Zes kilometer van centraal rioleringsplan belangrijk werkverruimingsobject Kunstavond op Elswout Haarlemse Stem des Volks jubileert met een Schubert-programma Interscholaire expositie geopend Direct voordeel: Rijksstraatweg niet meer blank na stortregen Haarlemse spoormannen gaven nogmaals uurloon MAANDAG 16 FEBRUARI 1953 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 6 Consequenties In tijd van nood ook voor bluswatervoorziening Blikman Sartorius „Wat werd in Januari in Straatsburg gedaan?" „Boekenweek"-avonden in Haarlem en Heemstede Nachtelijk concert in Rembrandt-theater Huldiging jubilarissen R.K. Grafische Bond Vrome avondklanken Mishandeling na een spelletje kaart Meer dan een millioen in Bisdom Haarlem Jaarvergadering Algemene Militaire Pensioenbond Spirituële muziek door Clavecimbel-Trio Leerlingen Muziekschool van „Toonkunst" in de Schouwburg Op Vrijdag 27 Februari zal het in de grote hal van het Haarlemse Stadhuis een drukte van belang zijn: dan vindt namelijk de aanbesteding plaats van de aanleg van niet minder dan 6300 meter riolering als onderdeel van het sinds 1938 in uit voering zijnde centraal rioleringsplan. Door de oorlog en de daarop volgende jaren van financiële beperkingen is dit uitermate belangrijke project voor de zuivering van het rioolwater en daarmee de opheffing van de lozing in de grachten, singels en het Spaarne hetgeen betekent bevrijding van stank en van vervuiling van het water enigszins op de achtergrond geraakt. Nu de werkloosheid omvang rijker wordt dan met een gezonde economische toestand is overeen te brengen, heeft de gemeenteraad in het kader van de werkverruiming jjijna een millioen ter beschik king gesteld om de riolering in Kleverparkweg en Brederodestraat te vernieuwen en de verzamelriolen in Middenweg, Van Nesstraat en Spaarnhovenstraat en in Mar- nixstraat, Zaanenlaan en Zaanensfraat te leggen, waarmede uiterlijk op 1 Maart begonnen moet kunnen worden. Het is dus voor hoofdingenieur ir. J. J. Fuijkschot en zijn medewerkers van de af deling Bouwbureau van Openbare Werken sinds 5 Januari, toen het besluit uit Den Haag om de gemeenten steun te verlenen bij de werkverruimingspolitiek afkwam, hard werken geweest om de bij deze pro jecten behorende tekeningen, bestekken en begrotingen in enkele weken gereed te hebben, zoals door de rijksoverheid werd gewenst. Maar het is gelukt en zo zal het wel niet lang meer duren of de bewoners van de Kleverparkweg zullen de betonnen riool buizen weer in het middengazon zien lig gen, zoals dat in 1940 ook het geval was, toen de oorlog voortzetting van de uitvoe ring van het centraal rioleringsplan ver hinderde. Er was toen al ongeveer 22 kilometer van de 72 kilometer riolering, die moeten worden aangelegd, voltooid. Voor acht tot negen ton uit het toenmalige Werkfonds- crediet (een voorschot tegen gunstige voorwaarden van het Rijk, eveneens met de bedoeling de werkloosheid te bestrij den) werden voor de oorlog de Gedempte Oude Gracht, de Van Oosten de Bruyn- straat, de Westergracht, de Wilhelmina- laan, de Dreef, het Lorentzplein en de Van Eedenstraat, de Wagenweg en het Flora park, de Pres. Steijnstraat, de Roerdomp straat, gedeelten van de Vondelweg en de Spaarndamseweg, de Jan Gijzenkade, de Voldersgracht, de De Ruijterweg, de Saen- redamstraat en de Velserstraat gerio- leerd. Na de oorlog volgden nog de voltooiing van de Vondelweg en de Pla- netenlaan in Haarlem-Noord en tenslotte de Wilhelminastraat, welke laatste nog net voor de dreigende