Vervalsingsschandaal in Duitsland Het Hek van de Dam A genda voor Haarlem BACH'S WDHNACHTS-ORATORIUM K.V.P.-fractie maakt bezwaren tegen voorlopig accoord met de West Lothar Malskat bootst werken van meesters uit alle eeuwen na Radio-reparatie Bio-Vacantieoord breidt zijn werk uit Geen voortdurende dreiging met uittreden uit het koninkrijk makt Haan6 aé<sm, ABDUSIROOP WOENSDAG 17 DECEMBER 1-952 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Vereniging van personeel in het toneelbedrijf Nazorg op „De Schrikberg" bij Arnhem Zestig jaar „HoogelancF Franse onderscheiding voor Nederlanders TWEEDE KAMER Hoogspanning Zangzaad Verzoek aan onze weekabonnés Kort geding tegen onder directeur der Ommelanden (Van onze correspondent in Bonn) Van tijd tot tijd plegen in de beschaafde wereld zogenaamde kunstschandalen uit te breken, waarvoor altijd grote belangstelling bestaat, ook van de zijde van hen, die In het algemeen geen nauwe betrekkingen met de kunst onderhouden. De bij-omstan digheden zijn immers zo dat het moeilijk is zich er niet in te verkneuteren. De kunst handel geraakt in een soort paniek, experts zien hun reputatie in gruizelementen gaan, er vlgen pijnlijke processen enzovoorts. Thans is het Duitse publiek aan de beurt om over dergelijke dingen te meesmuilen.' In Noord-Duitsland is namelijk een schilderijenvervalser ontdekt, wiens prestaties zich waardig in de rij van die van de Dossena's en van de Van Meegerens kunnen voegen. Het verhaal begint in de brave stad Lübeck, die op zichzelf zo weinig van schandalen moet heb ben, dat haar bewonei-s Thomas Mann hier geboren en getogen nog altijd diens roman „Bud- denbrooks" kwalijk nemen, waar in enige van ouds bekende fami lies een veer moeten laten. In Lübeck is na de oorlog de gebombardeerde Mariënkirche wederom opgebouwd. Tegelijk zijn in die kerk oude, gotische muurschilderingen, die door de verwoesting aan het licht zijn ge komen, gerestaureerd. Vooral over die restauraties waren de Lü- beckers zeer verheugd. In hun verbeelding zagen zij reeds van heinde en ver de toeristen toe stromen om deze unieke aan winst van de Europese kunstge schiedenis te aanschouwen. En toen, ineens, kwam de klap. Het gerucht verspreidde zich dat een groot deel van deze restauratie niet echt zou zijn, doch aan de fantasie en vaardigheid van de restaurateur was ontsproten. Het gerucht bleek op feiten te berus ten. En nu begon de ellende. Het begon in een kerk Officiële kunstkenners, die in alle toonaarden de Lübecker muurschilderingen hadden gepre-Lothar Malskat, schilderijenvervalser nummer één. zen, keken lelijk op hun neus, maar waren, zoals meestal in dergelijke gevallen, niet de enige gedupeerden. Bondskanselier Adenauer was bij het 700- jarig bestaan van de Mariënkirche in 1951 persoonlijk de her-ontdekte muurschilde ringen in ogenschouw komen nemen en de Bondsposterijen gaven bij die gelegenheid twee speciale postzegels uit, waarop toe vallig een van de ergste vervalsingen afge beeld stond. Intussen is de kwestie echter definitief buiten de locale sfeer getreden, doordat bekend is geworden dat de vervalsingen in de Lübecker Mariënkirche geenszins op zichzelf staan, maar slechts een episode vormen in het bedrijf van een nog jong artist, die er al sedert 1937 zijn werk van maakt de kunstkenners te bedriegen. Zijn naam luidt Lothar Malskat. Hij is veertig jaar oud en zijn „oeuvre" is reeds van zo'n omvang en heeft de kunstmarkt al zo be dorven, dat hij gerust met Han van Mee geren in één adem genoemd kan worden. Het is zelfs mogelijk dat Malskat als een nog veelzijdiger vervalser dan de Amster dammer moet gelden, want het aantal van zijn vei-valsingen wordt nu reeds op 600 geschat en reikt van Rembrandt over de