m WANDELING LANGS DE WINKELRAMEN WOLLEN MODELLEN Doofstomme Nederlandse meisjes musiceerden in Rome Zaterdag 28 October 1950 7 Michael Sherard ontwierp dit mysterieuse Wollen avondtoilet, dat met prachtige bor duursels is gegarneerd. Let op de nauwe rok. Het was prettig weer eens een speurtocht langs de winkelramen te ondernemen, nadat die gedurende enige maanden moest worden stopgezet. Bovenal werd deze tocht tot een genoeglijke wandeling, dóór dat wij een droge en waailoze middag troffen met een voorzichtig zonnetje, dat af en toe een kijkgaatje vond in het licht- bewolkte hemeldak. Met een beschrijving van deze wande ling hopen wij degene die dit leest er toe te brengen, ook eens de winkels langs te trekken alvorens een besluit tot kopen te nemen. Hoe vaak gebeurt het niet dat wij iets gekocht hebben dat ons echt goed leek en even later, met het krakende pakje onder de arm, de spijt ons al kwelt, want daar ligt nou toch precies hetzelfde èn goedkoper èn mooier. Wat. hieronder volgt is niet direct het „laatste nieuws", maar wel dat wat ons opviel door prijs, originaliteit, vorm of kleur. Hiertoe behoorde allereerst een huis kamerameublement in een meubelmaga zijn. De stoelen waren met glad leer bekleed. De kleur van dit leer was het meest opvallend, tussen beige en grijs in, crème-kleurig haast, heel mooi maar naar het ons leek ook heel besmettelijk.- Deze crêmekleur deed het goed bij het mahonie hout van de rugleuningen en van de tafel. Op de tafel lag een loper in dezelfde tint en daarop stond, voor vier personen gedekt, het fruitservies klaar: een bordje en fruit- kommetje van grof aardewerk in donker beige met smalle blauwe rand. De kamer maakte een rustige en beschaafde indruk. Op die stoelen past een uiterst keurig ouderpaar met twee verschrikkelijk nette kindertjes. Wie hiertoe behoort, kope en neme plaats. Misschien hebben wij een waranda of een terras, waar 's zomers planten hun blije bloeiprestaties vertonen? Het is jammer om ze buiten te laten als het straks kouder wordt, en die houten plantenbak is te zwaar en te lelijk om in de kamer te heb ben. Wij kunnen beter de langwerpige rie ten plantenbak kopen die nu nog achter een winkelruit pronkt. Hij is ongeveer een meter lang,, vijfentwintig centimeter hoog en de planten staan er op een rijtje in. De ronde gaten in het rieten dekblad waar de potten inpassen, zijn van verschillende grootte, een emaille plaat met opstaand randje vangt het vocht op na het begieten. De serre of de tuinkamer, die er in de win ter zo ongezellig uit kan zien als de open slaande deuren dichtblijven en alleen een mistroostig uitzicht biedt op.de kale tuin, fleurt helemaal op door een paar vrolijke planten in deze rieten plantenbak. Er zijn verschillende onder ons vrouwen die graag vergaderingen bezoeken, voor drachten bijwonen of 's middags na het boodschappendoen even ergens iets willen gebruiken. Wat hebben wij dan toch altijd een last met onze handtas. Leggen wij hem op de schoot, dan leunen wij er iedere keer op de grond naar grabbelen: naast onze stoel is ook onpractisch en bovendien niet net; op tafel staat zo slordig; achter in de stoel zit zo ongemakkelijk en onder de arm lijkt het of v/ij op stel en sprong zitten om weg te komen. Voor dergelijke gevallen is een tassenklem heel practised. Aan een klein rubberplaatje (2 bij 3 cm) is een metalen stangetje bevestigd, rond gebogen in de vorm van een drukletter G. Het be- nedenarmpje van de G is wat korter dan de bovenkrul. Aan de bovenkrul zit het rub berplaatje. Wij hangen de klem aan de tafelrand, het rubber rust op het tafelblad, de tas hangt aan de beneden krul en wij