investeringsbeperkingen werd gered. De delen die thans tot uitvoering zullen komen brengen een paar belangrijke con sequenties met zich. In de eerste plaats is het waarschijnlijk dat op de vernieuwing van de riolering be trekkelijk spoedig een wijziging van de profielindeling van de Kleverparkweg zal voigen. Deze weg maakt immers deel uit van de Westelijke Noord-Zuid-verbinding door Haarlem en zal daaraan moeten worden aangepast, hetgeen verdwijning van het middengazoh met zich zal brengen. Uiter aard zal het wegdek gefundeerd worden. Nog belangrijker is dat de waterlozing van de Rijksstraatweg door het aanleggen van de verzamelriolen in Spaarnhoven- en Zaancnstraat aanzienlijk zal verbeteren. Thans is het zo, dat de Rijksstraatweg na een fikse regenbui geruime tijd blank staat, omdat de riolen de plotselinge water massa niet kunnen verzwelgen. Wanneer het centrale rioleringsplan vol tooid is en dus ook bemalen wordt het hoofdrioolgemaal komt tegenover de Obi- straat in de Waarderpolder zal de water lozing uiteraard nog sneller plaats kunnen vinden, niet alleen op de Rijksstraatweg, maar in de gehele stad. Een ander aspect is ook, dat de aanslui ting van de Bloemendaalse riolering op het Haarlemse buizennet dichterbij komt. Op het ogenblik loost Bloemendaal op de Delft. Reeds voor de oorlog was op het punt van de riolering tussen Haarlem en Bloe mendaal tot een vrijwillige samenwerking besloten. De aansluiting tussen het Haarlemse en Bloemendaalse net is 'geprojecteerd in de Een duidelijk overzicht van het tracé van het hoofdstamriool onder Haarlems straten. Onder meer komen de helling in de richting van de gemalen en de grotere capaciteit der huizen naarmate het einddoel wordt genaderd erin tot uitdrukking. Cornelis van der Lijnlaan, in het verlengde van de Zaanenlaan. Aan de Haarlemse kant komt nog wel een nooduitlaat op de Delft. Van niet minder gewicht is de omstan digheid, dat in tijd van nood bij het uit vallen van de waterleiding, het rioolstelsel in Haarlem-Noord gebruikt zal kunnen worden in omgekeerde zin, namelijk niet voor de afvoer van water, maar voor de aanvoer daarvan. Door een aansluiting op het spaarne zal de brandweer in staat zijn via de riolering bluswater op te spuiten, dat uiteraard aan vankelijk een grote hoeveelheid modder en vuil zal bevatten, maar gaandeweg schoner zal worden naarmate de riolen leeg zijn gezogen en het water uit het Spaarne wordt opgenomen. Men kan tenslotte altijd nog beter met vuil water blussen, dan helemaal niet. Intussen blijft nog een belangrijk stuk van het centraal rioleringsplan onuitge voerd. Het hoofdstamriool, dat zich van Zuid en Noord door de stad naar de toekomstige duiker onder het Spaarne slingert en tien tallen vertakkingen heeft naar de onder scheidene stadswijken, moet nog over een lang en vooral moeilijk traject worden aangelegd, namelijk van de Kinderhuis singel via de Parklaan naar het Phoenix- terrein, waar een rioolgemaal moet worden gebouwd om het rioolwater via een dubbele persleiding onder de obstakels van Klop persingel en binnenhaven van de Holland- Nautic naar de Obistraat te stuwen. Dan komt het maken van een duiker onder het Spaarne en tenslotte, aan de overzijde, het hoofdgemaal en de riool waterzuiveringsinstallatie. Voltooiing daarvan is voor een groot deel een kwestie van geld. Had in 1938 het Werkfonds vijf millioen uitgetrokken voor het geheel (anderhalf millioen daarvan was bestemd voor de bouw van de rioolwater zuiveringsinrichting), nu komt men er met deze