BROEKHOF Lynne Thorn's dilemma -Clowntje Riek Getuigenisavond van „Kerk en Vrede" Het plan-Schuman De organist Piet Kee Juda en Van Renesse speelden sonates Jurkjes en Manteltjes Fenomenaal orgelspel in de Concertzaal „Wij moeten liever willen lijden dan vechten" VIER VOORBEELDEN Burgerlijke stand van Haarlem Uw bestellingen worden keurig thuisbezorgd Eind 1953 bouw centraal „visserij lab" in IJ muiden dfef re/ye/e/t Lezing van P. R. Bentz van den Berg FEUILLETON Vanaf heden Voor de kinderen Porceleinen Eet-, Ontbijt- en Theeserviezen Brandweer en Openbare orde Geslaagde politiemannen Jeanne Demessieux gaf een romantische avond Boete voor handel in gesmokkelde horloges WOENSDAG 19 DECEMBER 1951 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE IIAARLEMSCHE COURANT Op een getuigenisavond van „Kerk en Vrede" jn de Begijnhofkapel sprak Dins dagavond ds. K. Strijd over de viering van het Kerstfeest tegen de achtergrond van de crisis, waarin de wereld verkeert en de dreiging van een nieuwe oorlog. Aan de vlucht in de „Kerstrorviantiek", waarbij men het leed in de wereld graag eens even vergeet, mogen Christenen naar hij zeide niet meedoen. Het is in strijd met de Kerst boodschap. „De massale vernietigingsmid delen, die op grote schaal in Oost en West worden aangemaakt; zijn op geen enkele manier in overeenstemming te brengen met het Kerstevangelie. Eén van beide moet wijken". Het afzweren van de geweldtheorie is niet alleen een deel van de Christelijke leer, maar het anti-militaristisch principe wordt volgens ds. Strijd ook door de histo rie gerechtvaardigd. „We hebben twee we reldoorlogen voor recht en vrijheid achter de rug en wat is er zowel in Oost als West van die idealen terechtgekomen?", vroeg hij, onmiddellijk daarop antwoordend, dat in Duitsland en Italië het fascisme de kop weer opsteekt en dat „we zelf bezig zijn de vrijheid op te rollen in de nervositeit, die elke bewapeningswedloop kenmerkt". Christus gebiedt de zijnen een nieuwe weerbaarheid. De consequentie daarvan kan voor hen betekenerf* dat zij hun leven of hun vrijheid en bezit zullen verliezen. In de Oost-zone van Duitsland groeit, vol gens spreker, het aantal Christenen, dat er op aandringt Rusland niet „met de wape nen der barbaren" te bestrijden omdat de communistische uitdaging elders, en wel op sociaal-économisch gebied ligt. Zij pro testeren tegen onmenselijkheden van de Russen en sluiten zich niet bij de commu nisten aan „omdat ze niet in de leugen wil len leven". Er zijn er onder hen, die blij ven en er zijn er die geruisloos verdwij nen. Dat is het risico, dat volgens ds. Strijd het Christendom inhoudt. „Wij zullen mis schien ook voor de keus worden gesteld öf te vechten öf geluidloos te verdwijnen. In dien we voor het eerste kiezen, dan zijn we geen volgelingen van Christus". „Wij zijn te zeer gezeten burgers gewor den om nog te beseffen, dat de wil tot het lijden een wezenlijk Christelijke trek is", vervolgde spreker. Op een vaak geuite tegenwerping tot „Kerk en Vrede", dat zij het communisme in de kaart zou spelen antwoordde hij: „Wij zijn vrije mensen, door niemand gebonden dan dooi- Christus. En of dat laatste de communisten al of niet in de kaart speelt, interesseert ons niet". Ofschoon erkennend dat de Hervormde kerk reeds ver meegaat met het standpunt van Kerk en Vrede tegenover de bewapening, merkte ds. Strijd bij de beantwoording van vragen nog op, dat de kerken in het Wes ten zowel als in het Oosten zich er nog altijd bij neerleggen. Hij vergeleek deze houding met die van Engelse priesters die nog maar een eeuw geleden op grond van een uitvoerige bijbelse documentatie trachtten aan te tonen, dat de slavernij nooit mocht worden verboden. ADVERTENTIE van de 50 soorten vleeswaren, waaronder de fijnste galan tines en pasteien, die slager Broekhof voor de Kerstdagen in eigen keuken bereidt. 