door ruwe opspijkering beschadigd, dat er nieuwe kettingbanen moesten worden in gelegd en geheel nieuwe randen aangewe- ven. Dit geldt ook voor die van Oudenaar de uit 1735 (hier hangen „Kuifarend met reigers" en „Pauw met blaffende hond"), eveneens uitgevoerd in weinig kleuren, waarop hoofdzakelijk bomen voorkomen met enige dieren op de voorgrond. Deze laatste horen thuis in Maastricht. Bijzonder interessant is het antependium (altaar-voorhang) uit de in 1495 opnieuw ingerichte kapel van het schippersgilde in Nijmegen van gouddraadborduursel op een Lucca-damastzijden ondergrond, naald werk uit een mannenklooster, zozeer door de tijd aangetast dat het slechts hersteld kon worden door het aanbrengen van zo goed mogelijk bijpassend gaas aan de ao'n terzij de. Bij de restauratie werden achter het borduursel enkele eeuwenoude documenten, onder meer een pachtacte, gevonden. Dicht in de buurt daarvan hangt een ontwerp voor een modern gobelin, naast de tot voorbeeld gediend hebbende aquarel van A. B. Neujean. Enkele foto's, werktekeningen, proef- lappen en kleurenschema's illustreren de methoden van reparatie in de werkplaats, waar tegenwoordig niet alleen de naald maar ook de klos gehanteerd wordts Ex- staat een weefgetouw opgesteld en ook kan men zien op welke manier het stop pen geschiedt. Vooral ten behoeve van scholieren, speciaal van het nijverheids onderwijs, worden er in de expositie ruimte demonstraties van het een en ander gegeven. Op de bovenverdieping vindt men werkstukken en proeven van vrije-tijds- besteding van enkele op het atelier wer kende krachten, zoals geschilderde en ge tekende portretten, plastieken, ontwerpen voor glasramen, calligrafieën, haakwerk en borduursels, poppen, smeedwerk, houtsnij kunst en weeflappen. Alles bijeen geno men een expositie, die de moeite van een bezoek ten volle loont. Kamermuziekconcerten in Heemstede In het Jeugdhuis aan de Herenweg in Heemstede zal in het komende seizoen een serie van drie muziek-avonden worden gegeven. De eerste vindt op Zaterdag 14 October plaats en wordt verzorgd door het Haar lems Trio (Jan Hoeben, viool, Onne van de Klashorst, cello en Fred. Luyken, piano). De tweede behelst een piano-recital door Fred. Luyken op Zaterdag 27 Januari en op de laatste 28 April zal weer het Haarlems Trio optreden, ditmaal met medewerking van de klarinettist Ru Otto. Trioconcerten in Frans Halsmuseum Evenals voorgaande jaren heeft Haar lems Trio zich ten doel gesteld een drietal concerten te geven in de expositiezaal van het Frans Halsmuseum. Aangemoedigd door het artistiek succes van het afgelopen seizoen en de belangstelling van zijn trouwe leden meent Haarlems Trio te moeten voortgaan met het verzorgen van goede kamermuziek-uitvoeringen. De concerten van het seizoen 19501951 zullen worden gegeven in de expositiezaal van het Frans Halsmuseum en wel op Dinsdag 1 November 1950; Donderdag 18 Januari 1951 en Donderdag 12 April 1951. Julia Culp 70 jaar Velen bewaren de herinnering aan haar sublieme zangkunst De eens als liederenvertolkster zeer ver maarde Hollandse zangeres Julia Culp vierde dezer dagen haar zeventigste ver jaardag. Het jongere geslacht kent haar niet en kan zich ook geen voorstelling maken van de kunst van deze werkelijk begenadigde zangeres of van de fascine rende indruk, die haar voordracht van het romantische lied destijds op het pubhek hier. maar vooral ook in het buitenland wist te maken. En dat is ook geen wonder, want ruim dertig jaar geleden heeft zij het podium vaarwel gezegd, te weten m 1919, toen zij huwde met de Oostenrijkse industrieel Willy Ginskey. Het mag zijn, dat zij nog eens sporadisch is opgetreden voor het één of andere lief dadige doeleinde, maar feitelijk sloot zij haar carrière af vóór haar veertigste jaar. Het zijn dus alleen ouderen, die haar in de jaren van haar grootste glorie gehoord kunnen hebben. Maar wie dit voorrecht ge noot zal dan ook een blijvende herinnering aan haar imposante verschijning en aan haar sublieme zangkunst bewaren. Waar