CKefarlne ,4
Het Hek van de Dam
Haarlems Nachtfeest duurde
tot het zonnegloren voort
Cabaret zonder Sonneveld
tijdens de Boekenweek
S. Rijkes gehuldigd voor zijn arbeid
in het Genootschap tot Reclassering
Amsterdams Trio in de
Tuinzaal
Vandaag grieperig
morgen weer beter
In de hoofdstad uit
Eerste prijs voor
Haarlemse ski-ster
Kinderkamer-
problemen?
Agenda voor Haarlem
H. D. Jansen onderscheiden
De Virginia sigaret met de nieuwe kwaliteitsnorm
Citroenbers bedankt iedereen u voor de charmante
v gastvrijheid.
Krachtige Grigg
Crisis
WOENSDAG 27 FEBRUARI 1952
HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
3
Iets voor half één begon hedenmorgen in
het zo goed als geheel gevulde Rembrandt-
Theater de vertoning van een zeer speciaal
programma van cabaret en dans als onder
deel van het Haarlems Nachtfeest ten bate
van noodlijdende kunstenaars. Het initiatief
hiertoe was genomen door de actrice en
voordrachtkunstenares Georgette Hage-
doorn, die zelf als één der laatst optreden
den met haar Nederlandse liedjes en Franse
chansons een triomfantelijk succes mocht
boeken en door het publiek bovendien met
een bijzonder hartelijk applaus voor haar
geste werd beloond.
Ingeleid door Godfried Bomans, presi
dent van de sociëteit Teisterbant, onder
auspiciën waarvan de gehele actie gevoerd
werd, hield burgemeester Cremers een
uiterst sympathieke openingsrede, waarin
hij er duidelijk de aandacht op vestigde
dat een dergelijk feest wel een beetje helpt
de heersende nood te verlichten, maar na
tuurlijk niet voldoende. Daarom wees hij er
de bezoekers op dat men niet alleen van
kunst moet houden, doch dat men er ook
wat voor over dient te hebben. Overigens
wenste hij de zich in de zaal bevindende
„kleine Maecenasjes" een genoegelijke bij
eenkomst toe. Welnu, de stemming kwam
er al dadelijk in, eerst dank zij de door Ans
Bouter en Miep van Luin parelend ge
speelde suite „Scaramouche" voor twee
piano's van Darius Milhaud en vervolgens
dank zij de even speelse als hartige con-
férance van Wim Kan.
Het programma werd verder gevuld door
achtereenvolgens Maria Ruiz-Petrelli met
Spaanse dansen, afgewisseld door de guita
rist Koos Tigges, door Mary Dresselhuys
met een humoristische schets, door Conny
Stuart en Albert Mol met hun kostelijke
parodie op de stomme film, door Moestafa
met Amsterdamse liedjes, door Mascha
Stom en Pieter van der Sloot (eerste solis
ten van het Ballet der Lage Landen) met
twee duetten en door Cor Ruys, die er wel
niet was, hetgeen wil zeggen dat hij het
publiek toesprak en -zong per draad, daar
bij uitdrukkelijk verklarend geen dubbel
ganger van Westerling te willen zijn.
Na drie uur vermaakten de bezoekers zich
verder op eigen gelegenheid onder de ge
welven van Teisterbant en in twee zalen
van het café-restaurant Brinkmann, waar
enige schilders met veel fantasie van rib-
carton allerlei kleurige wandversieringen
Mejuffrouw M. C. Schous te Haarlem heeft
in Saalbach (Oostenrijk) de eerste prijs ge
wonnen in een gó sten-slalomwedstrijd, die
was georganiseerd door de ski-school aldaar.
Zij maakte de snelste tijd van het seizoen:
37 seconden. Mejuffrouw Schous had, voor
dat zij enige weken geleden naar Saalbach
ging, nog nooit „echt" aan de ski-sport ge
daan. Wel had zij enige keren „droog" ge
skied.
De ski-leraar was zo verrukt over zijn
Nederlandse discipelen, dat hij tijdens de
maskerade-slalom, die ter gelegenheid van
carnaval werd gehouden, als Miss Holland
verscheen.