Franse impressionisten tot Matisse, Picasso, Barlach en Chagall. Zijn meesterschap is fsbelachtig. Een Matisse kan hij in enige minuten schilderen en toen men Chagall een door Malskat vervaardigde nabootsing van zijn werk toonde, moest deze er een half uur op studeren om tot de onzekere conclusie te komen; „Waarschijnlijk toch niet van mij." Het liefst bootst Malskat schilderijen en grafieken van Franse impressionnisten zo als Manet en Renoir na, wat met zijn voor- ADVERTENTIE Een lekkernij: verrukkelijk van smaak, pittig van aroma, croquant van samenstelling. 35 ct. per 100 gr. KINGFABRIEKEN TONNEMA N.V. keur voor vrouwengezichten samenhangt. Voor de oorlog heeft Malskat restauraties in de Dom van Schleswig, een stad niet ver van de Duits-Deense grens, uitgevoerd. Onder andere heeft hij daar toen een mid deleeuwse madonna ovei-geschilderd. De kunstcritiek was enthousiast. Thans is ge bleken, dat deze madonna de trekken draagt van een Duitse filmactrice, Hansi Knotec! Nog een ander stout stukje haalde Mals kat in de Dom van Schleswig uit. Hij „res taureerde" daar de vage overblijfselen van een tekening, waarin hij een kalkoen meende te zien. Hij maakte er een fraaie vogel met een imposante staart van, die niet alleen de kunstkenners verheugde, maar ook zoölogen naar Schleswig trok. Want die hoorden er toen voor het eerst van dat reeds in de middeleeuwen in Europa kalkoenen waren voorgekomen. Voorheen immers werd aangenomen dat dit pluimvee pas na de ontdekking van Amerika in ons werelddeel bekend was ge worden. De zoölogen gaven zich niet direct gewonnen, maar tenslotte lieten zij zich overtuigen. Nadat dit was geschied, waren zij genoopt hieruit een uitermate belang rijke wetenschappelijke conclusie te trek ken, de conclusie namelijk dat Amerika niet pas in 1492 was ontdekt, maar enige eeuwen vroeger. Uit economische nood Geboren in 1903 in Koningsbergen, kwam Malskat als zoon van een kleine kunst handelaar naar Berlijn. Hij had schilderen geleerd en hield daarmee in de Duitse hoofdstad, als décoratieschilder, zo'n beetje het hoofd boven water. Van de restaurateur Dietrich Fey, een man die hem fataal zou v/orden,' kreeg hij toen het aanbod om hem bij de restauratiewerkzaamheden in de Dom van Schleswig te helpen. Malskat, een vrij eenvoudige jongen, vertrouwde Fey, de zoon van een bekend Eerlijns professor, volkomen en was dan ook niet weinig ver baasd toen hij in Schleswig bemerkte dat de restaurateurspractijken van Fey geens zins door de beugel konden. Hij zweeg echter en vormde met Fey een soort van arbeidsgemeenschap. Waarschijnlijk zou het bedrog nog jarenlang voortgezet zijn als Malskat, een geniale Joris Goedbloed, die zich door zijn partner van hier tot ginder heeft laten exploiteren, tenslotte niet boos op Fey was geworden en wei zoctanig aac nij ae zaak uit de doeken deed. Aanleiding daar toe waren de feestelijkheden ter gelegen heid van het 700-jarig bestaan van de Lübecker Mariënkirche. Fey baadde zich toen zo vergenoegd in de officiële belang stelling voor de door hem „gerestaureerde" muurschilderingen, dat het Malskat, die buiten de feestkring met een paar borrels was afgescheept, te veel was. Hij begon uit te pakken, beschuldigde zichzelf, maar vooral Fey, die hem verleid had de ene vervalsing na de andere te begaan, hem die vervalsingen voor een appel en een ei had afgekocht, ze signeerde en verkocht, om zodoende een vermogend burger te worden. Vreemd, maar aanvankelijk gebeurde er niets. De onthullingen waren zo geweldig, dat men er juist daarom bijna geen aan dacht aan schonk en meende met fantasieën van een dwaas te doen te hebben. Ook stond het prestige van allerlei kenners op het spel, die alles deden om de zaak in de doofpot