GESLAAGD... Onze puzzle J 1 m 3 m Het Hek van de Dam Kiezen Kijkjes in Amsterdamse kunsthandel Lezing met films over Zuid Afrika Agenda voor Haarlem In de hoofdstad uit STEUNZOLEN ZATERDAG 15 MAART 1952 5 DANK ZIJ HILVERSUM Melksanering in de bollenstreek 1 1 7 Opening Beursgebouw te Hillegom Paardjes en paartjes Een aardige baas Tranen van trots Pa J. NACHTEGELLER Handbal- en hockey wedstrijden By Santee Landweer op de Keizers gracht te Amsterdam kunt u tot 27 Maart een aantal schilderijen, waaronder enige Amsterdamse haven- en stadsgezichten van de jonge Franse schilder Jack Chambrin bezichtigen. U vindt bij deze schilder niets van die luchtigheid welke men bij de Fransen wel pleegt aan te treffen. De behandeling van de verf is eerder stroef te noemen en by de compo sitie speelt het constructieve een grote rol. Wat Chambrin aantrekt in Amster dam is niet het picturale, maar zijn de inderdaad merkwaardige verschuivingen van de vlakken der grachtengevels, de Gezicht op de haven van Amsterdam door Jack Chambrin. halve cylinders der bruggebogen, het boeiende aspect van de massa's der scheepsrompen tegen de ajour tegen de hemel getekende kranen met hun vier kant, driehoekig of ruitvormig lijnenspel. U kunt bij een schilderij als „de Ruytei- kade" opmerken dat Chambrin er in ge slaagd is om door een juiste plaatsing der vlakken, die in schuine richtingen tegen over elkaar staan, een boeiende suggestie van de schommeling der boten en het be wegen van 't water te geven. Hier en daar lijkt hij iets te ver te gaan in zijn zucht naar geometrische constructies, maar als hij zich weet te beperken ontstaat een weloverwogen schema, waarin de sonore kleurwaarden zich harmonisch voegen. Als voorbeeld daarvan noteerde ik het „Sluiswachtershuis te Melun". Blijft bij Chambrin de gegeven werke lijkheid steeds herkenbaar, de Bergense schilder Friso ten Holt, die tezamen met de beeldhouwer W. Couzijn, zijn laat ste werk bij Martinet en Michels aan de O.-Z. Voorburgwal laat zien, transpo neert het reële motief tot een abstracte schildering. Hij koos hiertoe als onder werp „de dansers", waarvan hij een aantal tekeningen maakt. Rhythme, ruimte en beweging noteerde hij op een aantal bla den en deze gegevens bezigde hij voor z'n Door de Haarlemse afdelingen van de Nederlands-Zuid-Afrikaanse Vereniging, het Algemeen Nederlands Verbond en de Ko ninklijke Vereniging „Oost en Wést" was Vrijdagavond een bijeenkomst belegd, waarin de heer H. Bloem, bureauleider van de eerst genoemde vereniging, een lezing hield over Zuid-Afrika. Deze gaf een beschouwing over de betekenis van de komende Van Riebeeck- feesten in Zuid-Afrika en schetste het baan brekende werk, dat deze historische figuur, die eens chirurgijn was bij de Oost-Indische Compagnie,in Zuid-Afrika heeft verricht. Hij en zijn vrouw, van wie spreker een ka rakterschets gaf, hebben naar hij zeide „in dit zwarte werelddeel een blanke gemeen schap gesticht, welke is blijven staan als een rots in de branding". Sprekende over de immigrafiekansen in Zuid-Afrika zeide de heer Bloem, dat ge schoolde werkkrachten er welkom zijn. Maar omdat het werk voor ongeschoolden in Zuid- Afrika verricht wordt door inheemsen, die er hun bestaan in vonden, hebben ongeschool de immigranten er niet veel kans. „En", zo vervolgde spreker „nu vooral de laatste jaren Zuid-Afrika wordt uitgekreten voor een land, dat de zwarten onderdrukt, is het belangrijk te weten, dat aan zijn grenzen de zwarten zich verdringen'om werk te vinden in het land waar ze dan zogenaamd worden onder drukt". Na zijn lezing beantwoordde de heer Bloem verscheidene vragen over de emi gratie-mogelijkheden naar Zuid-Afrika, waar hij kort geleden zelf enige tijd is geweest. Na de pauze werden twee films over het besproken land vertoond. De eerste, „Kleur rijk Zuid-Afrika", die voor toeristische doel einden is vervaardigd, bevat voortreffelijke opnamen van de steden, de stranden en het landschap. In het bijzonder de Tafelberg en het Kruger-wildreservaat trekken hierin de aandacht. De tweede rolprent, waarvoor Kurt Baum het scenario schreef, gaf een over zicht van de kolonisatiegeschiedenis. ADVERTENTIE Bekende schriftelijke cursus Hoofdcorresp. - V.T.H.