Frans Halsmuseum een glanzend stilleven Ook bloemenpracht in het museum „Taveerne de Hyacinth" belooft een centrum van verpozing te worden Albert van Dalsum als Koning Lear Tocht door stralend Haarlem Opgetogen menigte urenlang op straat Üeek m 12 Het was af! Insulinde-avond voor Geloof en Wetenschap wmmswrnmmm BURGEMEESTER SPRAK IN ECHOPUT Molen „De Eenhoorn" wordt ook verlicht Lantaarnopsteker weer in functie Zandvoortse hockeyclub Cricket De tweede testmatch Nw. Zeeland-Zuid Afrika ZATERDAG 14 MAART 19 53 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT UITSLAG VAN' DE BEOORDELING VAN DE EERSTE BINNENTENTOONSTEL- LING BOLBLOEMEN Groep I. N.V. Piet Ni.issen Zonen, Santpoort: zilveren medaille van H.M. de Koningin, en een ereprijs; N.V. C. G. van Tubergen, Haarlem: bronzen medaille van Z.K.H. de Prins der Nederlanden en een ereprijs; N.V. Anton Niissen Zonen, Santpoort: ereprijs: N.V. G. B. de Vroo- men Zn., Sassenheim: grote gouden me daille: Ruigrok's Broeiproevenbedrijf. Hil- legom: grote gouden medaille: Afdeling Hillegom der Alg. Vereeniging voor Bloembollencultuur: gouden medaille; Firma D. van Buggenum, Beverwijk: gro te verguld zilveren medaille; N.V. Konij nenburg en Mark, Noordwijk: verguld zil veren medaille. Groep II: N.V. Gebrs. van Zanten, Hil legom: ereprijs en penning in zilver van de gemeente Velsen; N.V. P. Bakker Mz.. Enkhuizen: ereprijs; Firma M. Beelen, Lisse: grote gouden medaille; B. P. Heems kerk, Bennebroek: grote gouden medaille; N.V. v.b. L. van Staalduinen Jr., 's-Gra- venzande: grote goudenmedaille; Firma P. van Reisen Zn., Voorhout: gouden medaille: Firma J. F. v. d. Berg Zn., Anna-Paulowna: gouden medaille: Afd. Harenkarspel van de Alg. Vereeniging voor Bloembollencultuur: gouden medail le; P. C. Hoek, 's-Gravenzande: grote ver guld zilveren medaille; Firma Ant. van der Vlugt Zn.. Lisse: grote verguld zil veren medaille: Firma Jac. Uitdenbogaard, Oegstgeest: verguld zilveren medaille: Firma Gebrs. Captein, Hillegom: verguld zilveren medaille; Jac. Th. de Vroomen, Lisse: zilveren medaille. Groep III. Firma G. H. Hageman Zo nen, Heemstede: zilveren medaille. Groep IV. Firma Jac. Th. de Vroomen, Lisse: grote gouden medaille; Firma G. Lubbe Zn., Oegstgeest: gouden medail le; H. Zeestraten, Sassenheim: verguld zilveren medaille. Groep V. Firma Ant. van der Vlugt Zn., Lisse: gouden medaille: Firma P. van Reisen Zn., Voorhout: grote verguld zil veren medaille. Groep VI. Firma K. Nieuwenhuis Co., Sassenheim: grote gouden medaille: Firma G. H. Hageman Zn., Heemstede: gouden medaille: Firma Roozen-Kramer, Benne broek: gouden medaille. Groep VII. E. Neiibert, Hamburg, Wands- beck: grote verguld zilveren medaille; Firma G. H. Hageman Zn., Heemstede; grote verguld zilveren.jnedaille; M?ibly- rnen-Anbau,' Arbèifsgemeinschaft der Mai- blumcpranbauer, in Sleesvvijk-Hoistein, Liibeck: verguld zilveren medaille. Groep VIII. Firma W. Warmenhoven Zn., Hillegom: ereprijs en plaquette van de Vereniging van Makelaars en Zelfstandige tussenpersonen in het Bloembollenbedrijf; N.V. G. C. van Meeuwen Zn., Heemste de: ereprijs. Groep IX. M. C. van Staaveren, Aals meer: ereprijs; N.V. G. C. van Meeuwen Zn., Heemstede: grote gouden medaille; Firma Wülfinghoff, Rijswijk: gouden me daille. Groep X. N.V. G. C. van Meeuwen Zn., Heemstede: grote gouden medaille; M. C. van Staaveren. Aalsmeer: gouden medaille; N.V. Gebrs. Eggink, Voorscho ten: verguld zilveren medaille. De vierhonderd genodigden van de gemeente Haarlem hebben gisteren met bussen van de N.Z.H. een eerste indruk gekregen van Haarlem-Lichtstad. Meer dan een vluchtige indruk kon het niet zijn want er moest een uitgebreid en gevarieerd pro gramma worden afgewerkt. Maar de gasten kregen op deze wijze de gelegenheid vast hun plannen