Dit maken we zelf Marius Constant won de Italia-prijs De Nederlandse huishoudraad geeft voorlichting De zaak-Andreas Eerst een auto, dan een vleugel Avondblouse Nieuwe Parijse modellen Huishoudelijk nieuwtje ZATERDAG 8 NOVEMBER 1952 10 BRIEVEN VAN EEN PARIJS E HUISVROUW FEUILLETON (Door Harry Hoff, vertaald uit het Duits) <v oer de^ rouw (Van onze Parijse medewerkster) P a r ij s, November 1952. In deze soms zo boze wereld wordt de deugd helaas niet altijd beloond, zomin als het talent altijd zijn verdiende erkenning oogst. Maar daarom is het dès te op- beurender en hartverwarmender als dat laatste zo nu en dan eens wèl gebeurt. En dat nu is dezer dagen één van onze goede vrienden overkomen, de jonge compo nist Marius Constant, die met zijn radio-ballet de Fluitspeler de Italia-prijs heeft verworven. Dat is een onderscheiding die met betrekking tot de radio zo onge veer te vergelijken valt met de Nobelprijs op het gebied van litteratuur of weten schap. Een internationale jury komt daarvoor iedere Octobermaand in Milaan bij een, om uit te maken wie het afgelopen jaar het beste werk, muzikaal of drama tisch, voor de radio geschreven heeft. De bekroonde inzender ontvangt dan een bedrag van één millioen Franse franken, of wel f 11.000. Een jaar of twee geleden kreeg ik een uitnodiging voor een concert dat een nieuw orkst zou geven om zich zo voor te stellen aan het Parijse publiek. Het orkest bestond uit vergevorderde muziekstudenten, uit velerlei landen afkomstig en het programma vermeld de niets dan onbekende stukken. Nu is óók in Parijs het financiële slagen van een concert in sterke mate afhankelijk van de roem van de diri gent en/of de solist èn van de popu lariteit van het programma, en omdat op al die punten aan die voorwaarden helemaal niet was voldaan, bleek het direct al bijzonder verheugend dat de zaal desondanks zo goed als vol was gestroomd. Dit concert nu stond onder leiding van Marius Constant, een naam waarvan toen in Parijs nog niemand ooit had gehoord. En het concert werd een buitengewoon groot succes, dat, daarover waren allen, orkestleden èn publiek, het roerend eens, wel in de eerste plaats aan de dirigent was te danken. Constant, die toen net 24 was, gaf hier blijk van een talent voor diri geren, waarover iedereen terecht even opgetogen was. Zoals dat in Parijs gewoonte is, ble ken velen na het concert de dirigent even de hand te willen drukken en na afloop ging ook ik naar de solistenka mer, om Constant te complimenteren. En dat was dan de eerste, natuurlijk vluchtige, kennismaking. Een paar dagen later, toen we op een avond naar de bioscoop waren ge weest en in de bistro van onze wijk nog even een verwarmend grocje dronken, ontmoetten we, bij toeval, Constant opnieuw, die daar met zijn vrouw aan de zinc ook nog een glaasje ledigde. Hij bleek een paar huizenblok ken van ons af te wonen en we stelden de Constants daarom voor eens bij ons aan te komen. Hetgeen ze de volgende dag al deden en uit dat eerste bezoek zou toen al gauw een hechte vriend schap ontstaan. Marius had ons verteld dat hij en zijn vrouw Roemenen waren en dat hij met een beurs van het Conserva torium uit Boekarest, waar hij bij Enesco had gewerkt, in Parijs zijn stu dies nu voltooide. Sonia, zijn vrouw, was danseres en werkte in een ballet groep. Breed hadden ze het niet, maar hun grootste zorg was toen toch wel hoe ze zich zouden kunnen onttrekken aan de verplichting binnenkort weer naar Roemenië terug te keren. Want wat ze over de toestanden daar onder het nieuwe regime zo al vernomen hadden, droeg er nu niet direct toe bij om hun heimwee te versterken, al was hun hele familie dan ook in Roemenië achtergebleven. Toen het moment aan brak dat ze terug moesten keren naar hun vaderland, besloten onze vrienden