Fraaie impressie in kleuren van het leven en
werk van Vincent van Gogh
Uitgaan in Haarlem
Idyllisch Keukenhof opende voor
vierde keer zijn poorten
^Hoe is het ontstaan?
Een Eeuw Geleden
Bloemen en beelden
Maartensdijk op 1 April
nog niet tolvrij?
iCOCOS LOPERS
Een korte film van Polygoon-Pr ofilti
Arbeidsterrein vol
beloften
Pr. Prees bewonderde rode „Diplomate"
Aspirin
Agenda voor Haarlem
Kerkelijk Nieuws
Dit woord:
ALLE GEKHEID
OP EEN STOKJE
V
Uit de Opregte Haarlemsche
Courant van 21 Maart 1853
VRIJDAG 20 MAART 1953
HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
In een sfeer van weldadige rust is Donderdagmiddag de vierde tentoonstelling van
Keukenhof te Lisse door de minister-president, dr. W. Drees, geopend. Onder de
aanwezigen bevonden zich ook de minister zonder portefeuille mr. J. M. A. H. Luns,
de Commissaris der Koningin in Zuidholland, mr. L. A. Kesper, de vertegenwoordiger
van diens ambtgenoot in Noordholland, jhr. mr. J. W. Roell, het lid van de Raad van
State dr. L. N. Deckers, de burgemeester van Lisse, mr. Th. M. J. de Graaf en de
voorzitter van de Flora 1953, jhr. dr. O. F.A. H. van Nispen tot Pannerden. De voor
zitter van Keukenhof, de heer T. H. M. van Waveren, richtte zich met een hartelijk
woord van welkom tot de pers, inzonderheid tot de buitenlandse.
Voorts zei de heer Van Waveren onder
meer: ,,De plannen van verleden jaar om
de Keukenhof onder auspiciën van enkele
der belangrijkste bloembollenorganisaties
te brengen hebben geen voortgang gevon
den. Wèl zijn de wensen in vervulling ge
gaan om de tentoonstelling een meer blij
vend karakter te geven, doordat we met
de heer Graaf van Lynden een definitieve
overeenkomst hebben gesloten, waarbij de
looptijd tot 1970 is verlengd. Om de toe
komstplannen voor uitbreiding en vervol
making op een degelijker basis te gronden,
meent het bestuur bij de uitwerking daar
van niet geheel afhankelijk te mogen zijn
van toevallige omstandigheden, die het
bezoek van enig jaar zouden kunnen be-
invloeden. Ik doel hier op tijdsomstandig
heden, het weer en de grillen van Flora, ik
bedoel natuurlijk de godin Flora!" (hilari
teit).
De heer Van Waveren bracht dank aan
het Centraal Bloembollencomité, de ge
meente Lisse, de Twentsche Bank en het
Hollands Bloembollenhuis voor de deelne
ming in het garantiefonds en bracht hulde
aan de voorzitter van de propaganda-
commissie, de heer Zwetsloot, die erin ge
slaagd was de wereld naar Keukenhof te
lokken. De heer Belle, voorzitter van de
terreincommissie, heeft de goede toon ge
vonden voor de aanpassing van zijn bloe
menpracht aan het karakter van de Keu
kenhof: „Hij heeft niet getracht om de
geest van de tijd uit te drukken door Flo
ra's kinderen aan Picassische ideeën en
vormen te wagen."
Na nog gememoreerd te hebben hoe door
medewerking van „Kunst en gezin" de be
schikking werd verkregen over een twin
tigtal beelden en wel, na de les van ver
leden jaar, zoveel mogelijk tuinbeelden.
De heer Van Waveren besloot: „Wij zijn
wars van elke vorm van amusement op de
Dr. W. Drees ontving ten gerieve van de
fotografen de gouden speld van Keukenhof
nóg eens, maar deze keer uit handen van
een van de hofdames van Jacoba van
Beieren. Mevrouw Drees kijkt
glimlachend toe.
Keukenhof, mede omdat het woord amu
sement altijd zo onvermijdelijk verbonden
is met het woord belasting. Daarom zou
den wij in de toekomst gaarne beschouwd
willen worden als een cultuurbegrip."
