WALES, woorden een land waar geen voor te vinden zijn Begrotingen van Oorlog en Marine goedgekeurd Filmjournaals geven gezicht aan de tijd Uitgaan in Haarlem Agenda voor Haarlem Een Eeuw geleden ■7?"LJë Er komt nu ook materiaal voor de territoriale verdediging Naar aanleiding van „Parijs 1900 Kwestie van componeren KRE0FLAV0N r Hoe is het ontstaan) Waarnemer voor Kennan China wil rubber kopen van Ceylon TWEEDE KAMER Een „natte pool" Dit woord: GADESLAAN Kerkelijk Nieuws PRACHT GESCHENKEN VRIJDAG 14 NOVEMBER 1952 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Ik ben in een land geweest, waar geen v.oorden voor te vinden zijn. Althans een land waarvoor men gauw de verkeerde woorden gebruikt. Want zegt ge: „En geland", dan kijken de mensen er u boos aan. Het land heet Wales en voor de Welshman is dat woord voldoende om die ganse schat van gedachten en herinnerin gen op te roepen, die voor iemand het be- gj-ip „thuis" betekenen. Het betekent voor hem evenzeer de wilde rotsachtige kusten waarop de golven van de Ierse zee tot schuim slaan en de bergen van het Noor den, als de nauwe valleien van het Zuid- Oosten waar de mijnen zijn. Met hun mijn werkersdorpen grauw en glimmend van smook en mist en hun mijnwerkers, die óndanks of misschien juist door twintig jaar van bittere ellende zich één voelen als de vingers van een vuist. Die vuist is vaak gebald geweest, want zij hebben nooit iets cadeau gekregen. En nu nog wanneer een mijnwerker uit Rhonddavalley oreert en hij doet dat vaak en graag en goed dan slaat hij met de gebalde vuist op tafel in al het vuur van zijn gloedvol betoog. Maar ge hoeft daar allerminst bang van te worden, want ge zult in diezelfde agitator een man vinden met een warm hart, een zanger en een dichter. Ge kunt dat wonderlijk vinden, maar ge kunt het gerust letterlijk opvatten. Ge zult meer wonderlijke dingen vinden in die uit hoek van Groot-Brittannië. Het Eistedfodd hijvoorbeeld, die jaarlijkse wedstrijd van de zangers en dichters van het volk van Wales, waarvoor de schaapherder uit de bergen komt om de verzen voor te lezen, die hij gemaakt heeft in de mistige een zaamheid van Snowdonia. Waarvoor de mijnwerkers hun beste plunje aantrekken om er in koor te zingen volgens de oude traditie van dit oude land. En een eerste prijs in de „National", zoals het Eisted- i'odd kortweg heet, is nog altijd meer waard dan welke rugby-prestatie ook, al is dat de nationale sport waarvoor iedere rechtgeaarde Welshman warm loopt. Traditie leeft Die tradities van dit land zijn zo oud en tegelijkertijd zo levend, dat ge ze niet zon der een lichte huivering ondergaat. Nog altijd vindt ge er de Druids, de wijze man nen uit een grijs verleden, die in hun magi sche cirkel bijeenkomen, zoals dat vroeger was toen de oude Britten in Wales hun toevluchtsoord zochten bij de invasiegol- ven, die over Engeland sloegen. En zij zijn er nooit helemaal uit verdreven. Zo is Wales de schatkamer geworden van het oude Brittannië. Zelfs de oude taal is er bewaard gebleven en zij wordt nog heden ten dage gesproken in tienduizenden gezinnen. Niet als een kunstmatig in stand gehouden „cultuur-erfenis", maar als een levend instrument. En zij, die om deze on- practische gewoonte glimlachen, moeten maar bedenken, dat die Welshman met zijn onpractische taal zich verstaanbaar kan maken in het Franse Bretagne. En zowel een Fransman als een Engelsman staat er dan met zijn mond vol tanden bij. Ach, practisch is de Welshman meestal niet. Zij zijn soms slechte zakenmensen, naar goede dichters. Niet handig in de handel, maar uitnemende geleerden met eer. brandende Keltische honger naar ken nis. Ge vindt er verbluffend goed onder legde auto-didacten in lagen van het volk, bij wie ge eerder belangstelling voor de voetbal-pools zoudt verwachten. Ge vindt er landarbeiders, die u met scherp begrip ADVERTENTIE VRIJDAG 14 NOVEMBER