ADVERTENTIE
Spreek tijdig met de
van
WIEGEN LED1KANTJES
KINDERWAGENS*BOXEN
STOELEN.LUIERMANDEN
WtUMN
H v. WILUGEN BILDERDUKSTRAAT 73-87 AMSTERDAM-W.
WOENSDAG 27 FEBRUARI
Stadsschouwburg: AVRO-tournée, 8 uur.
Minerva: „Assepoester" (Aerdenhouts kin
dertoneel), 2.3Ö uur. Gebouw Arbeid Adelt,
Grote Houtstraat: Stichting Psycho-synthese,
8 uur. Concertgebouw: „Die Haerlemse Mu-
syckcamer", 8 uur. Spaarne: „De spookrui-
ters", 14 jaar. 7 en 9.15 uur. Frans Hals:
„Lord Wanhoop", alle leeft., 7 en 9.15 uur.
Rembrandt: „Teresa", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
Palace: „Kim", alle leeft., 7 en 9.15 uur.
Luxor: Enrico Caruso, alle leeft., 7 en 9.15
uur. City: „Er kwam een vreemdeling", 18
jaar. 7 en 9.15 uur.
DONDERDAG 28 FEBRUARI
Stadsschouwburg: AVRO-tournée, 8 uur.
Concertgebouw: Don Kozakkenkoor, 8 uur.
Frans Halsmuseum: Concert Bertje Dave-
laar, 8 uur. Minerva: „The third man",
8.15 uur Rembrandt en Palace: 2, 4.15, 7 en
9.15 uur'. Luxor: 2, 7 en 9.15 uur. Spaarne:
2 30, 7 en 9.15 uur. City: 2.15, 4.30, 7 en 9.15
uur. Frans Hals: 2.30, 7 en 9.15 uur.
Burgemeester Cremers en de schrijver God
fried Bomans met enige medewerkenden
(Mary Dresselhuys, Georgette Hagedoorn,
Wim, Kan en de pianiste Ans Bouter) aan
het Haarlems Nachtfeest op het toneel van
het Rembrandt-Theater voor het begin van
de voorstelling. Geheel links staat Frans
Hesmerg, een der samenstellers van het
programma
hadden aangebracht. Voor de dansmuziek
werd gezorgd door het voortreffelijk orkest
„The Dixieland Pipers" uit Den Haag on
der leiding van Eric Krans en door een trio,
bestaande uit Ben Serné, Herre Jager en
Ernie van der Waag, op een dusdanige ma
nier dat het grootste gedeelte van het ge
zelschap tot het. zonnegloren bijeen bleef.
Dank zij de belangeloze medewerking van
de genoemde kunstenaars, de directie vart
het theater en vele anderen zal er vermoe
delijk een flink batig saldo zijn overge
bleven.
De Commissaris der Koningin in de pro
vincie Noordholland en zijn echtgenote
woonden de voorstelling bij.
Bij Koninklijk Besluit is aan de heer H. D.
Jansen te Haarlem, ambachtsman I bij de
Noord Zuid Hollandse Vervoermaatschappij,
de bronzen eremedaille, verbonden aan de
orde van Oranje Nassau toegekend. Deze
onderscheiding werd hem Dinsdag uitgereikt
in de vergaderzaal van de NZHVM door de
burgemeester van Haarlem, mr. P. O. F. M.
Cremers. De heer Jansen was veertig jaar
bij het bedrijf werkzaam. De directeur, de
heer J. J. Jurrissen. bood het erediploma
en de gouden medaille van de Maatschappij
voor Nijverheid en Handel aan en de heer
H. J. Kapteyn, chef van de technische dienst,
overhandigde een geschenk in enveloppe na
mens de NZHVM.
In zijn woning ontving de heer Jansen vele
blijken van belangstelling, o.a. van het jubi
leumfonds.
ADVERTENTIE
TROPHY;:'
Faillissementen
De rechtbank te Haarlem heeft in staat
van faillissement verklaard:
de vennootschap onder de firma Bosma en
Zonneveld, gevestigd en kantoorhoudende
te Heemstede, Oosterlaan 20, en haar ven
noten: a. L. Bosma, wonende te Haarlem,
Eendjespoortstraat 15 en b. M. C. Zonneveld,
wonende te Heemstede, Glipperweg 41.