bedragen in de verste verte niet. Al leen al de zuiveringsinstallatie komt op 732 millioen. Een zelfde bedrag zal nodig zijn voor de voltooiing van het net van verzamelriolen en het vernieuwen van slechte rioolgedeelten. Er ligt 250 kilometer riool onder Haar lems straten, waarvan sommige gedeelten zestig tot zeventig jaar oud zijn. ADVERTENTIE y Tam - Tam voor de Halda Toen wij een dezer dagen een HALDA-schrijfmachine aflever den aan de particuliere secretaris van Stamhoofd Bonzo Black- Bassie (Mongoland, Goudkust), probeerde, deze geroutineerde typist meteen, wat er waar was van die „vederlichte aanslag" uit onze advertenties. De proef viel kennelijk goed uit; naar de aard van zijn volk werd hij zo wild-enthousiast, dat hij een paar knuppels pakte en de kap van de HALDA gebruikte om haar lof de rimboe in te seinen. Over de hele wereld gebruikt men de HALDA. Ook voor U is zij de meest geschikte schrijfmachine, zelfs als U aan een telefoon de voorkeur geeft boven een tam-tam. «OTTERDAM - DEN HAAG - ARNHEM - ROKIN 17 - AMSTERDAM - HAARLEM - LEEUWARDEN - HENGELO De viering van het 50-jarig bestaan van de Haarlemse „Stem des Volks" wordt vandaag met een groots opgezet jubileum concert in de gemeentelijke Concertzaal besloten. Het wordt gegeven met mede werking van vijf zangsolisten (Dora van DoornLindeman, Annie van Es, Fred Bongers, Henk Meyer en Henk Kroes), van „De Stem des Volks" uit Santpoort-Bloe- mendaal en van de H.O.V. De dirigent Hans Lichtenstein heeft er een Schubert- programma voor klaar gemaakt, waarop ook de zo graag gehoorde Onvoltooide Symphonic voorkomt. Maar natuurlijk do mineert deze avond de vocale kunst, en wel inzonderheid met de Grote Mis in Es en verder met fragmenten uit „Rosa- munde". Schubert heeft zes latijnse missen 'met orkest gecomponeerd. Die in Es is daarvan de laatste; de componist schreef dit werk kort voor zijn dood, in 1828. Op kerk- muzikaal gebied betekent het zijn zwane- zang. Wegens zijn grote omvang is deze mis, evenals de Missa Solemnis van Beet hoven, niet geschikt om in liturgisch ver band in de kerk te worden uitgevoerd. Het is een echte concertmis en als zodanig een dankbaar stuk, zowel om te zingen als om te beluisteren. Opvallend is het welk een belangrijke rol het orkest in het werk speelt; wat de componist in gezongen woorden niet kon uitdrukken, trachtte hij zuiver muzikaal met instrumenten te zeg gen. Zo heeft het orkest in het „Gloria" Mr. A. Stempels, redacteur van de Nieuwe Rotterdamse Courant, heeft gister avond voor een aantal leden en belang stellenden der Europese Beweging in Haarlem een causerie gehouden over de procedures en besluiten, die de vergaderin gen van Europese organen te Straatsburg van Januari hebben gekenmerkt. Ingeleid door de voorzitter, mr. C. C. van Helsdin- gen, behandelde de spreker de gang van zaken ten aanzien van het ontwerpen ener Europese grondwet. Hij gaf bovendien een kundig en van groot parlementair inzicht getuigende beschouwing over de „techni sche" opbouw der Europese eenwording, zoals die zich tot nu toe demonstreert. Of schoon de gecompliceerdheid van de ge meenschapsconstructies uiteenzetting van deze opbouw uitermate bemoeilijken, wist de heer Stempels zijn gehoor urenlang te boeien met de gedetailleerde beschrijving van de Straatsburgse besprekingen en hun mérites. Er kwam in zijn betoog een zeker optimisme tot uiting ten aanzien van Europa's toekomst, dat niet zozeer ge baseerd was op de overtuiging van de constructieve vlotheid en doelmatigheid, dan