Roest sloopt Uw auto Litteraire ICanttekenin. ien CITROE c) O Tussen inflatie en deflatie Een natuurreservaat bij Assendelft Onze puzzle Van Vleeshal tot Rembrand thuis ZWITSAL Autogarage Jan R. du Rieu ZATERDAG 9 JUNI 1951 3 Agenda voor Haarlem BOEKHANDEL H. DE VRIES KOOPT BOEKEN Nieuwe motorreddingboot voor de NZHRM B.E.F.-protest tegen nieuwe passenregeling In Mei 65.000 werklozen Ruilverkaveling in Zeeuws-Vlaanderen Jong Santpoort viert tuinfeest V». Effecten- en Geldmarkt G. SÖTEMANN: „A. Roland Holst en de Mythe van Ierland". BERTUS AAFJES: „Egyptische brieven". M. Meulenhoff, Amsterdam) HET GOUDEN tijdperk, het Paradijs, het Elysium, een oeroude volks gemeenschap die niet ver van de Goden leefde er is geen menselijke cultuur of ze heeft in haar jeugdjaren, fris nog en onbevangen zich lavend aan de oerbronnen van het leven, daarvan haar droom gekend, haar heugenis aan een voorbije geluk zaligheid, waarnaar zij haar mythologie bevolkte met gestalten en bezielde met ge beurtenissen en verschijnselen. Tóén nog was het zien een schouwen, het dichten een eerste noemen van de veelvuldigheid dei- aardse dingen met het woord dat in den beginne was. Sinds dit schouwen in de loop van de eeuwen tot wetenschap, dit extatisch benamen tot bewust dichterschap werd, is de bezwerend-verlossende zin dezer oer- woorden voor de mensheid verloren ge gaan, zo goed als de magische schrifttekens verstarden tot letters, de bovennatuurlijke be-teken-is van alle dingen, als dragers van hun goddelijke herkomst, verzakelijkte tot feitelijkheid. Waar bleef er plaats voor het wonder, het geheimenis? Bij tijden zijn er nog enkelingen, in wie zóveel is bewaard geble ven van de oorspronkelijke zielskracht, dat zij zich met heimelijke zekerheid van hun verbondenheid met dat eeuwige bewust konden worden in een flits der herinnering. Voorgevoelens daarvan zijn in Roland Hoists jeugdgedichten zo onmiskenbaar tot uitdrukking gekomen, dat de eerste geeste lijke ontmoeting met de Keltische, de Ierse mythenwereld wel zo'n flits van herkennen moet zijn geweest, een creatief-verhelde- rende bliksemflits, een plotselinge helder ziendheid, die geen taalwetenschap, geen tekstvergelijking, geen historische inter pretatie, kan benaderen. Wetenschappelijke reconstructie en dichterlijke intuïtie, ze zijn en blijven van een verschillende orde. Zo was het te voorzien dat de als een miniatuur-dissertatie uitgewerkte studie van Sötemann over de invloed van de Ierse mythe op de menselijke en dichterlijke „ontwikkelingsgang" van Roland Holst niet leiden kon tot wat de schrijver zich voor stelde: „een vollediger begrip van het kunstwerk", „een beter verstaan van de instellingvan de kunstenaar". Inderdaad was Roland Holst toentertijd aangewezen op vertalingen en bewerkingen van Ierse mythen, waarin naar Sötemanns opvatting de Ierse mens zich primitiever, harder en heel wat meer op het concrete gericht af tekende dan het abstracte, in het besef van een verloren maar te herwinnen gelukzalig heid levende wezen, dat Roland Holst in hem had herkend. Een tekstvergelijking van Roland I-Iolsts bron met zijn „Reis van Bran, Zoon van Febal" (opgenomen in „Het Elysisch Verlangen") g^en vertaling maar evenzeer een bewerking als Deirdre en de Zonen van Usnach, De dood van Cuchulain van Murhevna, Tussen Vuur en Maan zou dan aantonen dat de dichter aan de Ierse mythen juist zoveel ontleend had als met zijn dichterlijke verbeelding van het rijk der onsterfelijk-gelukzaligen, met zijn levensgevoel, strookte. De kern van Sötemanns dwaling ligt in een onvolledig „begrip" voor de aard van Roland Hoists dichterschap dat, mystisch als het is, van een openbarende ziels kracht is, die met een „twintigste- eeuwse d e n k w ij z e", hem door Söte mann toegedicht, in