Ex-lijfarts van Himmler
vraagt gratie voor ex-kamparts
Uitgaan in Haarlem
„De verboden vrucht" bevestiging van talent
Pil
Op het nippertje
mJt. Jtüoémscadeau!
IOOstüks in Luxedoos
m....tbck niet duu/idei!
A wenda voor
Haarlem
Een Eeuw geleden
Nieuwe uitgaven
't SILVER STOEPKE
Femandel als ernstig filmacteur
Expressieve innerlijke
kracht
r
RR
Hoe is het ontstaan?"^
J
Verschoningsrecht voor
journalisten
CORDUROY
PLUSFOURS
Dr. Kersten schreef aan de minister over goed werk
van drVan Nieuwenhuijzen
K1ENZLE jongenshorloge
Dit woord: GRIETJE
Er komt een ministeriële mta
aan de Tweede Kamer
Regering wil een aantal
nog één jaar handhaven
I M. DOUWMA EN ZOON
VRIJDAG 28 NOVEMBER 1952
Naar wü vernemen is een door dr. N. van
iijeuwenhuyzen, tijdens de bezetting
mparts te Amersfoort, en deswege na de
rjjding veroordeeld tot een vrijheids
traf van 20 jaar ingediend verzoek om
tie bij «ie gratieadviescommissie thans in
'eljandeling, waarbij behalve dr. Van Nieu-
venhuyzen ook de voormalige lijfarts van
limmler, dr. Felix Kersten uit Stockholm
r de justitie zijn gehoord. De eerste aan-
eiding tot deze behandeling vormt een op
September tot de minister van Justitie
gericht schrijven van dr. Kersten.
Dr. Kersten vertelt daarin dat hij bij zijn
•erugkeer in Nederland tot zijn leedwezen
vernam, dat dr. N. van Nieuwenhuyzen
door een bijzonder gerechtshof was veroor
deeld en nog steeds in de gevangenis ver-
oeft. Dr- Kersten refereert aan de belang
rijke' diensten die hij zelf aan het Neder-
andse volk heeft kunnen bewijzen, en aan
iet feit dat hij deswege door de Koningin
enoemd is tot groot-officier in de Orde
an Oranje-Nassau. „Zoals u duidelijk
Jiwge zijn, had ik veel van mijn reddings
werk mogen uitvoeren naar aanleiding van
rapporten, die mij uit bezet Nederland be-
eikten", aldus dr. Kersten. „Hiertoe had
k enige vertrouwensmannen om mij heen
•erzameld. Onder diegenen, die mij de be-
angrijkste inlichtingen verschaften, moge
kdr. N. van Nieuwenhuyzen noemen. Tij-
'ens een onderhoud, dat ik in 1942 in Ber-
ijn met hem mocht hebben, kwam naar
'oren, dat hij een weg zocht om zijn ver
eerde houding jegens het Nederlandse
deze was meer tot uiting gekomen
door' zijn optreden in kamp Amersfoort
ieder goed te maken.
ADVERTENTIE
Een door mij gedaan voorstel om als in
formant op te treden werd door hem dan
ook met beide handen aangegrepen. Zo heb
ik naar aanleiding van door hem gedane
mededelingen over het optreden der nazi's
in Nederland door intensieve pogingen bij
Himmler kunnen voorkomen, dat, ten eerste
Nederlandse kunstschatten naar Duitsland
overgebracht zouden worden. Hieronder
vielen alle schilderijen üit het Rijks
museum en andere musea. Zo ook de meu
belen uit de koninklijke paleizen en het
andere bezit der Koningin, bijvoorbeeld het
zilverwerk, dat naar een slot in Posen weg
gevoerd zou worden. Ten tweede: Neder
landse ziekenhuizen in beslag genomen
werden en vele instrumentaria en belang
rijke en kostbare installaties naar Duits
land weggesleept zouden zijn. Ten derde:
het plan om duizend Nederlandse artsen
naar Polen te verslepen, geen doorgang
heeft gevonden. Tenslotte kon door ge
noemde mededelingen het leven van zes
Joodse Nederlanders gered worden". Dr.