Nassauplein 8: Theosofische vereniging, spreker H. de Nie over „Geschiedenis van de wichelroede", 8 uur. Brinkmann: Open bare les vakontwikkelingsbureau Ned. Han delsreizigersvereniging, 8 uur. Concertge bouw: Koninklijke Liedertafel Zang en Vriendschap, concert, 8 uur. Ged. Oude Gracht 104: Ned. Vei", voor Natuurgenees wijze, spreker H. van der Upwich, 8 uur. Palace: „O. K. Nero", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Tranen over Johannesburg", 14 jaax-, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Politiespionnen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Faust", 18 jaar, en 9.15 uur. City: „Van je familie moet je '1 maar hebben", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarae: „Captain China", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „The River", alle leeft., 8.15 bur. Rembrandt: „Telefoon van een onbe kende", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 15 NOVEMBER Stadsschouwburg: „Eens in de honderd jaar" (de Nederlandse Comedie), 8 uur. Palace: „O. K. Nero", 18 jaar. 2. 4.15, 7 en 115 u. Luxor: „Tranen over Johannesburg", '4 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Faust", 13 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Van je iamilie'moet je 't maar hebben", 14 jaar, 2.15, 180, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Captain China", '4 jaar 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: «Politiespionnen", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „The River", alle leeftijden, 2.30, 7 9.15 uur. Rembrandt: „Telefoon van een onbekende". 14. jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Een van de vele kastelen eti zeker het beroemdste die overal in Wales herinneren ami eeuwen van bloedige strijd tegen de golven van invallers, die de onafhankelijk heid van Wales bedreigden. Het is het trotse Harlech Castle aan de Westkust. Een van zijn fierste verdedigers ivas Dafydd ap Ieuan ap Einion, die het er in 1409 tegen Edward IV uithield tot zijn ganse garnizoen de hongerdood nabij was. Die episode wordt bezongen in het historische Rhyfelgyrch gwyr Harlech (The march of de men of Harlech). Nu nog staat liet zes eeuwen oude fort er even sterk en onbewogen als in de jaren dat Welshmen er vochten met hun rug tegen de zee. en grote openhartigheid schaakmat zetten in een gesprek over litteratuur. Want openhartig en recht op de man-af is de Welshman ook, dat zult ge gauw genoeg bemerken. En emotioneel en snel geestdrif tig. Meer dat dan efficiënt misschien. Maar tenslotte, zei een Welshman ons, wanneer je in de Hemel aan komt kloppen, zal het laatste zijn wat Petrus je zal vragen, of je op aarde nou wel .zo verschrikkelijk effi ciënt bent geweest. We zeiden in het begin, dat Wales een land is waar geen woorden voor te vinden zijn. En ook dat kunt ge gerust letterlijk opvatten. Want er bestaan en wij besef ten dat niet zonder enige schaamte geen Hollandse woorden voor Wales, of voor Welsh of voor Welshman. We hebben er naarstig naar gezocht en zijn tot de con clusie gekomen, dat men eigenlijk Gallië en Gallisch en Galliër zou moeten zeggen, zo als de Fransen dat doen. Maar dan zou men in Holland denken, dat we het over Fran sen hadden. En het woord Wales zelf schijnt weer van Wealas af te stammen, hetgeen vreemdeling betekent. Waartegenover de Welshman het zelf over Cymru hebben, hetgeen men Cambria zou moeten noemen, maar dan weet helemaal niemand meer waar we het over hebben. Als enig excuus kan gelden, dat wij in de tijd, dat in Wales de toenmalige internationale politiek werd uitgevochten, nog in berenvellen achter de konijnen aanholden. Ge moet het ons dus maar niet kwalijk nemen, dat wij over Welsh en Welshmen zullen blijven spreken, liever dan woorden te verbasteren of ze helemaal te omzeilen. Misschien komt het wel daardoor dat er in Holland zo weinig over Wales geschreven is en dat we