te maken voor volgende bezoeken aan de stad om de verlichte ge bouwen en straten nog eens nader te bekijken. Het lichtmonument van Jan Kraak man op het Plein bleek, na de Grote Markt en de Grote Houtstraat, het eerste punt te zijn dat aller bewondering oogstte. Via het Paviljoen werd naar het Frans Hals museum gereden, waar de avondexpositie een unicum in de geschiedenis van het museum door burgemeester Cremers werd geopend. Dat geschiedde cloor ontsteking van een lantaarn in het portaal achter de ingang. Aan die handeling ging echter een aller- geestigste dialoog tussen mr. Cremers en de directeur van het Frans Halsmuseum, de heer H. P. Baard, vooraf. Mr. Cremers verklaarde, dat hij eigen lijk beschroomd was deze regentessen, re genten, schutters en godinnen uit hun rust te wekken, ja, hun nachtrust te ontnemen hetgeen spanningen van allerlei aard tus sen de uitgebeelde personen zou teweeg brengen, gezien ook de avonturen uit het recente verleden die sommigen van hen wel en anderen weer niet hadden meege maakt. De burgemeester vreesde, dat zij zouden gaan craqueleren, scheuren of tenslotte zelfs uit 'het raam springen. Waarop de heer Baard inviel: ..Maar ze barsten van ongeduld burgemeester, dat de tentoon stelling nu nog niet geopend is". Waarop Haarlems eerste burger een trapje beklom om drie kaarsen onder het uitspreken van het „Fiat lux" te ont steken. Intussen bleek reeds de binnenplaats van het Frans Halsmuseum een juweeltje van verlichtings- en versieringskunst. Het zachte schijnsel op de talrijke bakken met bloemen en het alleraardigste trucje met het doorkijkje op een Hals met de regen tessen van het St. Elisabeths gasthuis be koorden aller oog. Natuurlijk was dat ook het geval met de door kaarsen zo stemmig verlichte Renaissance- en de daarachter gelegen goudleèrzaal. In de grote expo sitiezaal tenslotte trof het mooie arrange ment van elf der befaamdste doeken van de grote Haarlemse schilder. Romantische mist Na het Frans Halsmuseum ging het langs de met guirlanden verlichte oude singels naar de Waag en de Gravestenenbrug. Er was inmiddels een lichte mist komen opzetten hetgeen weliswaar het uitzicht uit de verte op gebouwen en torens ver hinderde maar in de nabijheid een mild en bijna romantisch effect gaf. Ook de Spaarnwouderstraat werd be zocht die zeker niet de minste onder Haar lems straten is wat de verlichting betreft. De Amsterdamse Poort baadde in het natrium tegen de achtergrond van de licht- slingers van de Amsterdamstraat. Vervolgens reden de bussen naar het Stationsplein met zijn imposante vlaggen- parade naar het Frans Halsplein met de grappige lichtfontein en weer terug naar de Kruisweg nu Frieslandstraat die een ware lichtzee vormt. Ontvangst Om tien uur was men weer terug ten Stadhuize waar aan de vierhonderd gasten nog tweehonderd werden toegevoegd: de leden van het uitvoerend comité van de FLORA en van de internationale jury werden op dat tijdstip eveneens door het Haarlemse gemeentebestuur ontvangen. Er heerste in de Burgerzaal, de nieuwe trouwkamer en de oude raadszaal, waar buffetten waren ingericht en de erewijn Burgemeester mr, P. O. F. M. Cremers van Haarlem stak Vrijdagavond een kaarsen- l-antaarn aan ten teken, dat hij de tentoon stelling van eigen bezit opende, die in het Frans Hals Museum wordt gehouden. rijkelijk vloeide een opgewekt, echt fees telijke stemming. Dr. E. van Raalte, deken van de parle mentaire pers. maakte van de gelegenheid gebruik in een speechje het gemeentebe stuur te danken voor de waarlijk onover troffen wijze waarop het deze dag de pers had ontvangen en iedere wens van de journalisten had voorkomen. Vervolgens had de eerste voorstelling plaats van het Marionettentheater van Don en Ly Vermeire in de Poesjenellenkelder in een der