Hoge kosten... HARTENDORP veJ -Clowntje Riek Ingezonden stukken Antwoorden van de verkeerstest Kort en Bondig Autogarages Wederom Rossana Bottai, de begenadigde pianiste Ambon-avond in „Domi" Muziek en dans in het Oosten Nieuwjaarsfuif D.T.V.H. Nieuwe aanwinsten voor het gemeentelijk kunstbezit Voor de kinderen De Hoofdstad-Operette Dringende oproep ZATERDAG 13 JANUARI 1951 HAARLEMS DACBLAD 4 In de nacht van Vrijdag op Zaterdag is de IJM. 99 „Batavia" de vissershaven van IJmuiden binnengelopen met drie matrozen aan boord, die tijdens stormweer bij het binnenhalen van de netten door een zware overslaande golf gewond werden. Foto: Dirk Dijkhuizen uit Schevenin gen wordt van boord gehaald. Weet gij er alles van En hier zijn de antwoorden op de 18 vragen van pagina 2. Als ge ze alle achttien goed hebt, kunt ge tevreden zijn. Als ge er één mist, dan kan het net die ene zijn, die u in moeilijkheden kan brengen. Er is aan deze test maar één prijs verbonden. Een zeer hóge prijs. De voldoening dat gij door uw kennis meehelpt doden te voor komen. 1. De keuze is aan hem. 2. Op of dicht voor een kruising. 3. Ja, op twee uitzonderingen na. Wan neer snelverkeer links afslaat, heeft het tegemoetkomende, langzame ver keer voorrang. En ook wanneer het langzame verkeer zich op een voor- rangsweg bevindt. 4. De tram (wegens zijn antiquarisch remsysteem, moet u maar denken). 5. Nee. Men moet kunnen stoppen bin nen de afstand, waarover de weg te overzien èn vrij is. Neem een veilig heidsmarge. 6. Nee, alleen aan de rechterkant. Tenzij het een weg met éénrichtingsverkeer is of een weg waar rechts een stop verbod heerst. 7. Haaks en zonder aarzelen. Maar niet voordat hij deksels goed uit zijn ogen heeft gekeken. 8. Hij moet ruimte laten voor een hem inhalende wagen. In file rijden is ver boden. 9. Op de linkerkant van de rechterweg- helft. 10. Respectievelijk 12 en 10 meter. 11. Aan de kant waar men zich bevond. En dan zeer langzaam. 12. Wanneer gevaar dreigt voor een andere weggebruiker. 's Nachts claxon- of lichtsignalen naar keuze. 13. Gedimde koplampen. 14. Vijf-en-zeventig centimeter. 15. Een tweede persoon is toegestaan. Maar is het een kind van beneden de tien jaar, dan moeten er een rugleu ning en voetsteunen aanwezig zijn. 16. Twee reflectoren zijn verplicht, be halve wanneer de achterlichten reflec terend zijn. Eén reflecterend achter licht en een reflector zijn dus het mi nimum. 17. Gevangenisstraf en maximaal vijf jaar (bij recidive tien jaar) intrekking van rijbewijs. Maakt ge geen ongeluk, dan moet ge toch in ieder geval verder lopen. En ook dan is de straf niet mals. 18. Niet van die heer die u wel kent, al is het een goede raad. Het alles over heersende criterium (en dat geldt voor de wet) is: „MEN MAG HET VERKEER NIMMER IN GEVAAR BRENGEN". ADVERTENTIE kunt U voorkomen door Uw wagen op gezette tijden te laten controleren in een modern bedrijf. Vraag eens inlichtingen over een onderhoudscontract bij Olieslagerslaan 36 Koninginneweg 112 Tel. 10570, b.g.g. 12403 - 13441. FEUILLETON 24) Pal naast me beweegt een deurknop. Ik wacht niet af, loop vlug de hoek om. Ach ter me hoor ik een paar schoenen buiten de deur zetten. Die deurknop was gelukkig loos alarm, maar de man op de trap is nu boven en komt deze kant op. Deuren met nummers om me heen, deuren met num mers, nummers.dan zie ik het emaille- bordje „Badkamer", wanneer ik in vredes naam maar geen gillende juffrouw kwestie van secondende hemel zij dankde deurkruk geeft mee, de bad kamer is donker. Ik sluit de deur geluid loos en hoor doffe stappen op de loper langs komen en halt houden. Heeft hij nog een glimp van mij gezien? Ik tast om me heen naar een wapen, desnoods een zeepbakje. Een sleutel wordt in het slot gestoken; hel is de kamer naast me. De lichtschakelaar klikt, de man geeuwt on beschaamd luidruchtig. Daarna zegt hij hardop: „Hè, hè," een uiting van tevreden- Recital voor Toonkunst" Voor de derde keer gaf de Italiaanse pianiste