Modevorst Alwynn in Londen De nieuwigheid van het seizoen Geurige plastics voorstellingen overgebracht op doeken shawlsvan Enige raadgevingen Zwart de dominerende kleur Enorm succes De trompetrok Voedzame soepen Middel tegen de koude Binnen niet al te lange tijd zal de winkelende hulsvrouw kennis kunnen maken met „geurige plas tics", een nieuwe Amerikaanse vin ding. Het betreft hier het zoge naamde „vinyl-doek", dat reeds lange tijd in allerlei kleuren, door zichtig of niet en egaal of bedrukt in de handel verkrijgbaar is. Dit product wordt gebruikt voor regen jassen, gordijnen, tafellakens enz. Hoewel dit doek niet kleeft en uitstekend tegen olie, zuren, zon, vuil en water kan, heeft het één minder prettige eigenschap: er zit namelijk een flauw, karakteristiek, doch niet bijzonder aangenaam luchtje aan. Blijkens een medede- deling van het kunststoffeninsti- tuut T.N.O. te Delft is men In Ame rika technisch thans in staat dit „luchtje" volkomen te neutralise ren. Men kan zelfs verder gaan en het plasticdoek parfuméren I Zo'zal de koning mode de vrouw in de toekomst regenmantels met bijvoorbeeld „Heliotroop"- of „Soir de Paris"-parfum kunnen voor schrijven. D6 badkamergordijnen zullen In overeenstemming met de geliefdste zeep kunnen geuren en de tafellakens zullen bij voortdu ring een frisse opwekkende laven delreuk kunnen verspreiden. Ook de inkten, die voor het bedrukken van plasticdoek worden gebruikt, kan men parfumeren. Men stelle zich voor: met rozen bedrukte glasgordijnen, die ook werkelijk ro. zengeur verspreidenl pel. Uitbreiding: van de poppenwe reld met moeilijker kleertjes. Op- zetfiguren, dominospel, boeken met versjes en verhaaltjes gieter- tje, dweiltje, teiltje enz. Pijpjes om bellen mee te blazen. 5— 7 jaar: legpuzzle, springtouw, schaatsen, bootje, voorleesboekje, winkeltje met voorraad, weegscha len, maten en gewichten, uitknip-, platen, verfdoos, kwartetspel, gan- zebord en andere gezelschapsspelle tjes. Spaarpot - Voor meisjes: borduurgerel, naai- doosje, wol, uitbreiding van het poppenuitzetje, poppenkamer, of -huis met toebehoren. Voor jongens eenvoudige constructiebouwdozen, trein met veerwerk. 7—10 jaar: natuurgetrouwe en technisch goed werkende hulpmid delen om allerlei imitatiespelletjes te spelen. Uitbreiding van de construc tiebouwdoos, treinuitrusting etc. Drukdoos. Goochelgerei. Puzzles. Goede boeken. Benodigdheden voor sport- en muziekbeoefening. Beno digdheden voor het verzorgen van nieren en planten. 1014 jaar: hulpmiddelen om te experimentéren en te onderzoeken machinetjes voor stoom en electri- citeit, gereedschap, vergrootglas enz. Postzegel- en foto-album, her barium enz. Sportuitrusting, event, fiets, kano. Reisbeschrijvingen en avonturenverhalen. Kaas- en hambroodjes 8 dunne rechthoekige sneetjes oud wittebrood, 4 plakjes kaas en 4 plakjes ham, even groot als de snee tjes brood, wat boter of margarine, petersèlie. De sneetjes brood aan beide zijden dun met boter of mar garine besmeden. Tussen elke twee sneetjes brood een plakje kaas en een plakje ham leggen en de gevul de sneetjes in een hete koekenpan snel lichtbruin en knappend bakken, De sneetjes zo warm mogelijk op dienen op een schotel, bedekt met een vingerdoekje of een papieren servetje. Br ter versiering een toefje peterselie bij leggen. Desgewenst mosterd er bij geven. Stelt U zich voor, dat U ergens in een stad boven een pakhuis woont, op een zolderétage dus. Dat is in déze tijd Van woning- schaarste niet denkbeeldig. Om deze grote ruimte, waar slechts een deel voor een afzonderlijke toilet- en wasgelegenheid is afge nomen, niet nog verder te yerkleinen, lopen keuken, kamer en slaapvertrek in elkaar ovef. En-om kosten te besparem zijn de hnirén wit gelafceri/Trouwéns 'bijeen pakhuis behoort geeabehang, evenmin