generlei verband staat. Dichterlijke openbaring: jaren later stond Roland Holst op de Acropolis, voor het beeld der Karyatiden, „volgroeide gestal ten, waarin de vaste aardse natuur los door onsterfelijkheid (was) omplooid". Toen wéér, duizelingwekkender dan bij de eerste aanraking met de Keltische mythenwereld, flitste een licht van een zo grote helderheid, dat sindsdien de dichter wist hoe „er een verblinding is, die de mens helderziend maakt" en waardoor „de uiteindelijke zin zichtbaar wordt van het menselijk wezen". Bij de gratie van een soortgelijke onthulling schreef Leopold zijn „Cheops", gaven de Egyptische koningsgraven aan Bertus Aaf- jes hun geheimenis prijs, dat hem voordien tot ziekwordens toe (men leze zijn dicht bundel „Het Koningsgraf") had beklemd. Hun zién was een creatief zien in die andere, eigenlijke werkelijkheid, een blik die de dood voorbijstreefde, een schouwen in het onsterfelijke, waartoe geen tekst vergelijking en zelfs geen „litteratuur" bij machte is. In het beschouwelijke poëtische proza, dat naar Sötemann bekent door hem niet verstaan en als kunstwerk matig ge waardeerd wordt als zijnde „vlees noch vis"(heeft Roland Holst met alle mystieke kracht die de menselijke taal kan bezweren dit elysisch-onsterfelijke telkens opnieuw en telkens dichter benaderd, in zijn verzen vormde het zich tot kristallen van voltooide helderheid. De zes Egyptische brieven van Bertus Aafjes aan de dichteres Vasalis zijn één en al poëtische poging om de schokkende en ADVERTENTIE Acht kleuren, één prijs: 28 cent. ZATERDAG 9 JUNI Rembrandt: „Het geheim van drie vrou wen", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: ■Altijd naar wens", alle leeft., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Gejaagd in de dood", 18 j., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Wild Harvest", 14 j., 2.30, 7 en 9.15 uur. City: ..Opium voor Cairo", 14 j., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Verloren in de wil dernis" en „De verborgen schat van Kash mir", 14 j., 2.30, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 10 JUNI Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. MAANDAG 11 JUNI Bioscopen: Middag- en avondvoorstellingen. onthullende zielservaring van de „kosmi sche kolossaliteit" der Egyptische stenen dodencultuur te achterhalen. Eén beslissend ogenblik ontkwam Aafjes aan de tyrannie van de tijd, opende zich voor hem het eeuwige, was de moderne wereld, „die" aldus Roland Holst „Pharao tot Rocke feller verdorde", verzonken. In een palm- woud op een liggende Ramseskolos staan de, werd hij er zich van bewust, dat deze stenen kunst, die meer dan schoonheid enkel is, lééft; dat zij in de dood het leven bestendigt; dat zij, de vergankelijkheid overwinnend, de onsterfelijkheid beeldt. En hij, aan wie zij haar geheimenis eenmaal prijsgaf, heeft mèt en in haar de dood over leefd, in een duizelipg, bij een flits van het „heldere zien" dat in Roland Holst tot vol maakt gedicht werd met „Een winter dageraad", aan Aafjes de stem der eerste lingen gaf in zijn lang gedicht „In den beginne". Kunst, die meer is dan aesthetisch, spreekt, stamelt, in gelijkenissen. Dat heeft zij gemeen met de mythe. Hoe zouden dan de taalwetenschappelijke studie, het bron nenonderzoek, de tekstvergelijking, dicht kunst en mythe ooit kunnen benaderen? Ooit kunnen ontraadselen? Hoe zouden zij meer kunnen doen dan „invloeden" aan tonen of ontkennen, terwijl het open baringen zijn, die gepeild moeten worden met het dieplood der creatieve intuïtie? In haar diepste wezen is kunst geen tijd-, maar dood-verdrijf. Ze verwerkelijkt, of ze het weet of niet, iets van Elysium, van 's mensen zuiverste gelukzaligheid, zoals Franz Werfel het noemde. Haar wortelstok reikt tot in het