in Frankrijk te blijven, een besluit dat echter inhield dat ze door het verlies van hun paspoort nu automatisch sta- tenloos waren geworden. Dat is een heel weinig aanlokkelijke situatie, om dat je dan o.m. voor ieder reisje naar het buitenland eerst een ontstellend aantal démarches bij Franse ambtena ren moet maken, wat hier een even tijdrovende als trieste geschiedenis is. Bovendien zaten de Constants nu zon der financiële ondersteuning, zodat ze hun tijd wel moesten gaan verdelen tussen hun studie en het zoeken naar en vervullen van alle soorten schnab- beltjes zoals een baantje onder mu sici wordt genoemd om de beide hoofden nog net boven water te kun nen houden. En tenslotte droegen ze dan nog hun last mee in de Parijse woningcrisis doordat ze, tengevolge van Marius' pianostudie, nooit veel langer dan een paar weken op dezelfde kamer werden geduld. En je moet Pa rijs een beetje kennen om te weten wat het betekent hier vandaag op straat te worden gezet Niettemin hebben ze zich door al die moeilijkheden met bewonderenswaar dige moed heengeslagen en zoetjesaan ging alles een tikje beter. Marius kreeg wat werk bij de radio, waardoor hij zich nog al wat relaties maakte, die een goed woordje voor hem deden bij het ministerie, zodat hij tenslotte tot Fransman kon worden genaturaliseerd. Dat geschiedde een goede maand ge leden, welke gebeurtenis we met zijn vieren rond een wankel tafeltje dat, met zijn piano de twee voornaamste meubels in hun pensionkamer vorm den, op uitbundige wijze hebben ge vierd. Ze waren natuurlijk niet zo'n beetje trots op hun nieuwe paspoorten, die iedereen dan ook bewonderen moest. Maar twee weken later bleek Frank rijk niet minder trots op deze nieuwe onderdaan te kunnen zijn, omdat Con stant toen, als gezegd, de grote radio- j"4, prijs in Italië veroverde. In alle kran ten verschenen fiere artikelen en ver slagen over de gebeurtenis en iedereen toonde zich hier natuurlijk zielsver- heugd dat het dan toch maar weer een Fransman was die deze internationale onderscheiding in de wacht had ge sleept Wat Marius, die drie jaar onder een vertrouwelijke last van schulden ge bukt is gegaan nu met al dat geld gaat doen? Ten eerste, zegt hij, een auto kopen. En dat schaf ik me een nieuwe vleugel aan. En daarna zoek ik een nieuw appartement dat zo mooi zal moeten zijn dat ik voor het laatst van mijn leven hoef te verhuizen! Prachtig enorm zeg ik geestdriftig terwijl ik probeer te vergeten dat het geld dat hij in handen krijgt hopelijk net vol doende zal blijken om er zijn crediteu ren mee af te lossen. Maar misschien, je kan dat tenslotte nooit helemaal ze ker weten, blijken die schuldeisers wel net zo opgetogen als de journalisten over Marius' triomf zodat zijn verlan gens dan echt in vervulling kunnen gaan. Een eigen autootje, een eigen vleugel en een eigen huis, een maand geleden had hij daarover zelfs des nachts niet durven dromen en dat doet hij nu dan toch maar. ganse dagen en zelfs hardop! éve. Op uitnodiging van de Ned. Huis houdraad kwamen deze maand de hoofdbesturen van de aangesloten vrouwenorganisaties bijeen in Pulchri Studio-Den Haag. Na het openingswoord van de presidente, mevrouw J. Meihui zenTer Braake, gaven mevrouw prof. C. W. Willinge PrinsVisser en mejuf frouw ir. M. Knottenbelt een korte uit eenzetting ter verduidelijking van het terrein van werkzaamheden waarop de Nederlandse Huishoudraad zich be weegt. Mevrouw prof. Willinge Prins legde nog eens de nadruk op het werk van De Ned. Huishoudraad en vooral op twee elementen: studie en actie. Bei de zijn noodzakelijk voor het bereiken van de doelstelling: a. het in het alge meen belang bevorderen van een doel matig voeren van de huishouding; b. de vertegenwoordiging van de consumptie- belangen en huishoudelijke