gemakshalve zijn gaan geloven in dat sprookje van een mistig en trooste loos land van louter anthraciet, bevolkt door onaangename extremisten. Een sprook je waaraan mogelijk sommige Engelsen debet zijn. Want de gemiddelde Engelsman kan niet zo gemakkelijk overweg met het menselijk buskruit, zoals ge het belichaamd ziet in een Aneurin Bevan, een Lloyd George of zijn temperamentvolle dochter, Lady Megan. Hij wantrouwt zoveel orato risch talent en zoveel emotie een beetje, al geloven niet alle Engelsen aan het hate lijke versje „Taffy is een Welshman, Taffy is een dief". Maar geloof me, de mensen van Wales verdienen beter en daarom zijn we er op uit gegaan om ze op te zoeken en nu hopen v/ij er u meer van te kunnen vertellen in een serie artikelen onder de titel „Wales ontdekt". W. L. B. WASHINGTON, (A.F.P.) Het Ameri kaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft bekend gemaakt, dat de 44-jarige beroepsdiplomaat Jacob D. Beam binnen kort naar Moskou zal vertrekken om de leiding van de Amerikaanse ambassade op zich te nemen. Het laatst was Beam ver bonden aan de Amerikaanse ambassade te Belgrado. Hij zal de persoonlijke rang van gezant krijgen. Zoals bekend heeft de Russische rege ring de Amerikaanse ambassadeur in Mos kou, Kennan, „niet langer aanvaardbaar verklaard". De premier van Ceylon heeft in het Huis van Afgevaardigden medegedeeld, dat com munistisch China gedurende vijf jaren bijna de helft van de tegenwoordige rub berproductie van Ceylon wil kopen en dat de te betalen prijs het eerste jaar 20 cent per pond hoger zal zijn dan de wereldprijs. Er zal 50.000 ton sheetrubber per jaar worden gekocht. China zal daartegenover aan Ceylon rijst leveren. (Van onze parlementaire redacteur) Minister Staf zette Donderdagmiddag in de Tweede Kamer de beantwoording voort van de over zijn begroting gemaakte opmerkingen. Hij verklaarde dat de terri toriale verdediging nu ook materieel krijgt. Intussen moet eerst het veldleger behoorlijk op sterkte gebracht worden. Over de personeelsvoorziening wist de minister mee te delen dat tussen 1 Novem ber 1950 en 1 Januari 1952 bij de land macht en bij de luchtmacht een belang rijke toeneming aan beroepsofficieren heeft plaats gevonden: 1225 meer bij de land- en 427 meer bij de luchtmacht. Sa larisverhoging zal niet zoveel meer ople veren. Te grote afwijking van de andere salarissen zou zeker ook in de Kamer op bezwaren stuiten. In 1951 en 1952 zijn 86 officieren bij land- en luchtmacht buiten de gewone volgorde van de ranglijst be vorderd, zodat er in dit opzicht geen sleur bestaat. In het standpunt van de regering ten aanzien van de geestelijke verzorging der militairen is geen wijziging gekomen. Met betrekking tot het overlijden van de Rotterdamse dienstplichtige MöUering deelde de minister onder meer mede dat volgens de medicus van de familie Mölle- ring degenen, die hem behandeld hebben, geen blaam treft. Tot besluit van zijn uiteenzettingen merkte minister Staf op dat er vrijwel niets gezegd was over Marine met een begroting van f 323 millioen hetgeen zijns inziens wel van groot vertrouwen in het beleid getuigt. Staatssecretaris mr. Kranenburg, die zich de thans politiek verantwoorde lijke leider van de luchtmacht noemde, gaf de heren Vink, Roosjen en Korthals ten antwoord, dat de Gloster Meteor voor bepaalde doeleinden zeer bijzondere eigen schappen heeft, gelijk hij bij zijn bezoek aan Korea had vernomen. Bovendien is verdere aflevering ook gewenst om een bedenkelijk hiaat in de opleiding te voor komen. Daarom wordt het contract met Fokker gehandhaafd. Tegen fraude bij de 99 Sinds enige weken draait in theater ,.De Uitkijk" te Amsterdam een filmpje, dat een gerede aanleiding biedt om ook het journaal eens in de conversatie met de lezers te betrekken. Het is Nicole Védrès' „Parijs 1900". Gelijk dat ook in Nederland, bij de jaarwisseling bijvoorbeeld, te