hebben een zorg minder te torsen. Als wij nu ook nog onze handschoenen inplaats van in de mantelzak of tas te proppen in een handschoenenklem klemmen, die met be hulp van een kettinkje aan onze tas kan hangen, dan zijn deze niet meer en wij de angst ze te zullen verliezen wél kwijt. Nu de verkoudheidsperiode weer in aan tocht is, kunnen papieren zakdoeken een uitkomst zijn wat hygiëne betreft. In een parfumeriezaak lagen ze te kleuren in rose, blauw en geel, terwijl eveneens pakjes van louter wit verkrijgbaar waren. Om ons zelf te plezieren besloten wij onze wandeling met terug te gaan naar de huiskamer van grijs-beige en crêmekleur. Na een paar vertederde blikken keken wij het meubelatelier verder door. Daar stond bijvoorbeeld een schattig helgeel krukje op drie poten, een laag langwerpig tafeltje, het blad van twee planken gemaakt, de vier poten van het midden uit schuin naar bui ten gestoken, een kinderstoeltje met grap pig kort leuninkje van twee verticale en één horizontale lat en een groot presenteer blad. Elk meubelstuk was blauw of geel geschilderd en kreeg op het dekblad een eenvoudige tekening in olieverf. Het deed aan Hindelopens denken, maar was minder bont in uitvoering. Wij waren er bepaald door gecharmeerd en in het bijzonder boeide het lage krukje ons oog. Wij dach ten het al in onze eigen zitkamer waar het zo goed zou passen. Het staat vrolijk en gezellig en is reuze practisch om als bijzet tafeltje te dienen of om even op neer te vallen. Begerig schoven wij tussen andere bewonderaarsters door naar de toegang tot dit verleidelijke schoons. In de winkel, tegenover de minzame verkoper staande, kwamen wij tot inkeer en sloegen op de vlucht, want wij hebben immers geen geld. ANNEKE ADVERTENTIE Demonstratie der „Meister" Zig-Zag Naaimachine op Dinsdag 31 Oct. a.s., tussen 36 u- KOMT U EENS KIJKEN? Jan Geylvoet Jr. Doelstraat 35 - Haarlem - Tel. 13538 REPARATIE-INRICHTING Rijst met kerriesaus en eieren 200 g. rijst. 4 dl./(bijna 3 kopjes) water, zout. liter bouillon (of water met bouillon blokjes). 1 kleine ui, 1 theelepel kerrie. 35 g. (2 eetlepels) boter of margarine, 35 g. (4 eetlepels) bloem, 2 eetlepels melk, 2 eieren, peterselie. De rijst wassen, opzetten met het kokende water en wat zout en in een goed gesloten pan zachtjes laten gaar koken U uur). De ui schoonmaken, wassen en fijn- snipperen, De boter of de margarine laten smelten en hierin de ui met de kerrie zacht jes lichtbruin fruiten. De droge bloem toe voegen en langzamerhand, steeds roerende, de warme bouillon er bij schenken. De saus enige minuten laten doorkoken en er de melk door roeren. De eieren hard koken 8 minuten), pel len en halveren. De rijst overdoen in een vetgemaakte kom of rijstrand en op een schotel omkeren. De kerriesaus gedeeltelijk om de rijst of in de rijstrand schenken. De halve eieren lang de rand van de schotel plaatsen. Het gerecht versieren met peter selieblaadjes. end goed padde stoelenjaar, dat is zeker. Erg prettig. Dat vond ik ten minste ook toen ik voor een redelijke prijs cantharellen oftewel hanekammen bij de groentekar kocht. Maar nu is het kind Lilibeth dezer dagen in een stralend humeur van een schoolreisje naar de bossen teruggekeerd. En aan haar arm hing een mandje, dat tot boven aan toe met de duisterste zwam men was volgetasi. Ach, ik had het wel vooruit kunnen we ten. Ze was immers 's morgens met mijn grootste formaat boodschappenmand en een hoofd vol welomlijnde plannen de deur uitgestormd. De mand had ik nog net bijtijds tegen een kleiner model kun nen omruilen, maar die plannen de kop indrukken nee, dat lukte me niet. Daar stond ze dan een paar uur