Kiese film over kinderverlamming van Vrijdag af in Cinema Palace Haarlemse zangverenigingen vragen steun aan het gemeentebestuur M. Douwma en Zoon pONDERDAG S FEBRUARI 1951 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Meesterlijke zangkunst op Italiaans Operaconcert De Old Vic komt in Haarlem met een stuk van Shaw Wanhopige vader liet baby op huisvestihgsbureau achter Diefstal in tandtechnisch laboratorium opgehelderd Nederlandse Antillen verkregen autonomie Agenda voor Haarlem TENTOONSTELLING 9-18 FEBRUARI COSTUUMS BRIXON DE LUXE Koorzang met stilstand en achteruitgang bedreigd Agnès Bijvoet exposeert aquarellen in Den Haag motorrij wielen scooters bromfietsen motorcarriers 3 Er zijn muziekliefhebbers die veel van een opera-opvoering houden, doch tevens een hekel hebben aan een opera-concert. Wanneer zij, ter verklaring daarvan, het gezegde aanhalen „zo ge de goden van de Olympus haalt, blijken het doodgewone mensen te zijn", dan zijn wij allicht ge neigd met hen in te stemmen. Maar het zeldzame geval kan zich voordoen dat de bewoners van de Olympus ook onder de mensen hun hoge afkomst blijven verra den. Iets dergelijks beleefden wij Woens dagavond in de Haarlemse concertzaal met het opera-concert door de „Compagnia lirica Italiana". Vier vocalisten van prima gehalte, niet alleen met voortreffelijke stemmiddelen begaafd, maar vooral met een zeer ontwikkelde zangtechniek, artis- ten die niet op grof effect werken, maar met smaak een programma weten samen te stellen en dat ook met artistieke zin uitvoeren, die de knepen van het vak ken nen zonder dat men merkt dat het „kne pen" zijn; vier zangkunstenaars die met ere de oude roem van het Italiaanse bel canto kunnen vertegenwoordigen. Zij kwamen van hun Olympus dicht bij ons, nuchtere stervelingen, en zij brachten door hun beschaafd, kundig, ja virtuoos zingen iets van het wonder van de Muzenberg mee. Zo boeiend werd dat zingen, èn om de technische vaardigheid èn om de leven digheid en de waarheid der dramatische expressie, dat men erbij kon vergeten, dat zowel het orkest als de toneelrequisieten thuis gelaten waren onder de hoede van Zeus. Het leek wel een demonstratie van hoe een opera-concert in het gunstigste geval wezen kan en wezen moet, om de eer van de Italiaanse zangkunst gestand te doen. Wel moest men enigszins wennen aan de scherpe intonatie van de vrouwelijke leden van het gezelschap, maar daar stond zoveel verrassends moois tegenover ook wat de klank betreft dat men het als een karakteristieke eigenaardigheid ging aan vaarden. De lichte sopraan Tatiana Bul- garon gaf bijvoorbeeld zeldzame prestaties te horen met een aria uit Falstaff en met de Waanzin-aria uit Lucia di Lammermoor. Dat was zangkunst van een grote artiste. De lyrische sopraan Bruna Fabrini, die waar nodig haar soepel geluid tot een dra matische sopraan weet te verkleuren met een donkere tint, die zeer effectrijk werkt, deed zich in de rollen van Butterfly, Tosca en Violetta kennen als een operazangeres zoals men er zelden een te horen krijgt. De tenor Nino Adami: een reus van een kerel en met een stem die bij zijn gestalte past, maar dan een geluid zo lenig ontwik keld dat het tot de lichtste coloratuur in staat is. Wat hij ook zong, het was allemaal imponerend en artistiek verantwoord. Dus geen lijmerig portamento, maar steeds de toon precies raak getroffen. Dit kan trou wens ook van de drie andere vocalisten gezegd worden, zodat Adami op dit punt geen uitzondering maakte. Maar bij een tenor valt het allicht op, daar sommige populaire Italiaanse tenoren op het stuk van „portamento" niet erg kieskeurig zijn, wat bij vele niet- en halfkenners de me ning dreigt te vestigen dat het zo hoort. Te