Recht er-commissaris: mr. C. E. Muller; Cu
rator: mr. J. Jansonius, advocaat en procu
reur te Haarlem.
E. H. L. Heeren, houder van een construc
tiewerkplaats, wonende te Haarlem, Ted.
van Berkhoutstraat 22 zw. Rechter-commis-
saris: mr. C. E. Muller. Curatrice: jkvr, mr.
C. E. L, Gevaerts, advocate en procureur te
Haarlem.
C. J. C. van Zuidam, matroos, eerst wonen
de te Haarlem, Johan van Vlietstraat 78 rood,
thans wonende te Amsterdam, Bronckhorst-
straat 36 III. Rechter-commissaris: mr. C. E.
Muller. Curator: mr A. J. Fibbe, advocaat
en procureur te Haarlem.
H. Schreuder, wonende te Badhoevedorp,
gemeente Haarlemmermeer, Zilvermeeuw
straat 28 en te Amsterdam aan de Albert
Cuijpstraat no. 59 handelende onder de be
naming Textielbeurs H. Schreuder. Rechter
commissaris: mr. C. E. Muller. Curator: mr.
H. C. van der Woerdt, advocaat en procureur
te Heemstede.
Wegens gebrek aan actief werd opgeheven
hef faillissement van:
C. W. J. Jansen, handelende onder de naam
Technische Handelsonderneming A. A. G.,
wonende te Heemstede, van Slingelandtlaan
17. Rechter-commissaris: mr. N. Smits. Cu
rator: mr. H. C. van der Woerdt, advocaat
en procureur te Heemstede.
Wegens het verbindend worden der enige
uitdelingslijst is geëindigd het faillissement
van: D. G. van Wijngaarden, gewezen deur
waarder, wonende te Haarlem, Burgem.
Sandbergstraat 1. Rechter-commissaris: mr.
H. J. Ferwerda. Curator: mr. dr. F. A. Bij
voet, advocaat en procureur te Haarlem.
Burgemeester Cremers heeft gisteren
met een geestige toespraak de jaarlijkse
feestavond ter gelegenheid van de Boeken
week in de Haarlemse Schouwburg inge
leid. Het door het gezelschap van Wim
Sonneveld vertoonde programma was ge
titeld „Van Parnassus tot Montparnasse"
en daarin vond spreker aanleiding zich af
te vragen of de boekverkopers eigenlijk wel
het recht hadden zich zo „hoog" te voelen.
Andere handelaren zouden er niet aan den
ken op een dergelijke wijze propaganda
voor hun product te voeren. Spreker nam
onder meer de textielbranche als voorbeeld
en speelde vervolgens met het denkbeeld
dat er in de toekomst ook een Melkweek
zou komen, met de slagzin: Drink meer
melk (al of niet gesaneerd). Trouwens,
nog op een ander teken van hoogmoed
vestigde mr. Cremers de aandacht, namelijk
dat de boekverkopers het openingswoord
lieten uitspreken door het hoofd van een
bedrijf, te weten de gemeente, dat nota
bene door de exploitatie van een omvang
rijke uitleenbibliotheek als concurrent op
treedt. Niettemin antwoordde spreker be
vestigend op de gestelde vraag, omdat het
boek een cultureel goed is, dat wordt ge
lezen en herlezen, dat sterke invloed heeft
op de algemene ontwikkeling en op de
karaktervorming.
Helaas heeft de Commissie voor de pro
paganda van het Nederlandse Boek ditkeer
weinig geluk gehad. Daartoe verleid door
het succes van verleden jaar heeft men
wederom aan Wim Sonneveld opdracht ge
geven een speciaal programma samen te
stellen en ten tonele te voeren. Door om
standigheden echter was een betrouwbare
kracht als Annie Schmidt niet in de ge
legenheid de van haar verwachte bijdragen
te leveren en bovendien werd Sonneveld
enkele weken voor de première door een
nogal ernstige ziekte op non-actief gesteld.