later jui chend voor mijn beteuterde neus en eer ik 't wist lagen de russula's, de stuif- en vliegenzwammen en tal van andere wel of niet giftige gedrochten her- en der waarts verspreid over mijn goede kleed. Het is een verba- En enthousiast dat. -dat kind was-. Over die paddestoelen en over haar plannen. Nu, om kort te gaan ik heb moeten sjou wen met trommels en dozen en lege bloem potten van de zolder. Van drie-hoog-achter naar de tuin en vice versa. En toen maar planten. Paddestoel naast paddestoel. Zwa- velkopies bij stinkzwammen en parelama- nieten. Misschien heten ze ook wel an ders, ik weet dat niet zo precies. Maar ze zijn er en het kind Lilibeth omringt ze met haar tederste zorgen. Daar is niets op tegen. Wel is het jam- vier, dat 't kleine zusje nu niet meer naar buiten kan. Ze zou een ravage aanrichten en, wat èrgor is, ik ken wel de cantharel als zijnde eetbaar, maar Verder weet ik er niets, maar dan ook niets van af. ..Dat hoeft ook niet Mam", stelt het kind Lilibeth mij gerust. „Ze groeien vanzelf, hoor en als ze heel groot zijn geworden plant, ik ze in de voortuin, dan kunnen alle mensen ze zien. Wat zal dat fijn zijn, hè?" Trouwhartig blikt ze mij aan en ik'héb niet de moed deze schoonste aller illusies te verstoren. Het is October en dat houdt in, dat de suikercampagne in volle gang is. De fa brieken die zo lang stil lagen, zijn nu een centrum van bedrijvigheid. Schuiten, treinwagons, vrachtauto's brengen tonnen suikerbieten aan, die in huizenhoge heu vels op de fabrieksterreinen een plaats vinden. In koortsachtige haast worden deze enorme hoeveelheden verwerkt, want het Is kort dag! Slechts enkele maanden duurt deze suikercampagne en dan moet de oogst van een heel jaar zijn binnengehaald en verwerkt! Maar nog niet zo lange tijd zijn ons land en de vele andere in de gematigde luchtstreek getuigen van dit periodieke, jachtige fabriekstafereel! De Duitse apotheker Marggraf bereidde in 1747 voor het eerst suikerkristallen uit de suikerbiet. Maar hoewel zijn onderzoe kingen het begin zijn geweest van de uit gebreide suikerindustrie die wij nu ken nen, was zijn manier van suikerwinning nog niet voor practische, industriële toe passing,vatbaar. Enkele tientallen jaren la ter lukte het zijn leerling, Achard, de ko ning van Pruisen warm te maken voor zijn onderzoekingen en met diens steun richtte hij in Silezië de eerste beetwortel-suiker fabriek op. De suikerbieten, die hij ge bruikte, hadden, door speciale zorg te be steden aan de teelt, een veel hoger suiker gehalte, zodat het nu méér lonend was de suikerkristallen te extraheren. Maar het ging aanvankelijk helemaal niet goed met deze jonge industrie. Europa had immers landen als Engeland en Ne derland, landen met rijke koloniën, wier grote handelsvloten, scheepsvrachten riet suiker de havens binnenbrachten! Dan echter komt er plotseling een kink, in de kabel van de economische verhou dingen tussen Engeland en het contingent enerzijds een gunstige wending voor de bietsuikerfabricagè anderzijds. Napoleon nl. voert het Continentale stelsel in, een samenstel van bepalingen waardoor Groot- Brittannië in staat van blokkade komt. Eigenlijk was Engeland met het blokkeren van de mond van de Elbe, de Weser en de havens aan de Noordzee begonnen en daar op liet Napoleon weer allerlei andere be palingen volgen, men heeft wel gezegd om Engeland tot een snellere stabiele vrede te brengen met het continent. Een vor m van economisch oorlog voeren. Men kende in die tijd dus blijkbaar ook al andere vor men van oorlog voeren dan alleen met wapenen! Hoe het ook zij, feit was dat de handel mét de koloniën ernstig werd