elfder ure was uit Milaan nog de bariton Gianni Camara overgekomen om een verkouden collega te vervangen. Hij paste zo volkomen in het kwartet, dat zijn invallen „a l'improviste" ons bijna onbe grijpelijk voorkwam. Onder meer was zijn Cavatine uit „De Barbier" een treffend staaltje van zijn kunnen. Doch het meest hebben wij genoten .van de ensemblenummers, soms volledige scè nes, waarbij de vocalisten in actie kwa men en daarbij de opera-sfeer zo goed als volkomen wisten te suggereren. De gehele avond van acht tot halftwaalf zat maëstro Luigi Martelli aan de vleugel, dirigerend met een lichte hoofdknik, en uit het instrument een heel orkest halend. Alles hoorde correct bij elkaar en het ge heel sloot als een bus. Als ons nu nog eens iemand vertelt dat hij (of zij) een hekel heeft aan een opera concert, dan zal beslist ons antwoord zijn: „Dat zou u niet zeggen als u die avond van de Compagnia lirica Italiana had bij gewoond". Eerlijk gezegd, wij zijn er zelf ook door bekeerd. JOS. DE KLERK. Johan de Meester naar België Het „Nationaal Toneel van België" heeft Johan de Meester uitgenodigd de regie op zich te nemen van „Richard de Derde" van Shf kespeare in de Franse vertaling van André Obey. De eerste voorstellingen zjjn vastgesteld in de maand Mei in het Théatre des Galeries te Brussel. Veertig bitspassagiers werden gewond toen de dubbeldekkerdie hen vervoerde, gistermorgen, bij het uitwijken voor een ander voertuig, in Ilford (Engeland) slipte en over de kop sloeg. Foto: met kettingen en takels wordt de bus overeind gehesen. ADVERTENTIE In hoofdrollen; Alec Clunes, Roger Livesey, Ursula 3eans Het beroemde toneelspelers-echtpaar Roger Livesey en Ursula Jeans in een scène uit ..The Banbury Nose" van Peter Ustinov, waarmee zij in 1944 triomfen oogstten in Londen. Het is niet mogelijk een foto te publiceren van hun optreden in „De be kering van kapitein Brassbound", daar de première hiervan nog niet heeft plaats gehad. De tournée van de Old Vic met dit stuk van Shaw gaat trouwens aan de eerste voorstellingen in de Engelse hoofdstad vooraf. tijd belangrijk aan sterkte ingeboet, door dat vooraanstaande figuren als Sir Lau rence Olivier en Sir Ralph Richardson elders emplooi zochten. Men huldigt thans het zogenaamde ster-systeem door ieder seizoen voor de hoofdrollen in het vastge stelde répertoire van vijf of zes klassieke stukken uit de wereldlitteratuur één of meer tonelisten van de eerste rang te en gageren. Het optreden als gast bij de Old Vic wordt nog altijd beschouwd als een bijzondere eer, waardoor men zich rang schikt onder de groten van het theater. Toen de Old Vic in 1950 deelnam aan het Holland Festival met vertoningen van „Hamlet" van Shakespeare en „She stoops to conquer" van Goldsmith, was Michael Redgrave om op die manier de publieke erkenning van zijn meesterschap te ver krijgen de hoof drol vertolker. Deze is thans een der artistieke leiders van het Shakespeare Memorial Theatre in Strat ford, dat naar veler mening de Old Vic in betekenis begint te overtreffen. Drie sterren Gedurende dit seizoen is Alec Clunes de eerste acteur. Deze trad reeds eerder met buitengewoon veel succes in Nederland op, namelijk met het door hem in 1942 opge richte Arts Theatre, dat baanbrekend werk heeft verricht door het geven van kansen aan jonge acteurs en het introduceren van veronachtzaamde meesterwerken uit de dramatische litteratuur. Clunes speelde hier „Hamlet" en de rol van Iago in „Othello" van Shakespeare, benevens „Don Juan in de hel" van Shaw, waarmee hij vooral ontzag wekte door zijn fenomenale techniek. Hij is geboren in 1912 en maakte zijn debuut als beroepsacteur in 1933. In 1938 had hij de artistieke leiding van het jaarlijkse