In tijdnood was er geen andere oplossing
mogelijk dan het eenmaal opgezette plan
ADVERTENTIE
PIKÉ, FLANEL,
HYDROPHIEL.
PRODUCT
zo goed mogelijk uit te werken. En daarbij
heeft men de toch wel zeer teleurstellende
ervaring opgedaan dat er blijkbaar geen
Nederlandse schrijvers te vinden zijn, die
voor een feest ter aanbeveling van het boek
een aantal bruikbare teksten kunnen of
willen vervaardigen. Dientengevolge is het
materiaal geleverd door een paar klein
kunstenaars als Ina Philippo en Willy van
Hemert, die met de eerste de beste inval
genoegen moesten nemen om althans op
tijd met hun opdracht klaar te komen, ar
tistiek verantwoord of niet. De litterair-
historische taferelen van de eerste zijn nog
al flauw en de laatstgenoemde heeft niet
veel meer tot stand gebracht dan een ein
deloze reeks snel vervelende woordspelin
gen.
Het beste waren nog de nummers van
vroegere programma's, zoals de „Stomme
film" door Conny Stuart en Albert Mol,
een bijzonder komische parodie. Emmy
Arbous wist overigens met „Leef lang, blijf
jong" eveneens (hilariteit te verwekken. Het
optreden van de heer Oubol (Jac. van der
Ster) van „De Groene Amsterdammer"
behaalde allerminst het succes, dat men er
op grond van zijn kostelijke spreekbeurt
tijdens het feest van dit weekblad kenne
lijk van verwachtte. Zoiets kan men eigen
lijk niet herhalen. De rol van Apollo in dit
cabaret werd in de plaats van Wim Sonne
veld door Kees Brusse vervuld.
Vóór de pauze had een vertoning van de
éénacter „De liefde van Don Perlimplin
voor Dona Belisa in zijn tuin" van Frede-
rico Garcia Lorca plaats. Friso Wiegersma
maakte hiervoor een aantal prima décors
en de danseressen Miep Vleugels en Mary-
Rose Bastiaans probeerden met behulp van
klassieke techniek Spaans te doen, maar de
benodigde sfeer kwam er toch niet helemaal
in, hetgeen vooral daarom betreurd moet
worden, omdat men hier toch met een zeer
goed aan het doel van deze Boekenweek
avonden beantwoordend spel te doen had
en waarlijk niet alleen op grond van de
dichterlijke kwaliteiten van de tekst. Ove
rigens had men dit werk 'beter aan doorge
winterde acteurs kunnen overlaten, al moet
men bewondering hebben voor hetgeen Lia
Dorana er in de vrouwelijke titelrol van
terecht bracht. De scène tijdens de eerste
avond van het huwelijk bijvoorbeeld was
uitmuntend. Guus Verstraete bracht wel
een indrukwekkende verschijning mee,
doch één die eerder paste in een stuk van
Fabricius dan in deze Spaanse fantasie.
Aan het slot schoot zijn talent trouwens
aanzienlijk tekort. Sonneveld zelf zou dit
spel ongetwijfeld hebben kunnen redden.
Een succes mocht men deze avond niet
noemen, verveeld zal niemand zich echter
hebben, want men kon in ieder geval (me
de dank zij de Boekverkopersvereniging
voor Haarlem en omgeving) genieten van
een deskundig georganiseerd amusement,
zij het op een lager nlan dan men ver
wachtte. DAVID KONING.
Drie voortreffelijke instrumentalisten;
de pianist Jo Goudsmit, de violist Jo Hek
ster en de violoncellist Samuel Brill, be
oefenen als Amsterdams Trio het zeer veel
eisende klaviertrio-spel. De moeilijkheid
van deze vorm van musiceren schuilt in het
combineren van de pianoklank met die van
de viool en de violoncel. Er zijn maar
uiterst weinig ensembles die een bevredi
gende combinatie tot stand weten te
brengen. Het strijkkwartet is er, wat dit
betreft, veel beter aan toe. De grote compo
nisten hebben blijkens de vele werken, die
zij voor klaviertrio schreven, toch wel wat
in het samengaan van de genoemde instru
menten gezien. En dat dit vertrouwen
gerechtvaardigd was, heeft het Amsterdams
Trio bewezen op het concert, dat het onder
auspiciën van de Nederlandse kunstorgani
satie „Stichting Duinrell" in de tuinzaal
van het Gemeentelijk Concertgebouw gis
teravond gaf.