gewelven van het Stadhuis. Vertoond werd de tragi-comedie van Koning Dabogert en zijn baard. Wij heb ben daarover indertijd reeds geschreven en zullen uiteraard in de komende dagen Ons past op deze plaats een woord van hulde en dank wegens de voortreffelijke regeling die het gemeentebestuur van Haarlemen het. comité Haarlem-Licht stadgisteren voor de pers hadden ge troffen. waardoor het mogelijk was dat alle buiten- en binnenlandse vertegen woordigers van bladen en nieuwsbu- reaux de hoogtepunten van de verlich ting en andere evenementen hebben kunnen aanschouwen en meemaken. Grote erkentelijkheid willen wij ook betuigen aan de directie van het Haar lemse telefoonkantoor, die niet. alleen ruim voldoende maatregelen had ge troffen om een vlot telefoneren en zelfs het persklaar maken van kopij mogelijk te maken, doch de journalisten ook met grote voorkomendheid ontving. De directie van ..Brinkmaan" bood de vertegenwoordigers van de pers niet alleen een diner aan, maar gaf hun ais souvenir ook het boek van Robert Peereboom en mr. A. Menalda Haar lem zoals het is" mee. De N.Z.H. bood de rondrit aan pers en genodigden aan. En tenslotte een woord van bijzondere waardering voor de Haarlemse politie, die gisteravond in alle opzichten op haar best was. Namen noemen doen wij hier niet: het gehele corpsmaar inzonder heid straatdienst en verkeersafdeling heeft zich onderscheiden door soepel heid, initiatief en hoffelijkheid. Het is zeer goed mogelijk dat we in deze opsomming anderen, die zich eveneens verdienstelijk hebben gemaakt, niet hebben genoemd. Men duide ons dat niet euvel: er was zoveel te zien en te beleven dat de ene indruk de andere verdrong. Maar ook de ongenoemden kunnen rekenen op onze lof. nog aandacht schenken aan dit zeer bij zondere divertissement, dat ook gister avond reeds met veel pleizier werd bijge woond. Maar eigenlijk raakte niemand uitge keken op die imposante verlichting van de Grote Markt die werkelijk een mees terstukje is geweest van de verlichtings expert van de N.V. Philips, de heer C. Dahmen, het G.E.B. en de Haarlemse in stallateurs. En zo viel het niet te verwon deren, dat de ganse Vrijdagavond Vrij dag de dertiende bleek geen ongeluksdag een grote mensenmassa in de stad op de been bleef. Zo druk was het zelfs dat het verkeer ln de Grote Houtstraat enige tijd moest worden stopgezet. In een der zalen van Teylei-s Museum werd Vrijdagmiddag met een inleidend woord van prof. J. Q. van Regteren Altena een tentoonstelling van schilderijen en aquarellen uit de zeventiende, achttiende en negentiende eeuw onder de titel: „Bloe menwereld" geopend. Als een parallel met de bloemenpracht, die op de Flora in de buitenlucht bloeit, wilde spreker dit ini tiatief van de Teyler Stichting zien. Uit deze keurverzameling. die met steun van particulieren en musea tot stand kwam. kan men de geschiedenis van het bloem- kweken aflezen, zoals deze door de aan dachtige kunstenaars werd vastgelegd. De overvloedige oogst van Nederlandse bloemschilderijen is een fenomeen, dat men in geen ander land in dezelfde pe riode aantreft. De expositie bevat onder meer Noord- Nederlandse schilderijen uit de zestiende en hef begin van de zeventiende eeuw. Spreker memoreerde het ontstaan van de Leidse Kruidtuin, die de belangstelling voor het bloemkweken deed overslaan naar particulieren en bollenkwekers, die met nieuwe soorten gingen experimente ren. In deze belangstelling voor de bloem werd ook de kunstenaar betrokken, die (veelal in opdracht) de nieuwe soorten ging uitbeelden. Een der eersten was Ja cob de Gheyn (1565-1629), die wellicht de plantentekeningen van Da Vinei gekend heeft. Na betoogd te hebben, dat aan het einde der zeventiende eeuw het initiatief in hoofdzaak van de Hortus Botanicus te Amsterdam