Kersten schrijft verder: „Uwe Excellentie
moge daarom met mij van oordeel zijn, dat
door dit alles de verdiensten van dr. Van
Nieuwenhuyzen voor de Nederlandse zaak
zeer groot zijn geweest. Naar aanleiding
van het hierbovenstaande doe ik dan ook
een dringend beroep op dr. Van Nieuwen
huyzen voor begenadiging bij Hare Majes
teit de Koningin te willen voordragen. Door
zijn informaties toch ben ik in de gelegen
heid geweest een weinig van het vele leed,
dat de bezetter het Nederlandse volk heeft
aangedaan, dit volk te kunnen besparen".
Nederlandse adhaesie
Tot zover dit schrijven. Voorts heeft de
federatieve raad van het voormalig verzet
in Nederland besloten het gratieverzoek te
steunen. Van de zijde van de familie van
dr. Van Nieuwenhuyzen vernamen wij, dat
de kroongetuige bij de behandeling voor
het bijzonder gerechtshof, prof. dr. J. G. G.
Borst te Amsterdam, een schrijven heeft
gericht tot prof. dr. G. E. Langemeyer,
waarin hij het gratieverzoek van dr. Van
Nieuwenhuyzen eveneens steunt.
Prof. Borst, die als promotor van het art-
senverzet in het kamp Amersfoort ge
vangen werd gezet, zou gebleken zijn, dat
de arts Nieuwenhuyzen de kennis en de be
kendheid miste om de medische praktijk
in zulk een omvang uit te oefenen en dat
bovendien het organisme totaal ontbrak om
de verzorging van een dergelijk grote ge
meenschap te regelen. Dr. van Nieuwen
huyzen zou hem voorts hebben geholpen
de kampreglementen te ontduiken en tel
kens er bij hem op te hebben aangedrongen
om zoveel medicamenten te verschaffen als
er te krijgen waren. Financiële bezwaren
mochten daarbij niet gelden. Dr. van Nieu
wenhuyzen wilde ze persoonlijk betalen.
Volgens verdere mededelingen van de
twee zoons van dr. Van Nieuwenhuyzen
wordt het gratieverzoek ook door tal van
andere intellectuele oud-gevangenen van
het kamp Amersfoort ondersteund.
Prof. dr. C. J. Bleeker, Op zoek naar
het geheim van de godsdienst
N.V. Noord-Hollandse Uitg. Mij, Am
sterdam.
Professor Blocker's „Inleiding tot de gods
dienstwetenschap" is een zeer deskundig
werk, en er is verbazend veel kennis in
bijeengebracht. Op een korte inleiding over
de godsdienstwetenschap volgt het hoofd
stuk godsdienstgeschiedenis, waarin de voor
naamste trekken van een twintigtal vergane
en bestaande godsdiensten worden aange
geven. Dan komen de hoofdstukken Sociolo
gie van de godsdienst en Psychologie van
de godsdienst, die zeer summier zijn, en ten
slotte is er het hoofdstuk over de Phaeno-
menologie van de godsdienst.
Professor Bleeker zegt zelf in zijn voor
woord, „dat vele stellige uitspraken vraag
tekens verbergen, die in een gedrongen be
toog geen kans kregen naar voren te komen".
Wanneer hij niettemin van de „cultuur
mens" in het algemeen belangstelling vergt
voor het werk, is hij niet bescheiden. Wat
de cultuurmens zal interesseren is niet in de
eerste plaats een streng academisch over
zicht van de godsdiensten der wereld en van
de werkmethoden der wetenschap, maar een
beter begrip van de functie van de godsdienst
voor individu en samenleving. Daarom is de
beknoptheid van de psychologische en socio
logische hoofdstukken te betreuren; die
zouden in een weinig „godsdienstige" tijd
juist het meest geschikt zijn om de gods
diensten enigermate begrijpelijk te maken.
Dat er tenslotte in de godsdienst iets onher
leidbaars is, zoals professor Bleeker nadruk
kelijk stelt, zou op die manier nog niet ont
kend worden. S. M.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
binnengekomen
een nieuw type
met zeer mooie wijzerpla
ten, degelijke kast, solied
uurwerk, onbreekbaar
glas, radiumcijfers
voor 20.90.
Een zeer goed DAMES
HORLOGE, 15 st. anker,
voor 35.50.
Eveneens een gesteend
HERENPOLSHORLOGE
met stalen band v. 31.75
Alles onder volle garantie
en verzekerd tegen
VERLIES en DIEFSTAL.