doen gebruikelijk is, heeft Nicole Védrès een duik genomen in de archieven en daaruit een schat aan materiaal geput, dat als historische documentatie van de jaren 1900-1914 van ongemene waarde is. Het is een filmpje, dat een beeld geeft van de tijd. Het is als een geschiedenisboek, veel feiten, veel, gebeurtenissen, maar in tegenstelling tot de inhoud van vele geschiedenisboeken, niet de belangrijkste gebeurtenissen, niet de grote politieke evenementen. Stuk voor stuk vertegenwoordigen de gekozen fragmenten op de eerste plaats de historie van het dagelijks leven, de wijze, waarop men het heeft gekruid en versierd. De mens zelf maakt er geschiedenis, de geschiedenis maakt er niet de mens. Tot het noodlot zich gaat voltrekken en het individu ondergaat in de massa. De oorlog breekt uit. Dan neemt de geschiedenis zijn loop met de mens en is het spel uit. Het mooie, vrolijke spel van het leven, dat omtrent de eeuwwisseling zo gelukkig werd bedreven. Wanneer men een film maakt als „Parijs 1900" dan komt het erop aan de verschei denheid van onderwerpen, die men als in een bloemlezing bundelt, zo te ordenen, dat zij een zeker oorzakelijk verband met el kaar houden, nu eens u treffend, omdat zij zo contrasteren, dan weer u door hun ver scheidenheid in snelle opeenvolging boeiend, altijd uw belangstelling gaande houdend, omdat zij, hoe uiteenlopend ook, een en hetzelfde object tot richtsnoer heb ben, dat hen waardevol maakt. Dat is, zo als reeds gezegd, de mens. De manier waar op die ordening plaats vindt, de wijze van bundelen is niet slechts een kwestie van technische vaardigheid, maar ook een van gevoel voor verhoudingen. Wat voor de kunst der letteren geldt, voor de kunst der muziek en de schilder kunst geldt ook voor de filmkunst: elk onderwerp kan er dienstig aan zijn mits men het goed behandelt. Het monteren van filmfragmenten tot één geheel is niet zomaar een knippen met de schaar en dan de strookjes celluloid aan elkaar plakken. Het is een proces als bij de schrijver C. C. S. Crone, die zijn boeken samenstelde uit honderden zinnen, die hem voor het ver haal, dat hij wilde schrijven, te binnen schoten en welke hij op allemaal afzonder lijke papiertjes noteerde. Zo heeft ook menig componist uit ver schillende thema's een muziekstuk opge bouwd. Het is een kwestie van componeren. De filmmaker is als een componist. Niet alléén, dat hij binnen zijn beelden bepaal de verhoudingen schept en ze in acht neemt, ook de opeenvolging dier beelden is aan verhoudingen gebonden. De montage weegt die onderscheidene beel den tegen elkaar af. Zij volgen elkaar op, niet. hortend en stotend, maar aange naam voor uw gevoel, prikkelend, de span ning opvoerend, steeds sterker tot u spre kend. Zij zijn wel degelijk met berekening aan elkaar gevoegd, ook bij de speelfilm, die dan wel heel sterk aan de story is ge bonden, maar waarvan de scènes niet ach ter elkaar in de volgorde van de story wor den opgenomen. De speelfilm kent dus ook de montage, kent ook de keuze en het „lijmen", het afwegen van de afzonderlijke indrukken in verhouding tot de totaal indruk. In „Parijs 1900" heeft Nicole Védrès een keuze gedaan uit honderden fragmenten. De fragmenten vormden de journaals van hun tijd. Onze huidige journaals zijn eigen lijk op precies dezelfde wijze samengesteld. Weliswaar vormen zij niet de uitdrukking van een epoque zoals „Parijs 1900", maar in hun boekstaving van de ge beurtenissen van iedere week zijn zij ook de boekstaving ener tijdgeest. Alleen: Vé drès hield een nabeschouwing. De stof was overzichtelijk. De geschiedenis had geoor deeld. Het filmjournaal van vandaag pro beert met de geschiedenis gelijke tred te houden. Het slaagt er dikwijls fraai en overtuigend in. Telkenmale, wanneer wij aan het eind van het jaar een overzicht krijgen aangeboden van wat er dat jaar voorviel, Heft die verzameling gepasseerde