uitging, wees de spreker spe ciaal op de vier generaties Van der Vinne uit Haarlem, die in de achttiende eeuw bekende bloemschilders waren. Uit de ne gentiende eeuw is het hoofdzakelijk Floris Verster, de Leidse schilder, die het sterkst op de tentoonstelling vertegenwoordigd is. Met het uitspreken van de wens, dat het verkeer over en weer tussen Flora en Tey ler even intens mag wezen als het zwer men van de insecten van bloem tot bloem, verklaarde professor Van Regteren Altena de tentoonstelling voor geopend. Ware keurcollectie De benaming keurcollectie mag aan de ze expositie zeker gegeven worden. Dege nen. die weten welke zeldzaam waarde volle bladen Teylers Museum zelf bezit, zullen zich er niet over verwonderen dat er hier onder meer een keur van prachtige aquarellen te zien is. Op de beroemde an jelieren en de blauwe distel van Maria Sibylle Merian (1647-1717) is Haarlem terecht trots. Geheel anders van karakter, minder wetenschappelijk bezien, is het Stilleven met roos van Margaretha de Heer, die slechts drie jaar jonger was. Dit Drachtige stilleven komt uit het Museum Fodor. Iri dit korte bestek willen wij echter vooral wijzen op de schilderijen. De grote nauwkeurigheid, waarmee de 17de eeuwse schilders de bloemen portretteerden, blijkt i.n de. beste. gevallen geen belemmering ge weest te zijn om toch een geheel te com poneren dat groot en decoratief aandoet. Een blauw vaasje met tulpen, rozen, nar cissen en andere bloemen door Jan Breughel (genaamd Fluwelen Breughel) is zo zuiver afgewogen in de nuances, het fond in mat donkerblauw zó lichtend, dat dit kleine bloemstukje ook op een afstand heel sterk blijft. In de traditie, om het bloemstuk in een nis te plaatsen, werd door Ambrosius Bosschaert een speelse schakering gebracht door het in een ven- sternis 'e plaatsen, waardoor het bouquet zich als een donker silhouet tegen een lichtend landschap aftekent. Na de rijkdom der zestiende en zeven tiende eeuw, die toch een deftige sober- Bloemenstilleven van Jan Breughel in Teylers Museum. heid bezaten, doet het 18de-eeuwse bloemstuk wat protserig aan, terwijl de kleuren schraal zijn naast de glanzende der gouden eeuw. De werken uit de ne gentiende eeuw zijn vrijwel alle uit mu- seumbezit gekozen. Hoewel er prachtige werken bij zijn, zoals de diepgloeiende van Verster en het grandioze stuk met de tul pen van Jan Sluyters, kan men zich toch een mooier geheel denken en naar mijn mening had onze beste bloemenschilder van deze tijd, Kees Verwey, op deze plaats niet mogen ontbreken. Ter aanvulling zijn in een bovenzaal een aantal zeldzame boekwerken uit de zeventiende eeuw over bloemen geëxpo seerd. OTTO B. DE KAT In de Stadsschouwburg in Haarlem ver- tonde gisteravond mr. A. Hustinx, burge meester van Roermond, voor de Vereni ging Geloof en Wetenschap, enkele cul turele films over Sumatra en Bali, ge titeld „Twee parels van Insulinde". In zijn inleidend woord ging mr. Hustinx de geschiedenissen van deze eilanden na, voornamelijk van de zestiende eeuw af en stipte daarbij aan als zeer belangrijke pe riode de komst van de Europeanen in de zestiende eeuw en daarmee het begin in ontwikkeling van een politieke en econo mische eenheid. De films in kleuren door mr. Hustinx gemaakt, vertegenwoordigden zuiver het karakter van landen en volken, gaven de schitterende Sumatraansë en Balinese landschappen in natuurlijke kleuren weer, en misten geen van de op de voorgrond tredende gewoonten zoals Hijvoorbeeld het typische eeuwenoude gezinsleven op Su matra en de Balinese Djanggar- (wereld se) en Leggong- (heilige) dansen. Wanneer de camera de aandacht vroeg voor de gebruiken van de primitieve in telligente Bataks of de unieke kunst uitingen van de Balinezen op hun tempels en huizen, vertelde mr. Hustinx vele dik