Geen vermakelijkheid
Dr. W. Drees sprak in zijn openings
woord van het genoegen dat het voor hem
was om deze tentoonstelling te kunnen
openen, te meer daar hij dan tevens de ge
legenheid had de waardering van de re
gering te vertolken voor de arbeid die in
de bollenstreek wordt verricht en de ini
tiatieven die er worden genomen. Hij zou
Keukenhof zeker niet als een vermakelijk
heid willen kwalificeren en meende dat
Keukenhof zich naast de andersgeaarde
Flora, die bovendien slechts eens in de
tien jaar wordt gehouden, dan ook zeer
goed zal kunnen handhaven.
Dr. Drees sprak over de waarde van de
bloembollenteelt voor de Nederlandse de-
viezenpositie het is trouwens al weer
vele jaren geleden dat het belang daarvan
zo weinig werd beseft, dat de minister
president een brief kon ontvangen waarin
stond „Ik vraag geen deviezen maar kolen"
en hij geloofde dat het een van de grote
successen van de bollenhandel was dat de
bloembollen, hoewel zij altijd als een
„zwak" element in het Nederlandse ex-
pox-tpaket werden beschouwd, ondanks de
invoerbeperkingen in vele landen toch een
steeds toenemende uitvoer te zien geven.
Dr. Drees meende dat dit het gevolg was
van het besef dat „ook het overbodige
noodzakelijk is", in dit geval dat het ge
not dat in de bollen zelf is gelegen en de
levensblijheid waarvan zij een uiting zijn
opweegt tegen argumenten van louter eco
nomische aard.
Dr. Drees besloot zijn toespraak met de
constatering dat straks de verkeersopstop
pingen in de bollenstreek wel zouden toe
nemen, maar dat die dan ook zouden ge
tuigen van de grote betekenis van Keu
kenhof voor de streek zelf.
Gouden spelden
Vervolgens ging de heer Van Waveren
over tot de toekenning van de „gouden
speld van Keukenhof" aan personen die
zich voor die instelling verdienstelijk had
den gemaakt en hij rekende daar in de
eerste plaats toe de vier autoriteiten die de
Keukenhof-expositie in de afgelopen
jaren hadden geopend.
Als eerste werd dr. Drees het insigne op
gespeld, vervolgens aan mr. L. A. Kesper
en tenslotte aan mevrouw Mansholt, die
het aan de minister zal overhandigen. Aan
Prins Bernhard, die het vorige jaar de ope
ningsplechtigheid verrichtte, zal de speld
op andere wijze worden aangeboden.
Daarna ging het gezelschap het park in,
waar bloemen en beelden op zo bekoorlijke
wijze tot een harmonieus geheel zijn ge
rangschikt.
Buiten zijn het voorshands de beelden
die de aandacht opeisen, waarbij het al
gauw blijkt dat vrouwen- en kinderfigu
ren de overhand hebben, zowel in zeer
charmante als in meer grimmige vormen.
Tot de laatste rekenen we dan de Sabijnse
maagdenroof in een fraai plantsoentje en
tot de eerste een Vrouw met albasten kruik
van H. Richters, een Pandorra van Tjepke
Visser en zeer in het bijzonder een Vrouw
van C. Stouthamer, een waarlijk prachtig
beeld.
Tot de aantrekkelijke beelden behoren
voorts enkele kinderfiguren van Marian
Gobius, in geestige poses en met een aan
doenlijke finesse. Deze werken voldoen
ook het meest aan het begrip „tuinbeeld",
hoewel het beste voorbeeld van dat genre
de Fluitspeler van J. Snoek genoemd mag
worden.
Uitroep
Dan zijn er ook een paar sculpturen die
meer de richting van het experimentele
uitgaan, zoals de Uitroep van Lotte van
der Gaag, die wel luidruchtig aandoet,
maar daarom nog niet verstaanbaar is.
Heel wat aanvaardbaarder ook door
technische perfectie leken ons de strijd-
In de Donderdagavond gehouden ver
gadering van de gemeenteraad van Maar
tensdijk is het voorstel van B. en W. be
treffende de opheffing van de beide tollen
in de weg HilversumUtrecht ter sprake
gekomen. Na twee uur achter gesloten
deuren te hebben vergaderd bleek, na her
opening van de vergadering, dat het zeer
de vraag is, of de tollen inderdaad op 1
April, zoals B. en W. beoogden, verdwenen
zullen zijn. De raad wil de tollen wel op
heffen per 1 April, maar het raadsbesluit
zal naar alle waarschijnlijkheid op die
datum nog niet zijn bekpachtigd.