ADVERTENTIE voorkomt eh geneest Buisje met 20 tabletten actualiteiten ons door het gezicht, dat zij geeft aan de tijd, het gezicht, dat zij geeft aan een jaar. Wij herkennen er ons zelf in. Sterker: wij voelen, dat wij er ons ook later in zullen herkennen. Want wij zijn die tijd, die erin wordt weerspiegeld en wij zijn het object, waarop iedere actualiteit be trekking heeft. Wij gaan misschien in de massa verloren, maar altijd neemt die massa nog de trekken aan van het individu, dat wij zijn: als de massa lacht, als de massa lijdt, lijden en lachen wij. Het is dat wat wij ons bewust worden als wij een film zien als „Parijs 1900". Ze brengt ons een tijdperk voor het oog, dat naar het uiterlijk zo heel veel van het onze ver schilt. De mens blijft echter dezelfde. Men moet de journaals niet onderschat ten. P. W. FRANSE. In de algemene vergadering van de Ne derlandse Vereniging tegen Water-, Bo dem- en Luchtverontreiniging te Utrecht heeft prof. W. F. J. M. Krul, directeur van het Rijksinstituut voor Drinkwatervoorzie ning te 's-Gravenhage, een der inleiders, als zijn mening te kennen gegeven, dat er geen nationale oplossing voor het zoetwa terprobleem gezocht moet worden maar een internationale. Die oplossing zal dan gevonden moeten worden in de Europese integratie. Wij kennen reeds een „zwarte pool", men spreekt van een „landbouw"- of „groene pool", verder houdt men zich bezig met een „witte"- of „gezondheids- pool", maar het zal volgens de spreker ook moeten komen tot een „natte pool". Een ander probleem is dat der ontzou- ling van het water. Een internationale commissie is hiermee aan het werk onder Nederlandse leiding. Het gaat tenslotte hierbij om de kwestie van goedkope ener gie, waarbij wij dan kunnen denken aan de modernste energiebronnen. Te Parijs is de 7de zitting van de Algemene Vergadering van de Unesco geopend. D voorzitter Radhakrishnan in gezelschap van de ambassadeur van India te Parijs Ardar Malik (rechts). luchtmacht zal streng worden opgetreden. Over zijn bezoek aan Korea zei mr. Kranenburg dat hij daar had afgeleerd te spreken over onze „symbolische deel neming" aan de gemeenschappelijke U.N.O.-actie tegen de aanvallen, want er wordt daar mede door het Nederlandse bataljon, dat een zeer goede faam geniet, allerlei van grote betekenis verricht. Hun verzorging is goed. Treffend was de goede omgang tussen onze soldaten en hun Ko reaanse medestrijders. De „Piet Hein" is volledig op oorlogssterkte bemand. Staatssecretaris Moorman deelde nog mede, dat wij thans onderzeeboten met grote onderwatersnelheid, duikdiepte en vermogen om lang onder water te blijven bouwen. Na de replieken verzekerde minister Staf nog eens naar aanleiding van een vraag van de heer Fens (K.V.P.) dat wij werkelijk drie divisies hebben. „Zwak ke divisies?" interrumpeerde de heer Fens, waarop de bewindsman antwoordde: „Inderdaad, zwakke divisies". Zonder hoofdelijke stemming werden met aantekening van het communistische tegen de begrotingen van Oorlog en Marine goedgekeurd. Hoe belangrijk het is of men woor den aaneen of gescheiden schrijft, blijkt uit de twee zinnetjes: ik heb je gadeslagen en: ik heb je gade geslagen. In het eerste geval heeft de spreker aan iemand zijn opmerkzaamheid ge wijd, in het tweede heeft hij iemands echtgenote mishandeld. Het woord gade in het bovenstaande werkwoord heeft dezelfde betekenis als: acht, namelijk: aandacht. Het werkwoord slaan, dat ook voorkomt in acht slaan op iets, betekent: richten. Gadeslaan is dus: zijn oplettendheid op iets richten, hetzij met het doel het te beschouwen, hetzij met het doel het te beschermen. Zo zegt Vondel: God schept, behoedt en slaat zijn schepsel gade. Vs Ned. Herv. kerk Beroepen te Aalst G. H. van Kooten te Brandwijk. Geref. kerken Bedankt voor Monster J. T. Bakker te Oude en Nieuwe Bildtzijl. Aangenomen naar Wetsinge-Sauwerd C. Morgenstern, cand. te