belangen bij Overheidsinstellingen, wetenschappe lijke instituten, industrie en handel. Door de voortschrijdende ontwikke ling van de techniek komen steeds nieuwe artikelen en materialen aan de markt; het productie-apparaat wordt steeds ingewikkelder. Door beide oor zaken is de huisvrouw als eenling niet in staat haar verlangens te formuleren en deze aan de industrie, handel en overheid voor te leggen. Menigmaal zal de huisvrouw als eenling de verzuchting slaken: hoe kan ik beoordelen of ik waar voor mijn geld krijg, hoe kan ik invloed uitoefenen op aard, kwaliteit, assorti ment en prijs voor de goederen en dien sten die ik nodig heb. Bovendien: al schrijdt de organisatie van het bedrijfs leven voort, in het overleg dat, tussen alle belanghebben in de bedrijfstakken gevoerd wordt, ontbreekt de huisvrouw, die toch de voornaamste consumente, althans koopster is! Enkele particuliere stichtingen (Ke- ma, Gasstichting, Ned. V. v. H.) zijn op een gedeelte van het terrein van het on derzoeken van huishoudelijke artikelen actief, maar er blijft nog een groot ge bied braak liggen, dat nodig bewerkt zou moeten worden door wetenschappe lijk onderzoek. Namens de Nederlandse huisvrouwen kan de N.H.R. als vertegenwoordigster optreden en zij heeft dit reeds in vele gevallen gedaan. Vervolgens vertelde mej. ir. mr. Knot tenbelt over de nieuwe textielvezels die in de laatste jaren door research gevon den zijn. Vroeger had een huisvrouw te maken met katoen, linnen, zijde, wol en In de City Hall te Manchester, Engeland, wordt momenteel een tentoonstelling gehouden voor de „Vrouw en haar Huis". Er is een belangrijke inzending van de Chance Brothers Ltd. Deze fabrikanten namelijk exposeren voor de eerste maal in Manchester een nieuw type glaswerk, dat zeer vele voordelen biedt voor de gebruiker. Ten eerste is wel belangrijk de lage prijs. Schaaltjes en kommetjes b.v. voor het dessert zijn al verkrijgbaar voor ongeveer f 0.50 per stuk. Men kan ze ook in serie krijgen. Zoals u op de foto kunt zien zijn de ontwerpen zeer mooi van tekening. Dit geperste glaswerk is van sterke kwaliteit. Goede kleuren en een mooie weerspiegeling geven het glas een zeer „dure" indruk. Hier ziet u de glazen kommetjes, die vervaardigd zijn met goudkleurige banden en ringen in rood en wit, zwart en wit, zwart en geel en zwart en rood. Dit glaswerk van de Chance Brothers Ltd. is speciaal voor de bierdrinkers. Het is zeer licht van gewicht. En wat het uiterlijk betreft mag het er zijn. zij wist deze stoffen goed te onderschei den, maar nu zijn er zoveel nieuwe stof fen die bovendien meest alle gemengd verwerkt worden, dat het niet meer mo gelijk is door uiterlijke waarneming de samenstelling van textiel te bepalen. Zo werd getoond 'n lap zwarte rayon, die zelfs textieldeskundigen voor katoen aangezien hadden; een grijze lap rayon vezel, die er als wollen kamgaren uit- Een Nederlandse fabrikant is nu op de gedachte gekomen kinderwantjes te gaan maken, die niet alleen een losse duim, maar bovendien een dito pink hebben, opdat de kleintjes ook met hun wantjes aan naar hartelust kunnen grijpen. Die wantjes, welke met de naam Jolly Joy gedoopt zijn, blijven hun kleine baasje of bazinnetje trouw, dank zij een speciale polsconstructie, die er voor zorgt, dat zij niet van de hand kunnen afglijden. Als u de foto bekijkt, ziet u, in welk opzicht Jolly Joy nog verder van gewone wantjes verschilt. Van het linker wantje kijkt u dan het diep-bedroefde kopje van „Jantje huilt" en van het rechter de olijke snuit van „Jantje lacht" aan. Nee werkelijk, die fabrikant heeft er zich niet met een Jantje van Leiden afgemaakt. dreven zijn met de naald, wordt deze pas versierd met Richelieu borduursel. Dit is nog een heel werkje apart, en kan dan ook alleen