onsterfelijke. C. J. E. DINAUX ADVERTENTIE Afd. Antiquariaat Ged. Oude Gracht 27 - Haarlem enkele stuks, zowel als gehele bibliotheken. Aan huis te ontbieden. Geschenk van Prinses Wilhelmina In 1948 heeft de N.V. Stoomvaart Maat schappij „Nederland" aan Koningin Wil helmina ter gelegenheid van haar gouden regeringsjubileum een motorreddingboot ten geschenke gegeven. Dit schip, dat vol gens de wens van de Prinses de naam „Prins Hendrik" zal dragen, zal Maandag middag van de werf van de N.V. Scheep- bouwmaatschappij v.h. H. Schouten te Muiden te water worden gelaten. Prinses Wilhelmina heeft er in toegestemd de te waterlating te verrichten. Na deze plech tigheid zal Prinses Wilhelmina de boot aan de Koninklijke Noord- en Zuidhollandse Redding Maatschappij overdragen. De nieuwe motorreddingboot is 19 meter lang. De grootste breedte bedraagt 4 meter. Het vaartuig, dat een diepgang heeft van 1.35 meter, is uitgerust met twee motoren van 120 pk. elk. De waterverplaatsing bedraagt 51 ton. Het uitvoerend comité van de Neder landse Raad der Europese Beweging te 's-Gra\»enhage bijeen, heeft besloten zich tot de regering te wenden inzake de nieu we passenregeling. Het comité wenst er de aandacht op te vestigen dat de uitwer king daarvan in flagrante strijd moet wor den geacht met de Europese pogingen tot eenwording, waaraan ook de Nederlandse regering herhaaldelijk haar medewerking heeft toegezegd. In Mei van dit jaar daalde het aantal geregistreerde mannelijke werklozen van 77.255 tot 64.953, namelijk 42.471 geheel werklozen (in April 49.069), 22.274 DUW- arbeiders (28.019) en 208 wachtgelders (167). Eind Mei van het vorige jaar waren 72.397 mannen werkloos, zodat het aantal werklozen thans 7444 minder bedraagt. De werkloosheid was het hoogst in Drente met, 50, Groningen met 44 en Fries land met 28, het laagst in Overijsel met 9 en in Zeeland en Limburg met beide 13 werklozen per 1000 mannelijke beroeps beoefenaren. Het aantal werkloze vrouwen daalde van 4368 tot 4361. De Vleeshal van Lievei} de Key is onge twijfeld Haarlem's kostelijkste zeventiende- eeuwse gebouw: een gaaf voorbeeld van de „Oud-Hollandse" bouwtrant met een feestelijke en zeer persoonlijke grilligheid versierd en tóch door strakke principes beheerst. Het idéé om in deze hal met zijn fijne maar wat povere binnenlicht een Rembrandt-tentoonstelling te houden men moet in deze omgeving onweerstaan baar denken aan Amsterdams benijdens waardig bezit: het Rembrandthuis wees eigenlijk al direct naar twee sober-getinte facetten van Rembrandts kunst: de teke ningen en de etsen. Wellicht is de koele stenen benedenhal nóg beter geschikt voor beeldhouwkunst? Al beoefende Rembrandt (16061669) deze twee genres na 1662 vrijwel niet meer, zij vormen elk een belangrijk en on misbaar aspect van 's kunstenaars wezen, een aspect dat óók waarde heeft voor hem die op het schilderen van Rembrandt het voornaamste accent legt. Ets en tekening zijn desniettemin onderling zeer verschil lend van aard Tekeningen zijn steeds uniek, terwijl van de etsen vaak talrijke afdrukken bestaan. Bovendien zijn er van vele etsen verschillende „staten", dat zijn verschillende toestanden van ontwikkeling die ons door zeldzame proefdrukken be kend werden en die door de uiterst leer rijke wijzigingen een blik in Rembrandts werkwijze toestaan. Het zou voor de jeugd, die naar wij hopen in grote getale deze expositie zal bezoeken, leerrijk zijn als er op deze tentoonstelling één ets, bijvoor beeld de „Ecce homo" nos 129 en 129a) in alle zes staten zou kunnen worden getoond èn toegelicht. Die staten kunnen even tueel in reproductie worden bijgevoegd: de reproductie-techniek is thans bij etsen en tekeningen op een verbazingwekkend hoog peil. Op de hier aanwezige staten (IV en VII) is