wel op het feit dat ondanks alle ver wikkelingen de Europese eenheid zich baan zal breken. Er was een geanimeerde dis cussie na de pauze. De Boekverkopersvereniging voor Haar lem en omgeving heeft twee bijzondere avonden georganiseerd ter gelegenheid van de Boekenweek 1953. Zoals wij reeds heb ben bericht zal het kleinkunst-ensemble „Arabesque" op Woensdag 4 Maart in de Stadsschouwburg optreden met het pro gramma „Van Snotneus tot neon". De medewerkenden zijn Hetty Blok, Cruys Voorbergh en Cor Lemaire. In zijn verbin dende teksten zal Cruys Voorbergh ditkeer bijzondere aandacht aan het boek besteden. Voor het eerst wordt ook in Heemstede een boekenweekavond gehouden. De orga nisatie geschiedt in samenwerking met de Heemsteedse Kunstkring en burgemeester mr. A. G. A. ridder van Rappard heeft zich bereid verklaard een openingswoord te spreken. De bijeenkomst heeft op Donder dag 5 Maart in het Minerva-Theater plaats. De letterkundigen Anne H. Mulder, Hella Haasse en Adriaan van der Veen zullen eigen werk behandelen: Zeven eeuwen levenskunst, De scharlaken stad en Reisin drukken uit Amerika. Het voornemen om in Haarlem nog een „litteraire morgen" te houden voor de leerlingen van middelbare scholen, waar voor men onder anderen Bertus Aafjes l\ad willen uitnodigen, kan om practische redenen geen doorgang vinden. „Caecilia" zong ten bate van het Rampenfonds In de nacht van Zaterdag op Zondag van 12 tot kwart over twee gaf het Ko ninklijk Mannenkoor „Caecilia" ten bate van het Rampenfonds een uitvoering in het Rembrandt-theater, welk concert besloten werd met de vertoning van de Oostenrijkse film „Eroïca" over Beethovens levens strijd. De heer J. A. Dal, voorzitter van het koor, bracht in zijn openingswoord dank aan de directie van de bioscoop en diens personeel, aan de beide solisten, de sopraan Anneke van de Graaf en de bariton Anton Eldering en aan de pianist-begeleider Gosse Kroese, voor hun belangeloze mede werking. De Caecilianen voerden onder leiding van hun directeur Nico Hoogerwerf een kort koorprogramma uit. Begonnen werd met het Wilhelmus, gevolgd door Schu berts „Litanei" ter herdenking van de slachtoffers van de stormramp, waarna het Valeriuslied „O Heer, die daer des hemels lente spreidt" ten gehore werd gebracht. Na het tweede nummer werd een minuut stilte in acht genomen. Het zou wel pas send geweest zijn als men op een uitvoe ring als deze ook nog eens „Les Esprits de la Nuit" van Riga had vertolkt, waarvan het koor pasgeleden een opmerkelijke uit voering in de Concertzaal gaf, maar wij begrijpen, dat men het hier in het geluid dempend doekendécor niet aandurfde. Het zou trouwens een hachelijk waagstuk ge weest zijn. Want zelfs in de eenvoudig ge zette liederen, die men nu interpreteerde, was het al moeilijk om een behoorlijke versmelting van de koorklank te verkrij gen. Kans tot duchtig experimenteren had men niet, want alles moest „a l'improvis- te" gebeuren. Voor het stemgehalle van Anneke van de Graaf bleek de omgeving, waarin zij te zingen had, geen bezwaar. Integendeel, haar vertolking van Solveig's Lied van Grieg klonk zeer mooi. Ook Anton Elde ring gaf goede prestaties met „Wohin" van Schubert en de ballade Odin's Mee- resritt" van Löwe. En samen zongen de beide solisten het duo „La ci darem la mana" uit „Don Giovanni" van Mozart, waarmee zij veel succes oogsten. Gosse Kroese accompagneerde voortreffelijk. De zinrijke Eroïca-film werd met aan dacht gevolgd. Men kon er de zin van heel wat bekende composities van