-ex ZATERDAG 15 MAART Stadsschouwburg: „Bobbeltje" (Comedia), 8 uur. Luxor: „Drie vrouwen en een vrij gezel", alle leeft., 7 en 9.15 uur. City: „Bit tere rijst", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De koning der raketmannen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Copper Canyon", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: ,,'n Vreemde eend in de bijt", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Hoe ouder hoe jonger", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „De muur der duisternis", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 16 MAART Stadsschouwburg: „Bobbeltje" (Comedia), Concertgebouw: Nederlandse Reisvereniging, 2 uur Rembrandt: Zondagmorgenvoorstel ling „Paljas", 11 uur. „Hoe ouder hoe jon ger", 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor, Palace: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. City: 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Miner va en Spaarne: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. MAANDAG 17 MAART Stadsschouwburg: „De liefde van vier kolonels", 8 uur. Rembrandt, Palace: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: 2, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: 2.30 en 8.15 uur. City: 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: 2.30, 7 en 9.15 uur. compositie. Deze serieuze onderneming is op zich zelf reeds belangrijk en Ten Holt lijkt zich met deze methodische werkwijze van de experimentelen af te scheiden. Dat de grote compositie tenslotte minder boeiend werd dan de schetsen behoeft nog niet te ontmoedigen. Het feit dat Ten Holt ztjn talent wil inzetten om een be paald gegeven tot elementaire waarden te reduceren geeft reeds voldoende verwach ting voor de toekomst. Minder enthousiasme konden wij op brengen voor het werk van S t i e n Eel- Singh, die tot 29 Maart schilderijen uit Staphorst bij Van Lier op het Rokin laat zien. Bij Staphorst denkt men aan Jan Sluyters, die in dat wonderlijk dorp ver scheidene uitermate belangrijke werken gemaakt heeft. Stien Eelsingh geeft in de zwak gebouwde figuren een illustratie van het leven van deze op zichzelf staande dorpsbevolking. Meer dan een illustratie wordt het niet en van de tragiek, waar van Sluyters destyds in z'n expressionis tische periode getuigde, vinden we hier slechts enkele flauwe clichévormen terug. Het schildery „Rouw" is te toneelmatig om te ontroeren. Het aantrekkelijkst le ken ons „Palmpasen" en „Doopgang", minder met „bedoelingen" overbelast en daardoor beter aanvaardbaar. OTTO B. DE KAT Gaat Dinsdag 18 Maart in Onze correspondent te Hillegom schrijft: Dinsdag 18 Maart zal de melksanering in de Bloembollenstreek starten. Dan zullen vele huisvrouwen na het tweemaal-bellen een andere melkboer voor haar deur vin den. Voor eventuele strubbelingen zijn ver trouwenscommissies benoemd. De sanering in de Bloembollenstreek is tot stand gekomen op initiatief van de melkslijters. In Lisse rees nogal wat ver zet bij de burgerij en kreeg de gemeente raad een adres van verontwaardigde bur geressen te behandelen. In Hillegom viel er geen woord over de melksanering en kijkt men rustig de kat uit de boom. Inmiddels is die