GEBR. BEEKMAN
Nieuws van het Holiand Festival
m.
HARTENDORP
De moderne schilder Salvador Dali
een verstrikte in het relativisme
C. DE WEERS
Heren costuums
-Clowetje Riek
A utomobielhedrijven
I dag retour
Haartemsch
Matrassenhuis
Joh.-Elsinga maakt portret
van Prinses Wilhelmina
Oudste „Blauwe Ridder'7
werd 95 jaar
Gelukwens van de Koningin
Dr. J. A. vor der Hake overleden
Ceremonieel tenue voor
Koninklijke Marechaussée
Coldwave
Enkele nieuwe werken
vanWaalko Dingemans
Expositie in Amsterdam
Om de Nobels-beker
Voor de kinderen
Nationale wedstrijden
in het Openluchttheater
Reeds 49 groepen schreven in
Ageeda voor Haarlem
zATERDAG 12 MEI 1951
Al zijn <3e schep
pingen van een Dante,
L Michelangelo, een
Shakespeare of een
Beethoven m de loop
L tijden zeer verschil-
iPiid gewaardeerd, hun
schoonheid is een blij
vend deel van onze be
having geworden Er
,vas critiek van tijdge
noten die niet direct al-
es konden bewonderen
èn van latere kunste
naars, die andere we
len zochten en egocen
trisch hun grote voor
gangers veroordeelden.
jjen betreurde het dat
Michelangelo meer ge
richt was op „kracht»
dan op „harmonie
maar latere generaties
zagen juist daarin 's
kunstenaars grootste
daad: de overgang van
de Renaissance maar de
Barok.
Het ongewilde ge
volg van dergelijke ver
oordelingen was dat de
persoonlijkheid van de
waarlijk grote geesten
steeds duidelijker naar Zelfportret van Salvador Dali, détail van het schilderij
voren trad. De zeker- „impressie van Afrika" Opvallend is de spookachtig grijpende
beid, dat dergelijke cory- hand, die het gelaat van Dali gedeeltelijk bedekt.
pheeën niet meer van
jgejj._ op dat kastje rust een vrouwenarm,
hun voetstuk kunnen worden gestoten, doet
vlel liefhebbers naar een ander terrein
gaan, naar de moderne kunst. Hier komt de
tijdgenoot in aanraking met gebieden,
waarbij alles nog in het onzekere is: op
rechtheid of snobisme bij de kunstenaar, de
gegrondheid van de appreciatie of het mee
doen aan een mode bij de beschouwer.
Deze subjectieve moed, dit aesthetisch
durven vormt inderdaad ook voor de oude
ren een der charmes van het contact met
het moderne. Vervuld van deze gevoelens
hebben we het werk van Salvador Dali
(onder meer op tentoonstellingen in het
Stedelijk Museum te Amsterdam en in de
verzameling van mevrouw Peggy Guggen
heim te zien geweest) nog eens voor de
«eest gehaald. Het woord of stempel „sur
realisme" zegt hier niets, omdat er even
veel surrealismen als kunstenaars zijn
Invloeden en symbolen
Salvador Dali werd in 1904 te Figueras,
ten Noorden van Barcelona, als zoon van
een notaris geboren. In zijn jonge jaren
was hij zeer heftig en opvliegend van aard,
met vlagen van grootheidswaanzin. Later
bleek hij, zoals James Thrall Soby dat uit
drukt, „verliefd op de herinneringen uit
zijn jeugd". Een Spaanse aanleg voor
wreedheid, een Catalonische fantasie en
verering van het instinct-leven zijn Dali
eigen. Geografisch doen zijn werken, als ze
niet de bekende kale velden van het sur
realisme weergeven, denken aan het vlakke
landschap rond Barcelona, aan het strand
bij Rosas aan de Middellandse Zee of aan
de vertrouwde kleuren van de Pyreneeën.
Nog geen tien jaar oud schilderde Dali
reeds twee grote genrestukken: „Joseph
groet zijn broeders" en „Helena van Troje".