Rossana Bottai een recital in de reeks kamermuziek-avonden van „Toon kunst". Gerekend naar de betekenis van deze begenadigde kunstenares als vir tuoze en als alles sublimerend, poëtisch vertolkster zou men een grote belang stelling voor haar optreden hebben mogen verwachten. Dit viel echter bedroevend uit. Waar bleef nu de élite van de fijn proevers? Is hun aantal dermate geslon ken? Of gaat Haarlem (met zijn omstre ken) er muzikaal-cultureel zo op achter uit, dat alleen nog maar voor populaire Chopin-programma's de concertzaal be hoorlijk gevuld kan worden? Wat er van zij, de afwezigen hebben een verrukkelijke muziekavond gemist, een van die zeldza me momenten in het leven, waarop men met iets ideaals geconfronteerd wordt en daar niet te omschrijven indrukken van ondergaat. Met wat Rossana Bottai technisch pres teert, behoort zij tot de grote virtuozen en het is haar goed recht dit te tonen, bijvoorbeeld met „Une barque sur l'océan" van Ravel en met de fameuze Mefisto- wals van Liszt, te meer omdat haar zui ver muzikaal interpretatie-vermogen geen ogenblik verzwakt en de baan vrij maakt voor uiterlijk bravour. Het schijnt haar niet moeilijk te vallen het „pianistisch phenomeen Liszt" op te roepen en tevens de componist Liszt in een merkwaardig licht te zetten. Maar wat deze avond voor Ravel en Liszt gold het zuiver muzikale te laten domineren boven de schitterend opgeloste pianistische problemen gold natuurlijk ook voor de rest van het pro gramma. Want aldoor werkt bij Rossana Bottai zeer indringend een innige en sterk beeldende poëtische geest. Deze beheerst de techniek dermate dat alle materie op gaat in de idéé, dat een oneindige ver scheidenheid van toucher een even on eindige verscheidenheid van gevoels nuances weergeeft. Een mechanische mu- ziekmakerij is bij deze kunstenares vol komen uitgesloten. Sommige pianisten zou den misschien bij het Concerto in d van Marcello nog aanleiding gevonden hebben om hiervan een nuchter klankenspel te maken, maar Bottai bewees hoe mooi het kan wezen wanneer men de natuur een ziel meegeeft, de muziek laat ademen en ze zo laat leven en ze geestige, nobele en ook tere dingen laat vertellen. Direct na Marcello, klinkt Schuberts Sonate in A een beetje Biedermeier-bur gerlijk; maar zo vriendelijk-genoegelijk voorgedragen als Bottai het werk presen teert, bescheiden gevoelig en bescheiden vrolijk, wordt het een schattig klankta fereeltje, een aangenaam intermezzo. O ja, een intermezzo want het werd gevolgd door een brok stevig gebalde muziek van Beethoven, de 32 Variaties. Hierin kon de concertgeefster haar veelzijdig kunnen tonen, zowel technisch als beeldend en muzikaal. Het was frappant hoe ze dit werk boeiend en logisch ontwikkelde met een dynamiek die soms adembeklemmend was. Het Intermezzo in es, dat Brahms voor Clara Schumann schreef, en waarin hij met de diepste expressie uiting gaf aan zijn ontgoocheling deelde in Bottai's inter pretatie deze smartelijke indrukken mee, zonder dat zij het nodig vond in roman tische overdrijving te vervallen. Een bij zondere tractatie was ten slotte de volle dige uitvoering van Debussy's „Kinder kamer". 't Was een weldaad deze geniale stukjes, voor kinderen geschreven, ook geniaal te horen interpreteren en er als kinderen naar te mogen luisteren. Ik herhaal: de afwezigen hebben deze avond veel gemist! JOS. DE KLERK De afdeling Bloemendaal van de Stich ting „Door de eeuwen trouw" hield Vrij dagavond in gebouw Domi te Overveen een vergadering. Als eerste spreker voex-de het woord ds. J. H. Vaandx-ager. Hij nam de plaats in van mr. C. C. van Helsdingen, die wegens ziekte verhinderd was. Ds. Vaandrager noemde het onrecht, Ambon aangedaan, de zwartste bladzijde in onze geschiedenis. Hij merkte op, dat de stich ting „Door de eeuwen trouw" onafhanke lijk staat van iedere politieke partij, zodat alle politieke schakeringeix zich iix de stich ting kunnen vex-enigen. De Nederlandse re gering laat zich leidexx door het