te stoppen, zich althans achter een voorzichtige en tergend-langzaam ope rerende commissie van onderzoek terug trokken. Het heet zelfs dat sommigen ge poogd hebben Malskat, die wat zonderling jeeft hij woont met zijn gezin op een veeneilandje niet ver van de zönegrens in een krankzinnigengesticht te laten stoppen. Langzamerhand ging de waarheid echter op mars en zijn de contouren van het schandaal zichtbaar geworden. De geniale eenvoud van Malskat heeft zich op het geniale raffinement van Fey gewroken. Voor de toekomst schijnt Malskat niet bang te zijn. De jongensachtige vervalser, die nu de grand-seigneur Van Meegeren naar de kroon steekt, leeft nog altijd met zijn ganzen in zijn boerderijachtig verval- sershol in „Klein Deepenmoor" bij Wesloe, waar bezoekers slechts kunnen doordringen wanneer zij door hemzelf worden over gezet. Soms kan hij erg treurig kijken. Maar dan is dat niet omdat hij vreest dat zich wellicht ook voor hem de gevangenisdeu ren zullen openen. Dan lijdt hij er onder, dat hij het werk van één grote schilder nooit heeft kunnen namaken, welke pogin gen hij daartoe ook in het werk stelde. Die schilder, die zijn vervalsersgenie wist te trotseren, was Vincent van Gogh. ADVERTENTIE BETROUWBARE H. J. MAERTENS N.V. Nassaustraat 5 - Haarlem - Tel. 15220 Te Rotterdam is opgericht de Neder landse Vereniging van administratief en technisch personeel in het Toneelbedrijf. Deze vereniging, die haar zetel heeft te Amsterdam, is federatief verbonden met de Nederlandse Vereniging van Toneel kunstenaars. Lid kunnen allen zijn, die hun werkzaamheid vinden bij beroepsto neel. of in schouwburgen. Het voorlopig bestuur is als volgt samengesteld: J. C. Defourny (Amsterdam, voorzitter), G. Teders (Rotterdam, secretaris-penning meester), mevr. E. F. van Amerongen (Rotterdam), mej. J. H. W. Koopman (Amsterdam) en L. Steenbergen (Den Haag). De stichting „Bio-Vacantieoord" heeft het terrein „De Schrikberg" aan de Rijks straatweg Ede-Arnhem aangekocht. Het is 20 ha. groot. De stichting Bio-Vacantieoord, die 25 jaar zwakke en verwaarloosde, niet-zieke kinderen door een langdurig verblijf in haar koloniehuis te Bergen aan Zee nieuwe krachten en gezondheid heeft geschonken, zal thans ook speciale zorg gaan wijden aan de nazorg van vele ernstige kinderziekten. Kinderen, die herstellende zijn van ernstige ziekten en eigenlijk ziekenhuizen moeten verlaten, maar thuis niet de nodige na- verpleging kunnpn genieten, zullen thans ook worden opgenomen. Verpleegrirtmte zal worden geschapen voor kinderen, die herstellende zijn van ernstige chirurgi sche behandelingen, die verzwakt zijn door langdurige ziekten. Een zeer groot deel der verpleegruimte zal worden ingericht voor de na-behandeling van kinderen die aan kinderverlamming hebben geleden. Op het thans aangekochte terrein zal niet een groot centraal gebouw worden gesticht doch een complex van gebouwen, bestaande uit een hoofdgebouw voor ad ministratie, directie, keukens en woon ruimten voor het personeel, een gebouw voor medisch onderzoek met quarantaine- en ziekenafdeling, een sportgebouw met turnzaal, kamers voor massage en water behandeling en een overdekt zwembad. De kinderen worden ondergebracht in pa viljoens.De paviljoens zullen plaats bie den aan 120 kinderen. ADVERTENTIE door JAC. KORT Een uitnemende beschrijving van het werk met volledige oorspronkelijke tekst. Gec. 3.90 Alom in de boek- en muziekhandel. Ter gelegenheid van het zestigjarig be staan van de vereniging ..Het Hoogeland" is een gedenkboekje verschenen, waaruit de lezer een goede indruk krijgt van de werkzaamheden der vereniging. Het boek je kan tevens dienen als wegwijzer voor hen, die belang stellen in het werk der vereniging en willen weten