Een diepe verering voor Meissonnier sprak
uit die werken. De studie aan de academie
te Madrid eindigde door botsingen met zijn
professoren. Dan begint een koortsachtig-
snelle, geagiteerde reeks van beïnvloedin
gen: de Franse impressionnisten en pointil-
listcn, de futuristen, de cubisten, diverse
perioden van Picasso (Dali's 23 jaar oudere
landgenoot), de metaphysische school van
Carra en De Chirico. De overdreven toe
gespitste perspectief en de te scherpe scha
duwen van laatstgenoemde vindt men op
menig stuk van Dali uit de tijd van om
streeks 1925 terug. Dali is een aestheticus
met het penseel in de hand.
Kenmerkend is het dat Dali het abstracte
de rug toekeert en het zichtbare nastreeft.
Hij beeldt gaarne een anecdote of een lit
teraire gedachte uit, maar hij doet dat op
een manier die soms schrik-aanjagend mag
heten. Hij is een relativist, hij ziet een
overgang tussen de meest tegengestelde
dingen. Dode voorwerpen kunnen levend
.worden, omdat er leven aan wordt opge
offerd. De onderworpenheid van de mens
aan zijn eigen scheppingen, de zogenaamde
technocratie, is daarvan evenzeer een voor
beeld als de kunstenaar die zijn leven op
offert aan zijn werken. Men vindt bij Dali
symbolische voorwerpen, waarvan men
gaandeweg de betekenis gaat begrijpen. Zo
zijn er de commodes of ladenkastjes.
Meestal staat een der laden open en hangt
er nog een stuk bloederig ingewand uit,
alsof deze kastjes gelijk Artis-dieren wor
den gevoerd. Dan is er de telefoon-hoorn,
een symbool van iets dat veel ongeluk en
ellende aanbrengt. Dali schiep in zijn schil
derij „Palladio's corridor der dramatische
ontknopingen" een moderne lugubere
„danse macabre", waarnaast Holbein's
Dodendans (1538) vol zoete romantiek lijkt.
Daarbij is de greep naar de telefoon-hoorn
buitengewoon pakkend voorgesteld. Andere
symbolen zijn bij Dali het Angelus van
Millet en figuren van Vermeer van Delft.
Soms wordt het een verstandelijke puzzle,
bij voorbeeld, een kaal landschap waar
enige horloges als wasgoed over de takken
van een boom hangen, alsof ze van rubber
of van camembert zijn gemaakt. Het horloge
verbeeldt de oneindige tijd, het ombuigen
ervan de ruimtelijkheid. Alle leven is een
combinatie van tijd en ruimte en, volgens
Dali. als zodanig beperkt. Op de voorgrond
ügt een pasgeboren levend wezen en ook
daarop is zo'n gebogen horloge gelegd: al
het geborene, wil Dali zeggen, is gedoemd
tot tijdelijkheid.
Ondergang van Spanje
Maar nog vreemder wordt deze kunst als
Dali de werkelijkheid opzettelijk als een
Paranoia-lijder gaat bekijken. In afwijking
van wat de psychiaters „paranoia" noemen,
beschouwt Dali zijn „paranoia" als een bij
zondere psychische begaafdheid om een
zelfde werkelijkheid op twee of meer ma
nieren tegelijk te zien. Het is dus bij hem
géén ziekte, maar een bijzondere geschikt
heid. Karakteristiek is in dit opzicht het
schilderij „Espana" (1938), het beeld van
Dali's vaderland. In dat jaar naderde de
burgeroorlog onweerstaanbaar Barcelona
e" zag Dali de vernietiging naderbij komen.
Het schilderij is ongeveer een meter hoog
en zestig centimeter breed. De bovenstrook
(ongeveer 12 centimeter) geeft een rustig
e'i vertrouwd beeld van de Pyreneeën in
zachte, verschoten kleuren van een
Velasquez. Direct daaronder een ruime
grauwe vlakte waarop ruiters en soldaten
elkaar op leven en dood bestrijden. De zon
s'aat al bij de horizon, de schaduwen zijn
lang. Gaat de blik nog meer omlaag dan
ziet men een kastje, met één als een bek
geopende lade, waaruit het voor Dali tra
ditionele rantsoen bloederig ingewand ben
die iets van een hyena-poot heeft door de
klauwachtig gekromde vingers. Rechts op
de grond vreet een gulzige leeüw: de dier
lijkheid heerst in het middengedeelte van
het schilderij. Op het benedendeel van de
voorstelling ziet men de heup en twee
benen van een menselijk skelet, met huid
overtrokken en in grijs-groen voile gehuld.