1. Getruffeerde kalfsborsten 2. Exclusieve Hausmacher 3. Ganzenlever - galantine 4. Zwezerik-pastei KRUISSTRAAT 4 tussen Funckler en N. Gracht telefoon 11187 HAARLEM 18 December 1951 ONDERTROUWD: 18 Dec., P. F. van Boe kei en F. Niemann. BEVALLEN van een zoon: 15 Dec., A. J. van den Bergvan der Post; 17 Dec., A. M. C. Vermeijs—van Reijsen; 18 Dec., A. M. van der Stoop—Streng; S. Kortekaas—Wijnands. BEVALLEN van een dochter: 14 Dec., L. JonkerSteinmeier; 15 Dec., P. Blonkvan Loenen; 17 Dec., M. E. Timmermans—Maer- tens: E. P PrinsVerheijde. O VERLÉDEN: 15 Dec., M. Kleijne, 55 j„ Gen. Bothastraat; 16 Dec., T. van Deursen— Kroezen, 73 j., Ged. Oude Gracht; S. Wassen- berg—Daane, 84 j., Zuidpolderstraat; 17 Dec., L. R. MeijerHavinga, 18 j., Hazepaterslaan. ADVERTENTIE Voor de a.s. feestdagen LEVEREN WIJ WEER onze welbekende Hors d'Oeuvres Russische eieren Huzaren-salades Polonaises gevuld met ijs Polonaises gevuld met slagroom STATIONSPLEIN 6 TEL. 21750 Coördinatie van diverse laboratoria Als er geen grote verandering in de plannen komt, zal aan de Strandweg in ieder geval aan IJmuidens „Zuidzij" tegen het einde van 1953 begonnen kunnen wor den met de bouw van het „Centraal labo ratorium voor de visserij", waarvoor op de gisteren door de Tweede Kamer goedge keurde begroting voor Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening een bedrag van 200.000,„om te beginnen" is uitgetrok ken. Nederland, dat tot nog toe bij de na burige visserijmogendheden deerlijk achter is gebleven op het nog verre van ontgon nen gebied van het zeeonderzoek, zal wel licht de kans krijgen door dit laboratorium de plaats te veroveren, waar het als be langrijk visserijland recht op heeft. De thans nog in Den Haag, Utrecht, Den Hel der, Amsterdam en ten dele ook Groningen verspreid liggende biologische en chemi sche laboratoria zullen, indien er eeh op lossing gevonden wordt voor de huisvesting der ongeveer 40 personeelsleden in IJmui- den, binnen afzienbare tijd dus gecentrali seerd worden in Nederlands grootste vis sershaven. En daarmee zal een oude wens in vervulling zijn gegaan, daar reeds ge ruime tijd moeilijkheden worden onder vonden bij het wetenschappelijk onderzoek voor de visserij. ADVERTENTIE Voor de Feestdagen OUDE JENEVER (van de Kuyper) bestellen. De heer P. R. Bentz van den Berg, direc teur van de Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken N.V., heeft gistermiddag ditmaal voor het departe ment Haarlem van de Nederlandse Maat schappij voor Handel en Nijverheid weer een van zijn uitnemende lezingen over het plian-Schuman gehouden. De spreker, zelf lid van de Nederlandse dele gatie die de Schuman-overeenkomst tot stand hielp komen, volgt bij zijn aanbe veling voor het plan een ongebruikelijke procedure. Hij geeft een lange opsomming van de uiteraard nogal talrijke bezwaren, die zowel in Nederland als daarbuiten zijn gerezen en komt daarna tot de conclusie, dat ondanks deze bezwaren de Europese staal- en kolengemeenschap wenselijk* ja zelfs noodzakelijk is. En een betere aan beveling ervoor is eigenlijk niet te vinden. Een van de belangrijkste bezwaren voor Nederland, die hij aanstipte, is de kwestie der erts-leveranties, een kwestie waarover onlangs trouwens ook de Eerste Kamer zich bezorgd heeft gemaakt. De eenheids prijzen voor ertsen gelden namelijk alleen voor ertsen uit de Schuman-landen, die om allerlei redenen voor de Nederlandse en Italiaanse staal-industrie niet bruik baar zijn. De Italianen zijn er echter in geslaagd tot een accoord te komen met Frankrijk over Noord-Afrikaanse erts, dat Frankrijk wijselijk buiten de overeenkomst had ge houden. Er is nu een Franse belofte, dat de erts-productie in Noord-Afrika zo op gevoerd zal worden, dat er voor iedereen genoeg zal zijn, een belofte waaraan de spreker zich voorlopig dan maar wilde houden. De spreker gaf een volledig overzicht van de talrijke maatregelen, bepalingen en sancties, die in de overeenkomst zijn ver vat en die ervoor moeten zorgen, dat un faire concurrentie of de