over welke kol on es en tehuizen de jubilerende vereniging op het ogenblik beschikt. Ook kan men op de hoogte komen welke cata- gorieën van personen er in de inrichtingen verblijven en worden opgenomen en aan welke adressen de aanvragen voor opna me moeten worden gericht. Fraaie foto's zijn in het boekje opgenomen. Het adres van het propagandabureau der vereniging luidt Borneostraat 67 te Leeuwarden. Het Franse ministerie van Onderwijs heeft de onderscheiding „Officier d' Académie" verleend aan de oud-voorzitter van het Ne derlandse Roode Kruis, jhr. F. Beelaerts van Blokland en aan mej. mr. H. Prins te Amers foort. Jhr. Beelaerts van Blokland stichtte in 1935 te Middelburg een comité van de „Alli ance Frangaise" en was onder jrieer in 1948 voorzitter van het Utrechts Comité. Mej. mr. Prins heeft zich verdienstelijk gemaakt voor de Franse taal en cultuur, eerst in de eorlcg 1914—1918 bij de buitenlandse vluchtelingen te Amersfoort en sedert 1930 in het Comité Nederland-Frankrijk 1945. (Van onze parlementaire redacteur) Dinsdagavond schenen zich in de Tweede Kamer donkere wolken samen te pakken, toen dr. De Kort (K.V.P.) namens zijn gehele fractie, met uitzondering van mr. Van Rijckevorsel, verklaarde straks niet accoord te kunnen gaan met een ter Ronde Tafel Coferentie te treffen regeling met Sui-iname en de Antillen, die de vastlegging van het voortdurend recht op afscheiding zou bevatten. Mocht de K.V.P.-fractie zich gepiaatst zien voor een voorstel tot vorming van één koninkrijk, gepaard gaande met een voortdurend secessierecht, dan zou dit bij haar „overgrote bedenkingen" ontmoeten. De K.V.P.-spreker vond aanleiding voor deze politieke oorlogsverklaring- op-termijn daar hij meende ontdekt te hebben, dat minister Kernkamp zich bij zijn te New York gevoerde besprekingen tegenover de vertegenwoordigers van Suriname en de Antillen reeds aldus had vastgelegd. De verrassende verklaring van de heer De Kort verwekte enige opschudding en de minister bleek zeer ontstemd te zijn. Intussen zal deze soep misschien niet zo heet worden gegeten als zij werd opgediend. Voordat hij zijn dreigend klinkende woorden liet horen, had de heer De Kort erkenning van het recht tot afscheiding uitermate bedenkelijk genoemd. Het kon zijns inziens trouwens voor Suriname zelf als een boemerang werken, omdat dan de verschillende nationaliteiten in dat gebied zich ook weer op hun beurt zouden kunnen afscheiden. Van een „voortdurende nieuwe tijdbom" onder het koninkrijk wilden dr. De Kort zijn politieke vrienden niets weten. Van daar hun verzet tegen eventuele opneming van erkenning van een permanent afschei- dingsrecht in het statuut, dat de regeling zal hebben te bevatten van de verhouding tussen Nederland, Suriname en de Antillen, te zamen het koninkrijk vormende. Ook de heer DeKadtfP. v, A.) zei onomwonden „voor een voortdurende chantage met afscheiding" niet uit de weg te willen gaan. Maar, zo voegde hij er aan toe, als ik kijk naar de werkelijkheid in de West, dan weet ik meteen dat verwezen lijking van een eventueel afscheidingsdrei gement niet tot de politieke werkelijkheid behoort. Noch de Antillen, noch Suriname zouden hun zelfstandigheid kunnen bewa ren als zij in het Zuid-Amerikaanse gebied alleen zouden staan. Als men zich dit voor ogen stelt, dan achtte de heer De Kadt het verstandig onzerzijds de moed te hebben in beginsel het recht op afscheiding te erkennen. Daar tegenover dienen dan de vertegenwoor digers van de West kenbaar te maken, dat de te scheppen regeling voor lange tijd zal moeten gelden. Met het oog op hetgeen Nederland, ook financieel, zou willen doen, zouden zulke waarborgen toch wel nodig zijn. In hoeverre of dit betoog van de heer De Kadt de K.V.P.