Groningen, die be dankte voor Emmer-Compascuum, Ezinge, Woldendorp en voor Zuidbroek-Harkstede. Examens De classis 's-Hertogenbosch der Geref. kerken heeft beroepbaar verklaard de heer C. de Kruijk Jr. te 's-Grevelduin-Capelle. Geref. kerken onderh. art. 31 K.O. Beroepen te Middelburg J. F. Heij te Hasselt te Zwagerveen-Zwaagwesteinde J. R. Wiskerke, cand. te Amsterdam. Bedankt voor Katwijk-Valkenburg N. Bruin te Beverwijk-Santpoort. Evang. Luth. kerk Drietal te Alkmaar J. J. F. Herrmann te Bodegraven F. B. J. v. d. Chijs te Zutphen en C. M. de Vries te Nijmegen. Geref. gemeenten Tweetal te Leerdam H. v. Gilst te El- speet en M. v. d. Ketterij te Alblasserdam. TONEEL EN DANS Zaterdag 15 November, Stadsschouwburg, 8 uur: „Eens in de honderd jaar" van F. Hugh Herbert door de Nederlandse Come die onder regie van Jan Teulings. Met Kitty Janssen, Guus Oster en Henk Rigters. Zondag 16 November, Stadsschouwburg, 8 uur: De Nederlandse Comedie geeft een reprise van het door Henk Rigters ge regisseerde en door Johan de Meester ver taalde blijspel „Een vrouw met een klein hart" van Crommelynck. In de hoofdrol Mary Dresselhuys. Zondag 16 November, Concertgebouw-, 8 uur: AVRO-revue „Jubeltonen" met Willy Wal den en Piet Muyselaar, onder meer als de dames Snip en Snap. Maandag 17 November, Concertgebouw, 8 uur: Revue „Jubeltonen" (zie Zondag). Dinsdag 18 November, Minerva-Theater, Heemstede, 8.15 uur: Optreden van de dan der Harald Kreutzberg met nieuwe crea ties op muziek van Pergolesi-Strawinsky, Dvorak, Vivaldi, Chopin, Honegger, Mozart en zijn vaste begeleider Friedrich Wilckens. Donderdag 20 November, Stadsschouwburg, 8 uur: Comedia speelt „De Ander" van Alexander Casona in de vertaling van David Koning onder regie van Joris Diels. In de hoofdrollen Riko Hopper, Enny Meu nier, Johan Elsensohn en Guus Hermus. Des middags matinee voor de Vereniging van Huisvrouwen (2 uur). Vrijdag 21 November, Stadsschouwburg, 8 uur: Eerste openbare voorstelling in Haar lem van „De Kersentuin" van Tsjechof, geregisseerd door Peter Scharoff, met Ida Wasserman, Heieen Pimentel, Paul Steen bergen, Bob de Lange en vele anderen. MUZIEK Vrijdag 14 November, Concertgebouw, 8 uur: Concert door de Koninklijke Liedertafel „Zang en Vriendschap" onder leiding van J. P. Loory, met medewerking van Aer- denhouts Vrouwenkoor onder leiding van Albert de Klerk en de pianist Sas Bunge. Zaterdag 15 November, Frans Halsmuseum, 8 uur: Kamermuziek door Haarlems Trio, versterkt met Ru Otto (klarinet), Lorenzo Pappolo (viool) en Louis Delachaux (alt viool). Werken van Andriessen en Brahms, benevens eerste uitvoering in Nederland van het kwintet van Gordon Jacob. Dinsdag 18 November, Concertgebouw, 8 uur: H.O.V.-concert onder leiding van Marinus Adam met medewerking van het Engelse pianistenduo Ethel Bartlett en Rae Robert son, die het Concert in C van Bach en het Concerto in d van Poulence vertolken. Op het programma staan verder het Derde Brandenburgs concert van Bach, het sym- phonische gedicht „Le chausseur maudit" van César Franck en „De tovenaarsleer ling" van Paul Dukas. Woensdag 19 November, Concertgebouw, 8 uur: Operaconcert door het koor Bel Canto onder leiding van E. H. Kerkhoven, met met medewerking van de vocale solisten Mariza Marie, Mimi Aarden, Abe Albada. George Spijkstra, Gerard Kruithoff en anderen. Donderdag 20 November, Minerva-Theater, Heemstede, 8.15 uur: Vertoning van de film „Ambassadeurs der muziek" met het Berlijns Philharmonisch Orkest. In het voorprogramma zingt Haarlems gemengd koor „Polyhymnia" gedeelten uit opera's van Verdi en Mascagni. Donderdag 20 November, Concertgebouw, 8 uur: In de populaire serie concerten door meesterpianisten geeft de Amerikaanse winnaar van het concours „Koningin Elisabeth" 1952, Leon Fleisher, een recital. Hij vertolkt werken van Schubert, Mozart, Brahms en Ravel. Vrijdag 21 