of wanneer het was dat ik haar voor het eerst en ook voor het laatst hoorde weet ik niet meer. Het is ook al zo lang geleden. Doch ik herinner mij nog wel dat haar zingen een openbaring voor mij be tekende en dat ik vooral getroffen werd door het in haar kunst zeldzaam harmo nisch samengaan van vocale klank en expressie, alsook door het scheppen van een sfeer die niet anders kon voortkomen dan uit innerlijke bewogenheid, die dan ook de kleur van haar stem bepaalde. Ik ben er zeker van, dat er nog tal van melomanen zijn die dergelijke herinneringen aan Julia Culp bewaard hebben. Er waren anders in die dagen Hollandse zangeressen en ook zangers genoeg, zodat men al heel wat bijzonders moest presteren om op te vallen. Het was immers de bloeitijd van de Nederlandse vocalisten, met figuren als Aaltje Noordewier-Reddin- gius, Tillia Hill, A. P. de Haan-Manifarges. Tilly Koenen en niet te vergeten Cornélie van Zanten en de grote Messchaert. In deze phalanx van zangsterren van eerste grootte kreeg ook Julia Culp een bevoorrechte plaats, als de jongste onder hen. Zij kwam uit Groningen, waar mevrouw Groneman al vroegtijdig haar stem ont wikkelde. Aan het Conservatorium te Amsterdam was zij vervolgens leerlinge van Cornélie van Zanten. Aanvankelijk moet haar geluid niet groot zijn geweest, doch door voortgezette studie bij Etelka Gerster te Berlijn kreeg het een prachtige ronding en een heerlijke glans. De opera trok haar niet aan, zelfs het zingen in oratoria had niet haar voorkeur, maar op het schijnbaar beperkte terrein van hel lied en dan nog met een uitge sproken tendenz voor het romantische (Schubert, Brahms, Wolf) heeft zij triomfen weten te vieren in nagenoeg heel Europa en de Nieuwe Wereld. Het was om streeks 1.900 dat Julia Culp met haar con certreizen begon, waarbij Coenraad Bos gewoonlijk haar eminente begeleider was. Het Hollands Trio, waarvan Bos deel uit maakte, ontleende destijds mede zijn ver maardheid aan het optreden van Julia Culp op zijn concerten. Holland heeft haar be trekkelijk weinig gehoord. Achtereenvolgens woonde zij in Duitsland (Berlijn), Tsjecho- slowakije en Oostenrijk, tot de naziterreur haar na de fameuze „Anschluss" terug dreef naar haar geboorteland, waar ze hartelijke vrienden vond en zich nog altijd mag ver heugen in de genegenheid van velen, die de bekoring van haar warm mezzo-geluid nog niet vergeten zijn en in haar een der groten van de Nederlandse zangkunst eren. JOS. DE KLERK. Inbraak in Haarlems café-restaurant Zondagavond tussen vijf en tien uur heeft een inbreker kans gezien via de brandtrap en een schoorsteenpijp de twee de verdieping van een café-restaurant aan het Kennnemerplein in Haarlem binnen te komen. Hij heeft aan de achterzijde een ruit stukgeslagen, waardoor hij in de slaapka mer van de eigenaar, die zich op dat ogen blik in het restaurant bevond, kwam. Uit de kamer worden vermist een gou den trouwring, een gouden broche met bruine steen en ketting, een ijzeren geld kistje, waarin zich verscheidene documen ten bevonden, een porteleuille en een por- temonnaie. Het onderzoek door de politie is nog niet afgesloten. KLAVERJASTOURNOOI „HAARLEM-NOORD" Zaterdagavond is in café „Du Nord" de laatste ere-wedstrijd gespeeld van de klaver- jasclub „Haarlem-Noord", nu volgens het oude spel van klaverjassen. De voorzitter de heer Ausum, heette de clubs welkom. De uitslag was: 1. De Papegaai, Haarlem 45.168 pnt. Raampoort, Amsterdam 43.830 pnt. 3. Gevleu gelde Wiel, Haarlem 43.396 pnt. 4. Vermaat, Haarlem 42.950 pnt. 5. P.O.V.A.C., Amster dam 42.842 pnt. 6. Vriendenkring A, Purme- rend 42.566 pnt. 7. Gevleugelde Wiel A, Haar lem, marseprijs. Optimisten troostprijs 34.856 punten. De wedstrijd om de koppelprijzen werd gewonnen door: 1. Haarlem-Noord 4906; 2. Raampoort 6, Amsterdam, 4868; 3. G.B.E.H. 35 Amsterdam. 4801; 4. Vriendenkring 18, Pur- merend 4744; 5. Papegaai A, 2. Haarlem 4704. De heer Van Aken, voorzitter T.B.C.