de verandering zo sterk, dat het inzicht in Rembrandts aestetisch overleg verloren dreigt te gaan. De vroe gere staat vertoont nog een nieuwsgierige en honende volksmassa, de latere staat verving die menigte door een witte muur, waaronder donkere gewelven, die aan Christus' toekomstige reis doen denken. In de facade van het gerechtsgebouw is het evenwicht (bijvoorbeeld van de vroeger ongelijke vensters) hersteld. Het licht is getemperd, de steen als materie beter tot uitdrukking gebracht. Even sterke indrukken krijgt men als men de staten van de „Aankondiging aan de herders" onderling vergelijkt. De opzet herinnert inderdaad sterk aan de helaas verbrande Titiaan „Petrus martelaar". Het is een genoegen te constateren dat de toch altijd ietwat eentonige kleur van de etsen en de tekeningen in dit zwaar getemperde Vleeshal-licht een uitnemend effect sor teren. Helaas is het dikke glas dat vóór de verticaal opgestelde etsen is aangebracht wel eens bezwaarlijk door het spiegelen, door het weerkaatsen, maar daaraan zal niet. veel te veranderen zijn. Voor schil derijen wordt het nog moeilijker omdat de vernislaag vaak spiegelt. Maar er zijn nog andere verschillen tus sen etsen en tekeningen. De ets wekt vaak de indruk te zijn ontsproten aan een over dadige scheppingslust van figuren, een overwoekeren van vorm-problemen, ter wijl de tekening meer het zachtere, direct op het gevoel afgestemde lichteffect han teert, zonder drukke entourage of machtig landschap. Het meest eenvoudige, mense lijke gebaar wordt natuurgetrouw vastge legd. Eigenlijk behoeven we in Holland Rembrandt niet meer te prijzen: dat ware uilen naar Athene of water naar de zee brengen. In de aardige catalogus ontbreekt tussen de „Levensdata van Rembrandt" het jaar 1642, het jaar waarin Saskia sterft en de Nachtwacht wordt voltooid. „Donemus" De stichting „Donemus" te Amsterdam (documentatie voor muziek) die van het rijk f 50.000 subsidie krijgt en van de ge meente Amsterdam f 10.000, vraagt ook aan de provincie Noordholland steun. Ged. Staten stellen evenwel aan de Prov. Staten voor daarop niet in te gaan omdat niet dan bij hoge uitzonderingen subsidie gegeven moet worden op een terrein waarvoor de Provincie tot heden geen subsidies ver leende. We hopen dat velen die expositie zullen bezoeken. Vooral de zolder-étage is een artistiek succes vanwege de machtige bruine balken, de harmonische afmetingen en de rustige sfeer die er heerst. Juist om dat deze etsen al zo bekend zijn, dient het begrijpend genieten met alle middelen wakker gemaakt te worden. Enige etsen van Goya zouden hier Rembrandts groot heid in zijn zo eenvoudige techniek (de 18de en 19de eeuw hebben voor de ets allerlei nieuwe mogelijkheden geopend) dubbel doen waarderen. H. SCHMIDT DEGENER ADVERTENTIE Verkoop - Onderhoud - Reparatie Originele onderdelen Uitsluitend bij de officiële agent GARAGE „PARKLAAN" J. SLOT Haarlem - Parklaan 26 - Tel. 14163 Horizontaal1. Bergplaats, 5. blad vezels, van agave, elkeen, 9. ge meenschappelijke weid, 10. gedeelte lijk, 11. stekel, 12. uithangbord v. d. drogisten, 14. vlas- kam, 17. geheel de jouwe (alk.), 19. mondwater, 21. al bino-bunzing, 22. werkplaats, 23. oor logsgod, 24. bemind, 25. soort papegaai, 27. inhoudsmaat, 30. prov. der Z.