Musicus en beeldend kunstenaar Onze puzzle De Achilleshiel van onze nationale volkswelvaart Rotterdams Ballet Ensemble van Netty van der Valk Veelomvattende Van Gogh-herdenking Fantastisch goed en lekker G. H. G. von Brucken Fock Niet te scheiden activiteiten HARTENDORP Werkkleding nodig 7 RHEUMATIEKLIJDERS Het auteursrecht op radioprogramma's Effecten- en Geldmarkt v mérk KLM Debuut in Maasstad als beroepsgezelschap Internationaal symposium, grote exposities nieuwe uitgave van correspondentie Beurs voor muzikaal begaafde jongen en ZATERDAG 21 FEBRUARI 1953 G. H. von Brucken Fock Geniet Von Brucken Fock in de wereld der muziek ruime bekendheid, voor de min naars der beeldende kunsten zal zijn naam veelal even vreemd zijn als hij voor. mij geweest is. tot het verrassende moment dat ik met zijn oeuvre werd geconfronteerd. Verrassend moment, omdat ik in het huis dat hij in Heemstede tot zijn dood (15 Augustus 1935) heeft bewoond, nagenoeg al zijn schilderijen, tekeningen en studies aantrof, evenals destijds in het woonhuis van Jacobus van Looy. Het ongelijke gehalte van het oeuvre deed de waardemeter" hij beoordeling uitslaan van teleurstelling wegens aarzeling of falen in de vormgeving, naar verrukking vanwege fijngevoelde herscheppingen op hoog artistiek niveau. De strijd van deze veelbegaafde vertoont in sommige opzichten wederom een analogie met die van de overigens uit een gans andere levenssfeer tredende schilder-schrijver Van Looy. Tegenover diens twee voudige begaafdheid staat de drievoudige van Von Brucken Fock, wiens impulsieve geest werd belaagd door steeds weerkerende onzekerheid omtrent de keuze van het medium, waarmee hij gestalte gaf aan zijn gevoelens en gedachten. Evenals Van Looy was ook Von Brucken Fock gedesillusionneerd door veelal ongenadige critiek, die hij bezwaarlijk kon verwerken, die hem tot vereenzaming dreef en tot twijfel bracht aan zijn roeping. De tijd zal uitmaken in welke van de drie begaafdheden de musicus schilder-schrijver Von Brucken Fock de kunstenaar par excellence is geweest. Gerardus Hubertus Galen us von Brucken Fock werd op 28 December 1859 geboren op de buitenplaats Ter Hooge onder Mid delburg. Reeds in zijn jonge jaren was hij vervuld van de schoonheid der natuur, die souvereio was in de ongerepte staat van zijn geboorregrond. Het was hem toen al een behoefte zich terug te trekken in die natuur en daarin geheel op te gaan. In zijn levensherinneringen noemt hij zichzelf een ,,eenzaamheids-fanatiker", welke kwalifi catie in feite zijn gehele leven op hem toepasselijk is gebleven, hetgeen echter niet impliceert dat hij in een ivoren to ren heeft geleefd en het sociale element zou hebben verwaarloosd. De Hollandse Chopin In zijn autobiografie treedt de musicus het meest naar voren. We vernemen dat hij van 1877 tot 1879 in de leer is geweest bij Richard Hol te Utrecht, daarna bij Friedrioh Kiel te Berlijn. Vandaar trok hij naar Amsterdam, waar een periode intrad met belangstelling niet slechts voor mu ziek en beeldende kunst, maar bovenal voor de godsdienst, die zich later op wel haast even hyper-idealistische wijze zal uiten als bij Vincent v. Gogh, gedurende zijn verblijf in de Borinage. In 1884 verscheen in het Handelsblad een serie artikelen on der de titel Brieven van een Nederlander op reis, waarin Von Brucken Fock be schouwingen wijdde aan zijn verblijf in Borkum, Dresden, Praag en'Wenen. Ook als muziekrecensent voerde hij de pen. Op 15 October 1885 huwde de kunstenaar Maria Johapna Pompe van Meerdervoort. Aanvankelijk werd Middelburg als domi cilie gekozen, doch rust werd het jonge paar niet gegund, voornamelijk als gevolg van het feit, dat de kunstenaar door zijn vele reizen en trekken te onrustig was geworden om lang in een kleinsteedse