HORLOGES VAN NIEL fet Tito speelt handig zijn Groot - Macedonië troefkaart Overvloed van festivals een probleem dat filmproducenten zorgen baart Maar ook hij kan het trieste probleem der Griekse kinderen niet oplossen De Wijze Uil Een Eeuw Celeden VRIJDAG 5 OCTOBER 1951 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 3 Systeem van prijstoekenning onjuist Agenda voor Haarlem Prof. dr. ir. H. van Riessen A rHoe is het ontstaan?^ TEGEN HEUG EN MEUG V. J Bervoets Vriezelaar voor Haarlem: Grote Houtstraat 46 Wibisono gegriefd door belediging van Schacht Saam m Haarlem Nu voor 1951 de filmfestivals achter de rug zijn, is er aanleiding tot het maken van enige opmerkingen over die festivals in het algen- -en, naar aanleiding van de ervaringen. is in de jaren na de oor log zo langzamerhand een „hoogconjunc tuur" in filmfestivals ontstaan. Vroeger was er alleen de Biennale van Venetië en die hield men zoals uit de naam blijkt slechts om de twee jaar. Nu is er niet slechts ieder jaar een „Biennale", die dus eigenlijk herdoopt zou moeten worden, maar er zijn ook (jaarlijks of tweejaar lijks) festivals te Cannes, Locarno, Ma- rianske Lazne, Biarritz, Knokke. Dit jaar moest men Uruguay en Berlijn aan die reeds respectabele lijst toevoegen. Voor het volgend jaar heeft Barcelona plan nen Tot op zekere hoogte is deze overvloed voor de film niet ongunstig. Elk festival betekent een krachtmeting of, liever ge zegd, een kwaliteitsmeting. De deelnemen de landen zenden hun beste werken en doordat daarop internationaal de aandacht wordt gevestigd, is de kans groter dat die bijzondei'-goede films in vele landen in roulering komen. Een nadeel evenwel is, dat de kwantiteit van de festivals de gemiddelde kwaliteit van de films moet drukken: de deelne mende landen moeten hun goede films ver- délen over teveel festivals en dat doet dus de gunstige werking van die festivals weer tot op zekere hoogte te niet. Wie, als schrijver dezer regelen, in de gelegenheid is geweest, de belangrijkste in 1951 ge houden festivals te bezoeken, zal hebben bemerkt, dat er meestal slechts een vrij bescheiden aantal films is van waarlijk grote kwaliteiten, dat er voorts veel mid delmatigs is en zelfs ook wel het een en ander dat eigenlijk bedroevend slecht ge noemd moet worden. Tot die laatste cate gorie behoorden te Berlijn bij voorbeeld de Duitse films, te Cannes en nu te Vene tië de Spaanse, waarvan er toch telkens weer, om onverklaarbare redenen, ver scheidene in vertoning komen. Vermindering gevraagd Het probleem van het teveel aan festi vals heeft de Internationale Federatie van Organisaties van Filmproducenten met zorg vervuld. Een uitspraak daarover deed zij reeds in Maart van het vorig jaar, toen zij overigens nog niet, zoals nu het geval is, vrijwel de gehele filmproductie van het niet onder communistische invloed staande deel van de wereld omvatte. Zij uitte toen de wens, dat er voortaan slechts één festi val per jaar zou zijn. Filmfestivals echter zijn onder andere aantrekkelijk voor de bevordering van het touristenbezoek aan badplaatsen. Om die en om andere rede nen is die wens van de producenten een vrome wens gebleven. Nu haar aanvankelijk ingenomen stand punt niet te handhaven was, heeft de Fe deratie de kwestie opnieuw onder ogen ge zien. Zij besloot en het ziet er naar uit, dat men nu met haar opvattingen wel re kening zal moeten houden voor het ko mende jaar slechts de festivals van Can nes en Venetië