fe.it, dat de Unie onopzegbaar zou zijn. Eén partij evenwel de Indonesische leeft het contract niet na, maar verwacht dat de an- dere dit wel doet. Spreker hekelde ver volgens de overdracht van de Tjex-k Hiddes en noemde verder voorbeelden van het Ambon aangedane onrecht. De volgende spreker, de Ambonese chi rurg dr. Kainama, sprak als vertegenwoor diger van de Zuid-Moluklcen. Hij verze kerde dat in de strijd met de daarover ge publiceerde berichten, de Ambonezen nog steeds doorvechten. Slechts een derde deel van Ambon zou bezet zijn door de troepen van de T.N.I. Hij verklaarde dat de Am bonezen nu reeds zeven maanden strijden, maar zich in deze strijd, die behalve een vrijheidsstrijd ook een geloofsstrijd is nooit zullen ovex-geven, al zouden zij zeventig keer zeven maanden moeten vechten. Spreker noemde voorts de naam van oud-gouverneur Tjarda van Starkenborgh Stachouwer, wiens woorden: eerst orde en rust, dan praten, in omgekeerde volgorde waren uitgevoerd, waardoor orde nu wan orde is geworden. In de Koninklijke rede van 1942 is zelfbeschikkingsrecht toege zegd aan alle volken overzee, dus niet slechts aan één volk! Ook het vervoer van troepen en Nederlandse munitie en vlam menwerpers door de K.P.M., een maat schappij, die het praedicaat Koninklijke voert, achtte spreker in strijd met alle ele mentaire begrippen. Evenzo de aanvallen van de troepen die aangevoerd werden met schepen, die onder de Rode Kruis- en Austx-alische vlag voex-en. Dr. Kainama vroeg zich tenslotte af, waarom drie duizend Nederlandse militai ren hun jonge leven hebben moeten geven en besloot met het verzoek als Christenen God te willen bidden voor het Ambonese volk. De voorzitter van de afdeling Bloemen daal van de stichting „Door de Eeuwen trouw", de heer Sj. H. Brongei'sma was van mening dat het zeker gelukken zal de strijd voor hulp aan Ambon tot een goed einde te brengen. Een collecte voor de hulpverlening aan Ambon bracht ruim honderdnegentig gul den op, waarbij nog gevoegd kaïx worden de toegezegde vijftig gulden van niet aan wezigen. Bovendien heeft een Bloemen- daals ingezetene dezer dagen vijfduizend gulden geschonken. Na de pauze werd de in 1948 opgenomen geluidsfilm over Ambon vertoond. Wegens het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd op 1 Febx-uari zal dr. ix\ W. J. H. Haxmsen binnenkort aftreden als directeur-generaal van de Rijkswaterstaat. ADVERTENTIE Waarom risico lopen bij een stofzuiger kopen GA NAAR DE STOFZUIGER SPECIAALZAAK Gen. Cronjéstraat 43 - Kruidbergervveg 51 Telefoon 16990 17696 Vanaf 2.50 per week. Ook voor reparatie en onderdelen van alle merken. In de Renaissance-zaal van het Frans Halsmuseum heeft gisteravond mr. J. Kunst eeix lezing gehouden over muziek en dans in het Oosten, zulks ter gelegenheid van de tentoonstelling Indonesië, Surina me en de Antillen. Hij nam zijn weinig talrijk auditorium mee op een imaginaire reis door de Indonesische Archipel, waar van hij een diepgaande kennis bleek te bezitten, die hij bovendien op aantrekke lijke wiize aan zijn toehoorders wist over te brengen. Het zou te ver voeren om de opsomming van verschillende cultuurvor men die door een verkeerd begrepen zending vooral door de Duitsers hier en daar met uitsterven worden bedreigd te herhalen, maar de toehoorders hebben een duidelijk beeld gekregen van de ont zaglijke'cultuur-rijkdom Van Indonesië. De lezing werd geïllustreerd met lichtbeelden en gramofoonplaten. Gisteravond hielden de leerlingen van het Lorentzlyceum in het gebouw St. Bavo te Haarlem een zogeheten „Nieuwjaai's- fuif". De naam van hun vereniging D.T. V.H. wijst er op dat hun school vroeger als de Tweede Vijfjarige bekend stond en werd gehandhaafd op grond van de vex-- trouwde klank van deze korte lettercom binatie. In October wordt het dertigjarig bestaan gevierd. Voor deze gelegenheid werd het blijspel „Geen dxibbeltje in z'n zak" van Henk Bakker en J. W. van der Heijden vertoond, voorwaar geen stuk van