belemmerd. De toevoer van rietsuiker voor de Europese landen daalde zó, dat de prijzen tot fabel achtige bedragen stegen, zodat men wel moest uitzien naar een andere oplossing. Zo speelde men dus in de kaart van de. toen nog primitieve bietsuiker-industrie. Met grote ernst nam men de teelt van de beetwortel ter hand en door goede bemes ting en speciaal bewei-ken van de akkers verkreeg men suikerbieten, met een hoger suikergehalte: verbeterde methoden in de fabricage hadden tot gevolg, dat er ook steeds grotere hoeveelheden suiker kon den worden uitgehaald. In de tijd van Achard's eerste fabriek was men heel ge lukkig, dat men 3 a 5 procent suiker kon halen uit de beetwortelen; nu kan men om en de bij 18 procent suiker extraheren. Bovendien bleken de bladeren en de kop pen een uitstekend veevoeder te zijn. Vergeet peulvruchten niet! Er v/as een tijd, dat de peulvruchten in veel groter aanzien stonden dan tegen woordig. Dat was, toen de aai'dappel nog niet bekend was in onze streken en onze voorvaderen zich voornamelijk voedden met peulvruchten en vlees. De erwten en bonen verdienen ook waarlijk meer aan dacht dan er in het menu van tegenwoor dig meestal aan besteed wordt. Niet alleen met het oog op de smakelijkheid van de vele variëteiten (groene erwten, capucij- ners, grauwe erwten, bruine en witte bo nen in vele soorten) maar ook wegens hun hoog eiwitgehalte, waardoor zij geschikt zijn om vlees in de maaltijd te vervangen. Verder zijn zij van belang door de kalk-, ijzer- en fosforzouten en de aanzienlijke hoeveelheden vitamine B. die erin voor komen. Dit vitamine, dat ook aanwezig is in bruin brood, havermout, melk, varkens vlees, enz., is oplosbaar in water. Daarom wordt ook altijd aangeraden, het kooknat van peulvruchten niet weg te gooien: men kan er een heerlijke soep of saus van be reiden. Nu de nieuwe oogst van peulvruchten in de handel is, moet men er op letten, geen overjarige erwten of bonen te kopen. Men kan dit nagaan door met een nagel in de schil te drukken: is de schil zeer hard en stug, dan zijn de peulvruchten ouder. Hoe jonger de peulvruchten, hoe korter de kooktijd. Maar het verdient in ieder geval aanbeveling, de peulvruchten vóór het koken te weken, Door aan het weekwater 2 keukenzout toe te voegen (dus 20 gr. of l\'z eetlepel per liter water), dit af te gieten vóór het koken en de erwten of bonen op te zetten in vers water zonder zout. kan men de kooktijd zonder bezwaar iets verkorten. Het toevoegen van zuive ringszout bij het koken van de peulvruch ten om de schil zachter te maken, heeft als nadeel, dat dit het vitamine B vernietigd. Dans en muziek om het innerlijk leven te verrijken Het parool: nauw en glad Recepten voor vier personen Pannekoekjes-taart 200 g. (3 kopjes) bloem. 4 g. (2 theelepels) bakpoeder, p! m. 4 dl. melkt, zout, potje jam, boter of margarine. De bloem, het bakpoeder en wat zout in een kom doen en goed vermengen. Een ge deelte van de melk er bij doen en een glad beslag maken. Dit verdunnen met de rest van de melk. Boter of margarine in een koekenpan laten smelten en van het beslag gelijke 'pannekoeken bakken. Ze op elkaar stapelen met jam er tussen, laten afkoelen en in punten snijden. Men kan bovenop poedersuiker strooien of wel de bovenste iaag uit jam laten bestaan. Schuimomelet 3 eieren. 