officieel te erkennen. Aan andere festivals zullen de producenten slechts medewerking verlenen als ze geen wedstrijdkarakter dragen. Daarmee zal dus vermoedelijk in de toekomst voor alle an dere filmfeesten dan die te Cannes en Venetië het element van wedstrijd en dus van prijzen vervallen. Intussen zullen toch ook dan de deelnemende landen zo sterk mogelijk voor de dag willen komen, zoals dit jaar bij voorbeeld te Knokke, bij haar gehouden „filmweken"-zonder-prijzen, het geval was. ADVERTENTIE ZENITH - ETERNA - BUREN Originele Zwitserse fabrieksmerken UURWERKEN GROTE HOUTSTRAAT 86, HAARLEM 68 jaar speciaalzaak VRIJDAG 5 OCTOBER Stadsschouwburg: Hoofdstad operette „Ich küsse ihre Hand, Madame", 8 uur. Concert gebouw: Concert H.O.V., 8 uur. Gedempte Oude Gracht 47: spreker ds. M. W. Smink, 8 uur. Lange Veerstraai 16: Spiritistische kring „Geestelijk Leven", 8 uur. Palace: „Het pad der zonde", 18 j., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Het leven van een danseres", 18 j., 7 en 9 15 uur. City: „Zwaard in de woestijn". 18 j., 7 en 9.15 uur. Spaame: „Het grens- legioen", 14 j., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Ik zoek vergelding", 18 j., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: ,Angelo", 18 j., 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 9 OCTOBER Stadsschouwburg: Hoofdstad operette „Ich küsse ihre Hand, Madame", 8 uur. Biosco pen: Middag- en avondvoorstellingen. Rem brandt en Palace: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Spaame: 2.30, 7 en 9.15 uur. City: 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. (Zie programma van Vrijdag). Een beeld uit de te Venetië vertoonde charmante Italiaanse film „Parigi sempre Parigi" (hetgeen betekent: Parijs is altijd Parijs) van Luciano Emmer. Die film had eigenlijk wel een prijs verdiend. Het Op de festivals tot dusver gebruikelijke zon derlinge systeem van prijstoekenning was er echter oorzaak van dat zij er geen kreeg, maar een zeldzaam vervelende Engelse rolprent wel. De dit jaar gehouden festivals hebben niet slechts de gebreken getoond van hun te groot aantal, er is ook duidelijker dan vroeger een principiële fout van de prijs toekenning aan het licht getreden: de fout dat men niet slechts voor de beste films als geheel prijzen toekent, maar ook voor bepaalde onderdelen van een film. Zo kon het gebeuren, dat te Venetië twéé prijzen werden toegekend voor een film, die een volslagen mislukking bleek: „De moord in de Kathedraal" naar het gelijknamige stuk van T. S. Eliot. Die film kreeg een prijs voor haar décors en een voor haar costuums. Décors en costuums waren in derdaad mooi, maar verder heeft die film geen enkele kwaliteit die haar hetzij voor de grote massa der bioscoopbezoekers, het zij voor een select publiek aantrekkelijk zou kunnen maken. Door de toekenning van zulke prijzen geeft men een scheef beeld: dergelijke bekroningen wekken zo wel bij de impoi-teurs als bij het publiek veel te hoge verwachtingen. Men denke zich eens in: men zal Moord in de Kathe draal, een film om op slag bij in slaap te schieten, kunnen uitbrengen onder de leu ze: „Het te Venetië dubbel-bekroonde meesterwerk"! Veel beter is een systeem, waarbij men alleen prijzen toekent voor de films als Het bestuur tot oprichting en instand houding van bijzondere leerstoelen in de Calvinistische wijsbegeerte aan openbare universiteiten en hogescholen heeft voor de toegewezen leerstoel aan de Technische Hogeschool te Delft benoemd prof. dr. ir. H. van Riessen te Amsterdam, om onder wijs te geven in de Calvinistische wijsbe geerte, in het bijzonder ten aanzien van haar betrekking tot de techniek. Prof. dr. ir. Van Riessen werd in 1912 te Bloemendaal geboren en studeerde aan de Technische Hogeschool te Delft. In 1949 promoveerde hij cum laude aan de Vrije Universiteit te Amsterdam op een proef schrift getiteld „Filosofie en Techniek". Hij was in de illegaliteit voorzitter van de stichting L.O.