als Old Finish-méubeien er passen.' Jónge gettouwde mensen moeten hier .trachteij een gezellig home in te richten. Maar hoe? He,el vernuftig is de keukenafdeling zo onopvallend mógelijk gebouwd en het tweepersoo'ns-opklapbed kan worden weggescho ven achter een gordijn. Blijft over het huis- en zitkamergedeelte. In overeens tempi In g met de witte muren zijn de meubels blank en fleurig gestofferd; maar een-tikje onpersoonlijk voor mijn gevoel tenminste, Hoe zouden we de sfeer warmer en-huiselijker kunnen maken? Voor dat probleem kan iedere huisvrouw komen te staan. H. v. Kruiningen De grafici M. C. Escher en H. van Kruiningen, die deze maand in de Galerie Lc Canard, Spuistraat 272 te Amsterdam expo seren, hebben daar een oplossing voor gevonden. Men kan natuurlijk niet alle wanden met schilderijen, pastels, houtsneden en litho's behan gen. Overdaad schaadt. Daarom hebben beide grafici gezocht naar een middel om hun werkwijze toe te passen op een ander deel van de in terieurkunst. Dat heeft tot een ver rassend resultaat geleid. De heer Escher tekende een dessin voor een handgeweven wandtapijt; de heer Van Kruiningen lithografeerde figu ren op linnen en zijden lappen. Wandtapijten worden al jaren ver vaardigd, zullen enkelen onder U opmerken. Inderdaad, het nieuwe is dan ook niet het tapijt, maar het motief, dat de heer Escher ontwerpt. En wat is nu de invloed, die de heer Van Kruiningen heeft op de in richting van het huis? Indien U zijn lithografieën ziet, vreemde, soms wanstaltige figuren, voorstellingen in dromerige, vloeiende tinten, dan weet U, deze litho's zijn voor de fan tast, de mens wiens gedachten zich kunnen bewegen op grillige stro men, die ver boven het dagelijkse leven hun weg zoeken. Alleen voor deze mens krijgen de dikwijls voor anderen onherkenbare figuren, bete kenis. En in iedere stemming kan men er. een andere betekenis in vin den, vooropgesteld dat nieh dé kunst van het dromen verslaat. Deze litho's 'doen het beter dan de etsen en liGutsneden van" de lieer Escher, op de witte wand van onze pakhuiswoning. Zij springen naar voren, zonder de aandacht op te éi- sen. Toch nodigen zij uit, steeds weer opnieuw, tot kijken. De heer van Kruiningen heeft bet aantal soorten van zijn kunstvoort brengselen met nog één vermeer derd. Hij heeft zijn litho's op de mo de-artikelen overgebracht. Dat kwam zo. Zijn vrouw had een zwarte shawl die zij erg doods vondt. „Breng eens een figuur over op die shawl," zei zij tegen haar man. Dat was een ex periment, maar de heer van Krui ningen probeerde het.... en met suc ces. Dat was de eerste stap naar de bewerking van zijden lappen. Op bijgaande foto ziet U het resultaat van figuren gelithografeerd op zijde. En welke vrouw wil er niet exquis uit zien, wil zich niet met een shawl of hoofddoek tooien, die alleen bij bij haar past en welks voorstelling zij nergens anders ziet? De speels heid van de motieven zal in U over gaan en U zult steeds weer plezier beleven van zo'n omslagdoek. Die zal me wat kosten, zegt U? Ja, dat wel, maar voor goede kleding en andere goede mode-artikelen moet U ook een hoge prijs betalen en nu hebt U er iets speciaals voor. U zoqdt het al vast kunnen wagen eens een kijkr je op de tentoonstelling te gaan ne men. Overtuigt U zelf. DAPHNE. Eigenlijk had het een kleerkast voor de piaspop moeten zijn, maar toen er allee,, maar een be scheiden kleurboek op de schoen lag was het ook best. Zo zijn klpine kin deren. Die kijken een gegeven paard nog niet in de bek. En zeker niet als Sinterklaas komt, want die is on aantastbaar en dt geschenken die hii geeft zijn het ook. At toas het alleen maar om het mysterieuse waas waar mee zij zijn omhuld. Het kind Lilibeth leeft nog in een onbevangen trouwhartig geloof. Zij vraagt niet naar het hoe en waarom