melksanering niet zon der haken en ogen tot stand gekomen. De melkslijters hebben vele, lange en bewo gen vergaderingen achter de rug. Sassen- heim en Bennebroek komen voorlopig in het stuk niet voor, de sanering blijft tot Hillegom en Lisse, en enkele randgebieden, beperkt. Het hierbij gevolgde systeem is dat van één leverancier, terwijl de mogelijkheid bestaat een ander te kiezen die dan ech ter eerst zijn „hoofdwijk" afgewerkt moet hebben. Verschillende slijters zijn „uit gekocht" en het resultaaat is geweest dat er geen werkloosheid-slachtoffers zijn gevallen. ADVERTENTIE Horizontaal. 1. steek wapen; 4. voldoende gekookt; 7. water in Utrecht; 8. gard; 9. zeehond; 11. gestold vleesnat; 12. vertrek; 13. Turkse titel; 14. hoogste punt van een dak; 16. kranten jongen; 17. steile diepte; 20. verbond; 22. karakter; 24 kwe zelachtig; 25. soort antilope; 27. reiger achtige vogel; 30 deel v. e. hangklok; 33. be lemmering; 35. ho ningdrank; 36. plaats in Gelderland; 38. teug; 39. deel van een auto; 40. vordering; 41. eerste vrouw; 42. telwoord; 43. omlaag; 44. ruimte binnen de sluisdeuren. Verticaal: 1. meel- mengsel; 2. neer; 3. rondte; 4. hagedis achtig diertje; 5. gro te vloot; 6. soort kraai; 7. effen; 10. dagelijks voedsel; 15. oorsprong; 18. kort moraliserend verhaal; 19. volk; 21. zijrivier v.d. Donau; 23. dans- koor; 25. wacht van krijgslieden; 26. vermenging van twee vloeistoffen door een wand; 28. broek draagband; 29. vogel; 31. bijenhouder; 32. gerief; 34. Ierland; 37. lap. Oplossingen moeten worden ingezonden aan onze bureaux HAARLEM, Grote Houtstraat 93 en Soendaplein 37; IJMUI- DEN, Kennemerlaan 154. Oplossingen moeten uiterlijk Woensdagavond in ons bezit zijn. Wij verzoeken op de enveloppe te schrijven: „Oplossing Puzzle". S.v.p. geen mededelingen voor redactie of administratie bij de oplossingen in sluiten. De oplossingen moeten worden ingevuld op het gedrukte diagram dat hierboven staat. -N De oplossing van de vorige puzzle is: Horizontaal: 1 peper, 5 bison, 9 eminent, 11 ree, 13 bak, 14 els, 16 kort, 18 pret, 19 es, 20 woede, 21 i. o., 22 d. i., 23 N. T., 25 pand, 26 Isar, 28 St., 30 e. k., 32 O. D., 34 Irene, 35 Aa, 36 ring, 38 lang, 40 gei, 41 pit, 43 rei, 44 epigram, 47 netel; 48 arena. Verticaal: 1 parket; 2 peer, 3 Em., 4 rib, 5 bek, 6 in, 7 ster, 8 nestor, 10 nagel, 12 Eos, 15 lei, 17 twintig, 18 penseel, 22 das, 24 tak, 27 morgen, 29 zedig, 31 pagina, 33 die, 35 Ane, 37 niet, 39 arme, 41 pil, 42 tra, 45 p.e., 46 ar. De prijzen werden alsvolgt toegekend: 7,50: mej. C. E. Spoelstra, Muider- slotweg 155, Haarlem; T~ J- 7 f /O /2 /J /s /s Zo z/ zs Zé 2ê Jo j/ JZ JJ JS J6 Jê ijo Cf 2 5.G. Huizing Jr., Binnenweg 44, Heemstede; 2,50: J. Brands, Hofdijklaan 55, Drie huis. Hoewel officieel de datum voor de ope ning van de nieuwe Bloembollenbeurs op „Treslong" nog niet bekend is, worden toch al plannen gemaakt om dit feit luisterryk te vieren, zowel in als buiten het beursgebouw. Het laatste is de taak van het Centraal Comité Nationale Feestviering, dat bestu ren en leden van alle Hillegomse vereni gingen opgeroepen heeft voor een bijeen komst, die Vrydag 21 Maart zal gehou den worden in „Sistermans" en waar de plannen zullen worden ontvouwd voor een grote, gecostumeerde optocht. In de ouderdom van 93 jaar is te Maas tricht overleden zuster Cunera, geboren jonkvrouwe Lopes Suasso. Zij is hoofd van de operatie-afdeling van verschillende zie kenhuizen van ons land geweest. Zij was ruim 30 jaar hoofd van de operatie-afdeling in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis te Am sterdam. Belangrijke verbeteringen aan tal rijke medische instrumenten staan op haar naam, welke verbeteringen overal in den lande werden