Wie nu die bovenstrook met de vech
tende ruitertjes en soldaten goed bekijkt
(ze zijn ontleend aan de schetsboeken van
Leonardo da Vinei) bemerkt plotseling dat
daarin tegelijkertijd een monumentale
droef-peinzende vrouwenkop zichtbaar is,
waardoor de persoon van hoofd tot voeten
compleet is. Het menselijke Spanje ver
dwijnt achter de burgeroorlog. Als in een
ADVERTENTIE
BOEKHANDEL H. DE VRIES
Afd. Antiquariaat
Ged. Oude Gracht 27 - Haarlem
KOOPT BOEKEN
enkele stuks, zowel als gehele bibliotheken.
Aan huis te ontbieden.
paranoia-hallucinatie zien we dus twee
voorstellingen tegelijk. Het opkomende,
moordende vechten, 't ondergaande Spanje.
Waarom die ontlening aan Da Vinei? Om
dat deze een der eersten geweest is die op
het zogenaamde dubbele gezicht in de schil
derkunst heeft gewezen. Leonardo ried
immers zijn leei'lingen aan om scheuren en
vlekken op oude bouwvallige muren te be
kijken en daarin tegenstrijdige beelden op
te merken. Vooral Max Ernst heeft zich
zeer voor dit onderwerp geïnteresseerd.
Wat bij schilders als Arcimbaldo (1600)
nog een onbeduidend spelletje was, mag bij
Dali niet meer als zodanig bestempeld wor
den. Zijn gehele apparaat van symbolen en
zijn volle virtuositeit in vormen en kleuren
zijn hier werkzaam. Zijn angst voor de toe
komst van zijn vaderland ziet Dali in het
verdwijnen van deze vrouwenfiguur, die
langs de weg der dierlijke wreedheid tot
een skelet vergaat. Dergelijke skeletten zijn
de bewonderaars van Dali in allerlei situa
ties bekend. Het grote verschil met Jeroen
Bosch is, dat 0bsch zélf normaal blijft, ter
wijl de paranoia-hallucinaties van Dali
doen denken aan het werk van een werke
lijk bezetene. Het enige verschil tussen mij
en een gek, zegt Dali, is dat ik niet gek
ben.
De bestudering van Dali's werk (hij is
een vruchtbaar auteur van balletscenario's
en van autobiografische opstellen) is voor
de kennis van de gehele kunsthistorie van
groot nut. Hij bezit één Achilleshiel: zijn
aanhankelijkheid aan de leer van Freud, de
leer van het onderbewustzijn en het in
stinctieve. Een veroudering van deze theo
rie zou ook Dali kunnen treffen. Deze
Spaanse schilder is het tragische voorbeeld
van een uiterst-begaafd mens die in de
relativiteit van alle menselijkheid is ver
strikt en het religieuze, het absolute nog
niet heeft ondergaan. De nederigheid van
de scheppende mens, die zich desondanks
schepsel van een hogere macht voelt, kent
hij niet.
H. SCHMIDT DEGENER.
ADVERTENTIE
BLOEMENDAAL - TEL. 22165
HAARLEM - TEL. 14160
Vandaag verschijnt het programma voor 1951 waarin ook
Haarlem en Bloemendaal zijn opgenomen
Het Holland Festival 1951 wordt offi
cieel geopend op Donderdag 14 Juni met
een concert in de Ridderzaal te 's-Gra-
venhage door het Residentie-Orkest onder
leiding van Willem van Otterloo. Het pro
gramma vermeldt het Concerto Grosso in
D van Pieter Hellendael, het Concert voor
twee violen en orkest van Bach, de Sere-
nata Notturna van Mozart en de Oxford-
Symp'nonie van Hay dn. De solisten zijn
Herman Krebbers en Theo Olof. Daarna
volgt een receptie in de Trèves-zaal.
Toneel en dans
Vandaag verschijnt het programma met
uitvoerige bijzonderheden over alle ge
beurtenissen op het terrein van de mu
ziek, het toneel en de beeldende kunst.