om geving te kunnen aarden. En dan volgt of juister dan vèrvolgt het rusteloze hekken naar tijdelijke verblijven in bin nen- en buitenland: Domburg, Berlijn, di verse en langere perioden in Parijs en Amsterdam, Baden-Baden, Leipzig, Evers- dijk, Roy an, Aerdenhout, Laren, Katwijk- aan-Zee, waarna omstreeks 1919 Heemstede als vastere woonplaats tenslotte het eindpunt blijkt van deze odyssee Op muzikaal gebied vond de dolende zoeker onder meer contact met Julius Röntgen en Messchaert, alsook met Men gelberg, die jaren achtereen werken van hem op zijn répertoire hield. Niet zonder voldoening maakt hij in zijn levensherin neringen gewag van de waardering van Grieg, die hërri schertsend de Hollandse Chopin had genoemd. Ik acht mij niet be voegd dieper in te gaan op de werkzaam heid en. de betekenis van de componist Von Brucken Fock, doch wil niet nalaten de merkwaardige omstandigheid te memo reren dat hij in zijn jonge jaren een begin had gemaakt met het componeren van een Requiem dat hij in het laatst van zijn leven voltooide en'dat kort voor zijn dood door de H.O.V. onder leiding van George Ro bert werd uitgevoerd. Het is typerend voor des kunstenaars geestesgesteldheid, dat hij over het alge meen bij perioden uitsluitend van de mu ziek öf van het beeldend scheppen ver vuld was, afgewisseld door wat hij zelf „anti-kunst-perioden" noemde. Geduren de die anti - k uns t - p ei'iod e n heeft hij zich ijverig bezig gehouden met problemen op sociaal en godsdienstig terrein. Van 1892 tot 1895 was hij zelfs actief in het Leger des Heils in Frankrijk en ging hij volko men op in het élan van het maatschappe lijk en idealistisch toegepaste Christendom dezer toen nog jonge beweging. Symphonie van kleur Twijfel aan zijn roeping, desillusie, scru pule, critiek, de hang naar het absolute en ADVERTENTIE Verdrijft Uw pijnen met Dr. SLOAN's Liniment. Brengt enkele druppels Sloan's op de pijnlijke plek aan. Dit stimuleert de bloedsomloop onmiddellijk, waardoor de congestie verdwijnt. Geleidelijk wordt het urinezuur verwijderd en de pijn houdt op. Sloan's Liniment is eenvoudig en vlug aan te brengen en heeft een directe pijnstillende werking. Verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten. rusteloosheid van de geest zijn hem de welhaast onoverkomelijke obstakels ge weest om tot harmonie te geraken in zijn leven, dat één aaneenschakeling werd van onverwachte besluiten, nu eens wat harts tochtelijke overtuiging, dan weer in wan hoop genomen om uit een geestelijke crisis of impasse te vluchten. Hoe uitermate pro ductief hij ook is geweest, dit alles heeft niettemin een belemmering gevormd voor de studieuze arbeid die de publieke er kenning van een kunstenaarsloopbaan eist. Behalve de korte periode dat hij in de Académie de la grande Chaumière te Pa rijs model tekende (1911/1912) bleef het bij contacten met kunstenaars als Jan Toorop, Isaac Israels, Bauer en Breitner. Het vereenzelvigen van het autodidacti sche eierhent met dilettantisme heeft er bij de' beoordeling ongetwijfeld toe bij gedragen dat zijn kunst niet altijd au serieux werd genomen. Ik geloof dat wé bij de beoordeling van het levenswerk van Von Brucken Fock de beeldende -kunstenaar niet. van de musi cus, de musicus niet van de beeldende kunstenaar kunnen scheiden. Het wil m;j voorkomen dat zijn ijle zeeën en stof-ont- togen landschappen veeleer moeten wor den beluisterd als symphonieën van licht en kleur, dan gezien als herscheppingen van natuurtaferelen, gebonden aan pic turale wetmatigheid. Van de andere kant is het treffend dat bijvoorbeeld Breitner, die niét muzikaal was en ook geen be langstelling had voor muziek, gaarne naai de muziek van Von Brucken Fock luister de, omdat hij naar hij zeide deze muziek visueel beleefde! Als de