Grote Houtstraat 49
Tel. 20049
De KLEINE ZAAK met
de GROOTSTE KEUZE
De beide mannen, die naar aanleiding
van de moord op de Woerdense politieagent
Van Eek zijn gearresteerd, D. van H. uit
Oudewater en K. V. uit Woerden zijn voor de
officier van justitie te Utrecht en daarna
voor de rechter-commissaris geleid. Er zijn
termen aanwezig gevonden hen in verzeker
de bewaring te houden.
TONEEL
Vrijdag 28 November, Stadsschouwburg, 8
uur: De Nederlandse Comedie speelt „De
Koopman van Venetië" van Shakespeare
voor de vereniging „Geloof en Weten
schap".
Zaterdag 29 November, Stadsschouwburg, 8
uur: „De Koopman van Venetië" van Wil
liam Shakespeare in de vertaling van
Bert Voeten door de Nederlandse Comedie
onder regie van Johan de Meester met
Ank van der Moer als Portia en John
Gobau als Shylock. Décors vah Nicolaas
Wijnberg.
Zondag 30 November, Stadsschouwburg, 8
uur: „De Koopman van Venetië (zie Za
terdag).
Maandag 1 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Abonnementsvoorstelling door de
Haagse Comedie onder regie van Paul
Steenbergen van „Stalag 17" met zogoed
als alle acteurs van dit gezelschap.
Dinsdag 2 December, Stadsschouwburg, 8
uur: „Stalag 17" voor houders van abon
nement B.
Woensdag 3 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Het Nederlands Volkstoneel speelt
onder regie van Ferd. Sterneberg „De we
reld heeft geen wachtkamer" van Maurits
Dekker, met Jan Hundling, Bé Schenk en
anderen.
,)C>' - -
Niet, lang na zijn opzienbarende verschijning in de film „Don Camillospeelt de
Franse filmacteur Femandel wederom een serieuze rol: die van dokter in Henri
Verneuil's film „De verboden vrucht". De transformatie, die met Femandel in „Don
Camillo" plaatsgreep, betekende een aangename verrassing. Tot dan toe was hij de
bioscoopbezoeker slechts bekend als daverende komiek. Hij werd als zodanig in de
films, waarin ik hem zag, steevast misbruikt. Die films waren er dan ook naar en
niemand, die ooit had verwacht, dat deze man „met zijn paardenhoofd" ooit nog iets
anders zou uithangen dan de malloot, de kolderfiguur, die van dik 'hout planken
zaagde, hele ellen celluloid lang. En niemand, die had verwacht dat hij nog iets
anders kon, maar van het overdreven komieke naar het bijna tragische is voor het
talent maar één stap. Zeker voor het talent van Femandel. Plotseling zien wij hem
als een karakterspeler van de eerste orde. Julien Duvivier bood hem in Don Camillo"
daartoe de kans. Henri Verneuil' schenkt hem in „De verboden vrucht" opnieuw de
gelegenheid. En al stel ik persoonlijk de film van Duvivier boven „De verboden
vrucht", voor wat Femandel betreft: hij is in beide even bewonderenswaardig. De
metamorphose is geslaagd. En hoe!
VRIJDAG 28 NOVEMBER
Concertgebouw: Concert H.O.V., 8 uur.
Vishal: Vogeltentoonstclling tot 22 uur. Lido:
„Twee vrouwen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City:
..Guerrilla op de Philippijnen", 14 jaar, 7 en
9.15 uur. Spaarne: „Spoken", alle leeft., 7 en
9.15 uur. Frans Hals: (Theater deze week ge
sloten). Minerva: „Al Jolson sings again",
alle leeft, 8.15 uur. Rembrandt: „Marva's
Ahoy", 7 en 9.15 uur. Palace: „De zonen van
de musketiers", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor:
..Verboden jungle", 18 jaar, 7 en 9.15 uur.
ZATERDAG 29 NOVEMBER
Stadsschouwburg: „De koopman van Ve
netië". (Nederlandse Comedie), 8 uur, Lidoj
..Twee vrouwen", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15
uur. City: „Guerrilla op de Philippijnen", 14
jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Spo
ken", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva:
I,Jolson sings again", alle leeft., 2.30, 7 en
915 uur. Rembrandt: „Marva's Ahoy", 2,
4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „De zonen van de
musketiers", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Luxor: „Verboden jungle", 18 jaar, 2, 4.15,
1 en 9.15 uur.