Malvern Festival ter ere van Shaw. Verder werkt mede aan „De bekering van kapitein Brassbound" het ook van het witte doek bekende echtpaar Roger Livesey en Ursula Jeans, de laatstgenoemde in de rol van Lady Cicely Waynflete, door Shaw speciaal geschreven voor de vermaarde Ellen Terry, die destijds beweerde dat wel niemand er meer aan zou denken speciaal voor haar stukken te vervaardigen, nu zij (dat was in 1899) grootmoeder was ge worden. Shaw nam deze opmerking bij wijze van uitdaging aan, maar het duurde nog tot Maart 1906 voor de eerste open bare opvoering plaats had. Ellen Terry koos dit stuk en „Op Hoop van Zegen" van Heijermans voor haar tournée door Ame rika in 1907. Roger Livesey debuteerde in 1917 in „Loyalty" van Galsworthy en maakte van 1932 tot 1934 en later nog eens in 1939 deel uit van de Old Vic, tezamen met zijn Voor het gerechtshof in Den Haag diende een zaak tegen de sigarenmaker B. K. uit Dordrecht, die door de rechtbank tot een week gevangenisstraf voorwaardelijk en een geldboete van f 20,wegens „het op zettelijk iemand in een hulpeloze toestand brengen tot wiens onderhoud hij krachtens de wet verplicht is". Uit de behandeling van deze zaak bleek, dat het huisvestingsbureau aan K. een woonvergunning had verleend voor één persoon, zodat zijn vrouw en zijn kind van vier maanden elders onderdak gebracht moesten worden. Toen K. later op het huis vestingsbureau kwam met het verzoek, hem een woning to te te wijzen en dit ver zoek werd afgewezen, had hij uit wanhoop de baby van vier maanden in een loket van het bureau neergelegd en was daarna weg gegaan. De procureur-generaal zeide, dat dit niet de juiste manier was om een woning te krijgen en requireerde bevestiging van het van de boete tot f 40, De verdediger, mra G. J. W. van Tricht, uit Dordrecht, betoogde dat K. door een ambtelijke maatregel van zijm vrouw en zijn kind gescheiden was. Het onderkomen van de. vrouw was zo slecht, dat het kind daar volgens de verklaring van een dokter niet in leven zou zijn gebleven. Pleiter zei voorts, dat K. het kind niet in een hulpeloze toestand had gebracht door het op het huis vestingsbureau achter te laten. Het is direct in een ziekenhuis opgenomen. Het zou on verantwoordelijk geweest zijn het kind terug te brengen naar de „zwijnenstal", waar het volgens medische verklaring ten dode opgeschreven was, aldus mr. Van Tricht, die ontslag van rechtsvervolging, subsidiair vrijspraak vroeg. Het gerechtshof zal op 21 Februari arrest wijzen. De acht-en-twintig-jarige Haarlemmer E. R., die dezer dagen door de Haarlemse recherche werd aangehouden als verdacht van diefstal van een fiets, heeft bekend ook de inbraak in een Haarlems tandtechnisch laboratorium in de nacht van Vrijdag op Zaterdag gepleegd te hebben. Alle gestolen goedren, zoals gouden bruggen, kunsttan den en een telmachine, konden achterhaald worden. ADVERTENTIE Geneesmiddel tegen huidaandoeningen. Zuivert de poriën, doet de jeuk bedaren, verfrist en sterkt de huidweefsels. Gelukwensen van ir. Peters Woensdagmorgen heeft de gouverneur van de Nederlandse Antillen, ir. L. A. H. Peters mededeling gedaan van het in wer king treden van de interimregeling voor de Nederlandse Antillen. De gouverneur zei onder meer: „Heden is het een dag van historische betekenis. De Nederlandse Antillen heb ben autonomie verkregen". Ir. Peters gaf een overzicht van het werk van de diverse commissies en dele gaties, die zich met het vraagstuk van de voorbereiding der autonomie hebben bezig gehouden. Het bereiken van de autonomie was voor de gouverneur aanleiding om de ver tegenwoordigers van het volk der Neder landse Antillen geluk te wensen. De gouverneur sprak de wens uit dat de goede staatsrechtelijke tradities die zich in Nederland in de verhouding tussen kroon en regeringsorganen onderling heb ben ontwikkeld, de Staten tot voorbeeld zullen mogen strekken bij de vervulling hunner moeilijke taak. DONDERDAG 8 FEBRUARI Gem. Concertgebouw: Orgelconcert Adriaan Engels, 8 uur. Tuinzaal: optreden van de telepaath Rachvilli, 8 uur. Nassau- P'ein 8: De Tempelbouwers, huwelijkspro blemen, 2.30 uur. Zuiderkapel: Spreker J. Sevensma, 8 uur. Luxor: „Mensensmokkel", j.. 