tijd het oordeel zal vellen, he'o ik goede hoop dat de rijpe scheppingen, zoals op de thans gehouden ere-tentoon- stelling in het Huis van Looy bijeen gebracht, tenslotte tóch zullen worden her kend als de gevoelige variaties op het éne grote thema dat deze kunstenaar in mo menten van opperste inspiratie en geluk kige dispositie heeft verbeeld: de schoon heid der natuur, aanvaard en weergege ven als geschenk van bovennatuurlijke orde. Deze waardering zal tevens de er kenning inhouden van een onderschat kunstenaarschap! H. P. BAARD Enige tijd geleden is opgericht de Ver eniging van Radioluisteraars en de stich ting Het Radioprogramma. Deze stichting begon zelfstandig een radiopragramma uit te geven, maar de omroepverenigingen, die beweerden auteursrecht te bezitten op de radioprogramma's, kwamen hier tegenop. Zowel de rechtbank te Amsterdam als het gerechtshof aldaar stelden de stichting in het ongelijk. Voor de Hoge Raad zijn thans in cassatie de pleidooien in deze zaak ge houden. Mr. W. Blackstone verdedigde namens de stichting twee cassatiemiddelen. Hij betoog de daarbij, dat vóór de oorlog de omroep een zuivere particuliere zaak was, maar dat dit na de oorlog veranderd is. De luis teraar betaalt een retributie en daarmede de omroep. Maar wil hij weten welke pro gramma's worden uitgezonden, dan moet hij ook nog eens 10 per jaar betalen voor het omroepblad en het lidmaatschap van een omroepvereniging. Om hieraan een ein de te maken, is de stichting in het leven geroepen. Voorts betoogde mr. Blackstone dat de auteurswet slechts het oog heeft op die wer ken, aan welke een eigen karakter door hun makers is gegeven. Een zodanig ka rakter hebben de radioprogramma's niet. Voor de omroepverenigingen pleitte mr. C. R. C. Wijckerheld Bisdom, die de cas satiemiddelen bestreed. Over de vraag of de omroepverenigingen auteursrecht op de radioprogramma's bezitten, zijn reeds tal van uitspraken ten gunste van de omroep verenigingen gedaan. Pleiter achtte de pro gramma's begrepen onder een onderdeel van artikel 10 der Auteurswet, luidende: „Onder werken van letterkunde, weten schap of kunst verstaat deze wet boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en alle andere geschriften". Ongetwijfeld zijn de radioprogramma's geschriften. De bewering, dat het radioprogramma een „nieuwstijding" zou zijn, strijdt duide lijk met het gewone spraakgebruik, aldus pleiter. Een nieuwstijding is een mede deling, bestemd om de behoefte van het publiek aan nieuws te bevredigen. Een handleiding voor radioluisteraars heeft dit karakter niet. De advocaat-generaal zal over 14 dagen conclusie nemen. Het is een merkwaardig en verblijdend verschijnsel dat de inlagen bij de spaar banken, aangesloten bij de Nederiandsche Spaarbankbond, in de maand Januari met meer dan f 20 millioen zijn toegenomen. Een dergelijk hoog cijfer is, volgens de directie nog nimmer voorgekomen, hoewel Januari in het algemeen een goede spaar- maand is. Ook bij de Rijkspostspaarbank kan de laatste maanden een vooruitgang worden geconstateerd en wanneer men hier niet met een tijdelijk verschijnsel te doen heeft, ziet het er met de noodzake lijke kapitaalvorming voor de toekomst dus wat beter uit. Er kan niet genoeg op worden gewezen dat deze kapitaalvorming voor het behoud en de verhoging van onze volkswelvaart .een eis van de eerste orde is. In het ver slag van de Twentsche Bank wordt opge merkt dat voor uitbreiding van de investe ringen met het oog op de groeiende be volking jaarlijks een bedrag van f 2 mil liard nodig is en dat voorts de noodzake lijke afschrijvingen, ten behoeve van de vervanging en vernieuwing van het pro ductie-apparaat eenzelfde bedrag vragen, zodat dus in totaal f 4 milliard per jaar nodig is. Het gaat tenslotte om de instandhouding en de opvoering van de productie. De di rectie van de Heemaf opent ditmaal haar verslag met een aanhaling van Ludwig von Mises die deze noodzaak scherp en duidelijk formuleert. Er zijn geen andere middelen, waardoor de algemene levens standaard kan worden verhoogd, zo lezen ADVERTENTIE De Stofzuiger Speciaalzaak Gen. Cronjéstr. 