Du sublime au redicule il n'y a q'urr
pas. De stap, die Femandel zet, is precies
in de omgekeerde richting. Het is wel
waarschijnlijk, dat hij onder dezelfde
doem leefde als zo vele kunstenaars, die
zo gemakkelijk als apothekersflaconnetjes
met een etiketje werden beplakt en sinds
dien niet anders meer veroorloofd wer
den te doen dan de geestigaard spelen of
de tragicus, de wijsgeer of de ellendeling.
Buster Keaton bijvoorbeeld kent iedereen
als een levend geworden verschrikking,
maar zie hem eens in „Limelight". Daar
speelt hij een pianist, een klein onhandig
gewoon 'burgermannetje. Nergens de af
zichtelijke Buster Keaton, die in het op
schrijfboekje van onze verwachtingen ge
noteerd staat. Er zijn nog meer voorbeel
den aan te halen. Het toneel, Cor Ruys,
dien het Nederlandse schouwburgpubliek
ging zien om te lachen en aan wien het
toch een onvergetelijk gevoelige mon
sieur Topaze te danken heeft. Ook de lit
teratuur kent die voorbeelden. Breero is
lange tijd alleen gekend als losbol, tot
men zijn serieuze verzen ging lezen en
ontdekte, dat hij heel wat meer was. Nog
zou misschien de komiek Femandel als de
Franse George Formby in onze herinne
ring voortleven (en er uit verdwijnen)
wanneer hij niet plotseling door Duvivier
als de geschikte man werd bevonden om
de pastoor te spelen in „De kleine wereld
van Don Camillo". Was het een waagstuk?
Zijn komische gaven waren genoeg be
leend, maar was dit komisch geweld ge
nuanceerd genoeg om de soutane niet tot
een aanfluiting te maken en zou de film
niet een profanatie in extenso geworden
zijn als Femandel in de gesprekken met
zijn geweten niet de wijze maat der be
perking had gekend? Duvivier was er bij
om er op te letten, maar beteugel maar
eens een volbloed draver, die tot dan tot
alleen lachsalvo's had opgewekt en voor
wie de beloning der glimlach nooit scheen
weggelegd. De regisseur kan veel, maar
niet alles. De i-egisseur is de laatste en
zeker ingrijpende factor voor het welsla
gen van een film, de acteur is echter
evengoed beslisend. Hij is geen dood ma
teriaal. Hij is een levend wezen, dat een
levende bezielde figuur gestalte geeft. Dal
onderscheidt hem van de dode dingen.
Hun dramatische functie blijft beperkt tot
het gebruik, dat de regisseur ervan maakt.
De regisseur heeft aan een acteur, die zijn
vak niet verstaat, niets. Femandel ver
staat zijn vak. De regisseur, die zijn crea
tie in het proces van de film verwerkt,
moet het wel heel slecht doen wil er niet
iets uitkomen. En zeker, wanneer die
creatie van zo'n expressieve innerlijke
kracht is als men van de „ehemalige"
dwaas Femandel lachen, gieren, brul
len! ziet.
Ik merkte reeds op, dat „De verboden
vrucht" (te zien in Cineac-Damrak te
Amsterdam) in filmische betekenis voor
„Don Camillo" onderdoet. Dat ligt niet
aan Femandel, die in deze film een dokter
speelt, geneesheer in een klein Frans pro
vincieplaatsje, misschien wat al te goed
voor zijn omgeving, maar er op vertrou
wend, dat men zijn waarde zal onder
kennen. Hij heeft geen andere ambities
dan in die waarde gelaten te worden. Hij
streeft niet naar aanzien en eer. Hij is
getrouwd en houdt van zijn echtgenote,
maar zij wil meer zijn dan zijn vrouw,
zij wenst zijn kameraad te zijn. Daardoor
wordt zij minder dan zijn vrouw. Zij
zoekt zijn erkenning op wegen, die hij
niet bewandelt, zij laat hem het leven
leiden, dat zij voor hem uitkiest. De dok
ter verdraagt het tot hij een jong meisje
ontmoet, dat hem schadeloos stelt voor
wat hij miste aan genegenheid en harte
lijkheid. Het is een illusie van het geluk,
maar hij klampt er zich aan vast, betaalt
er voor tot het ogenblik der scheiding. Hij
keert terug tot zijn vrouw. Met de be
lofte van een beter begrip wordt de film
afgesloten.