-Ver- eniging reikte de prijzen uit. Keur van sieraden in kunstzaal Leffelaar te Haarlem Naarstige jeugd op zoek naar beukenootjes het traditionele herfsttafereel, dat thans weerals proloog van de naderende winter, in de bossen kan worden waargenomen. Het Zeepaardje,één van de talrijke sieraden uit het atelier Martinshof te Eefde, thans in Haarlem tentoongesteld. Sieraden vormen een wereld in het klein. Hun geringe omvang vergrootte de gemak kelijkheid om ze te begraven of te verstop pen en daarin ligt waarschijnlijk de oor zaak dat er zoveel sieraden uit de oudheid zijn overgebleven. Zij bestrijken een tijd perk van vijfduizend jaar. Sieraden weer spiegelden op allerlei manieren de bescha ving, gewoonten of het bijgeloof van de tijd waarin ze ontstonden. Er zijn schrijvers die het sieraad ouder achten aan de kle ding: in ieder geval zün sieraad en kleding twee grootheden die elkaar soms hielpen, soms bestreden. Het met paarlen beslikte hemd wijst op samenwerking, het verdrin gen van armbanden door mouwen, van en kelbanden door rokken, pp onderling anta gonisme. Ook de betekenis of bedoeling van het sieraad berust op een reeks tegen stellingen: amulet en talisman komen voort uit bijgeloof, de kostbaarheid uit pronk zucht, maar daarnaast ontstaan ook veel sieraden uit gevoel voor aesthetisch raffi nement. Het geven van een oorqeel over de thans in kunsthandel Leffelaar aan de Wagenweg door het atelier Martinshof uit Eefde ge toonde sieraden is niet gemakkelijk. Een zekere distinctie is aan al het gebodene eigen, maar véél van het effect is afhanke lijk van de kleding, van de gelegenheid waarbij de sieraden gedragen worden, van de persoon die ze draagt. De meeste ont werpen zijn van Maud Smit, sommige van Lily Prins. Haar streven is nu eens natura listisch, dan weer stijl-imiterend, dan weer humoristisch. In deze hangers, halskettin gen, armbaAden, oorhangers, ringen, dia demen, broches, haarspelden, zijn vele half edelstenen verwerkt, zoals turkoois, ame thyst, jade, topaas, turmalijn. saffier. Elk sieraad eist eigenlijk een aparte bespreking of beoordeling. Naast de vele gerealiseerde sieraden kan men ook honderden ontwer pen bewonderen. Het veelvoudig gebruik van émaille is opvallend. Een der geëmail leerde stukken, die de aandacht trekken, is het hierbij gereproduceerde „zeepaardje". De benaming is niet erg gelukkig: het diertje lijkt meer op een kruising van een zeenymf 'met Bambi. Het schrandere van het zeepaardje mist men. Anderzijds is de vrouwelij k-grillige versiering met zeester ren aardig. Geestig is ook het „Mistroos tige ezeltje" met zijn hangende oren, al is het misschien wat overdreven dit in edel metaal uit te voeren. Het filigraanwerk (fijn zilver- of gouddraad-wei*k) is vaak zeer goed en niet buitennissig verfijnd. Naturalisme vindt men in een hangertje, waarbij een donker geoxydeerd zilver-fond een poeltje in een bos verbeeldt', waarop waterlelies drijven. De bladen en bloemen zijn van goud, de edelsteentjes verbeelden opstijgende luchtbelletjes. Dit soort gemak kelijke fantasie is ook in „Atlantis" toege past. Een algemeen bezwaar is voor ons nog het combineren van goud en zilver in één sieraad, al zijn er enkele aardige effecten mee bereikt. De tentoonstelling is een be zoek ten volle waard, al was het alléén al om de zovaak door de dichters bezongen half-edelstenen eens in natura te kunnen bewonderen. Er zijn ook aardige stijl- imitaties bijvoorbeeld de Brits-Indische langwerpige ring met topjaas en turmalijn en de Russisch-Byzantijnse nabootsing met safier en turmalijn. De ringen zijn in het algemeen iets forser dan vroeger. H. SCHMIDT DEGENER. Jan Wiegman opende expositie van „Kunst zij ons doel" Daar de voorzitter van het genootschap „Kunst zij ons doel" in het buitenland ver toeft, werd de najaarstentoonstelling in het museum „Het Huis Van Looy" van het werk der stemhebbende leden Zaterdag middag door Jan Wiegman geopend. Spre ker memoreerde eerst het overlijden van de schilders Wesseling -en Van fier Burg, met wie de vereniging niet alleen kunst broeders, doch tevens goede vrienden heeft