43 Spaarne 3 Tel. 16990 Tel. 1769G Kruidbergerweg 51, Santpoort Het speciale adres voor STOFZUIGERS Reparatiën en onderdelen ADVERTENTIE In de stampvolle Rotterdamse Schouw burg heeft Dinsdagavond het Ballet-En semble onder leiding van Netty van dei- Valk zijn debuut als beroepsgezelschap ge maakt met een programma van vriendelij ke danskunst, dat met veel bloemen en een zeer langdurig applaus werd beloond. Eigenlijk heeft men hier te doen met een eigenaardig geval. Mevrouw Van der Valk geniet in de Maasstad en ook daarbuiten een voortreffelijke reputatie als paedagoge, speciaal voor de vorming van aankomende krachten. Van haar vroegere leerlingen heeft vooral Miep Vleugels zioh bekend heid verworven. Steeds streefde zij bij haar uitvoeringen naar een hoger peil dan dat waarmee de meeste dansscholen, die met een demonstratie van vorderingen vol staan, zich tevreden stellen. Het werden kleine uitvoeringen in fraaie costuums en muzikaal volkomen verantwoord. Met de leden van haar beroepsklasse onder wie vooral Barrv Treure en Mariene Huyts de aandacht trokken ging zij ook naar an dere steden. Zo werden onder meer Am sterdam en Antwerpen bezocht. Daardoor werd het aannemen van de professionele status tenslotte onvermijdelijk. Voor de criticus, niet langer geconfron teerd met amateurs, is het een moeilijk probleem naar welke normen hij moet oor delen. Het beschikbare materiaal is name lijk van dien aard, dat men met enige goe de wil in ons land zeker wel vier van der- Hulp aan rampgebied Het bureau voor muziek-auteursrecht „B.U.M.A." te Amsterdam heeft van vele buitenlandse zusterorganisaties bewijzen van sympathie en belangrijke giften in geld voor het Rampenfonds ontvangen. De „Söcieta Italiana dcgli autori cd editori" heeft een genereus aanbod gedaan. Er wordt een beurs beschikbaar gesteld voor een muzikaal begaafde jongen uit het rampgebied in de leeftijd van 10 tot 14 jaar, teneinde daarmede diens volledige muzikale opleiding (met inbegrip van studiematei'iaal, kleren, volledig pension en dergelijke) te bekostigen aan het of ficiële Italiaanse muziekcollege „Forum Italicqm" te Rome. De B.U.M.A. heeft zich dezer dagen tot de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen gewend met. verzoek een gegadigde voor deze beurs te doen aanwijzen. - Op 30 Maart is het honderd jaar geleden dat de beroemde schilder Vincent van Gogh te Zundert in Noord-Brabant werd ge boren. Er wordt een nationale herdenking voorbereid, bestaande onder meer uit een grote tentoonstelling van zijn werk, die achtereenvolgens in het Haags Gemeente museum (30 Maart—17 Mei), het rijks museum KröllerMüller te Otterlo (.23 Mei—19 Juli) en het' Stedelijk Museum te Amsterdam (24 Juli—21 September) komt. Het comité bestaat uit: mr. H. J. Reinink (secretaris-generaal) en dr. N. R. A. Vroom (hoofd van de afdeling kunsten) van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, en de heer W. Gogh (een neef van de schilder) en de directeu ren van de drie genoemde musea. Op Vrijdag, 27 en Zaterdag 28 Maart zal in het Haags Gemeentemuseum een sym posium onder erevoorzitterschap van dr. H. P. Bremmer en onder leiding van prof. dr. I. G. van Gelder worden gehouden, waarop zeven Van Gogh-kenners uit Europa en vermoedelijk een Amerikaan in leidingen zullen houden over een bepaald aspect van zijn werk of over zijn invloed op de moderne kunst. Op Maandagmorgen 30 Maart zal de Commissaris