Over de medewerking van de Florentijnse
balletgroep onder leiding van Aurelio
Miloss met een aantal bekende sterdansers
is nog geen zekerheid verkregen. De dans
kunst wordt in ieder geval vertegenwoor
digd door de Spaanse Mariëmma (twee
avonden in Scheveningen), door het Hin
doe-ballet van Hima Kesarcodi (Amster
dam, Scheveningen en Bloemendaal) en
door het Negerballet van Berto Pasuka
(Bloemendaal). Er zijn besprekingen gaan
de om te komen tot een Nederlandse dans
avond, bestaande uit de beste nummers
van Nederlandse ensembles.
In de afdeling toneel worden drie stuk
ken vertoond door de Nederlandse Come-
die, alle onder regie van Johan de Meester,
te weten „Elckerlyc" op de Grote Markt
te Delft, „Iphigeneia" van Euripides in
het arena-theater Carré in Amsterdam en
het circus te Scheveningen, benevens
„Leer om leer" van Shakespeare (Amster
dam en Scheveningen). „Iphigeneia" is
vertaald door mr. M. Nijhoff, de titelrol
wordt daarin vertolkt door Ank van der
Moer. De speciale muziek is van Henk
Badings.
Het Amsterdams Toneelgezelschap met
een reeks voorstellingen van „Julius Cae
sar" van Shakespeare onder regie van Al-
bert van Dalsum neemt aan het Festival
deel. De voornaamste rollen worden be
zet door de regisseur, Elise Hoomans, Jo
han Schmitz en Cruys Voorbergh.
Uit Engeland komt de Young Vic naar
Bloemendaal voor een serie opvoerin
gen van „De ridder van de gloeiende vij
zel" (The knight of the burning pestle)
van Beaumont onder regie van George
Devine. De belangrijkste medewerkenden
zijn June Brown, John Garley en Mervyn
Blake. In Amsterdam en Den Haag draagt
de beroemde acteur Michael Redgrave
fragmenten voor van rollen die hij dit
seizoen heeft gespeeld in het Shakespeare
Memorial Theatre in Stratford. Op 14 Juli
wordt er in het City Theater in Amster
dam een nachtvoorstelling gegeven van
de film „The Browning-version", waarin
hij de hoofdrol op een zodanige wijze ver
tolkte dat zijn prestatie hem op het film
festival in Cannes de titel van de beste
acteur heeft bezorgd. Michael Redgrave
zal bij deze gelegenheid het publiek enkele
flitsen uit zijn filmcarrière mededelen.
Belangwekkende films
Dit jaar wordt er trouwens in het Festi
val veel meer aandacht aan de film be
steed dan tot dusver. In het Haagse Krite-
rion zal de gehele maand lang dagelijks
twee keer de achttien jaar oude film „Ma-
rius" van Marcel Pagnol (met Raimu en
Pierre Fresnay) worden vertoond. De pre
mière heeft plaats onder auspiciën van de
Franse ambassade. De film is na de oorlog
ook in Engeland en Amerika vertoond. Dit
is niet eerder gebeurd omdat men vreesde
dat er geen succes mee zou worden ge
boekt tengevolge van het typisch-Franse
karakter. Het tegendeel bleek echter het
geval te zijn. De film is het eerste deel van
een Marseillaanse trilogie. De andere delen
zullen volgen in de loop van het seizoen.
De Amsterdamse Filmliga komt in het
Amsterdamse Kriterion met vijf voorstel
lingen van „Les vagabonds imaginaires",
een nieuwe film (met een sterk litteraire
inslag) over het werk van drie dichters
van de zee: Rimbaud, Daudet en Corbière,
waarin de oorspronkelijke teksten worden
gesproken door Charles Dullin en Jean
Louis Barrault.
Muziek en opera
Ook omtrent de concerten is enig nieuws
te melden. Het kamerorkest van „The
English Opera Group" geeft op 25 Juni in
Amsterdam een Mozartprogramma met
Benjamin Britten (piano) en Manoug Pa-
rikian (viool). Leopold Stokowski zal in
ons land een te Parijs wonende Ameri-
raanse componist introduceren: Lukas Foss,
een thans 28-jarige leerling van Hindemith,
van wie „Recordare" wordt uitgevoerd.