betekenis, maar naar gebleken is bijzonder geschikt voor deze jonge krachten, die er ieder op hun beurt een verrassend goed figuur in sloe gen. Het was een prettige, pittige en vro lijke voox-stelling, waarin de chargeringen juist ver genoeg waren dooi'gedreven om ook de in jax-en x-uimschoots van de jeugd verwijdei'de personen aannemelijk voor te stellen en toch ook weer niet zover dat de sfeer van het blijspel vex-lox-en ging. Een bewonderenswaardige prestatie, vooral van de niet in het programma genoemde spelleider, onder wiens regie stellig ook een voornamer stuk tot een bevredigend einde gebx-acht zal kunnen worden. Alleen de belichting liet veel te wensen en soms ook de mise-en-scène, zoals bijvoox-beeld in de eex-ste acte bij het zakelijke gesprek tussen de ijzerhandelaar Kai'el Benders en zijn met maatregelen dreigende schuld eiser. Doch dit waren kleinigheden, die nauwelijks afbi'euk deden aan de fi'isse indruk van het geheel. Geprezen moet vooral nog worden de altijd even heldere uitspx-aak (ook bij de door de tekst voor geschreven afwijkingen van het algemeen beschaafd Nedex'lands) waaraan velen een voox'beeld konden nemen. Bij deze stand van zaken heeft het geen zin om namen te noemen, want het was juist het ensemble'met zijn evenwichtige eenheid in verscheidenheid dat de toon bepaalde, ook al had de één" wel eens een betex'e scène dan de ander. Er werd veel gelachen in de zaal en na afloop was er bal. D. K. Een anonieme schenkster en een schenker, die eveneens onbekend wenst te blijven, heb ben het gemeentelijk kunstbezit verrijkt met twee werken van de Kersttentoonstelling, welke in het museum „Het Huis van Looy" gehouden wordt. De eerste bood de tekening „Naakt" van W. Steyn (catalogusnummer 138) ten geschenke aan, de tweede het beeldje „Baadster" van J. H. van Borssum Buisman (nr. 8). De gemeente heeft bovendien op deze expositie voor eigen rekening twee schilde rijen aangekocht, te weten „Boerderij te Heemstede" van J .Rusman (nr. 113) en „Weg door de IJpolder" van W. Steyn (nr. 123). I r\ s\ V SL I fèfc ;%VXV Y": Ze klommen over de rotsen, die langs het strand lagen en begaven zich landwaarts. Daar stonden bomen, dus daar zouden ze waarschijnlijk wel ergens 'n bron of een riviertje vinden. Het was erg warm. Puffend en zwetend zochten ze hun weg. „We moeten wel oppassen en goed uitkijken, want je kunt nooit weten, of er ergens slangen onder de struiken zitten!" waarschuwde Rick. Steeds verder liepen ze, en nog steeds vonden ze geen spoor van water. En warm was het! Bunkie liep ervan te zuchten. Wat zou hij graag een mondjevol fris water gehad hebben! „Stil maar," troostte Rick. „We zullen dadelijk heus wel water vindenWaar bomen en planten groeien, moet ergens water zijn!" Toen schrok Bunkie opeens heel erg.met 'n kreet hield hij Ric}c tegen. Daar, vlak 'bij hen, stapte een vervaarlijk uitziend nikkertje voorbijhij was gewapend met schild en speer en droeg gekleurde veren in 't kroeshaar! „Oeioei!" fluisterde Rick. En ze doken snel weg achter 'n palmboom. ADVERTENTIE Artistieke DAMES- EN HERENPORTRETTEN RICHE FOTO ART 169 Grote Houtstraat Telefoon 13472 Nog drie voorstellingen van „In einer kleinen Konditorei" Drie bedrijven telt de operette „In einer kleinen Konditorei", die gisteravond door de Hoofdstad Operette in de Stadsschouw burg ten tonele werd gevoerd. Maar de zwaartepunten zijn komen te liggen in hei tweede en derde bedrijf, welke als kern de gi'oeiende genegenheid tussen een prin ses en een muziekleraar bevatten. Het eerste bedi'ijf dient meer als intx'oductie, als een motivering van de omstandigheden, waaronder deze twee jonge mensen elkaar ontmoeten. Dit eerste bedrijf bevat al de sïof voor een afzonderlijke operette met een eigen ontwikkeling. Maar het liefdes historietje, dat in deze acte een gelukkig slot vindt, moest nu te geforceerd worden uitgewerkt. De moeizame voortgang van dit bedi'ijf bij de opvoering, het' tasten naar een soepele, vlotte