der Koningin in de provincie Noord-Brabant te Zundert een gevelsteen onthullen in het huis, dat staat op de plaats waar de familie Van Gogh vroeger gewoond heeft. Des avonds wordt in het Haags Gemeentemuseum de herdenkingsbijeenkomst gehouden, die een sober karakter zal dragen. Prof. A. M. Hammacher zal de herdenkingsrede uit spreken. De vervolgens te openen tentoonstelling zal een zo. volledig mogelijk en chronolo gisch beeld geven van de ontwikkeling van Van Goghs werk. Zij omvat ongeveer 160 schilderijen, waarvan er 20 uit buitenland se musea afkomstig zijn. Het tweede deel van de expositie omvat .documentatie, foto's, knipsels, persoonlijke herinneringen, Japanse prenten en dergelijke. Een anders samengestelde expositie zal later naar de Verenigde Staten gaan. Behalve deze tentoonstelling zal in het Haags Gemeentemuseum een expositie worden ingericht van houtsneden van de Japanner Utamaru, die twee honderd jaar geleden werd geboren en van wiens werk Van Gogh een groot bewonderaar was. In het rijksmuseum KröllerMüller en het Stedelijk Museum komt een expositie van werken van acht grote tijdgenoten van Van Gogh. Bovendien worden er aparte expo sities ingericht van werk uit cle collectie van Theo van Gogh, een broer van Vin cent, die een overzicht geeft van het Pa- rijse milieu vah 18801890. De Van Gogh-film Polygoon-Profilti heeft, zoals wij reeds eerder uitvoerig berichtten, in samenwer king met de Regeringsvoorlichtingsdienst, een kleurenfilm van twintig minuten over Van Gogh gemaakt, die tegen 30 Maart ge reed zal zijn. De Haarlemse componist Jan Mul heeft de muziek geschreven, die onder leiding van Piet Heuwekemeijer door het Amsterdams Kamermuziekgezelschap is uitgevoerd. Het scenario is geput uit Vin cents briefwisseling. In deze film, die is ingeschreven voor het festival te Cannes, komen geen personen voor. Het is de be doeling dat zij ook in het buitenland in roulatie zal worden gebracht. In de heruitgave van de verzamelde cor respondentie van Van Gogh (Wereld- Bibliotheek, Amsterdam) waarvan het eerste deel reeds uit is en de twee volgende bundels binnenkort verschijnen zullen vele nog niet eerder gepubliceerde brieven zijn opgenomen. Tenslotte kan worden gemeld, dat dit jaar begonnen zal worden met de restau ratie van de pastorie te Nuenen, waar Van Gogh gewerkt en gewoond heeft. gelijke ensembles, zij het dan misschien minder gedisciplineerd, zou kunnen sa menstellen. Daaraan bestaat natuurlijk niet? tie minste behoefte. Doch als Rotter dam zo graag een eigen groep wil hebben, dan-zullen 'wij de laatste zijn om de on dernemende koopmansstad dit voorrecht te misgunnen. Een geheel andere vraag is echter of deze vorm van optreden voor de medewerkenden (of maar dat is weer een f hoofdstuk apart de Nederlandse danskunst 'in het algemeen) wel de meest gewenste is. Zij zijn er strfkt genotnen nog'niet rijp voor. Rest dus te onderzoeken of he( choreografisch vermogen van Netty Van der Valk de nodige waarborgen voor de toekomst van deze jeugdige artisten biedt. Dat Netty van der Valk bijzondere be gaafdheden als zodanig heeft, staat buiten kijf. Zij bezit een fijnzinnig gevoel voor ruimteverdelinig, maar daaraan moet on middellijk worden toegevoegd dat zij met haar groepen veel betere resultaten be reikt dan met haar solisten, hetgeen in de eei*ste plaats veroorzaakt wordt door een herhaaldelijk in het oog vallende beperkt heid van bewegingsmotieven. Dit euvel kan dikwijls verholpen worden en men her innert zich dan het voorbeeld van Yvonne Geqrgi door een behendige regie. Overi gens wordt er voor het trekken van ver bindingen tussen de figuren vaak meer gelopen, waarbij men geenszins moet den ken aan promenades, dan gedanst. Groot echter, soms bijna misleidend, is de door mechanisch