Beethoven uit leren kennen. Na afloop stonden extra bussen klaar. Aldus kon men zeggen dat er aan de or ganisatie van de avond niet ontbrak. Na het concert werd in de zaal gecollecteerd. JOS. DE KLERK Ieder jaar wordt voor de leden van de Nederlandse Róoms-Katholieke Grafische Bond een Mis opgedragen. Ditmaal vond deze plaats in de St. Jozefkerk aan de Jansstraat in Haarlem. Daarna had men een gemeenschappelijk ontbijt in het ge bouw St. Bavo. Ongeveer 270 leden met hun dames namen er aan deel. Bij deze gelegenheid werden 37 jubilarissen gehul digd wegens veertig- en vijfentwintig jarig lidmaatschap. Een der sprekers was de heer A. J. M. Angenent, voorzitter van ae KA,B„ Haarlem, In Broedergemeente Ten bate van het Nationaal Rampenfonds werd Vrijdagavond een kerkconcert ge geven in de Broedergemeente aan de Parklaan, door de sopraan Kitty Neder- koorn, de harpiste Francina Hinlopen en de organiste Bets Nederkoorn. Zij voerden een zinrijk programma uit, dat zowel instru mentaal als vocaal bijzonder toepasselijk was. Met Bach's kleine Preludium en Fuga. in e wekte de organiste direct de ernstig vrome sfeer, waarin de rest van het kerk concert zich zou ontwikkelen. Daarna zong Kitty Nederkoorn een paar Valeriusliede- ren: „Here, kere van ons af" en „O Heer, die daar des hemels tente spreidt", die ook in deze ramptijd, evenals 350 jaar geleden, toen ze op Walcheren ontstonden, iets te zeggen hebben wat door iedereen kan wor den meegevoeld en beaamd. Het middel eeuwse „Media vita" (in vertaling naar de bewerking van Luther) deed dit nog sterker, immers iedereen heeft weer eens kunnen ervaren hoeveel waarheid er schuilt in een versregel als „Midden in het leven zijn wij door de dood omvangen" en hoe toepasselijk aan het slot ook nu weer de smeekbede is: „Laat ons niet verzinken in de bittere nood des doods." Al deze en nog andere liederen werden gezongen met be geleiding van harp, wat er een bijzonder karakter aan schonk. Kitty Nederkoorn wist vooral met het „Media vita" ontroe ring te wekken. Het répertoire voor de harp is natuurlijk lang niet zo rijk als dat voor orggl om voor een gelegenheid als deze geschikte muziek te léveren. Maar Francina Hinlopen deed in ieder geval een goede keuze met het Lamento van Hasselmans, dat zeer muzi kaal vertolkt werd en bijzonder fraai klonk in zijn wisseling van sonore arpeggio's en etherische flageoletten. Bets Nederkoorn maakte op het orgel mede een goede beurt met koraalvoorspelen van Joh. N. Hanff en Joh. Michael Bach. De vier laatste nummers van het pro gramma kon ik tot mijn spijt niet horen. JOS. DE KLERK Na afloop van een spel kaarten in een café aan de Rijksstraatweg in Haarlem- Noord ontstond gisteravond verschil van mening tusen de kaarters. Enkelen van hen waren van mening, dat de verliezer, een achtenveertigjarige kellner, f 10 moes* betalen. Laatstgenoemde dacht, dat het verliezen betekende het geven van eeri rondje. Toen hij het café had verlaten kreeg hij van een medespeler een klap op zijn neus en.later werd hem een klap met een hard voorwerp gegeven, waardoor hij een diepe wond boven het linkeroog op liep. Een lid van de Ongevallendienst heeft de eerste hulp verleend. De kellner is voornemens bij de politie aangifte we gens mishandelingte doen. De collecten, die Zondag 8 Februari in alle Rooms-Kathoneke kerken en ka pellen van ons land zijn gehouden voor de slachtoffers van de watersnood hebben, voorzover deze het bisdom Haarlem (glo baal Noordholland, Zuidholland en Zee land) betreffen, in