wijls voor het publiek nog onbekende bij zonderheden. Het boeiendste deel van de films was wel de doorkruising van Bali, dat wil zeggen het volgen van de cultuur met haar scher pe tegenstellingen in uiterlijk vertoon zo als de pompeuze feestelijke lijkverbran ding tegenover de zo artistieke en unieke tempelgravures, aangebracht door een in dividualistisch volk. „De avonturen van Rex en Rinty" ('t Spaarne) Vrijdag, Zaterdag en Zondag vertoont deze bioscoop het eerste gedeelte van een tweeweekse seriefilm, die de avonturen van een hond en een paard behandelt op zulk een meesterlijke wijze, dat men bij het verlaten van de bioscoop al weer verlangt naar het tweede gedeelte van deze rolprent die van Maandag af in dit theater draait. Rex en Rinty in het oer woud heet dit deel en zo mogelijk biedt deze film nog meer spanning dan het eerste gedeelte. De hoofdrollen worden gespeeld door Kane Richmond en Smiley Burnette. Kangeroe (City) In het barre Australië van een jaar of tachtig geleden trachten enkele voortvluchtige boeven het vertrouwen van een rijke veeboer te win nen. Zij worden aangenomen als knecht en helpen mee het vee,- dat door een ver schrikkelijke droogte wordt gekweld naar een beek te leiden. Onderweg breekt er brand uit in het kurkdroge struikgewas en dit geeft de cameraman van deze film de gelegenheid om enkele fraaie opnamen van de vluchtende dieren te maken. En dat is dan het enige wat enigszins "boeiend is in dit technicolor-product, want de rest van het verhaal is zo verward, dat men blij is wanneer bij het einde een der boeven dood geschoten wordt en de andere, die eigen lijk een dood-goede jongen blijkt te zijn in de armen van de dochter van de veeboer valt. H. d. G. „Stad zonder genade" (Frans Hals) De „stad" in dit simpele filmverhaal is een enorme staalfabriek in Amerika. Daar speelt zich hoofdzakelijk rond de staalovens de geschiedenis af van twee mannen, die beiden hetzelfde meisje tot het hunne willen maken. De een is voorman, de andere een neef van de directeur, die het vak moet leren. Wie de gelukkige wordt? Men kan dat beter zelf gaan zien en daar bij tevens kennismaken met al hetgeen zich in een staalfabriek afspeelt. De twee man nen zijn John Lund en Howard Duff, de vrouw is Ann Sheridan. In het voorprogramma draait een ver dienstelijk muziekfilmpje over het orkest van Jimmy Dorsey. „Angst voor het huwelijk" (Li do). is een zeer opmerkelijke rolprent, die be gint waar andere films gewoonlijk eindi gen, namelijk bij de happy ending waarin held en heidin elkaar de tedere kus toe dienen, die een lang en gelukkig huwe lijksleven inleidt. Plet is echter niet on veranderlijk rozengeur met maneschijn, dat een piepjong echtpaar wacht en daar van geeft deze film een waarschuwend voorbeeld. De „zij" in dit verhaal is een vrolijk Amerikaans meisje, dat opgevoed wordt op de puinhopen van een mislukt huwelijk en van haar verbitterde, verlaten moeder de zonderlingste ideeën meekrijgt over de liefde en al wat daarmee samen hangt. Amor houdt daar echter geen rekening mee en zo zien wij, als de film begint, het meisje - zo juist getrouwd en tot over de oren verliefd - op de drempel van haar wittebroodstijd, die echter abrupt eindigt nog voor zij goed en wel begonnen is. Murw gesmeten tussen haar ingeprente angst voor het huwelijk en de liefde voor haar man, ziet het bruidje tenslotte geen andere uitweg meer dan de dood, maar haar poging tot zelfmoord mislukt. Licha melijk herstelt zij snel, maar haar angst- Moge het de Hyacinth in alle opzichten goed gaan!" Met die woorden verklaarde burgemeester Cremers in de laatste minuut van Vrijdag de dertiende Maart de taveerne in de Vleeshal geopend. Zijne edelachtbare deed dat echter niet. op de gewone manier, doch door middel van de halverwege