ontplooiing, kon hier door vei'klaard worden. En de toegevoegde komische scènes, niet zelden ontaardend in een kluchtig spel, konden geen verandering ten goede brengen. Doch direct bij het be gin van het tweede bedrijf kwam een dui delijke ontwikkelingslijn richting geven aan de actie. Hier had de operette kunnen beginnen. De opvoering werd nu bijzonder aan trekkelijk; zij schonk de verwachte afwis seling van wat sentimentele romantiek met dol-vermakelijke tafei-elen, welke laatste in het bijzonder op rekening van Hellena Rajewska als de hofdame Brünhilde en het zeldzame stel clowns Bimbo en Bambi Plunderer (gespeeld door Otto Aurich en Fritz Steiner gezet moeten worden. Een daverend succes verkreeg dit drietal met de opera-imitaties, die als dwaas-intex-- mezzo werden ingelast. Ruth Rhoden was als prinses Elisabeth een pittig-charmante verschijning, in haar voi'stelijk gewaad imponerend. Uitstekend spel, bewust en typerend, gaf Herman Valsner als de muziekleraar Geschwandner te zien. Zowel het zingen van Ruth Rhoden als dat van Herman Valsner viel zeer te loven. In het eerste bedrijf waren dan Eri Rouché als Fini Gaudensdorf en Arthur Hoogveld als haar beminde Aloisius de voornaamste figuren. Beiden konden en met de vertolking van hun rol èn met hun zang veel voldoening geven. Ad. Heerings gaf een weinig karakteristieke uitbeelding van de heer Gaudensdox-f. Het werd meer een kindse oude man dan dé vader, die de belangen van zijn dochter wenste te be hartigen. Als ceremoniemeester was Hee- x'ings beter- in zijn element. De uitspraak van de „originele taal" zal hij echter nog eens degelijk moeten herzien. Over het operette-koor kunnen wij bij zonder tevreden zijn. Het was kernachtige, frisse zang, die het liet horen en die vooral aan het tweede bedrijf zijn grote bekoring gaf. Enkele goed geslaagde solodansen door Elisabeth Hermann en Walter Frank ver dienen eveneens vex-melding. Het oi'kest speelde onder leiding" van Fredy Salten nauwgezet. Bij de begeleiding van de solo zang klonk het ensemble echter te stex'k. Er was grote aandacht aan de costumering besteed en met succes! De kleurige gewa den waren met de décors een weelde voor het oog. Over de verrassingen, die de toneelaan kleding verborgen hield, zulleix wij in dit verslag geen mededeling doen. Alleen willen wij vermelden, dat het beoogde ef fect volkomen bereikt wex'd tot vei'bazing der aanwezigen. Wie als zij dezelfde sensatie wil beleven bezoeke de voorstel lingen, die vanavond, Zondagmiddag en Zondagavond nog geven zulleix worden. P. ZWAANSWIJK. Reglement voor zeepkistenraces Comités en verenigingen, die in het afge lopen jaar zeepkistenraces hadden voor bereid, waren uitgenodigd voor een vergade ring in Scheveningen, om de mogelijkheid te bespreken een landelijk reglement samen te stellen. De bijeenkomst stond onder leiding van de heer J. H. van Haaren van de KNAC. In zijn openingswoord kantte deze zich tegen verscheidene misstanden welke zich hebben voorgedaan. Spoi'tverdwazing moet voor komen wox'den, men moet niet spreken van coureui-s en er moet geen reclame worden gemaakt. De exploitatie van een race mag nooit een commercieel doel hebben. Er is een ontwerp-reglement gemaakt, waai'in vermeld staat, dat deelnemers de wagens zelf moeten bouwen, dat de kosten van de bouw niet hoger dan f 25 mogen bedragen en dat er twee leeftijdsgroepen gevormd worden. Geldpi'ijzen mogen er niet beschik baar worden gesteld. Tegen het vooruitzicht stellen van een beurs voor MTSof Am bachtsschool had de heer Van Haaren geen bezwaai'. Nadat een hantal afgevaardigden het woord had gevoerd werd besloten binnen kort een nieuwe vergadering te houden, waarin dan het reglement zal woi'den vast gesteld. De motorclub „Zandvoort" stelde zich beschikbaar deel te nemen aan de wex-kzaamheden van het werkcomité. De vertegenwoordigers zullen alsnog gelegen heid krijgen voorstellen om wijzigingen in het reglement aan te brengen. Nachtdienst apotheken Haarlem. Firma