totaal een bedrag van 1.003.747,63 opgeleverd. Niettegenstaande het personeel van de N.S. door het afstaan van een vrije dag reeds een bedrag van 300.000 had bijeen gebracht, welk bedrag door de directie werd verdubbeld, heeft het personeel van de Centrale Werkplaats der N.S. te Haarlem besloten nogmaals één uur loon af te staan. Dit heeft 1500.opgebracht. Verdere actie is in voorbereiding. t De Algemene Militaire Pensioenbond af deling Haarlem zal op Zaterdagmiddag 21 Februari in Brinkmann de jaarvergadering houden. De agenda voor deze ledenvergade ring is als volgt opgesteld: Na de behandeling van het voorstellen van een beschrijvingsbrief voor de algemene ver gadering, die in Juli in Amsterdam gehou den wordt, zal de secretaris-penningmeester van het hoofdbestuur de heer W. van Liere spreken. Zijn onderwerp is „Een en ander wat ons bezig houdt inzake de pensioenen". niet alleen de taak de uitbundige lofprij zing aan de Schepper te accentueren, maar ook is het de vertolker van prachtige melodieën in verstilde gedeelten, die door het koor heel sober, haast als een psalm odie behandeld worden. Maar de afwisse ling van vierstemmig mannenkoor en drie stemmig vrouwenkoor is op zichzelf ook reeds een prachtig vocaal effect. Te wijzen is mede op de zeldzaam mooie aanwending van de trombones in het orkest; hiermee wordt een verheven sonoriteit bereikt, samenhangend met de tekstwoorden „Do- mine Deus, Agnus Dei, Filius Patris". Uit gebreide koorfuga's besluiten het „Gloria" en het „Credo". Laatstgenoemd deel heeft een zeldzaam mooi lyrisch rustpunt bij het „Incarnatus". Het wordt door de cello in gezet en door vier solisten ontwikkeld. Bij het „Crucifixus" komt ook het koor in actie; de sombere klaagtoon van dit Pas sie-gedeelte bereikt een sterke dramatische spanning. Dit „Crucifixus" is ongetwijfeld een der magistraalste fragmenten uit Schuberts rijke levenswerk. Het „Sanctus" is zeer uitgesponnen; het verrast door een zeer gedurfde harmonisatie. Daarbij sluit zich in tere stemming het „Benedictus" aan. Deze beide delen eindigen met een fuga- tisch „Osanna", dat gezongen zal worden door de „Stem" van Santpoort—Bloemen daal, onder leiding van Herman Aaftink. Het „Agnus Dei" begint in sombere tint (trombone-effecten), maar besluit met een innige bede om vrede: een stuk vol kin derlijke overgave. De Rosamunde-muzick is in 1823 gecom poneerd bij een gelijknamig treurspel. De ouverture en de tussenspelen hebben het stuk glansrijk overleefd. Met deze ouver ture opent Hans Lichtenstein het concert. Behalve een Romance voor alt-solo wor den ook nog een Herders- en een Jongens koor uit het werk ten gehore gebracht. Alles bij elkaar een programma dat veel moois belooft. JOS. DE KLERK Wat de organisators van de kunstavond op „Elswout" ten bate van het Nationaal Rampenfonds verwachtten, ging gelukkig, in vervulling. De belangstelling was dus danig, dat geen plaats in het Montessori- Lyceum onbezet bleef en dat aan toegangs prijzen tombola en recette in de koffie kamer tijdens de pauze, ruim zesduizend gulden ken worden bijeen gebracht. Een zo gunstig resultaat weed mogelijk gemaakt door veler belangloze medewerking. Aldus kon dank worden gebracht aan de directie van het lyceum, aan de gemeente Bloe mendaal, aan de exploitant en het perso neel van Kraantje Lek, aan de milde ge vers die voorwerpen voor de tombola be schikbaar stelden, aan de jongelui die de organisatoren in hun taak behulpzaam wa ren en vooral aan de kunstenaars die het programma verzorgden. Dit