Het Trio begon met het Trio opus 70
No 1 van L. van Beethoven, dat wegens het
geheimzinnige karakter van het Largo de
bijnaam Geister-trio heeft gekregen. Men
heeft het ook wel „Vleermuizentrio" ge
noemd, alweer een naam. die ons van de
muziek zelve afleidt. Gelukkig de mens,
die dergelijke concrete begrippen kan laten
varen en alleen de muziek hoort als uiting
van een bewogen kunstenaar. Vol emotio
nele spanningen is dit werk een echt ro
mantisch stuk muziek.
Hierop volgde het Trio 1942 van Sem
Dresden, dat als uitdrukking van innerlijke
bewogenheid niet ver van Beethovens
muziek afstaat. Dit trio van Dresden is
waarlijk geen nuchtere tonenconstructie
geworden of alleen maar interessant om de
kunstige opbouw. Dresden heeft zich in zijn
trio openhartig als mens uitgesproken. Zijn
taal is natuurlijk anders dan die van Beet
hoven, speciaal wat betreft de harmonie, de
melodische bouw en de rhythmiek met zijn
ADVERTENTIE
Zodra U zich onprettig voelt, neem dan
eens Chefarine „4". Elk tablet bevat 4
beroemde geneesmiddelen, die de griep
krachtdadig aanpakken, zodat U spoedig
weer in orde bent. tf
'n jQtje doet wonderen
vele wisselingen. Het lyrische element heeft
een grote plaats in deze muziek gekregen
en in de viool en de violoncel vond de com
ponist de uitverkoren instrumenten om dit
uit te zingen.
Na de pauze kwam het Trio in Bes opus
99 van Schubert, een overvloed van melo
dische zang en warme harmonieën, karak
teristiek voor de grote liederencomponist.
Het Amsterdams Trio speelde Schuberts
werk met verrukkelijke klank. De uitvoe
ring van het Trio van Dresden werd een
demonstratie van perfect samenspel. Voor
het trio van Beethoven moest aanvankelijk
gezocht worden naar een gunstige klank
verhouding, maar toen deze er was bereik
te het Amsterdams Trio eveneens een grote
hoogte van geladen musiceren.
P. ZWAANSWIJK
Op hef ogenblik is men bij Slootdorp
bezig een scheepswrak uit te graven. De
breedte van het wrak is 6 meter en de lengte
ongeveer 20 meter. Dit schip is het grootste,
dat tot dusverre in de bodem der voor
malige Zuiderzee is gevonden.
De lieer S. Rijkes, erelid van de afdeling
Haarlem van het Nederlands Genootschap
tot Reclassering, is Dinsdag in hotel Lion
d'Or na afloop van een ledenvergadering
gehuldigd ter gelegenheid van het feit, dat
hij vijfentwintg jaar van het afdelingsbe
stuur lid, respectievelijk erelid is geweest.
De vice-voorzitter van de afdeling Haar
lem, mr. B. van der Burg, deelde mee, dat
de voorzitter, mr. Th. F. Raedt, later ter
receptie zou verschijnen. Hem was ver
zocht de dank namens de afdeling over te
brengen. De spreker herinnerde aan het
vele werk, dat de heer Rijkes in de lóóp
der jaren heeft verricht. Daardoor heeft
hij de maatschappij bijzonder gediend. In
het interne werk der afdeling had hij een
belangrijk aandeel door zijn functie van
Wij weten niet of gij op de hoogte zijt
van persconferenties. Zo niet, dan wordt
het toch tijd, dat wij er u eens wat over
vertellen. Want zoals het tegenwoordig
gaat, houdt iederéén persconferenties
en hoewel wij volgaarne aannemen, dat
gij niet iedereen zijt, kunt ge toch nooit
weten of er vandaag of morgen zich niet
eens iets voordoet, waarvan ge zult zeg
gen: „Hè, dat is nou echt ereis iets voor
een persconfei-entie". Stel, dat ge bij
voorbeeld van zins zijt met de kinderen
van de straat een eenvoudig massaspel
letje in te studeren, of dat ge u gedron
gen voelt een misstandje-of-twee in de
ping-pong-vereniging te signaleren.