C. G. Loomeijer en Zn., Barteljorisstraat 11. telefoon 10175; Pax'k- apotheek, Kleverparkweg 13, telefoon 11793; Teyler-apotheek, Teylerplein 79, telefoon 17946; Apotheek Gildehüis, Koninginne weg 3, telefoon 12038. Na onderhandse aanbesteding heeft de Amsterdamse Droogdok Maatschappij aan de Wormexweerse Aannemings Maatschappij te Wormex-veer gegund de bouw van 110 woningen voor haar personeel, welke wo ningen te Landsmeer gebouwd zullen wor den. Met dit werk is een bedrag van ruim een millioen gulden gemoeid. Van 28 April tot 3 Juni zal te Delft de Bloemententoonstelling „Fleur en interieur" worden gehouden in het gemeentemuseum „Het Prinsenhof". De Gevangenpoort te 's Gravenliage zal tot nadere aankondiging voor het publiek gesloten zijn. Er zijn thans door de Duitsers geroofde en in Nederland teruggekeerde schilderijen, waarvan geen eigenaren bekend zijn, opgeslagen. In Augustus zal de Koninklijke Mili taire Kapel de dag herdenken, waarop haar 75 jaar geleden, in 1876, door koning Willem III het praedicaat „Koninklijke" is verleend. De K.M.K., thans het muziekcorps van de garde-regimenten Grenadiers en Jagers, is in 1829 opgericht, toen er aan de afdeling grenadiers een achttien man sterk muziek korps werd toegevoegd. Radio-telefonie-verkeer is thans moge lijk met Caracas, Maracay, Maracaibo en Valencia in Venezuela. Het vex-keer wordt afgewikkeld via de rechtstreekse radio- telefonieverbinding Amsterdam—New York. Te Rotterdam is op 58-jarige leeftijd overleden de heer L. van der Sluys, secre taris van de vakgroep groothandel in non- ferro metalen. Hij was lid van het dagelijks bestuur van de A.V.R.O. en bestuurslid van de Grote Raad van Oranjeverenigingen. Ter voorkoming van kropziekte werd vóór de oorlog aan het drinkwater in be paalde gebieden jodium toegevoegd. In de oorlog werd voor-geschreven, dat het zout, dat in het brood verwerkt werd, jodiumhou- dend moest zijn. In een Koninklijk Besluit is dit bezettingsrecht gelegaliseerd. De minis ter van Sociale Zaken kan voor bepaalde gemeenten of delen daarvan voorschrijven, dat gejodeerd zout in het brood moet wor den verwerkt en in bakkerijen alleen ge jodeerd zout aanwezig mag zijn. Uit Nijmegen zq'n kleren, keukengerei, levensmiddelen en werktuigen verzonden naar Griekenland. Deze goederen waren bijeengebracht door het „Comité hulpver lening aan verwoeste Griekse dorpen". Dit comité heeft het Griekse dorp Paschalia geadopteei'd. HAARLEM EN OMGEVING Het Bouwfonds van de Ned. Hervormde Gemeente van Spaarndam heeft in de afge lopen week vele giften ontvangen voor de bouw van een kerk in de stadswijk Haar lem-Noord ten Noox'den van de Jan Gijzen- vaart, o.a. een gift van f 3000, een van f 1000 en een toezegging van f 4000. De Haarlemse recherche heeft Vrijdag- moi'gen de negentienjarige banketbakkers- leex'ling A. J. H. aangehouden, als verdacht van verduistering van twee geldbedragen een van f 22,50 en een van f 6,50 ten nadele van zijn patroon. ADVERTENTIE Nederlandse mannen en vrouwen, wij hebben de naam een gastvrij volk te zijn, dat wijd harten en huizen opent voor alles wat vervolgd en verdrukt wordt. Zaterdag jl. verscheen er in de ver schillende couranten een bericht, dat vol komen afgezien van welke politieke over weging ook, ontzettend bedroevend is. Het gaat hier om de groep van 3600 Am bonese militairen, die met hun gezinnen (12.500 zielen tezamen) in hoge nood ver keren. Het waarom en hoe zij in deze el lendige toestand kwamen, doet in deze op roep weinig terzake, het feit is er nu een maal. Er wordt ons gezegd: „Nederland biedt deze mensen geen klimaat en geen woon ruimte. Huisvesting in Nederland is niet mogelijk". Mannen en vrouwen, Christen huisvaders en huismoeders, is er over ons gehele land met bijna 10 millioen inwoners dan wer kelijk geen plaats voor 3600 gezinnen, die letterlijk in doodsnood verkeren? Als een stad van 12.000 inwonex's door een ramp wordt getroffen, een even zo grote volksgroep