van de goede heilige. Zij vindt het vanzelfsprekend dat hii fier op de daken rijdt, ook als de wind in de schoorstenen loeit. En 's morgens weet zü heel zeker, dat zij Piet in het holst ran de nacht op snelle voe ten door het huis heeft horen slui pen. Om de andere avond stc.an er nu twee schoentjes bij de haard, als een blijk van onbegrensd vertrouwen. Het heeft beslist ie:s aandoenlijks. Vooral dat ene haverstroballetje daarboven op die snee bruinbrood. „Voor Sinterklaas, hoor Mam! Dat mag wel, hè? En blank onschuldig blikt ze naar me op. Sinterklaas is van alle tijden. „Als deze te oud wordt komt er een ander hè Mam? En dan weer één en weer één.en zo gaat het maar door". „Ja hoor", knik ik geruststellend. Soms voel je je een klein beetje schuldig. Maar Dr. Sis Heysier heeft gezegd dat dit sprookje geen kwaad kan en zij kan het wetèn VROUWENPAGINA van Zaterdag 25 Nou. 1950 65ste Jaargang, No. 19715 UIT de zak van Sinterklaas rolt pacdagogisch verantwoord speelgoed en dus voor kinderen van: 2 maanden: iets om naar te kij ken b.v. een balletje aan elastiek voor in de box. 4 maanden: iets om naar te grij pen b.v. een rammelaartje of ring van celluloid. 9 maanden: iets om te knijpen en te hanteren b.v. gummibeestje of -popje; in elkaar passonde gekleur de kubussen of bekertjes; bovendien iets waarmee geluid gemaakt kan worden, b.v. blikken trommel met stokjes, belletje. Alles zo groot dat het kind het niet in zijn mond kan steken. 1 jaar: iets om te laten bewegen en voort te trekken, b.v. houten treintje, houten auto, beest op wieltjes; verder onverscheurbaar prentenboek met één figuur op el ke bladzijde; gummibal. H» jaar; eenvoudige pop of beest van stof; blokkendoos met groot formaat houten blokken; eenvoudig prentenboek. ±23 jaar: iets om zelf iets mee te doen b.v. emmertjes, vormpjes en bak met water; on breekbare pop met enkele eenvou dige poppenkleren, een poppenbed; bezempje en borstel, kleurenmo- zaïek; ballen, prentenboeken. 34 jaar: stoeltje, driewieler, kruiwagen, poppenwagen, karretje, sleetje: uitbreiding van de blok kendoos en van dc poppenwereld; onbreekbare pop met ogen en haar, plastic babypop, meer kleertjes, onbreekbaar serviesje, prenten boek met eenvoudige voorstellin gen, kleurboeken, papier, kleur potloden. 45 jaar: plasticine (boetseer- Ulei), hamertje-tik. autoped, hoe- Oei, oei, wat een guur weer! Met deze of welke andere toe passelijke opmerking ook, komen onze echtgenoot of onze kinderen het veilig, warme huis binnen. Geen wonder, want wat kan het koud zijn in November! Behalve dat wij, moeders, achter man en kroost aanlopen met een warme sjaal, een extra wolletje en dikke handschoenen, is een goed middel om weer gauw lekker warm te worden: een kop of bord hete soep. En liefst een stevige soep, die b.v. gebonden is door peulvruchten, aardappelen, bloem. Waarom wil men juist in de koude jaargetijden liever een stevige soep? Ja, dat is eigenlijk niet zo moeilijk te begrij pen. Peulvruchten, aardappelen, bloem en ook spek of vet, die ook dikwijls in een stevige soep worden verwerkt, verbranden in 't lichaam en daarbij komt warmte vrij. U: vraagt natuurlijk, hoe kan dat nu? Hoe kunnen deze levensmiddelen in het lichaam verbranden? Toch is het zo. Het zetmeel uit de peul vruchten, de aardappelen en de bloem en het vet uit het spek ver branden heel langzaam in het li chaam, zo langzaam, dat er geen vlam bij ontstaat. Maar wel be merken wij, dat er warmte ont staat. En nu bedoelen wij hiermee niet de warmte van het warme ge recht. Velen zullen zich uit de hon gerwinter kunnen herinneren, dat men kouwelijk" was, als men niet op f.