ten gehore gebrachte muziek en de met bescheiden middelen voorbeel dig uitgevoerde aankleding in stand ge houden illusie. Vooral in Benno H. Wis sing heeft zij een (kennelijk op het gebied van reclametekenen bedreven) uitmun tende ontwerper voor costuums en décors gevonden. Daarbij ko>mt dat ook de be lichting aan de hoogste eisen voldoet. De gehavende arcaden van E. Nolten als ach tergrond voor „L'Estro Armonico" op een concerto grosso van Vivaldi herinnerden enigszins aan de entourage voor de sym- phonische balletten van Massine, wat ech ter geen afbreuk aan de waardering voor deze stijlvolle bouw behoeft te doen. Behalve door Barry Treure wordt er (tot schade aan de snelheid) niet op de pointes gedanst. Deze met veel talent en een mooie plastiek gezegende danseres •heeft nog grote moeite met het bewaren van evenwicht en een zuivere lijn in het draaien, speciaal wanneer dit in attitude geschiedt. Over het algemeen moet trou wens gezegd worden dat de techniek (Net ty van der Valk baseert zich op academi sche normen, maar is zeker niet ongevoelig voor een vrijere richting) onvoldoende ontwikkeld is om aan de bewegingen de gewenste expressiviteit te verlenen, het geen vooral bleek uit een sterkere door voering van stemming vergende „Petite Suite" van Debussy, waarin trouwens al lerlei schoonheidsfouten (zoals het on handige tillen met de rug naar het pu bliek) aangewezen kunnen worden. Beter dan hiermee wist Mariene Huyts in het reeds vroeger vertoonde, belangwekkende werk „De Maagdenburcht" op zeer dan sante muziek van Menotti van haar per soonlijke aanleg te getuigen. Hierin liet Netty van der Valk zich als choreografe van haar beste kant zien door het introdu ceren en vaardig handhaven van karakter in de diverse rollen, zinrijk op de moge lijkheden van de executanten afgestemd. Men bemerkt uit het bovenstaande dat ik een nogal afwachtende houding ten aanzien van deze onderneming heb aan genomen. De voornaamste verdienste is voorlopig dat de met middelen van buiten opgeroepen illusie, waarover ik eerder schreef, nergens wordt verstoord. Maar het blijft een open vraag of paedagogisehe kwaliteiten en goede smaak een voldoende basis voor toekomstige ontwikkeling ople veren. De belofte is nog wat flauw. DAVID KONING we, dan een toenemende vermeerdering van het kapitaal in vergelijking met de bevolking. Alles wat een goede regering kan doen tot verhoging van de stoffelijke welstand van de massa is een zodanig be leid dat er geen obstakels zijn voor een progresieve accumulatie van nieuw kapi taal en het gebruik daarvan voor de ver betering van de technische methoden van voortbrenging. Het enige middel om de volkswelvaart te bevorderen is de ver meerdering en de verbetering van de pro ductie. Het enige middel om de lonen blij vend te kunnen verhogen is het verhogen van de productiviteit van de arbeid door vergroting van het kapitaal dat per hoofd van de bevolking voor de verbetering van de productiemethoden wordt geïnvesteerd. Tot zover het citaat. Tegen de achtergrond van deze klassieke wijsheid, die in het verslag van de Heemaf in den brede wordt gecommentariseerd, kan het oordeel over het sinds de laatste iaren in ons land gevoerde beleid zeker niet gunstig zijn. In het verslag van de Twentsche Bank wordt opgemerkt dat voor in firma-vorm gedreven ondernemin gen de bedrijfswinst aan tot 82'X, pet. op lopende inkomstenbelasting is onderwor pen en van zelffinanciering in dergelijke gevallen dus nauwelijks sprake kan zijn. Een dergelijke firma-vorm komt veelvul dig bij de middenstand voor en deze cate gorie van het bedrijfsleven heeft het dan ook de laatste jaren wel uitermate moei lijk gehad en dit is ook thans nog steeds bet geval. In haar verslag over 1952 wijst de Nederiandsche