-fractie nog tot ander in zicht zal vermogen te brengen, valt op dit ogenblik niet te voorzien. Evenmin weet men wat minister Kernkamp, die bij zijn te New York met vertegenwoordigers van de West gevoerde besprekingen natuurlijk ADVERTENTIE Uw luchtwegen zijn door slijm verstopt. Los dat gevaarlijke slijm op met de krachtig werkende AKKERS 'S werelds beste hoestsiroop WOENSDAG 17 DECEMBER Begijnhofkapel: Christen Spiritualistisch Centrum, vragenavond, 8 uur. Kapel Mina- hassastraat: spreker Rev. G. A. Brucks, 8 uur. Grote Kerk: Kerstsamenkomst. 8 uur. Spaar- ne: „Jungle goud", 14 jaar,. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Jungle Jim en de skeletman nen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De fidele boer", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Legershow in Tokio", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „De drum", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Misdaad op bestelling", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Johnny Belinda", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. DONDERDAG 18 DECEMBER Krelagehuis: G. Allard spreekt over occulte genezing, 8 uur. Minerva: „Het meisje en het monster", 14 jaar. 8.15 uur. Spaarne: „Jungle goud", 14 jaar 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Jungle Jim en de skeletmannen". 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De fidele boer", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Legershow Tokio", alle leeft., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De drum", 18 jaar. 2, 7 en 9.15 uur. Lido: „Misdaad op bestelling", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Tolinny BeLLuw", s.15, 4.30, 7 en 9.15 uut. Op 2 December bestond het aquarium van Artis zeventig jaar en ter gelegen heid daarvan wordt er nu een kleine expositie gehouden, die ons een schok heeft gegeven. Geen schok van ontroe ring, maar een electrische schok van vijfhonderd Volt, uitgezonden door een sidderaal. Zo'n sidderaal, die eigenlijk in de Amazone thuishoort, is een com plete electrische centrale. Maar om energie te ontwikkelen moet hij zich eerst een beetje kwaad maken, zodat hij siddert van spanning. Om te bereiken dat hij het op zijn heupen krijgt, voor zover men bij een aal althans van heupen kan spreken, doet men er het beste aan om gedurende enige minuten malle grimassen tegen hem te trekken. Dat zal niet zo moeilijk zijn, omdat de glasplaat als lachspiegel fungeert en uw krampachtige pogingen om Danny Kaye te imiteren vergroot weergeeft. Tenzij u een bijzonder be gaafde acteur bent, die zelfs vissen tot vrolijkheid kan bewegen, zal de aal von- jen spatten van ergernis. Werkt u echter op zijn gevoel voor humor, dan gebeurt er uiterlijk niets, want de sidderaal be hoort tot de categorie der zogenaamde binnenpretters, in tegenstelling tot de snoek, die onder de binnenvetters wordt gerekend. Dank zij een uiterst vernuftige appa ratuur kan men het resultaat met het blote oog waarnemen. In het aquarium hangen twee draden, die de electriciteit overbrengen naar een versterker, waar op neonlampjes zijn aangesloten. Als de aal reageert op uw aanstellerij, dan gaan de lampjes flikkeren. Wij hebben ons laten Verzekeren dat het beest een speciale hekel aan droogkomieken heeft. Door een luidspreker kan men hem in zo'n geval oorverdovend horen knet teren. Als hij zich goed opwindt, doet de electrische stroom het water kab belen. Wij vestigen vooral de aandacht op dit verschijnsel, omdat zo'n sidderaal ons een aantrekkelijk huisdier lijkt tijdens een volgende oorlog. Beter een aquarium dan zo'n stinkende carbid- lantaarn. Overigens wordt er op deze tentoon stelling een nog veel interessanter expe riment uitgehaald: men laat de bezoeker namelijk horen dat de vissen ook gelui den kunnen maken en derhalve niet zo stom zijn als ze er uitzien. De geleerden zijn het er nog niet helemaal over eens hoe ze dat doen, want er zijn twee mogelijkheden: hetzij met behulp van de keeltanden, hetzij door het schuren van skeletdelen over elkaar. Hoe dan ook, het geluid wordt via gevoelige microfoons op versterkers overgebracht en dientengevolge kan iedereen dit fraaie verschijnsel waarnemen. Hieruit kan men intussen afleiden, dat vissen oren hebben, want anders zou het niet de minste zin hebben om van zich te doen horen. Wij hebben er bijzonder van genoten, speciaal toen wij bij het aquarium der zaagvissen kwamen. Die maken niet alleen geluiden, die zingen werkelijk. Vandaar dat men spreekt van zingende zaagvissen. De voortvarendste onder hen zijn reeds bezig een koortje te vormen onder leiding van een cirkelzaagvis. De directeur van de dierentuin, dr. A. L. J. Sunier, overweegt thans bij het minis terie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen en bij het Prins Bernhard- fonds een aanvrage om subsidie in te dienen. Drs. J. Henrick Mulder, secre taris van de laatstgenoemde stichting, heeft reeds een diepgaande analyse van het sociologisch aspect ingesteld, waar uit zeer belangrijke conclusies te trek ken zijn, die het voordeel hebben, dat ze door niemand begrepen worden. Mr. H. J. Reinink, de actieve secre taris-generaal van het bovengenoemde departement, onderzoekt de mogelijk heid öm de vissen op te nemen in de stroom van buitenlandse artisten, die iedere zomer maken dat het Holland Festival zijn naam eer aandoet. Dit heeft intussen de afgunst van Abraham van der Vies, directeur van de Neder landse Opera, gewekt. Hij zal, naar wij vernemen, ten spoedigste met de directie van het aquarium in verbinding treden om enige watersolisten voor de hoofd rollen in „De Parelvissers" van Bizet te engageren, onder het motto Natura Artis Magistra. Het zingen der vissen heeft echter het bezwaar, zoals wij tijdens het bijwonen van een repetitie konden constateren, dat zij blijven zweren bij de ouderwetse kliederwaterstijl. Hierin zal de subsidie verandering moeten brengen. Ook dient onmiddellijk aansluiting te volgen bij de Beroepsvereniging van kunstenaars ter verzekering van de sociale positie. Per slot van rekening is mevrouw Hans Snoek daar al bestuurslid van. Op bijgaande foto ziet men enige zan gers vis-a-vis. De meest rechtse is van Engelse adel, een zogenaamde viscount. Dat is wel duidelijk. Van de tekst heb ben wij geen zier verstaan, maar dat is niet zo erg, want van de Nederlandse Opera begrijpt men ook geen woord. De te verlenen subsidie zal in de eer ste plaats worden gebruikt voor het aan_ schaffen van zatMjttad. Wij zuilen u van de resultaten op. de hoogte houden. BOEDA kabinetspolitiek heeft gevoerd, in het mid den zal kunnen brengen, dat als olie op da nogal hooggaande K.V.P.-golven dienst zou kunnen doen. Menige spreker stond natuurlijk ook bij Nieuw Guinea stil. Dr. VanBaal (A.R.), groot deskundige op dit terrein, de heer Van de Wetering (C.H.) en mr. De G r a a f f (K.V.P.) achtten het Nederlands taak aan de Papoea's economische en cul turele ontwikkeling te brengen, als voor bereiding der politieke ontwikkeling. Uit het betoog van mr. De Graaf zij nog aan gehaald, dat voor hetgeen er dient te ge beuren niet een eeuwenlange staatkundige band tussen Nederland en Nieuw Guinea nodig zou zijn. Daaraan voor altijd te wil len vasthouden zou, na de met en in Indo nesië opgedane ervaring, zeer kortzichtig zijn. Bedachtzaam optreden, dus mede het achterwege laten van enig prikkelen van nationalistische gevoelens, zal geboden zijn. Thans nog iets omtrent de