programma was van voornaam ge halte. Charlotte Kohier boeide als steeds met haar terecht vermaarde voordracht van het Hooglied. De dichterlijke samen spraken" van Salomo en de Sjoenamieti- sche klonken als het afwisselend spel op (wee orgelklavieren in délicate registratie en deelden de verneven lyrische sfeer mee, waaraan het wonderlijke Bijbelfragment zijn bijnaam van „Lied der Liederen" dankt. Jo Vincent zong, voortreffelijk be geleid door Emmy van Eden, werken van Schubert en Wolf. Hoewel deze gerepu teerde zangeres niet gedisponeerd was om emotionele liederen te zingen, wilde zij het publiek toch niet teleurstellen. Dit mocht men van haar we! zeer op prijs stellen, temeer omdat zij voldoende zelfbeheersing toonde om met vijf liedereh van Wolf haar voorname zangkunst gestand te doen. Een bijzondere attractie was het optre den van het Nederlands Clavecimbel-Trio, bestaande uit Janny van Weering (clave- cimbel), Johan Feitkamp (fluit) en Piet Lenz (viola da gamba). Zij openden het concert met een belangwekkende Sonata de Camera (in g klein) van Handel en besloten de avond met een van de merk waardige trio-concerten van Rameau, die hoofdzakelijk uit muzikale portretten be staan. De meeste dezer geestige karakter schetsen dragen een naam (in het hier vertolkte: La Coulicam, La Livri, Le Vézi- net dus twee dames en een heer). Maar er zijn ook naamloze stukken in deze con- De tentoonstelling van tekeningen, hand werk, en foto's van de leerlingen der on derwijsinstellingen uit Haarlem en omge ving, die deelnemen aan het Interscholair Jeugdtournooi 1953, is Zaterdagmiddag in de Vleeshal door wethouder D. J. A. Geluk geopend. Deze hield een toespraak, waarin hij zeide, dat de collectie in de grote ruim te van de Vleeshal kleiner lijkt, dan die van het vorig jaar in het Frans Halsmu seum. Wat het onderdeel handenarbeid betreft is er inderdaad minder ingezonden dan destijds. Dit vindt, naar de wethouder opmerkte, echter ongetwijfeld zijn oorzaak in de drukte, die het werk van vele leer lingen voor de slachtoffers van de waters nood met zich meebrachten. De heer Geluk richtte zich in zijn dank aan de organisatoren ook tot dr. W. G. L. Wierin-ga, leraar aan hel Lorcntzlyceum, die de tentoonstelling heeft verrijkt met een diorama, dat een veertiende-eeuws riddertournooi op de Grote Markt in beeld brengt. Het aanzicht van een oud gedeelte van de stad, zoals het in 1345 was, zal velen boeien. Na de hoop te hebben geuit dat er een grote belangsetlling voor de expositie zal blijken verklaarde de wethouder deze voor geopend. De openingsuren zijn: op werkdagen van 10 tot 13 en van 14 tot 17 uur, op Zondagen van 14 lot 17 uur en bovendien op Dins dag, Donderdag en Zaterdag van 19 tot 22 uur. certen, die dan een dame met minder vleiende eigenschappen personifiëren, bij voorbeeld „I.'Agacante" of „L'Indiscrète". Een leuk portretje maakte Rameau van zijn eigen vrouw; zo te horen moet dit een bedrijvig, kittig wijfje geweest zijn. Met deze kunst zitten we midden in de spirituele sfeer van het Franse Rococo; de eerste uitgave dezer stukken dateert van 1741, dus uit de tijd van het pikante hof leven onder Lodewijk XV en der scherpe geesten van de Encyclopaedisten. Wat een verschil tussen de strenge en pompeuze muziek van Handel (die toch ook in deze tijd leefde) en die van Rameau, de geniale exponent van de galante tijdgeest in zijn land. Dit alles te kunnen horen in een geraffineerde uitvoering en met de oor spronkelijke instrumentale bezetting was op