20 g. (ruim 1 eetlepel) suiker, zout, boter of margarine, poedersuiker of jam (of beiden). De eieren splitsen. De dooiers met de sui ker mooi luchtig roeren. De eiwitten stijf slaan en luchtig door de dooiermassa scheppen. Boter of margarine in de koekenpan smelten en de schuimige massa er in gieten. Deze op een zacht vuur aan de onderkant lichtbruin bakken. De eerste tijd echter een deksel op de koekenpan leggen, zodat ook de bovenkant goed warm wordt. De omelet uit de pan laten glijden, dubbelslaan met jam er tussen of wel poedersuiker er over strooien. Men kan ook beiden doen. Gebakken grutjes 1. melk of karnemelk, 100 g. boekweit- grutten of gortegrutten, zout, olie of vet, stroop Bij gebruik van melk, deze aan de kook brengen en de grutten in de kokende melk strooien. Het geheel laten koken tot een dikke brij. Bij gebruik van karnemelk deze aanmengen met de grutten en onder roeren aan de kook brengen en dan een dikke brij koken De brij op een nat gemaakt bord overdoen en laten opstijven. De koek in punten snijden, door bloem wentelen en in de warm gemaakte olie of het hete vet mooi bruin bakken. Ze warm geven met stroop. (V.an onze correspondent te Rome) Het Heilige Jaar heeft ons Romeinen reeds menig schouwspel geboden, doch wij dat iets meer aangrijpend en meer troostend zou kunnen de voorstellingen, die hier gegeven leerlingen van het doof- van St. Michielsgestel. Hét Romeinse dagblad II Tempo schreef daarover terecht: Deze meisjes te hebben ontmoet, zal de meest bijzondere en de meest tedere ontmoeting blijven van dit Heilige Jaar. Uitgenodigd door het centraal comité Anno Santo, zijn de directeur, de muziek leraar, enige zusters eft een twintigtal leer lingen van dit instituut als pelgrims naar Rome gekomen. Doch gewone pelgrims waren zij niet. Zij hebben Rome en Italië een zeer kostbaar geschenk aangeboden, door ons kennis te laten maken met de bijzondere methode, waardoor in St. Mi chielsgestel meer levensvreugde wordt ge schonken aan doofstommen. Prof. Rutten heeft in 1940 het initiatief genomen tot deze methode, die uniek is in de gehele wereld. Hij was het, die het plan opvatte om doof geboren kinderen te laten genieten van muziek en na verloop van jaren is men er met veel geduld in geslaagd kinderen, bij wie de gehoorzintuigen volkomen ont breken, ontvankelijk te maken voor rhyth- me en melodie. Zij horen weliswaar niet, doch zij voelen rhvthme en toon door vi brering. De gevoeligheid kan zo hoog wor den opgevoerd, dat zij in de maagstreek, het middenrif, de borst, de keel en het hoofd meer dan tweeduizend verschillende trillingen weten te onderscheiden en dus in staat zijn, op een zeer bijzondere wijze te genieten van muziek, mits de tonen niet te hoog worden. Meer dan vijf lage octaven beheersen zij niet. Binnen dit beperkte gebied is hun gevoeligheid echter uiterst verfijnd. Wij hebben hier in Rome twee avonden achtereen, temidden van een uitgelezen publiek van medici, geestelijken en psy chiaters, dat zich verdrong in de vrij ruime schouwburgzaal, waar de voorstellingen werden gegeven, dingen gezien, die wer kelijk wonderbaarlijk zijn. Men ontmoet niet iedere dag doofstomme kinderen.die in staat zijn muziekinstrumenten te bespelen en hun persoonlijke gevoelens uit te druk ken door het componeren van muziek. Zij hadden onder meer de kreet „leve de Paus" die zij door de luchttrillingen hadden ge voeld, op muziek gezet. De gevoelens, die de muziek bij hen wekt, vertolken zij in de dans. Twee zusters van het instituut hebben een volledige balletcursus gevolgd en het diploma van lerares in de; kunst van Terpsichore verworven, alleen om aan deze doofstomme kinderen dansonderricht te kunnen geven. Natuurlijk is het niet de bedoeling om van deze kinderen revuesterren en ballet danseressen te maken; dans en muziek worden slechts gebruikt om hun innerlijk leven te verrijken. Het gevoelsleven van doofstommen is uiteraard zeer beperkt. Zij gebruiken een zintuig, dat wij niet kennen: het