verdreven en met de dood bedreigd wordt, zouden wij ons dan ook niet met hart en ziel beijveren voedsel en onderdak te verlenen? Wij smeken u allen, die, al is het maar één kamer zoudt kunnen beschikbaar stel len, één' of twee personen (liefst meer) opnemen, bewoners van grote huizen, boerderijen, landgoederen, waar ook: Komt deze broeders en zusters te hulp. Haast u te tonen, dat er in onze steden en dorpen wel degelijk voorlopig plaats gevonden kan worden voor diegenen van de Ambo nese militairen-families, die naar Neder land wensen te worden afgevoerd. Later kunnen deze mensen dan wellicht via kampen en werkgelegenheden tot een voor hen geschikte bestemming komen. NU GAAT HET OM HUN LEVEN. Kinderen van één Vader, reikt elkaar de hand. Meldingen met spoed voox-lopig aan het adx-es van: Mevrouw M. H. van Limburg Stirum, Leuvensestraat 84, Scheveningen. ZEGT HET VOORT!!! heid na volbracht zwaar wex-k. Ik zeg het zelfde, maar dan zachter. „Nee, die is bezet." De ober zei het werkelijk iets te aggressief. In kamer 17, mijn kamer, is in elk geval iets te vinden, dat er niet in thuis hoort. Die gedachte stimuleert me ook de derde trap te be klimmen. Dan ben ik op bekend terrein; deze gang uit, even linksen ik sta voor 17. Een mij verontrustende stilte hangt er over deze verdieping. Op een hal ve meter afstand van de crème deur blijf ik staan, minuten lang en luister. Niets. Beneden, waarschijnlijk gelijkvloers, wordt een deur dichtgeslagen. Weer stilte. Mijn linkerhand tast naar de knop, mijn rech ter mist het houvast van een klein en een voudig pistool. Ik draai de knop om, het heeft geen zin: de deur is op slot. Ik tik zacht, dan iets harder, zonder dat dit een reactie verwekt. Hoe kom ik nu in 17? Ik stel me de situatie voor ogen: de luchtko ker met de vier kamers er om'heen. Tegen over me logeerden de Luchtenbelds, links die zwarte pianist, die Klinkhamer ook niet vertelde, wat hij die middag hoorde, en rechts Joe Robex-ti. Zijn raam was niet ver weg. Op zijn vensterbank zag ik Daisy voor het eex-st, een foto tussen een flesje coca-cola en een wekker in. Van Joe's kamer uit moet het kunnen. Hij is natuur lijk nog niet thuis. Het is in „L'auberge bleu" met die blonde schoonheid immers veel te amusant. Zij danst, geeft bevelen en ik gehoorzaam en probeer op een half duistere gang op goed geluk af een kamer binnen te dringen. Straks wox'd ik opge pakt als hótelrat. Joe's kamerdeur in het zijgangetje, 21 is het, is niet afgesloten. De sleutel steekt zelfs aan de binnenkant in het slot. In zijn haast om naar haar toe te komen, vergat.Ik deins terug, doch het is slechts de vitrage voor het open staande raam. Een rukwind, welke zelfs tot in de luchtkoker zijn weg vond, deed de witte stof plots de kamer infladderen en weer terugvallen. Ik draai de deur ach ter me op slot en sluip naar het raam. Het flesje coca-cola is weg, maar het por tret en de wekker staan nog op de ven- stex-bank. Achter het portx-etglas licht in het donker alleen vaag grijs de blonde harenvloed op. Ik zet het portret weer neer, schuif het in de hoek. Misschien zou het zijn nut hebben Joe's kamer te door zoeken, maar zonder zaklantaarn is het onbegonnen wex-k. Het licht kan ik toch bezwaarlijk aansteken. De afstand tussen de venstex-banken valt me niet tegen en het geluk is met me in zoverre, dat het raam van kamer 17 op een kier staat. Ik ieun ver uit het raam; beneden zijn weer de lichtstrepen langs de kanten van het afgedekte matglas, juist als toen. Het raam van 17 laat zich niet verder openduwen, het zit op een haak. Mijn armen zijn der tig centimeter te kort om die weg te duwen. Een kort klokkenlied komt, verminkt door de dakenspitsen op zijxx weg, tot me. Kwart voor elf. Is het de Oude Kerk of de Beurs? Om te weten te komen of kamer 17 mysteries herbergt, heb ik een stok nodig om de haak op te lichten. Tastend strompel ik door Joe's kamer. Mijn han den x-aken een bed aan, een stoel en dx'ie, vier gramofoonplaten, die