de linkermuur geplaatste echoput, die niet alleen zijn stemgeluid vier keer weerkaat ste, doch het gesproken woord bovendien doorgaf aan een door geen enkele draad verbonden luidspreker in het midden van de zaal. Tot grote hilariteit van de talrijke genodigden van de commissie Haarlem- Lichtstad stelde de magistraat dit techni sche wondersnufje nogmaals op de proef, nu met de hachelijke vraag: ,,En echoput, vertel me eens, hoe heet de burgemeester van Wezel?" Dit is overigens lang niet de enige at tractie. Dank zij een door het liefdadige doel van de exploitatie gerechtvaardigde wijziging in de politieverordening kon er een vijftal speelautomaten worden open gesteld, waarvoor zeker in de middaguren veel belangstelling zal bestaan. Voor dans muziek wordt gezorgd door het uitstekende trio John de Mol, vandaag en morgen treedt er enige keren per avond een inter nationaal vermaard danspaar op en verder is er nog een zogenaamde zwart-licht- wondertuin, benevens een draaibaar model van een ideale woning. Maar de voornaam ste attractie is toch wel de in enkele dagen met ongelooflijke energie en vindingrijk heid tot stand gebrachte metamorfose van de Vleeshal, die dit juweel van architec tuur geenszins misstaat, integendeel. Men zal ontdekken dat het er in alle hoeken en zitjes bijzonder aangenaam toeven is. Geen concurrentie In een korte begroetingsrede vertelde wethouder D. J. A. Geluk in zijn kwaliteit als voorzitter van „De raad van dertien" het één en ander over opzet en voorge schiedenis, eraan herinnerend dat alle on derhandelingen met Horeca-bedrijven mis lukten wegens de noodzaak van hoge in vesteringen. Minder dan twee weken ge leden kwam Haarlems Bloei echter op ge lukkige wijze in contact met het Amster damse organisatiebureau „Tandem fit sur- culus arbor" en na spoedig tot geestdriftige plannenmakeren overgaande besprekingen werd besloten tot een gemeenschappelijke exploitatie. De eventuele winsten zullen voor de helft in Haarlem blijven en be stemd worden voor een nader aan te wijzen sociaal of cultureel doel. De andere helft strekt ten bate van het Emma Kinderzie kenhuis in de hoofdstad. Zoals wij reeds opmerkten: de organisa toren mevrouw Heslenfeld met de heren Van Eelen en Van der Brug hebben in een minimum van tijd een maximum aan wonderen tot stand gebracht. Van alle kanten wisten zij zich van gratis steun en medewerking te verzekeren. De bars en ai het meubilair, de om de andere dag te verversen duizenden bloemen en zelfs een hypermoderne koelkast, werden zonder aanspraak op vergoeding geleverd of in bruikleen afgestaan. Haarlemse dames droegen haar aandeel bij door enige tien lallen zitkussentjes te vervaardigen en blijven helpen door het uitoefenen van toe zicht en het verrichten van huishoudelijk werk. Want dit is één van de bijzonder heden van De Hyacinth: er is totaal geen beroepspersoneel. De bediening geschiedt geheel door werkstudenten, die reeds be wezen hebben het vak te beheersen en die bovendien over prettige omgangsvormen beschikken. Doordat alle betalingen met bonnetjes moeten geschieden, kunnen er geen fooien worden gegeven. Dit alles maakt een voordelige exploita tie mogelijk. Het is daarbij zoals wet houder Geluk nog eens nadrukkelijk ver- Er worden voorzieningen getroffen, waardoor de prachtige molen „De Een hoorn" aan het Zuider Buiten Spaarne in de gemeente Haarlemmerliede en Spaarn- woude (tegenover de Tooropkade in Heem stede) verlicht zal worden. Dit is te danken aan de Stichting „De Molen", waaiwan de heer P. K. Rote directeur is en aan de di rectie van het P.E.N. te Bloemendaal. De verlichting zal zodanig worden aange bracht, dat de wieken kunnen draaien. Verwacht wordt, dat de volgende week Zaterdag de molen verlicht is; de verlich ting duurt gedurende de