üd eten. kreeg. Bovendien staat het hchdam in dé winter natuurlijk:; nog' pie.er wgrmte .aan. de itqudereA omgeVing af dan in de zomer,van- daar dan ook,' dat men in de zoifier heus niet zo'n trek zal hebben in een vette erwtensoep. Vöor zo'n winterse soep is niet. persé vleesbouillon nodig, al is dat vanzelfsprekend wel smakelijk. Het is trouwens maar goed, dat wij zon der vlees of beenderen soep kunnen maken; het vlees is zo duur, dat maar weinigen zich de luxe zouden kunnen permitteren steeds vlees voor de soep te kopen. Door groen ten en kruiden af te trekken of b.v. bij eèn geringe hoeveelheid vlees! iets aroma of .bouillonblokjes te ge bruiken, kan er 'toch een geurige soep ontstaan. Een geslaagde com binatie vonden wij ook kleine stuit jes kaas in de soep te doen of spé ciaal bij witte bonensoep: blokjes boterhamworst. Zij geven er een pittige smaak aan. Wij laten een recept volgen van een echte win terse soep, die U mogelijk nog niet kent en die toch heus het pro beren waard zijn, zowel uit ,,voe- dingsoogpunt" als uit „smakelijk heidsoogpunt" bekeken. Aardappelsoep met kaas 1 liter bouillon (van wat soepbeen tjes en 1 bouillonblokje), 1 ui, 1 stukje prei, 1 kg aardappelen, 2 dL melk, 100 gr. kaas, vet of marga rine, zout, peper, peterselie. De ui snipperen, de prei wassen en in ringen snijden en beiden in margarine of vet lichtbruin fruiten. 14 liter bouillon toevoegen en de geschilde en in stukjes gesneden aardappelen. Als ze gaar zijn ze fijn wrijyen, onder roeren de overige bouillon er bij roeren, evenals de melk. Alles nog zo lang laten door koken tot de soep gebonden is. De soep op smaak maken met peper en zout en op laatst de zeer fijn gehakte peterselie en de blokjes gesneden kaas toevoegen. Enige tijd geleden hebben wij U al verteld van de zeven Parijse ontwerpers die dit najaar met hun collecties naar Engeland komen gevlogen, om ze daar in het luxueuze milieu van Ciro's één van Londens meest selecte nachtclubs te vertonen. On langs was Alwynn, als nummer vijf. aan de beurt. De show van laatstgenoemde'couturier werd een enorm evenement. Het was waarschijnlijk voor de eerste keer in de geschiedenis dat de Lon- denaren éen collectie van de Haute Couture mochten aanschou wen, die nog niet eens officieel in Parijs getoond was! Nog geen vier-en-twintig uur nadat Alwynn zijn collectie '50—'51 aan de Parijse pers had gedemonstreerd kregen de Engelsen de wereld première en dat wil iets 'zeggen. Alwynn, met zijn 24 jaren, is dc Benjamin onder de grote Pa rijse ontwerpers en hij schijnt Dior naar de kroon te steken. Zijn jong ste collectie is een voorbocje van de meer-dan-slanke lijn voor de kle ding anno 1951. Overdag slank dan v/el te verstaan, want 's avonds komen de crinolines en de over- rokken voor het voetlicht. Een in gewikkelde halslijn geeft aan het simpelst aandoende jurkje net dat cachet, dat kenmerkend is voor de Haute Couture. Eén van de origineelste modellen van dc show was een avondensem ble, Alexandre genaamd. Deze cre atie bestond uit een wijde mantel van Victoriaanse allure, gesneden uit een zware grijsgeruite „reis" tweed en gedragen over een japon netje, waarbij dezelfde stof ge bruikt was voor een schouderband loos lijfje op een wijde golvende rok van witte tulle. Voorwaar, een ty pische combinatie! Het lijfje, van onder eindigend in twee punten, met knopen bezet, deed enigszins denken aan een gestyleerd Eten- jasje. Maar het mooiste komt nog: brillantjes. aangebracht op de snij punten van de strepen in liet tweed, -schitterden stralend in het licht van de lampen, als deden ze him J eder seizoen Icomt er wel iveer - een nieuwigheid, die eerst zoetjes aanvervolgens stormen derhand, de wereld verovert. Dit seizoen is het de trompetrok. We weten niet wie de uitvinder is: Dior of Path, Rochas of D'esscs. Het e£oet er eigenlijk ook niet toé: Dé nieuwe rok is er en dat is het voornaamste. Een paar ondernemende confectie fir ma's in het