middagverga dering, gewijd aan Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De duidelijke toezegging van minister Cals, spoedige hervatting te willen bevorderen van het overleg inzake eventuele verbetering van de lerarensala rissen en wat hij verder ten aanzien van het vraagstuk betreffende de in het ge drang geraakte intellectuele middengroep opmerkte, deden neigingen tot indiening van moties, ook bij de heer Zegering Had- ders (V.V.D.), verdwijnen. Kunst, radio en televisie alsmede nog een reeks van andere onderwerpen, kwa men ter sprake. De heer Wel ter (KNP) trok te velde tegen politiek in de aether. De heer Cornelissen (WD) nam in het bijzonder bepaalde V.A.R.A.-uitzendin gen op de korrel en zei dat men ook in de aether een heer moest zijn. De heer Van Sleen (P. v. d. A.) nam de V.A.R.A. in bescherming. Ofschoon hij allerminst geestdriftig is voor televisie, meende deze afgevaardigde, dat nu zij er is, de regering moet zorgen, dat men er mee kan doorgaan. Monumentenzorg Veel aandacht werd in het debat ook be steed aan de monumentenzorg. De he'er Roos jen (A.R.) vroeg inlichtingen over de voorgenomen restauratie van torens in het Land van Altena, de heer Peters (KVP) informeerde of een oplossing moge lijk is voor de Geertekerk in Utrecht en de heer We Iter (KNP) zou het een ver standige politiek vinden de kastelen reeds te steunen vóórdat zij ruïnes worden. De heer Zegering Hadder s (WD) hield een pleidooi voor subsidie ten be hoeve van restauratiewerken in oude stad jes, waardoor met een klein kapitaal een groot kapitaal kan worden gered. Hij pleitte voorts met de heer De Rui- t er (C.H.) voor subsidie aan het Overijsels Orkest en het Fries Orkest, voor welke laatste particulieren een jaarlijkse bijdrage van 73.000 hebben toegezegd. De heer Will ems (P. v. d. A.) vroeg tevens aandacht voor de salarissen van orkestleden van de D-groep. Voor deze provinciale orkesten zijn toestanden ont staan, die onhoudbaar moeten worden ge noemd. De regering zal volgens de heer Willems ook iets moeten doen voor de opleiding van dansers en danseressen. Hij klaagde er over dat het interieur van de meéste moderne woningen van een bedenkelijke wansmaak getuigt. Daarom vroeg hij voo.r de jeugd meer aesthetische vorming. Hedenmiddag zal minister Cals ant woorden. Wegens incassomoeilijkheden in ver band met de Kerstdagen, verzoeken wij onze weekabonnés vriendelijk, in de week van 1520 December, tevens het abonnementsgeld voor de week van 2227 December aan onze bezor gers te willen voldoen. DE ADMINISTRATIE Mr. A. E. Stoop te Leeuwarden heeft namens de condensfabriek „Friesland" bij de president van de Leeuwarder rechtbank een kort geding aanhangig gemaakt tegen de heer B. Vooistra, die sedert 4 December onderdirecteur is van „De Ommelanden" te Groningen. De heer Vooistra was vroe ger in dienst van de „Friesland". Hij heeft toen een zogenaamd concurrentiebeding getekend, waarbij hij zich verbond tot ge heimhouding van alles wat hem in zijn functie bij de condensfabriek ter kennis is gekomen omtrent fabricage en afzet der producten. Gedurende vijf jaar na het einde van zijn dienstbetrekking zou hij volgens dit beding zonder toestemming der condensfabriek geen nieuwe functie op dit gebied mogen aanvaarden, op straffe van betaling van 10.000. Namens de Friesland eist mr. Stoop thans dat de heer Vooistra zich onthoudt van alle arbeid bij „De Ommelanden" en van alle contact met de leiding, het personeel en de verkooporganisatie van de fabriek. Inmiddels heeft de heer Vooistra bij de ■kantonrechter te Leeuwarden een proce dure aanhangig gemaakt tot nietigverkla ring van het bedoelde concurrentiebeding.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1952 | | pagina 5