-L.K.P. en redacteur van „De Zwerver". Hij is secretaris van de Centrale Commissie der Anti-Revolutionnaire Partij en vice-voorzitter van de Stichting 1940 1945. ADVERTENTIE geheel. Een film is slechts geslaagd als zij in al haar onderdelen aan hoge of althans redelijke eisen voldoet. Een dergelijke, ver standiger prijstoekenning paste men te Berlijn toe. Daar had men een indeling van de films in groepen gemaakt, waar voor veel te zeggen is. Ook dat echter kan tot zonderlinge consequenties leiden, als men een film niet goed weet „onder te brengen" in een dier groepen: zo viel ts Berlijn een ernstige film als „Justice est faite", die een belangrijk maatschappelijk probleem behandelt, in de 'categorie „poli tie- en misdaadfilms", waarin de thrillers thuishoorden. Nieuwigheden Het Venetiaanse festival heeft zich in tweeërlei opzicht onderscheiden van de overige festivals. Men heeft het verwijt willen ontgaan, dat zulk een feest uitslui tend iets is voor de „upper ten" of laat ons zeggen de „upper thousand" een verwijt waartoe de omstandigheden op dat zeer iuxueuze Lido uiteraard spoedig lei den. De festivalfilms werden daarom ook, in de arena achter het Palazzo del Cine ma, tegen redelijke toegangsprijzen ver toond voor het gewone publiek. Bovendien waren er gratis filmvoorstellingen voor de arbeidersbevolking. Omdat er in Venetië zelf voor zo iets géén plaats is (de eiland jes, die tezamen de prachtige stad vormen, zijn volkomen volgebouwd!), gebeurde dat op een groot sportveld in Mestre, de stad op het vasteland, waarmee de Dogenstad door een kilometerslange brug is verbon den. Voor dit festival-voor-de-kleine-man was de belangstelling enorm groot. Het andere onderscheid, dat echter ook het vorige jaar al bestond en dat bezig is een belangrijke traditie te worden, was een met het filmfeest verbonden „film- markt". Die duurde nog voort nadat het eigenlijke festival was geëindigd. Op deze filmmarkt of -beurs vertoonde men voor honderden filmverhuurders uit Italië en uit vele andere landen films uit twaalf verschillende landen. De filmproducenten hebben er goede zaken gedaan: matig ge schat is er volgens de tot nu toe bekende gegevens op die filmmarkt voor 600 mil- lioen lire, dat is voor bijna vier millioen gulden, omgezet! Verscheidene onderhan delingen over de aankoop van vertonings rechten zijn uiteraard nog gaande. Geen wonder, dat zoveel filmproducenten op de Biennale met glundere gezichten rond liepen! JAN KOOMEN C XXXX XXXX# ^X><>C,XXXXi> XX> 1:;XXX£> XXX> 1 X=X:XS> tO 1><XX> „l IxXXë f |<XXÏ M?X:X£ï J:x>è S XXnJ ^BXXS V| -ZSfcxx^ ^XXXX> XX XX x> <xxxx> xxfxx>< <xx><> XXXj>< iéëë< xx> <xrx> <x> <X> «xS <x> <X5> <X> <X> Het werkwoord heugen kennen wij nog in de betekenis: zich herinneren. Heug is dus: herinnering, maar ook: ge dachte, zin. Het kwam mij in de zin is: ik herinnerde mij. Maar zin betekent ook: lust, trek. Meugen is natuurlijk hetzelfde als: mogen. Dit werkwoord betekent