Het rijk zal aan Maartensdijk een af
koopsom betalen van f 180.000. Mocht de
Koninklijke goedkeuring op 1 April niet
zijn verkregen, dan zal men de tollen op
heffen op de eerste werkdag van de maand
volgende op die waarin in de eerste helft
goedkeuring werd verkregen. Indien de
goedkeuring pas in de tweede helft van
een maand wordt verleend, verdwijnen
de tollen op de vijftiende dag van de
daarop volgende maand.
ADVERTENTIE
en tapijt, in pracht
de nieuwste dessins
sortering
YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY*
-4
■4
4
4
■4
■4
4
■4
<4
4
en uitsluitend zware kwaliteiten
Kruisstraat 22 Haarlem - Tel. 16777
4AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA4
lustige Vechters van W. F. van den Hoo
naard. Tenslotte vermelden we, meer ter
wille van de curiositeit, de Acrobaten en
de Hardloper van P. CouzijnPerlmutter.
Bij de ingang verheft zich weer, majes
teitelijk, Konings Man te paard, even
smetteloos wit als de zwanen en de eenden
in de stille vijver voor het rustieke res
taurant.
Van de beelden naar de bloemen, die op
dit moment voornamelijk nog in de kassen
zijn te vinden.
Vooral de tulpen mogen er zijn. Minis
ter Drees heeft wellicht in bewondering
gestaan voor de rode „Diplomate", terwijl
de voorkeur van zijn ambtgenoot Luns
misschien meer uitging naar „His Excel
lency", waarvan wij de kleur vergeten zijn.
Tot de mooiste rode tulpen rekenen wij
ook de forse „Most miles" en „Lefeber fa
vorite". Van de gele bekoorde ons vooral
„Golden Flag". Verder noteerden we nog
„Daladier", „Livingstone" en „The bishop",
maar waarom er eigenlijk veel over te
schrijven? Men moet het zelf maar gaan
zien en verder genieten van die heerlijke
open ruimte, die men op Keukenhof over
al gewaar wordt.
ADVERTENTIE
betekent „Aspirin",
maar dan in het Perzisch.
Ook in dat gedeelte van de
wereld bestrijdt men, even
als in Nederland, griep met
Aspirin.
Ook daar let men
op het Bayerkruis
al^ teken van echt
heid van Aspirin.
OVERAL
TER WERELD
VRIJDAG 20 MAART
Frans Halsmuseum: „Die Haerlemse Mu-
syckcamer", 8 uur. Nassauplein 8: gebouw
Theosofia J. Kruisheer spreekt over „Het
erfelijkheidsprobleem" 8 uur. Wilhelmi-
nastraat 22: Vereniging van Spiritisten
„Het Licht" 8.15 uur. Lange Veerstraat
16: „Geestelijk Leven" openbare psycho
metrische avond, 8 uur. Rembrandt:
„Diplomatic Courier", 14 jaai\ 7 en 9.15 uur.
Palace: „Drie uit de infanterie", 14 jaar, 7 en
9.15 uur. Luxor: „Captain Scarlet", 14 jaar,
7 en 9.15 uur. Lido: „De eerbiedwaardige
lichtekooi", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. City:
„Achtervolging in Frisco", 14 jaar. 7 en 9.15
uur. Spaarnc: „Nachtruiters van de wolven-
kreek". 14 jaar. 7 en 9.15 uur. Frans Hals:
„De eerbiedwaardige lichtekooi", 18 jaar, 7
en 9.15 uur. Minerva: „Serenade van Tos-
selli", alle leeft., 8.15 uur.
ZATERDAG 21 MAART
Stadsschouwburg: „Welkom thuis, Helena"
(Nederlandse Comedie), 8 uur. Rembrandt:
„Diplomatic Courier", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en
9.15 uur. Palace: „Drie van de infanterie",
14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Cap
tain Scarlet", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
City: „Achtervolging in Frisco", 14 jaar, 2.15,
4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Nachtruiters
van de Wolvenkreek", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15
uur. Lido: „De eerbiedwaardige lichtekooi",
18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals:
„De eerbiedwaardige lichtekooi", 18 jaar.