Enkele concerten zullen in het bijzonder
gewijd worden aan Mahler (met medewer
king van Kathleen Ferrier) en Janatsjek,
van welke componist de Nederlandse Opera
„Jenufa" op het répertoire neemt in de
vertaling van Theun de Vries. De oud
dirigent van de Scala in Milaan, Vittorio
Gui, zal met het Residentie-Orkest een
nieuw werk van Malipiero ten doop hou
den. De andere dirigenten zijn Otto Klem-
perer, Rafael Kubelik, George Szell, Anton
Dorati en misschien Eduard van Beinum.
De Nederlandse Opera geeft de wereld
première van „1'Apostrophe" naar één der
„Contes Drolatiques" van Balzac door Jean
Francaix onder regie van Bronislaw Horo-
wicz, op een Franse avond waarop ook „Le
pauvre matelot" van Milhaud wordt uitge
voerd. De 'muzikale leiding zal worden toe
vertrouwd aan Charles Bruck. Op deze
Franse avond geeft het ballet van de Ne
derlandse Opera de eerste uitvoering van
„Jeu de Billard" op muziek van Serge Niqq,
choreografie van Yves Brieux, een werkje
dat in opdracht is vervaardigd.
De Nederlandse componisten van wie er
werken in het Holland Festival worden
uitgevoerd, zijn Orthel (Sinfonia Piccola),
Landré (Derde symphonie, eerste uitvoe
ring), Géza Frid (Paradou), Mengelberg
(Stabat Mater) en Henriëtte Bosnians (Ma
ria Lecina, tekst van Werumeus Buning).
Tentoonstellingen
In de reeks evenementen op het Holland
Festival is ook opgenomen het Orgelcon
cert op 2 Juli in de Grote Kerk (Oude St.
Bavo) te Haarlem, een improvisatie-wed
strijd door jonge Engelse, Belgische, Zwit
serse en Nederlandse organisten. In de uit
voerige rubriek exposities komt voor de
tentoonstelling in de Haarlemse Vleeshal
van tekeningen en etsen van Rembrandt
uit Nederlandse musea en particuliere ver
zamelingen.
Evenals verleden jaar wordt er wederom
een aantal voorstellingen en concerten tegen
gereduceerde prijzen gegeven ten behoeve
van financieel minder draagkrachtigen.
ADVERTENTIE
IHIIIMMmM»»»»»"»"»»**'*""'*8*
Een vakman voor uw bed
35 JAAR ERVARING
Nieuwe tijk en bijgevuld met Java
kapok in
Maakloon: 1-pers. matras ƒ12.50
2-pers. matras15.
Nog enige verentijk voor uw verenbed,
ook per meter
H. DE GRAAFF, GR. HOUTSTR. 103
TEL. 11485
Aan de Friese schilder Joh. Elsinga is
door Provinciale Staten van Friesland
opdracht gegeven een portret te schilderen
van Prinses Wilhelmina in haar ambts
periode als Koningin ten behoeve van het
Provinciehuis te Leeuwarden, dat reeds
portretten bezit van de koningen Willem
I, II en III en sinds vorig jaar ook van
Koningin Juliana.
Provinciale Staten van Friesland stellen
ieder jaar een bedrag beschikbaar om de
schilderkunst in Friesland te stimuleren.
Vorig jaar kreeg Cor Reisma de opdracht
een portret te schilderen van Koningin
Juliana. Aan het Koninklijk huisarchief
is verzocht een fraai portret uit de ambts
periode van Prinses Wilhelmina aan te
wijzen. Het archief oordeelde het in 1938
door Willy Sluijter in opdracht van het
gemeentebestuur van Bussum geschilderde
portret het meest geslaagd. Dit hangt in
Bussums raadszaal. Met toestemming van
mevrouw Suijter en met medewerking van
het gemeentebestuur van Bussum mag
Joh. Elsinga dit portret thans als model
gebruiken. De raadszaal is ingericht als
atelier. Elsinga zal tien dagen aan het doek
werken.