ondergang van nationale industrieën voorkomen wordt. Hij legde er nog eens de nadruk op, dat Nederland als sterke producent het plan eigenlijk niet nodig had, maar dat de ge dachte van de noodzaak van Europese een wording bij de industrie heeft voorgezeten. Uit verbruikers-standpunt, bijvoorbeeld voor de metaalverwerkende industrie, zag hij echter wel grote voordelen. Wat de werkwijze van de Hoge Autori teit betreft, was hij zeker niet blind voor de gevaren. Hij legde er de nadruk op, dat het functionneren van de gemeenschap in derdaad van de Hoge Autoriteit zal af hangen, die naar zijn mening uit zeer be kwame en integere figuren zal moeten bestaan. Het is in zekere zin een stap in het donker. Maar wanneer men vooruit wil komen, moet men dagelijks stappen in het donker ondernemen, zo besloot de spreker. door ANNE LORAINE Vertaald uit het Engels 12) De gong voor de lunch luidde, toen Lynne juist de laatste hand aan haar uiter lijk legde. Ze had enige moeite met haar haar, aangezien ze nog steeds niet hele maal aan haar nieuwe kapsel gewend was. Ze had altijd nog de neiging alles maar gewoon glad achterover te kammen, zoals ze het in de kliniek droeg. Ze keek nog steeds met enige verwondering naar haar spiegelbeeld, maar toch gaf 't haar een zekere genoegdoening te weten, dat ze er met haar slanke figuurtje in de geel-linnen jurk heel goed uitzag. Met een zeker zelf vertrouwen liep ze de trap af naar de eetkamer. Alle anderen waren daar reeds bijeen. Jean was het middelpunt van een luidruchtige groep. Toen ze Lynne zag bin nenkomen, hief ze een hand op en verzocht om stilte. „Mag ik voorstellen: dit is Lyn ne", zei ze vrolijk. „En dit zijn Tippy, Hil da, Kathie, allemaal lotgenoten uit de diensttijd van ondergetekende. Bob is die lange slungel in die slordige grijze broek en die jongeman daar met rood haar is Michael ze werken beiden op de bu reaux, waarover ik je schreef verder is er Maureen, het meisje met de kuiltjes in haar wangen, en dan is er nog Jimmie, maar die ken je al....". De lunch, die volgde, was zeer opgewekt en weinig formeel. Lynne, die gewend was haastig enkele boterhammen in de can- tine van de kliniek te eten of in de eetzaal van het ziekenhuis, moest even wennen aan de luidruchtige conversatie om haar heen. Het voedsel was uitstekend evenals de bediening. Jean wist blijkbaar haar per soneel te kiezen. De jonge mensen, in wier midden ze zat, schenen geen zorgen te kennen en alleen maar op plezier uit te zijn. Ze zat niet in Jimmie's buurt, maar tussen de jongeman met het rode haar en het meisje met de kuiltjes in. Langs haar heen converseerden deze twee vrolijk over een onderwerp, dat ze niet kon volgen. Ze luisterde geamuseerd toe. Jean sprak aan het andere einde van de tafel bijna onophoudelijk met Jimmie. „En wat heb jij gedaan?" Lynne merkte pas dat deze vraag tot haar gericht was, toen iedereen zweeg en ze aller ogen op zich gevestigd voelde. Haar buurman met de rode haardos had het blijkbaar nodig gevonden haar een vraag te stellen. „Wat ik gedaan heb?", vroeg ze enigs zins verlegen. Ze lachten vrolijk en het meisje-met-de-kuiltjes legde uit: Hij be doelt, wat je in de oorlog gedaan hebt. Het zijn niet uitsluitend kamermuziek avonden, waarop het Comité voor jonge Toonkunstenaars aan onze nieuwe gene ratie van musici gelegenheid tot optreden wil bieden. Allerlei vormen van muziek uitvoering kunnen hiertoe dienen. Zo werd Maandag op uitnodiging van het comité in de Evangelisch Lutherse kerk te Haar lem een concert door de jonge organist Piet Kee gegeven. Deze knappe instrumentalist is voor onze stad geen volslagen vreemde want hij is een der prijswinnaars van de improvisatiewedstrijd, die ter gelegenheid van het Holland Festival dit jaar in de Grote Kerk gehouden werd. Maar het con cert van gisteravond gaf toch een ruimere kijk op hem, in het bijzonder op zijn mu zikale gerichtheid. Piet Kee gaat blijkens de samenstelling van zijn