-Afri kaanse Unie, 33. or gaan, 34. muziekin strument, 35. satan, 36. voorzetsel, 37. breedvoerig, 38. Bijb. figuur. Verticaal: 2. zangdrama, 3. slot, 4. distilleerkolf, 5. sinds, 6. godin v. d. vrede, 7. laan, 12. bij raming, 13. zie ner, 15. vogel, 16. ouderwetse kast, 18. grond, 20. ver. bindingsstuk, 21. hevig, 25. broek draagband, 26. laag, 28. godsdienst, 29. keur, 31. strijdperk, 32. geur. Oplossingen moeten ingezonden worden aan onze bureaux: HAARLEM, Grote Houtstraat 93 en Soenda'plein 37, IJMUI- DEN, Kennemerlaan 154. Oplossingen moe ten uiterlijk Woensdagavond in ons bezit zijn. Wij verzoeken op de enveloppe te schrijven: „Oplossing Puzzle". S.v.p. geen mededelingen voor redactie of administratie bij de oplossingen in sluiten. De oplossingen moeten worden ingevuld op liet gedrukte diagram dat hierboven is afgedrukt. De oplossing van de puzzle van de vorige week is: Horizontaal: 1. iets, 4 tol. 6. riem. 9. oase, 10. eden, 11 Tiel. 12. sen, 13. abbé, 14. reis, 15. gaar, 16. geit. 17. Est 19. laat, 20. alles, 22. rotan, 25. takel, 28. akoniet, 29. Irene, 31. reeds, 34. roede, 37. koet, 39. pro. 40. kern, 41. Nahe, 42. kaam, 43. maar, 44. ent. 45. riet, 46. aren, 47. emoe, 48. Nora, 49. sar. 50. ster. Verticaal: 1. integer, 2. toerist, 3. salet, 4. Tessel, 5. lengte, 6. reaal, 7. inbraak, 8. meestal, 18. slinger, 20. anker, 21. stère, 23. oor, 24. aan. ADVERTENTIE WAGENWEG 29 - TéL. 20513 Ce n'est pas la mise en plis ni le coup de peigne, maïs c'cst La Coupe qui caractérise la Lignc de Coiffure 1951 ADVERTENTIE AAMBE5ENZALF EN ZETPILLEN In Eede (Zeeuwsch-Vlaanderen) is ge stemd over een ontwerp ruilverklaveling, dat in totaal 1100 ha. van 562 eigenaren omvat. Er werden 198 stemmen, vertegen woordigende 650 ha., tegen het plan uit gebracht en 354 stemmen, vertegenwoor digende 431 ha., vóór. Daar niet-aanwezi- gen worden geacht vóór te hebben gestemd, is het plan aangenomen. Niet aanwezig waren» 110 stemgerechtigden. De kosten worden op 700.000 geschat, waarvan 70 procent ten laste van het rijk en 30 procent ten laste van de eigenaren komt. 26. Ate, 27. eed, 29. inkomen, 30. evenaar, eremiet. 33. senator, 35. opeens, 35. dokter, 38. tarra, 40. Karos. De prijzen werden als volgt toegekend: 7.50 mevrouw J. Luitingh-Best, Hya- cinthcnlaan 25, Haarlem; 5 T. v. d. Meu- len, Anemonenstraat 4, Santpoort; f 2.50 mevrouw E. M. van der Eem-Vester, Crayenestersingel 5, Heemstede. Zaterdag 16 Juni viert de speeltuinver eniging „Jong Santpoort" een tuinfeest, dat 's middags bestaat uit wedstrijden voor haar kinderen van 5 tot 10 jaar en des avonds wordt voortgezet met een mu zikale rondgang door Santpoort, te begin nen bij het Broekbergerplein. In de tuin wordt vervolgens, ingeleid met een toespraak van wethouder H. de Boer, een vrolijk programma ontrold, dat melding maakt van een gecostumeerdevoet- balwedstrijd, een serie volksdansjes en een cabaret tot besluit. ADVERTENTIE Laat de gehele onderzijde van Uw wagen „BITTACCEN" Het verlengt de levensduur met jaren Aanvragen aan: Olieslagerslaan 36, Haarlem, Tel. 10570 Ook via Uw eigen garagehouder Alles is beter dan oorlog en wanneer men zich herinnert welke spanningen ook de effectenbeurzen de vorige zomer door maakten toen het Koreaanse conflict tot een derde wereldoorlog scheen uit te groeien, zal men de gezapige rust op het Damrak voor lief nemen en met een slecht gevulde beurs toch maar zijn va- cantie gaan nemen of zijn plannen daartoe maken. Zowel Korea als Indo-China en Iran schijnen vooreerst niet de gevreesde we reldbrand te zullen veroorzaken en al is de internationale toestand niet zonder spanning, van een oorlogspsychose is op en buiten de beurzen toch geen sprake. Maar ook het uitblijven van een oorlog, waarop men zich voorbereidt, brengt span ningen en moeilijkheden met zich mee. Al kan men niet van een kopersstaking spreken, een feit is toch dat de geforceer de behoeftenbevrediging bij het publiek, hier zowel als in de Verenigde Staten tot een einde gekomen is en min of meer een verzadigingspunt heeft bereikt, In de Ver enigde Staten heeft dit, gelijk bekend is, geleid tot een prijzenoorlog tussen twee machtige warenhuizen Macy en Gimbel waarbij de prijzen met 25 tot 40 zijn verlaagd, zodat de getaande kooplust van het