2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Serenade van
Tosselli", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur.
Donderdagavond is in het Metropole-Tuschinsky theater te Den Haag de première
gegeven van de nieuwste Polygoon-Profilti productie: een kleurenfilm over het leven
en werk van Vincent van Gogh. De geregelde lezer van deze rubriek zal zich herinne
ren dat deze film enige maanden geleden met een uitvoerig commentaar werd aan
gekondigd. Tijdens een persconfenrentie gaf toen de schrijver van het scenario en
regisseur dr. J. H. Hulsker een nadere verklaring van de bedoelingen, die er bij de
film voorzaten. Hel zou een korte levensschets zijn van Van Gogh. Men zou beginnen
met een bezoek aan Arles, waar Vincent en zijn broer Theo begraven liggen en dan
een blik slaan in het korte en bewogen, onrustige en geteisterde leven van de schilder,
hem volgen op zijn pad, hem gadeslaan in zijn oeuvre, het contrast wel ervaren, dat
er ligt tussen het gebrek aan erkenning gedurende zijn leven en de fantastische prijzen,
die men thans voor zijn levenswerk maakt om tenslotte terug te keren naar het graf,
waar Vincent van Gogh de vrede vond, die hij begeerde. De film zou geen speelfilm
zijn. Opnamen van de omgeving, waarin de schilder werkte zouden worden afgewis
seld met opnamen van zijn schilderijen. De brieven, die Vincent aan zijn broer Theo
zond zouden de slof leveren voor de vertelling van het dramatisch levensverhaal,
zodat het zou zijn of Vincent zelf sprak. De film zou in een Franse en Engelse versie
verschijnen. Er werd gerekend op een groot afzetgebied iri het buitenland.
Zo verluidde het op die persconferentie. Thans na het aanschouwen van de film is het
mogelijk vast te stellen of dr. Hulsker en de staf van Polygoon-Profilti deze intenties
waar hebben gemaakt. Zij hebben het gedaan. De film over Vincent van Gogh verdiend
mijns inziens met ere te worden genoemd.
Het is altijd een beetje kinderachtig wan
neer men na iets geprezen te hebben er
onmiddellijk weer op gaat afdingen, net
alsof men eigenlijk bang is voor een posi
tieve uitspraak. Ik heb ook wel iets af te
dingen op de Vincent van Gogh-film. Ik
geloof, dat de filmliefhebber daartoe van
zelf komt, omdat men van de materie,
waarmee men vertrouwd is, de zwakheden
gemakkelijk onderkent. Dat die zwakheden
van ingrijpende betekenis zijn ware over
dreven. Enthousiasme voor de prestatie
van dr. Hulsker, cameraman Piet Out en
productieleider Jan Jansen is volkomen op
zijn plaats. De film maakt u enthousiast.
Zij geeft een impressie van het leven en
werk van Vincent van Gogh op een even
boeiende als knappe wijze. Zij brengt u in
aanraking met de schoonheid in de kunst
en de schoonheid in de mens. Zij doet
u beide beleven. Zij is een introductie, die
warm aanspreekt. Zij predenteert niets, zij
doet wat Van Gogh deed: zij schildert.
Deze betrekking tussen twee kunstuitingen
is een gelukkige. Precies wat men nodig
had en vaak genoeg in de roos om de ma
kers een compliment niet te onthouden.
Daar is allereerst het dramatische con
cept. Een vondst mag men het noemen.
Hulsker zelf leest de passages uit de brie
ven. die voortdurend corresponderen met
de beelden. Hij heeft Van Gogh's leven in
een snelle door de beperktheid van de
„speel"-duur helaas nog te snelle stroom
van bewogenheid opgevangen. De film zit
vol emotie. Of zij het grote publiek
meesleept is weliswaar nog te zeer afhan
kelijk van de kennis, die het heeft van zijn
persoon, maar belangstelling en bewonde
ring voor het werk van de schilder en
dan toch nog voor zijn leven, wekt zij
zeker op. Ze heeft geprobeerd de tien jaar
van Vincent's leven, waarin hij ruim acht
honderd schilderijen maakte, weer te
geven in een verhaal, waarin men met zijn
werk als het ware wordt overstelpt. De
kwaliteit daarvan is daaraan nog eerder
debet dan de quantiteit. Het is machtig en
daardoor soms te veel. Het is immer mooi.