niet alleen: toestemming hebben, maar ook: kunnen. Dit blijkt al duidelijk uit het rijmpje Bij mekaar deugen ze niet, Van mekaar meugen ze niet, dat slaat op verliefde mensen die altijd ruzie maken en toch niet zonder elkaar kunnen. Tegen heug en meug is dus: tegen zijn zin en zijn kunnen in, waar bij heug meer de geestelijke en meug meer de stoffelijke zijde vertegenwoor digt. Maar dit verschil is voor ons taal gevoel geheel en al teloor gegaan. Tegen heug en meug eten wil nu slechts zeg gen: eten, terwijl men reeds volkomen verzadigd is. ADVERTENTIE Keenleyside inmiddels naar Manilla vertrokken DJAKARTA De Indonesische minis ter van Financiën, de heer Wibisono, heeft aan Aneta meegedeeld zich zeer gegriefd te voelen over de uitlatingen van de heer Keenleyside over Hitiers voormalige finan ciële goochelaar Hjalmar Schacht. De heer Keenleyside, directeur-generaal van de or ganisatie voor technische bijstand van de UNO. weigerde op een receptie de hand van Schacht te drukken en gaf vervolgens uiting aan zijn mening, dat Schacht „een schande voor het menselijk ras is". Hij legde later nog een verklaring af over Schacht, die aan duidelijkheid weinig te wensen overliet. Minister Wibisono heeft nu gezegd de verklaring van de heer Keen leyside te beschouwen als een belediging aan het adres van de Indonesische regering, daar Schacht door die regering is uitge nodigd. Wibisono zei: „Het past een buitenlandse gast als de heer Keenleyside niet om een gast van de regering in het openbaar te beledigen. Ik ben van mening, dat een langer verblijf van de heer Keenleyside in Indonesië hierdoor niet wenselijk is". Voelde de heer Wibisono zich gegriefd, Schacht was werkelijk boos. Hij legde een ellenlange verklaring af, waarin hij de heer Keenleyside een lage lasteraar noem de en hem uitnodigde een klacht tegen hem, Schacht, in Duitsland in te dienen. Hij releveerde zijn vrijspraak in Neurenberg (liet echter na zijn veroordelingen door Duitse gerechtshoven te noemen) en gaf vervolgens een overzicht van de vele po gingen, die hij naar zijn zeggen had on dernomen om Hitler ten val te brengen. Hij was met die pogingen al in 1938 begonnen. Dat de UNO iemand als de heer Keenley side uitstuurde, getuigde volgens Schacht van weinig psychologisch inzicht. De heer Keenleyside is gisteren inmid dels naar Manilla vertrokken. Op Schiphol arriveerde Donderdag avond Hamid Jojo Jararoso, prins Mang kunegoro VIII. een der vier zelfbestuurders op Java, met zijn echtgenote. Hij werd be groet door mr, dr. Moh Achmad. waar nemend Hoge Commissaris van Indonesië in Nederland. De prins brengt een privébezoek aan Nederland. (Door mr. C. Binnerts, lid van de Neder landse delegatie in de Balkan-commissie van de U.N.O.) Wanneer men de kaart van Zuid-Oost- Europa voor zich neemt én daarop het Zui delijk deel van Joegoslavië, de Noordelijke provincies van Griekenland en een klein stuk van Zuidwest-Bulgarije met een pot loodstreep tot één geheel maakt, dan heeft men in ruwe schets de geografische onder grond van wat van oudsher de „Macedo nische kwestie" wordt genoemd. De fictieve staat Macedonië of „Groot- Macedonië" zou dan gevormd moeten worden door de drie bovengenoemde land streken, waarvan alleen de Griekse pro vincies economisch belangrijk zijn, vooral door hun tabakscultuur, zonder welke Griekenland met nóg groter snelheid, dan thans reeds het geval is, zijn economische ondergang tegemoet zou gaan. Het Zuide lijk deel