Het is jammer, dat „De verboden
vrucht" niet overal even sterk is en der
halve niet altijd overtuigend. Henri Ver
neuil schildert uitvoerig de jacht achter
het geluk, maar de achtergrond, waar
tegen 's dokters daden hun tragisch as
pect krijgen, roept hij niet op. Hij maakt
haar niet beklemmend voelbaar. Het is
Femandel, die dat doet. Het is zijn mas
ker. H:j zet zich in met heel de intensiteit
van zijn klaarblijkelijke dichterlijke ver
beeldingskracht. De uitwerking slaat men
in „De verboden vrucht" met.bewonde
ring gade. De film had een ordinair lief-
deshistorietje kunnen worden. Zij is het
niet. Overigens zou ik deze acteur wel
eens in werk van groter allure willen zien.
Ik zou hem graag eens willen zien als
Cyrano de Bergerac. Ik geloof, dat hij
zelfs na de creatie van José Ferrier op
nieuw geen gek figuur zou slaan.
P. W. FRANSE
Donderdag 4 December, Stadsschouwburg, 8
uur: „De wereld heeft geen wachtkamer"
(zie Woensdag).
MUZIEK
Vrijdag 28 November, Concertgebouw, 8 uur:
Onder leiding van Marinus Adam speelt de
H. O. V. de Symphonie no. 88 van Haydn,
het Pianoconcert in Es K. V. 482 van Mo
zart, de Harche Ecossaise en La Mer van
Debussy. Soliste is de Franse pianiste
Henriette Faure.
Dinsdag 2 December, Concertgebouw, 8 uur:
Tsjechisch programma door de H. O. V.
met medewerking van Jan Damen, con-
Jan Damen speelt Dinsdag in het Tsjechi
sche programma van de H.O.V. het
Vioolconcert van Dvorak.
certmeester van het Amsterdams Concert
gebouw-Orkest. Uitgevoerd worden het
symphonisch gedicht „Die Moldau" uit de
suite „Mijn Vaderland" van Bedrich Sme-
tana, benevens het Vioolconcert en de
symphonie „Uit de nieuwe wereld" van
Dvorak. Dirigent is Marinus Adam.
DIVERSEN
Vrijdag 28 November, gebouw Domi, Over-
veen, 8 uur: Lezing met lichtbeelden door
dr. J. Baart de la Faille over Vincent van
Gogh voor Bloemendaals Muzenforum.
Vrijdag 28 November, Zomerlust, Santpoort
8 uur: Nederlandse première van het blij
spel „Het nestje van de antiquair" van
Hans Nesna door de toneelvereniging
Amicitia ten bate van de Stichting voor het
gebrekkige kind.
Zaterdag 29 November, Stadsschouwburg,
uur: Tweede schoolvoorstelling door de
Nederlandse Comedie van ..De Koopman
van Venetië" door William Shakespeare.
Zaterdag 29 November, Concertgebouw, 1.30
uur: Kindermiddag van de speeltuinver
eniging Buitenrust met medewerking van
een Amsterdams Poesjenelletheater.
Zaterdag 29 November, gebouw Zang en
Vriendschap, 7.30 uur: Propaganda-feest-
avond ter gelegenheid van het 40-jarig be
staan van de afdeling Haarlem van de
Snelverkeers-Onthoudersvereniging, met
medewerking van de West-Friese Toneel
vereniging. Verder zang, volksdansen en
declamatie.
Maandag 1 December, Concertgebouw, 8 uur.
Jaarlijkse herdenking van Hannie Schaft.
Spreker de heer Ed. Althoff uit Amster
dam. Er wordt voorgedragen uit nog on
gepubliceerd werk van Theun de Vries.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Najaarstentooonstelling van
het genootschap „Kunst Zij Ons Doel" tot
15 December. Werken van C. van Baaren,
H. F. Boot. di-. D. M. Hoogeveen, G. H.
Huijssen. C. Kloes, dr. A. Melchior, C. W.
Mandei-sloot en mevrouw G. A. Verdenius.
Dagelijks van 10—15 uur, des Zondags
van 1417 uur.
Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: Au
bonheur des dames. Expositie van immor
tellen, ceramiek, handweefsels en kunst
naaldwerk. Op werkdagen van 10—17 uur,
des Maandags alleen van 1417 uur.
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Tot 22
December „De kunst van het edelsmeden".
Jaarlijkse sicradententoonstelling van het
atelier Martinshof. Openingstijden als
boven.
Vishal, Grote Markt: Tot 2 December ten
toonstelling van kanaries en volièrevogels
door „De gekleurde zanger" en „Vogel-
club Haarlem". Geopend van 10—12 en van
13.3022 uur.
ADVERTENTIE
Het meisje en de dokter (Frangoise Arnoul en Femandel).
SSTR
Wollen Tweedjassen 39 50
Een aardig Grietje is de moderne be
naming van een leuk meisje. Dit is wat
men in de taalkunde een neologisme
zou noemen: een nieuw woord dat aan
de taalschat wordt toegevoegd. Maar
't woord Griet als eigennaam is al
stokoud. Eigenaardig is, dat men de
naam Griet in vroeger tijd juist bezigde
voor: een kwaad wijf. Talrijke spreek
woorden en zegswijzen bevestigen dat.
Men zei bijvoorbeeld: Waar een Griet
in huis is, behoeft men geen hond; Grie
ten zijn deugnieten, en met een zin
speling op de vis die griet heet: 'n Griet
is goede vis, maar kwaad vlees.
Natuurlijk is de naam Griet een af
korting van Margriet en Margriet komt
van Margaretha. De Heilige in de R.K.
Kerk die Sint Margaretha heet, moet
volgens de overlevering eens de duivel
zelf hebben vastgebonden en was dus
kennelijk een vrouw die voor geen
kleintje vervaard was. De overgang van
potige, fikse vrouw naar boosaardig
.wijf is heel begrijpelijk.
De voorzitter der Tweede Kamer heeft
Donderdagmiddag, wegens de omstandig
heid dat de motie-Van Rij ckevorsel inzake
het verschoningsrecht voor journalisten op
de agenda voor die volgende week is ge
bracht, medegedeeld, dat de minister van
Justitie hem heeft te kennen gegeven een
nota te willen indienen waarin het pro
bleem volledig wordt behandeld. Daarmede
zal een maand gemoeid zijn. De nota zal
dan tegelijk met de motie aan de orde ge
steld werden.
De Kamer heeft daarna besloten de
motie voorlopig van de agenda af te
voeren.
W oltersom-organisaties
Volgens de wet op de bedrijfsorganisatie
zou aan het bestaan van zogenaamde Wol-
tersom-organisaties, voor zover zij nog niet
zijn opgeheven, met ingang van 15 Februari
een einde komen.
In tegenstelling tot de bij de totstand
koming van de wet uitgesproken verwach
ting zou het echter op zeer grote bezwaren
stuiten, indien op 15 Februari alle dan nog
bestaande Woltersom-organisaties kwamen
te vervallen. De regering heeft nu in een
wetsontwerp voorgesteld, na advies van de
Sociaal-Economische Raad, de mogelijk
heid te openen een beperkt aantal dier or
ganisaties ten hoogste nog één jaar te
handhaven.
ADVERTENTIE
en LANGE PANTALONS voor jongens
in diverse kleuren.
Gen. Cronjéstraat 42—44 Tel. 15438
iiiiaaaiscimiiiiBiii
Uit de Opregte Haarlemsche Courant
van 27 November 1852
HAARLEM. De Gemeenteraad
heeft de uitgaafposten van de stedelijke
begrootdng voor 1853 vastgesteld. Bij
het verleenen van de vereischte sommen
voor liet onderhoud der kazerne hebben
eenige loden gemeend, dat deze kosten
op de begrooting van het Departement
van Oorlog behooren. Andere leden
hebben daarmede geenszins ingestemd
en gewezen op het belang van de stad
bij eene militaire bezetting en op de
ongunstige uitwerking van betoonde
karigheid op dit stuk.
De eisch der kerk meester en, hun eene
schadeloosstelling van 1500 gulden te
verleen en, nu het begraven in de kerken
heeft opgehouden, zal door eene com
missie van vijf regtsgeleerden worden
onderzocht, evenzoo de vraag of het
onderhoud van den straatweg naar Am
sterdam nog, volgens de wet, ten laste
"an de beide steden kan worden ge
bracht.