programma de romantische orgel muziek uit de weg. Weliswaar koos hij het Praeludium en Fuga in d van Max Reger, dat in de bloeitijd der romantiek geschre ven werd, doch deze muziek behoort daar in naar de geest niet thuis. Veel meer sluit zij zich met haar contrapuntische ontwik keling aan bij de werken van J. S. Bach, van wie Piet Kee de tweede Orgelsonate in e ten gehore bracht. Van diens voor ganger Samuel Scheidt speelde de organist enkele frisse variaties over „Ei, du feiner Reiter" en dan vermeldde het programma nog de eerste Orgelsonate van Paul Hinde- mith, de koraalvariaties over „Veni creator" van M. Duruflé, twee psalmbewerkingen van H. Gagnebin en ten slotte een Cia- conna van de concertgever zelf. Waarschijnlijk heeft Piet Kee te opti mistische gedachten gehad over de be staande bespelingsmogelijkheden van het orgel. Dit instrument is opnieuw gebouwd, maar het is slechts ten dele voltooid. Het bezit drie klavieren en een pedaal, doch de stemmen door de registernamen aange duid zijn lang niet alle aanwezig. Zo moest Piet Kee het bijvoorbeeld zonder tongwerken stellen en aan deze tegenslag heeft hij met succes het hoofd geboden, al bleef de wens om een idealere klankkleur bestaan. Piet Kee is toegerust met een voortref felijke techniek. Alles klinkt, onder zijn handen en voeten klaar en doorzichtig. Hij schonk ons de muziek zonder enige toe voeging van persoonlijke gevoelsuiting. Dat was tekenend voor zijn niet-romanti- sche instelling. In zijn voordrachten wer den de zuiver-muzikale krachten openbaar, die in de eerste plaats tot een verstande lijke schoonheidservaring leidden. In zijn eigen Ciaconna klonk de haast ongebrei delde vrijheidsdrang van de jeugd. De ge kozen variatievorm gaf Piet Kee daartoe ruimer kans dan de meer aan gebonden heid onderworpen Passacaglia-vorm. Deze Ciaconna is öndahks de onevenwichtigheid in ontwikkeling toch de uiting van een sterk talent. Piet Kee zal zijn weg wel vinden. Zeker als uitvoei-end kunstenaar. En wij hopen, dat deze weg hem vaak zal brengen naar onze fraaie orgels in de Grote Kerk en in de gemeentelijke Concertzaal. P. ZWAANSWIJK De muzikale romantiek vierde hoogtij op de sonaten-avond, die de violist Jo Juda en de pianist George van Hennesse gisteren in de tuinzaal van het Gemeentelijk Con certgebouw in Haarlem gaven. Het minst kwam zij op de voorgrond in de Sonatine in D opus 137 van Schubert, waarmee het concert begonnen werd. Wel sprak hiervan het weemoedige Andante van het mooie werkje. Schubert kon zich hierin niet ver loochenen als de liederencomponist bij uit nemendheid. Als echte lyricus gaf hij uiting aan een heel persoonlijke stemming Met het tweede werk van het programma, de Sonate in d opus 108 van Brahms is hel anders gesteld. We staan hier voor een werk, dat van het begin tot het einde als een smartelijke, vaak harstochtelijke klach< klinkt. Er komt geen bevrijdende klank voor de rampzaligheid van de componist, een rampzaligheid, die wel begeerd lijkt Nu kan men Brahms gaan verwijten, dal hij de muziek voor dit zelfbeklag mis bruikte, maar het feit blijft betaan dat de tot somberheid geneigde componist mees terlijk zijn doel bereikt heeft en dat zijn klankentaai nog altijd spreekt tot hen, die in de muziek nog iets anders horen dan alleen maar een uiterlijke klankencon structie. Er werd nog een werk gespeeld, dat wat innerlijke gesteldheid betreft niet ver van de Sonate van Brahms afstaat: Beethovens Sonate opus 47, de zogenaamde Kreutzer- sonate. Niet elk deel spreekt van innerlijke bewogenheid. Enkele variaties van het toch zo expressieve Andante klinken zelfs op pervlakkig en zelfs de Finale gaat niet diep, ook niet in een zo voortreffelijke uit voering als Jo Juda en George van Re- nesse er van gaven. Wel konden we onder de indruk komen van de haast dramatische spanning, die het duo in het eerste deel bereikte en van het innig-expressief ge speelde Andante. Technisch was het spel