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. City: „Geld valt de hemel", alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Luchtpiraten", „Volbloeden", pJ-> 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Das Madehen Christine", 18 j., 2.30. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De Forsyte sage", 18 j., 2, 4.15, 'en9.15 uur. Palace: ,,'t Lijkt zo eenvoudig", *8 1, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Tot nu toe heeft men in Haarlem en Bloemendaal alleen kennis kunnen maken- met het gezelschap van overwegend jeug dige krachten, dat algemeen bekend staat als de Young Vic, een min of meer zelf standig optredende afdeling van de be roemde Old Vic, welke groep zich in de naaste toekomst zal mogen beschouwen als het Nationale Toneel van Engeland. Op Dinsdag 10 April zal nu ook deze Old Vic een voorstelling in de Haarlemse Schouw burg geven en wel van „De bekering van kapitein Brassbound" door de aan het einde van het vorige jaar overleden George Bernard Shaw. De Old Vic is een van de zeer weinige „vaste" gezelschappen in Engeland, al blijft de samenstelling uiteraard aan wijzi gingen onderhevig en heeft men de laatste echtgenote. Zij reisden in 1945 door het Nabije Oosten met „De getemde feeks" van Shakespeare, dat zij ook in New York ver toonden. Ursula Jeans debuteerde in 1925 in Nottingham. „De bekering van kapitein Brassbound" (met de ondertitel „een avontuur") behoort tot de zogenaamde „stukken voor puritei nen". Het anti-romantische spel, geheel in een zeer luchtige toon gehouden, zodat men het wel eens met een opera van Mozart heeft vergeleken, speelt ziel) af tegen de achtergrond van het Atlas-gebergte in Afrika. Er treedt een zeer gemengd gezel schap in op. De voorstelling zal plaats hebben onder auspiciën van de Haarlemse Kunstgemeen schap. ADVERTENTIE Op de in kasteel „De Schaffelaar" te Barneveld gevestigde Stafschool voor de Burger lijke Verdediging zijn de cursussen begonnen voor burgemeesters, brandweercom-< mandanten, politie-commissarissen en andere functionarissen, die als leidende figuren moeten optreden bij de burgerlijke verdediging.. De foto toont vier burgervaders in de „schoolbanken", te weten (van links naar rechts) mr. J. M. Ravesloot (Almelo); B. Hopperus-Buma (Drachten)B. H. Koomans (Uithuizermeden) en P. J. D. Steinweg (Son en Breugel). ren van de patiënten weer normaal te laten werken. Maar dat kost tijd. Teveel voor Carol, die niet opgewassen is tegen de moeilijkheden die zich nog zullen aandie nen. Ze krijgt een inzinking als ze denkt nu werkelijk de wil te hebben die ze nodig heeft en zich dan te veel inspant. Opnieuw is daar Len Randall die haar moed geeft om vol te houden, maar als hij haar dan zóver gekregen heeft dat ze meegaat naar een dansfeest-in-rolstoeltjes komt haar verloofde Guy naar haar kijken. En dat is iets wat Carol niet verwerken kan. Er volgt een heftige woordenwisseling en zij vertelt hem dat ze nooit meer beter zal worden. Guy, die de danskunst er inmiddels aan gegeven heeft, zoekt vriendschap met de secretaresse van zijn baas. Het meisje wijst hem er op dat hij zijn verloofde niet los moet laten. Randall zorgt er voor dat Carol Guy niet vergeten zal. Als ze