gedaan worden als u op de hoogte bent met de techniek van dit borduren. De volgende maal geven wij u een uitgewerkt ontwerp voor de ver siering van deze blouse, nu echter gaan we ons bezig houden met het patroon. Deze blouse kan gemaakt worden van verschillende stoffen, heel mooi hiervoor is b.v. de toile de sole, verder batist. Niet aan te raden is in dit geval nylon, omdat dit te veel zou rafelen. Als we onze keuze gemaakt hebben, dan nemen we 1 y2 meter stof, de breedte van de stof moet ongeveer 80 of 90 cm zijn. Het patroon is gemaakt voor maat 42, de bovenwijdte is 96, ruglengte 40, taillewijdte 72 cm. Allereerst tekenen wij de patronen op papier, knippen deze uit en leggen ze op de stof zoals de tekening dit duidelijk aangeeft'. Denkt u er wel aan bij alle delen naden aan te knippen! Als u van plan bent de blouse met borduurwerk te versieren, dan Nadat u met plezier aan de avondrok gewerkt hebt en deze naar we hopen goed uitgevallen is, zullen we deze week de blouse die hierbij hoort bespreken. Op het plaatje ziet u een heel eenvou dige blouse met een lage hals en ronde nas eron ^'oor de lezeressen die erg be- Dit vrolijke, jonge vijftal, dat u hier als mannequins ziet, is een groepje jonge toneel- en filmsterretjes. Zij dragen enkele nieuwe Pa rijse modellen. Van links naar rechts: Anne Vernon, die een vlot tweed-ensem ble draagt met een nauwe rok; Dany Robin, gekleed in een namiddagjapon met laag décolleté; Blanchette Brunot in een Schotse ruit met franje; Brigitte Bardot, die een witte bontpantalon draagt voor na het skiën en Frangoise Arnoul, ge kleed in een combinatie van ribfluweel en gebreide beenstukken, eveneens een dracht voor en na het skiën. knipt u alle delen voor de blouse uit zo als de tekening aangeeft, bent u echter van plan het borduurwerk te laten ver vallen, dan kunt u beter de ronde pas sen van dubbele stof maken. U hebt dan natuurlijk iets meer stof nodig. Wanneer we de passen niet dubbel knippen, wordt de hals met een schuin biesje afgewerkt. De zijnaad van de blouse wordt tot 15 cm boven de taille dichtgenaaid. U ziet op de tekening een tekentje staan. De rest van de naad wordt opgengelaten voor het armsgat. L. S. V O UuS. zag en een plastic kleedje met het aan zien van linnen weefsel; een wind-jack dat door chemisch reinigen stijf als een plank was geworden. Dit jack bleek bij onderzoek te zijn van katoen, water dicht gemaakt met een soort plastic. Door het stomen was de weekmaker van dit materiaal verloren gegaan en was slechts hard plastic over gebleven. In dien het windjack met water gewassen was, zou het uitstekend gebleven zijn. Aangezien het voor de huisvrouw echter zeer gewenst zou zijn dat zij na dere bijzonderheden van het weefsel dat zij koopt kent, is het dringend nood zakelijk dat zij betere voorlichting om trent de textiel zal ontvangen b.v. door een etiket in textielgoederen aan te brengen waarop duurzaamheid en was- behandeling der goederen zijn vermeld. Het zou de huisvrouw weinig zeggen in dien uitsluitend de samenstelling van het weefsel vermeld werd. Het aantal vezels dat toegepast kan worden en dan nog wel gemengd èn in verschillende kwaliteiten maakt het onmogelijk om zelfs als men de samenstelling weet, ge bruikseigenschappen hieruit af te lei den. De N.H.R. ziet het als haar taak er voor te ijveren dat bovenbedoeld etiket door handel en industrie ingevoerd zal worden. Ook is het voor een huisvrouw niet eenvoudig om een keuze te maken uit de vele soorten plastic artikelen. Ook hier komen nog steeds nieuwe soorten bij, terwijl deze geheel verschillende eigen schappen kunnen hebben. Een bijzondere normalisatiecommissie houdt zich bezig met het opstellen van normen voor verschillende soorten plas tic artikelen. Het is de bedoeling, dat aan