Joh. Elsinga studeerde aan de Rijks
academies te Amsterdam en Den Haag en
is lid van Arti. Hier verwierf hij met zijn
„Lezend meisje" de Willink van Collen-
prijs. Tevens werd hij uitverkoren mede
te werken aan het album, dat Koningin
Wilhelmina werd aangeboden bij een barer
regeringsjubilea. Elsinga vervaardigde
voor dit album een aquarel van Franeker.
ADVERTENTIE
VOOR VERHUIZINGEN
GROOT EN KLEIN IS
C T% 4% Telefoon 20020 - 12525
jL B£i£&!LSr%& Rozenstraat 13
HET VOORDELIGSTE ADRES
Transporten door geheel Nederland
Janus Kuiper, stiefzoon van Dorus Rij
kers en redder van meer dan 400 schip
breukelingen, heeft Vrijdag ten huize van
zijn dochter in Den Helder zijn 95ste ver
jaardag gevierd. Dit was voor vele vrien
den van deze oudste „blauwe ridder" van
Nederland aanleiding om Janus nog eens
in het zonnetje te zetten. De dag begon met
een grote verrassing: een persoonlijk felici
tatietelegram van Koningin Juliana. De
heer H. T. de Booy, directeur van de K.N.Z.
H.R.M., kwam Janus namens het reddings
wezen gelukwensen met een grote mand
bloemen. Doortje Rijkers, de 81-jarige
dochter van Dorus, de commandant Zee
macht Nederland, schout-bij-nacht C. W.
Slot, en burgemeester mr. G. D. Rehorst
van Den Helder kwamen 's middags nog
eens oude herinneringen uit de glorietijd
van de „blauwe ridders" ophalen.
Vrijdagmiddag overleed te Zeist plotse
ling dr. J. A. vor der Hake, die van de op
richting van het Baarns lyceum op 3 Sep
tember 1919 rector van deze instelling was.
In Maart 1951 was dr. Vor der Hake aange
zocht om leiding te geven aan het in op
richting zijnde lyceum te Soestdijk, waar
de prinsessen onderwijs zouden gaan genie
ten. Dr. Vor der Hake werd 12 Maart 1880
in Loosdrecht geboren, bezocht daar de la
gere school en studeerde aan de stedelijke
gymnasia in Utrecht en Doetinchem. In 1908
promoveerde hij aan de Utrechtse univer
siteit op de dissertatie „De aanspreekvor
men in het Nederlandsch". Van 1907 tot
1913 was hij leraar aan de gymnasia in Alk
maar en Haarlem. Tot 1919 was hij daarna
bibliothecaris van de gemeente-bibliotheek
te Rotterdam. Van zijn hand verschenen
verscheidene werken op paedagogisch ge
bied.
In het Legermuseum te Leiden zullen op
17 Mei ceremoniële uniformen aan het
wapen der Koninklijke Maréchaussée wor
den overgedragen. De fondsen voor aan
schaffing van deze uniformen werden door
particulieren bijeengebracht.
De tenue bestaat uit de reeds vroeger ge
bruikelijke blauwe uniform met kolbak,
waarbij de witte lederen uitrustingstukken
zullen gaan behoren, die gedragen werden
bij de oprichting van het wapen in 1814.
Het in ceremonieel tenue geklede eska
dron met drumband en ingedeelde stan
daard zal na de overdracht défileren voor
de Koningin voor het paleis Soestdijk.
ADVERTENTIE
Beeldende kunst
Ja, maar van
MOLENDIJK'S KAPSALONS
SANTPOORTERPLEIN 1 - TELEFOON 19706
HAARLEM
De directie van het Internationaal Cul
tureel Centrum en de „Nederlandse Zuid-
Afrikaanse Vereniging" hebben de Haar
lemse schilder Waalko Dingemans
Jr. uitgenodigd de vruchten van zijn Zuid-
Afrikaanse reis ook in Amsterdam (Pa
viljoen Vondelpark) te exposeren. Dinge
mans heeft aan de reeds in Haarlem be
sproken stukken een tiental nieuwe toe
gevoegd en ook daar zijn zeer interes
sante werken bij.