toegepast. j, In Carré is geaurende een week het ballet van de markies op bezoek. Niet dat van de markies van Carébas, zoals ge wellicht zoudt denken, maar van de Spaanse markies de Cuevas, die in Pa rijs zijn hoofdkwartier heeft. Er treden dus ook geen gelaarsde katten op, al gaat het er op het toneel wel sprookjes achtig toe. Vele mensen schijnen niet gemakkelijk te kunnen wennen aan het idéé dat in het genoemde en terecht ver maarde circusgebouw aan de Amstel de zo gewillig dansende paardjes hebben plaats gemaakt voor zo mogelijk nog lyrischer dansende paartjes. De belang stelling voor de eerste voorstellingen was althans niet van de omvang die redelijkerwijze verwacht mocht worden. Nu is het ook een ietwat verwarrende geschiedenis, want eerst heeft men maandenlang kunnen kijken naar paar den die alle mogelijke moeite deden om op mensen te gelijken en nu is geduren de enige avonden en een middag een aantal mensen bezig om het gedrag van paarden te imiteren. Het lijkt bijna een mop. Als George Skibine in zijn eigen werk „De gevangene van de Kaukasus" op muziek van Aram Katsjatoerian zijn pas-de-cheval demonstreert tussen een serie aan de zolderingopgehangen lap pen, die een bergpas in Rusland moeten voorstellen, begint iedere kenner in de zaal geestdriftig te applaudisseren, hoe wel men direct kan waarnemen dat er kop noch staart te bekennen zijn. Het is dan ook maar een spel: het edelste dat er bestaat. Onze onvolprezen Fiep Westendorp heeft op bijgaand paneeltje getracht de bij het publiek blijkbaar heersende be gripsverwarring in beeld te brengen. Men kan daarop duidelijk zien dat het oog van de concertmeester het rechter paard strikt genomen iets te vet heeft gemaakt voor een sylphide. Overigens is het geschetste misverstand nog om een andere reden verklaarbaar, want ook nu heeft de markies zich door de voorkeur van de klanten genoodzaakt gezien een paar oude paardjes van stal te halen. Het is zodoende een complete menagerie, want uiteraard mogen de onsterfelijke zwanen daarbij zeker niet ontbreken. In het programma kan men lezen dat de Zondagmiddag ten tonele gevoerde „Betoverde molen" bedoeld is als een „huldebetuiging aan de choreograven van de negentiende eeuw". Vermoede lijk worden hiermee voorvaderen van de markies bedoeld, behorende tot de familie der burggraven, waarvan de fotograven een verarmde tak vormen. De reeks voorstellingen begon Woens dag met een gala-avond. Toen de toe schouwers zich hadden neergevleid op de nieuwe bekleding van de stoelen, kwamen als eersten de cigarettenmeisjes op, teneinde een rokertje hier en een rokertje daar te verkopen. In Carré mag men namelijk roken tijdens de uitvoe ringen. Het beste bewijs voor het door het ballet behaalde succes vonden wij dat bijna iedereen een cigaret tussen de lippen had, doch dat niemand er aan dacht daar de brand in te steken. En als men er toch zo nu en dan eentje zag opvlammen, dan kon men er zeker van zijn dat deze was aangestoken door het vuur dat over het voetlicht kwam. Wij hebben een tijdje zitten praten met de heer Alex Wunnink, die al vele jaren directeur van het theater Carré is, maar door iedereen als blijk van goede verstandhouding „de baas" wordt ge noemd. Uit zijn verklaringen begrepen wij dat hij alleen uit liefde voor de schone kunst op z'n eentje aan het over- heidje spelen is. Hij weet namelijk heel goed dat hij tamelijk veel geld bij deze onderneming zal moeten leggen. Maar dat kan hem weinig schelen. Of liever gezegd: hij heeft het er voor over. En dat vinden wij nu een heel mooi ding voor een schouwburgdirecteur. „Des noods ben ik bereid er twintigduizend gulden tegenaan te gooien", heeft hij gezegd. Waaruit men een heleboel din gen