buitengewoon gaaf. Het toonde een uit nemende eenheid, behoudens dan een soms te harde vleugelklank, die niet paste bij de steeds nobel klinkende viooltoon. Jo Juda en George van Renesse zijn meesters op hun instrument en dank zij deze omstan digheid kregen wij ook de Sonate van Brahms in een bijzonder fraaie uitvoering te hox-en. Maar de indruk, die de geladen Sonates van Brahms «en Beethoven maakten, kan ons toch de eenvoudige schoonheid van Schuberts sonate, die in een modelvertol king tot ons kwam, niet doen vergeten. P. ZWAANSWIJK. ADVERTENTIE ADVERTENTIE geven wij op alle 10% KORTING. Anegang 19 - Haarlem - Tal. H41S De Koningin heeft op veler verzoek erin toegestemd dat de door haar het vorige jaar op Soestdijk gelezen tekst van het Kerst-evangelie volgens Lucas II, op een gramofoonplaat voor een liefdadig doel in de handel wordt gebracht. De baten zullen ten goede komen aan de uitbreiding van de arbeidstherapie in het herstellingsoord voor het asthmatische kind „Heideheuvel" te Hilversum en in het Nederlandse Studenten Sanatorium' te Laren. Nog juist op tijd voor de Kerstdagen ontvingen wij een prachtige collectie die wij tegen zeer aantrekkelijke pryzcn aanbieden Met goudrand of mooi bloemdécor EETSERVIES v. 6 pers.73.50 v. 12 pers... ƒ117.50 ONTBIJTSERVIES v. 6 ps. 19.75 THEESERVIES v. 12 pers. 22.50 KOP en SCHOTEL 1.25 Wij adviseren U van deze bijzondere aanbieding gebruik te maken Barteljorisstraat 18 Telefoon 10626 Haarlem Tripje was met de Kabouters bij de burgemeester geweest, en daar was lang en breed over de zaak gesproken. De burgemeester vond het best, dat ze hier kwamen wonen. Maar hoe moest men zo gauw aan huizen komen? De Kabouterburgemeester kwam met eeji voorstel. „Wij kunnen onze huizen zelf bouwen," zei hij. „Als we maar genoeg hout kunnen krijgen daarvoor!" „Prachtig!", zei de burgemeester. „Dan komt de zaak in orde, want voor dat hout en wat er verder voor het bouwen nodig is, kunnen wij wel zorgen!" Dat was fijn. Diezelfde dag nog gingen ze op zoek naar een geschikte plaats. Eigenlijk zouden ze wel graag in een bos wonen, want dat waren ze nu eenmaal gewend. „Maar dat kan heel goed!", zei Tripje. „Er is een bos, hier niet ver van de stad af!" Ze gingen er kijken, en de Kabouters vonden het prachtig.Hier zouden ze graag willen wonen en hun huizen bouwen! En toen dat besloten was, reden er de volgende dagen vrachtauto's vol planken en palen naar het bos. Het standpunt der Bloemendalers In ons blad van Maandag namen wij onder het opschrift „de brandweer heeft geen politietaak" een samenstelling van een artikel op, dat dr. C. Spoelder, voor zitter van de Haarlemse Vrijwillige Brand weer Vereniging „De Tien" in „de Sirene", het orgaan van die vereniging, heeft ge schreven. Dit artikel behandelde de vraag of de vrijwillige brandweer gebruikt mag worden als een hulp voor de overheid bij het handhaven van de openbare orde. Dr. Spoelder gaf daarop een ontkennend ant woord. In het artikel werd er aan herinnerd dat de Bloemendaalse brandweer wel heeft medegewerkt aan de voorbereiding der maatregelen om de verboden Hannie Schaftherdenking op de Erebegraafplaats te verhinderen. Wij ontvingen nu de volgende reactie uit Bloemendaal. Geconstateerd kan worden, dat in Bloe mendaal niet alleen, maar in het algemeen in geheel ons land de vrijwillige brand weer overal eerder bereid zal zijn met de communisten een partijtje te voetballen, dan met de waterslang tegen hen op te treden. Wanneer echter een groep onver standige burgers van dit land willens en wetens de macht van de straat zoals wij die van de dertiger jaren nog maar al te goed kennen van de Overheid wil trachten over te nemen, dan zullen de leden van de vrijwillige brandweer onge twijfeld bereid worden gevonden de Over heid bij te staan. Vooral toen het vast stond, dat de communisten, ondanks het verbod, hun „herdenking" op de Erebe graafplaats trachtten door te zetten, ging het er om, dat