buitenland hebben de ver vaardiging in veelvoud al ter hand genomen en zo zal het wel niet lang duren óf deze rok ligt in de étalages in talloze va 'naties te hoop. -,,1' Het kenmerkende van de trpmpetrok is de lijrf.jdi&jttdèr- daad de vorm van een trompet suggereert. Nauwaansluitend tot boven de kniemet daaronder uitspringende ruimte. Deze ruim te kan op verschillende wijze worden bereikt: door plissés, door „bloemblaadjes", door klokjes en zo meer. Maar hoe revers vervaardigd'zijn. Het is best mogelijk dat U dit jurkje in de één of andere peperdure zaak tegenkomt, want het is één van de vijf modellen, die Piquet voor de confectie ontwierp en die woeden uitgevoerd ook! ARLETTE best om aan te tonen, dat tweed het 's avonds gerust op kan nemen tegen tulle en Iamé. De show werd geopend en besloten in de sfeer van het op handen zijnde wintersport- seizoen. Een schrille tegenstelling vormden een zakelijk aandoend pak van grijs flanel met een gebor duurd jakje en fraai geplooide broek cn een witsatgnen skipalv voor dc balzaal. Een „ski"broek van wit satijn word gedragen onder een wijde overrok van witte tulle, met daarboven een satijnen lijfje met oen apart „halster" décolleté. De tulle overrok kon worden losge maakt en dan werd het costuump - met behulp van een nauwaanslu tend wit satijnen jakje en een wit satijnen turban omgetoverd in een complete ski-uitrusting voor avonds in het wintersporthotel. Achille, een zwarte cocktailjurk met een wijde overrok van tulle en een lijfje met lange mouwen, werd gedragen door de enige Griekse mannequin in Parijs, Helene Fou- founis. Maar de jurk die het meeste applaus oogstte tijdens deze opzien barende modeparade, was toch wel een prachtige mousseline avond japon met kleurschakeringen van het bleekste grijs bovenaan tot bij na zwart aan de zoom van de lange crinolinerok. De naden waren afge tekend met diamantjes, die in zich verbredende „strepen" van de on derkant van het sehouderbandloze lijfie tot aan de rokzoom liepen. Een voorbeeld van de ongewone halslijnen die Alwynn ontwerpt kon men vinden in een zwartsatijnen cocktailjurk met een hoge rug, diep uitgesneden voorkant en twee zeer smalle schouderbandjes aan iedere kant, Op de schouderbandjes waren twee grote amethysten medaillons aangebracht. Een grijze gedrapeer de avondjapon van taffetas met een blote rug had dezelfde amethysten garneringen. Het klassieke zwart bleek wel typisch de dominerende kleur in Alwynns midwintercollectie te zijn. Zeer tot genoegen van de Londense toeschouwers overigens, die hoe langer hoe meer hun hart aan deze wel zeer Parijse tint gaan verpan den. Hetgeen voor een niet gering deel te danken is aan de invloed van Koningin Elizabeth, die sinds kort haar favoriete pasteltinten herhaaldelijk ontrouw is geworden. Met dat gevolg, dat de sjieke mode zaken in Bond Street, Regent Street eu Oxford Street hun étalages prompt hebben volgelegd met zwart voor alle uren van de dag! NANCY. dan ook, de rok staat uit! Spe ciaal bij avondjurken weten de ontwerpers met deze nieuwe lijn prachtige, Spaans aandoende effecten te bereiken. Rochas maakte een kokernauwe creatie van zwart fluweel, die onder de knie opensprong in een wijde warreling van geplisseerde taf. Maar zoiets moet je kunnen dra gen. De trompetrok is zeker niet geschikt voor elk figuur. Hij vraagt om ranke heupen en slan ke dijen. Voor vélen zal deze mode, in welke versie dan ook, een verboden vrucht blijven en dat maakt hem des te begeerlij ker voor allen! Op de tekeningen ziet U ver- schillene vormen van de trom petrok. Het snoezige jurkje is van Piquet. Het materiaal is fijne zwarte wol en voor de zwarte strook in de tok werd hetzelfde fluweel gebruikt waarvan ook de

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1950 | | pagina 9