kan afleiden: Ten eerste dat de heer Wunnink over een machtige arm moet beschikken om met zoveel geld te kunnen gooien. Ten tweede dat er waarschijnlijk geen baas boven deze baas gaat, hoewel wij om ons tot Amsterdam te bepalen de heer Johan Bendien van de aloude Stadsschouwburg ook een bijzonder aardige baas vinden. Ten derde dat de dieren van het cir cus hem geen windeieren hebben gelegd en dat hij er iets heels moois mee heeft uitgebroed. Ten vierde dat wij best eens in zijn schoenen zouden willen staan, al was het alleen maar om ons de weelde te kunnen veroorloven op zo'n grote voet te kunnen leven. Hij kan er dan ook zeker van zijn de dankbaarheid te genieten van alle Ne derlandse balletomanen dat zijn de verliefden op. de dans. Wij hebben pas ergens gelezen dat in Covent Garden in Londen het publiek op het schellinkje geheel uit eigen beweging tijdens de af- scheidsvoorstelling van het New York City Ballet onder elkaar geld heeft in gezameld om in de pauze bloemen te kunnen kopen voor de vrouwelijke solis ten. Zo'n gebaar kan natuurlijk nooit meer zo aandoenlijk worden herhaald. Daarom bieden wij hiermede Alex Wun nink de bovenstaande stijlbloempjes aan bij wijze van hulde aan zijn kostelijk initiatief. De Wereldomroep, zo deelt deze in stelling ons mede, zal zorgen voor een muzikale omlijsting van het bezoek van Koningin Juliana en de Prins der Neder landen aan Amerika, door de samen stelling van enige programma's die „de emigranten in Carfada tranen van wee moed en trots in de ogen zullen bren gen". Daartoe behoort ook een zoge naamd klankbeeld, dat tot titel draagt „Song of a city" oftewel „Lied van een stad". Het is een potpourri van ver trouwde Amsterdamse geluiden: een straatviolist met een klassiek répertoire, een pierement, het Concertgebouw-Or kest en de muziek uit de bekendste bars en dancings van de hoofdstad. De uit zending wordt met het Wilhelmus be sloten. Het carillon van de Westertoren zal er ook wel bij zijn, maar wij hopen vurig uat men het luiden van het eerste sneeuwklokje in het Vondelpark niet zal vergeten. En als men de emigranten werkelijk trots en weemoedig wil maken (in ieder oog een traantje) dan mag men niet verzuimen het loeien van de veerpont over het IJ te laten horen. Men mocht anders eens gaan denken dat de beloofde tunnel er nu toch werkelijk was! En een aardig Duits wijsje van de Nederlandse Opera kan er ook nog wel bij. BOEDA. Het programma van het Grand Bal-\ let du Marquis de Cuevas in theater Carré vermeldt voor hedenavond: Corcerto Barocco, La Somnambule, Tarasiana en Le beau Danube. Mor genmiddag wordt een herhaling ge geven van „De gevangene van de Kaukasus" en Maandag en Dinsdag komen tot uitvoering: tweede acte van Lac des Cygnes, Dessins pour les six, La femme muette en Diver tissement. Voornaamste solisten: Ro- sella Hightower, Jacqueline Moreau, Serge Golovine, George Skibine, Wladimir Skouratoff en George Zo- ritch. De begeleidingen worden ge speeld door de H.O.V. In de Stadsschouwburg wordt Zater dagavond „De Spaanse Brabander" van Bredero met Jan Musch in de titelrol gespeeld en Maandag het blij spel ,JJe bruiloft van Figaro" door de Nederlandse Comedie. In het Cen- traal Theater duren de vertoningen van „Het witte schaap van de fami lie" door het Vrije Toneel met Cor Ruys nog steeds dagelijks voort. De Nederlandse Opera geeft Zondag een matinée van „Cavalleria Rusti- cana" en „Paljas" onder leiding van de gastdirigent Erich Walter. Mede werking verlenen Florence Fields en Paolo Gorin. In de galerie Le Canard in de Spui straat speelt het Amsterdams Blok fluitensemble hedenavond werken van oude en moderrie componisten. Zondagavond houdt Erik Vos vroe ger deel uitmakend