Vooral voor dat signaleren leent een
persconferentie zich altoos uitstekend.
Maar wat zegt ge? Ge acht die onder
werpen niet belangrijk genoeg voor een
persconferentie? Wij zouden willen zeg
gen: „Maar juist meneer, juist, daarom
moet ge een persconferentie houden".
Want waar dienen de meeste perscon
ferenties tegenwoordig anders voor dan
het omhoogstoten van het belang van
dingen als deze.
Weet ge, het is zo eenvoudig om een
persconferentie uit te schrijven. En het
staat zo aardig. En het is ook helemaal
niet zo erg kostbaar. Want journalisten
zijn heus beleefde mensen, die met een
eenvoudig kopje thee genoegen nemen.
En wat de organisatie betreft, ge
neemt gewoon wat papier met een net
briefhoofd, bij voorkeur met Stichting
Dit-of-Dat" er op en dan doopt ge in en
dan schrijft ge: „Hierbij nodigen wij een
vertegenwoordiger uit van uw veelge
lezen blad.... etc.". Vooral dat veel
gelezen blad is natuurlijk altijd een fijn
trekje.
Ach, tegen de conferentie zelf heeft
ge ook niet op te kijken. Ge doet maar
net als zovele anderen en stelt een com-
muniquétje op, dat ge uitreikt na de
aanwezigen hartelijk welkom te hebben
geheten en te hebben geconstateerd, dat
het zo verheugend is, dat de pers in zo
groten getale is opgekomen en na nog
enige soortgelijke knievallen voor de
Koningin der Aarde te hebben gedaan.
Misschien komen er nog wat vragen,
maar alia, daar slaat ge u best door
heen, en dan is het afgelopen en dan
De journalisten gaan dan naar huis
cn zetten zich aan de lezing van uw
communiqué'tje, net als wij laatst deden
met een soortgelijk overzichtje, dat uit
gereikt was op een persconferentie en
dat handelde over niets meer of minder
dan het ter hand nemen van de fabri
cage van 7-Up in Amsterdam. Dit pro
duct, zo leerde ons het communiqué, is
sinds 22 jaar een in de V.S. bijzonder
veel gedronken koolzuurhoudende limo
nade-drank. En van Mei af zal het wor
den gefabriceerd in het 250 jaar oude
pand „De Gekroonde Leeuw" aan de
Westerstraat. Het communiqué zegt
hiervan: „In dit pand was tot voor en
kele jaren een roggebroodfabriek ge
vestigd, van welk vroeger bedrijf nog
enkele oude roggemolens op de boven
ste verdieping getuigen". Maar dit ge
tuigenverhoor zal nu wel spoedig zijn
afgelopen en dan wordt het „Deurwaar
der, volgende zaak". Per slot van reke
ning moet overal het roggebrood wijken
voor koolzuurhoudende limonade-dran
ken uit Amerika. Hetgeen wij persoon
lijk betreuren want wij zijn voorstan
ders van roggebrood. Met dik gesneden
ham en vers gemalen mosterd en een
koud glas Pils, als het u interesseert.
Edoch, wij lezen in hét communiqué:
„Achter ieder nieuw product staat een
man met een idee, hier Mr. C. L. Grigg,
ontdekker van 7-Up". Ja, wanneer men
er eenmaal met een idee achter staat,
dan is het ook niet lastig het te ontdek
ken. Alleen zijn wij benieuwd, wie nu de
uitvinder van het product is geweest.
Maar wat wij toch weer interessant
vonden, was de volgende passage, waar
in kort en bondig wordt uiteengezet,
hoe een Amerikaan op het idee komt
(en het in practijk brengt), dat hem
millioenen zal opleveren. Het is leer
zaam èn bescheiden gesteld:
„Daar het Grigg bleek, dat de citroen
een vrucht is, waarvan de smaak popu
lair is, gezien het gebruik ervan in
.aarten, punch, pudding, ijs, cake, sla,
-is, ijsthee en de vele citroenlimonades
(circa 600), die in de V. S. aan de markt
waren, besloot Grigg de perfecte ci-
troenlimonade te maken. Na vele proe
ven over heel Amerika kwam er bij één
van de tests het unanieme antwoord:
dit is het".