de Overheid deze poging moest verijdelen met de macht, die haar ten dienste stond. Dit had kunnen geschie den op tweeërlei wijze. Of met bruut ge weld, of met tot een in détails overwogen plan om deze zaak zo onbloedig mogelijk te doen verlopen. Een verzoek om hulp werd door de brandweer niet geweigerd. De vrijwilligers van de Bloemendaalse brandweer hebben deze hulp weloverwogen en naar eer en geweten verleend, daarbij met de overtui ging de beste methode te steunen. Een vrijwilliger van de Brandweer in Bloemendaal schrijft nog dat iedere brand weerman, ook een vrijwilliger, de vraag of hij verplicht is aan de politie bijstand te verlenen, bevestigend moet beantwoor den. Iedere brandweerman, van hoog tot laag, weet dat in Nederland de burgemees ter hoofd van het brandweercorps van zijn gemeente is. Acht nu een burgemeester het nodig, teneinde de orde en rust te hand haven, de hulp van zijn brandweercorps in te roepen, dan is men verplicht daaraan gehoor te geven. Negeert men echter deze opdracht, dan moet daar m.i. direct ont slag op volgen. Voor het politie-examen slaagden te Haarlem de heren D. Th. de Korte, S. Tamminga, J. Does, H. F. Listing, G. Ger- rits, G. Roosxna, J. J. Stoop, J. Nieuwen- huizen, B. Veenkamp, W. de Graaf en J. Verschoor. De heren G. van Dillewijn, H. J. van Lngen, J. Sietsma, J. H. van Eek en B. W. Pelder verwierven het diploma met lof. Er werden twee candidaten afgewezen. Aan mr. A. H. Servatius is op zijn ver zoek' eervol ontslag verleend als dfficier van justitie bij de rechtbank te Zwolle. De Haarlemmers hebben de befaamde en terecht geroemde Franse organiste Jeanne Demessieux al enkele malen in de Grote Kerk kunnen beluisteren; de gele genheid om deze voortreffelijke musiciënne en fabelachtige virtuose op hot orgel van Cavaillé Coll in de Concertzaal te horen werd hun Dinsdagavond geboden. Indien muzikaal Haarlem de portée van dit geval begrepen had en er zijn voordeel mee wilde doen dan zou de zaai zeker een paar keer te klein zijn geweest. Zover zijn we echter nog niet met de belangstelling voor orgel en orgelspel hoewel er toch gang in begint te komen en de perspectieven lang niet ongunstig zijn. Maar ondertussen werden nu de fenomenale prestaties van een der grootste organisten van deze tijd voor min der dan een halve zaal gegeven. Jeanne Demessieux had haar program ma volledig ingesteld op het instrument dat zij zou bespelen. Haar programma be stond uit werken van Franse componisten die zich door Cavaillé Coil's orgels lieten inspireren: Franck, Widor, Vierne, Dupré, Berveiller, Messiaen en Jeanne Demes sieux zelve. Het speciale klankfenomeen verleent aan al deze werken, ongeacht of ze modern of van vroeger datum zijn, een soort orgelromantiek als een onmiskenbare familietrek. Zelfs de mystiekerig doende klankcomplexen van Messiaen, hoe ver verwijderd van de zuivere, in klassiek evenwicht opgebouwde muziek van Frank, ontkomt er niet aan, evenmin als de dra matisch beeldende muziek van de „Passie- symphonie" van Dupré maar om dit te ervaren moet men deze orgelmuziek héren vertolken op een instrument dat deze ten- denz beïnvloedde. Jeanne Demessieux toonde zich vol maakt thuis op de speeltafel van ons „Paleis-orgel", waarop zij met zo goed als absolute zekerheid de klankcombinaties vond die zij voor haar programma nodig had. Aan de concentratie, die daartoe ge vergd werd, paarde zij ook nog de zeldzame prestatie om alles uit het hoofd te spelen. Slechts een enkele keer (in „Prélude, Fugue et Variation" van Franck) leek ons de verhouding tussen melodie en begelei ding niet ideaal. Enig tekort aan galm in de Concertzaal liet ook wel eens het be oogde effect van een opzettelijk voor de grote ruimte aangebracht staccato verloren gaan. Wie afwijzend zou staan tegenover de muziek van Widor, kon van die mening terugkomen na het beluisteren van zijn „Suite gothique" (trouwens een werk uit latere tijd), vertolkt als dit stuk werd