Middenstandsbank er op dat de grote geldruimte, welke uit de gunstige ontwikkeling van de betalings balans voortvloeit, voor de Middenstand slechts in beperkte mate van invloed is geweest. De belangrijke stijging in 1952 van de gelden van derden bij genoemde instelling schijnt daarmee in strijd, maar is in feite voor een groot deel niet van de middenstand afkomstig. Zij spruit in hoofd zaak voort uit fondsvorming van allerlei soort, in het bijzonder voor sociale verze keringen, pensioenvoorziening en derge lijke. De voortdurende zeer omvangrijke credietvraag wijst eveneens op het voort bestaan van liquiditeitsmoeilijkheden. De gewijzigde verhouding tussen geld en goederen speelt hier uiteraard een grote rol. Zoals in het verslag van de Heemaf wordt opgemerkt kan aan iedere f 264 nu slechts de koopkracht van f 100 in 1939 worden toegekend, een omstandigheid waarmee ook bij de beoordeling van de toeneming van de spaargelden moet wor den rekening gehouden. Hoezeer tenge volge van een en ander het eigen kapitaal voor de bedrijfsfinanciering bij de mid denstand is ingekrompen, blijkt wel dui delijk uit het feit dat bijv. bij de schoen winkels het eigen kapitaal in procenten van de balanstelling van 1939 tot 1950 van 82 pet. tot 53 is gedaald, bij de textiel winkels van 84.7 tot 49.8 en bij de meu belwinkels van 82.2 tot 29.6. In veel ster kere mate dan voor de oorlog moet dus ter financiering van de bedrijven van vreemd kapitaal worden gebruik gemaakt, met alle daaraan verbonden moeilijkheden. Wij hebben er vroeger op gewezen dat het niet onverschillig is op welke wijze de kapitaalvorming welke er ook nu ge lukkig, zij het in te geringe mate, nog is, tot stand komt en op welke wijze zij wordt gebruikt. De directie van de Twentsche Bank heeft becijferd dat gedurende de laatste drie jaar een bedrag van niet min der dan f 6 milliard aan het staatsvermo gen is toegevoegd, wat wil zeggen dat de belastingheffing de lopende uitgaven van de. Staat met dit bedrag heeft overtroffen. Alle investeringen in staatsbedrijven, en andere buitengewone uitgaven zijn uit de lopende inkomsten van de Staat gefinan cierd en niet zonder zorg wordt de vraag gesteld of we hiermee niet op weg zijn mtar een geruisloze nationalisering van de vermogensvorming en daarmee van de particuliere ondernemingen. Het is op zichzelf beschouwd, toe te jui chen dat ten aanzien van de middenstand een reeks maatregelen tot stand kwam om aan de liquiditeitsmoeilijkheden van deze groep tegemoet te komen. De Bijzondere Credieten, het Werktuigencrediet, het Be- drijfsuitrustingscrediet, het Vestigingscre- diet en tenslotte de z.g. Borgstellingscre- tiieten hebben ongetwijfeld een nuttig ef fect gehad. Maar zij illustreren een onge zonde toestand, namelijk het onvermogen cm op normale wijze de voor het bedrijf nodige geldmiddelen te verkrijgen. Het is prachtig als ons volk weer gaat sparen, doch wanneer deze besparingen in allerlei vorm en langs allerlei kanalen naar de Staat vloeien, zal ook de Staat in steeds meerdere mate de middelen voor investe ringen moeten verschaffen en de bedrijfs risico's moeten aanvaarden. Voor dit pro bleem dat voor velen helaas geen pro bleem is staat men reeds nu, zoals wel blijkt uit de vorming van een garantie fonds ten behoeve van institutionele be leggers, teneinde het hun mogelijk te ma ken de hun toevertrouwde gelden als risi codragend kapitaal uit te zetten. Voor ieder, die de particuliere ondernemings geest en de particuliere verantwoordelijk heid voor de ontplooiing van de nationale volkswelvaart van het hoogste belang acht, is het duidelijk dat we daarmee op de ver keerde weg zijn. En dat daarom de inves teringen van de staatsbedrijven en de an dere buitengewone uitgaven van de Staat niet langer moeten