zintuig der vibratie. Hun gehele lichaam is als het ware een klankkast ge worden. Wat de meisjes van St. Michiels gestel, de volledige twaalfde klas en dus niet een uitgezochte groep, ten tonele brachten, was van die aard dat het ook voor normale leerlingen van een ballet school reeds bijzonder goed zou worden geacht. Goede wol behoeft geen krans, maar toch heeft het Internationale Secretariaat van de wol het nuttig en nodig gevonden in samenwerking met vooraanstaande Lon- dense ontwerpers een modeshow, speciaal van wollen modellen, te organiseren. Dit feest had plaats in de tweede helft van September en de belangstelling was enorm. Meer dan 500 bezoekers waren naar het Savoy Hotel in Londen getogen om model len te zien van de negen Britse groten: Hardie Amies, Charles Creed, Hartnell dat is de man die de Koningin kleedt Mattli, Digby Morton, Peter Russell, Mi chael Sherard, Victor Sliebel en Worth. De collectie omvatte 27 mantels, mantel pakjes en jurken, alle zeer draagbaar en behorend tot de populairste creaties die de ontv/erpers voor de komende winter heb ben gemaakt. Tot slot toonden de manne quins ook nog even 18 modellen uit de aan staande voorjaarscollecties, zeer tot genoe gen van het uitgelezen publiek! Typisch voor de wintermantels en pak jes was, dat zij bijna alle een ceintuur had den. Op de foto ziet U een alleraardigste tailleur van Digby Morton. Het materiaal is jersey tweed. De geruite revers, kraag en manchetten vormen een flatteuse gar nering. Enige sensatie verwekte de para- pluie links op de heup, die, als een zwaard in de schede, aan de zwartleren ceintuur bevestigd was. Een geestige en practische vondst, deze „sword-umbrella". De schede is vervaardigd van leer en het handvat van de parapluie heeft de vorm van een ge vest. De rokken waren in het algemeen korter dan we gewend zijn de laatste tijd, de ge middelde lengte van de tailleur was tot even boven de kuit. Ook hier gold het parool: nauw en glad. Ruimte werd be reikt door een overslag, plooien op de rug of splitten zo. hier en daar. Veel aandacht was er besteed aan de zakken, die vaak op originele wijze waren aangebracht. Een wijde zwarte mantel van Peter Russell met opslagen en revers van geruite stof had twee enorme zakken aan de voorkant. De zelfde soort zakken vonden we terug op het bijbehorende jurkje, maar dan aan. de rugzijde! Te oordelen naar de getoonde voorjaarsmodellen zullen de zakken de komende lente een nog groter rol gaan spelen in het modebeeld. Forse zakken op de mantels waren op ongelijke hoogte aan gebracht en meer dan één mantelpak had een zak boven en één onder de heiip, res pectievelijk links eri rechts. Natüurlijk is het vrij dwaas 'ons tegen het invallen van de winter al weer te verdie pen In de kleren, die over een half jaar en vogue zullen zijn, maar wij vrouwen zijn nu eenmaal nieuwsgierig en dus vinden we het best aardig om nu reeds te horen dat de rokken het volgend voorjaar niet wij der, maar integendeel nog een tikje nauwer zullen worden. „Pencilslim" noemen ze dat in Engeland en als je weet dat een pencil een potlood is, nu, dan begrijp je het al wel! De cocktail- en avondjurken van de toekomst zullen gewoonlijk schede- of spiraalvormig zijn. Is er ruimte, dan be vindt die zich toch altijd pas onder de knie. Een namiddagjurkje van Hardy Amies sloot strak aan tot de knieën, om daar in kleine klokjes uit te waaieren. Uit de show bleek wel dat wollen kle ding aantrekkelijker en meer in trek is dan ooit te voren. Zowel voor overdag als 's avonds. „hm 1" chocolade smaakt beter! ADVERTENTIE GRAND» PAN fYORfK

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 9