Telkens wordt het geassocieerd met de
schilder en de plaatsen waar hij leefde.
De indrukken, die ge daarbij krijgt te ver
werken, zetten u aan 't denken, maar dan
komen er al weer nieuwe indrukken en
stelt ge het denken uit tot achteraf. Er
is vrijwel geen rustpunt. Natuurlijk is dit
essentieel aan een film, die zelf een im
pressie is. Het is haar kracht. Toch is het
ook een zwakheid, want ge ondergaat nu
meer dan ge verwerkt. En daarmee neemt
ge niet altijd vrede.
Ik geloof, dat deze gang van zaken in
de hand wordt gewerkt door de nadruk
waarmee de muziek zich manifesteert. Jan
Mul schreef een voor mijn gevoel zeer
I passende en zeer kleurrijke muziek, die
Van Gogh alle eer bewijst. Die muziek
is fraai van klank en aan het filmverhaal
j nauw gebonden, maar er niet onderge-
schikt aan. Dat is niet de fout van Mul
maar van zijn opdrachtgevers. Met wat
j meer stilte ware de film toch meer ge-
J diend geweest. Nu krijgt men een over-
ladenhcid, die de concentratie niet in de
I hand werkt; er althans een meer dan
1 normale inspanning voor vraagt.
Die inspanning wordt n.l. al opgeëist
j door de kleur. Ik heb er werkelijk alle
bewondering voor, dat het kleurenprocedé
zo goed en op sommige momenten met
zo'n zuiver gevoel voor haar functie is
i toegepast. Het is de eerste keer, dat Poly-
I gaon-Profilti de kleur hanteert. Wat zij
ermee vermocht is fraai en wekt vele
beloften. Inspiratie en fantasie alleen kun
nen de stoot geven tot een nog vrucht-
dragender arbeid, die binnen het bereik
ligt wanneer het - zoals nu
"N - gaat om de schoonheid,
U'l I de schoonheid welke Van
1 lim J Gogh in kleuren uitdroeg,
_J de schoonheid van 't land
schap, zo goed als dat van
de menselijke ziel,die zelve een landschap is,
waaraan het edelst coloriet niet is verspild.
Ik wil van deze lyrische ontboezeming
overstappen naar eer. ietwat nuchtere,
slechts in de figuurlijke zin ontnuchterende
conclusie en wel deze: de film over Vin-
cent van Gogh is een fraai werkstuk. De
bioscoopbezoeker zal er zijn bewondering
niet aan onthouden. Goedkope dramatur-
j gie heeft men er niet aan bedreven. Daar-
om zal de film èn hier èn in het buitenland
zeker een duur afzetgebied vinden.
Het zou mij niet verwonderen als zij in
Cannes een prijs in de wacht sleept. Ze
heeft er genoeg kwaliteiten voor en zo
zij al eens in bepaalde onderdelen afwijkt
van uw verwachtingen, die hoog gespan
nen zijn: zij verstond toch maar de kunst
die verwachtingen zo hoog te spannen,
meter na meter. Ge komc er niet bedrogen
mee uit! P W. FRANSE.
Ned. Herv. kerk
Beroepen te Dussen (toez.), B. Haver
kamp te Veen; te Scherpenzeel (Gld.), H.
A. v. Slooten te Wierden; tot pred. voor
buitengew. werkzaamh. (secr.) van de
Oecumenische jeugdraad), H. v. Coever-
den, cand. te Utrecht; idem voor buiten
gew. werkzaamheden (geestelijk verzor
ger van de stichting „Meer en Bos" te
Heemstede), J. A. de Klerk, oud-Indisch
predikant te Heemstede.
Aangenomen naar Nunspeet (toéz.),
(vac. W. G. G. Beerekamp), H. v. Niel te
Sneek.
Bedankt voor Utrecht (vac. dr. A, v. d.
Hoeven) A. D. Wumkes te Zutphen.
Geref. kerken onderh. art. 31 K.O.
Beroepen te Ulrum, J. de Feyter te Val-
thermond; te Loenen a. d. Vecht C. J.
Breen, cand. te Amsterdam.
Eervol ontslag
Het breed moderamen van de generale
synode der Ned. Herv. kerk heeft aan dr.