de lange weg der genezing heeft afgelegd, wacht Guy op haar buiten het ziekenhuis. Ida Lupino heeft met de vervaardiging van deze rolprent een prestatie geleverd die groot genoemd mag worden. L. v. B. Het danseresje Carol Williams wordt tijdens de repetitie voor een revue onwel. Haar dans- oartner en verloofde Guy Richards ondersteunt haar. Na een onderzoek in het ziekenhuis blijkt dat Carol kinderverlam ming heeft. ADVERTENTIE De eerste serie De vertegenwoordigers van 21 Haarlemse zangverenigingen hebben zich door middel van een adres tot de gemeenteraad van Haarlem gewend, met het verzoek hun organi saties steun te verlenen door: het beschikbaar stellen van aula's, gymnastiek- en schoollokalen tegen matige prijs voor repetitiegelegenheid; vrijstelling van of ver mindering der Vermakelijkheidsbelasting voor uitvoeringen met culturele waaide en het verlenen ener jaarlijkse garantie van f 300,— per zangvereniging en van f 600 indien uitvoeringen worden gegeven met medewerking van een orkest (bii voorkeur de H.O.V.), dat uit beroepsmusici bestaat. Verbroken evenwicht De vertegenwoordigers van; R.K. Zang vereniging „St. Caecilia", Chr. Oratorium Vereniging, Doopsgezind Zangkoor, Chr. Oratorium Vereniging „Door Zang Vriend schap", Chr; Gemengd Koor „Haarlem", Haarlems Gemengd Koor, Kennemer Ora torium Vereniging, Koor Katholiek Haar lem, Gemengd Koor „Polyhymnia", Scho- tens Chr. Gemengd Koor, Spaarndams Ge mengd Koor, De Stem des Volks, Kon. Mannenkoor „Caecilia", Zangvereniging È.M.N.S. (Electr. Mat. Ned. Spoorwegen), Haarlems Christelijk Mannenkoor, Man- nenzangvereniging „Proza en Poëzie", Kon. Liedertafel Zang en Vriendschap, Lieder- tafel „Haarlems Zanggenot", Heemsteedse Chr. Oratorium Vereniging, Johez Ge mengd Koor en Haarlems Postaal Mannen koor, schrijven in hun toelichting, dat de geestelijke vervlakking, die na de bevrijding meer en meer aan de dag is getreden, ook het koorwezen niet onbe roerd heeft gelaten. Tot de honderdduizen den, die in den lande de zangvereniging bezoeken om in gemeenschap zich vrij te zingen van de zorgen van alledag en in de muziek de schoonheid te beleven, die troost, verheft en bezielt, treden de jonge ren tegenwoordig niet meer zo vlot toe als weleer. Het evenwicht tussen de lichame lijke en geestelijke ontwikkeling is ver broken ten gunste van de eerste. Wordt dit evenwicht niet hersteld, dan zullen de na delige gevolgen niet uitblijven. Bovendien dreigt in deze tijd het gevaar, dat de men sen veel te veel zich in hun ontspanning laten bezighouden door anderen, geheel in de passiviteit geraken en afzakken naar een lager niveau, in plaats van zichzelf in te spannen en mede te werken aan de bloei van het culturele leven. Actieve cultuurpolitiek „Gelukkig," zo gaan de verzoekers ver der, „onderscheidt onze Regering deze be dreigingen der beschaving volkomen en heeft zij een actieve cultuurpolitiek aange kondigd. Uiteraard ligt hier ook een laak voor de Gemeentebesturen. Vele dezer zijn reeds voorgegaan en ook het Haarlemse bleef niet achterwege. Hoewel dankbaar voor de blijken van medeleven en belangstelling, die de zangverenigingen steeds van de zijde van het Gemeentebe stuur hebben mogen ondervinden, mogen wij toch niet verzwijgen, dat ook hier de kunst zinnige bedrijvigheid een welkome bron van inkomsten is door middal van de Ver makelijkheidsbelasting. Auteursrechten en Vereveningsheffing drukken eveneens het koorleven en het zou diep te betreuren zijn, io de ontwikkeling van de vaderlandse koorzang die zich met de beste ter wereld kan meten, door de geest van de tijd en de voortdurende prijsstijgingen tot stilstand en achteruitgang zou worden gedwongen. orkestrale medewerking te vervangen