November, Concertgebouw, 8 uur: Concert door de Nederlandse Operaclub, begeleid door Wit Rietveld. Fragmenten uit Faust, Martha, Butterfly, Carmen, Rigo- letto, Hoffmans Vertellingen en vele an dere muziekdramatische werken. Mede werking verleent de danseres Henny Meyer. (Tuinzaal). Vrijdag 21 November, Concertgebouw, 8 uur: Het Symphonie-orkest Haerlem onder lei ding van Piet Halsema speelt werken van Schubert (ouverture Rosamunde), van Gustav Holst, van Joseph Haydn (sym phonic De Klok) en Rachmaninoff (Twee de pianoconcert). Solisten zijn George van Renesse (piano). Jan Poolman (fluit) en Arie Butter (hobo). DIVERSEN Zaterdag 15 November, gebouw St. Bavo, 8 uur: Opvoering van „De kleine apostel" van Jhr. van Riemsdijk door de Gerefor meerde Jeugdcentrale. Zaterdag 15 November, Die Raeckse, 8 uur: Viering eerste lustrum van de Noord hollandse Broederschap van Goochelaars met de show „Een avond in wonderland". Zondag 16 November, Frans Halstheater, 10.30 uur: Vertoning van de film „Loui siana Story" van Flaherty voor het Insti tuut voor Arbeiders ontwikkeling. Woensdag 19 November, De Leeuwerik, 7.45 uur: Opvoering van „Amor speelt verstop pertje" van Henk Bakker en J. W. van der Heiden door de toneelclub „Jan van Beers" uit Amsterdam onder regie van Annie Klinkenbijl, voor de vereniging tot verpleging van hoofdarbeiders in herstel lingsoorden „Dennenheuvel". Woensdag 19 November, Kapel Leeuweriken laan, Aerdenhout, 8.15 uur: Voor de Neder lands Hervormde Gemeente spreekt prof. dr. G. C. van Niftrik uit Amsterdam over „Sarte en het Evangelie". Woensdag 19 November, wijkgebouw Irene, Overveen, 8 uur: Prof. dr. E. L. Smelik uit Amsterdam over „Kierkegaard en het Christendom". TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Derde jaarlijkse tentoonstel ling van werken van de dichter-schilder Jacobus van Looy op werkdagen van 1012.30 uur en van 13.30—17 uur, bene vens Zondag van 14—17 uur, tot 17 No vember. Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: „Au bonheur des dames". Expositie van bloem- sierkunst, ceramiek, émailwerk, hand weefsels en kunstnaaldwerk. Dagelijks van 105 uur, gesloten op Zondag en Maan dagmorgen. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Wand tapijt „De grote jacht" van Jaap Bouhijs. Dreefzicht: Reizende tentoonstellingen van voorwerpen uit het Koninklijk Huisarchief. Tot 29 November, onder de titel „Van Juliana tot Juliana". Gebr. Ree, Binnenweg, Heemstede: Pastels en tekeningen van Jan Wiegman, tot 23 November. ADVERTENTIE Radio, platenwisselaar, strijkbout, rüwiellamp, autoped. GROTE SORTERING .16548 Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 15 November 1852 PARIJS De Graaf van Chambord, die buiten Frankrijk verblijft, heeft een manifest tegen het opdragen van het keizerschap aan den Prins-Voorzitter opgesteld, hetwelk heimelijk in handen is gesteld van al diegenen, die daarbij belang kunnen hebben. De Graaf ver klaart in dat manifest: „Franschen, gij verlangt de monarchie, doch vormt U toch geene hersenschimmen, welke vroeg of laat aanleiding moeten" geven tot noodlottige uitkomsten. Al het genie, al de krijgsroem van Napoleon is niet toereikende geweest om iets duurzaams te vestigen. De monarchie in Frankrijk is het Koninklijke Fransche Gezin. Mijne voorvaderen hebben gedurende eeuwen gearbeid aan de welvaart van ons vaderland. Gedurende 1400 jaren heeft de Fransche natie vorsten van haar bloed aan het hoofd gehad. Wat ook de Voorzienigheid moge beschikken over U en over mij, die het hoofd is van het aloude geslacht Uwer Koningen, ik ben het aan mijn vaderland, aan mijn geslacht en aan mijzelven verschuldigd, te protesteren tegen de bedriegelijke en gevaarlijke proefnemingen, waartoe men thans wil overgaan". Het manifest is opgesteld te Frohs- 'lO.rf en is onderteekend Henri".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1952 | | pagina 5