die artikelen, die aan de gestelde normen voldoen een keurteken verleend wordt, zodat het publiek dat deze arti kelen koopt zeker is van goede kwali teit. Het secretariaat van de Nederl. Huis houdraad is gevestigd: Statenlaan 142, Den Haag, tel. 551723. In de drogisterij kan men tegenwoor dig tubes kopen, waarmee men de gaat jes van houtwurm kan volspuiten. Aan het uiteinde van de tube zit een heel fijne opening welke men in het hout- wurmgaatje kan steken. De vloeistof verhardt in het hout en veroorzaakt dus hetzelfde als petroleum namelijk dat de insecten in het hout stikken door een gebrek aan lucht, waarmee dus voor goed een eind aan de houtwurm ge maakt is. Wel moet men hierbij oppas sen, dat men deze vloeistof niet langs het hout laat lopen waardoor men le lijke vlekken krijgt, die moeilijk te ver wijderen zijn. i) Mevrouw Behnke sloft naar de voor deur en opent het raampje met de vraag: „Wat is er van uw dienst?" Voor de deur staat een heer, die haar volkomen onbekend is. Binnen in de huis kamer slaat de klok juist acht uur. Een kamerverh uurster is niet gewend, zo vroeg in de ochtend bezoek van vreemden te krijgen, en zij is er dan ook nog niet op gekleed. „Mag ik even binnen komen, mevrouw Behnke? Ik zou u graag even willen spreken. Het gaat over mijnheer Feld- mann". De stem heeft een vertrouwenwekkende klank, en bovendien doet de naam Feld- mann haar meteen zwichten. Mevrouw Behnke opent de deur voor haar bezoe ker, die binnentreedt. Een stevige, sta tige en toch sportieve verschijning. Ie mand van even in de dertig, keurig ge kleed. Onder een opvallend hoog voor hoofd kijken twee donkere ogen haar aan, niet scherp maar toch doordringend. Misschien een wat spottende trek om de mond, doch die verraadt merkwaardiger wijs tezelfder tijd een energieke vastbe radenheid. „Mag ik me eerst even voorstellen? Mijn naam is Kirch ner, inspecteur van de Secura Verzekeringsmaatschappij". „Genoegen met u kennis te maken" haast mevrouw Behnke zich te zeggen, terwijl zij haar hand aan haar schort af veegt. „Komt u verder. Ik ben nog niet op bezoek gekleed". Binnengekomen vraagt de bezoeker, met de deur in huis vallend, wat voor soort man Feldmann eigenlijk was. „Tja, wat moet ik u eigenlijk over hem vertellen? Ik vind het nogal een vreemde zaak. Mijnheer Feldmann was altijd een rustige en vriendelijke huurder. We had den nooit moeilijkheden, en we waren zelfs enigszins bevriend, in zoverre dat kan tussen huurder en verhuurster. Och, we zaten wel eens samen te praten en hij vertelde mij wel eens over zijn dochter, die sinds de dood van zijn vrouw bij zijn broer „Neem mij niet kwalijk, mevrouw Behnke. Ik heb momenteel niet zo heel veel tijd. Laat me direct de hoofdzaak aansnijden. U weet, wat me voornamelijk interesseert. Mijnheer Feldmann is plot seling verdwenen". „Ja, inderdaad, plotseling verdwenen. Nou ja, hij heeft me sindsdien nog wel geschreven. „O ja? Dat is interessant. Wat schreef hij?" „Ik zal het u laten lezen". Na even in een la gezocht te hebben komt mevrouw Behnke weer naar de tafel terug. „Hier, dat is zijn laatste briefje. Leest u maar". Kirchner leest snel het korte briefje. „Geachte mevrouw Behnke. Ik moet he laas plotseling op reis. Ik zal u binnenkort nader schrijven. Berg mijn bezittingen voorlopig maar ergens op. Met hartelijke groeten, Giinther Feldmann". Mevrouw Behnke draait onrustig op haar stoel en merkt schuchter op, dat hij nooit voor enige tijd weggegaan was, zon der haar persoonlijk te groeten. „En nu laat hij alleen een briefje achter en is helemaal verdwenen „U weet waarschijnlijk, dat mijnheer Feldmann in dienst was van mijn verze keringsmaatschappij „Ja, daar was hij vertegenwoordiger van. Ik kreeg de indruk, dat hij zijn werk zeer serieus naam". „Zeker, zeker. Maar