van Joegoslavië dat inderdaad Macedonië heet en na wereldoorlog II als een van de zes federale volksrepublieken van Joegoslavië te voorschijn kwam, heeft economisch weinig te betekenen, maar is voor de algemene politiek van het land be langrijk. Het wordt namelijk beschouwd als de bakermat van de Macedonische beweging en is als zodanig op het ogenblik een troef kaart in de hand van maarschalk Tito. Fictie Nu kan men met recht betogen, dat dit hele begrip „Groot-Macedonië" eigenlijk niet meer dan een fictie.is en dat de drie landstreken, waaruit het zou moeten be staan, in het geheel geen eenheid vormen. Maar zulk een betoog, al is het nog zo overtuigend, valt hier volkomen in een luchtledig, omdat er voor een redelijke argumentatie in het politiek-nationalistisch klimaat van de Balkan geen plaats is. Het bezigen van het woord „Macedonië" alleen al, is hier te vergelijken met het uitspreken van een soort wachtwoord, dat met één slag alle instinctief-nationalistische harts tochten op de meest felle wijze ontketent. En dat wil wat zeggen in dit toch al zo explosieve deel van Z.O.-Europa. Men zal deze Macedonische kwestie overigens moeten zien in een historisch perspectief en in het bijzonder tegen de achtergrond van het Russische imperia lisme der Czaren, later van dat hunner op volgers. De Czaren hebben sedert het begin van hun pogingen om directe toegang te verkrijgen tot de Aegeïsche en daarmee tot de Middellandse zee de „oifde wereld zee" het begrip Macedonië gebruikt. En meestal vonden zij Bulgarije bereid om deze kaart voor hen te spelen, waarbij dit land dan een „Groot-Bulgarije" werd voor gespiegeld, inbegrepen de zojuist genoemde delen van Griekenland en Joegoslavië. Hadden de Czaren in dit door de eeuwen heen gespeelde en tenslotte door hen ver loren spel maar één pijl op hun boog, hun Sovjet-opvolgers konden in dezelfde imperialistische drang naar de Middel landse zee en ijsvrije havens naast deze nationalistische factor een tweede register opentrekken het revolutionnaire ideaal van het internationale communisme. Ook de „rode Czaar" Stalin is het tot nu toe echter niet gelukt om dit oude doel te bereiken. En in zijn politiek tegenover de Balkan en de Macedonische kwestie heeft hij zelfs nimmer definitief gekozen tussen de twee genoemde wegen, die hier voor hem openstonden. Hij heeft integendeel geprobeerd om beide registers tegelijk uit te trekken en hier vond hij op eenmaal Tito tegenover zich, die van deze tweeslachtig heid in de Balkan-politiek van het Sovjet imperium, vooral sedert zijn breuk met de Cominform in Juni 1948, een dankbaar ge bruik heeft gemaakt. Tito heeft de kaart van het nationalisme in de Macedonische kwestie op voortreffelijke wijze gespeeld. Weliswaar heeft hij zijn aanspraken op het Griekse deel van „Gx-oot-Macedonië" in welbegrepen eigenbelang voorlopig laten vallen, maar kort geleden heeft hij weder om dreigende klanken doen horen in ver band met beweerde onderdrukking van de ongeveer 80.000 Macedoniërs, althans lieden met een Slavische tongval, die in het Nooi-den van Griekenland wonen op een totale bevolking van meer dan ander half millioen. En voorts heeft Tito de Ma cedonische taal tot de officiële taal van de volksrepubliek Macedonië gebombar deerd en Servisch als vreemde taal op de scholen als leervak ingevoerd. Deze Macedonische politiek van maar- schalk Tito heeft eveneens een enorme terugslag op het probleem van de ontvoer de Griekse