W. F. Dankbaar te Oegstgeest eervol ont
slag verleend als lid van het directorium
van de raad voor de zending in verband
met zijn benoeming tot hoogleraar aan de
R.U. te Groningen. Het breed moderamen
heeft aan prof. dr. W. Banning te Drieber
gen eervol emeritaat verleend als predi
kant met bijzondere opdracht. 1 September
zal prof. Banning ook ontslag ontvangen
als directeur van het sociologisch instituut
der kerk te Utrecht.
Dit is een uitdrukking die u duizend
maal in uw leven hebt gebruikt, wan
neer u zeggen wilde: nu alle dwaasheid
terzijde, wij gaan de zaak ernstig be
handelen. Maar waarschijnlijk hebt u
zich nimmer afgevraagd wat voor 'n
stok dat wel zou zijn waarop al die
gekheid dan moest worden geladen. Het
is begrijpelijk dat de gedachte in de
eerste plaats is gegaan naar de gekstok
of marot van de nar. Tot hem zou oor
spronkelijk gezegd zijn: wees nu eens
ernstig, houd je dwaasheden bij je,
op de gekstok.
Met deze verklaring kan men ter
nauwernood tevreden zijn. Er is eigen
lijk veel meer reden om te denken aan
een stok waar men iets omheen rolt.
Dat de Groningers aan de zegswijze
plegen toe te voegen: en 't stokje in 't
vuur, pleit voor deze opvatting. Men
zou dan kunnen zeggen: nu wordt alle
gekheid opgerold en weggeborgen. En
dat past precies bij de betekenis der
uitdrukking.
TONEEL EN CABARET
Dagelijks, Poesjenellenkelder Stadhuis: Ma
rionettentheater van Don en Ly Vermeire
uit Den Haag, met telkens twee stukken,
waarvan één divertissement. Zes voorstel
lingen per dag, beginnende om 3, 4, 5, 8,
9 en 10 uur.
Zaterdag 21 Maart, Stadsschouwburg. 8 uur:
De Nederlandse Comedie vertoont „Wel
kom thuis, Helena" door Madeleine Gray
en Andre Roussin, naar de bekende roman
„Het intieme leven van Helena van Troje"
door John Erskine. Vertaling en titelrol:
Mary Dresselhuys. Verder werken mede:
Kitty Janssen, Hans Kaart en de regisseur
Jan Teulings.
Zondag 22 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur:
„Welkom thuis, Helena" door de Neder
landse Comedie (zie Zaterdag).
Dinsdag 24 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur:
Comoedia met „De Ander" van Alexander
Casona onder regie van Joris Diels. In de
hoofdrollen: Rika Hopper, Emmy Meunier,
Joh an Elsensohn en Guus Hei-mus. Décors
van Lucas Wensing.
Donderdag 26 Maart, Stadsschouwburg, 8
uur: De Haagse Comedie speelt „Staats
zaken" van Louis Verneuil in de vertaling
dij het graf van Vincent van Gogh.
Elisabeth Andersen in „Staatszaken" van
Louis Verneuil. (Zie Donderdag)
van Frans Hesmerg, met de regisseur Cees
Laseur in de hoofdrol. De andere mede
werkenden zijn Elisabeth Andersen, Ann
Hasekamp en Theo Frenkel. Des middags
om 2 uur. matinée voor de Vereniging van
Huisvrouwen.
MUZIEK
Vrijdag 20 Maart, Concertgebouw, 7.30 uur:
Jeugdconcert door de H.O.V. onder leiding
van Marinus Adam. Uitgevoerd worden de
Sinfonietta van Hugo Godron en het
Vioolconcert van Max Bruch, met solis
tische medewerking van de jeugdige violist
Jean-Louis Stuurop.
Vrijdag 20 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur:
Galaconcert door Die Haerlemsche Mu-
syckcamer onder leiding van André Kaart.
Als solisten werken mede: Gertrude
Maclaine (clavecimbel) en Frans Vester
fluit). Werken van Bach, Blavet, Bocche-
rini, Hellendael en Lully. Gelegenheid tot
museumbezoek.