slox-dig op een tafel liggen. Mijn graaiende arm verdwijnt door de kier van een openstaande muur kast en voelt Joe's pakken op kapstokken. De losse kapstokken bungelen ook aan de stang. Dat is wat ik zoek. Ik ga terug naar het venster. En werkelijk het gaat. Het haakje valt terug en het raam glijdt ge- hoox'zaam open. Een zwarte massa doemt op achter de donkergrijze omlijsting van het kozijn, waaruit geen enkel geluid komt. Ik kijk naar beneden naar het matglas met zijn lichtranden en ik hoor weer die gil, die laatste gil, en het brekend glas en de doffe, sinistere plof van een vallend li chaam. Nee, deze sprong van vensterbank naar vensterbank dux'f ik niet aan. Daisy achter het glas zou me nakijken, onver- stoox-baar. Boven in de kast is een lange plank, die heb ik zojuist al betast en er ligt niets op. Vrijwel niets, alleen een hoed en twee boorden, die ik op de tafel leg. De plank haal ik uit de kast en ze blijkt inderdaad lang genoeg om als brug over de afgx-ond te dienen. Terwijl ik,mijn knie aarzelend vooruitschuif, komt een nuchtere ax'chitectonische gedachte in me op: waax'- om slaan deze ramen naar binnen toe open? De ruimte in de toch al niet grote kamers wordt er n^g beperkter door. Doch er zijn meer raadsels in en om Le Soleil". Voor de titelrol in een film over de avonturen van Don Juan, ben ik beslist niet geschikt. Ook dat realiseer ik me op het ogenblik, dat ik me op mijn knieën over de kastplank voox'tbeweeg. Elke bra vour en elegance in mijn actie is ver, heel ver te zoeken. De geliefde met de rode roos, met donker glanzend haar en lokkende ogen vol beloften, zou me voorover geleund van haar venster uit spottend uitlachen. Haar hoge lach zou wreed klinken in de avond en het venster zou met een korte slag gesloten worden. Slechts één seconde was het werkelijk gevaarlijk, het moment, dat ik het kozijn achter me moest los laten en het houvast van kamer 17 nog niet bereikt had. Nu is het voorbij. Gehurkt in de raamopening kijk ik het duister in. Waarom weet ik niet, maar ik voel, dat er 'n levend wezen vlak bij me is. Misschien een instinct, het laatste restje oermens, dat nog in ons is. Mijn eigen adem houd ik in om die van de ander te kunnen hox-en. Minuten gaan voorbij. Een zucht, een kreunen, het lijkt vlak onder me, verbreekt de spanning, de geladen spanning. Vreemd, ik schrok niet, maar voelde eigenlijk meer iets van een opluchting omdat ik wist, dat het komen moest, dit levensteken van de mens in de kamer. 1-Iet is misschien te riskant en daax'om onvex'standig, maar toch strijk ik een lucifer af. Een flikkerend schijnsel, ik weet de richting, waarin ik kijken moet: het bed. Ik laat me van de vensterbaxxk op de vloer glijden en doe een stap vooruit. De kleine vlam dooft, doch ik heb reeds gezien wat nodig was. Het kale hoofd van Luchtenbeld, bleek, afstotend bleek, boven de dekens uit, de ogen gesloten, een arm machteloos naast het bed neerhangend. Dood? Onmogelijk. Ik heb me niet vergist in het kreunen. Er is een zonderlinge rust over me gekomen, die me vlug en zonder aarzeling doet handelen. Ik aanvaax'd het ï'isico, doe het raam en de overgordijnen dicht en steek het licht aan. Elisabeth is er gelukkig nog, onwillekeurig kijk ik haar even vertrouwelijk aan en ook de rest van de kamer is onverandex'd. Ik zou me kun nen verbeelden juist ontwaakt te zijn uit een nachtmerx'ie, wanneer het bleke ge laat van Luchtenbeld er niet geweest was. Een bleek kaal hoofd biedt een naargees tige aanblik. „Waar en wanneer is de grote slag?", is de vraag welke mijn chef me opgedragen heeft te stellen. Ik kan het papiertje rustig in mijn zak laten zitten, want de weinige zinnen ken ik uit mijn hoofd. „Zoen" was het laatste woord. Ik trek aan Luchtenbelds arm, pak met lichamelijke tegenzin zijn kin en beweeg zijn hoofd. Hetzelfde angstaanjagende ge kreun, dat ik zojuist ook hoorde, is de enige x'eactie. (Wordt vervolgd)%

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 6