Men ziet, de krachtige Grigg was geen
twijfelaar.
Het heerlijke van deze communiqués
is, dat zij ons altijd op zo duidelijke
wijze antwoord geven op al onze proble
men. Zo kunnen wij ons voorstellen,
dat bij u de vraag rijst: „Waar komt
deze wat uitzonderlijke naam 7-Up van
daan?"
Welnu, in het overzichtelijk ingedeel
de pamflet vinden wij in de zevende
alinea:
1. De Naam. Waar komt de naam
vandaan?
Niet van kaarten, dobbelstenen,
kaarten of vee-brandmerk. Mr.
Grigg, die de naam bedacht, heeft
dit nooit verteld en zijn geheim
in het graf meegenomen.
Wij vinden dit een uitstekend ant
woord. Ten eerste wordt onze vrees
weggenomen, dat wij hier met hazard
spelers of veehandelaars van doen heb
ben. Ten tweede leren wij Mr. Grigg
kennen als een zwijgzaam man, die nooit
heeft verteld, dat hij de naam bedacht
heeft. Degene, die er over zou vallen,
dat hij nu nog niet weet waar de naam
vandaan komt, zouden wij na dit in
drukwekkend staaltje van research-
werk als een kniesoor willen bestempe
len.
Mochten er soms mensen zijn, die
duchten dat men hier met een gifpro
duct te maken heeft, zij kunnen worden
gerustgesteld door de mededeling, dal
„ook van medische zijde in Amerika
dit product als volkomen onschadelijk
is erkend." Een heerlijke gedachte.
En toch, ondanks de opsomming van
al deze uitnemende eigenschappen, was
er één zinsnede in het pamflet, die ons
geloof er in aan het wankelen bracht.
Wij troffen deze aan in het overzicht
van de historie van het bedrijf.
Daarin stond namelijk zo maar: „Kort
nadat 7-Up verscheen, brak de crisis in
de V. S. uit".
BOEDA.
Het Amsterdams Toneelgezelschap
geeft vanavond nog een voorstelling
van „De droom der gevangenen" van
Christopher Fry in de Oude Remon
strantse Kerk aan de Keizersgracht.
Met Albert van Dalsum, Johan
Schmitz en anderenonder regie van
A. Defresne.
Donderdagavond komt Comedia voor
het voetlicht van de Stadsschouwburg
met Kinderen zijn kinderen" van
Eduardo di Filippo. Magda Janssens
en John Gobau vervullen de hoofd
rollen in deze door Ettore Cella ge
regisseerde vertoning.
Ferenc Fricsay dirigeert vandaag en
morgen het Concertgebouw-Orkest.
Uitgevoerd worden onder meer de
Petite symphonie concertante" van
Martin en de Vijfde Symphonie van
Tsjaikofski. Solisten zijn Luctor Pon-
se (piano), Janny van Wering (cla-
vecimbel) en Phia Berghout (harp).
Vrijdag wordt er onder leiding van
Hein Jordans een jeugdconcert in het
Concertgebouw gegeven. Het pro
gramma vermeldt de Serenata Not-
turna van Mozart, de Serenade voor
dertien blaasinstrumenten van Ri
chard Strauss en de Italiaanse Sym
phonie van Mendelssohn.
De violist Tibor Varga geeft Vrijdag
avond, begeleid door Felix de Nobel,
een recital in de kleine zaal van het
Concertgebouw, tuaarop hij werken
van BeethovenBartök, Debussy en
Ravel vertolkt.
Leerlingen van het Amsterdams Con
servatorium voeren Vrijdagavond in
de Bachzaal werken van Beethoven,
Pierné en Badings uit.
In „De Suite" (Eerste Helmersstraat
70) spelen, eveneens op Vrijdag, de
violiste Gabriella Lengyel en de pia
nist Attïla Lengyell werken van on
der anderen Mozart, Bartök en Ma-
rius Flothuis.