door orgel- of pianobegeleiding, waardoor het uit te voeren werk veel van zijn karakter verliest, altemaal bezuinigingen, die niet bevorderlijk zijn aan een opgewekt mu ziek- en verenigingsleven. Willen de zang verenigingen haar met inspanning en moeite bereikt peil handhaven en haar bij drage aan de opbouw van het culturele leven bestendigen, dan zal steun van over heidswege onontbeerlijk zijn." B. en W. afwijzend De veertien Haarlemse Harmonie- en Fanfare gezelschappen verkeren in dezelfde moeilijke omstandigheden als de zangver enigingen. Hun organisatie, de Haaricmse Bond van Muziekverenigingen, heeft zich eveneens met een request tot de Raad ge richt. De aanschaffing van nieuwe muziek instrumenten, die zeer kostbaar zijn, is een onderwerp van aanhoudende zorg bij de muziekcorpsen. B. en W. hebben aan de Raad geadviseerd afwijzend op beide adressen te beslissen. De secretaris van de Federatie van Ne derlandse Zangersbonden, deelde ons nog mede, dat de gehouden enquête bij de ruim 1600 bij deze Federatie aangesloten koren naar de tekorten gedurende het tijdvak 30 Juni 1949 tot 1 Juli 1950 een gezamenlijk bedrag aanwees van f227.611,80. Aan ge meentelijke subsidies was over datzelfde jaar ontvangen f39.558,57. Ongedekt bleef dus een bedrag van f 188.053,23. Hieruit blijkt wel duidelijk, dat de koorzang in zijn bestaan wordt aangetast en dat de overheid tegemoetkomingen zal moeten verlenen. Talrijke gemeenten zijn Haarlem hierin reeds voorgegaan en stellen lokaliteiten tegen matige huurprijs beschikbaar voor repetitiegélegenheid, of heffen geen of ver- minderde^ vermakelijkheidsbelasting, of verlenen jaarlijks een garantie. We noemen: Amsterdam, Aalsmeer, Almelo, Bergen (N.H.), Bergen op Zoom, Bilthoven, Edam, Eindhoven, Enkhuizen, Goes, Gouda, Go- rinchem, Heerlen, Heilo, Helmond, Koog aan de Zaan, Lisse, Nijmegen, Purmerend, Roermond, Tiel. Wormerveer, Zaandam en Zeist. Een of slechts enkele koren worden o.a. gesubsidieerd in 's-Gravenhage, 's-Her- togenbosch, Leiden en Utrecht. In Rotter dam en Velsen zijn subsidieregelingen in voorbereiding. Zo juist aangekomen, ook in corpulente maten, Prijzen: ƒ175.., 210- Gen. Crónjéstraat 42—44, Tel. 15438, Haarlem Beeldende kunst De Heemsteedse aquarelliste Agnès Bij voet toont in de kunstzalen van Benne- witz (Noordeinde, Den Haag) een twintig tal zeer verzorgde werken. De eerste al gemene indruk, die deze keurige verza meling maakt, is die van een sterke, sub- jectief-ingestelde persoonlijkheid, die aan de natuur verknocht is. Maar dan de na tuur in al haar schakeringen; rust, rein heid, grootsheid, eenzaamheid, tederheid. Een natuur, die een onverwachte kleuren- verzameling kan brengen of beangstigend bizarre vormen. Het „Landschap met knotwilgen" js zo overrijk aan grillige ge daanten, dat men aan de vooravond van een spooknacht kan denken. Soms herin nert zo'n landschap aan de film „Fanta sia", maar Agnès Bijvoet suggereert een veel steviger realiteit, omdat zij vaak visionnair ingesteld is. Haar „Cactus" is even verwant aan het surrealisme van een Yves Tanguy, maar Agnès Bijvoet heeft Tanguy's soms zonderlinge bijeenbrenging van allerlei voorwerpen niet van node. De menselijke figuur komt op haar landschappen niet voor. Agnès Bijvoet vermijdt de nietige menselijke afmeting als contrast om de grootsheid van de na tuur af te beelden. Zij weet als het ware het machtige direct te benaderen. Overal op deze aquarellen voelt men de grote vertrouwdheid met het karakter van bo men en bloemen. Zelfs als een aquarel de afmeting van een miniatuur bezit, blijft de weergave nauwgezet en getuigend van haar zin voor het kosmische. Soms ver eenvoudigt Agnès Bijvoet haar kleuren gamma; de „Camelia" steunt op licht-rose tegen een donker-rose fond. Wij hopen dat deze zeer begaafde kunstenares ook een tentoonstelling in Heemstede of in Haarlem zal willen hou den. De Haagse expositie duurt tot 24 Februari. H. SCHMIDT DEGENER De stichting „Het Vierde Prinsenkind" zal wederom een actie ondernemen ten bate van het ontspanningswerk voor oorlogs wezen, halfwezen en invalide kinderen. De actie zal „Klaver 4" genoemd worden. Helaas vertonen deze verschijnselen zich reeds. Vele koren gevoelen zich door hun financiële toestand genoopt het aantal hunner jaarlijkse concerten te beperken, voor uitvoeringen kleinere gebouwen te kiezen, die hiervoor vaak minder geschikt tijn, een gezelschap bestaande uit amateurs In plaats van een orkest, dat uit beroeps musici is samengesteld te engageren, of de In Palace wordt van Vrijdag af een rol prent vertoond die ver boven het gemid delde product van de Amerikaanse film industrie uitsteekt; „Ik wil leven" of zoals de originele titel luidt „Never fear". Ida Lupino, Hollywoods eerste vrouwelijke re gisseur, heeft en dat ligt er duimen dik boven op niets nagelaten om het pro bleem dat in deze film wordt behandeld zo populair mogelijk voor te stellen. Zij heeft haar toevlucht genomen tot een dosis ro mantiek, een vleugje tragiek, wat sentiment hier en daar en tenslotte, zoals dat een Amerikaanse regisseuse betaamt, tot een hele reeks technische snufjes en aardige vindingen die nu eens bewondering, dan weer verbazing afdwingen. Ze is er voorts in geslaagd voortreffelijk spelersmateriaal bij elkaar te krijgen en heeft tenslotte be wezen het klappen van de regiezweep waarlijk meester te zijn. Af en toe dreigt het verhaal wat scheef te gaan aan een bijna overdreven naïveteit, maar er is voor zoveel contrastwerking gezorgd dat die naïveteit niet storend is. „Ik wil leven" schetst de wilskracht die een patiënt nodig heeft om de genezing van een ziekte in dit geval kinderverlam ming mogelijk te maken en te bevorde ren. Nu schuilt er in het uitbeelden van wilskracht voor filmproducenten altijd een groot gevaar: de overdrijving. Men is nu eenmaal gauw geneigd het mooier te ma ken dan het in werkelijkheid is en een film waarin dit verkeerde element gebruikt wordt is gedoemd aan de critiek ten onder te gaan. Ida Lupino heeft de overdrijving angstvallig en nauwgezet vermeden en dat moge haar als een verdienste worden ge rekend. Een jong danspaar heeft een „nummer" gecreëerd dat hun een veelbelovende car rière in het vooruitzicht stelt. Aan de moei lijkheden waarmee ze tot nu toe te kam pen hebben gehad schijnt een eind te zijn gekomen. De toekomst lacht. Maar dan op eens, tijdens een repetitie wordt het meisje, Carol, (Sally Forrest) onwel. Haar partner Guy (Keefe Brasselle), waarmee ze ver loofd is, brengt haar onmiddellijk naar een Achteruitgang reeds merkbaar ziekenhuis, waar wordt geconstateerd dat Carol kinderverlamming heeft. En dat be tekent natuurlijk dat de kans op een dans carrière verkeken is. Ze is ten prooi aan een innerlijke verwarring: de wil die ze nodig heeft om helemaal beter te worden ontbreekt. We krijgen hier een staaltje van Sally Forests talent te zien. Het vrolijke danseresje is veranderd in een zielig hoopje mens dat van de ene onzekerheid in de an dere geslingerd wordt. Maar daar zijn haar verloofde en een mede-patiënt, Len Randall, die alles doen om Carol haar vroegere optimisme terug te geven. En dat lijkt te lukken. Carol gaat verwoed in de weer in de gymnastiekzaal, het zwembad en de ontspanningskamer. De camera richt zich hierbij op allerlei vindingrijke methodes die in Amerikaanse ziekenhuizen worden toegepast om de spie-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 5