verloren. De eerste zaal is ter herdenking gevuld met hun werken. Vervolgens wijdde de heer Wiegman aandacht aan de geestelijke verwarring, die zich ook op het gebied van de beel dende kunstenaars openbaart. Toen enige tijd geleden op advies van B. en W. van Haarlem werd besloten ter opvoering van het peil der exposities de vereniging te splitsen, zodat alleen de stemhebbenden hun werk mochten tentoonstellen, hebben zich ongeveer dertig leden afgescheiden en aparte groeperingen gevormd. „Kunst zij ons doel" bestaat in 1951 al 130 jaar, doch geen van deze nieuwe verenigingen heeft het 130 weken uitgehouden, aldus spreker. De jongeren blijven echter doorgaan met intrigeren, vaak met een schromelijk ge brek aan tact en hoffelijkheid. „Kunst zij ons doel" is niettemin voor samenwerking te vinden. Het bestuur is zelfs bereid in zijn geheel af te treden, indien dit in het belang der vereniging mocht zijn, alleen op conditie evenwel dat ter vervanging ge lijkwaardige figuren zouden worden ge vonden. Tenslotte betreurde de heer Wiegman het gebrek aan voldoende expositieruimte en deelde hij mede in de onmiddellijke om geving van Haarlem een geschikte lokali teit te hebben gevonden, die ook voor con gressen en muziek-uitvoeringen zou kun nen dienen, waarvan de kosten van restau ratie echter f 80.000 bedragen. Helaas zijn de mogelijkheden tot financiering daarvan, aldus spreker, uiterst twijfelachtig. SLINGERENDE BOEKHOUDER Zaterdagavond slingerde de 34-jarige Santpoortse boekhouder E. M G. met een kleine-auto zo gevaarlijk over de Zeeweg in IJmuiden, dat de politie ingrijpen nood zakelijk achtte. De man werd opgeborgen en de auto is in beslag genomen. Streng optreden tegen verkeerszondaars Geen waarschuwing meer maar direct een bekeuring 's-GRAVENHAGE, 9 October. De mi nister van Justitie heeft aan het openbaar Ministerie verzocht om voor zover dit nog niet geschiedt streng tegen over treders van de verkeersvoorschriften op te treden en tevens de politie opdracht te geven niet langer te volstaan met een waar schuwing, maar proces-verbaal op te maken. De verkeersonveiligheid is onrustbarend groot in ons land en met het naderen van de herfst nemen de gevaren op de weg toe. De politie heeft tot nu toe ten opzichte van de lichtere verkeersóvertredingen, bij voorbeeld het niet tijdig richting aangeven, ondeugdelijke verlichting van motorrij tuigen en rijwielen, onvoldoende remmen, e.d., nogal eens volstaan met een waar schuwing. Hierin zal thans verandering worden gebracht, daar deze verkeersover tredingen dikwijls aanleiding tot ernstige verkeersongevallen zijn.. De aandacht 'wordt er nu reeds op ge vestigd, dat bij de inwerkingtreding van het Wegen-verkeersreglement, hetgeen omstreeks 1 Januari 1951 kan worden ver wacht, de rijwielen uitgerust moeten zijn met een rood achterlicht voorzien van een rijkskeur. HaarlemseMiddenstandsvereniging sprak zich uit tegen bonnensysteem De Haarlemse Middenstandscentrale heeft plannen om ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan een winkelweek te organiseren, waaraan voor de kopers een wedstrijd is verbonden. Voor de winnaars van deze wedstrijd (waarin het er om zal gaan wie op een bepaald ogenblik de meeste tijdens de winkelweek bii aan kopen te verstrekken bonnen in zijn be zit heeft) zijn uiteraard prijzen beschik baar gesteld. Dit nu acht de Middenstandsvereniging voor Haarlem en omstreken in strijd met het standpunt dat de landelijke midden standsbonden ten aanzien van het cadeau stelsel hebben ingenomen. De Midden- standsvereniging voor Haarlem en omstre ken, die aangesloten is bij het Nederlands verbond van Middenstandsverenigingen, is van mening dat het niet op die weg van een plaatselijke organisatie ligt het door de landelijke bonden aanvaarde standpunt te doorkruisen. In een'motie, die op een onlangs gehou den vergadering werd aangenomen, heeft de Middenstandsvereniging voor Haarlem en omstreken dan ook de winkeliers opge roepen „onder geen enkele omstandigheid het bevorderen van