In de galerie Le Canard zijn schilde
rijen van Rooskens tentoongesteld, in
Le Vernissage aquarellen en teke
ningen 'van J. .4. Philipszoon. In de
Moderne Boekhandel wordt een ex
positie van schilderijen en tekeningen
door Nederlandse schrijvers gehou
den.
De heer M. A. Reinalda, commissaris der
Koningin in de provincie Utrecht (rechts)
bekijkt met de heer S. Fdjkes het boekwerk
dat aan deze ter gelegenheid van zijn jubi
leum aangeboden was.
penningmeester. Voorts herinnerde mr.
Van der Burg aan de arbeid van de jubila
ris in samenwerking met andere reclasse-
ringsverenigingen. In geen andere plaats
is de samenwerking zo goed als in Haar
lem en dat is aan de heer Rijkes te danken.
Als geschenk bood de spreker een boek
werk aan.
Mr. N. Muller, secretaris van het hoofd
bestuur van het Nederlands Genootschap
tot Reclassering, bood de gelukwensen na
mens het hoofdbestuur aan, de heer J. H.
Varekamp, namens commissies uit de Re-
classeringsraad, waarin de heer Rijkes zit
ting heeft en mr. F. Bomli, namens de af
deling Zaanland.
Op de receptie waren aanwezig de heren
M. A. Reinalda, commissaris der Koningin
in de provincie Utrecht, mr. E. J. W. Top,
vice-president van de Haarlemse recht
bank, mr. G. W. F. van der Valk Bouman,
substituut-officier van Justitie, mr. F. Th.
Raedt, voorzitter van de Reclasseringsraad,
jhr. J. P. W. van Doorn, oud-burgemeester
van Heemstede, H. Disselkoen, wethouder
van Heemstede, N. Vos, gemeentesecretaris
van Heemstede en vele vrienden van de
jubilaris.
Op de onder leiding van mr. B. van der
Burg gehouden jaarvergadering heeft de
secretaris, mr. C. Blankevoort, het jaar
verslag uitgebracht. Daarin wordt meege
deeld, dat in 1951 43 uit de Strafgevange
nis te Haarlem ontslagenen aan de zorgen
van de afdeling waren toevertrouwd.
Hiervan hadden zich 35 aan vermogens
delicten schuldig gemaakt, 4 waren zeden
delinquenten, 1 had meineed gepleegd, 2
waren wegens desertie en 1 wegens mis
handeling ingesloten geweest. Van deze 43
personen waren er 20 tussen de 20 en 30
jaar, 17 tussen 30 en 40 jaar en 6 daar
boven. In de loop van 1951 zijn 59 nieuw
gedetineerden aan de afdeling toegewezen.
Daar de strafgevangenis te Haarlem in het
nieuwe strafstelsel is aangewezen voor de
zwaardere gevallen is de taak van de be
stuursleden er niet gemakkelijker op ge
worden. Het grootst aantal toezichten be
helst de voorwaardelijk veroordeelden, na
melijk 64; verder waren er 2 wier strafver
volging voorwaardelijk werd opgeschort en
1 die een voorwaardelijke gratie had ge
kregen. Ook van deze 76 personen bleek de
leeftijd tussen 20 en 30 jaar de gevaarlijke
te zijn: er waren er namelijk 42 van die
leeftijd. Boven de 40 jaar neemt de crimi
naliteit af, tussen de 40 en 50 jaar waren
er 4, van 50 tot 60 jaar 4, van 60 tot 70 jaar
3 en daarboven 1. Beneden 20 jaar waren
er 3. Op 1 Januari 1952 stonden er 246
(vorig jaar 264) personen onder toezicht.
De periodiek aftredende bestuursleden
de heren mr. Th. F. Raedt, mr. van der
Burg en F. H. Tenckinck werden herkozen.
De penningmeester, de heer T. Dorrepaal,
bracht het financieel verslag uit. Er is een
nadelig saldo van ruim 600.
ADVERTENTIE
Verkoop en Verhuur
HOOGTEZON
H. J. MAERTENS N.V.
Nassaustraat 5 - Haarlem - Tel. 15220