Flora. klaarde geenszins de bedoeling in con currentie met de Haarlemse café's en res taurants te treden. Integendeel: hoe meel mensen men trekt, hoe meer profijt voor de andere bedrijven. En zo hoopt men een dubbel doel te bereiken: bevordering van de stedelijke welvaart en winst voor lief dadigheid. Gezellige sfeer De geanimeerde stemming in de fleurige ruimte deed gisteravond het allerbeste voor de komende maanden verwachten. De Heemsteedse wethouder H. Dissclkoen was zo gelukkig een Amerikaans verkochte Paashaan van meer dan levensgrote afme ting te winnen. Er werd veel gelachen, veel gedanst en de ridderlijke uitsmijter in zijn middeleeuwse harnas behoefde geen andere functie te verrichten dan het voort stuwen van de draaideur om steeds meer gasten binnen te laten. Men kan er van tien uur 's morgens tot twee uur 's nachts te recht en men zal stellig van een bezoek geen spijt hebben. Waar een vleeshal al niet tot dienen kan. Dit boven aan de lijst van monumentenzorg prijkende gebouw is met smaak en fantasie tot een vermaaks centrum van uitzonderlijke allure herscha pen. Laten wij hopen dat het devies „Tan dem fit surculus arbor" in vervulling gaat, opdat ook Haarlem gouden appels kan plukken van de boom, die uit dit twijgje in de tuin van Holland groeit. Op de Riviervismarkt en Grote Markt zijn lantaarns geplaatst, die de vorm heb ben van de vroegere gaslantaarns. Nadat burgemeester mr. Cremers gisteravond de verlichting officieel had ontstoken heeft een vroegere lantaarnopsteker een der lantaarns op de Riviervismarkt ontstoken. Hij zal dat gedurende de verlichting blij ven doen. Vanavond zal hij om halfacht in actie komen, waarbij de lantaarnaan steker gebruik zal maken van een ladder tje, om de verlichting aan te steken. complex kan pas na lange, moeizame ar beid door een begrijpend psychiater gene zen worden, zodat er tenslotte toch een happy ending kan volgen. Belangwek kend is vooral het „uitgraven" van haar angst door de sympathieke psychiater, die stukje bij beetje tot de bodem van haar zielsconflict doordringt en voorts is er uit stekend spel te bewonderen van de beide hoofdfiguren Margaret Field en Robert Clarke, met als goede tegenpool een gave vertolking van de verbitterde, jaloerse moeder-van-de-bruid. Een boeiende en leerzame film, die gaarne in de aandacht van trouwlustige jongelui - en hun ouders - aanbevolen wordt. H. C. „Smokkeipoort van Azië" (Cine m a P a 1 a c e) Stoer en mysterieus is de ge schiedenis van een avonturier en een naar rust hunkerend zangeresje, die in het Ver re Oosten betrokken worden bij een smok- kelaffaire. Stoer en mysterieus en een beetje woukl-be. Nochthans kan de lief hebber er zijn quantum spanning uit des tilleren. Fr. „Don Camillo" (Luxo r) Thans voor de laatste week de kleine wereld van Don Camillo, die over de hele grote we reld zo'n groot succes boekt. „Leve de Jantjes" (Minerva) De bekende Zweedse komiek Nils Poppe speelt in deze film weer eens een hoofdrol en deze keer is hij sergeant bii een marine onderdeel, dat op het punt staat van Zwe den naar Casablanca te vertrekken. In de havenplaats, waar het schip ligt, bevindt zich echter een meisjes-internaat en bijzonder rap palmen de matrozen de meisjes voor zich in. Het schip moet echter vertrekken en wanneer vlak voor de afvaart een der ma trozen in de cel terecht komt dan acht zijn meisje het niet nieer dan haar plicht in zijn plaats aan boord te gaan. Dat alles na ontelbare moeilijkheden toch nog voor el kaar komt dankt men in elk geval niet aan Nils Poppe, die op de meest ongelegen mo menten roet in het eten gooit en door zijn meestal flauwe grapjès de lachers direct op zijn hand heeft. H. de G. „Rancho Notorious" (Rembra-ndt) Voor het oog van de politie is de eigenares van de eenzame ranch