worden gefinancierd uit de lopende inkomsten, d.w.z. de belas- t-ngen, maar dat hierin op andere wijze moet worden voorzien. In dit verband zegt het clan ook niet als minister Van de Kieft ons voorrekent dat het staatsbudget voor 1953, inplaats van een overschot, eer. tekort zal opleveren. Want zonder die bui tengewone uitgaven zal er op de staats huishouding bij de thans geldende belas tingen zeker een overschot zijn, dat voor belastingverlaging kan worden gebruikt en waardoor aan de kleine en grote bedrijven meer armslag kan worden gegeven voor de vernieuwing en uitbreiding van hun productie-apparaat. En het was daarom goed dat prof. Hellema in de Eerste Ka mer nog eens weer en met klem op ver laging van de belastingdruk heeft aange drongen. Want die belastingdruk is, vooral wan neer, gelijk velen verwachten, de concur rentie groter en de export moeilijker en riskanter worden, de Achilleshiel van de nationale volkwelvaart. ADVERTENTIE Extra toegevoegdeiwit, kalk, phosfor, vitaminen A, B. en C. PRODUCT VAN DE NOORD-HOLLANOSE MARGARINEFABRIEKEN ZAANDIJK Door do zilverpapier verpakking heeli hel licht geen nade lige invloed op de inhoud en blijven de vitamines behouden. Horizontaal: 1. zwarte uit Centr. Afrika; 5. land in Azië; 10. val lei; 12. bont (Eng.); 14. meer; 16. keet; 18. halfbloed; 20. lijm; 21. Zuidvrucht; 23. deel v. h. hoofd; 24. maanstand; 25. Bij bels figuur; 26.'Euro peaan; 28. naschrift: 29. waard; 32. treur spel: 34. kei; 36. groet; 37. bevel; 38. nacht vogel; 39. zangspel; 41. helleveeg; 43. be togen; 46. rijksbomen: 48. dwaas; 49. waan zinnig; 50. lidwoord: 51. evenzo; 53. de af beelding v.h. dier; 55. web; 56. voedsel to? zich nemen; 58. mu zieknoot; 59. schild knaap; 60. telwoord. 62. hond; 63. eens klaps; 64. metaal. Verticaal: 2. plaats in N.-Holland; 3. on zichtbare brandstof; 4. maat; 6. klaar; 7. onderstuk v. voorge vel; 8. rivier in Italië; 9. Bijbetaling bij het verschuldigd bedrag; 11. inhoudsmaat; 13. zwaar dragen; 15. plukje haar; 16. ge voel van diepe afkeer, met de bedoeling leed te doen; 17. ovale bak; 19. afsluiting; 21. dorp (OI); 22. wagenspoor (Z. Nederlands); 25. klappeien (Z. Neder lands); 27. tot de ritus behorende; 29. om lijsting; 30. plaats in geannexeerd gebied; 31. hinniken (Z. Nederlands); 33. vlug; 35. ieder; 39. opstand; 40. gewoonterecht; 41. van (Eng.); 42. stijgbeugel; 44. godheid; 45. voortreffelijke karaktereigenschap; 47. vis; 50. deel van een etmaal; 52. rood (wapenk.); 54. speelgoed; 55. woede; 57. nieuw (Lat.); 59. speelgoed; 61. deel v. d. Bijbel; 62. muzieknoot. Oplossingen kan men inzenden aan onze bureaux Grote Houtstraat 93 of Soenda- plein 37 te Haarlem, of Kennemei'laan 186 te IJmuiden. Zij moeten voor Woensdag a.s. te 17 uur in ons bezit zijn en zijn in gevuld op het bijgaande puzzlediagram. Op briefkaart of enveloppe vermelden: „Oplossing puzzle" en geen mededelingen toevoegen. Onder de goede oplossers wor den weer drie geldprijzen ad 7.50, 5. en 2.50 verloot. NAAM INZENDER: ADRES: De oplossing van de vorige puzzle luidt: Horizontaal: 1. moot, 4. rook, 7. egg, 8. Kaïn, 10. egel, 12. als, 13. ris, 14. ark, 15. desa, 17. snee; 18. alumnus, 21. ketel, 22. vader, 25. pigment, 28. vore, 30. aard, 32. ido, 33. lam, 34. Lea, 35. eest, 36. veeg, 37. aga, 38. Otto, 39. stro. Verticaal: 1. mikado, 2. Orissa, 3. egoïs me, 5. ongans, 6. kalken, 9. ale, 11. ere, 16. Algerie, 17. Susanna, 19. rei, 20. gei, 23. em bargo, 24. Oviedo, 25. prosit, 26. talent, 27. adagio, 29. ode, 31. ree. Prijswinnaars vorige puzzle (no. 7): 1. J. W. Kok, Mentawistraat 4, Haarlem- Noord, 7.50. 2. Mevr. G. van Kappen, Zonnebloemlaan 9 a, Aerdenhout, 5. 3. H. Witkamp, Pieter Kiestsraat 44, Haarlem, 2.50.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 7