wat mij hierheen voert is eigenlijk dat afschuwelijk auto ongeluk van mijnheer Andreas. U weet wel, de directeur van de steenbakkerij. Mijnheer Andreas vond toen de dood in de vlammen van zijn eigen auto. Daar zijn we zakelijk bij betrokken. Mijnheer Feldmamn had Andreas bij ons verzekerd. Wij hebben hem over deze zaak geschre ven, maar kregen onze brieven terug met de mededeling, dat de geadresseerde „ver dwenen" was. Toen hebben we door in formaties gehoord, dat hij inderdaad on vindbaar is. Nu kom ik eens informe ren „Ja, die brief zult u teruggekregen heb ben 'doordat ik al zijn post naar de af zenders heb laten terugsturen. Ik wist niet- of die brieven belangrijk waren, maar ik kon ze ook niet doorsturen, om dat ik zijn adres niet weet". „Heel verstandig. Mag ik vragen, heeft Feldmann kort voor zijn plotselinge ver trek nog belangrijke brieven ontvangen?" „Hoe kan ik dat nu weten? Het enige wat mij opviel, was dat hij kort voordat hij verdween een aangetekende brief, ik geloof uit Leipzig, ontving. Dat gebeurde niet zo vaak, vandaar dat ik het mij her inner". „Weet u nog, van wie die brief afkom stig was?" „Nee, daar heb ik heus niet op gelet". „Enfin, misschien komt hij net zo plot seling weer opduiken als hij verdwenen is. Hij zal wel een afdoende reden gehad hebben cm er zo ineens tussenuit te trek ken...." „Neem wij niet kwalijk, dat ik zo nieuwsgierig ben, ik bedoel, nu ja, je kunt toch nooit weten, heeft hij iets op zijn geweten?" Inspecteur Kirchner lachte hartelijk. „Nee, daar hoeft u zich heus geen zorgen over te maken. Hij is al zo lang bij ons in dienst, dat ik dat wel met zekerheid durf te zeggen. Heus, maakt u zich geen zorgen. Ik zal u echter niet langer lastig vallen. Ik ben er van overtuigd, dat alles mettertijd wel zal worden opgehel derd Om negen uur is Kirchner op het poli tiebureau, waar hij ontvangen wordt door commissaris Lippmann, een kleine, gedron gen figuur met heldere, levendige ogen. „Neemt u plaats. U komt waarschijn lijk voor de zaak Andreas?" „Inderdaad". „We hebben er al over gecorrespondeerd. Er is eigenlijk weinig nieuws te vertel len". „Het is ook alleen maar een formeel onderzoek. Mijn maatschappij wil natuur lijk officieel zekerheid hebben. Het gaat per slot van rekening over een verzeke ring van honderdduizend mark, en dan moeten we natuurlijk enige voorzichtig heid betrachten". Commissaris Lippmann knikt begrij pend. „Natuurlijk. Maar ik kan u verze keren, dat u gerust kunt zijn. We hebben de zaak grondig onderzocht". „Zelfmoord moet uitgesloten worden ge acht?" „Er is geen enkele aanwijzing in die richting. Integendeel, alles wees in de richting van een ongeluk". Kirchner kijkt de commissaris met een vragende blik aan. „Voor zover we begre pen hebben, is Andreas in zijn auto ver brand. Kon hij zich eigenlijk niet meer in veiligheid stellen?" „Dat hebben we ons eerst ook afge vraagd, maar er schijnen toevallige om standigheden geweest te zijn, die dat niet mogelijk maakten". „Het was een gesloten auto. nietwaar?" „Zeker, Andreas was zo onverstandig geweest, vlak naast zich bij het stuur nog een reserve blik met benzine te zetten. Poen de motor in brand vloog, sloeg een steekvlam naar het benzineblik, dat ex plodeerde. De vlammen moeten toen ra zend snel om zich heen hebben gegrepen. Alles moet zich heel snel hebben afge speeld, waardoor Andreas niet meer de kans kreeg, zich te redden". „Is dat alles officieel in een proces ver baal vastgelegd?" „Uiteraard. We hebben u trouwens een afschrift van het proces verbaal toegezon den^ Maar tussen haakjes, waarom hebt u niet zelf iemand gestuurd, om het on derzoek bij te wonen en daardoor uit de eerste hand zekerheid te krijgen?" (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1952 | | pagina 12