in de prairie een eerzame vrouw die er voor haar genoegen een paardenfokkerij op na houdt - in wer kelijkheid is zij de leidster van een bende vogelvrij verklaarde moordenaars en bank rovers, die zich op „Rancho Notorious" schuil houden als de grond hen te heet on der de voeten wordt. Temidden van dit heterogeen gezelschap verschijnt een jonge man die de bandieten door zijn verbluf fende vaardigheid met het pistool impo neert en hun leidster door zijn hofmake rijen. Het doel van zijn komst op de ranch houdt hij voor hen verborgen: hij zoekt onder de bendeleden de man die zijn ver loofde heeft overweldigd en vermoord. Als hij de moordenaar gevonden heeft be tekent dit tevens het einde van de bende en haar leidster. Mariene Dietrich kan men in deze geci viliseerde Wild-West-tragedie weer be wonderen in een voortreffelijk gespeelde rol van de fatale vrouw die zich van een brutale barmeid „opwerkt" tot bendeleid ster en die haar spel met twee rivalen (Arthur Kennedy en Mel Ferrer) met haar leven moet betalen. Het is een ruig ver haal, waarin menigmaal revolvers krach tige taal spreken. S. K. Het eerste elftal van de Zandvoortse hockeyclub is Zondag andcrmbaal vrij gesteld van con competitiewedstrijd. Zand- voort II zal in Velsen tegen Strawberries II de beide punten moeten kunnen behalen. Indien de vetcranenploeg is hersteld van de inzinking, die het de vorige weck een on verwachte nederlaag tegen Ever Swift be zorgde. zal het de thuiswedstrijd tegen HBS IV moeten kunnen winnen. In de onderbond speelt alleen het vijfde elftal, dat in Bloe mendaal de stick gaat kruisen met HBS V, een wedstrijd die de badplaatsbewoners een ruime overwinning zal moeten brengen. De twee dameswedstrijden zijn de in Den Haag te spelen ontmoeting van het eerste elftal tegen Groen Geel. terwijl het tweede elftal om kwart voor één op eigen terrein HIC III ontvangt. Op de tweede dag van de tweede test match tegen Zuid-Afrika scoorde Nieuw Zeeland 74 runs voor het verlies van 2 wickets, nadat Zuid-Afrika het in de eerste innings tot een totaaal van 377 runs had gebracht. „Volgt men de loop baan van Albert van Dalsum, dan ziet men dat hij steeds daar te vinden was, waar het grote répertoire ge speeld werd. En de gezelschappen, waar van hij als artistiek leider optrad, kregen ook in dit opzicht zijn stempel, waarbij tevens het sociaal- actuele van bijzonde re invloed was". Al dus schreef het tijd schrift Toneelschild enkele jaren geleden ter gelegenheid van zijn zestigste verjaar dag. Het is dan ook veelzeggend dat deze belangrijke en sym pathieke acteur met een serie reprises van „Koning Lear" van William Shakespeare, geregisseerd door zijn naaste medewerker A. Defresne, zijn pe riode als directeur van het Amsterdams Tooneelgezelschap af sluit. Over de titelrol, die hij hierin vervult, verklaarde onze re censent naar aanlei ding van de premiè re: „Uit welke bron Van Dalsum het supérieure vermogen put om een tragische figuur te verbeelden, die alle overgangen van eigenzinnig heer ser, via het deerniswekkende stadium der verstandsverbijstering, tot de sidderende tederheid van een gelouterd mens door maakt, is het geheim van de waarachtige kunstenaar. Niemand anders binnen onze grenzen bezit zijn formaat en zoveel emo tionele reserves". Het is dan ook te hopen dat de Haarlem se Schouwburg hedenavond met bewonde raars gevuld zal zijn. Overigens lijkt het niet waarschijnlijk al wordt het A.T.G. dan ook opgeheven en gaat Van Dalsum het volgende seizoen als gastregisseur bij de grote gezelschappen op tournée dat dit het eind,e van zijn leidende positie zal betekenen. Maar hoe dan ook, zijn sterk persoonlijk talent waarborgt hem onder alle verhoudingen een vooraanstaande plaats.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 14