publiek opeens weer kon oplaaien. Op zich zelf is een dergelijke prijzen oorlog in de Verenigde Staten geen onge woon verschijnsel, maar zij is naar des kundige waarneming een symptoom van Belangrijk als brakwater-veengebied Het paard kijkt wijsgerig naar de vuilstorting, blijkbaar begrijpt het niet waarover, de mensen zich druk maken, Asscndelft nabij Beverwijk is een typisch dorp. De meeste huizen zijn aan een weg gebouwd en die weg wordt begrensd door vaarten. Met de talrijke bruggetjes doet het even aan Giethoorn denken. Ook is opmerkelijk dat vele huizen van het Zaanse type zijn. Niet alleen zijn ze van hout, maar ook de vorm en de groene verf spreken een duidelijke taal. Het is trouwens niet te verwonderen, want in Assendelft nadert men de Zaanstreek al dicht. Assendelft heeft een natuurreservaat gekregen. Groot is het niet, slechts 1% ha, maar het is aangekocht onder de voor waarde dat de eigenaar de aangrenzende gronden die 15 ha groot zijn, onaangetast laat. Dat wil dus zeggen dat bij elkaar 16V2 ha grond beschermd worden. Deze regeling is tot stand gekomen na overleg tussen Gedeputeerde Staten van Noordholland, Natuurmonumenten en de eigenaar. Het terrein is een goed voorbeeld van brakwaterveengebied. In botanisch opzicht is het dan ook belangrijk. Wij hebben een wandeling over het terrein gemaakt en daarbij veel genoten. Wij troffen het, want het was mooi zonnig weer en dan is zo'n stukje natuur dubbel-mooi. Doordat de grond laag ligt, hier en daar .is het zelfs moerassig, vindt men een levendige plan tengroei. Mooi staan de witte en paarse bloemen in de groene omgeving van gras, mos en struiken. Ook de vele wilgen en zilveren berkjes zijn een lust voor het oog. Met nadruk wijzen wij er op, dat het hier een natuurreservaat betreft en geen recrea tieterrein. Er kunnen geen stromen vacan- tiegangers neerstrijken om verpozing te zoeken, om na het genieten papieren, schil len en dozen van het 12-uurtje achter te laten. Maar wel wordt een enkele natuur liefhebber niet geweerd. 'Trouwens er komen geregeld kunstschilders om de mooie plekjes te vereeuwigen. Eerst werd er op het terrein vuil gestort. Dit wordt gedemonstreerd door onderstaan de foto. Het paard staat midden op een terrein dat opgehoogd is met vuilnis. De boer, die dit land gebruikt, was er niet best over te spreken dat de autoriteiten verboden hebben daar nog meer vuil te storten. Er zijn zó zei hij, in de loop der jaren hier 3000 wagens vuil gestort. Een groot terrein dat heel laag lag is daardoor opgehoogd. Daardoor is een vruchtbaar stuk land verkregen, want land dat opge hoogd is met stadsvuil, behoeft in een reèks van jaren niet bemest te worden. Voor het standpunt der natuurbeschermers voelde deze man niet veel. Hij ziet liever een mooi gras- of bouwland, dan een moerassig stuk land, al groeien daarop ook wilde orchi deeën en zeldzame veldbloemen. Nu is er voor de vuilstorting een ander terrein aangewezen. Het is wel in de om geving van het natuurreservaat, maar er zijn voorwaarden gesteld om te voorkomen dat de omliggende gronden verontreinigd worden. Een weelderige plantengroei en riet van 2 meter hoogte. een algemeen dalende tendenz op de goe derenmarkt, waarop trouwens ook de in dexcijfers van de groothandelsprijzen dui den. Moody's index, van 359 op 1 Januari 1950 tot 509 op 1 Januari 1951 en verder tot 532 op 1 Februari j.l. opgelopen, is be gin Juni tot 491 gedaald, waartoe vooral de dalingen van de prijzen van wol, ka toen en rubber hebben bijgedragen. En zo is het niet bevreemdend dat de scherpe daling in de detailprijzen der grote Ame rikaanse warenhuizen de vraag doet rijzen of soms een economische depressie of zelfs een regelrechte crisis op komst is. Laat ons beginen met te zeggen dat de financiële pers