deze avond een zeldzame tractatie. Johan Feitkamp vergastte ons nog op een vituose en, wat klankvorming betreft, uiterst verfijnde uitvoering van een Sonate van Blavet, een merkwaardige tijd- en landgenoot van Rameau. Het samenspel, dat de belangrijke gambapartij naast de solo van de fluit in het volle licht zette, maakte ook deze vertolking buitengewoon interessant. JOS. DE KLERK Leerlingen van de elementaire afdeling van de Haarlemse Muziekschool van de Maatschappij tot bevordering der Toon kunst werden Zaterdagmiddag in de Stads schouwburg in de gelegenheid gesteld hun vorderingen op het gebied der muziek te demonstreren. Een uitvoerig programma was met het oog op dit doel samengesteld en voorbereid door naarstige studie, onder leiding van de leerkrachten der school. Leerlingen van de lerares mejuffrouw B. Bekkers voelden, hoe jong zij ook wa ren, ongetwijfeld het gewicht van hun laak deze middag te openen met de voordracht van een reeks aantrekkelijke pianowerkjes. De -lerares mejuffrouw Bets Nederkoorn kwam eveneens met een groep klavierleer lingen, die sprookjesmuziek en andere werkjes speelden, waarvoor zij zich al wat grotere technische vaardigheid hadden moeten verwerven. Het waren niet alleen piano-leerlingen die voor de pauze optraden. Er kwamen ook kinderen aan de beurt, die onder leiding van mejuffrouw Charlotte Hulshoff de bekoorlijke klank van de blokfluit hadden leren waarderen, hetgeen op het bereikte aardige resultaat van invloed geweest moet zijn. Muziek voor de veel meer mogelijk heden biedende Böhm-fluit, was vertegen woordigd door een Sonate van G. F. Han del. Een leerling van Jos. de Klerk voerde deze uit met muzikaal begrip en goede techniek, waarvan de loonvorming een opvallende factor was. Na de pauze gaf een andere leerling een vertolking van een werk van Veracini, gebaseerd op dezelfde muzikale en technische beginselen. Een reeks vioolvoordrachten door leer lingen van de heer F. Althuizen gaven de verheugende gedachte, dat de viool zich toch naast de oppermachtige piano weet 1e handhaven en dat er leerlingen zijn, die hun uitverkoren instrument daarbij kranig helpen. Pianoleerlingen van mejuffrouw Bert je Da velaar en de heer J. Kappers weerden zich dapper en sympathiek klonk ook het duo-spel van twee leerlingen van de klarinetleraar de heer R. Otto. De zang klasjes van mejuffrouw Alie Michielsen lieten een paar aardige speelliedjes horen en het Jeugdorkest der school trad nog op met een duo van Pleyel. Een aparte plaats nam het Toonkunst orkest op deze leerlingenmiddag in. Onder leiding van de dirigent Marinus Adam bleek het in zijn tegenwoordige bezetting een verdienstelijk resultaat te kunnen be werken met de uitvoering van werken van Leonardo Leo, Mozart en Von Gluck. De behoorlijk gespeelde fluitsolo in „Reigen seliger Geisten" verdient vermelding en speciaal ook de vertolking van het Andante en Molto allegro van Mozart. P. ZWAANSWIJK. M. J. VAN DER LOEFF-PRIJS. De directie van de N.V. voorheen firma M. J. van der Loeff, uitgeefster van het dagblad Tubantia, heetf besloten een prijs van 1000 beschikbaar te stellen voor de schrijver van een goede sociaal-historische roman over Twente of de Gelderse Ach terhoek „waarin de ontwikkeling van deze gewesten in de ruimste zin dus zowel geestelijk als stoffelijk op wetenschappe lijk verantwoorde en boeiende wijze wordt uitgebeeld." De toekenning van deze M. J. van der Loeff-prijs zal geschieden op 1 Juli 1955.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 8