het cadeaustelsel te steunen". Lustrumfeest „De Reünie" Op 5 October was het vijftien jaar gele den dat oud-leerlingen van de Handels avondschool aan de Raaks, onder aanvoe ring van de tegenwoordige ere-voorzitter Ton Luii, de gezelligheidsvereniging „De Reünie" in het leven riepen om op allerlei manieren (aanvankelijk vooral door sport beoefening) de vriendschapsbanden te ver lengen. Na enige tijd ging men zich ook toeleggen op het toneelspel en thans mag men wel zeggen dat vooral hierop de acti viteit van de werkende leden zich richt, soms met verheugende resultaten, speciaal in het lichte genre, waaraan men wel wat eenzijdig de voorkeur geeft, Dienovereen komstig was de Zaterdag in hötel De Leeu werik aangeboden amusementsavond het hoogtepunt van de jubileumviering. Het programma werd geheel gedragen door eigen krachten, zij het dan met enige ver sterking, in tegenstelling tot dat ter gele genheid van het tweede lustrum, toen het Regenboog-cabaret van Willy van Hemert de bezoekers bezig hield. Voor de pauze werden er twee één-acters vertoond, namelijk „De Echtelieden" door Charivarius en „Hondsdolheid" door Kurt Götz, respectievelijk onder regie van Henk Telman en George Presburg, beiden ama teurs. Het waren wel leuke voorstellingen met over het algemeen vlot gespeelde rol len, ondanks de niet erg betrouwbare ken nis van de tekst, een op dit gebied gevaar lijke tekortkoming. De eerstgenoemde, bij alle wilde overdrijving niet onvermakelij ke parodie op de vele driehoeksverhou dingen in de zo'n jaar of dertig geleden moderne comedies, zou stellig gebaat zijn geweest met iets meer variatie in het tem po. De andere schets had, eveneens ter verhoging van de komische uitwerking, sterker gechargeerd kunnen worden. Bij wijze van muzikaal intermezzo lieten „The western five" onder leiding van Jan de Vries cowboy-liedjes horen een leuk ensemble, dat veel succes oogstte. Het tweede gedeelte van de avond be stond uit de cabaret-fantasie „Spuitwater", samengesteld door en onder leiding van W. J. Wiers, met medewerking van Ted Koops, een verdienstelijk pianist, die de begelei dingen verzorgde en een grote potpourri liet horen van muziek uit 1900 en 1950. Als conférenciers traden op George Pres burg en Frans Pennarts, die er door een vreemdsoortige belichting uitzagen als - macabere spookverschijningen en de hu mor vooral zochten in het dubieuze, zon der daar altijd even geslaagde staaltjes te vinden. Zij kweten zich beter noch slechter van hun moeilijke taak dan men dit van dilettanten gewend is. Het openingsnum mer, dat zich in de zaal afspeelde, was uit stekend. Rie de Nooijer zong een eigen tekst, waarmede zij op sympathieke wij ze een geestige typering van de ouvreuse gaf. Minder goed slaagde het a.b.c. van de roddelarij, zowel door de weinig kern achtige woorden, die zelfs in herhalingen vervielen, als door te slappe voordracht Veel beter was de terugblik in haar verle den als zangeres van een oude grootmoe der, met wel wat hoog grijpende vocale medewerking van Tineke Möhlman, overi gens een aardig nummer en goed in scène gezet. De sketches waren zo min sterk als ook maar enigszins oorspronkelijk, doch werden naar behoren uitgevoerd. „Kennis van kunst" bleef echter qua inhoud en uit werking ver beneden de maat. Verder werd er gedanst (op de Bloemenwals van Tsjaikofski) en gezongen. Het merkwaardige verschijnsel deed zich voor dat nota bene drie nummers wegens tijdsgebrek moesten vervallen. Men dient de lengte van een programma toch vooruit te berekenen. Enfin, het is te begrijpen dat men tot deze maatregel overging, want het duurde nu al tot middernacht eer de tafels en stoelen ter zijde konden worden gescho ven om de dansvloer bloot te leggen. Op de klanken van „The Harlem Swingers" onder leiding van Jan van Ake werd het feest in geanimeerde stemming nog enkele uren voortgezet. DAVID KONING BU dc heden gehouden trekking der Staatsloterij is de prijs van £20.000 gevallet» op co. 16300.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 7