met een fijnzinnig besef van deze soort muziek. En zelfs kon hij zijn fiat geven aan de fameuze „Toccata" uit diens Vijfde Sym- phonie. Alleen viel het daarbij op dat de pneumatiek, op het instrument toegepast, bij wijziging betreffende de tractuur, de directheid mist om de rhythmische bege leidingsfiguur volledig tot haar recht te laten komen. Wat de organiste ons ook toe gaf, toen wij haar na afloop van haar re cital daaromtrent haar mening vroegen. Het „Scherzo" uit de Tweede Symphonie van Louis Vierne was een tractatie van virtuositeit en klare klankschoonheid. De compositie van Jean Berveiller („Epita- phe") openbaarde minder overtuigende potentie dan het Symphonie-deel van Dupré, dat er aan voorafging. Met haar compositie „Etude en octaves" demon streerde Jeanne Demessieux haar opmerke lijke technische vaardigheid. De concertgeefster improviseerde geestig en met smaak op het canon-liedje „De Klokken van Haarlem", dat haar door dr. J. R. H. de Smidt onder couvert overhan digd werd. Het ovationele applaus van het geestdriftige publiek noopte de orga niste tot het geven van een toegift, name lijk de „Sinfonia" waarmee Bach zijn „Ratswahl-cantate" opende en clie hij ook als „Preludium" voor zijn Vioolsonate in E bewerkte. Dus kwam aartsvader Bach er toch ook nog aan te pas. Na zo'n festijn van orgelkunst roepen we de Franse organiste een spontaan en welgemeend „tot weerziens" toe. En dan in een stampvolle zaal. Daar moeten de Haarlemmers dan maar eens voor zorgen; zij zullen er geen spijt van hebben. JOS. DE KLERK De economische politierechter te Haar lem, mr. Bletz, veroordeelde de 31-jarige Zaandamse caféhouder C. A. de B. heden morgen, conform de eis van de officier van justitie mr. J. Wiarda, tot een boete van 50, subsidiair 25 dagen hechtenis, wegens het kopen en verkopen van gesmokkelde horloges. De inbeslag genomen horloges zullen verbeurd verklaard worden. De B. heeft, aldus memoreerde mr. Wiarda in zijn requisitoir, een compleet nevenberoep. Hij bezoekt herhaaldelijk cafés in Amsterdam waar hij dan een on rechtmatige handel in horloges drijft. Vei> dachte heeft er, volgens de officier, een groot aantal van in voorraad gehad, hoe wel er slechts zes in beslag genomen kon den worden. De overigen hadden al een eigenaar gevonden. De verdachte voerde aan dat hij van zijn handeltje allerminst beter was geworden. „Het waren maar nep-horloges", aldus verdachte. Heb je gediend?" „Neenee.... ik heb geen dienst genomen." Ze zag hoe allen haar aankeken en hoe Jimmie haar geamuseerd toelachte. „Ikeh.... deed sociaal werk", zei aarzelend. „Ik heb niet echt gediend „Sociaal werk is een ruim begrip", merkte iemand op. „Ik ben altijd bang voor mensen, die zeggen, dat ze sociaal werk doen. Vertel er ons eens iets over, Lynne!" Jean leunde naar voren en keek Lynne vi-iendelijk aan. „Neem geen notitie van hen," ried ze aan. „Ze vinden het heerlijk iemand te plagen. Ik wed, dat jij een van die dappere vrouwen bent geweest, die ontzettend veel gepresteerd hebben en nooit een woord van dank hebben geïn casseerd. Ik wed, dat je veel meer gedaan hebt dan wij, die vier heerlijke vrije jaren gehad hebben en niet meer te doen had den dan de een of andere lieve oude gene raal te vertroetelen, terwijl we px-aten, alsof we in de vuurlinie gestaan hebben. Maar laten we onze plannen voor vanmid dag bespreken Lynne bewonderde Jean's tact en haar vriendelijkheid deed haar prettig aan. Waarom kwam ze haar zo te hulp? Ze wist toch niet, dat Lynne 't tot elke prijs vermijden wilde haar beroep kenbaar te maken. Of hadden Jean's scherpe ogen in deze korte tijd haar al doorzien? Dat was natuurlijk dwaasheid. Jean was al leen maar vriendelijk en tactvol, omdat ze dat in de rol van goede gastvrouw be hoorde te zijn. Van alle kanten werd thans het on derwerp tennis besproken en Lynne werd niet meer lastig gevallen. Toen ze een uur later op de tennisbaan van de pasto rie waren, kwam Jimmie een ogenblik naast Lynne naar het spel zitten kijken. „M'n lieve Lynne", zei hij, behaaglijk zijn benen voor zich uitstrekkend. „Je hebt iets raadselachtigs voor me. Ik kan je niet helemaal thuisbrengen". 