De „Wasmeisjes" in de moderne bin
nenstad van Johannesburg is niet alleen
een originele kleurenverzameling (geel
en wit, drop-zwart, licht groen), maar
ook grandioos van opzet (de New York-
achtige wolkenkrabbers, de naar de ach
tergrond verdwijnende kudde der auto's).
De onderling goed contrasterende vrou
wenfiguren in haar uiterst gesoigneerde
kleding zijn daar bijzonder knap vóór ge
plaatst. Er schuilt in de gestyleerde linkse
figuur iets hallucinairs dat alle werkelijk
heid overtreft. Misschien zit er een mis
tekening in haar linkerarm, die iets te
kort is. Verder voegde Dingemans twee
fijne landschapjes uit Natal aan de reeds
bekende stukken toe. Uit Rhodesia komt:
„Bosveld M'sasa bomen in lentetijd".
Het is een eigenaardig stuk vanwege de
voor een Europeaan aan de „herfst" her
innerende tinten: goed verdeelde rood
bruine, roestachtige vlekken, met dwarse
penseelstreken fors aangezet. Een mooi
evenwicht van het decoratieve en het
illustratieve. Het stuk „Oneindigheid"
"zoekt het effect in een contrast. Een schil
der zit voor zijn ezel (de afmeting is on
geveer die van een Hollandse bromvlieg)
in een machtig landschap, waarboven een
dramatisch bewogen zwerk. Helaas lijkt
de hoos-achtige regenval iets te veel op de
ADVERTENTIE
\J bVijft opgewekt en
onvermoeibaar
met de heerlijk
verfrissende
deechte
rook-champignon die ontstaat na een
atoom-ontploffing.
De zaal van het I.C.C. is voor tentoon
stellingen zeer geschikt, ook al door het
rustige milieu waarin het paviljoen gele
gen is. Het viel ons op dat enkele stukken
van Dingemans (bijvoorbeeld die kleine
landschapjes) niet steeds harmonisch aan
passen bij de ernaast hangende werken.
Verder zou de schilder zijn signatuur op
de schilderijen misschien kunnen verande
ren of verkorten: het lijkt thans teveel
op een chèque. De tentoonstelling blijft
geopend tot 6 Juni.
H. SCHMIDT DEGENER
Een belangrijk onderdeel van het veelomvattende werk van het Nederlandse Rode
Kruis vormt de bloedtransfusiedienst. Hier geeft een der duizenden donors een deel
van zijn bloed ten bate van lijdende medemensen.
ADVERTENTIE
betaalt U nog steeds tot 100 gld.
voor
HEREN DAMES - LEDEREN KLEDING
goede prijzen.
Jansweg 14 b.h. station - Telefoon 17825
Biljarten
De B.V. „Hof van Holland" stond aanvan
kelijk met 7—5 voor, alvorens de laatste
wedstrijd gespeeld zou worden en was dus
nog ongeslagen. Zij heeft haar overwicht
;eten te behouden en won met 1311 waar-
mede zij de beker voor de tweede keer
ver-
wierf.
Wiekamp
160
86
18
19
4.77
(0)
Bloemink
220
220
18
49
12.22
(2)
Goedemans
150
150
33
25
4.54
(2)
Van der Veld
130
79
33
14
2.42
(0)
Van Osch
50
50
45
5
1.11
(2)
Hoenderdos
50
46
45
6
1.02
(0)
Schrijber
65
65
45
9
1.44
(2)
Hooydonk
60
46
45
5
1.02
(0)
Wesseling
75
53
49
8
1.08
(0)
Vernout
80
80
49
11
1.63
(2)
Van der Linden 110
101
36
15
2.80
(0)
Loerakker
100
100
36
15
2.77
(2)
Eindstand: 1311.
Met ingang van 20 Mei zal de treinen
loop op het traject AlkmaarHoorn worden
hervat. Begin Februari werd het personen
vervoer op deze lijn tijdelijk stopgezet als
gevolg van de kolenschaarste.
In het park was 't een prachtig gezicht.alle perken en paden lagen dik onder de
prachtig witte sneeuw.
Maar het fijnste ivas, dat de heuveltjes ook zulke mooie, gladde hellingen hadden,
waarlangs je fijn met de slee naar beneden kon roetsjen! Daarop had Oepoetie het
oog gehad, toen hij voorstelde om erheen te gaan. Eerst trokken ze de slee naar
boven, helemaal naar de top van zo'n heuveltje.