kinderen, waarvan er op het ogenblik ongeveer 9000 in Joegoslavië zijn. Het grootste deel hiervan leeft met zijn familie in de republiek Macedonië en deze families wensen over het algemeen niet naar Griekenland terug te keren. Zij voelen zich meer Macedoniërs dan Grieken, waar aan het feit wel niet vreemd zal zijn, dat de bevolking van deze republiek Macedo nië beter behandeld wordt en meer voor rechten geniet dan de rest van het Joego slavische volk. Triest probleem Ongeveer 1000 van het totaal aantal Griekse kinderen, die niet in gezelschap van hun ouders in Joegoslavië zijn, worden verzorgd in een zevental over het gehele land verspreide kindertehuizen en men mag verwachten, dat het grootste deel hier van op den duur wel naar Griekenland zal worden teruggebracht, in aansluiting op het reeds teruggegeven aantal van 366. Er is bij dit Griekse kinderprobleem nog een merkwaardige bijzonderheid aan de dag getreden, die overigens geheel past in Tito's Macedonische Balkan-politiek. De regering van Joegoslavië eist namelijk op het ogenblik een aantal van ruim 2500 Griekse kinderen terug van verschillende Cominformlanden, voornamelijk van Hon garije, Roemenië en Tsjechoslowakije. Deze kinderen werden in de jaren van de Griek se guerilla-oorlog over de grens naar Joe goslavië gebracht en daarop naar de zo juist genoemde, toen nog met Joegoslavië bevriende landen doorgezonden. Thans, na Tito's breuk met het Sovjet-blok, worden ze weer teruggeëist, echter niet om naar Griekenland te worden gevoerd, maar om dat zij als Macedoniërs worden beschouwd en dus „rechtens" in Joegoslavië thuis be horen. Dat deze kinderen onder de tegen woordige omstandigheden nog ooit naar Joegoslavië of Griekenland zullen terug keren, is echter uitgesloten. Wanneer men het totale, door de Grieken genoemde aantal van 28.000 sedert 1946 ontvoerde kinderen vergelijkt met de zo juist gegeven cijfers, dan kan men niet aan de wrange conclusie ontkomen, dat dit probleem als hopeloos moet worden be schouwd. De bange zekerheid, dat deze kinderen thans reeds voldoende met de leerstellingen van het communisme zijn doordrenkt en dus voor de vrije wereld verloren, voegt zich onafwendbaar bij het mensonterende feit, dat deze zelfde vrije wereld hier vol slagen machteloos staat. TONEEL EN CABARET Zondag 7 October, Concertgebouw, 8 uur: Opvoering van het blijspel „Perzik en pruim.... in zuidvruchten" met Herman Bouber, Max Tailleur en vele anderen, Maandag 8 October, Stadsschouwburg, 8 uur: Ballet-recital onder leiding van Sonia Gaskell met begeleiding door de H. O. V. onder directie van Marinus Adam. Solis ten: Marianne Boedijn. Loeki van Oven, Hanny Bouman, Maria Huisman, Aart Ver stegen, Martin Scheepers. Het programma vermeldt onder meer: Les Sylphides. De stervende zwaan, Rhythme en klank, duet uit Casse-Noisette. (Haarlemse Kunst gemeenschap). Dinsdag 9 October, Stadsschouwburg. 8 uur: Comedia vertoont het blijspel „Het land goed Stepantsjikowo", naar de gelijk namige humoristische roman van Dosto- jewski door Marie-Louise Doudart. Regie: Cor Hermus. Donderdag 11 October, Stadsschouwburg, 8 uur: „De ingebeelde zieke" van Molière met Louis Saalborn in de titelrol door het- Amsterdams Toneelgezelschap onder regie van Kees van Iersel. CONCERTEN Vrijdag 5 October, Stadsschouwburg, 8 uur: „Ich küsse ihre Hand, Madame" van Ro bert Stolz door de Hoofdstad-Operette. Regie Otto Aurich, muzikale leiding Fredy Salten. Met Fritz Steiner, Ruth Rhoden en Claire Clairy. Vrijdag 5 October. Concertgebouw, 8 uur: De H. O. V. speelt onder leiding van Toon Verhey de Akademische Festouverture van Brahms, het Pianoconcert en de Twee de Symphonie van Schubert. Solist is Sas Bunge. Vrijdag 5 October, Waalse Kerk, 8 uur: Psalmbewerkingen door Haarlems Kamer koor onder leiding van Dolf Hendrikse. Zaterdag 6 October, Stadsschouwburg. 