'Ze leunde achtex-over in haar tuinstoel en keek hem glimlachend aan. Het was heerlijk vredig in deze bloeiende tuin, ver van alle zox-gen en moeilijkheden van haar dagelijks leven. Niets scheen er meer op aan te komen, behalve deze rust en zonne schijn en deze man naast haar. Als Harris haar nü kon zien, dacht ze, zou hij weten, dat hij z'n weddenschap al bijna verloren had. Het meisje Lynne had de vrouwelijke dokter Thorn volkomen verdrongen. „Hoe bedoel je dat?"„ vroeg ze lachend. Hij keek haar aan en zei enigszins on geduldig: „Waai-om was je in hemelsnaam vanmiddag aan de tafel zo in de war? Je maakte een wonderlijke indx-uk en als ik niet wist, dat het waanzin is, zou ik zeg gen, dat je vermoedelijk in jaren niet zo temidden van vrolijke jonge mensen ver keerd hebt. Je scheen er niet helemaal bij te horen, je was als 't ware op een af stand. Toch zag ik, dat je je tot onze vro lijkheid aangetrokken voelde. Wat heb je in de afgelopen jaren uitgevoerd, Lynne?" „Allerlei", antwoordde ze ontwijkend. „Je weet, hoe 't gaat met een dominee's- dochter. Ik vertelde aan de lunch toch al dat ik sociaal .werk deed, is dat je niet voldoende? Vertel me liever over jezelf!" Hij lachte. „Je wilt me niet eerlijk ant woorden, Lynne. Wat zou ik over mezelf moeten zeggen? Ik heb me niet met roem overladen in de oorlog. Ik ben voor de troepen opgetreden overal ter wereld. Ik kwam terug en had maar één verlangen en dat was: het juiste meisje te vinden, met haar te trouwen en ergens rustig met een gezin te leven. Maar wat gebeurde? Bij mijn terugkomst waren alle meisjes in uniform, bezeten van hun baantjes, ze hadden weinig belangstelling voor trou wen en een gezin. Ze px-aatten over hun banen, hun rechten en hun plannen voor een nieuwe wereld. Vandaar dat ik 't een verademing vind om hier eens temidden van een stel hersenloze nietsnutten te ver keren. De meisjes hier zijn net uit dienst en hebben nog geen vastomlijnde gewich tige plannen voor hun toekomst. Ze wil len voorlopig alleen maar wat plezier ma ken, en wie kan haar dat kwalijk nemen?" Ze lag achterover in haar stoel naar hem te kijken. „Zeg me wat je denkt, Lynne", drong hij aan. „Je behoort tennis te spelen in plaats van hier met mij te zitten philosoferen", zei ze lachend. „Jimmiewat is er van ie muziek geworden?" „Mijn muziek? Dat is ook 'n vx-aag! Weet je dat niet? Zonder op te scheppen, kan ik wel zeggen, dat overal ter wereld mijn „Melody Makers" bekendheid hebben ge kregen. Ik kan meer contracten krijgen dan ik accepteren kan. 't Volgend jaar ga ik naar Amerika en daar kun je geld vex-- dienen, geloof me, Lynne. Ik heb vier liedjes geschreven, die het uitstekend zul len doen. „Ik had 't over je muziek", mei-kte Lynne rustig op. „Jimmie ééns was je een jongen die een grote symphonie wilde* componeren!" Hij wendde zich van haar af en trok een gx-asje uit. „Dat dwaze knaapje is al sinds jaren dood. Hij was als zoveel andere kinderen, die met hun hoofd in de wolken lopen en struikelen over de hobbelige aardse keien. Maar nu je mij hieraan herinnert, Lynne", vex-volgde hij lachend, „zal ik jou herin neren aan allex-lei hoge idealen die jij als klein meisje had. Wilde jij niet een groot chirurg worden? Ik weet nog, hoe je eens op een middag een kikvors opereerde. Ik rilde ervan en haatte je. Toen ik protes teerde, zei je me, dat je hoopte later men sen open te snijden. Je was soms een klein monster!" Ze zat doodstil voor zich uit te kijken. „Chirurgen zijn geen monsters", mérkte ze langzaam op. „Je bent bevooroordeeld." „Dat ben ik niet", antwoox-dde hij fel. „Luister eens, Lynne. Ik had een erg be roerde tijd, toexx ik pas in Londen kwam. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1951 | | pagina 6