Zaterdag 21 Maart, Concertgebouw, 8 uur:
„Het dier in de muziek". Concert ten bate
van het Nationaal Dierenrampenfonds,
jonge toonkunstenaars onder leiding van
mej. Coby Riemersma, waaraan medewer
ken de fluitist Frans Vester en de pianiste
Marijke SmitSybenga, de zangers Didi
Sanders en Carel Willink, benevens vele
anderen.
Zondag 22 Maart, Waalse kerk, 8.15 uur:
Uitvoering van de Lukas-Passion en andere
gewijde werken door Haarlems Kamerkoor
onder leiding van Maarten W. Kooy, het
Remonstrantse Kerkkoor onder leidinE van
Jan D. Boeke, de organist Gerard Kievit,
de tenor D. van Keulen en de bas Kees van
der Velden.
Dinsdag 24 Maart, Concertgebouw. 8 uur:
Recital door het bekende pianoduo Victor
Babin en Vitya Vronsky. Er worden wer
ken van Mozart, Rachmaninoff, Schubert,
Milhaud en Borodin ten gehore gebracht.
Dinsdag 24 Maart, Minerva-Thcater, 8.15 uur:
De Nederlandse meesterpianist Theo
Bruins speelt voor de Heemsteedse Kunst
kring.
Donderdag 26 Maart, Frans Halsmuseum, 8
uur: Onder auspiciën van het Comité voor
jonge Toonkunstenaars concerteren de
violoncelliste Hendrika Hoekstra en de
pianiste Nel Takken.
'rijdag 27 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur:
Het Amsterdams Concertgebouwkwartet,
bestaande uit Jan Damen, Jan Bresser,
Klaas Boon en Samuel Brill, speelt voor
Geloof en Wetenschap. Er worden kwar
tetten van Schubert (in Es, opus 125), van
Mozart (in C. K.V. 405) en van Beethoven
(in F, opus 59) vertolkt.
'rijdag 27 Maart, Concertgebouw, 8 uur:
Toon Verhey dirigeert het laatste H.O.V.-
concert in de V-serie. Het programma ver
meldt de ouverture „De barbier van Se-
villa" van Rossini, het Celloconcert van
Dvorak en de Zevende Symphonie van
Beethoven.
Dagelijks, Grote Kerk, 910 uur: „Pantof
felconcert" in de met gaskronen verlichte
kerk. Diverse organisten uit Haarlem en
omgeving bespelen het beroemde instru
ment van Christiaan Muller.
DIVERSEN
Zaterdag 21 Maart, Dreefzicht, 8 uur: Caba
retavond van de ontspanningsvereniging
„Tot ons genoegen" met Mr. Lawoe's
Variété en de kapellen „De Alpenjagers"
en „De Hooyschelf".
Zondag 22 Maart, Rembrandt-Theater, 11
uur: Vertoning van de film „Eroica" over
het leven van Beethoven.
Woensdag 25 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur:
Ten bate van het Haarlemse adoptiecomité
Oude Tonge speelt de H.T.C. onder regie
van Wim Paauw het toneelstuk „De nacht
van de zestiende Januari" van Ayn Rand,
de behandeling van een moordzaak bij
open doek, met leden uit het publiek als
jury,
Donderdag 26 Maart, Minerva-Theater, 8.15
uur: Ten bate van het Nationaal Rampen
fonds geeft het Haarlemse cabaretgezel
schap „De Toverlantaarn" onder leiding
van Leo van Kuyk en Bob de Buisonjé
een voorstelling.
Donderdag 26 Maart, Rembrandt-Theater,
9.15 uur: Vertoning voor de Haarlemse
Kunstgemeenschap van de Franse film
„Les dames du Bois de Boulogne" van
Robert Bresson, zonder verklarende on
derschriften.
CURSUSSEN EN LEZINGEN
Vrijdag 20 Maart, gebouw Theosofia, 8 uur:
Prof. ir. J. N. van der Ley spreekt over
„Een betrouwbaar richtsnoer in moeilijke
tijden" (Nassauplein 8). Maandag 23
Maart: mevrouw J. van IngenJelgersma
over „De ontwikkeling van de geest".
Dinsdag 24 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur:
In de cursus „Emigratie en haar mogelijk
heden" voor de Volksuniversiteit spreekt
de heer J. F. van Campen over „Nieuw
Zeeland" (met film).