8 uur: Hoofdstad-Operette, zie Vrijdag. Verdere herhalingen: Zondag 7 October 2 en 8 uur. Zondag 7 October, Teyelers Museum. 2 uur: Bespeling 31-toons-orgel door Paul Chr. van Westering met medewerking van het koor der Begijnhofkaoel. Uitgevoerd wor den werken van Sweelinck, Handel. Hur- lebusch en Fauré. Zondag 7 October, Concertgebouw, 8 uur: Populair concert door Amsterdams tokkel- orkest Caecilia met zang van Willy van der Steeg en Cees Borger. Verder ODtreden van de guitarist Chris Mouter (Tuinzaal). Maandag 8 October, Concertgebouw, 8 uur: Chopin-recital door de Poolse meester- pianist Stefan Askenase (Nocturnes, wal sen en mazurka's). Maandag 8 October, Concertgebouw, 8 uur: Viering derde lustrum van de Bond van vocale kwartetten. Medewerking verlenen Lorenzo Pappolo en Sas Bunge, viool en piano. (Tuinzaal) Dinsdag 9 October. Concertgebouw. 7.30 uur: Generale repetitie „Jeanne d' Are au bücher". Woensdag 9 October, Concertgebouw, 8.15 uur: „Jeanne d' Are au bücher" van Paul Claudel en Arthur Honegger door de Christelijke Oratoriumvereniging onder leiding van George Robert. Vocale solis ten: Corry Biister, Akke de Vries. Han le Fèvre en anderen. Declamatie: Georgette Hagedoorn en Henk Schaer. Begeleiding: het versterkte Residentie-orkest. Donderdag 11 October, Grote Kerk, 3 uur: Orgelbespeling door George Robert. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Eretentoonstelling van werken door Coba Ritsema, tot 17 October, (1016 uur, op Zondag 1316 uur). Het Huis van Looy: Bezichtiging voormalig woonhuis Jac. van Looy, Donderdag 1012 uur en Zondag 1417 uur. Kunsthandel Leffclaar: Grafisch werk van M. C. Escher (tot 18 October, Grote Markt). De kunst van het edelsmeden (tot 21 October, Wagenweg). DIVERSEN Dinsdag 9 October, Nassauplein 8: Bernard IJzerdraat spreekt over „Rhythme en we reldorde" voor de Soefi-beweging. ADVERTENTIE SLAAPADVIEZEN VAN Omdat de Franse leraren staken heeft de regering vrijwilligers moeten recruteren om bij het afnemen van de schoolexamens toezicht te houden. Een Parijse huisvrouw geeft een der examinandi zijn opgaven. Het Allerbeste slaapadvies dat lk U kan geven, is 'n MATRAS Slaap er geen nachtje óver, slaap er eens 'n nachtje óp! Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 4 October 1 851 's-GR AVENHAG E. In de ijzer gieterij van de heeren Enthoven en Compagnon hier ter stede is gereed ge komen het kolossale standbeeld van den vermaarden schilder Rembrandt, het welk bestemd is om een der pleinen van de hoofdstad des Rijks te versieren. Het beeld is alleszins zuiver en volkomen in overeenstemming met het ontwerp van den beeldhouwer Royer. Ofschoon het eene hoogte heeft van vijftien k zestien voeten is het uit één stuk gegoten, met eene betrekkelijk geringe ijzerdikte. Men mag aannemen, dat de goede uit slag van dezen, in ons land buitenge wonen, arbeid de vaderlandsche nijver heid tot eer zal verstrekken Xa den afloop der afgieting zijn de werklieden der fabriek op eane gepaste wijze onthaald

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 5