in de Verenigde Staten der gelijke verwachtingen niet koestert. De verslapte kooplust van het publiek ziet men als een natuurlijke reactie op de ge forceerde aankopen sinds medio 1950 en de prijsverlagingen bij de fabrikanten en groothandelaren als een gevolg van de abnormaal grote voorraden, welke men uit vrees voor oorlog en schaarste heeft gevormd. Wallstreet Journal weet mede te delen dat de voorraden bij de fabrikanten op het ogenblik 29 groter zijn dan een jaar geleden en dat de verkopen geen ge lijke tred houden met de vergrote pro ductie. Tot op zekere hoogte is de situatie in ons land aan die van de Verenigde Staten gelijk. Ook hier zijn door de fabrikanten en groothandelaren tegen oplopende prij zen omvangrijke voorraden gevormd, zo als ook wel uit de abnormaal hoge import- cijfers kan blijken. Zolang het publiek bleef kopen, waren er zelfs fabrikanten en handelaren, die slechts beperkt leverden, .omdat zij nog hogere prijzen verwachtten. Nu deze zijn uitgebleven en voor enkele producten als tin, rubber, wol, katoen, een ferme prijsdaling is ingetreden, met als psychologisch gevolg dat de kopers zich terugtrekken, bemerken fabrikanten en groothandelaren en ook detaillisten, mede als gevolg van de credietbeperkende maat regelen der regering, dat hun kasmidde len opraken waardoor velen hunner wor den gedwongen om te „spuien" hetgeen natuurlijk alleen tegen lagere prijzen mo gelijk is. Zo zien we thans in textielzaken en kledingmagazijnen prijzen, die even vergeten waren. Als men vraagt hoe lang dit zal duren en of een verdere prijsdaling moet wor den verwacht, kan worden vooropgesteld dat zulks voor een goed deel van de gang van zaken in de Verenigde Staten afhan kelijk is. Een verdere daling van de groot handelsprijzen daar zal stellig haar weer slag in ons land doen gevoelen. Aan de ene kant zou dit als een voordeel kunnen worden beschouwd. De Nederlandse rege ring heeft er immers reeds een paar jaar op gespeculeerd. Onze ruilvoet zou er beter van worden, hoewel uiteraard ook onze exportprijzen zouden moeten worden verlaagd om in het buitenland kopers te kunnen vinden. Maar aan de andere kant gaan lagere prijzen doorgaans met een verslapping van de handel gepaard en noodzaken zij tot inperking van productie, gelijk daarvan thans reeds de voorbeelden kunnen worden genoemd. Staan we voor Gesteld dat er inderdaad een periode van deflatie voor de deur staat, hetgeen overi gens niet waarschijnlijk is, en op grote schaal werkloosheid optreedt, zal de rege ring dan de herhaaldelijk door staats secretaris dr. Van Rhijn aangeprezen re medie toepassen en voor rekening van de overheid grote publieke werken uitvoeren om werkloosheid te voorkomen of te be strijden? Zo luidde toch immers de theorie. Tot dusver is de practijk «nders. Want de uitvoering van publieke werken wordt juist aan banden gelegd, hoewel daarvan reeds werkloosheid het gevolg is. Men meent in de Verenigde Staten dat het zich uitbreidende defensieprogram nog niet een voldoende stimulans heeft opge leverd voor het prijsniveau om de achter uitgang in de civiele sector van de econo mie te compenseren. Komt het defensie program op volle toeren en ook als de vredeskansen stijgen, zal men daar ver moedelijk niet van afzien dan wordt verwacht dat de te grote voorraden spoe dig in tekorten zullen verkeren en zelfs voor een nieuwe inflatieperiode moet wor den gevreesd. Inflatie is, zolang ze kan worden bestendigd, voor een regering heel wat gemakkelijker dan deflatie. Want inflatie is de lijn van de minste weerstand. Gelukkig wil", zoals uit de jongste publicaties Bezuinigings nota, Deviezennota, Credietbeperking gebleken is, de Nederlandse regering" die kant niet meer op.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 5