van de groep van Etienne Decroux) een voor dracht over de mime. Maandag wordt er een concert op gramofoonplaten gegeven onder het motto: ,,Van Congo tot Chicago, van jungle tot barrel- house"en Dinsdag spreekt John Van- denberg over „Litteratuur en jazz". Hedenavond voeren het Amsterdams Oratoriumkoor en de H.O.V. in het Concertgebouw de Matthaus Passion van Bach uit. Dirigent is Piet van Egmond, solisten zijn Jo Vincent, Annie Woud, Julius Patzak, Herman Schey, Wiebe Drayer en Peter de Vos. Het abonnementsconcert van Zon dagmiddag in het Concertgebouw wordt geleid door Jascha Horenstein. Onder meer worden uitgevoerd de Symphonische variaties van Badings en (met Jan Bresser en Klaas Boon als solisten) de Symphonie concer tante voor viool en altviool van Mo zart. In de kleine zaal van het Concertge bouw speelt Zondagmiddag het pianoduo Pierre Luboshutz en Ge- nia Nemenoff. Des avonds zingt Noemie Perugia, begeleid door Hen- riëtte Bosmans. ,JJie Kunst der Fu- ge" wordt Maandag op het clave- cimbel vertolkt door Gustav M. Leonhardt. In de galerie ,jLe Vernissage" is he denmiddag een tentoonstelling ge opend van werken van drie Belgi sche schilders: Fiévet, Coppe en Delvaux. De Fransman Jack Cham brin exposeert in de kunsthandel Santee Landweer aan de Keizers gracht bij de Leidsestraat. Waaraan wij voor de goede orde toe voegen dat wij de heren Van Dijk van iet Leidseplefn Theater, Périn van de Klei ne Komedie en De Boer van het Centraal Theater niet minder aardige bazen vinden. Ergens heb ik al een tengere boom in roserode bloei zien staan en de verkiezin gen in Juni geraken in 't zicht. Ik weet niet waarop ik mij meer verheug: op de zomer of op het electorale hoogtij. Laat ik mij maar op beide tegelijk verheugen; dubbele vreugd is de moeder van de porceleinkast, zoals de man zei toen zijn vrouw hem een tweeling schonk. Ik vind het een mooie combinatie: de zomer, het zorgeloos getij van joech-heisa- joech-hei en de verkiezingen die een zware verantwoordelijkheid, een zorgelijke ge wetensvraag op mij, de staatsburger, leg gen. Het vervelende is dat voor mij de per sonen voor de beginselen gaan, zoals de man zei die verliefd werd op een meisje van niet ganselijk onbesproken gedrag. Ik ben verrukt van de heer Oud. Ik luis ter graag naar zijn fraai gemoduleerde stem en reeds aan het ontbijt vermei ik mij in het lezen van zijn standaardwerken; maar zo'n man als professor Gerbrandy zou ik ook niet graag laten schieten. (Daar zouden maar ongelukken van komen, want hij bezit alle passie van Sneek.) Niet dat ik graag naar hem luister. Als ik dat zou zeggen zou ik jokken. Maar ik zie hem zo graag. Ik heb een zwak voor snorren, zoals de taxichauffeur tegen de kantonrechter zei. Laatst zat ik in de trein tegenover me neer Romme. Ik had de gelegenheid hem ongemerkt doch intens gade te slaan. Zijn gelaat houdt het midden tussen dat van kardinaal Spellman in New York en dat van burgemeester Schokking van Den Haag. Maar dan meer naar de rose kant. Een kinderlijk, goed geschoren gezicht met diepe onschuld in de vrijmoedige, doch in telligente oogopslag. Ik kan en mag er niet toe medewerken dat hij niet in de Kamer zou terugkeren. Nu zijn er weinig mensen aan wie ik met een geruster gemoed mijn gouden horloge in bewaring zou geven dan aan de heer Tilanus. Niet dat ik een gouden horloge bezit, maar ik zeg maar zo, u begrijpt wel wat ik bedoel: één stuk fatsoen, de heer Tilanus, en dat is in deze tijd ook wat waard, zoals de dief zei toen hij het dia deem van de gravin in zijn zak stopte. Nu, en hoe ik over doctor Drees, ons alle doctor vader Drees, denk, dat weet u wel. Een man van onbesproken gedrag. Nooit vreemde dames aanspreken. Een keurige