„Nou, Rick, ga jij maar eerst!", stelde Oepoetie voor.
Rick ging op de slee zitten.
„Houd je goed vast, Rick!", waarschuwde Oepoetie. „Daar ga je!"
Meteen gaf hij de slee een zetje. Daar ging Rick.... Eerst schoof de slee langzaam
naar beneden, maar toen ging het al sneller en sneller! Wat 'n vaart werd dat! De
sneeuwbrokken vlogen naar alle kanten, onder de ijzers van de slee weg.
Rick hield zich goed vast. Het ging fijn zo! In enkele ogenblikken was hij al onder
aan de helling...c.
Gymnastiek
Het jubileumprogramma van de Kenne-
mer Turnkring ter gelegenheid van zijn
veertigjarig bestaan, wordt op Tweede
Pinksterdag in Bloemendaals Openlucht
theater (bij regenachtig weer in het Kre-
lagehuis) geopend met Nationale Vereni
gingswedstrijden in vrije- en gereedschaps
oefeningen voor dames en heren.
Voor deze wedstrijden blijkt in Neder
land grote belangstelling te bestaan. Reeds
49 groepen hebben zich voor deze wedstrij
den aangemeld, zodat van half tien 's mor
gens tot half zes in de namiddag iedere
acht minuten een nieuwe groep zal op
treden.
Voor de dames zijn vier wedstrijden uit
geschreven: rhythmische vrije oefeningen,
baloefeningen, knotsoefeningeh cn hoepel
oefeningen. Aan deze wedstrijden zullen
respectievelijk 12, 11, 10 en 11 groepen
deelnemen.
De heren-nummers zijn minder goed be
zet. In de groep vrije oefeningen doen
slechts drie verenigingen mee en in de
groep partneroefeningen twee. Iedere oefe
ning duurt ten hoogste vijf minuten. Voor
schriften over de vorm zijn niet gegeven,
zodat de leiders hun fantasie de vrije loop
kunnen laten, hetgeen de wedstrijden des
te aantrekkelijker zal maken.
Voor iedere wedstrijd zijn ere-prijzen be
schikbaar gesteld en bovendien kan iedere
groep nog in aanmerking komen voor een
groeps-onderscheiding indien zij 85, 75 of
70 procent van het maximum behaalt.
ADVERTENTIE
DE STOFZUIGER SPECIAALZAAK
Gen. Cronjéstraat 43 - Kruidbergerweg 51
Telefoon 16990 - 17696 Spaarne 3
Vanaf 2.50 per week.
Ook voor reparatie en onderdelen van
alle merken.
ZATERDAG 12 MEI
Stadsschouwburg „Vader Thuis" (Come-
dia) 8 uur. Rembrandt: „Ben je vrij van
avond?", alle leeft., 2, 4,15, 7 en 9,15 uur.
Palace: „Het meisje uit Artis", alle leeft., 2,
4,15, 7 en 9,15 uur, 10,30 „Bambi". Luxor:
„De onvindbare Pimpernel", 14 j., 2, 4,15,
7 en 9,15 uur. Frans Hals: „Moeder is stu
dente", alle leeft., 2,30, 7 en 9,15 uur. City;
„De dochter van Rosy Ogrady", alle leeft.,
2,15, 4,30, 7 en 9,15 uur. Spaarne: „Gold
Rush" en „Avontuur op Hawaii", 14 j., 7
en 9,15 uur.
ZONDAG 13 MEI
Stadsschouwburg „Vader thuis" (Come-
dia) 8 uur. Bisocopen: middag- en avond
voorstellingen. Bovendien City 11 uur „Het
Chinese Landhuis".
MAANDAG 14 MEI
Stadsschouwburg „Goud en Antiek (Co-
media) 8 uur. Concertgebouw: Haarlemse
Klavarskribo Accordeon Club, 9,30 en 20
uur. Bioscopen: middag- en avondvoorstel
lingen. Bovendien City 11 uur: „Het Chi
nese landhuis" en Palace 10,30: „Bambi".