Woensdag 25 Maart, Nutsgebouw, Lange
Veerstraat, 8 uur: Voor het Instituut voor
Arbeidsontwikkeling behandelt Ewoud
de Kat „Leven en werken van Vincent
van Gogh".
Woensdag 25 Maart, Kon. Emmaschool, 8
uur: Voor de afdeling Haarlem-Noord van
de Volksuniversiteit spreekt de heer C.
van der Hidde over „Zeeslepers" (Roer
dompplein 19).
Woensdag 25 Maart, Frans Halsmuseum, 8
uur: Mej. ds. H. J. W. Modderman over
„Religieuze opvoeding". (Volksuniver
siteit).
Donderdag 26 Maart, Brinkmann, 8 uur:
Prof. dr. M. Minnaert over „Atoomenergie,
een zegen of een vloek voor de mensheid?"
(afdeling Haarlem van het Humanistisch
Verbond).
TENTOONSTELLINGEN
Wandelpark Groenendaal, Heemstede:
FLORA, internationale bloemententoon
stelling. Dagelijks geopend van 3.3023 u.
Frans Halsmuseum: Speciale expositie van
alle aanwezige werken van Frans Hals in
de tentoonstellingszaal. Des avond kaars
verlichting en bijzondere illuminatie van
binnenhof en gevels. Geopend van 1016
en van 2023 uur. (Beide ingangen).
Huis Van Looy: Hedendaagse schilderkunst,
werken van het genootschap „Kunst Zij
Ons Doel". Geopend op werkdagen van
1017 en op Zondagen van 13—17 uur.
Vishal. Grote Markt: Diepzee-aquarium en
Philip's Wondertuin. Tot 15 Mei dagelijks
geopend van 10—23 uur. Flora en fauna
twintigduizend mijlen onder zee!
Teylers Museum, Spaarne: Bloemenwe
reld, schilderijen en tekeningen van
meesters uit vier eeuwen. Op werkdagen,
behalve des Maandags, geopend van
1017 uur, des Zondags van 1317 uur.
Het Wapen van Heemstede: Werken van
Heemsteedse beeldende kunstenaars, da
gelijks te bezichtigen van 923 uur.
Showroom De Koekkoek, H'stede: Werken
van plaatselijke beeldende kunstenaars.
Dagelijks van 1017 uur, des Zondags van
1315 uur (Valkenburgerlaan).
Kunsthandel Leffelaar: Tentoonstelling van
voortbrengselen van Nederlandse Kunst
nijverheid. Geopend op werkdagen van
1017 uur, op Maandagmorgen gesloten.
(Grote Markt).
Stadhuis, Grote Markt: Van 2022 uur ge
legenheid tot bezichtiging van de door
kaarsenluchters verlichte grote hal.
VERMAKELIJKHEDEN.
Vleeshal, Taveerne de Hyacinth: Iedere
avond muziek door het trio John de Mol,
op Donderdagen afgewisseld door dat van
Jan Hofmeester. Diverse andere attracties.
„Die Raeckse": Dagelijks Weens cabaret
Edelweiss onder leiding van Hans Feith,
met medewerking van de chansonnière
Len Burdan.
„Moulin Rouge" in Florapark: Dansorkest
van Freddy Hull, benevens de Vijf Corona's
onder leiding van Henny van Vliet en
diverse variéténummers.
LONDEN. De Koningin is eergisteren,
met het Hof, uit deze hoofdstad naar
Windsor vertrokken. Na Hare aankomst
is in den avond aldaar brand ontdekt in
het paleis, nabij de eetzaal waar het
Koninklijk Gezin kort tevoren den maal
tijd had genuttigd. Spoedig bleek dat die
brand van ernstigen aard was; hij ver
spreidde zich over een groot aantal ver
trekken en te elf uren in den avond stond
de Noord-Oostelijke vleugel van het
prachtige gebouw in lichte laaije vlam.
Intusschen waren van alle kanten brand
spuiten aangevoerd, met dewelke het
allengs gelukte den brand meester te wor
den. Dertien zalen en vertrekken, met de
zich daarin bevindende kostbare meube
len en andere voorwerpen, zijn vernield.
De bedaardheid, welke H. M. Koningin
Victoria bij deze gelegenheid betoond
heeft, wordt zeer geroemd, en Hare ge
zondheid schijnt niet geleden te hebben.