man, die ik nooit zou willen missen. Het wordt een moeilijke keus. Ik denk dat ik mij zelf candidaat laat stellen. Dan weten we waar wij aan toe zijn, zoals de doodgraver zeide. ELIAS. ADVERTENTIE Plastic, roestvrij metaal, aluminium, volgens gipsmodel. ATELIER VOOR ORTHOPAEDIE EN KUNSTLEDEMATEN Gasthuisvest 17a Telefoon 18505 Door H.H. Doktoren als vakkundig orthop. instrumentmaker erkend Ziekenfondsleden korting. Aan onze zaak is een PEDICURE-afdeling verbonden, onder gediplomeerde leiding. De eerste klassers van West A kunnen lastige wedstrijden wachten. Concordia (heren) gaat bij Aalsmeer op bezoek om daar de wedstrijd van dit seizoen te spelen. Weliswaar hebben de Haarlemmers een achterstand op de leider van vier punten, die niet meer is in te halen. Wij verwachten geen Haarlemse zege. HOC zal in Amsterdam tegen AHC succes boeken. Bij de dames moet HOC naar het leidende Sagitta, dat er wel voor zal waken de voorsprong van twee punten op Concordia te behouden. Intussen moeten de dames van Concordia oppassen tegen ADA. Voor de tweede klassers de ontmoeting tussen Gita en Bato. Een spannend duel be looft de strijd te worden. Gita heeft de beste papieren. Bij de heren zal Rapiditas aan belangstelling geen gebrek hebben, nu het op eigen veld speelt tegen de leider in 2 B, Unitas. De Haarlemmers hebben bij de ont moeting een goede kans, wanneer ze hun snelheid en schotvaardigheid van begin tot eind doeltreffend toepassen. Het Velsense IJmönd krijgt tegen The Catchers gelegen heid zich van de laatste nederlagen te her stellen. Verder wordt de beslissende kam pioenswedstrijd IJmond—AVA' gespeeld. IJmond heeft aan een gelijk spel voldoende, tot het behalen waarvan wij deze ploeg wel in staat achten. De standen luiden: District West-A 2e klas heren B: le klas heren: Unitas 10 9 18 Aalsmeer 10 10 20 Rapid '31 11 8 17 Concordia 11 9 18 Aalsm. 2 11 6 12 Achilles 11 6 12 Turno 11 5 11 HHC 12 6 12 IJmond 11 5 10 BI. Wit 10 5 10 The Catch. 114 9 AHC 11 5 11 Vriendsch. 9 3 7 Attila 11 3 6 Tonegido 10 0 0 HOC 8 12 (Plus gestaakte wed- Amersf. 8 12 strijd (20 min.) Vriendschap—Unitas le klas dames: 21). Sagitta 10 10 20 2e klas dames B: Concordia 10 9 18 JHC 14 12 24 HHC 12 6 15 Tonegido 13 8 18 ADA 12 6 13 Vrone 14 8 18 BI. Wit 10 4 8 Gita 13 7 15 HOC 7 2 6 HAV 14 6 13 Amersf. 9 3 6 N. Nied. 12 6 12 BHC 9 1 4 Bato 12 3 7 Sp. Ver. 11 0 11 OSS 14 0 0 Hockeywedstrijden In Heemstede wordt gespeeld Rood Wit 2 BDHC 2. Strawberries tegen de hekkenslui ter Amsterdam II zal een overwinning voor de Velsense dames moeten opleverei}. BDHC IIIAeolus zal wel de winstpunten voor de gasten opleveren. Voor de tweede ronde van de Dr. Exalto- beker gaan de speelsters van BDHC op be zoek bij de promotieklasser Laren, zodat een overwinning voor de Bloemendalers wel gewaarborgd zal zijn. De door de Strawberries georganiseerde wedstrijden om de Kennemerlandbeker ver melden de volgende ontmoetingen voor de heren: BMHC IV, dat de vorige week tegen Strawberries zo'n goed resultaat boekte, gaat op bezoek bij Alkmaar. De eerste elftallen van Eechtrop en HBS ontmoeten elkaar in Beverwijk en bovendien is er nog een wed strijd tussen Alkmaar II en DEM. ^oor de dames zijn in deze bekercompetitie geen wedstrijden vastgesteld. Aan boord van het 140 ton metende mo torschip „Dieu Donné", liggende te Sas van Gent is brand uitgebroken in de machine kamer. De brandweer wist het vuur snel te blussen. De stuurhut brande af. De schipper, M. de S. is in bewusteloze toestand uit de machinekamer gehaald. Wegens een erfenis kwestie lag het schip aan de ketting. Op ver moeden van brandstichting is S. in arrest gesteld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1952 | | pagina 7